Tato vláda se bude setkávat často s oponentskými
názory. Bude se setkávat se stanovisky, která
nebudou odpovídat oficiální linii nebo linii
vlády, bude se setkávat s názory, které
budou dráždit, znepokojovat, možná vyvolávat
nervozitu, což bych si nejméně přál.
Nebylo by dobré, aby docházelo k jakékoli
nervozitě v řadách vlády, ale nebylo
by ani dobré tyto různé názory podceňovat,
stejně jako by nebylo dobré nad každým
z nich zvedat prst a prohlašovat hned, že tyto názory
nejsou totožné s oficiální linií
vlády. Vláda má velice bedlivě a pozorně
naslouchat všem těmto hlasům, nevydávat
je hned za kacířské hlasy. Shledá-li
však, že jsou tak zásadního charakteru,
že by mohly nepříznivě ovlivňovat
veřejné mínění, pak má
hledat všechny cesty k tomu, aby je vyjasňovala a
aby je v konfrontování přiváděla
na správnou míru.
Zkušenosti z veřejných vystoupení dávají
dnes vládě dost bohatého materiálu
a dost příležitostí k tomu, aby se zamyslela,
co v nich bylo pozitivního a v čem by bylo třeba
pokračovat a co vzbuzovalo v posluchačích
nebo v televizních divácích komentáře,
které byly často velice nelichotivé.
Pokud vláda k tomu přistoupí, bylo by velice
prospěšné, kdyby se setkávali na obrazovkách
televize a před diváky diskutující
s různými názory. Je to velice živé
a jedině na takových dialozích, nikoli na
monologu, mohou si diváci ozřejmit mnoho otázek,
které je zajímají. Dovolte mi nyní
několik poznámek - pokusím se být
velmi stručný a konkrétní - které
se dotýkají problematiky kultury a umění.
Je to oblast, která by neměla zůstat stranou
pozornosti činnosti vlády. Měla by patřit
dokonce k jednomu z velice vážných úkolů
vlády. Vláda by měla hledat všechny
cesty k tomu, aby mohla projevit velkorysost v řešení
problematiky v umění a kultuře. Jestliže
říkám velkorysost, tak tím myslím
velkorysost v pochopení, že jde o oblast společenského
života, která velice výrazně zasahuje
do celých jeho dějin, která pomáhá
formovat charakter tohoto národa.
Chci se přimluvit za velkorysost této politiky především
proto, že jsem si vědom, že řada otázek,
které jsou spojeny s řešením nejrůznějších
hospodářských problémů, s otázkami
investiční politiky, s otázkami vyřešení
základních ekonomických vztahů ve
výrobní sféře atd., že všechny
tyto problémy jsou tak velké a tak závažné,
že by mohly poněkud odsunout pozornost k otázkám
kultury a umění a mohly by vzbudit určitý
dojem, že tyto otázky ještě mohou počkat.
Nemohou počkat, soudružky a soudruzi poslanci. Čekaly
dlouho. A bylo by nedobré, kdyby byly odsouzeny k tomu,
aby čekaly ještě déle.
Včera jsme vyslechli ve sdělení předsedy
vlády konstatování, že ze státních
dotací je nutno vyčleňovat na intervence
nebo různé jiné formy státní
dotační politiky několik desítek miliard
korun na neefektivní a nehospodárné provozy.
Myslím, že to je cifra, která je skutečně
přinejmenším zarážející,
a nyní již nelze používat ani v nejmenším
tvrzení, že kultura a umění jsou oblasti,
na které se doplácí. Každá kulturní
společnost, každá společnost, která
se za kulturní považuje, je si vědoma toho,
že dělá politiku, v níž musí
vynakládat prostředky na rozvoj této činnosti,
že se bez ní neobejde. Vyčítat jakékoliv
ztráty kultuře a umění, že se
na ně doplácí, je přinejmenším
nedoceněním a nepochopením samotného
osudového, historického pohybu každé
společnosti. Jednou v budoucnosti bychom byli velice přísně
posuzováni za to, co socialistická společnost
pro rozvoj kultury a umění vykonala. Ona je takto
hodnocena již dnes.
Chtěl bych poprosit předsedu vlády, aby uvážil
jednu formulaci, která se mi ve vládním prohlášení
právě v této otázce, týkající
se kultury umění, nezdá příliš
vhodnou. Je to formulace, která na jedné straně
plným právem vyslovuje důvěru pracovníkům
kultury a umění a na druhé straně
vyslovuje přesvědčení, že pomohou
plnit úkoly vlády. Myslím, že to je
utilitářský pohled. Domnívám
se, že to dokonce degraduje poslání kultury
a umění. Vláda by měla požadovat,
aby umění a kultura svými nejlepšími,
špičkovými díly reprezentovala tuto
společnost, zasahovala do ní v nejlepším
slova smyslu a dokazovala před celým světem
její neobyčejnou sílu, její neobyčejné
přednosti, které mají tvůrci a umělci
této společnosti a kterým ona dává
nejvhodnější podmínky, aby tyto hodnoty
vytvářeli. (Poltesk.) Je to samozřejmě
spojeno s celkovým uvažováním o tom,
jaké místo kultuře a umění
ve společnosti dáme. Musíme pochopit, že
to není luxus, kterého by se tato společnost
mohla vzdát, že to není luxus, bez něhož
bychom se mohli obejít. Je to nezbytný luxus. Je
to luxus, který silně obohacuje vnitřní
život člověka, který mu pomáhá
pochopit smysl a poslání člověka v
tomto světě a který v něm dovede rozeznít
všechny struny, které přesvědčují
o nejvyšších lidských hodnotách.
Ve vládním prohlášení se upozorňuje
na to, že má být vypracována jednotná
ekonomika kultury. Místopředseda vlády s.
akad. Šik zná pochopitelně daleko přesněji
a podrobněji než já, jaké komplikace
právě kolem modelu jednotné ekonomiky kultury
mohou vznikat. Zúčastnil jsem se projednávání
těchto úvah v nejrůznějších
fázích a došel jsem k závěru,
že kdybychom se pokoušeli o vytváření
nějakých příliš přesných
a příliš podrobných pravidel ekonomiky
kultury, vedlo by to jedině do soutěsky, na níž
by se tato loď rozbila. Ekonomiku je možno vyjádřit
na nejzákladnějším vztahu mezi kulturou
jako oblastí tvorby hodnot na jedné straně
a zájmem společnosti a interesem vlády nebo
onou velkorysostí vlády na druhé straně.
Pochopitelně je tady určitá závislost
na státním rozpočtu. Jsou určité
finanční vazby, které spojují jednotlivé
instituce a organizace uvnitř kultury. Ale právě
ty by měly být natolik volné, aby umožňovaly
skutečně bez nějakého sešněrování,
využívání těch specifik, která
jsou vlastní jednotlivým úsekům, institucím
a organizacím v oblasti kultury samostatně pracovat.
Velice často jsme se setkávali, nezlobte se na mne,
pokud tato poznámka vyzní poněkud trpce,
se slovy, která uznávala v nejrůznějších
prohlášeních a usneseních význam
a úlohu kultury a umění v životě
společnosti. Ale slova jsou slova, proti nim na druhé
straně stojí fakta, která hovoří
o tom, že jsme zdaleka neučinili všechno možné
a potřebné k vytvoření podmínek
pro rozvoj kultury a umění.
Při této příležitosti jsem se
chtěl obrátit na nového ministra kultury
a informací s. Galušku se žádostí,
aby udělal všechno pro to, aby získal ve vládě
všechny resortní ministry za své spojence,
aby je přesvědčil o tom, že nedochází
k žádnému plýtvání prostředky,
ale že jde o zabezpečení činnosti, bez
níž se život této společnosti neobejde.
V minulých měsících jsme projednávali
v kulturním výboru Národního shromáždění
tzv. koncepci ministerstva kultury a informací. Dnes je
potřeba říci, že tato koncepce je mrtvá,
a myslím, že to není ke škodě kultury
ani umění. Nemělo by to rozhodně vést
k tomu, že rekonstituované ministerstvo kultury a
informací místo koncepce přistoupí
k antikoncepci. Rozhodně i ono musí mít jasno,
kterými hlavními problémy se bude zabývat.
A je jich nemálo. Dovolte, abych upozornil alespoň
na některé z nich.
V důsledku státoprávního uspořádání
naší společnosti budou vznikat rovnoprávné
Národní instituce české a slovenské.
Budou vznikat plným právem. Domnívám
se, že jedním z velice vážných
úkolů ministerstva kultury a informací je
najít cestu, jak v těchto podmínkách
rozvoje rovnoprávných institucí v oblasti
kultury a umění, institucí českých
a slovenských, určitou integritu v nejlepším
slova smyslu mezi českým a slovenským uměním,
mezi českou a slovenskou kulturou tak, aby se vytvářely
podmínky pro to, aby se český národ
mohl seznamovat s tím nejlepším, co představuje
slovenskou kulturu a umění, a aby se slovenský
národ mohl seznamovat s tím nejlepším,
co představuje českou kulturu a umění.
Aby se neustále vytvářel kontext vědomí,
že existuje vcelku veliká, silná, socialistická
československá kultura, veliké, silné,
socialistické československé umění.
Druhá poznámka se týká vztahů
k Národním výborům. Také tento
vztah bude muset ministerstvo kultury a informací řešit.
V minulých měsících jsme měli
možnost posoudit různé úvahy o otázkách
řízení celé oblasti kultury především
v odborech kultury NV. Myslím, že není potřeba
příliš spěchat na nějaké
řešení, že je potřeba poněkud
vyčkat, ujasnit si celou řadu otázek, které
se dotýkají zásadních věcí
další činnosti a postavení NV. Bezpochyby
však základní problém zůstane
otevřený. Jedná se o to, aby ministerstvo
kultury vytvářelo předpoklady pro široký
rozvoj všeho, co v kultuře a umění hodnoty
vytváří, a aby se totéž vytvářelo
i na jednotlivých stupních NV. Ministerstvo kultury
by mělo upustit od představ direktivního
řízení kulturní činnosti v
oblasti a kompetenci NV, mělo by přistoupit na zásadu,
že NV jsou v plném rozsahu odpovědny za rozvoj
této práce, mělo by je vést k tomu,
aby ony samy si ve své práci vytvářely
potřebný prostor pro tuto práci.
Jedním z velice naléhavých úkolů
ministerstva kultury a informací vedle inspirativní
role, kterou bude muset sehrávat, je soustavné a
systematické zvyšování vkusu nejširších
vrstev naší společnosti, našich občanů.
Domnívám se, že mnoho nedorozumění,
k nimž v minulosti docházelo, mnoho konfliktů,
v nichž se střetávaly názory na hodnoty
umění, vznikalo a vzniká především
proto, že právě otázkám vkusu,
porozumění a pochopení skutečných
hodnot v oblasti umění byla věnována
zatím malá pozornost. Je jim věnována
velice malá pozornost ve výuce a výchově
na školách a minimální pozornost ve
výchově nejširších občanských
vrstev.
Stejně jako věda a technika doznávají
bouřlivého rozvoje v moderní společnosti,
samozřejmě i umění se velice rychle
vyvíjí. Přijímá a přejímá
všechno to, co reprezentuje moderní život společnosti.
Má být ambicemi socialistické společnosti,
aby nejširší občanské vrstvy chápaly
progresivnost umění. Když říkám
progresivnost, mám na mysli především
modernost umění. A v tom směru bude tedy
před ministerstvem kultury a informací velice významný
úkol.
Dovolte mi, abych doporučil vládě zrušit
vládní usnesení č. 221, které
bylo přijato v květnu 1965 a které představuje
restrikční opatření v divadelní
politice, v síti divadel. Domnívám se, že
toto usnesení není důstojné socialistické
vlády, že to je doklad necitlivého přístupu
ke kultuře. Toto usnesení je potřeba zrušit
tím spíše, že je skutečně
nutné, i pro vládu, aby si ujasnila, jakou roli
a jaké postavení budou mít divadla v naší
společnosti a v jakém rozsahu budou podporována.
Doporučuji dále, aby ministerstvo kultury a informací
uvážilo možnost urychleného ujasnění
otázek, které se týkají daňového
systému v oblasti umění. Minimálně
by se mělo ujasnit postavení tzv. výplatních
středisek, která komplikují práci
a vzbuzují rozhořčení a pobouření
nad neobyčejným byrokratismem, který tu vládne.
Konečně celý zákon o dani bude třeba
podrobit rozboru.
Konečně mi dovolte velice stručně
upozornit na problematiku polygrafického průmyslu.
Velice lituji, že jsem nenašel zmínku o řešení
problematiky polygrafického průmyslu v operativním
programu vlády v tom, co představuje harmonogram
řešení problémů. Je to velice
naléhavý úkol, s nímž souvisí
nejzákladnější podmínky pro rozvoj
kultury: možnost vydávat knihy, časopisy, vědecké
publikace, učebnice atd. Polygrafický průmysl
patřil v našem státě k těm, kterými
jsme se pyšnili, v něm byly skutečně
zlaté ruce našich polygrafických dělníků.
Bohužel dnešní situace je velice vzdálena
této dobré zkušenosti. Jestli existují
a trvají stále nějaké rozpory mezi
ministerstvem spotřebního průmyslu na jedné
straně a ministerstvem kultury na straně druhé,
pak by bylo jen žádoucí, aby tyto spory brzy
přestaly ve prospěch věcí, aby se
konečně zasedlo ke stolu a řeklo, jak chceme
investovat do modernizace polygrafického průmyslu,
z něhož, a konečně o tom ví řada
resortních ministrů, by bylo možno získat
i velice významné valutové částky
v možném exportu.
Ve vládním prohlášení se hovoří
o potřebě novelizace tiskového zákona.
Myslím, že málokterý zákon vyžaduje
tak naléhavé změny jako zákon tiskový.
V harmonogramu, pokud jste si všimli, uvažuje vláda
o II. čtvrtletí. Nyní je konec dubna a všichni
známe, jak postupují legislativní práce.
Mám obavy, že do konce června těžko
budeme hotovi. Dávám v úvahu ministerstvu
kultury a informací i ministerstvu vnitra, zda by nebylo
vhodnější přijmout dílčí
řešení ve formě vládního
usnesení, nahrazovaného opatření,
které by minimálně upravilo ty paragrafy,
které se týkají ústřední
publikační správy, bývalé hlavní
správy tiskového dohledu a které se týkají
základních otázek cenzury. Následnou
cenzuru prováděnou v otázkách státního
a vojenského tajemství, což je potřeba
velice přesně precizovat, je nutno přesně
formulovat. Ve všech ostatních tiskových problémech
má docházet k jednání na základě
trestního zákona. Budou fungovat soudní instance
a žádné cenzurní instituce.
Dovolte mi, abych na závěr velice stručně
vyjádřil celé naší vládě
přání mnoha úspěchů
v práci a abych ji znovu požádal, aby všem
těmto otázkám, které se dotýkají
problematiky kultury a umění, věnovala velikou
pozornost. Jsem přesvědčen, že se jí
to v její vlastní práci desetinásobně
vrátí a že se to ale samozřejmě
vrátí i v obohacení života celé
naší společnosti. (Potlesk )
Posl. Lukačovič: Vážené
Národné zhromaždenie, súdružky
a súdruhovia poslanci, dovolím si predniesť
svoje pripomienky k dvom bodom vládneho programu. Jeden
z nich je výstavba bytov. K tejto problematike hovorím
dnes v pléne Národného zhromaždenia
už piaty raz behom tohto volebného obdobia. Extenzívny
spôsob rozvoja národného hospodárstva
kladie stále väčšie nároky na zvýšenie
objemu stavebnej výroby, bez toho, aby sa súbežne
vytvárali priaznivé podmienky na urýchlenie
stavebného procesu. Plánované počty
bytov k dokončeniu za posledných 5 rokov majú
veľmi klesajúcu tendenciu. Napriek tomu, že stavebná
výroba každoročne plán prekračovala,
treba konštatovať, že sa nedostatočne splní
uznesenie o riešení bytového problému.
Rozostavanosť bytov začiatkom tohto roku nevytvára
priaznivé podmienky pre plynulé dokončovanie
v roku 1968. Zaostáva občianska vybavenosť.
Otázka kvality a ekonomiky v investičnej výstavbe
by mala dostávať svoju váhu. Hodnotiť
len objemy lebo množstvo výrobkov nie je už dostačujúce.
V investičnej výstavbe treba dbať na to, aby
kapacitná výstavba stavebníctva bola podľa
oblasti zabezpečená, nie len globálne.
Menšie stavby od 1 do 4 mil. Kčs nákladu nepreberá
veľké stavebníctvo, a pokiaľ to berie,
robí to neochotne, lebo sa mu to údajne nevypláca.
Následkom toho musia tieto stavby robiť okresné
stavebné podniky. Má to zlý dopad na bytové
hospodárstvo a generálne opravy, pretože tieto
práce sa musia odsúvať pre nedostatočnú
kapacitu stavebníctva národných výborov.
Ceny stavieb rastú i v bytovej výstavbe. To vážne
znepokojuje národné výbory a signalizuje,
že bude treba značne zvýšiť stanovený
investičný náklad na dokončenie 460
000 plánovaných bytov v tejto päťročnici.
Doporučujem previesť rozbor nákladov bytov.
Cenová relácia bytov nezodpovedá prepočítaným
technickým hodnotám.
Dodávky ostatných rezortov pri kompletácii
bytovej výstavby nie sú zladené. Z technických
režimov sa urobili diplomatické režimy v prípade
dodávok medzi rezortmi.