1. poslanci - členové uvedených výborů
souhlasí s navrženými změnami nebo doplňky,
jak vyplynuly z jednání ústavně právního
výboru;
2. poslanci navrhují změnu znění §
6 vládního návrhu zákona o změnách
v organizaci a působnosti některých ústředních
orgánů podle textu, který je uveden na straně
3, a to pokud jde o písmeno b) e) navrhované osnovy
zákona. Vypouští se v § 6 odstavec označený
písmenem i) , označuje se písmenem k) ve
znění "koordinuje vydávání
právních předpisů v oblasti investiční
činnosti a vydává právní předpisy
ve sférách uvedených v následujících
odstavcích § 6, písm. i) osnovy zákona.
V další rozpravě byly vzneseny pochybnosti
o nutnosti navrhované reorganizace vzhledem k dalším
zamýšleným úpravám centrálních
orgánů, zejména v souvislosti s federalizací
našeho státu. I když půjde o organizační
opatření, jehož časové trvání
je ohraničeno poměrně krátkým
obdobím, ne delším jednoho roku, je i podle
mého názoru nutno, aby nová vláda,
která nastupuje, mohla v nové soustavě řízení
Národního hospodářství za zcela
nových společenských podmínek uplatnit
také nové formy k realizaci svého programu.
Připomínám a zdůrazňuji, jak
je patrno z ustanovení § 25 navrhovaného zákona,
že nejde o vytvoření nových centrálních
orgánů, o růst státního aparátu,
o nové finanční náklady na administrativu,
ale o zařazení dřívějších
státních komisí přímo do vlády
s odpovědností ministrů přímo
vládě a Národnímu shromáždění
a tím o posílení koordinační
funkce vlády.
V diskusi byly vzneseny též požadavky na zřízení
nového ministerstva elektrotechniky a ministerstva energetiky
místo dosud existující Ústřední
správy energetiky. Poněvadž vláda je
rozhodnuta v současné době a v souvislosti
se svým vlastním programem provádět
jen zcela nezbytné změny ve své organizaci
a poněvadž se domnívám, že zřízení
dalších ministerstev, jak by tomu bylo u ministerstva
elektrotechniky, by se setkalo s nepochopením většiny
poslanců i jejich voličů, domnívám
se, že bude správné, aby o těchto podnětech
vláda uvažovala až v souvislosti se zamýšlenými
změnami státoprávními.
Další připomínky soudruhů poslanců
jsou vtěleny do návrhu změn tisk. 169 a s
těmito změnami projevil jménem vlády
také souhlas s. ministr Vlasák. Domnívám
se proto, že není žádných překážek,
aby vládní návrh zákona o změnách
v organizaci a působnosti některých ústředních
orgánů byl v plénu NS schválen. Domnívám
se však, že Národní shromáždění
v budoucnu by se mělo vrátit k otázce náplně
práce jednotlivých ministerstev, především
hospodářských, ke způsobu řízení
jednotlivých resortů a zejména k otázce,
zda direktivní metody přímo o řízení
podřízených organizací byly nahrazeny
formami nepřímého řízení
s využitím všech ekonomických zákonů,
zda místo operativních metod, přímých
příkazů se jednotlivá ministerstva
zabývají spíše vypracováváním
koncepcí svého oboru a dlouhodobých národohospodářských
plánů.
Podle mého názoru je velmi důležité,
že vláda na doporučení předsednictva
Slovenské národní rady nepřistupuje
k vytvoření analogických orgánů
na Slovensku z toho důvodu, že tyto otázky
budou řešeny v souvislosti s federativním uspořádáním
Československé socialistické republiky. Předpokládá
se, že novému uspořádání
národních orgánů dojde v několika
měsících nebylo by proto politicky vhodné
budovat obdobné orgány SNR ještě ve
stávajícím asymetrickém systému.
Proto také s. ministr Vlasák doporučil vypustit
z vládního návrhu ustanovení §
22.
Pro změnu názvu ministerstva těžkého
průmyslu na ministerstvo hutnictví a strojírenství
(§ 21 vládního návrhu) není nyní
rovněž dostatek věcných argumentů
a z tohoto důvodu se souhlasem s. ministra Vlasáka
se navrhuje vypustit z vládního návrhu také
ustanovení § 21 s tím, že část
6 vládního návrhu se označuje jako
část 5 a § 23-27 budou přečíslovány
na § 21-25.
Ještě jednou zdůrazňuji, že projednávání
návrhu zákona o změnách organizace
a působnosti některých ústředních
orgánů je poznamenáno chvatem a spěchem,
že ve výborech nemohly být projednány
ani zásady navrhovaného zákona. Jsme si však
vědomi, že vláda vychází z objektivní
situace a objektivních potřeb. Proces obnovy našeho
společenského života, rozvíjení
principů demokracie, československé cesty
k socialismu, kterou chce nová vláda naší
republiky realizovat, a konečně i skutečnost,
že celá veřejnost očekává
v krátké době řadu konkrétních
činů nové vlády a nutných opatření,
vede mne k závěru doporučit dnešnímu
plenárnímu zasedání Národního
shromáždění, aby vládní
návrh zákona o změnách v organizaci
a působnosti některých ústředních
orgánů byl schválen se změnami a doplňky,
které jsou uvedeny ve zprávě ústavně
právního výboru - tisk 169 - který
byl všem poslancům dnešního dne doručen.
Znovu zdůrazňuji, že navrhovaná osnova
zákona je předpokladem a nástrojem, kterým
vláda může uskutečňovat své
záměry, a že z tohoto hlediska je určitá
přímá spojitost mezi souhlasem s programem
vlády a souhlasem s navrhovaným zákonem.
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji zpravodaji
posl. Hrabalovi za přednesenou zprávu. Zahajuji
diskusi. Jako první se přihlásila posl. Božena
Procházková. Prosím, aby se ujala slova.
4. Domníváme se také, že koncepce ministerstva
v dnešní podobě není ještě
ani teoreticky, ani politicky domyšlena, je to počátek,
na kterém se má stavět, a proto jsme doporučili
co nejrychleji tyto otázky dořešit. Vycházíme
totiž z té skušenosti, že co se neudělá
hned, často se pak neudělá nikdy. To platí
i o převedení agendy z ROH (nemocenské
pojištění), protože se domníváme,
že k převedení do tohoto ministerstva
a k fondovému hospodaření by mělo
dojít dříve než až v roce
1970.
5. Bez dostatečného posílení národních
výborů sociálními pracovníky
a pracovnicemi vyzní celá snaha po konsolidaci sociálních
věcí naprázdno. K tomu je však zapotřebí
urychleně vychovávat kádry - a to nejen středoškolsky,
ale i vysokoškolsky vzdělané sociální
pracovníky. Toto školství jsme už jednou
měli a na velmi dobré úrovni. To je tedy
konkrétní úkol pro nové ministerstvo
a i ministerstvo školství.
6. Měli jsme též připomínky ke
kádrovému obsazení, a sice v tom smyslu,
aby do nového resortu přešli všichni pracovníci
z ostatních ministerstev, kteří se tam zabývali
dílčím způsobem sociálními
otázkami. Nemůžeme si skutečně
dovolit ten luxus ponechat tyto pracovníky tam, kde jsou,
a přijímat do ministerstva nové sily - i
když ani tomu se zcela nevyhneme.
Vedle těchto hlavních připomínek jsme
měli i řadu dalších. Se všemi jsme
již před měsícem seznámili Státní
komisi pro organizaci a řízení a nedávno
i s. Štanceľa, hodinu poté, co byl jmenován
do čela tohoto resortu. Přejeme jemu i pracovníkům
staronového ministerstva mnoho úspěchů
v práci, která nebude lehká, a těšíme
se na další plodnou spolupráci, i když
nebude vždy jen příjemná.
Vytváření koncepce tohoto ministerstva budeme
ve zdravotním výboru i nadále bedlivě
sledovat.
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji posl.
Procházkové. Nikdo další přihlášen
není. Činím dotaz na ministra Vlasáka
i na zpravodaje. Ministr Vlasák se vzdává
slova.
Zprav. posl. s. Hrabal: Soudružky a soudruzi, došla
mi menší oprava k § 6, písm. e) od poslance
Šubrta.
A sice v tom smyslu, - v § 6, písm. e) (mám
na mysli str. 3, v tisku 169) nahradit slova "investičním
studiím" slovem "stavbám". A pod
písmenem e) téhož paragrafu místo slov
"vydávání právních předpisů"
znění "koordinuje tvorbu právních
předpisů".
Dovolil bych si tedy ocitovat celý odstavec písm. e) § 6, který by zněl: "Schvaluje dokumentaci staveb určených vládou a posuzuje dokumentaci vybraných staveb, podává odborné posudky (expertízy) k výhledovým studiím a koncepcím k vybraným stavbám a územním plánům."
Písmeno e) by znělo: "koordinuje tvorbu právních
předpisů . . ."
Doporučuji, aby tato změna byla pojata do definitivního
znění navrhovaného zákona. Mám
za to, že nejde o nějakou věcnou změnu,
která by omezovala nebo jiným způsobem organizovala
činnost ministerstva techniky, a jde spíše
jen o upřesnění rozsahu práce tohoto
ministerstva.
Předs. NS s. Smrkovský: Ptám se ministra
dr. Vlasáka, zda s touto změnou souhlasí.
Min. dr. Vlasák: souhlasím s navrženou
změnou.
Předs. NS s. Smrkovský: Děkuji. Přistoupíme
k hlasování. Kdo souhlasí s vládním
návrhem zákona o změnách v organizaci
a působnosti některých ústředních
orgánů podle zprávy výboru ústavně
právního po doplňku, který byl přednesen,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (6 poslanců).
Šest přítomných poslanců ze 191
se zdrželo hlasování. Národní
shromáždění schválilo zákon
o změnách v organizaci a působnosti některých
ústředních orgánů podle ústavně
právního výboru NS.
Přistoupíme k třetímu bodu pořadu,
kterým je
3. Zpráva předsednictva Národního
shromáždění a výborů Národního
shromáždění od 19. schůze Národního
shromáždění.
Zpráva byla předložena písemně.
Má někdo připomínky nebo dotazy k
předložené zprávě? (Nebyly.)
Nikdo. Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s tím, aby Národní shromáždění
vzalo zprávu o činnosti na vědomí,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Národní shromáždění
bere zprávu předsednictva Národního
shromáždění o činnosti předsednictva
a výborů NS od 19. schůze Národního
shromáždění na vědomí.
Přistoupíme k čtvrtému bodu pořadu,
kterým jsou
4. Doplňovací volby členů výborů
Národního shromáždění.
Předsednictvo NS předkládá návrh
na změny členství ve výborech NS.
Návrh vám byl předán písemně.
Je v něm uvedeno, kteří poslanci se z jednotlivých
výborů uvolňují a do kterých
výborů mají být nově zapojeni.
Současně je v návrhu uvedeno, kolikačlenný
ten který výbor bude.
Má někdo k návrhu připomínky
nebo má jiný návrh?
Hlásí se posl. Šubrt.
Posl. Šubrt: Soudružky a soudruzi, jménem
skupiny poslanců Čs. strany socialistické
navrhuji, aby byl doplněn zahraniční výbor
NS o posl. Jana Mátla.
Předs. NS Smrkovský: Slyšeli jste návrh
posl. Šubrta. Hlásí se ještě někdo
o slovo? (Nikdo.)
Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s tím, aby
výbory Národního shromáždění
byly doplněny podle předloženého návrhu,
včetně doplňujícího návrhu
předloženého posl. Šubrtem, aby posl.
Mátl se stal členem zahraničního výboru,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Národní shromáždění
schválilo počty členů výboru
mandátového a imunitního, výboru ústavně
právního, výboru pro národní
výbory, výboru zahraničního, výboru
pro plán a rozpočet, výboru pro spotřební
průmysl, služby, obchod a spoje, výboru pro
investiční výstavbu a stavebnictví,
výboru pro zemědělství a výživu
a výboru kulturního a zvolilo členy těchto
výborů podle písemného návrhu.
Předložený písemný návrh
obsahuje také doporučení na uvolnění
posl. Štefánika a Zedníka z členství
v komisi poslanců NS pro občanskou kontrolu nad
výkonem trestu odnětí svobody a snížení
počtu členů této komise na 16.
Připomínku k tomuto návrhu má posl.
Zedník.
Mpř. NS posl. Zedník: Soudružky a soudruzi
poslanci, vzhledem k tomu, že jsem byl zvolen místopředsedou
NS, bylo mi jako řadě z vás, kteří
byli také zvoleni do jiných funkcí a pracovali
ve výborech a v ostatních orgánech NS, v
původním návrhu doporučeno, abychom
z těchto výborů odešli. Domnívám
se však, že je naší povinností setrvat
v práci výborů i ostatních orgánů
NS, a obracím se na vás, abyste se vyjádřili
k předloženému návrhu.
Sám s návrhem, abych nepracoval ve výše
uvedené komisi, nesouhlasím.
Předs. NS Smrkovský: Vysvětlení
podá mpř. NS Valo.
Mpř. NS posl. Valo: Soudružky a soudruzi poslanci,
myslím, že zde došlo k omylu, protože předsednictvo
NS se neusneslo na tom, že místopředsedové
NS nemají být nadále členy jednotlivých
výborů, ale nemají být předsedy
výborů NS. Ti místopředsedové
NS, kteří byli členy některého
výboru, nepřejí-li si, aby byli přeloženi
do jiného výboru, zůstávají
i nadále členy výboru.
Tolik na vysvětlení k tomu, co zde řekl místopředseda
NS posl. Zedník.
Předs. NS Smrkovský: Soudružky a soudruzi
poslanci, nedorozumění bylo vysvětleno a
změna se tudíž netýká poslance
Zedníka. Nezbývá mi tedy než konstatovat,
že komise poslanců NS pro občanskou kontrolu
nad výkonem trestu odnětí svobody by neměla
16, ale 17 členů.
Kdo souhlasí se snížením počtu
členů a s uvolněním posl. Štefánika
z členství v komisi poslanců NS pro občanskou
kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Národní shromáždění
schválilo uvolnění posl. Františka Štefánika
z členství v komisi poslanců NS pro občanskou
kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody
s tím, že komise bude mít 17 členů.
Soudružky a soudruzi poslanci, konstatuji, že pořad
našeho jednáni byl vyčerpán. Dříve
než toto naše jednání ukončím,
opakuji rozhodnutí, k němuž jsme dospěli
při dnešním jednání, že
příští zasedání bude 2.
května, tj. ve čtvrtek odpoledne, a 3. května,
tj. v pátek, a kdyby se ukázala potřeba,
že by se program diskuse nevyčerpal, pak by přicházela
v úvahu ještě sobota 4. t. m. K tomu snad nedojde.
Konstatuji také, že řada poslanců o
polední přestávce mi již sdělila,
že se tohoto příštího jednáni
nezúčastní proto, že souhlasí
s prohlášením vlády, o kterém
zde bylo diskutováno, a že se tudíž už
předem omlouvají.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi na toto téma říci
toto: Jestliže jsme rozhodli, rozhodli jsme demokraticky
a pak mám za to, že je naší povinností
a že je tudíž povinností poslanců
Národního shromáždění
zde být, nemá-li poslanec opravdu nějaké
jiné důvody, které by mu v tom zabraňovaly.
V této souvislosti prosím a nebudete mi mít
snad za zlé, jestli vás o minutu nebo jeden a půl
minuty zdržím, když vás upozorním,
že za dva dny našeho jednání jsem slyšel
z řad našich soudruhů poslanců i našich
partnerů, jako jsou novináři, kteří
jsou také činitelem naší společnosti,
stížnosti na disciplínu. (Potlesk.)