Čtvrtek 25. dubna 1968

1. poslanci - členové uvedených výborů souhlasí s navrženými změnami nebo doplňky, jak vyplynuly z jednání ústavně právního výboru;

2. poslanci navrhují změnu znění § 6 vládního návrhu zákona o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů podle textu, který je uveden na straně 3, a to pokud jde o písmeno b) e) navrhované osnovy zákona. Vypouští se v § 6 odstavec označený písmenem i) , označuje se písmenem k) ve znění "koordinuje vydávání právních předpisů v oblasti investiční činnosti a vydává právní předpisy ve sférách uvedených v následujících odstavcích § 6, písm. i) osnovy zákona.

V další rozpravě byly vzneseny pochybnosti o nutnosti navrhované reorganizace vzhledem k dalším zamýšleným úpravám centrálních orgánů, zejména v souvislosti s federalizací našeho státu. I když půjde o organizační opatření, jehož časové trvání je ohraničeno poměrně krátkým obdobím, ne delším jednoho roku, je i podle mého názoru nutno, aby nová vláda, která nastupuje, mohla v nové soustavě řízení Národního hospodářství za zcela nových společenských podmínek uplatnit také nové formy k realizaci svého programu. Připomínám a zdůrazňuji, jak je patrno z ustanovení § 25 navrhovaného zákona, že nejde o vytvoření nových centrálních orgánů, o růst státního aparátu, o nové finanční náklady na administrativu, ale o zařazení dřívějších státních komisí přímo do vlády s odpovědností ministrů přímo vládě a Národnímu shromáždění a tím o posílení koordinační funkce vlády.

V diskusi byly vzneseny též požadavky na zřízení nového ministerstva elektrotechniky a ministerstva energetiky místo dosud existující Ústřední správy energetiky. Poněvadž vláda je rozhodnuta v současné době a v souvislosti se svým vlastním programem provádět jen zcela nezbytné změny ve své organizaci a poněvadž se domnívám, že zřízení dalších ministerstev, jak by tomu bylo u ministerstva elektrotechniky, by se setkalo s nepochopením většiny poslanců i jejich voličů, domnívám se, že bude správné, aby o těchto podnětech vláda uvažovala až v souvislosti se zamýšlenými změnami státoprávními.

Další připomínky soudruhů poslanců jsou vtěleny do návrhu změn tisk. 169 a s těmito změnami projevil jménem vlády také souhlas s. ministr Vlasák. Domnívám se proto, že není žádných překážek, aby vládní návrh zákona o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů byl v plénu NS schválen. Domnívám se však, že Národní shromáždění v budoucnu by se mělo vrátit k otázce náplně práce jednotlivých ministerstev, především hospodářských, ke způsobu řízení jednotlivých resortů a zejména k otázce, zda direktivní metody přímo o řízení podřízených organizací byly nahrazeny formami nepřímého řízení s využitím všech ekonomických zákonů, zda místo operativních metod, přímých příkazů se jednotlivá ministerstva zabývají spíše vypracováváním koncepcí svého oboru a dlouhodobých národohospodářských plánů.

Podle mého názoru je velmi důležité, že vláda na doporučení předsednictva Slovenské národní rady nepřistupuje k vytvoření analogických orgánů na Slovensku z toho důvodu, že tyto otázky budou řešeny v souvislosti s federativním uspořádáním Československé socialistické republiky. Předpokládá se, že novému uspořádání národních orgánů dojde v několika měsících nebylo by proto politicky vhodné budovat obdobné orgány SNR ještě ve stávajícím asymetrickém systému. Proto také s. ministr Vlasák doporučil vypustit z vládního návrhu ustanovení § 22.

Pro změnu názvu ministerstva těžkého průmyslu na ministerstvo hutnictví a strojírenství (§ 21 vládního návrhu) není nyní rovněž dostatek věcných argumentů a z tohoto důvodu se souhlasem s. ministra Vlasáka se navrhuje vypustit z vládního návrhu také ustanovení § 21 s tím, že část 6 vládního návrhu se označuje jako část 5 a § 23-27 budou přečíslovány na § 21-25.

Ještě jednou zdůrazňuji, že projednávání návrhu zákona o změnách organizace a působnosti některých ústředních orgánů je poznamenáno chvatem a spěchem, že ve výborech nemohly být projednány ani zásady navrhovaného zákona. Jsme si však vědomi, že vláda vychází z objektivní situace a objektivních potřeb. Proces obnovy našeho společenského života, rozvíjení principů demokracie, československé cesty k socialismu, kterou chce nová vláda naší republiky realizovat, a konečně i skutečnost, že celá veřejnost očekává v krátké době řadu konkrétních činů nové vlády a nutných opatření, vede mne k závěru doporučit dnešnímu plenárnímu zasedání Národního shromáždění, aby vládní návrh zákona o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů byl schválen se změnami a doplňky, které jsou uvedeny ve zprávě ústavně právního výboru - tisk 169 - který byl všem poslancům dnešního dne doručen. Znovu zdůrazňuji, že navrhovaná osnova zákona je předpokladem a nástrojem, kterým vláda může uskutečňovat své záměry, a že z tohoto hlediska je určitá přímá spojitost mezi souhlasem s programem vlády a souhlasem s navrhovaným zákonem.

Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji zpravodaji posl. Hrabalovi za přednesenou zprávu. Zahajuji diskusi. Jako první se přihlásila posl. Božena Procházková. Prosím, aby se ujala slova.

4. Domníváme se také, že koncepce ministerstva v dnešní podobě není ještě ani teoreticky, ani politicky domyšlena, je to počátek, na kterém se má stavět, a proto jsme doporučili co nejrychleji tyto otázky dořešit. Vycházíme totiž z té skušenosti, že co se neudělá hned, často se pak neudělá nikdy. To platí i o převedení agendy z ROH (nemocenské pojištění), protože se domníváme, že k převedení do tohoto ministerstva a k fondovému hospodaření by mělo dojít dříve než až v roce 1970.

5. Bez dostatečného posílení národních výborů sociálními pracovníky a pracovnicemi vyzní celá snaha po konsolidaci sociálních věcí naprázdno. K tomu je však zapotřebí urychleně vychovávat kádry - a to nejen středoškolsky, ale i vysokoškolsky vzdělané sociální pracovníky. Toto školství jsme už jednou měli a na velmi dobré úrovni. To je tedy konkrétní úkol pro nové ministerstvo a i ministerstvo školství.

6. Měli jsme též připomínky ke kádrovému obsazení, a sice v tom smyslu, aby do nového resortu přešli všichni pracovníci z ostatních ministerstev, kteří se tam zabývali dílčím způsobem sociálními otázkami. Nemůžeme si skutečně dovolit ten luxus ponechat tyto pracovníky tam, kde jsou, a přijímat do ministerstva nové sily - i když ani tomu se zcela nevyhneme.

Vedle těchto hlavních připomínek jsme měli i řadu dalších. Se všemi jsme již před měsícem seznámili Státní komisi pro organizaci a řízení a nedávno i s. Štanceľa, hodinu poté, co byl jmenován do čela tohoto resortu. Přejeme jemu i pracovníkům staronového ministerstva mnoho úspěchů v práci, která nebude lehká, a těšíme se na další plodnou spolupráci, i když nebude vždy jen příjemná.

Vytváření koncepce tohoto ministerstva budeme ve zdravotním výboru i nadále bedlivě sledovat.

Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji posl. Procházkové. Nikdo další přihlášen není. Činím dotaz na ministra Vlasáka i na zpravodaje. Ministr Vlasák se vzdává slova.

Zprav. posl. s. Hrabal: Soudružky a soudruzi, došla mi menší oprava k § 6, písm. e) od poslance Šubrta.

A sice v tom smyslu, - v § 6, písm. e) (mám na mysli str. 3, v tisku 169) nahradit slova "investičním studiím" slovem "stavbám". A pod písmenem e) téhož paragrafu místo slov "vydávání právních předpisů" znění "koordinuje tvorbu právních předpisů".

Dovolil bych si tedy ocitovat celý odstavec písm. e) § 6, který by zněl: "Schvaluje dokumentaci staveb určených vládou a posuzuje dokumentaci vybraných staveb, podává odborné posudky (expertízy) k výhledovým studiím a koncepcím k vybraným stavbám a územním plánům."

Písmeno e) by znělo: "koordinuje tvorbu právních předpisů . . ."

Doporučuji, aby tato změna byla pojata do definitivního znění navrhovaného zákona. Mám za to, že nejde o nějakou věcnou změnu, která by omezovala nebo jiným způsobem organizovala činnost ministerstva techniky, a jde spíše jen o upřesnění rozsahu práce tohoto ministerstva.

Předs. NS s. Smrkovský: Ptám se ministra dr. Vlasáka, zda s touto změnou souhlasí.

Min. dr. Vlasák: souhlasím s navrženou změnou.

Předs. NS s. Smrkovský: Děkuji. Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů podle zprávy výboru ústavně právního po doplňku, který byl přednesen, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (6 poslanců).

Šest přítomných poslanců ze 191 se zdrželo hlasování. Národní shromáždění schválilo zákon o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů podle ústavně právního výboru NS.

Přistoupíme k třetímu bodu pořadu, kterým je

3. Zpráva předsednictva Národního shromáždění a výborů Národního shromáždění od 19. schůze Národního shromáždění.

Zpráva byla předložena písemně.

Má někdo připomínky nebo dotazy k předložené zprávě? (Nebyly.)

Nikdo. Dám tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s tím, aby Národní shromáždění vzalo zprávu o činnosti na vědomí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Národní shromáždění bere zprávu předsednictva Národního shromáždění o činnosti předsednictva a výborů NS od 19. schůze Národního shromáždění na vědomí.

Přistoupíme k čtvrtému bodu pořadu, kterým jsou

4. Doplňovací volby členů výborů Národního shromáždění.

Předsednictvo NS předkládá návrh na změny členství ve výborech NS. Návrh vám byl předán písemně. Je v něm uvedeno, kteří poslanci se z jednotlivých výborů uvolňují a do kterých výborů mají být nově zapojeni. Současně je v návrhu uvedeno, kolikačlenný ten který výbor bude.

Má někdo k návrhu připomínky nebo má jiný návrh?

Hlásí se posl. Šubrt.

Posl. Šubrt: Soudružky a soudruzi, jménem skupiny poslanců Čs. strany socialistické navrhuji, aby byl doplněn zahraniční výbor NS o posl. Jana Mátla.

Předs. NS Smrkovský: Slyšeli jste návrh posl. Šubrta. Hlásí se ještě někdo o slovo? (Nikdo.)

Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s tím, aby výbory Národního shromáždění byly doplněny podle předloženého návrhu, včetně doplňujícího návrhu předloženého posl. Šubrtem, aby posl. Mátl se stal členem zahraničního výboru, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Národní shromáždění schválilo počty členů výboru mandátového a imunitního, výboru ústavně právního, výboru pro národní výbory, výboru zahraničního, výboru pro plán a rozpočet, výboru pro spotřební průmysl, služby, obchod a spoje, výboru pro investiční výstavbu a stavebnictví, výboru pro zemědělství a výživu a výboru kulturního a zvolilo členy těchto výborů podle písemného návrhu.

Předložený písemný návrh obsahuje také doporučení na uvolnění posl. Štefánika a Zedníka z členství v komisi poslanců NS pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody a snížení počtu členů této komise na 16.

Připomínku k tomuto návrhu má posl. Zedník.

Mpř. NS posl. Zedník: Soudružky a soudruzi poslanci, vzhledem k tomu, že jsem byl zvolen místopředsedou NS, bylo mi jako řadě z vás, kteří byli také zvoleni do jiných funkcí a pracovali ve výborech a v ostatních orgánech NS, v původním návrhu doporučeno, abychom z těchto výborů odešli. Domnívám se však, že je naší povinností setrvat v práci výborů i ostatních orgánů NS, a obracím se na vás, abyste se vyjádřili k předloženému návrhu.

Sám s návrhem, abych nepracoval ve výše uvedené komisi, nesouhlasím.

Předs. NS Smrkovský: Vysvětlení podá mpř. NS Valo.

Mpř. NS posl. Valo: Soudružky a soudruzi poslanci, myslím, že zde došlo k omylu, protože předsednictvo NS se neusneslo na tom, že místopředsedové NS nemají být nadále členy jednotlivých výborů, ale nemají být předsedy výborů NS. Ti místopředsedové NS, kteří byli členy některého výboru, nepřejí-li si, aby byli přeloženi do jiného výboru, zůstávají i nadále členy výboru.

Tolik na vysvětlení k tomu, co zde řekl místopředseda NS posl. Zedník.

Předs. NS Smrkovský: Soudružky a soudruzi poslanci, nedorozumění bylo vysvětleno a změna se tudíž netýká poslance Zedníka. Nezbývá mi tedy než konstatovat, že komise poslanců NS pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody by neměla 16, ale 17 členů.

Kdo souhlasí se snížením počtu členů a s uvolněním posl. Štefánika z členství v komisi poslanců NS pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Národní shromáždění schválilo uvolnění posl. Františka Štefánika z členství v komisi poslanců NS pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody s tím, že komise bude mít 17 členů.

Soudružky a soudruzi poslanci, konstatuji, že pořad našeho jednáni byl vyčerpán. Dříve než toto naše jednání ukončím, opakuji rozhodnutí, k němuž jsme dospěli při dnešním jednání, že příští zasedání bude 2. května, tj. ve čtvrtek odpoledne, a 3. května, tj. v pátek, a kdyby se ukázala potřeba, že by se program diskuse nevyčerpal, pak by přicházela v úvahu ještě sobota 4. t. m. K tomu snad nedojde.

Konstatuji také, že řada poslanců o polední přestávce mi již sdělila, že se tohoto příštího jednáni nezúčastní proto, že souhlasí s prohlášením vlády, o kterém zde bylo diskutováno, a že se tudíž už předem omlouvají.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi na toto téma říci toto: Jestliže jsme rozhodli, rozhodli jsme demokraticky a pak mám za to, že je naší povinností a že je tudíž povinností poslanců Národního shromáždění zde být, nemá-li poslanec opravdu nějaké jiné důvody, které by mu v tom zabraňovaly. V této souvislosti prosím a nebudete mi mít snad za zlé, jestli vás o minutu nebo jeden a půl minuty zdržím, když vás upozorním, že za dva dny našeho jednání jsem slyšel z řad našich soudruhů poslanců i našich partnerů, jako jsou novináři, kteří jsou také činitelem naší společnosti, stížnosti na disciplínu. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP