Předseda NS Smrkovský: O slovo se hlásí
posl. Pešák.
Posl. Pešák: Soudružky a soudruzi, já
s tím úplně souhlasím, co řekl
soudruh Valo, ale kolikrát za jeho předsedování
bylo toto zneužito? (Místopředseda Valo:
Ani jednou!) To není pravda. Řekl bych tu ještě
další věc: Včera se nesešly výbory
a dnes jednotliví poslanci se nezúčastňují,
jsou zase věčně v hospodě.
Předseda NS Smrkovský: Slovo má s.
Dohnal.
Posl. Dohnal: Vážené soudružky
a soudruzi, jen malou připomínku k procedurálním
pravidlům. Každá skupina poslanců i
jednotlivec má právo předložit plénu
Národního shromáždění
návrh. Tento návrh předložilo 21 poslanců
a byl zde předložen protinávrh s. místopředsedy
Valo. Další jiný návrh zde nebyl podán
čili domnívám se, že další
diskuse by byla bezpředmětná a že soudruh
předseda by měl dát v prvé řadě
hlasovat o protinávrhu s. Valo a potom o návrhu
21 poslanců. Děkuji.
Předseda NS Smrkovský: To mi bylo jasné,
už jsem to ohlásil. Ke slovu se hlásí
s. Knapp.
Posl. akad. Knapp: Soudružky a soudruzi, pokud se
dobře pamatuji, bylo přihlášeno ke slovu
ještě 24 poslanců. Kdyby to byl s. předseda
neskončil, tak by asi dříve než těchto
24 poslanců vystoupilo v diskusi jiných 24 poslanců
k otázce, zda tedy prvních 24 má dostat slovo
nebo ne. Myslím, že to ukazuje jistou nedokonalost
našeho jednacího řádu, vzal jsem si
jej, listuji tam a nemohu najít řešení.
Fakt je, že to není normální a obvyklé,
aby se hlasovalo o tom, zda ještě někdo, kdo
se hlásil ke slovu, je má dostat nebo ne. Pokud
si soudruzi přejí, aby vystoupili, mám za
to, že není možné jim slovo odepřít.
Vracím se ovšem k otázce času, protože
přece každé takové zasedání
by někdy mělo skončit. Z toho vyplývá
takovýto můj návrh: Přijmout, že
se bude pokračovat v zasedání, ovšem
pokračovat tak, jak je to obvyklé, tj. ukončit
diskusi tak, že se udělí slovo všem poslancům,
kteří o slovo řádně požádali.
Doporučuji však též, aby byl vznesen dotaz,
zda se ještě někdo další uchází
o slovo, a potom uzavřít usnesením listinu
řečníků; jinak by bylo možné,
že by se schůze svolala na 2. a 3. května,
ale ani tam by se neskončila a pokračovala by dále
a byli bychom v podobné situaci jako dnes. Připojuji
se tedy k návrhu, aby se nerozhodovalo o tom, že se
neudělí slovo poslancům, kteří
jsou přihlášení, ale zároveň
doporučuji, aby se provedla krátká rozprava
o uzavření listiny řečníků.
Předseda NS Smrkovský: Znovu konstatuji,
že zde byl návrh 21 poslanců a k tomu přišel
protinávrh s. posl. Valo, aby se v diskusi pokračovalo
příští týden, a tento návrh
doplnila s. posl. Besserová, aby se pokračovalo
3. a 4. května, tj. v pátek a v sobotu. Dám
tedy hlasovat o protinávrhu, že se diskuse skončí
neboť máme další bod jednání
a v diskusi se bude pokračovat za týden, tj. v pátek
a v sobotu 3. a 4. května. To byl další protinávrh
posl. Besserové. Poněvadž 2. května
je první den po 1. máji, je třeba rozhodnout,
zda NS se bude konat tento den již od rána nebo odpoledne.
Bylo by možno v jednání NS pokračovat
spíše 2. května odpoledne. To byl původní
návrh. Formuluji to takto: Dnešní diskuse bude
přerušena. Schůze NS bude tedy svolána
ke svému pokračování na čtvrtek
2. května odpoledne, na pátek 3. května,
a kdyby se ukázalo, že by čas nestačil,
museli bychom pokračovat v sobotu 4. května.
Soudružky a soudruzi, mám za to, že návrh
je jasný. Prosím o hlasování. Kdo
s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne
ruku. (Děje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (Jeden.)
Kdo se zdržel hlasování? Prosím sčitatele,
aby se ujali své práce. (Po chvíli.)
Hlasování se zdrželo 10 poslanců. Návrh
byl tedy kvalifikovanou většinou schválen,
a tudíž se nemusíme k této věci
vracet.
Nyní bude polední přestávka a ve 13.00
hod. budeme pokračovat v projednávání
dalšího bodu, tj. o vládním návrhu
zákona o změnách v organizaci a působnosti
některých ústředních orgánů.
Přerušuji schůzi Národního shromáždění.
(Schůze přerušena ve 12.12 hod.)
(Jednání po přestávce zahájeno
ve 13.03 hod.)
Předseda NS s. Smrkovský (zvoní):
Soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji naše přerušené
jednání. Než předám slovo představiteli
vlády k dalšímu bodu našeho jednání,
chci ještě odpovědět na připomínku,
která zde byla vznesena, že nebylo zcela respektováno
pořadí, jak se poslanci přihlašovali
do diskuse. Ujišťuji Národní shromáždění,
že napříště všechny přihlášky
budou číslovány. Možná, že
se sem dá i tabule, aby takové výtky se staly
bezpředmětnými.
Podle našeho pořadu přistoupíme ke druhému
bodu, kterým je
2. Vládní návrh zákona o změnách
v organizaci a působnosti některých ústředních
orgánů a zpráva ústavně právního
výboru
Návrh zákona odůvodní pověřený
člen vlády s. min. dr. Vlasák. Prosím,
aby se ujal slova. Sděluji, že zpravodajem je poslanec
dr. Hrabal.
S. min. dr. Vlasák: Vážené Národní
shromáždění, v souvislosti s náročními
úkoly, které musí řešit vláda
v oblasti ekonomiky a s nimiž jste byli seznámeni
v předneseném vládním prohlášení,
pokládá vláda za nezbytné navrhnout
určité změny v organizaci a působnosti
některých ústředních státních
orgánů.
Tyto změny, které jsou obsaženy v předloženém
návrhu zákona, nelze odkládat až do
doby, kdy budou vyřešeny a uzavřeny otázky
vyplývající z nového státoprávního
uspořádání, protože současná
ekonomická situace vyžaduje, aby řada závažných
otázek byla řešena bezodkladně. Jde
zejména o problematiku přípravy hospodářských
směrnic pro činnost podniků v roce 1969,
řešení aktuálních mzdových
a cenových problémů, řešení
naléhavých sociálních otázek,
konkrétní zajištění a organizování
bytové výstavby, jak se k tomu vláda zavazuje
ve svém prohlášení, rozpracování
dalšího postupu ekonomické reformy apod.
Nový přístup k řešení
těchto problémů, zvýšená
úloha, pravomoc i odpovědnost vlády vedly
vládu již ke konkrétnímu rozhodnutí
zlepšit koordinaci práce v oblasti řízení
ekonomiky. Vláda proto vytvořila z některých
členů vlády Hospodářskou radu,
která bude plnit zejména tyto úkoly:
- organizovat a koordinovat přípravu zásadních
národohospodářských opatření,
dlouhodobých výhledů státních
plánů, státního rozpočtu, konjunkturní
politiky, cenového a mzdového vývoje, dále
- přijímat opatření k realizaci hospodářské
politiky přesahující působnost jednotlivých
ústředních orgánů státní
správy, posuzovat, hodnotit vývoj národního
hospodářství a připravovat opatření
k odstranění zjištěných nedostatků.
Hospodářská rada není zvláštním
ústavním orgánem, ani nemá mít
pravomoc ústředního orgánu státní
správy. Zřízení Hospodářské
rady nevyžaduje proto formu zákona a bylo uskutečněno
vlastním rozhodnutím vlády.
Již samotné zřízení Hospodářské
rady, což je opatření nevyhnutelné a
bylo navrhováno autory nové soustavy řízení
již před čtyřmi lety jako jedna z podmínek
pro zajištění nové soustavy řízení,
si vynucuje například nutnost změny v postavení
a úloze SPK, která doposud představovala
prakticky vrcholný orgán centrálního
řízení v oblasti ekonomiky a vykonávala
nejen plánovací, ale i koordinující
a řídící činnost celé
hospodářské oblasti. Tím se chtě
nechtě stala orgánem nadřazeným vůči
ostatním článkům centrálního
řízení.
Naproti tomu nebyly v dosavadní soustavě centrálních
orgánů dostatečně zajišťovány
některé důležité oblasti, jakými
jsou právě mzdová, cenová a sociální
politika, které nejenom v současných podmínkách,
ale i v budoucnu, zejména při dalším
postupu ekonomické reformy, budou vyžadovat intenzivního
řešení při zvýšené
samostatnosti a zajištění ústavní
odpovědnosti za navrhovaná a prováděná
opatření v těchto oblastech.
Také v oblasti konkrétní hospodářské
politiky pokládá vláda za zvláště
naléhavé zajistit rychlé řešení
některých problémů, které jsou
zvláště důležité v současné
době, například řízení
a zajištění komplexní bytové
výstavby z jednoho místa. Dosud bylo toto řízení
roztříštěno do čtyř míst
centrálního řízení.
Z těchto zásadních důvodů a
na podporu realizace svého programu vláda předkládá
výjimečně - a za to bych se chtěl
omluvit - urychlený návrh zákona o provedení
některých specifických změn v orgánech
centrálního řízení, v přesvědčení,
že navrhované změny nebudou v rozporu s budoucím
federativním uspořádáním, neboť
uvažované orgány budou bezesporu nezbytné
i v budoucí centrální vládě,
i když se předpokládá vznik obdobných
orgánů v Národních orgánech.
Proto se také nenavrhují další změny
v jiných orgánech a ministerstvech, kde je nutné
a nezbytné vyčkat až na konečné
řešení státoprávního uspořádání.
Z tohoto důvodu také, aby vláda předešla
jakýmkoli nedorozuměním, doporučuji,
aby z vládního návrhu bylo vypuštěno
ustanovení o přejmenování ministerstva
těžkého průmyslu.
V předloženém návrhu zákona se
navrhuje zřídit:
Ministerstvo národohospodářského plánování,
které vzniká přeorganizováním
zrušované Státní plánovací
komise, je koncipováno jako ústřední
orgán, odpovědný vládě za komplexní
přípravu dlouhodobého výhledu a pětiletých
národohospodářských plánů.
Jeho činnost se oproti dřívější
SPK oprošťuje od veškeré operativní
činnosti řízení Národního
hospodářství, která byla charakteristická
pro direktivní pojetí plánu. Nové
ministerstvo nebude mít ani další výkonné
pravomoci, které příslušely SPK na některých
úsecích, např. v zaměstnanosti a rozmísťování
pracovních sil, v řízení cenového
vývoje apod.
Ministerstvo techniky přebírá v podstatě
úkoly dosavadní Státní komise pro
techniku, kterou navrhuje vláda zrušit. Významnou
změnou je rozšíření dosavadní
působnosti v oblasti společenských investic.
Vzhledem k tomu, že v této oblasti je uplatňování
ekonomických principů omezeno a že celkový
stav, jak ukazuje i rozprava k vládnímu prohlášení,
nelze již po delší dobu považovat za uspokojivý,
je nutno posílit úlohu ústředního
řízení. Půjde hlavně o koordinaci
činností zajišťujících harmonický
a komplexní rozvoj území, měst a sídel.
Zvláštní pozornosti vyžaduje komplexní
bytová výstavba, jejíž řízení
bylo dosud roztříštěno mezi několik
ústředních orgánů. V návrhu
se soustřeďuje funkce ústředního
řízení komplexní bytové výstavby
do ministerstva techniky.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
převezme ústřední řízení
státní politiky v oblastech práce a pracovních
sil, sociální politiky a mzdové politiky.
Jde o relativně samostatnou oblast státní
politiky, kterou je účelné soustředit.
Široká oblast pracovních mzdových a
sociálních podmínek života občanů
byla doposud nejednotně a nedokonale řízena
a je jí třeba uvést do souladu s celkovými
cíli a možnostmi socialistické společnosti.
Státní cenový úřad převezme
odpovědnost za řízení a kontrolu cenového
vývoje. V nové soustavě řízení
se stává oblast cen významnou složkou
centrálního řízení. Dlouholeté
zkušenosti nás přesvědčily o
tom, že ovládnuti cenového vývoje je
jedním z nejsložitějších a nejpracnějších
úkolů státní správy, který
navíc má velký vliv na hospodářské
podmínky podniků i na život občanů.
Cenová soustava má své vlastní, samostatné
zákonitosti pohybu, dané konkrétními
situacemi na trhu. Proto je účelné pro tento
důležitý úkol vlády zřídit
samostatný centrální úřad vedený
ústavním činitelem, jak je tomu v řadě
jiných států s tržní ekonomikou.
Jednou z významných činností Státního
cenového úřadu bude též kontrola
dodržování cenových předpisů.
Navrhované řešení si nevyžádá
vyšších výdajů ze státního
rozpočtu, protože zřízení nových
ústředních orgánů je vyváženo
zrušením některých dosavadních
orgánů a jejich personální vybavení
bude řešeno přesunem pracovních sil
mezi centrálními orgány a úsporami.
V oblasti práce a sociálních věcí
i v oblasti cenové politiky a kontroly cen se na doporučení
předsednictva Slovenské národní rady
nepřistupuje zatím k vytvoření odpovídajících
Národních orgánů v soustavě
Slovenské národní rady z toho důvodu,
že tyto otázky budou řešeny ve spojitosti
s federalizací Československé socialistické
republiky. Vzhledem k tomu, že Slovenská národní
rada předpokládá, že k federalizaci
dojde již v nejbližších měsících,
nepovažuje předsednictvo Slovenské Národní
rady za politicky únosné vybudovat výkonné
orgány Slovenské Národní rady na uvedených
výsledcích ještě na základě
asymetrického systému. V důsledku tohoto
stanoviska se doporučuje, jak je uvedeno v rozdané
zprávě k vládnímu návrhu, vypustit
z něho ustanovení § 22 a v důsledku
toho přečíslovat další paragrafy.
Soudružky a soudruzi poslanci, současná etapa
rozvíjení ekonomické reformy i nové
metody práce vlády a zejména nutnost řešení
řady konkrétních ekonomických problémů,
jak jsou uvedeny ve vládním prohlášení,
vyžadují podle názoru vlády provedení
změn navrhovaných ve vládním návrhu.
Vláda souhlasí s provedením úprav
zákona, jak vyplynuly z projednání v ústavně
právním výboru a z projednání
se skupinou poslanců výboru pro plán a rozpočet,
průmyslového výboru pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu a pro investiční
výstavbu a stavebnictví. Jménem vlády
doporučuji, aby návrh předloženého
zákona byl s uvedenými úpravami NS schválen.
Děkuji za pozornost.
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji s.
ministrovi Vlasákovi. Prosím zpravodaje pásl.
dr. Hrabala, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr. Hrabal:
Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci!
Je mou povinností, a jistě příjemnou,
jestliže předstupuji před Národní
shromáždění jako první zpravodaj
k prvému vládnímu návrhu zákona
nové vlády. Jde o zákon o změnách
v organizaci a působnosti některých ústředních
orgánů - tisk 168. Současně jsem si
vědom, že můj úkol nebude snadný,
když vládní návrh zákona byl
předložen Národnímu shromáždění
před několika málo dny a když pro časovou
tíseň nedošlo k předchozímu projednání
zásad tohoto zákona v jednotlivých výborech
Národního shromáždění,
jak předpokládá § 33 jednacího
a pracovního řádu pro Národní
shromáždění. Výbory neměly
dostatek možností, aby se kvalifikovaně mohly
vyjádřit k věcné problematice vládního
návrhu zákona.
Bylo by však nesprávné tvrdit, že hlavní
myšlenky tohoto zákona by byly poslancům zcela
neznámý, když z tisku a zejména stranických
jednání byli poslanci informováni o úmyslech
vlády přistoupit k určité reorganizaci
ministerstev a některých jiných ústředních
orgánů. Jde o úpravu, která je podle
mého soudu v současné době zcela nezbytná.
Od r. 1960 dochází snad už po patnácté
k reorganizaci centrálních orgánů,
současný vládní návrh o změnách
v organizaci některých ústředních
orgánů není ani poslední, jak vyplývá
z vládního prohlášení a ze skutečnosti,
že v příštím období má
dojít k vytvoření systému státních
tajemníků v některých ministerstvech.
Všichni jsme také informováni, že se již
usilovně pracuje na vyřešení vzájemného
vztahu českých a slovenských ústředních
orgánů, které souvisí s federativním
uspořádáním našeho státu.
Domnívám se, že navrhovaná reorganizace
některých orgánů vlády o které
jednáme, vychází ze zcela jiných úvah,
než tomu bylo v dřívější
době. Místo direktivního způsobu řízení
nastupuje nyní ekonomická reforma a její
rozvíjení vyžaduje také zcela nové
formy řízení i nové uspořádání
centra. Platí to především o systému
národohospodářského plánování,
které se nutně přizpůsobuje novému
pojetí funkce celé vlády. Jde rovněž
o vyřešení otázky státní
technické politiky, správy pro oblast práce
a pracovních sil, mezd a sociální politiky
a konečně i pro oblast cenové politiky.
U ministerstva práce a sociálních věcí,
s jehož zřízením uvažujeme, dochází
zčásti k převzetí agendy, která
dosud byla spravována Revolučním odborovým
hnutím. Převod této agendy na nově
zřízené ministerstvo práce a sociálních
věcí se děje, jak mne ujistil s. ministr
Štanceľ, s plným souhlasem a pochopením
Revolučního odborového hnutí. Mám
za to, že v současné době nelze souhlasit
s tezí, že společenské organizace by
měly přebírat v našem státě
část pravomocí zákonodárné
i pravomocí výkonné. Uplatňování
této teze v současných podmínkách
je nevhodné.
Ústavně právní výbor Národního
shromáždění posuzoval předložený
návrh zákona o změnách v organizaci
a působnosti některých ústředních
orgánů především z hlediska dosud
platné ústavy, konkrétně článku
47, který dává Národnímu shromáždění
výlučné oprávnění zřizovat
zákonem ministerstva a jiné ústřední
orgány. Z tohoto hlediska nebylo k navrhovanému
zákonu podstatnějších připomínek
a navržené změny, jak jsou uvedeny ve společné
zprávě (tisk 169) jen vylepšují dikci
některých ustanovení navrhovaného
zákona. Z rozpravy v ústavně právním
výboru a ve skupině poslanců výboru
pro plán a rozpočet, výboru průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu a výboru pro investiční výstavbu
a stavebnictví, které se sešly včera
ve večerních hodinách, ale pro malou účast
poslanců nebyly schopny se usnášet, vzešly
některé připomínky, které v
závěru rozpravy byly formulovány tak, že