Pondělí 24. června 1968

(Začátek schůze ve 14.00 hod.)

Přítomno 218 poslanců podle prezenční listiny.

(Schůze zahájena ve 14.03 hod.)

Předseda NS Smrkovský: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi! Zahajuji 24. schůzi NS svolanou podle usnesení předsednictva NS ze dne 13. června 1968.

Na schůzi je do této chvíle přítomno 218 poslanců, je tedy NS schopné usnášení.

Na 1. den schůze jsou omluveni poslanci: Kobosilová, Hofman, Lenárt a Krejčí.

Na celou schůzi jsou omluveni poslanci: Krajčír, Leflerová, Štefánik, Majling, Hlína, Sedláček, Petrusová, Nový, Škultéty, Tymeš, Šmejkalová, Hajmacher, Mináč, Pašek, Škoda, Penc, Valo, Vajda, Prchlík a od zítřka posl. Gabriška,

a tito ministři neposlanci: Rázl, Kadlec, Řehák, Pavlovský, Hanus a Dzúr.

Sděluji, že president republiky dopisem ze dne 17. 5. 68 odvolal Ing. Miloslava Laiperta z funkce vedoucího Ústřední správy spojů a jmenoval do této funkce Ing. Karla Hoffmanna.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dříve než přednesu návrh pořadu, který Vám předsednictvo NS předkládá ke schválení, dovolte mi tento pořad stručně charakterizovat.

Národní shromáždění se schází poprvé od schválení programového prohlášení vlády, s nímž 3. května 1968 vyslovili souhlas všichni poslanci. Národní shromáždění tím převzalo závazek, že bude celou svou činností napomáhat a působit k uskutečňování tohoto programu, jehož základem jsou myšlenky a zásady Akčního programu Komunistické strany Československa.

Příprava pořadu 24. schůze Národního shromáždění znamenala velkou práci v orgánech i ve výborech NS. Také jeho projednání v závěrečné fázi si vyžádá soustředěné a odpovědné úsilí.

Zvažování variant a rozdílné názory na možnosti řešení se jistě objeví při odůvodňování konečných návrhů, o kterých má Národní shromáždění rozhodnout.

Poslancům je známo, že u tří navrhovaných zákonů se vyskytly pochybnosti, zda mají byt projednány již v této schůzi Národního shromáždění. Rozdílné názory výborů a poslanců, které se objevily zejména v pojetí některých ustanovení návrhů zákonů o změnách v nemocenském pojištění a nemocenské péči, o dávkách v mateřství, o přídavcích na děti z nemocenského pojištění (tisk 171) a zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o sociálním zabezpečení družstevních rolníků a zákon o sociálním zabezpečení (tisk 172), vedly k tomu, že předsednictvo NS doporučilo vládě zvážit a přezkoumat dosud nedořešené připomínky a dalo v úvahu, zda se nemá jednání o těchto zákonech z komplexu opatření o sociální politice odložit.

Vláda se doporučením předsednictva NS zabývala na své schůzi v pátek dne 21. června 1968. Její stanovisko bylo dáno k dispozici společnému zpravodaji výborů a bude předmětem našeho jednání.

Předkládám tedy schůzi Národního shromáždění jménem předsednictva návrh pořadu v celém připraveném rozsahu a navrhuji jeho projednání v tomto sledu:

1. Návrh výboru ústavně právního na vydání ústavního zákona o přípravě federativního uspořádání Československé socialistické republiky (tisk 185). Návrh odůvodní poslanec akad. Knapp.

2. Zpráva předsedy Národního shromáždění o pobytu parlamentní delegace ve Svazu sovětských socialistických republik.

3. Vládní návrhy

- zákona o soudní rehabilitaci (tisk 174),

- ústavního zákona, jímž se přechodně upravují některé otázky voleb soudců (tisk 175),

a společná zpráva výborů ústavně právního, výboru pro národní výbory, výboru pro plán a rozpočet a výboru pro zemědělství a výživu (tisk 183 a). Návrh odůvodní ministr dr. Kučera, zpravodajkou je posl. Litvajová.

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 81/1966 Sbírky o periodickém tisku a o ostatních hromadných informačních prostředcích (tisk 177) a společná zpráva výborů ústavně právního a kulturního (tisk 184). Návrh odůvodní ministr Galuška, zpravodajkou je posl. Turečková.

5. Návrh výboru ústavně právního na vydání ústavního zákona o skončení volebního období zastupitelských sborů (tisk 187). Návrh odůvodní posl. dr. Hrabal.

6. Vládní návrh usnesení, jímž Národní shromáždění schvaluje a podle článku 41 ústavy státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1967 (tisk 176), stanovisko Ústřední komise lidové kontroly ke státnímu plánovacímu účtu a zpráva výboru pro plán a rozpočet (tisk 178). Návrh odůvodní ministr ing. Sucharda. Stanovisko odůvodní předseda ÚKLK ing. Gašparík. Zpravodajem je posl. ing. Rapoš.

7. Vládní návrhy

- zákona o změnách v nemocenském pojištění a v nemocenské péči (tisk 170),

- zákona o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojistění (tisk 171),

- zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o sociálním zabezpečení družstevních rolníků a zákon o sociálním zabezpečení (tisk 172),

a společná zpráva výborů ústavně právního, pro národní výbory, pro plán a rozpočet, pro zemědělství a výživu a zdravotního výboru NS (tisk 179, 180 a 181); návrh odůvodní ministr Štanceľ, zpravodajkou je posl. Kubešová.

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o dani ze mzdy (tisk 173) a společná zpráva výborů ústavně právního, výboru pro národní výbory, výboru pro plán a rozpočet a výboru zdravotního (tisk 182); návrh odůvodní ministr ing. Sucharda, zpravodajem je posl. Švec.

9. Návrh výborů ústavně právního a pro plán a rozpočet na vydání zákona, kterým se mění zákon o komisích lidové kontroly a zákon o národních výborech (tisk 186); návrh odůvodní posl. Šmehlíková.

10. Návrhy

- usnesení Národního shromáždění na stanovení počtu členů České národní rady,

- a volba členů České národní rady; návrh odůvodní předseda ÚV NF posl. dr. Kriegel.

11. Návrh ministra spravedlnosti a Ústředního výboru NF podle zákona č. 36/1964 Sb. na doplňovací volby soudců a na obsazení funkcí náměstků předsedy Nejvyššího soudu; návrh odůvodní ministr dr. Kučera.

12. Doplňovací volby členů výborů NS; návrh odůvodní místopředseda Zedník.

13. Návrh předsednictva NS na zřízení komise NS pro přípravné práce na nové ústavě Československé socialistické republiky; návrh odůvodní posl. akad. Knapp.

14. Zpráva předsednictva NS o činnosti předsednictva výborů NS za dobu od poslední schůze NS.

15. Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců.

Soudružky a soudruzi poslanci, táži se, zda má někdo připomínky k návrhu pořadu? - Není tomu tak. Dám tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s návrhem pořadu, nechť zvedne ruku! (Děje se). - Děkuji. Je někdo proti? - Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? - Nikdo.

Pořad našeho zasedání je jednomyslně schválen. Děkuji.

Přistoupíme k projednání bodu

1. Návrh výboru ústavně právního, na vydání ústavního zákona o přípravě federativního uspořádání Československé socialistické republiky.

Návrh odůvodní předseda ústavně právního výboru posl. akad. Knapp, kterému dávám slovo.

Zprav. posl. akad. Knapp: Vážené Národní shromáždění, projednáváme právní předpis, který má zajistit přípravu federativního uspořádání Československé socialistické republiky. Ústavně právní výbor připravil z podnětu vládního výboru pro přípravu nového státoprávního uspořádání republiky návrh ústavního zákona, který má vytvořit prozatímní politickou a ústavní reprezentaci českého národa.

Dříve nežli budu hovořit o obsahu navrhovaného zákona, chtěl bych se zcela stručně zmínit o zásadních problémech vztahů mezi českým a slovenským národem.

Již historický Košický vládní program zcela jasně prohlásil, že je nutno důsledně v česko-slovenském poměru uskutečnit zásadu rovný s rovným. Košický vládní program vycházel zcela jednoznačně a jednomyslně z uznání nacionální svébytnosti slovenského národa. Prohlásil, že Slováci mají být pány ve své slovenské zemi, stejně jako Češi ve své národní domovině a že republika bude obnovována jako společný stát rovnoprávných bratrských národů. Na základě Košického vládního programu a jeho požadavků byly později prováděny úpravy ústavního uspořádání vztahů obou našich národů. V tomto uspořádání ovšem - jak známo - převládl názor, že státoprávním výrazem rovnoprávnosti obou národů má být řešení dnes běžně zvané asymetrickým, a to pak bylo vtěleno do obou porevolučních ústav. Myšlenka federace byla politicky odmítána a podezírána z buržoazního nacionalismu.

Politické změny, které u nás nastaly od počátku tohoto roku, odstranily s mnoha jinými politickými předsudky i dogmatickou představu o tom, že dosavadní "asymetrické" uspořádání je jediné vhodné pro ústavní řešení vztahu Čechů a Slováků ve společném státě. Toto ústavní řešení navíc - v důsledku četných politických omylů minulosti - zcela ztratilo důvěru slovenského národa a bylo i kritizováno akčním programem KSČ, který konstatoval potřebu, aby byla "respektována výhoda socialistického federativního uspořádání jako uznávané a osvědčené státoprávní formy soužití rovnoprávných národů ve společném socialistickém státě."

Přeměna unitárního státu ve stát federativní v praxi vyvolává tisíce otázek politických, ekonomických a přirozeně i ústavně právních, které je třeba postupně vyřešit a jejichž řešení, má-li být úspěšné, vyžaduje dostatek času a také některých legislativních příprav. Proto při projednávání ústavně právních problémů federalizace ČSSR došla komise vedená místopředsedou vlády s. dr. Husákem i vládní výbor pro přípravu nového státoprávního uspořádání republiky vedený předs. Vlády s. ing. Černíkem k názoru, že před vydáním ústavního zákona, který bude řešit vlastní otázky federalizace republiky, je třeba vydat ústavní zákon o přípravě federativního uspořádání ČSSR. Ústavně právní výbor se s tímto názorem ztotožnil a obnovu tohoto ústavního zákona dnes předkládá Národnímu shromáždění. Potřeba tohoto ústavního zákona vyplývá zejména ze skutečnosti, že v důsledku "asymetrického" státoprávního uspořádání český národ nikdy neměl a nemá své národní orgány. Nesdílím ani názor vyjádřený v Akčním programu KSČ, cituji - že "funkci českých národních orgánů plnily centrální orgány." Konec citátu. To však pro řešení otázek, které dnes jsou na pořadu, nemá význam. Skutečnost je ta, že v době, kdy jednáme o federalizaci republiky, neexistuje žádná ústavní reprezentace národa českého a že na druhé straně při přípravě ústavních změn spojených s federalizací ČSSR, jak se ostatně ukázalo i v průběhu jednání, je bezpodmínečně nutné, aby orgán ústavní politické reprezentace českého národa byl vytvořen.

Řešení problematiky československé federalizace totiž nemůže být jen záležitostí slovenského národa a jeho národního orgánu, ani nemůže být federace připravována toliko celostátními orgány, nýbrž musí se stát plně i věcí českého národa.

Federace, jak i z jejího jména vyplývá, je věcí dohody. Je tedy nutno vytvořit český národní orgán, který by se stal partnerem Slovenské národní rady. Jedině tyto dva národní orgány mohou, přirozeně ve spolupráci s vládou a parlamentem, na základě dohody vytvářet podmínky pro vybudování československé federace a v závěru svého jednání předložit Národnímu shromáždění svůj společný návrh na vyřešení státoprávních i ekonomických vztahů mezi oběma částmi naší federace.

Vytvoření České národní rady je nutné i z důvodů politických, aby byl vytvořen orgán, který může účinně působit na českou veřejnost, aby správně pochopila, že federativní zřízení odpovídá též plnějšímu uplatnění českých národních zájmů a potřeb. Vytvořením ČNR zajistíme též rovnoměrnou přípravu řešení všech ústavně právních i některých dalších právních otázek v obou národně politických částech naší republiky.

Ústavně právní výbor předkládá proto návrh ústavního zákona, který v § 2 ukládá ČNR a SNR, aby splnily úkoly spojené s přípravou federativního uspořádání republiky. Zákon přímo vyjadřuje, že ČNR zřízená tímto zákonem dosud není českým národním zákonodárným orgánem, nýbrž toliko dočasným ústavním orgánem české národní reprezentace, a že tedy jde o prozatímní orgán, který bude fungovat až do doby, kdy ze všeobecných voleb vzejde český zákonodárný zastupitelský sbor. Vzhledem k tomu, že při přípravě federalizace bude třeba řešit velkou řadu speciálních problémů z oblasti ústavně právní, politické a zejména též z oblasti ekonomické, je nutno zajistit, aby v ČNR a i v SNR jako členové mohli též působit význační představitelé veřejného života, kteří nejsou poslanci NS, resp. SNR.

Proto zákon v § 4 odst. 2 výslovně stanoví, že ČNR bude zvolena z poslanců NS a z význačných představitelů veřejného života českého národa a obdobně stanoví v § 6, že i SNR pro plnění svých úkolů vyplývajících z tohoto zákona, tj. pro plnění svých úkolů ústavního orgánu slovenské národní reprezentace ve vztahu k SNR, může na návrh Slovenské národní fronty rozšířit počet svých členů o význačné představitele veřejného života slovenského národa, kteří nejsou poslanci SNR.

Pokud jde o počet členů ČNR, dospěl ústavně právní výbor po zevrubném uvážení věci k názoru, že není politicky nutné, aby počet členů ČNR byl stejný jako počet členů SNR. Jde o dva samostatné a na sobě nezávislé sbory, takže nikdy nemůže dojít k majorizování jednoho druhým a není tedy ani důvodu k jejich početní paritě (i když naopak jejich početní parita není vyloučena, neboť ani ČNR, ani SNR doplněná podle § 6 ústavního zákona nejsou zastupitelské sbory složené na základě územního zastoupení a nejsou tedy co do počtu svých členů závislé na počtu voličů té či oné části republiky). Ústavně právní výbor se též domnívá, že by nebylo praktické stanovit počet členů SNR, jakožto orgánu dočasného, výslovně ústavním zákonem a navrhuje v § 4 odst. 1 osnovy, aby počet členů ČNR byl stanoven usnesením NS.

Konečně bych se chtěl zmínit ještě o ustanovení § 1 navrhovaného zákona. Toto ustanovení má zajistit, aby při schvalování ústavního zákona upravujícího státoprávní vztahy mezi českým a slovenským národem nemohl ani jeden národ přehlasovat druhý v NS. Proto při hlasování o těchto právních normách bude zjišťována vždy potřebná třípětinová většina z poslanců zvolených v českých krajích a na Slovensku odděleně. Tímto ustanovením se již nyní vyjádří rovnoprávnost obou našich bratrských národů při jednání uvnitř NS.

Závěrem bych chtěl říci, že to, co dnes projednáváme, je toliko první stavební kámen naší federace. To hlavní čeká oba národní reprezentativní orgány ČNR a SNR. Ony budou musit vyřešit problematiku federálních a národních orgánů zastupitelských, nejvyšších federativních a národních orgánů výkonných, federálních a národních orgánů justice a prokuratury, územního zřízení obou částí republiky, pravomocí federálních a národních orgánů v oblasti ekonomie a mnoho otázek dalších. Přitom si buďme vědomi toho, že naše veřejnost bude od obou orgánů požadovat, aby svou práci udělaly brzy a aby ji udělaly dobře. Není snadné vyhovět oběma těmto požadavkům zároveň a jistě by bylo nežádoucí v práci politicky tak zodpovědné a náročné, jako je tato, chápat požadavek, aby dílo bylo vykonáno brzy, jako požadavek překotného spěchu, který by mohl být na újmu důkladného, vědecky zdůvodněného a pro obě strany přijatelného řešení všech otázek, o nichž bude třeba v souvislosti s federalizací republiky rozhodnout.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP