Po dnešním výkladu ministra spravedlnosti s.
Kučery a po vysvětlení věcí
předsedou ústavně právního
výboru a naším místopředsedou
výboru výbor NS pro plán a rozpočet
na změně netrvá a je také pro termín
31. 7. 1965.
Proto doporučuji, aby v tisku 183a společné
zprávy výborů ústavně právního,
pro národní výbory, pro plán a rozpočet
a pro zemědělství a výživu k
vládnímu návrhu zákona o soudní
rehabilitaci (tisk 174) byly vypuštěny v bodě
3 čtvrtý a pátý řádek,
kde je náš pozměňovací návrh.
Mpř. NS Zedník: Děkuji posl. Kubovi
za přednesení stanoviska výboru NS pro plán
a rozpočet, které se nyní stává
nesporným pro závěrečnou zpravodajskou
zprávu.
Dávám slovo posl. Tomanovi.
Posl. Toman: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, obdržel jsem od svých voličů
a od řady odborníků právě v
těchto dnech řadu různých připomínek
k vládnímu návrhu zákona o soudní
rehabilitaci. Dovolím si přednést alespoň
ty nejzávažnější, konkrétní
podněty s tím, že netrvám na jejich
realizaci, ale dávám je v úvahu, ke zvážení,
posouzení a případnému doplnění
či úpravě.
V prvé řadě jde o znění §
2 návrhu zákona, kde se domnívám,
že tento § by měl být rozšířen
o písm. d) následujícího znění:
"Krajské a okresní lidové soudy, pokud
rozhodovaly podle zákona č. 231/48 Sb. na ochranu
republiky nebo předpisů obdobných."
Před účinností zákona o zlidovění
soudnictví v roce 1949 rozhodovaly jednak krajské
soudy, jednak okresní soudy, a pak lidové soudy
v trestních věcech politické povahy, při
nichž docházelo v důsledku jednak vadného
vyšetřování, jednak tvrdé trestní
represe k neúměrnému postihu občanů,
a to jednak na svobodě, jednak k postihům vedlejších
trestů peněžitých, případně
propadnutí majetku. Ustanovení § 2 vládního
návrhu zákona nepředpokládá
možnost přezkoumávání těchto
věci a přijetím navrhované citace,
kterou jsem nyní uvedli k návrhu zákona,
by byla dána možnost provést nápravu
nesprávných odsouzení nebo postihů,
pokud jde o tyto tresty.
Dávám v úvahu, zda by nebylo vhodné
doplnit § 3 o další odstavec 4 v tomto znění:
"Rozsudky, které v prvé stolici rozhodovaly
okresní nebo lidové soudy, přezkoumává
zvláštní senát krajského soudu."
Proč to navrhuji? Případy, kde v prvé
stolici rozhodovaly krajské soudy, mají přezkoumání
zabezpečeno již návrhem § 3, odst. 2.
Případy, rozhodované dřívějšími
lidovými nebo okresními soudy, bude přezkoumávat
zvláštní senát krajského soudu,
který svou odborností, důsledností
a včasností zajistí správný
průběh řízení a rozhodnutí.
Naproti tomu by nebylo vhodné zřizovat zvláštní
senáty u okresních soudů, poněvadž
agendu zvládnou senáty soudů krajských
a kromě toho by došlo podle mého názoru
i k dalšímu zatížení okresních
soudů a okresních prokuratur jak po stránce
personálního obsazení, tak i po stránce
finanční náplně.
Dávám dále v úvahu doplnění
§ 10 vládního návrhu zákona o
odst. 3, kde doporučuji následující
citaci:
"Obviněný nemusí mít obhájce
ve věcech, v nichž rozhodoval v prvé stolici
okresní lidový soud."
Důvody: Zvláštní senáty svou
odborností a hlubokým etickým přístupem
k projednávaným věcem budou řešit
konkrétní případy naprosto důsledně
a podle mého názoru zaručí správný
výsledek projednávaných věcí.
Nedojde proto k dalšímu zatížení
advokátních poraden, kde je všeobecný
kritický nedostatek advokátů. Rovněž
náklady při řízení v těchto
věcech hrazené státem si nevyžadují
dalších výdajů.
Rovněž dávám k posouzení doplnění
§ 21 vládního návrhu zákona,
a to v odst. 1, který končí slovy "nadržování
k nim". Doporučuji zde dát další
větu: "nebo podle jiných ustanovení
zákona na ochranu republiky".
Proč? Navrhovaným doplněním by byla
dána možnost přezkoumat všechna odsouzení
politické povahy, kde docházelo v minulých
obdobích často k těžkým deformacím
a k nesprávnému odsouzení.
Pokud jde o § 26 vládního návrhu zákona,
doporučuji v odst. 1 tohoto paragrafu zvážit,
zda by nebylo vhodné jej doplnit tak, že mezi §§
133 a 135 se vsouvá § 134. Totiž v období
deformací bylo velmi často používáno
předpisů § 134 trestního zákona
č. 86/50 Sb. zejména o tzv: "věcech
zemědělských", kdy při socializaci
vesnice docházelo k předpisům povinných
dodávek v takové výši, že bylo
vyloučeno, aby zemědělci byli vůbec
schopni stanovené dodávky zemědělských
výrobků splnit. Tyto okolnosti pak byly doslovně
záminkou jak k soudnímu, tak i trestnímu
a správnímu řízení, které
byly prostředkem k jejich vystěhování,
zařazení do táborů nucených
prací apod.
Jako poslední připomínku dávám
v úvahu, zda by snad nebylo vhodné za § 41
dát ještě další 41a v navrhovaném
znění:
"Všichni soudci, prokurátoři a vyšetřovatelé,
kteří se zúčastnili vyšetřování
a rozhodování činnosti u soudů a prokuratur
ve věcech, kde rozhodoval bývalý státní
soud nebo senát krajského soudu ve věcech
podle první hlavy trestního zákona, měli
by být nejpozději do jednoho roku od nabytí
účinnosti tohoto zákona převedeni
na jiné úseky hospodářského
života podle stupně jejich kvalifikace. Případné
trestní stihání není převedením
vyloučeno."
Domnívám se, že činnost státních
soudů a zvláštních senátů
krajských soudů, případně soudců
z povolání okresních soudů, kteří
byli zváni k rozhodování u státních
soudů nebo krajských soudů, se už svou
činností u těchto soudů tak zkompromitovali,
že jejich setrvání u soudů vůbec
vyvolává odpor veřejnosti, která kromě
odsouzených má k nim hlubokou nedůvěru;
bez důvěry, podle mého názoru, nelze
zastávat funkce soudce nebo prokurátora. Kromě
toho jsou mnozí tito pracovníci vesměs neschopni
správně chápat pro své zatížení
své poslání na úseku, kde je potřeba
nejvyšších mravních kvalit a nejvyšší
vážnosti spoluobčanů a důvěry
největší části spoluobčanů
na tom nejcitlivějším úseku veřejných
orgánů, kde se rozhoduje o svobodě, případně
životě občanů socialistického
státu na základě socialistického humanismu.
Děkuji za pozornost.
Mpř. NS Zedník: Děkuji posl. Tomanovi.
Dále se přihlásil posl. Josef Gemrot, dávám
mu slovo.
Posl. Gemrot: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci! Ve svém vystoupení nechci přednášet
připomínky, doplňky nebo slovní úpravy
projednávaného návrhu zákona o soudní
rehabilitaci.
Při studování tohoto návrhu mi hlavou
procházelo dvacet let činnosti tohoto zákonodárného
sboru, v němž jsem se snažil plnit svou funkci
co nejsvědomitěji a s plným vědomím
odpovědnosti vůči svým voličům.
Vedle určitého uspokojení, že jsme vykonali
v tomto parlamentu mnoho dobrého a užitečného,
mne však nyní naplňuje rozhořčení,
když se dovídáme otřesná fakta
o tom, co se dělo za našimi zády, za zády
našeho lidu, ale co více - jménem zákonů,
které jsme schvalovali v zájmu tohoto lidu. S pocitem
hořkosti se postupně seznamujeme s tím, jak
na těle našich národů, které
poctivě usilovaly o rozvoj života v naší
vlasti, se jako zhoubný nádor vytvořil systém
zvůle a nadvlády hrstky novodobých otrokářů,
pro které neplatily zákony.
Dovídáme se, že ve jménu socialistické
revoluce, socialistické kultury a jiných hesel kdosi
rozhodoval o životě a smrti některých
našich občanů, o jejich svobodě, ale
i o tom, zda můžeme naslouchat hudbě Beethovena,
či zda můžeme tisknout a číst
knihy Tolstého nebo Danteho básně.
Považuji proto zákon o soudní rehabilitaci
za jeden ze základních kamenů stavby nového
řádu v naší zemi. Soudní rehabilitace
je jedním z prvých úkolů, kterými
se naplňuje akční program Komunistické
strany Československa i cíle, které v novém
vývoji našeho politického života sleduje
Československá strana lidová a celá
Národní fronta.
Soudní rehabilitaci můžeme však napravit
jen část křivdy spáchané na
některých našich spoluobčanech. Nikdo
již nemůže vymazat lidské utrpení
nevinně postižených i jejich rodin. Tento akt
je však důkazem toho, že to, co proklamujeme,
také poctivě chceme uskutečňovat.
Zákon o soudní rehabilitaci je velmi důležitým
krokem v napravování toho, co nebude pěkným
místem v dějinách našich národů.
Nesmíme však zůstat v polovině cesty.
Mnoho bude třeba vykonat pro normalizaci vztahů
mezi našimi lidmi, pro aspoň částečnou
rehabilitaci těch křivd, které se páchaly
i mimosoudními administrativními opatřeními,
abychom mnoha našim spoluobčanům vrátili
občanskou rovnost. Dovolte mi k tomu malý příklad,
který jsem osobně poznal.
Jako v mnoha jiných městech naši vlasti, došlo
i v Ostravě v roce 1950 k náhlé likvidaci
kláštera řádových sester, které
se zabývaly péčí o nemocné
a staré lidi, vyučování hudbě,
cizím jazykům, vaření a podobně.
V každém společenství lidí, v
každé vrstvě našich obyvatel, proto i
mezi řeholníky se mohli ojediněle vyskytnout
jedinci, kterým se nelíbil poválečný
a zejména poúnorový vývoj v naší
zemi a aktivně se snažili jej změnit. Z takových
eventuálních případů však
nebylo správné vyvozovat paušální
závěry na celé skupiny občanů.
Sestry ve zmíněném ostravském klášteře
jsem již v době okupace poznal jako dobré vlastenky,
které podle svých možností poskytly
pomoc, kde jí bylo třeba. I při osvobozování
Ostravy považovaly za samozřejmé poskytnout
ošetření raněným sovětským
vojákům. Zejména ženské příslušnice
Sovětské armády našly zde přátelské
prostředí, jak o tom samy vyprávěly.
O to větší bylo překvapení jak
pro sestry, tak i pro jejich okolí, když došlo
k jejich náhlé noční evakuaci jako
vysoce škodlivých elementů při budování
socialismu u nás. Byly jim zabaveny hudební nástroje,
šicí stroje a ostatní inventář,
dokonce i část osobního prádla s odůvodněním,
že toho tolik nepotřebují. Teprve na mou intervenci
u tehdejšího církevního úřadu
v Praze jim byla část osobních potřeb
vrácena.
A toto vše se dělo bez ohledu na vinu či nevinu,
bez ohledu na to, že šlo o starší ženy,
bez jakéhokoliv zákonného podkladu, bez možnosti
odvolání se, jen na základě administrativního
rozhodnutí někoho, který si myslel, že
tím ohromně přispěl k bezpečnosti
naší republiky.
A podobných případů, kdy pro náboženské
přesvědčení nebo i z jiných
důvodů byli pod různými záminkami
lidé v naší vlasti šikanováni,
je bezpočet.
Neuváděl jsem tento příklad jen proto,
že se dotýká mimo jiné potřeby
rozumného a pro obě strany prospěšného
řešení vztahu mezi státem a církví.
To je pouze jedna stránka věci. Upozornit jsem chtěl
na lidskou stránku těchto událostí,
jejichž náprava souvisí s mimosoudní
rehabilitací. Především však nám
musí být tyto skutečnosti výstrahou,
abychom nové poměry v našem politickém
životě uspořádali tak, aby se již
nemohly tyto věci opakovat, aby již nikdo nemohl manipulovat
s lidmi jako s věcmi.
Kapitalistický liberalismus s jeho zaměstnavatelskou
libovůlí se přežil. Proto jsme se rozhodli
pro socialismus. Ale člověk se nesmí stát
pod hesly socialismu kolečkem v soukolí, které
slouží zájmům hrstky vládnoucích
jednotlivců. V socialismu, který považujeme
za nezbytnou etapu ve vývoji lidstva, za lepší
soustavu, než byly ty předcházející,
musíme vidět nenahraditelnost každého
lidského jedince. Z takového postoje musíme
vycházet při vztazích mezi lidmi. Proto také
musíme zabezpečit, aby i stát a jeho orgány
plnily své funkce tak, aby stát byl zárukou
spokojeného a plného života všech poctivých
občanů, aby je chránil před těmi,
kteří se rozhodli pro přiživování
nebo omezování lidské důstojnosti
a základních lidských práv druhého.
Jako příslušníci Čs. strany lidové
se hlásíme k humanitním myšlenkám
křesťanství. Bylo by proto nesmyslné,
abychom nyní volali po pomstě. Je však třeba
se vypořádat seriózním způsobem
s býlím v našem společenském
životě a napravit aspoň to, co je v našich
možnostech, aby i spravedlnost u nás získala
místo, které jí náleží.
A to se nevyřeší jen nějakým
formálním dekretem nebo hmotnou náhradou.
To by bylo málo, protože to nejdůležitější
je v oblasti vzájemných lidských vztahů,
vzájemného respektování a porozumění.
Lidé tvoří dobu, ale také doba tvoří
lidi. A ta uplynulá dvě desetiletí zanechala
v lidech našich národů i dost neblahého.
Nechci to zde rozebírat. Bylo to od vztahů k nejmenším
až po nepochopení stáři, od osobní
morálky každého jednotlivce přes problémy
a vztahy v rodinách až po falešnost ve společenských
stycích, od špatného vztahu k práci
až po nezodpovědný přístup při
řízení národního hospodářství
a zacházení s národním bohatstvím.
Dost je takových lidí mezi námi.
Rozhodli jsme se pro novou cestu. Zákonem o soudní
rehabilitaci dokumentujeme, že od slov se přechází
k činům, že to myslíme doopravdy. Musíme
však v potřebné míře zabezpečit
i určitou mimosoudní rehabilitaci, především
však musíme vytvářet podmínky
pro nové ovzduší vzájemné důvěry
a porozumění pro upřímné lidské
vztahy. V této oblasti vidím i úspěch
výsledků, které sleduje zákon o soudní
rehabilitaci. Jen tak si vytvoříme předpoklady
pro to nové, co před nás postavily první
měsíce letošního roku, aby již
nikdo nikdy nemohl tak neslýchaným způsobem
zneužívat své moci, aby nikdy nemohlo docházet
k potupám lidské důstojnosti jen proto, že
někdo má odlišné názory nebo
přesvědčení. Zákony, které
schvaluje toto Národní shromáždění,
musí plnit v plné šíři tu úlohu,
která jim v demokratickém systému přináleží,
aby nikdo si nemohl vedle toho dělat individuální
zákony násilí podle své chuti nebo
falešných tezí.
V těchto širších souvislostech, jak
jsem se o nich zmínil, bude zákon o soudní
rehabilitaci nejen cestou k napravení křivd
vůči jednotlivým občanům, ale
přispěje i k celkovému ozdravění
poměrů v našem politickém životě.
A proto bude tento zákon hlasovat.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
posl. Gemrotovi.
Nyní přerušíme jednání
na 20 minut. Jako první po přestávce vystoupí
posl. Zdeněk Kopecký.
(Jednání přerušeno v 11.14 hod.)
(schůze opět zahájena v 11.38 hod. Předsednictví
převzal místopředseda NS posl. Žiak.)
Podpredseda NZ Žiak: Budeme pokračovať
v prerušenom jednaní. Ku slovu sa hlásil
s. posl. Zdeněk Kopecký. Dávam mu slovo.
Po ňom prehovorí posl. inž. Červený.
Posl. Kopecký: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, před dvěma lety se na mne obrátil
občan mého volebního obvodu, který
bydlí s rodiči ve Svobodných Dvorech
u Hradce Králové, se žádostí,
abych mu pomohl, poněvadž přesto, že MNV
v místě souhlasí a doporučuje
přidělení mu bytu v domku jeho rodičů,
nemůže tento byt získat. Proč to nebylo
možné, s tím vás ve stručnosti
seznámím.
Otec tohoto občana byl odsouzen podle § 135 trestního
zákoníku pro nedbalé plnění
výrobních a dodávkových povinností.
V té době bylo tomuto mladému člověku
15 let. Polovina majetku propadla státu a druhá
polovina byla dána do užívání
podle vládního nařízení 50/55
a Věstníku min. zemědělství
7/65 na trvalo Státnímu statku.
Snažil jsem se nalézt řešení a
projednal jsem celý případ u soudu, na vedení
statku i na generálním ředitelství
statků. Všude však bezúspěšně,
poněvadž každý se opíral o zákon
a směrnice a nesnažil se pochopit svízelnou
situaci mladého člověka, který má
zájem bydlet v obci, pracovat v zemědělství
a starat se o své nemocné rodiče.
Jistě má i tento člověk právo
oženit se a slušně bydlet, kdyby však přivedl
mladou ženu do dnešního bytu, kde bydlí
s rodiči, jistě by spokojena nebyla a vyhlídky
na to, aby si mohli vybudovat moderní domácnost,
neměli žádné.
Není to případ ojedinělý, který
mám ve svém obvodu, a proto jsem požádal
ministerstvo zemědělství o výjimku
pro tohoto občana, aby měl jistotu, že bude
moci natrvalo bydlet blízko svých rodičů,
starat se o ně a sám aby si mohl upravit bydlení
a založit si svoji rodinu. S. inž. Kohout z ministerstva
zemědělství spolu s právníkem
přijeli a přímo na místě se
přesvědčili o skutečném stavu.