Myslím si, že můžeme být velmi
rádi, že v otázce záruk právě
naše Národní shromáždění
má před sebou konkrétní, užitečnou
úlohu. Mám na mysli to, co řekla vláda
v námi schváleném a uvítaném
programu, když slíbila, že po všestranném
zhodnocení dosud platné úpravy, provedeném
za účasti odborníků teorie i praxe,
doporučí takové řešení,
které posílí záruky zákonnosti
a procesní nezávislosti vyšetřování,
ochrany práv obviněných včetně
práva na obhajobu, jakož i maximální
záruky soudcovské nezávislosti, jež
musí natrvalo vyloučit možnost kabinetní
justice, zabezpečit důslednou rovnost všech
občanů před zákonem a soudem.
Ráda bych poznamenala, že tyto primární
naše požadavky a úkoly jsou plně ve shodě
s pakty o lidských právech, jejichž podpis
příslušné výbory Národního
shromáždění vládě nedávno
doporučily.
Soudružky a soudruzi, myslím si, že na tomto
našem zasedání, dokonce na dnešní
schůzi, učiníme určité kroky
naznačeným směrem. Mám na mysli návrh
osnovy novely tiskového zákona. V souvislosti s
rehabilitaci, o které nyní jednáme, chtěla
bych zdůraznit jen tu stránku věci ze spousty
významných aspektů tiskové svobody,
svobody projevu, která s naší problematikou
souvisí. Chci zdůraznit, že tato svoboda patří
sama mezi občanská práva a svobody a je zároveň
strážcem a ochráncem všech občanských
práv a svobod ostatních. Nemám na mysli pouze
periodický tisk, jeho každodenní velkou úlohu,
ale i umělecká díla. Jen z nejposlednější
doby se s vámi chci podělit o zvláštní
pocit, když jsem mohla v našem rozhlase vyslechnout
hluboce lidská díla dříve zabavená,
jako např. Klímova Porota a Havlův Anděl
strážný.
Soudružky a soudruzi, přicházím ke druhé
části svého velmi krátkého
vystoupení. Chci se dotknout otázky, kterou nadhodila
s. Litvajová ve zpravodajské zprávě
a o které hovořil přede mnou posl. inž.
Šubrt. Týká se to otázky postihu, otázky
státního regresu. Vracím se k věci,
cítím k tomu před vámi určitou
povinnost, protože jsem ji podpořila, když ji
ústavně právní výbor projednával
současně s mým námětem ohledně
nepromlčení trestných činů,
jichž se tento zákon týká a vyslovil
s myšlenkou postihu plný souhlas, který pak
vedl k vypracování podle mého názoru
jasného a věcného ustanovení zamýšleného
jako § 35. Oproti textu, který nyní navrhuje
inž. Šubrt, byl formulován s určitým
malým rozdílem, že totiž obsahuje slůvko
"úmyslně". Cituji: "Nahradil-li stát
škodu podle § 27, má postih proti tomu, kdo ji
úmyslně zavinil."
Na další schůzi, jak zde bylo referováno,
se členové ústavně právního
výboru znova zamysleli nad věcí a došli
k názoru, že realizace této zásady,
od které se nedistancovali, by byla velmi obtížná,
jak s. zpravodajka Litvajová řekla. Chtěla
bych říct, že tyto obavy nesdílím,
že argumenty, uvedenými jednotlivými experty,
jsem nebyla přesvědčena. Myslím si
skutečně, že navržený a potom vypuštěný
paragraf je v logické souvislosti jak se základní
koncepcí rehabilitačního zákona, tak
s některými jeho partiemi po stránce praktické.
Vždyť celé rehabilitační řízení
a správná zásada individuálního
posouzení každého případu, posouzení
oprávněnosti nároku, dále řízení
o odpovědnosti přináší naopak
reálné, věcné a podle socialistické
zákonnosti posuzované podklady, které by
mohly sloužit i ke stanovení státního
postihu.
Než podle slibu skončím, ráda bych poukázala
na ještě jeden aspekt této otázky. Myslím,
že navržené ustanovení bylo skutečně
velmi spravedlivé a odpovídá tomu, jak naši
lidé k této otázce přistupují.
Byla zde nadhozena řečníky přede mnou
problematika promlčení. Ta je, jak všichni
víme, složitá. Myslím si, že rozpor,
který vzniká mezi právním cítěním
našeho lidu a požadavkem uplatnění zásady
trestního práva, nepřipouštějící
zpětnou účinnost, rozpor s politickým
a mravním požadavkem oddělit myšlenku
socialismu, oddělit komunistickou stranu jako celek, ale
i pracovníky, jejichž obor působnosti byl nejvíce
zasažen porušováním zákonnosti,
rozpor s požadavkem oddělit toto vše od skutečných
viníků a s možností postihnout všechny
odpovědné proto, že nebyli včas stíháni,
tento rozpor, tato situace, je jedním z výrazných
zločinů doby, jejíž důsledky
se dnes snažíme odčinit. Jsme dnes v situaci,
kdy činy, které jsou pokládány za
promlčené, tvoří absurdní beztrestný
protějšek k ohromné politické a mravní
odvaze, odpovědnosti i materiálním obětem,
které strana, naše společnost, všichni
řadoví občané na sebe vědomě
s plnou vahou berou.
Jsem ráda, že ve zprávě předložené
soudružkou Litvajovou je navrhováno ustanovení,
upravující tuto věc alespoň do jisté
míry, a to § 134 v souladu se všemi principy
práva.
Myslím si proto, že by snad bylo dobré posoudit
ještě velmi věcně a střízlivě
ustanovení, o kterém jsem mluvila. Ráda bych
ještě řekla, že by bylo také zvláštní,
abychom tuto myšlenku v souvislosti tak závažné
odmítli, když počítáme s tím,
že pro posílení záruk zákonností
ve státní správě a pro záruky
ochrany občanských práv zabezpečí
vláda podle svého prohlášení
a programu, aby byly co nejdříve dokončeny
práce na návrhu zákona o náhradě
škody způsobené nezákonným rozhodnutím.
Mám dokonce dojem, že tato už do určité
míry vypracovaná otázka jako pracovní
podklad existuje - nemýlím-li se.
Soudružky a soudruzi, ráda bych se s Vámi rozdělila
o tento svůj pocit. Mluvíme o rehabilitaci postižených
a o odčinění křivd. O to samozřejmě
především jde a musí jít. Ale
myslím, že rehabilitační akce svým
politickým a morálním obsahem je ještě
něčím více. Je to vlastně rehabilitace,
očistění a ozdravění hluboce
lidských myšlenek a principů socialismu, které
byly obětí nezákonností a zločinů
současně s každou lidskou bytostí, jejíž
křivdu chceme nyní odčinit. Myslím
si, že nikdo z poslanců při své složité
práci ve volebním obvodu by se neměl dívat
na tuto otázku jako na nutné zlo, ale naopak plně
ji postavit do služeb naší věci, tak také
ji všude vykládat, a jak tu bylo velmi správně
navrženo, postup rehabilitace v Národním shromáždění
kontrolovat.
Předseda NS Smrkovský: Soudružky a soudruzi,
pochopitelně, že mluvím jako poslanec Národního
shromáždění. Nerad používám
velkých slov. Dnes však od této zásady
musím upustit. Chci totiž nazvat naše jednání
o návrhu zákona o soudní rehabilitaci vpravdě
historickým. Tento zákon a na jeho základě
provedené rehabilitační dílo může
v naší zemi obnovit to, bez čeho je politický
a morálně zdravý vývoj civilizované
společnosti nemyslitelný. Víru v právo
a ve spravedlnost. Neboť jde jak o odčinění
křivd a rehabilitaci nevině, či nepřiměřeně
tvrdě odsouzených lidí, tak i o rehabilitaci
těchto mravních hodnot a humánních
zásad.
Je proto jen samozřejmé, že projednání
tohoto zákona je pro každého z nás něčím
víc než jen otázkou zákonodárného
aktu. Je i vyjádřením postoje k minulosti,
ale i k přítomnosti a budoucnosti celé naší
společnosti.
Dovolte mi k tomu říci několik slov jako
poslanci i jako člověku, který má
nad to ještě zvláštní osobní
vztah k obsahu i smyslu projednávaného zákona.
Tento svůj vztah jsem vyjádřil počínaje
svým vystoupením na lednovém zasedání
ústředního výboru naší
strany, kde jsem požadoval skoncovat s nedůslednou
a nepoctivě prováděnou rehabilitací
lidí odsouzených nezákonně v padesátých
létech. I vás, soudružky a soudruzi poslanci,
jsem ve svém nástupním projevu 18. dubna
zde vyzýval, aby otázky rehabilitace byly zákonem
vyřešeny co možná nejrychleji a označil
jsem to za úkol, který musí a má mít
v tomto shromáždění přednostní
právo. Nuže, tohoto přednostního práva
se zákonu o soudní rehabilitaci dostalo a myslím,
že v plném souladu s vůlí celé
naší společnosti, neboť kdy naposledy
bylo v naší zemi sledováno s takovou netrpělivostí
a napjatým očekáváním přijetí
zákona jako právě v tomto případě?
Už tato skutečnost svědčí o jeho
celospolečenském významu a závažnosti.
Jestliže se dřívější nedůsledná
a polovičatá rehabilitační opatření
týkala jen malé části postižených
občanů republiky, pak toto zákonné
ustanovení bude mít obecný ráz. Tím
bude vyjádřena nejen zásada o rovnoprávnosti
všech občanů před zákonem, ale
i společný osud komunistů i nekomunistů
jako obětí deformací padesátých
let. Neboť i tam v Ruzyni, na Pankráci, na Borech,
v Leopoldově a jinde jsme si byli rovni. I tam byla část,
a nejsem si jist, zdali horší, politické reprezentace
všech stran a složek Národní fronty i
angažovaných nestraníků. A jsem opravdu
rád, že jako člen tohoto shromáždění
mohu dnes pomocí splatit dluh, který má naše
společnost vůči mým soudruhům
a kamarádům z padesátých let.
Vítám upřímně přijetí
zákona o soudní rehabilitaci i proto, že je
vlastně jedním z prvních závažných
činů, naplňujících akční
program komunistické strany, který se stal výchozím
dokumentem vládního programu i programu činnosti
Národního shromáždění.
Je jedním z prvních, opravdu hmatatelných
činů naší nové polednové
politiky. Přál bych si proto, abychom pod pojmem
rehabilitace neviděli jen minulé křivdy,
ale i současné poctivé úsilí
tyto křivdy odstranit a vytvořit záruky,
aby se již nikdy nemohly opakovat. Přál bych
si proto, aby i pracovníci tisku, rozhlasu, televize i
zpravodajského filmu vždy přistupovali k těmto
složitým a bolestivým problémům
způsobem, který napomůže k tomuto obrodnému
úsilí. Jednostranné vyjevování
temných stránek minulosti nemůže být
samoúčelem a konečným cílem.
Nemůže ulpívat pouze na minulosti a stále
a stále jitřit její rány, ale musíme
především tyto rány hojit a zahlazovat
všude tam, kde je to možné. A o to nám
právě jde přijetím tohoto zákona,
který vytváří možnosti, aby se
tak stalo urychleně a co nejschůdnější
cestou.
Věříme, že nás v tomto pozitivním
úsilí budou ještě účinněji
podporovat i pracovníci masově sdělovacích
prostředků. Hovořím o této
otázce proto, že před námi stojí
nejen přijetí zákona o soudní rehabilitaci,
ale i jeho přeměna v živou praxi, že před
námi stojí úkol naplňovat humánní
zásady tohoto zákona neméně humánní
praxí, v níž ani msta ani zákon revanše
nemají místa. Neboť jen na zásadách
lidskosti dosáhneme politického i mravního
ozdravění celé společnosti, jen tak
skoncujeme s neblahými praktikami minulosti.
Tolik tedy k otázkám okolo zákona o soudní
rehabilitaci. Nyní ještě několik slov
k zákonu samotnému. Vyslovuji především
svůj plný souhlas se zásadou individuálního
přezkoumávání každého
případu, na který se rehabilitační
zákon vztahuje. Jen takový postup je zárukou,
že budou rehabilitováni ti, na nichž byla spáchána
křivda, nikoliv ti, kteří byli odsouzeni
právem za skutečnou trestnou činnost proti
republice.
Zákon dále obsahuje ustanovení, že v
některých případech, kde docházelo
při používání represí
k neúměrným tvrdostem, budou rozhodnutí
odstraněna přímo na podkladě zákona
bez bližšího zkoumání. To je ustanovení
velmi cenné. Vidím v něm nezbytné
morální gesto této současné
společnosti vůči nezákonně
postiženým spoluobčanům. Dávám
však v úvahu, zdali toto gesto by nemělo být
ještě rozšířeno. Zdali by společnost
sama, nikoliv jen na základě návrhu postižených
resp. pozůstalých se neměla zamyslet a tedy
přímo z podnětu generálního
prokurátora přezkoumávat všechny případy,
v nichž byl vynesen trest nejtěžší,
případně i dlouholeté tresty na svobodě,
řekněme nad 20 let, v každém případě
tresty na doživotí.
Druhá moje poznámka se týká otázky
odpovědnosti a postihu vůči těm jednotlivcům,
kteří se aktivně podíleli na persekuci
nevinných občanů. Ze zákona vyplývá,
že půjde jen o ty pracovníky, kteří
se v různých funkcích podíleli přímo
na trestním řízení. Znamená
to, že zákon se vztahuje prakticky na pracovníky
bezpečnosti, prokuratury a soudce. Toto ustanovení
bude mít po mém soudu dvojí ohlas ve společnosti.
Bude jednak kvitováno, že se i tímto viditelným
způsobem oddělujeme od deformací a jejich
přímých nositelů. Doufám přitom,
že bude pochopeno, že vyvozujeme důsledky proti
osnovatelům a vykonavatelům nezákonností
převážně jen ve sféře
pracovní, tj. jejich odvoláním z funkcí,
pro jejichž výkon nemají potřebnou důvěru
společnosti. K trestnímu postihu už ve většině
případů probíhá promlčecí
lhůta. To je třeba respektovat. Mám však
na mysli i druhý ohlas; nepochybně totiž vznikne
v naší veřejnosti otázka, proč
zákon nepostihuje také politické pracovníky,
představitele nejvyšších stranických
a státních orgánů, o nichž je
všeobecně známo, že oni byli velmi angažováni
na nezákonnostech v našem životě, a pracovníci
příslušných článků
státního aparátu převážně
že byli vykonavateli těchto nezákonností,
i když pohříchu v řadě případů
velmi aktivními a iniciativními.
Bude jistě třeba na jedné straně vysvětlit,
že zákon může postihnout jen odpovědnost
osob, přímo činných v trestním
řízení, na druhé straně však
bude třeba dát odpověď a politické
zhodnocení odpovědnosti i vedoucích státních
a politických činitelů. To učiní
komunistická strana do konce tohoto roku. Tak rozhodl na
květnovém zasedání ÚV KSČ,
když se vážně začal zabývat
otázkou politické odpovědnosti za minulé
deformace.
Jen tak se budeme ještě viditelněji distancovat
od staré neblahé praxe a osobní moci, jen
tak budeme mít plné morální právo
volat k odpovědnosti i ty, na něž se přímo
zákon o soudní rehabilitaci vztahuje.
A závěrem ještě jedno osobní
přání, osobní přání
člověka na něhož přímo
dolehla nezákonná opatření padesátých
let. Buďme důslednými a spravedlivými
vykonavateli tohoto přijímaného zákona.
Buďme důslednými bojovníky za nápravu
křivd, buďme však stejně důslednými
bojovníky proti všem náladám revanše,
proti všem tendencím, které by mohly vést
k novým křivdám, novým nezákonnostem
a novým deformacím. Když se ve vzpomínkách
vracím k padesátým létům, vždy
přemýšlím nejen o těch ne více
než několika stovkách aktivních osnovatelů
a nositelů zvůle a bezpráví. Snad
ještě daleko více přemýšlím
o těch více než desetitisících
rezolucích, které byly přijaty v závodech
i v družstvech, úřadech i jiných institucích,
a v nichž naši prostí lidé, přesvědčeni
o správnosti toho, co se děje, požadovali ještě
tvrdší tresty, ještě nemilosrdnější
represe. Přemýšlím o tom, jak zločinně
se zde manipulovalo s vědomím lidí, jaká
zlověstná atmosféra musela být vyvolána,
aby se - byť na okamžik - podařilo ovlivnit duši
našeho člověka a vyvolat v něm nedobré
vášně.
Věřte mi, že nemohu na tyto věci, na
toto memento minulosti nemyslet i v těchto dnech. Nemohu
je nepřipomenout všem těm, kteří
mají možnost vytvářet veřejné
mínění a formovat postoj našich občanů.
A to zdaleka nejsou jen oficiální političtí
představitelé, jak tomu bylo v padesátých
letech. Na tom se dnes aktivně a samostatně podílí
i armáda pracovníků veřejných
sdělovacích prostředků, lidí
s velkými možnostmi, ale i neméně velkou
odpovědností.
Obracím se proto nejen k vám, soudružky a soudruzi
poslanci, ale i k lavicím vzadu, kde sedí představitelé
této sedmé velmoci, s naléhavou výzvou:
buďme na výši velkých humánních
příkazů doby, v nichž žijeme. Nedopusťme,
aby úsilí o návrat principů skutečného
lidství do života naší společnosti
bylo zkaleno novými projevy nehumánnosti. Nedopusťme,
aby byly znovu vyvolány vášně, psychóza
msty a revanše. Nedopusťme - a to mi leží
zvláště na srdci - aby zásahy proti
těm, které bude tento zákon volat k odpovědnosti,
jakkoli dolehly na jejich rodinné příslušníky,
zejména na jejich děti a ženy.
Dovolte mi na závěr vyslovit přesvědčení,
že 25. červen roku 1968 vejde důstojně
do dějin nejen československého práva,
ale i do historie úsilí lidu této země
o vybudování socialistické společnosti,
naplňující ideály demokracie a humanismu.
(potlesk.)
Predsedajúci podpredseda NZ Žiak: Ďakujem
predsedovi NZ Smrkovskému. Teraz bude hovoriť posledný
prihlásený do diskusie, s. Bubník.
Posl. Bubník: Soudružky a soudruzi, jistě
o účelnosti a potřebnosti navrženého
zákona nepochybuji ani já jako jeden z lidí,
kteří také v době okupace plných
6 let prožil v různých koncentračních
táborech, i když je to již historie. Uvádím
to v té souvislosti, že se mě to velmi citově
hluboce dotýká jako člověka, který
toužil, až to jednou s nacismem skončí,
že se snad dočká a vrátí se domů,
aby, pokud mu duše v ní i fyzické síly
stačí, mohl pomoci jako člen komunistické
strany při budování našeho společného
domova.
Chci tedy připojit několik krátkých
poznámek. V § 11 navrženého zákona
je uvedeno, že Svaz protifašistických bojovníků
může vyslat k veřejnému zasedání
svého zástupce. Totéž právo mají
další společenské organizace, uvedené
v § 4 odst. 1 trestního zákona. Nepovažuji
za vhodné jejich počet a názvosloví
zde jmenovat. Mám prostě za to, že jejich počet
je postačující k funkci společenského
obhájce.
Jsem toho názoru, že tedy do soudního řízení
by neměli mluvit členové K 231, z nichž
někteří se právě provinili
proti zákonu na ochranu republiky č. 231 z 24. října
1948, který si dali do názvosloví založeného
K 231.
O některých se psalo v denním tisku. V krajském
výboru v Českých Budějovicích
je tajemníkem klubu Josef Šorm, šmelinář
a agent západní rozvědky. Jednatelem klubu
je Leopold Hájíček, starší velkoobchodník
v oboru železářství, který byl
souzen pro zatajené zásoby a napomáhání
k útěku za hranice. Jeho syn, Hájíček
mladší, je agentem západní rozvědky.
Že takových, jako tito dva jmenováni, je více,
dokazuje odhad 140 000 přihlášených
členů K 231, tedy počet několikanásobně
větší než vůbec bylo odsouzených,
ať už podle Zákona na ochranu republiky, nebo
podle trestního řádu,zákona č.
86/50 Sn.
Proč o tom hovořím? Vám mnohým
poslancům, poslankyním i přítomným
je známo, že ve vašem kraji a okrese jsou snahy
využít doby a předkládat nám
účty za provinění na zájmech
společnosti, za které byli po právu a pravomocně
odsouzeni. Jako jeden z příslušníků
starší generace a člen KSČ mám
po provedeném znárodnění v paměti
ukrývání zásob mnoha km látek
a textilu vůbec, a to v době citelného nedostatku
těchto věci, i šatenek. A podobné to
bylo s autosoučástkami a jinými výrobky.
Nejinak tomu bylo i na vesnici. Ti, co měli nejméně,
když jsme za nimi přišli v tomto období,
když to bylo po žních, dávali po půl
metráku nebo metráku obili nebo i košík
brambor, když se neurodilo, aby mnoho miliónů
našich lidi mělo co jíst, dávali na
stůl národa své produkty, zatímco
statkáři a kulaci schovávali, co se dalo
a výrobu a pole zanedbávali. Družstevníci
a pracovníci státních statků, z nichž
mnozí jsou v tomto shromáždění,
by mohli podat mnoho dokladů, jak to vypadalo se základními
výrobními prostředky, kolik miliónů
to stálo, kolik museli investovat, aby půdu začlenili
opět do výrobního cyklu. Hovořím
o tom proto, že tito lidé se cítí nyní
také poškozeni, hovoří o tom na veřejných
schůzích a počítají s rehabilitací
a s navrácením polí a majetku vůbec.
Odsuzují násilí, ale oni nám násilím
vyhrožovali v dobách před únorem a četnými
dopisy i po únoru, a pokud se jim to podařilo, používali
násilí, jako např. v Babicích a na
některých jiných místech.