(Schůze zahájena ve 14.06 hod.)
Předseda NS Smrkovský (zvoní):
Vážené Národní shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté! Zahajuji 25. schůzi
Národního shromáždění.
Schůze byla svolána k volbě České
národní rady podle ústavního zákona
č. 77 z roku 1968 o přípravě federativního
uspořádání Československé
socialistické republiky.
Vítám mezi námi delegaci Slovenské
národní rady v čele s předsedou s.
Klokočem (potlesk) a dále všechny přítomné
hosty, zejména představitele Národní
fronty, kteří se na přípravě
dnešního ústavního aktu podíleli,
a kandidáty vybrané v okresech a krajích,
o jejichž volbě do České národní
rady máme dnes rozhodnout. Zvláště srdečně
vítám mezi námi členy bývalé
revoluční České národní
rady z roku 1945. (Hlučný potlesk.)
Sděluji, že v této chvíli je přítomno
241 poslanců Národního shromáždění.
Omluveni jsou poslanci: Svoboda Jan, Voleník, Pacner, Pašek,
dr. Škoda Václav, Štefánik, Kodaj, Fleyberk,
Morávek, Fekete, Kouba Jan, Chudík, Kosmel, akad.
Macek, Žiak, Lörincz, Tymeš, Coufai, Mináč,
Borůvka, dr. Štrougal, Korčák, prof.
Vyskot, Lieskovská, Mikuláš, Dobiáš,
Baran, Jirásková a Vaculík.
Dále se omluvili tito ministři, kteří
nejsou poslanci Národního shromáždění,
a to Ing. Sucharda, akad. Šik, dr. Husák, prof. Kadlec,
gen. Dzúr, ministr Galuška a ministr Hůla.
Konstatuji, že Národní shromáždění
je způsobilé právoplatně se usnášet.
Předsednictvo Národního shromáždění
vám navrhuje tento pořad schůze: volba České
národní rady.
Táži se přítomných poslanců,
zda souhlasí s navrženým pořadem schůze.
Prosím, aby vyjádřili svůj souhlas
zdvižením ruky. (Děje se.) Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování. Nikdo. Pořad
našeho jednání je schválen.
Predsedajúci podpredseda NZ Valo: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, vážené
Národné zhromaždenie, o slovo sa prihlásil
predseda Národného zhromaždenia súdruh
Smrkovský, ktorému dávam slovo.
Předseda NS Smrkovský: Vážení
poslanci, soudružky a soudruzi, vážení
hosté,
úkol, který dnes máme před sebou,
patří k nejzávažnějším
z oněch vskutku odpovědných úkolů
tohoto shromáždění. Vytvoření
prozatímní České národní
rady není jen jedním z řady aktů,
jimiž se cílevědomě připravuje
hluboká přestavba naši republiky. Ačkoliv
federativní přestavba je hlavním a vlastně
jediným úkolem tohoto orgánu, jeho význam
tuto - samu o sobě vrcholně závažnou
událost - daleko převažuje.
Vytvoření národního zastupitelstva
je zvláštní a památný okamžik
v národním životě, který každému
přivádí na mysl celé naše tisícileté
dějiny, celou historii naších národních
snah, v níž dnes otevíráme novou stránku.
Takové chvíle jsou v českých dějinách
- aspoň v našich dějinách novodobých
- vzácné. Myšlenka utvoření národního
zastupitelstva se objevuje v okamžicích vskutku klíčových,
kdykoli se národ ocitl na křižovatce svých
osudů, kdykoli končila jedna jeho epocha a začínala
epocha druhá.
Poprvé tomu tak bylo za 1. světové války.
Vytvoření tehdejšího národního
zastupitelstva bylo výsledkem první vlny národně
osvobozeneckého boje a zároveň signálem,
jímž se ohlašovala vlna nová, rozhodující,
jímž se před celým světem ohlašovaly
národní aspirace na vytvoření samostatného
státu, Československé republiky. Tehdejší
národní zastupitelstvo, jež muselo být
- v důsledku tíživého rakousko-uherského
útlaku - vytvořeno v emigraci, v zahraničí,
je neoddělitelně spjato s velkým národním
a zároveň vpravdě revolučním
hnutím let 1917 a 1918. Výsledkem tohoto hnutí
byl vznik této republiky, jejíhož padesátého
výročí právě v tomto roce vzpomínáme.
Podobně tomu bylo o čtvrtstoletí později.
Vznik České národní rady, která
stála v čele vrcholné fáze našeho
protihitlerovského odboje a českého a pražského
povstání, není spjata jen s obnovou samostatného
státu, ale zároveň i s novou - socialistickou
- orientací naší společnosti.
Ostatně dílo obou těchto předchůdkyň
dnešní České národní rady
zdaleka nepatří minulosti: principy státní
samostatnosti a suverenity, které stály u kolébky
vzniku této republiky jsou pro nás dnes právě
tak skutečné a živé jako ony principy
našeho spojenectví se Sovětským svazem,
za něž bojoval náš protihitlerovský
odboj a který si na svůj štít vytyčila
stejně povstalecká Slovenská národní
rada, květnová pražská Česká
národní rada jako Košická vláda.
Dnešní Česká národní rada
nestojí tedy v dějinném vzduchoprázdnu.
Může navázat na tradice, které jsou
spjaty s největšími událostmi našich
novodobých dějin - se vznikem republiky, s jejím
osvobozením a s počátky její socialistické
přeměny.
Dnes volená Česká národní rada
má tedy nač navázat. Myslím, že
bychom právě pří této příležitosti
měli vzdát úctu dílu, těch
českých národních zastupitelstev,
které dnešní Českou národní
radu předcházely, že bychom měli uctít
a vyjádřit svůj vděk dílu těch
velkých českých mužů a žen,
kteří byli jejich členy a dnešního
dne se nedožili.
Významné a slavné tradice našich národních
zastupitelstev mají však ještě další,
zdaleka ne tak slavnou a světlou stránku, která
však poskytuje nemenší poučení,
jež by také nemělo být zapomenuto. Jaké
byly osudy našeho prvního národního
zastupitelstva poté, kdy se stala skutkem jeho dějinná
iniciativa - samostatná republika? Toto zastupitelstvo
vlastní mizí z našeho národního
života, je nahrazeno byrokratickou správou a rozmělňuje
se - v podobě poválečného parlamentu
- v kolbiště stranických půtek a bojů.
Osudy revoluční České národní
rady z května 1945 nebyly příliš odlišné.
Těžko je - pro mne osobně zvlášť
- vzpomínat České národní rady
po osvobození. Je to historie smutná a skličující.
Krátce po květnu 1945 mizí Česká
národní rada z našeho aktivního veřejného
života, aby - aspoň zprvu - zůstala jen ve
slavnostních oslavných projevech a později,
aby zmizela i odtud, z těchto projevů, kde se objevovala
namnoze už jen proto, aby se na ni nanesly temné barvy
pomluv a zneuznání.
Sotva kdo, dokonce i z těch, kteří byli členy
a spolupracovníky tohoto revolučního orgánu,
sotva kdo si už tehdy, v létě 1945 uvědomil,
jaké důsledky tato skutečnost bude mít.
Zatlačení domácí národní
reprezentace na Slovensku, které začalo ve stejné
době, bylo - dnes je tato skutečnost zcela zřejmá
a zjevná - prvním signálem onoho nešťastného
vývoje, který posléze vyústil v onom
byrokraticko-centralistickém režimu, který
tragicky postihl národně se emancipující
Slovensko a dalekosáhle - v míře, kterou
dnes teprve začínáme odhadovat - poškodil
samy základy našeho státu.
Na české straně - tuto skutečnost
bych chtěl zdůraznit právě dnes -
probíhal proces svou podstatou stejný, i když
měl jiný průběh a jiné formy.
České národní zájmy byly prakticky
beze zbytku ztotožněny se zájmy státními,
česká národní reprezentace rozpuštěna
v reprezentaci celostátní. Tyto kroky, které
vedly k tomu, že se Slováci postupně stávali
nikoli jedním z dvou rovných, ale druhým
národem republiky, se všemi neblahými důsledky,
které tato skutečnost měla, tyto kroky byly
činěny jakoby v zájmu upevňování
státu a jakoby ve jménu Čechů.
Ve skutečnosti tomu bylo naopak. Byrokraticko-administrativní
režim se nedotýkal jen národních zájmů
Slováků a tím poškozoval zájem
státu, v němž Češi spatřují
jednu z vrcholných hodnot svého národního
snažení. Svým nedemokratickým charakterem
se odcizoval i české tradici a - tuto skutečnost
bych chtěl právě dnes obzvlášť
podtrhnout - poškozoval i vlastní národní
zájmy Čechů. Bylo snad náhodné,
jak hluboce byly tehdy zatlačeny a zneváženy
ony národní tradice, na něž jsme my,
Češi obzvlášť hrdí, tradice
onoho pokrokového národního snažení,
nutnost jejich rehabilitace cítíme tak zřetelně
právě v současnosti, u příležitosti
padesátého výročí vzniku naší
republiky. Bylo snad náhodné, že z našeho
veřejného života zmizela českost, úloha
českého národa a jeho vlastenectví,
jíž se po dlouhých letech poprvé dostalo
vřelého ocenění v únoru tohoto
roku - z úst Slováka Alexandra Dubčeka?
Nezdravý byrokraticko-centralistický režim
nepoškozuje jen zájmy "druhých" národů
a národností republiky, ale obrací se ve
svých důsledcích - a těžce se
obrací - i proti zájmům národa "prvního",
jehož jménem - zneužitým jménem
- byly zákony zaváděny. To už je osud
všech takových režimů, které nakonec
všechny poškozují a nikomu neprospívají.
Neradostné osudy naší Prahy, která byla
centrem tohoto režimu, to ilustrují právě
tak názorně jako osudy druhého českého
národního centra - Brna. Hluboká národnostní
nespokojenost Slováků, která je zdrojem dnešní
nutnosti státní přestavby, není ani
zdaleka jediným pasivem této mylné a falešné
politiky, jež se po léta prováděla.
I mnohé palčivé národní problémy
české zůstaly nevyřešeny. Nemám
tu na mysli jen ony křivdy, jež se staly Moravě
a které jsou dnes zdrojem trpkých výtek,
jimž sotva lze upřít oprávnění.
Mám tu na mysli i bolavé problémy pohraničí
a řady dalších českých okresů,
např. Jihočeských a Severočeských,
které patři k nejméně vyvinutým
v celé republice.
Přes tyto oprávněné výtky mi
však dovolte, abych bez práva na mentorování
připomněl z naší minulosti příměr
o třech prutech Svatoplukových. V dnešní
historické chvíli bychom měli rozhodovat
uváženě a myslet na jednotu našich národů
a našich zemí, tak důležitou nejen v minulosti,
ale i v přítomnosti pro tento náš společný
stát.
Bohužel, nejen na Slovensku, ale i v Čechách
a na Moravě je před námi mnohé, co
je třeba napravit a změnit. To všechno dostává
do vínku nová Česká národní
rada, pokud jde o země české, před
níž vyvstávají úkoly, které
nejsou o nic menší nežli ony, jež řešily
její předchůdkyně za první
a druhé světové války.
Je na první pohled zřejmé, že jádrem
působnosti dnes volené České národní
rady je součinnost a zastupováni Čechů
v jednání se zplnomocněnými zástupci
Slováků a ostatních národností
republiky o nadcházející federativní
přestavbě státu. Z hlediska českého
znamená tento krok - rád bych tuto skutečnost
podtrhl - autoritativní a praktické přihlášení
se Čechů k těmto principům. Myslím,
že to je dostatečný důvod, aby tuto
volbu plně podpořili i poslanci slovenští
a poslanci menšin, aby ve svém souhlasu se vznikem
českého národního zastoupení
nespatřovali jen pouhou povinnost. Vytvoření
českého zastupitelstva je nezbytným předpokladem
přestavby státu a v tomto smyslu vpravdě
národním zájmem nejen Čechů,
ale i Slováků a menšin.
Zajištění a sjednání nové
státní struktury nebude nikterak snadné a
lehké a snadná a lehká nebude ani úloha
České národní rady, a to tím
spíš, že se od ní očekává
nejen pouhá obhajoba českých národních
zájmů, obdobně jako u Národní
rady slovenské. Myslím, že by pro Českou
národní radu, stejně jako pro všechny
zúčastněné strany, měla platit
jedna zásada, abychom polovinu svého úsilí
věnovali svým národům a druhou polovinu
společnému státu, své republice, která
se musí stát státem, jemuž bychom všichni
bez jakýchkoli výhrad mohli říkat
náš. (Potlesk.)
Jakkoli bude nadcházející přestavba
státu představovat hlavní a první
úkol dnes volené České národní
rady, její působnost se na to ani zdaleka neomezí.
Za ním se rýsují úkoly další,
z hlediska budoucnosti státu a národa neméně
důležité a náročné. Česká
národní rada bude mít povinnost dát
podnět k novému uspořádání
vlastních vnitřních věcí, českých
zemí, problémů menšin, včetně
problémů Slováků zde žijících,
dalekosáhlých a závažných problémů
regionálních, nové struktury státní
správy a veřejného života vůbec.
Jde vlastně - kdybych se pokusil převést
všechny tyto různorodé problémy na společnou
základnu - o problém, který je společný
celé republice a k němuž se česká
část musí vyjádřit zvlášť
zřetelně. Je to další rozvoj socialistické
společnosti, v níž by tradiční
hodnoty byly vskutku naplněny demokratickými a humanitními
ideály, jež jsou a musí být skutečnému
socialismu, tak jak byl koncipován svými velkými
zakladateli, vlastní.
To je obrovský, v této chvíli prakticky nepřehlédnutelný
prostor, který se otevírá nejen před
samotnou Českou národní radou, ale před
celou českou veřejností. V tomto procesu
musí být nalezeny - a jsem pevně přesvědčen,
že nalezeny budou - nové hybné síly
našeho společenského života, stimuly nejen
státní, ale i národní. Nejen před
Slováky, ale i před Čechy se otevírají
nové stránky dějin, listy dnes ještě
prázdné a čisté, ale listy, které
budou muset být novou národní aktivitou a
tvořivostí důstojně popsány.
V čele tohoto snažení budou stát nové
české národní orgány, veřejné,
politické, státní i zastupitelské,
v prvé řadě mám na mysli Českou
národní frontu, jejíž ustavení
se mi jeví jako jeden z nejbezodkladnějších
úkolů, má-li mít Česká
národní rada širší politické
zázemí, podpory, partnerství i určitého
korektivu, které nutně potřebuje. Česká
národní rada je první z nich, který
je tvořen, na ní spočine tíha dvojnásobná,
tíha, jež doléhá na ty, kdož razí
nové dosud neznámé a neprozkoumané
cesty.
Vím dobře, že to klade odpovědnost takřka
až neúměrnou na orgán, vytvořený
vlastně nepřímou volbou, na orgán
prozatímní, který není - a nemůže
být - vybaven v potřebné míře
oním autoritativním mandátem českého
lidu, jenž může vzejít jen ze všeobecných
demokratických voleb. Má-li však Česká
národní rada této své vpravdě
dějinné odpovědnosti dostát, tuto
důvěru potřebuje, potřebuje nanejvýš
nutně. Odpovědnost, kterou na sebe vezme Česká
národní rada, není jen jejím závazkem.
Je to závazek, který spolu s ní musí
vzít na sebe všechny státní a politické
orgány, který musí na sebe vzít -
a to považuji za nejdůležitější
- především nejširší česká
veřejnost.
Rád bych jen dodal - a jsem přesvědčen,
že vyjádřím názor všech
nás, poslanců - že tuto podporu, podporu skutečně
všestrannou, dostane Česká národní
rada i od našeho Národního shromáždění,
nejen dnes ve volebním aktu, ale i zítra a po všechny
další dny, nejen ve slovech a v deklaracích,
ale i v praxi, v každodenní práci.
Z celého srdce přeji České národní
radě, která bude zvolena, úspěch v
práci, kterou vykoná ve prospěch českého
národa a celého našeho společného
státu Čechů a Slováků. (Potlesk.)
Predsedajúci podpredseda NZ Valo: Ďakujem predsedovi
NZ posl. Smrkovskému za prednesený referát.
Vážené súdružky a súdruhovia,
v uplynulých dňoch boli vykonané vo všetkých
krajoch v Čechách a na Morave, v hlavnom meste Prahe,
na ÚV NF potrebné politické prípravy,
aby v zmysle ústavného zákona o príprave
federatívneho usporiadania ČSSR mohlo Národné
zhromaždenie na dnešnej schôdzi zvoliť Českú
národnú radu.
Návrh kandidátov pre túto voľbu máte
podľa § 4, ods. 2 citovaného ústavného
zákona NZ, ktorý predložil Národnému
zhromaždeniu Národný front, pred sebou. Návrh
odôvodni predseda ÚV NF dr. František Kriegel.
Prosím, aby sa ujal slova.
Předseda ÚV Národní fronty s. dr.
Kriegel: Vážené Národní
shromáždění, vzácní hosté,
je mou povinností doporučit kandidátku pro
Českou národní radu, jejíž složení
máte v rukou.
Na zasedání pléna NS dne 24. června
t. r. schválili jsme ústavní zákon
o přípravě federativního uspořádání
ČSSR. Tímto zákonem byla zřízena
i ČNR jako orgán ústavní politické
reprezentace českého národa. Schválili
jsme současně, aby byla ustavena v nejkratší
době a měla 150 členů.
Plénum NS zřídilo také komisi, v jejímž
čele byl předseda NS. Jejím úkolem
bylo zajistit ve spolupráci s KV NF a MěstV NF v
Praze výběr kandidátů, o nichž
máme na dnešním plénu jednat.
Chci předeslat, že vzhledem k mimořádnému
zájmu a k omezenému počtu míst v ČNR
to byl úkol nadmíru složitý a obtížný.
Současně jsme si byli vědomi velké
odpovědnosti, protože je to poprvé od roku
1945, kdy se znovu vytváří český
politický orgán, jehož úkolem bude odpovědně
se spolupodílet na přípravách nového
státoprávního uspořádáni
naší republiky.
Byli jsme postaveni před úkol vytvořit návrh
orgánu, který by byl vysoce reprezentativní
a současně dělný, v němž
by byli zastoupeni představitelé všech sociálních
skupin a vrstev našeho lidu, na němž by se plně
podíleli zástupci jednotlivých oblasti naší
země, v němž by nalezli uplatnění
zástupci všech politických sil a významných
společenských organizací. Současně
jsme přihlíželi i k zásadě zastoupení
národnostních menšin a zejména také
k významným celonárodním osobnostem.