Na úseku zahraničního obchodu počítá
státní rozpočet s řadou opatření
zvyšujících účinnost ekonomických
nástrojů s cílem prohloubit naše zapojení
do mezinárodního obchodu a zefektivnit jej snížením
nákladů na produkci deviz. Přistupuje se
k omezování dotací na neefektivní
vývozy a zvyšuje se podpora vývozů rentabilních.
Cílovým řešením zůstává
postupné dosažení reálného kursu
čs. koruny a přiměřeného stupně
její konvertibility.
Státní rozpočet z hlediska svých příjmů
a tím i z hlediska možností uspokojování
společenských potřeb závisí
v převážné míře na tvorbě
zdrojů v podnicích. V rozpočtu na rok 1969
se přínos podniků na krytí veřejných
potřeb zvyšuje, přičemž současně
v souladu s plánovaným růstem výkonů
i hrubého důchodu a zisku se dále posiluje
důchodová situace podniků.
V roce 1968 jsme zvýšili podnikové daně.
Jednoznačně se totiž ukázalo, že
mají-li být splněny naléhavé
úkoly v oblasti životní úrovně,
které vláda vyhlásila v dubnu letošního
roku, a má-li být rozvíjena konkrétní
hospodářská politika zaměřená
na podporu progresívních změn ve výrobě
a na zefektivnění její struktury, nelze ustoupit
od politiky ekonomického tlaku na výrobu, která
byla konkrétně vyjádřena v hospodářské
směrnici na rok 1969, a to včetně politiky
odvodů. Sociální výdaje tak kryjeme
zvýšením náročnosti na výrobu.
Jsem přesvědčen, že výroba k
tomu má potřebné rezervy. Jde však o
to, aby zvýšený daňový tlak vyvolal
racionalizační úsilí a nikoliv růst
cen, zhoršení kvality, nebo žádosti o
výjimky a jiné úlevy. Není dobrý
zjev, jestliže v současné době ministerstvo
financí má na stole žádosti o výjimky
z odvodů na příští rok zhruba
od 30% našich podniků. Vyhovět všem žádostem
podniků o výjimky by znamenalo tedy snížení
příjmů státního rozpočtu
o 4,6 mld. Kčs. Ministerstvo financí nezavírá
oči před tím, že v řadě
případů se podniky dostaly do obtížné
situace nikoli svou vlastní vinou a bude jim třeba
pomoci; na druhé straně však zavřeme
státní pokladnu tam, kde jde o sanování
špatného hospodaření.
Současný stav zdanění podniků
je nutné posuzovat jako produkt současného
přechodného období. Zásady nové
úpravy mají být připraveny k projednání
v 1. pololetí roku 1969, jejich účinnost
se předpokládá od 1. 1. 1970. Daňová
reforma bude založena zejména na zdanění
zisku a celkového objemu mezd. Reformu připravíme
ve spolupráci s podniky, abychom i tím přispěli
k relativní stabilitě daní, a spolu s dalšími
opatřeními v oblasti finanční politiky
a ekonomického řízení napomáhají
i k tomu, abychom z našich podniků udělali
skutečně socialistické podniky. Vláda
počítá s tím, že v nejbližší
době předloží Národnímu
shromáždění osnovu zákona o podniku.
Budeme se snažit pokračovat v objektivizaci hodnotových
vztahů, aby zásahy státu byly co nejmenší,
a nadto aby byly aktivně zaměřeny na podporu
progresívních rysů hospodářství,
na novou techniku, inovace atd. Státní zásahy
prováděné koncepčně jsou předností
moderní ekonomiky.
Usilujeme o to, aby prostředky státního rozpočtu
právě pro svůj omezený objem plynuly
jen na nejefektivnější akce a na rozvoj nejproduktivnějších
odvětví a podniků. Snažíme se
v tom zvýšit úlohu finančních
vztahů tím, že uzavíráme s podniky,
resp. s jejich generálními ředitelstvími
podnikatelské smlouvy, kterými chceme v podnicích
pomáhat vytvářet klima pro podnikatelskou
atmosféru.
Podniky jako socialističtí podnikatelé musí
vytvořit své výrobní a prodejní
koncepce, opřené o solidní kalkulace nákladů,
průzkum trhu a rozbory rentability, tj. komplexní
promyšlené podnikatelské záměry.
Vycházíme z toho, že to bude znamenat konkrétní
přínos řešení problémů
platební bilance v roce 1969 i dalších letech.
Připravuje se například opatření,
podle kterého by bylo možné počínaje
rokem 1969 postupně přikročit k vybavování
progresívních výrob, které jsou ve
výstavbě trvalými státními
prostředky.
Dovolte mi uvést následující příklad:
v současné době připravuje ministerstvo
financí návrh dohody o finanční účasti
státu při řešení rozvoje náhradních
výrob n. p. Rudné doly, Jeseník. Pracovnici
tohoto podniku účelně a v předstihu
zpracovali reálnou koncepci dalšího rozvoje
podniku, vycházející z racionálního
spojení programu zastavování nerentabilních
těžeb s programem strukturální přestavby
této pohraniční oblasti severní Moravy,
kde není právě dostatek pracovních
příležitostí. V souladu s touto koncepcí
postupně likvidují jednotlivé ztrátové
těžební provozy a současně rozvíjejí
nové rentabilní výroby. Je to především
v dnešní době úzkoprofilová výroba
stavebních hmot, ušlechtilých kamenických
výrobků - dlaždic a mramorových desek,
dále stavebních konstrukcí a dílců,
tj. oken a dveří, a po roce 1970 i kovového
nábytku, tedy výrobků hledaných na
vnitřním trhu i efektivních pro náš
vývoz. Přitom jejich podniková značka
zůstává dále RD, nově ale znamená
"rodinné domky".
Takovou iniciativu podniků vítáme a budeme
ji podporovat.
Rozhodně však nemůžeme souhlasit s některými
jevy v podnicích, kterými se finanční
rovnováha porušuje. Mám na mysli skutečnost,
že dezintegrační snahy se někde projevují
usilováním o samostatnost podniků či
závodů, u kterých k osamostatnění
nejsou vytvořeny potřebné předpoklady.
Tyto snahy bývají provázeny žádostmi
o poskytnuti výjimek z odvodů do státního
rozpočtu a dalšími negativními jevy
v oblasti ekonomiky.
Chtěl bych zdůraznit, že veškeré
úvahy o nové organizaci podniků, zejména
jejich rozdělení, by měly být provázeny
podrobnou kalkulací výhod uvažovaných
opatření. Nelze zapomínat, že objektivní
vývoj hospodářství - v čemž
máme nemálo příkladů z vyspělých
zemí - vede spíše ke koncentraci podniků,
k vytvořeni ekonomicky i technicky silných výrobních
jednotek.
Nyní, soudružky a soudruzi poslanci, k otázkám,
které se týkají národních výborů.
Podle přijatých zásad finančního
hospodaření národních výborů
je v návrhu státního rozpočtu zapracován
souhrnný finanční vztah a účelové
subvence v objemech, které vyplývají pro
jednotlivé kraje po uvážení základních
vlivů a dopadů z centrálních rozhodnutí
na finanční hospodaření národních
výborů. Tím se souhrnný finanční
vztah zvyšuje o částku cca 3,3 mld. Kčs,
tj. o 24,3% a vyplývá především
z růstu mzdových nákladů, z opatření
v oblasti sociálního zabezpečení,
ze zvýšené podpory bytové výstavby
apod.
Z ústředního rozpočtu se v roce 1969
poskytuje rozpočtům národních výborů
35,0 mld. Kčs proti 30,2 mld. Kčs v roce 1968.
Jsme si přitom vědomi, že přes vysoký
růst prostředků poskytovaných národním
výborům z centrálních zdrojů
nejsou četné oprávněné požadavky
národních výborů zcela pokryty. Na
další zvýšení dotací národním
výborům se v ústředním rozpočtu
nedostávají zdroje. Přitom v souladu s celkovou
linií všestranné podpory bytové výstavby
plně kryjeme národním výborům
vliv zvýšeni cen stavebnin na bytovou výstavbu.
Napětí, které v rozpočtech národních
výborů na rok 1969 vzniká, bude vyžadovat,
aby národní výbory zapojily do svého
rozpočtového hospodaření vlastní
doplňkové zdroje v daleko větší
míře než zatím uvažovaly ve svých
návrzích rozpočtu.
Podle našich dosavadních předpokladů
budou národní výbory v roce 1969 disponovat
vedle přebytků hospodaření letošního
roku a zůstatků svých fondů rezerv
a rozvoje dalšími prostředky z nadplánovaných
a nerozpočtových příjmů.
Počítáme s tím, že tyto doplňkové
zdroje nejsou rozloženy mezi jednotlivé stupně
národních výborů ani v územním
vyjádření úměrně potřebám.
Přesto převážná část
národních výborů bude mít možnost
použít vlastní prostředky na úhradu
těch potřeb, na něž z ústředního
rozpočtu zdroje neobdrží. Nemůžeme
za daného napětí zastírat, že
pro všechny národní výbory to znamená
nutnost přehodnotit vlastní úvahy o naléhavosti
svých potřeb a stanovit jejich pořadí
podle skutečné potřeby.
Dotace
Nyní k otázkám dotací.
Dotace neinvestičního charakteru poskytované
z ústředního rozpočtu ústředně
řízeným organizacím se přes
všechno naše restriktivní úsilí
zvyšují proti r. 1968 o 10% a dosahují výše
16,7 mld. Kčs.
Ministerstvo financí, jak jsem uvedl zejména ve
výboru pro plán a rozpočet, vypracovalo již
v červnu letošního roku plán na sníženi
dotací pro rok 1969, avšak výsledný
efekt byl minimální. V současné době
proto předložilo ministerstvo financí Hospodářské
radě nový návrh na snížení
dotaci ve výši 1,5 mld. Kčs.
Zdůrazňuji, že rozpočtové dotace
mají různorodý charakter. Část
dotací má aktivní povahu, slouží
k vědomým zásahům centra do reprodukčního
procesu s cílem jeho celkového zefektivnění.
Tyto dotace považujeme za organickou součást
rozpočtu a chceme je i v budoucnu využívat.
Část dotací však kryje neefektivnost
a různé cenové deformace; ty mají
výslovně nežádoucí charakter.
Tyto dotace chceme omezovat a zpřísnit jejich kontrolu.
K této snaze vás velmi prosím o vaši
podporu a pomoc.
Dotace, stejně jako pevné ceny a rozdílová
daň z obratu, jsou dědictví opouštěného
centralizovaného administrativního modelu řízení.
Jde o citlivé problémy nejen ekonomické,
ale i politické. Dále však tento problém
odkládat nelze. Nelze se v tom zastavit ani před
výrobními a sociálními důsledky.
Nelze jít dále cestou, kdy při zvyšováni
mezd a platů se současně zvyšuje tlak
na poskytováni dotací z centra. Chceme zachovat
růst reálných mezd podle hospodářské
směrnice, umožnit žádoucí mzdové
relace, avšak na tento růst si musí podniky
skutečně vydělat. Centrální
zdroje připadají v úvahu jen v mimořádných
případech. Na využití poskytnutých
dotací bude zaměřena i činnost kontrolních
a revizních orgánů.
Z celkové částky neinvestičních
dotací z ústředního rozpočtu
připadá na zemědělství částka
8,9 mld. Kčs, tj. o 6,2% více než v roce 1968.
Dotace a subvence na investice pro zemědělství
a výživu se uvažují v roce 1969 ve výši
3,4 mld. Kčs a kryjí zhruba 30% z celkového
objemu investiční výstavby.
Dotace plánované na investice hospodářských
organizací z ústředního rozpočtu
dosahují v roce 1969 výše 8,7 mld. Kčs,
to je o 300 mil. Kčs méně než v roce
1968, a z rozpočtů národních výborů
1,3 mld. Kčs, tj. o 100 mil. Kčs více než
v roce 1968. Převážná část
investičních dotací plyne do neprůmyslových
odvětví, do dopravy, zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
apod., tedy tam, kde zatím nejsou předpoklady pro
vytváření dostatečných vlastních
zdrojů na financování jejich rozvoje.
Státní rozpočet na rok 1969 sleduje investiční
politiku, obsaženou v hospodářské směrnici
a plánu na rok 1969. Jde zejména o postupné
prosazování strukturálních změn
ve prospěch efektivních odvětvi, oborů
a podniků.
Finanční politika chce i v oblasti dotací
podporovat progresívní nosné výroby,
zejména podporovat progresívní obory přispívající
k řešení naší platební bilance;
musí si však za dané situace zachovat a zesílit
restriktivní charakter.
Patří k našim předním úkolům,
aby nejen finanční orgány, ale všechny
hospodářské a rozpočtové organizace
střežily hledisko přísné hospodárnosti
se státními dotacemi.
Proto také počítáme s tím,
že přistoupíme k praxi poskytovat dotace jen
těm organizacím, v nichž periodické
revize prokazují dobré hospodaření.
Federalizace
Nyní k otázce federalizace.
Další zásadní otázkou je realizace
zákona o federativním uspořádání
státu.
Návrh rozpočtu, který vláda předložila,
je zatím vypracován v dosavadním organizačním
uspořádání. Podle nového státoprávního
uspořádání bude rozpočet přepracován
v souladu s usnesením některých výborů
Národního shromáždění
do 31. května 1969. Půjde v podstatě o delimitaci
nyní navrhovaného rozpočtu na tři
rozpočty: rozpočet federální a rozpočty
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky. Tyto rozpočty spolu s pravidly
o rozděleni zdrojů pro federální rozpočet
budou předloženy příslušným
orgánům ke schválení. Je třeba
říci, že ne všechny ekonomické
problémy spjaté s rozpočtovým hospodařením
při federativním uspořádání
státu byly již s konečnou platností
vyřešeny. V tom směru nás čeká
v roce 1969 - a možná i po něm - ještě
velká práce. Nezapírám, že jde
o obtížné úkoly jak z hlediska ekonomického
tak politického.
Federální rozpočet bude financovat zejména
obranu, federální správu a významné
rozvojové akce. Bude shromažďovat prostředky
určené na přesun do obou národních
rozpočtů, zejména na rychlejší
rozvoj ekonomiky Slovenska. V tom spočívá
jeho velká úloha, charakterizující
současně i úlohu federální
vlády a federálního shromáždění.
Hospodářství obou národních
republik tvoří jednotnou integrovanou ekonomiku
na bázi socialistické soustavy. V celé ČSSR
bude jednotný socialistický trh založený
na jednotné měně, volném pohybu pracovních
sil, zboží a peněžních fondů,
opírající se o jednotnou soustavu řízení
i o jednotné zásady hospodaření. Národní
orgány budou hospodařit se všemi společenskými
zdroji kromě těch, které svěří
pro plnění celostátních úkolů
federaci. Národní rozpočty, které
tvoří ekonomicky skoro 4/5
dnešního celostátního rozpočtu,
budou mít plnou možnost řídit hospodářství
ve své oblasti. Všechny tři rozpočty
stojí vedle sebe a musí být mezi nimi nastolena
účelná dělba práce.
Společným úkolem je vzít toto vše
správně do ruky, neboť pak se projeví
federativní uspořádání státu
na podkladě iniciativy, soutěživosti a přiblížení
řízení k výrobě, větší
chuti do práce a podnikání, a tím
i lepšími hospodářskými výsledky.
Neskrývám přitom obavu, že v první
etapě bude v důsledku věcných a hodnotových
disproporcí těžké najít vždy
takové řešení problémů,
které uspokojí "všechny tři strany".
Přitom předpokládáme, že federální
rozpočet splní důležitou úlohu
při vyrovnávání národních
ekonomik a při plněni úkolů přesahujících
rámec národních rozpočtů. Bude
to tedy důležitý integrační činitel.
Je nesporné, že musí existovat spojka mezi
národní hospodářskou politikou a politikou
federální. Zde nastupuje svou úlohu politika
emisní. Ačkoliv pro federální rozpočet
a federální emisní politiku mluví
jen střízlivé ekonomické úvahy,
měli bychom podporovat ta jejich opatření,
směřující k obnovení harmonického
růstu hospodářství.
Počítáme s tím, že z dnešní
Státní banky se vyčlení komerční
činnost, kterou by prováděly Hospodářské
banky se sídlem v Praze a v Bratislavě. Pro financování
rozvoje se uvažuje se zřízením samostatné
banky. Bankovní služby, zejména pro družstevní
sektor, by obstarávala Družstevní banka. Otázky
bankovní soustavy se ještě podrobně
posuzují s ohledem na nutnost zabezpečení
jednotné emisní a úvěrové politiky.
V dosavadní činnosti by pokračovaly existující
banky a ústavy. Přitom Státní spořitelna
v Praze bude rozdělena na Českou státní
spořitelnu v Praze a Slovenskou státní spořitelnu
v Bratislavě. Obdobnou úpravu předpokládáme
na úseku Státní pojišťovny. Návrhy
zákonů jsou předloženy vašemu plenárnímu
zasedáni pro příští dny. Všechny
uvedené peněžní ústavy s výjimkou
federální Státní banky jako banky
emisní budou v působnosti národních
orgánů.
Finanční politika
A nyní k otázkám finanční politiky.
Vývoj nové soustavy se u počátečních
úspěchů zastavil. Hlavní příčinou
je růst napětí v hospodářství,
ale i váhavost a nedůslednost při realizaci
nové soustavy a nedostatky samého modelu. Nebyli
jsme připraveni na dynamické vlivy, na růst
důchodů, mezd, výroby. Naše hospodářská
politika směruje koneckonců k většímu
zájmu o práci a k větší chuti
do práce. Chceme důsledně pokračovat
v ekonomické reformě na základě objektivní
analýzy účinnosti dosavadních opatření.
Zlepšením centrálního řízení
i podnikového řízení si dobudeme lepších
výsledků. Silná musí být vláda
i podniky.
Velkým nedostatkem našeho způsobu řízení
je to, že se řeší jednotlivé otázky
izolovaně, nekomplexně, ačkoliv je zřejmé,
že skutečný hospodářský
život tvoří jednotu a jednotlivé ekonomické
jevy jsou pouze dílčí stránkou vyššího
celku. Například řešení bytové
otázky, které pro její naléhavost
věnujeme tak mimořádnou pozornost, není
jen záležitost sociální a záležitost
perspektiv mladé generace, nýbrž i záležitost
navýsost ekonomická. Souvisí se stabilizací
pracovních sil, s rozmístěním průmyslu
a v neposlední řadě s rozsáhlým
rozvojem výroby nutné pro výstavbu, zařizování
a provoz bytů.
Aktivní podnikání, příznivější
ovzduší polednového období, stejně
jako důraz kladený listopadovým a nyní
i prosincovým plénem ÚV KSČ na ekonomické
otázky nás zavazuje k rozhodným krokům
k ozdravění našeho hospodářství.
Musíme dosáhnout, aby z polednové politické
aktivity vzešly konkrétní výrobní
a obchodní výsledky. Platí to i pro práci
ministerstva financí a jeho orgánů, pokud
jde o správné formování finanční
politiky a aktivnější působení
státního rozpočtu. Federální
uspořádání státu vytváří
pro finanční politiku nové podmínky,
ve kterých se federální ministerstvo financí
soustředí v těsné spolupráci
s národními ministerstvy na celkové koncepční
otázky, zatímco finanční politika
národně politických oblasti, včetně
působení na hospodaření podniků,
bude příslušet národním ministerstvům
financí.