Zkušenost nám potvrdila, že hospodářství
nedáme do pořádku jen samotným působením
ekonomických nástrojů, nebude-li se toto
působení opírat o ucelený hospodářský
program, zaměřený na rozvoj hospodářství
a obnovení ekonomické rovnováhy. Na takovém
programu Hospodářská rada pracuje a má
být hotov na jaře 1969. Práce budou zkoordinovány
s pracemi na 5LP, aby konsolidační program byl základem
celé pětiletky.
Řešení ekonomické rovnováhy a
zvýšení efektivnosti národního
hospodářství spatřujeme v těchto
rovinách:
v trvalém ozdravění platební bilance,
ve vnesení pořádku do investic,
v rozšíření nabídky zboží
a služeb pro vnitřní trh a
v rovnováze a pevnosti státních financí.
Platební bilance má pro nás stát klíčový
význam. Proto považujeme za prvořadý
úkol dále rozšiřovat hospodářskou
spolupráci uvnitř Rady vzájemné hospodářské
pomoci. U vědomí naší příslušnosti
k socialistickému táboru a významu hospodářských
úspěchů a vítězství
socialismu jsme povinni učinit vše pro zlepšení
hospodářské spolupráce socialistických
zemí. Společné úlohy při řešení
úkolů socialistické výstavby nás
logicky vedou k prohlubování socialistické
dělby práce a k hledání nových,
těsnějších, avšak také účinnějších,
vzájemně výhodných forem této
spolupráce na základě objektivních
ekonomických zákonitostí.
Současně však není pochyb o tom, že
je pro nás nezbytný i obchod s ostatním světem,
jehož součásti jsou a musí být
i licence, kooperace a úvěry - to vše na principech
kalkulace a bez politických podmínek. Konfrontace
s progresivními zahraničními výrobky
by měla vést naše výrobce k novým
podnětům a k nové iniciativě.
Při rozvoji podnikatelské aktivity našich podniků
i drobného podnikání zapomínáme
kalkulovat s novými ekonomickými jevy. Např.
změna životního způsobu, spojená
se zavedením čtyř volných sobot, vytyčuje
celý komplex ekonomických otázek, které
jsme nedocenili, je živnou půdou pro skutečného
socialistického podnikatele. Je to velká příležitost
pro podnikání, je to i podnět pro vznik celých
nových odvětví průmyslu a služeb.
Vezměme výstavbu dálnice, která se
nyní rozbíhá. To není jen dopravní
zařízení, nýbrž i významná
společenská a ekonomická záležitost,
neboť kolem dálnice musí vzniknout celá
síť nových výrob a služeb atd.
Velký význam při zlepšování
struktury naší výroby má drobné
socialistické podnikání, které považujeme
za přirozený a efektivní doplněk socialistické
velkovýroby. Drobné podnikání je součástí
struktury socialistického hospodářství
a mělo by zpružit jeho chod, vnést do podnikání
prvek soutěživosti a nutit tak státní
socialistické podniky k zlepšování úrovně
služeb, k rozšiřování sortimentu
a k rychlejšímu zavádění nových
výrobků.
Ani drobní řemeslníci nesmějí
být v socialistické ekonomice považováni
za cizorodý prvek. Pro drobné podnikání
nutno ale také vytvořit potřebné klima.
Přitom samozřejmě nemá drobné
podnikání vytvořit "socialistické
milionáře", nýbrž musí pro
milióny našich pracujících zajistit
zejména zlepšení úrovně služeb.
Současně ovšem platí, že drobní
podnikatelé se musí formou spravedlivého
zdanění podílet i na uspokojování
celospolečenských potřeb.
Každé izolované řešení otázek,
uskutečňované bez ohledu na vzájemné
souvislosti, bez synchronizace našeho úsilí
na úseku ekonomiky, politiky, ideologie, sociální
politiky a ostatních oblastí společenské
činnosti, nutně vede k zbytečným ztrátám,
které se nakonec projeví v omezení růstu
životní úrovně.
Ani na otázku pracovních sil a na jejich rozmístění
se nelze dívat jako na sociální záležitost.
Moderní hospodářství vyžaduje
rozsáhlou mobilitu pracovních sil, což se neobejde
i bez potřebného přeškolování
a bez nutného přestěhování.
Tempo růstu životní úrovně závisí
do značné míry i na upevnění
pracovní disciplíny. Zavedli jsme pětidenní
pracovní týden a učinili tak značný
pokrok v životní úrovni. Těchto pět
dní je však nutno plně využít k
činorodé práci. Jako protispolečenský
jev je třeba odsoudit tendence dva volné dny ještě
dále rozšiřovat, například dřívějším
odchodem z práce v pátek či pozdním
příchodem v pondělí. Chci docela nezakrytě
říci, že výsledkem této protispolečenské
tendence je nejen rozvracení úsilí o konsolidaci,
ale přímá hrozba životní úrovni.
Bez práce nejsou koláče ani v socialismu.
Pracovní morálku však pouhým "utažením
opratí" nezlepšíme. Musíme pro
podniky a pro naše pracující vytvořit
takové ekonomické a politické vztahy a pracovní
prostředí, aby měli zájem a chuť
pracovat. K tomu směřuje připravovaný
zákon o podniku.
V oblasti mezd je nutno počítat s tím, že
centrum nebude moci poskytnout na úpravy mezd v hospodářských
organizacích žádné prostředky.
Vládnou zde prosté počty.
Střežení této linie je důležité
proto, že neexistuje zázračná hospodářská
politika, při které by mzdy rostly rychleji než
dodávky zboží na trh - bez odpovídajícího
růstu cen spotřebního zboží a
služeb, bez nutných korekcí a bez oprav deformací.
Závěr
Soudružky a soudruzi, naše hospodářství
má dostatek rezerv, aby bylo schopné překonat
současné rozpory, aniž by muselo dojít
k poklesu životní úrovně. Je však
nutné říci zcela zřetelně,
že se ze svých potíží nedostaneme
bez důsledného prohlubování a prosazování
zásad ekonomické reformy, jejíž důležitou
a citlivou částí je přestavba cen,
daní a jiných hodnotových vztahů.
Celou ekonomickou reformu musíme provádět
plánovitě a promyšleně, přešlapovat
na místě však už nesmíme. Reforma
se dotkne důchodů některých podniků,
a tím i pracujících, a proto musí
být její součástí i program
sociálních kompenzací. Ekonomickou reformou
budou dotčeny ceny i mzdy, ovšem při uplatňování
celkové linie zvyšování reálných
mezd. V těchto otázkách se musíme
dopracovat k jednotné důchodové politice,
kterou přijmou za vlastní jak federální,
tak i obě národní vlády.
Stejně jako na ostatních úsecích vládní
činnosti chceme i ve státním rozpočtu
provádět otevřenou politiku, zajistit maximální
vliv pracujících na tvorby a užití státních
zdrojů.
Demokratizace finančního hospodaření
se projevila i při projednávání návrhu
státního rozpočtu naší socialistické
republiky na rok 1969 ve výborech Národního
shromáždění, z něhož vzešla
řada cenných iniciativních návrhů.
Projednávání návrhu přesáhlo
rámec samostatného rozpočtu a stalo se příležitostí
pro zhodnocení činnosti jednotlivých resortů
a institucí při normalizaci celého našeho
politického a hospodářského života.
Děkuji vám za tuto vaši práci a jménem
vlády navrhuji, aby Národní shromáždění
schválilo návrh státního rozpočtu
ČSSR na rok 1969.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji ministru
Suchardovi. Konstatuji, že v 9.40 hod. bylo přítomno
245 poslanců.
Společnou zprávu výboru ústavně
právního a výboru pro plán a rozpočet
přednese zpravodaj posl. ing. Červený. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl ing. Červený:
Vážený pane presidente, soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté.
Vládnímu návrhu státního rozpočtu
na rok 1969 jsme věnovali více pozornosti, než
tomu bylo v předcházejících letech.
Projednáváni návrhu totiž předcházelo
kritické projednání rozpočtu na rok
1968, diskuse při schvalování státního
závěrečného účtu za
rok 1967 a pak projednávání rozpočtového
projektu na rok 1969.
Rozpočtový projekt na rok 1969 měl seznámit
poslance Národního shromáždění
s hospodářskou situaci tak, jak se vyvíjela
roku 1967 a v prvních měsících letošního
roku. Měl sloužit výborům Národního
shromáždění k obecné informaci
jako příprava pro projednáváni rozpočtu
na příští rok. Měl jim dát
celkový pohled na stav našeho hospodářství
a stav státních financí, a tím měl
ovlivnit projednávání jednotlivých
kapitol návrhu státního rozpočtu na
rok 1969. Tím měly být výbory Národního
shromáždění orientovány na celostátní
problematiku a pod vlivem této orientace měly posuzovat
návrhy jednotlivých kapitol rozpočtu.
Výbor pro plán a rozpočet projednal rozpočtový
projekt a formuloval své stanovisko, které dal na
vědomí všem poslancům. Stanovisko výboru,
schválené předsednictvem NS, bylo přijato
kladně a některá jeho doporučení
se stala východiskem studií při programech
uskutečňování hospodářské
reformy. Jako základní zásada bylo přijato
pokračování v postupném zavádění
reformy s tím, že její tempo se má zrychlovat
podle vývoje jednotlivých fází. Tento
postup vyvolává méně konfliktních
situací než by vyvolalo radikální řešení
rychlého přechodu z dosavadního stavu na
nový systém řízení národního
hospodářství.
Hospodářství letos prokázalo značnou
přizpůsobivost daným podmínkám
i závěrům. Mimořádná
situace v druhé polovině roku byla zvládnuta
bez havarijních stavů a dosáhlo se značného
tempa růstu výroby a mimořádného
přírůstku maloobchodního obratu. Oba
kladné jevy byly však provázeny kumulací
inflačních tlaků, kterým nedokázala
vláda čelit. Přitom rok 1968 je netypickým
rokem a nelze proto letošní vývoj považovat
za logický vývoj všech tendencí, ovládajících
rozvoj našeho hospodářství, ať
již pozitivních nebo negativních.
Potřebujeme ucelený věcně i časově
rozpracovaný konsolidační program s jasně
stanovenými prioritami celospolečenských
problémů. Nutno však konstatovat, že plénum
Národního shromáždění
usnesením ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1967 velmi důrazně žádalo
vládu o jeho vypracování. Tento úkol
nebyl však splněn, což ovlivnilo negativně
i předkládaný návrh státního
rozpočtu. Vypracování konsolidačního
programu se přesouvá na první polovinu příštího
roku.
Podle usnesení pléna měl se konsolidační
program zabývat stanovením národohospodářských
preferencí, stanovením postupu likvidace státního
ochranářství nežádoucích
výrob spolu s vymezením sociálních,
oblastních a jiných dopadů. Protože
není konsolidační program, je poznamenána
hospodářská směrnice vlády
a jiné dokumenty, formulující hospodářskou
politiku v příštím roce, určitou
nekomplexností. Přitom hospodářská
směrnice vlády na rok 1969 vytyčuje cíle,
které jsou v základních tendencích
v souladu s hospodářskou reformou.
Řešení těchto problémů
se přesouvá na příští
rok, kdy bude třeba postupovat z hledisek federace a obou
republik. Složitá finanční situace,
vyplývající z nevyjasněné ekonomické
situace, vytváří riziko konfliktů
národních celků, vytváří
však i riziko konfliktů mezi podniky a státem.
Soudružky a soudruzi poslanci, i když se dochází
k relativní samostatnosti státního rozpočtu,
který se má stát jedním z hlavních
činitelů finanční politiky, zůstává
státní rozpočet do značné míry
odrazem existujícího ekonomického systému.
Vláda předpokládala, že rozpočet
na rok 1969 bude přebytkový a to aspoň jednou
miliardou korun. Takový rozpočet se nepodařilo
sestavit. Byl nám předložen k posouzení
návrh vyrovnaného rozpočtu, přičemž
je vláda přesvědčena, že tento
rozpočet je reálný a nemá v sobě
tendence ke schodkovitosti, jako tomu bylo u předcházejících
rozpočtů. Přitom zůstává
napětí mezi rozpočtovými příjmy
a výdaji, ježto bylo nutno urychleně řešit
- aspoň částečně po dlouhá
léta zanedbávané problémy v sociální
oblasti, ať jde o mzdové otázky, důchodové
zabezpečení a další problémy
životní úrovně, jak uvedl ministr financí
s. ing. Sucharda ve svém projevu. Rok 1969 bude nadále
ovlivňován oprávněnými požadavky
v této sféře, které bude možno
řešit jen v rámci buď nových rozpočtových
zdrojů nebo rozpočtových úspor se
zásadním souhlasem Národního shromáždění.
V závěrečných pracích na rozpočtu
se také nepodařilo plně sladit návrhy
státního rozpočtu a úvěrového
plánu. Návrh úvěrového plánu
Státní banky čs. počítal ve
svých zdrojích s přebytkem státního
rozpočtu ve výši 2 mld. Kčs. Při
vyrovnaném státním rozpočtu jsou tyto
2 miliardy Kčs nekryty. Ministerstvo financí však
počítá s tím, že na účtech
podniků ve Státní bance čs. bude více
prostředků, a to právě asi o 2 miliardy,
které budou zdroji úvěrového plánu.
S touto problematikou se setkáme při rozdělování
státního rozpočtu a úvěrového
plánu v důsledku federativního uspořádání
státu a s přihlédnutím ke skutečným
výsledkům rozpočtového hospodaření
za rok 1968. Ministerstvo financí bude muset usilovat o
rozpočtové úspory a o zvýšení
rozpočtových příjmů a také
o to, aby vládní rozpočtová rezerva
ve výši 1 miliardy korun nebyla použita, aby
tak mohly být posíleny zdroje úvěrového
plánu.
Státní rozpočet na rok 1969 je vyšší
asi o 20% než byl rozpočet na rok 1968. Domnívám
se, že část zvýšeni jde na vrub
zvýšeni velkoobchodních cen. Za dané
situace je těžko posoudit, kolik připadá
na skutečnou potřebu a kolik je důsledkem
prostého povýšení hospodářských
čísel. Povýšení hospodářských
čísel se projevuje v odvodu podniků a jiných
zdrojů rozpočtu a současně i v dotacích,
které státní rozpočet poskytuje. Tím
se dosahuje vyrovnaných bilančních výsledků,
ale ekonomicky se stává rozpočet neutrálním
k inflačním tendencím. Jako další
důkaz je nevyjasněná situace v soustavě
odvodů z podniků, která je stimulátorem
krátkodobých zájmů podniků
nad jejich zájmy dlouhodobými. Proto je třeba
vítat, že roku 1969 má dojít k přebudování
odvodové soustavy tak, aby byly vytvořeny trvalejší
podmínky pro hospodaření podniků a
tím převeden jejich zájem na zájem
dlouhodobý. Hospodaření podniků v
důsledku krátkodobých zájmů
se promítá v růstu mezd a jiných nákladů.
Dochází k nákladové inflaci, která
se projevuje v cenách. Z toho vyplývají další
převážně oprávněné
mzdové požadavky a nutnost cenových intervencí
u spotřebního zboží, protože nákladové
položky jsou v převaze nad mzdovými přírůstky.
Podle mého názoru nelze považovat vždy
úpravy maloobchodních cen za nápravu hodnotových
deformací, nýbrž spíše za jejich
konzervaci. Z toho lze odvodit, že inflační
tlaky nevyplývají jen z nerovného rozložení
finančních zdrojů mezi podniky a státem,
ale z nerovné relace mezi maloobchodními cenami
zboží a cenou pracovní síly. Řešení
tohoto problému by mělo být součástí
konsolidačního programu.
Vezme-li se v úvahu, že důchody podnikové
sféry jsou také - a to ze značné části
- kryty některými aktivy platební bilance,
přičemž tato aktiva nebyla dosud realizována,
přírůstky zásob, rozpracovaností
a rozestavěností a že část těchto
důchodů se z podnikové sféry odčerpává
do státního rozpočtu, nutno konstatovat,
že část takto odčerpaných prostředků
se vrací ve formě neinvestičních dotací
zpět do podnikové sféry. Vláda si
je vědoma této okolnosti a proto se snaží
odbourávat dotace a změnit odvodový systém
náhradou za systém, který by nevyvolával
uvedený zdroj povyšování hospodářských
čísel.
Pozitivním prvkem v rozpočtu je koncepce selektivní
finanční politiky, která však bude v
konkrétních případech pod tlakem neefektivních
zájmů a která bude klást jak na rozpočet
tak i na úvěrový plán vysoké
a kvalifikované nároky při rozhodování
o poskytnutí podpory nebo jejím zamítnutí.
Soudružky a soudruzi, po těchto několika obecných
poznámkách bych chtěl obrátit vaši
pozornost k problémům životní úrovně.
Letošní rok je charakterizován pronikavým
růstem osobní spotřeby, Požadavky osobní
spotřeby jsou takové, že dnešní
struktura výroby je nestačí krýt.
Tato tendence zůstává i pro příští
rok. Problematika růstu osobní spotřeby byla
již několikráte diskutována a je založena
jak v akčním programu KSČ, tak i v programovém
prohlášeni vlády. Ministr financí s.
ing. Sucharda ji ve své zprávě také
rozebral. Je však třeba hlouběji rozebrat společenskou
spotřebu, při jejímž financování
má státní rozpočet rozhodující
úlohu. V rozpočtu je pamatováno na rozvoj
společenské spotřeby podstatně více,
než tomu bylo v předcházejících
rozpočtech. Ministr financí s. ing. Sucharda uvedl
ve svém expozé čísla a procentuální
vztahy.
Při určování prostředků
na rozvoj společenské spotřeby se vycházelo
ze skutečnosti, že v minulých letech byla tato
oblast do určité míry zanedbávána
a že je třeba přikročit urychleně
k odstranění nejpalčivějších
nedostatků. Nelze napravit nedostatky z minulých
let okamžitě. Bude to otázkou několika
příštích let a možnosti, které
naše národní hospodářství
vytvoří. Růst společenské spotřeby
není v souladu s růstem osobní spotřeby.
Veřejné služby citelně zaostávají
za celkovým růstem životní úrovně,
ač tvoří její podstatnou část.
Pro příští léta zůstává
řada problémů jako další opatření
v oblasti sociálního zabezpečení,
kde půjde zejména o nalezení systému,
který bude soustavně vyrovnávat důchody
s růstem cen a dále odstraní rozdíly
mezi starodůchodci a novodůchodci. Půjde
i o konečnou úpravu zvýhodnění
rodin s dětmi. Dosavadní opatření
je nedostatečné a ministerstvo práce a sociálních
věci pracuje na nové koncepci k řešení
tohoto problému. Neměli bychom připustit
postupné zhoršování životních
podmínek důchodců a rodin s dětmi.
Protože není možno splnit všechny závažné
úkoly v oblasti společenské spotřeby
ihned, bude třeba, aby bylo stanoveno pořadí
naléhavosti úkolů. Značný vliv
na zajištění a růst společenské
spotřeby mohou mít národní výbory,
z jejichž iniciativy by mělo docházet k dalšímu
a většímu sdružování prostředků
podniků, národních výborů a
jiných organizací.