Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1965

IV. volební období

67

Vládní návrh

Zákon

ze dne .......................... 1965

o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1966

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Úkoly státního plánu

1) Hlavní úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1966, jehož cílem je vytvořit předpoklady pro zabezpečení dalších úkolů dlouhodobého rozvoje národního hospodářství do roku 1970, které budou obsaženy ve čtvrtém pětiletém plánu, jsou zejména tyto:

a) národní důchod se zvýší zhruba o 3,8%

b) investiční výstavba, včetně generálních oprav, dosáhne objemu 53,7 mld. Kčs

c) maloobchodní obrat dosáhne 116,6 mld. Kčs

d) na Slovensku se zvýší objem výroby zhruba o 10% a investiční výstavba, včetně generálních oprav, dosáhne objemu téměř 16,9 mld. Kčs.

2) Pro rozvoj výroby a růstu společenské produktivity práce budou vytvářeny předpoklady postupným uplatňováním zdokonalené soustavy plánovitého řízení národního hospodářství.

§ 2

Úkoly státního rozpočtu

Statní rozpočet na rok 1946 zajišťuje v souladu s cíli státního plánu rozvoje národního hospodářství finanční prostředky k zabezpečení plánovitého růstu národního hospodářství a ovlivňuje jeho efektivnost.

§ 3

Stanovení výše státního rozpočtu

1) Celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu se stanoví částkami 152 904 720 000 Kčs.

2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy a výdaje se stanoví čistkami 34 792 200 000 Kčs.

§ 4

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1966.

 

Příloha 1 zákona č. .... Sb.

CELKOVÝ PŘEHLED STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY NA ROK 1966

Příjmy

Kčs (v tisících)

Výdaje

Kčs (v tisících)

Příjmy ze socialistického hospodářství

132 709 789

Hospodářství

88 858 091

Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva

15 258 900

Kulturní a sociální opatření

50 357 961

Ostatní příjmy

4 936 031

Obrana a bezpečnost

10 830 970

   

Správa

2 857 698

Úhrn

5 152 904 720

Úhrn

152 904 720


 

ÚHRN ROZPOČTŮ NÁRODNÍCH VÝBORŮ OBSAŽENÝCH VE STATNÍM ROZPOČTU

Příjmy

Kčs (v tisících)

Výdaje

Kčs (v tisících)

Vlastní příjmy

14 489 200

Hospodářství

11 414 500

Příjmy z fondu rezerv a rozvoje

906 700

Kulturní a sociální opatření

21 852 600

Dotace k zabezpečení úkolů, které nebudou financovány přímo z ústředního rozpočtu

10 710 400

Správa

1 525 100

Prostředky na úkoly financované přímo z ústředního rozpočtu

8 685 900

   

Úhrn

34 792 200

Úhrn

34 792 200


 

Příloha 2 zákona č. Sb.

PŘEHLED PŘÍJMŮ NÁRODNÍCH VÝBORŮ

(v tisících Kčs)

Kraj

Vlastní příjmy

Prostředky na úkoly financované přímo z ústředního rozpočtu

Příjmy z fondu rezerv a rozvoje

Dotace k zabezpečení úkolů, které nebudou financovány přímo z ústředního rozpočtu

Příjmy celkem

Národní výbor hlavního města Prahy

1 223 800

846 100

61 000

962 600

3 094 100

Středočeský

1 421 400

555 000

63 000

587 800

2 633 600

Jihočeský

714 830

356 700

50 900

601 600

1 724 000

Západočeský

916 300

602 800

60 600

823 500

2 403 200

Severočeský

1 285 100

759 800

84 900

1 055 600

3 185 400

Východočeský

1 406 800

462 800

72 600

727 500

2 659 700

Jihomoravský

2 202 800

706 700

137 600

940 400

3 987 500

Severomoravský

3. 722 300

1 445 400

226 300

1 389 100

4 633 100

Západoslovenský

1 798 300

1 296 200

96 900

1 218 200

4 409 600

Středoslovenský

918 600

817 100

80 800

1 172 300

2 988 800

Východoslovenský

873 000

837 300

71 100

1 237 800

3 013 200

Úhrn

14 489 200

8 685 900

906 700

10 710 400

34 792 200


 

Poznámka: Celkové příjmy jsou shodné s celkovými výdaji.

Důvodová zpráva

Zákon o státním plánu a státním rozpočtu na rok 1966 stanoví jednak hlavní úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství, jednak celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu a rozpočtů národních výborů.

Státní plán

Hlavní úkoly státního plánu na rok 1966 stanovené zákonem vymezují rámec, v němž vláda stanoví státní plán rozvoje národního hospodářství na rok 1966, tj. na období jednoho roku, podobně jako v roce 1965. V současné době není totiž ještě vyhlášen dlouhodobý státní plán rozvoje národního hospodářství, k jehož provedení by vláda stanovila ve smyslu čl. 68 bodu 3 ústavy roční (prováděcí) plán. Čtvrtý pětiletý plán na léta 1966 - 1970, jehož koncepci projednává XIII. sjezd Komunistické strany Československa, bude vyhlášen až v průběhu roku 1966.

Státní plán na rok 1966 má obsáhnout úkoly, které sledují plnění linie, dané XII. sjezdem Komunistické strany Československa, a zároveň má vytvářet předpoklady pro zabezpečení úkolů dlouhodobého rozvoje národního hospodářství do roku 1970, které budou obsaženy v souladu s direktivami XIII. sjezdu Komunistické strany Československa ve čtvrtém pětiletém plánu.

K souhrnnému vyjádření úkolů státního plánu v zákoně bylo použito obdobné formy jako v zákoně o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1965.

Státní plán na rok 1966 sleduje posílení nových pozitivních prvků rozvoje, především důslednější zaměření na kvalitativní stránky rozvoje národního hospodářství, a počítá s postupným uplatňováním zdokonalené soustavy plánovitého řízení.

Státní rozpočet

Ve státním rozpočtu na rok 1966 jsou zahrnuty rozpočty ministerstev a ostatních ústředních orgánů, rozpočet Slovenské národní rady a rozpočty krajů.

V rozpočtech ministerstev, Slovenské národní rady a ostatních ústředních orgánů jsou obsaženy i rozpočty jimi řízených rozpočtových organizací, odvody zvláštních rozpočtových organizací a vedlejších hospodářství, příděly těmto organizacím a hospodářstvím a vztahy hospodářských organizací k státnímu rozpočtu.

V rozpočtech krajů jsou obsaženy jak rozpočty krajských národních výborů, tak i rozpočty národních výborů nižších stupňů.

V důsledku zavedení nové soustavy plánovitého řízení národního hospodářství a využívání nepřímých nástrojů ekonomického řízení nebude značná část vztahů podniků ke státnímu rozpočtu stanovena direktivně, nýbrž nepřímo pomocí ekonomických pravidel. Souhrnná čísla státního rozpočtu uvedená v navrhovaném zákoně jsou proto směrnicí, kterou Národní shromáždění dává vládě a jejím orgánům k provádění finanční politiky.

Finanční zdroje soustředěné ve státním rozpočtu na rok 1966 musí být vynakládány v duchu zásad nové soustavy řízení se zaměřením na zvýšení efektivnosti hospodářství, zajištění hospodárnosti a zabezpečení souladu mezi zdroji a potřebami.

Ustanovení o rozpočtovém hospodářství a o zmocněních pro vládu a ministra financí, která jsou nutná k zajištění plynulého hospodaření podle státního rozpočtu, jsou obsažena v zákoně č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.

V Praze dne 15. prosince 1965

Předseda vlády:

Lenárt v.r.

Místopředseda vlády

Ministr financí:

a předseda Státní plánovací komise:

 

Černík v. r.

Dvořák v.r.


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP