Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1966

IV. volební období

95

Společná zpráva

výborů ústavně právního a pro plán a rozpočet

k vládnímu návrhu zákona o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky (tisk 90)

Výbory Národního shromáždění - ústavně právní a pro plán a rozpočet - projednaly dne 11. října 1966 vládní návrh zákona o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky a usnesly se doporučit jej Národnímu shromáždění ke schválení s těmito změnami:

V § 1 odst. 2 v pátém řádku nahradit slovo "nové" slovem "zdokonalené".

V § 2 bod 1 v šestém řádku nahradit slova "více než 75%" slovy "rozhodující část".

V § 2 bod 2 v sedmém a osmém řádku nahradit slova "zakládat další strukturální změny" slovy "vytvářet základy dalších strukturálních změn".

V § 2 bod 3 vložit v šestém řádku před slovo "zavádění" slovo "pro" a v sedmém řádku vložit před slovo "zefektivnění" slovo "pro".

V § 2 bod 4 písm. b) nahradit slova "palivo-energetické" slovy "palivové a energetické".

V § 2 bod 4 písm. d) v třetím řádku vložit před slovo "potřebami" předložku "s".

V § 2 bod 7 písm. a) v pátém řádku nahradit slova "ze společenských spotřebních fondů" slovy "z fondů společenské spotřeby".

V § 2 bod 7 písm. d) upravit začátek první věty takto: "d) vybudovat nejméně 460 tis. bytů s odpovídající technickou a občanskou vybaveností, ...".

V § 2 bod 7 písm. e) nahradit v sedmém a osmém řádku slova "zdraví škodlivých provozech a 42 hodinami" slovy "v provozech škodlivých zdraví a s 42 hodinami".

V § 2 bod 7 písm. f) vložit ve čtvrtém řádku před slovo "především" slova "a to".

V § 2 bod 8 upravit první větu takto: "8. v souladu s potřebami rozvoje národního hospodářství účinněji využívat přírodních a ekonomických podmínek a zdrojů všech oblastí. Efektivnost rozvoje celého národního hospodářství zvyšovat optimálním rozmísťováním výrobních sil."

V § 2 bod 9 v sedmém řádku vložit za slovo "výroby" slovo "zvýšit".

V § 3 odst. 2 písm. c) ve čtvrtém a pátém řádku nahradit slova "bylo zabráněno" slovy "aby se zabránilo".

V § 8 odst. 1 v pátém řádku vypustit za slovy "v roce 1966" čárku.

V § 8 odst. 2 připojit na konci větu tohoto znění: "Odvod se snižuje za každé 1% ročního úbytku počtu pracovníků o 0,3% objemu vyplacených mezd".

V § 10 odst. 1 ve druhém řádku vložit za slova "pětiletého plánu" slovo "nutné".

V Praze dne 12. října 1966.

Dr. Škoda v. r.

Zedník v. r.

předseda ústavně právního výboru

zpravodaj ústavně právního výboru

   

Ing. Rapoš v. r.

Tymeš v. r.

místopředseda výboru pro plán a rozpočet

zpravodaj výboru pro plán a rozpočet


 

Zákon

ze dne ............................ 1966

o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky

Vycházejíc z dosažených výsledků rozvoje národního hospodářství a z hlavních směrů hospodářské politiky vytyčených XIII. sjezdem Komunistické strany Československa,

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

(1) Základem řízení národního hospodářství v letech 1966 až 1970 je čtvrtý pětiletý plán rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky (dále jen "čtvrtý pětiletý plán"), který vyjadřuje základní směry a cíle hospodářského rozvoje a hlavní prostředky a způsoby k jejich dosažení.

(2) Rozhodujícím úkolem čtvrtého pětiletého plánu je pokračovat v procesu konsolidace a rekonstrukce národního hospodářství urychlením tvorby zdrojů a uplatňováním principů a nástrojů zdokonalené soustavy plánovitého řízení a technického rozvoje; v optimálních proporcích a struktuře zvyšovat životní úroveň, posilovat rezervy, zabezpečovat obranyschopnost státu a vytvářet předpoklady pro ekonomickou efektivnost rozvoje národního hospodářství.

§ 2

Základní směry a cíle rozvoje národního hospodářství v období čtvrtého pětiletého plánu jsou: 1. dosáhnout ve srovnání s lety 1961 až 1965 takového zrychlení tempa růstu národního důchodu, aby jeho objem vzrostl o 22 až 24%. Přírůstku národního důchodu dosáhnout především na základě zvyšování společenské produktivity práce. Realizovat rozhodující část přírůstku národního důchodu v průmyslu při zvýšení průmyslové výroby proti roku 1965 zhruba o 30%;

2. podíl fondu akumulace na užitém národním důchodu zvýšit do roku 1970 za předpokladu nejvyšší efektivnosti vynaložených prostředků zhruba na 13%, podíl akumulace do základních fondů na národním důchodu udržovat zhruba na úrovni 12% a postupně zlepšovat složení a účinnost fondu akumulace. Investiční výstavbou vytvářet základy dalších strukturálních změn a zvýšit objem investic ve srovnání s obdobím 1961 až 1965 zejména

a) v základním průmyslu v odvětví energetiky zhruba o 41% a v chemickém průmyslu zhruba o 45%,

b) ve zpracovatelském průmyslu v odvětví spotřebního průmyslu zhruba o 46% a v odvětví potravinářského průmyslu zhruba o 50%,

c) v dopravě zhruba o 57%;

3. zvýšit kvalifikační strukturu a technickou vybavenost výzkumné a vývojové základny a její činnost soustředit, především na perspektivní směry vytvářející předpoklady pro postupné uskutečňování strukturálních změn v národním hospodářství, pro zavádění progresivních výrobků a technologií a pro zefektivnění celého reprodukčního procesu. Objem prostředků vynakládaných na rozvoj vědy a techniky spojovat s jejich racionálním a efektivním využíváním, zejména vytvořením podmínek pro urychlenou realizaci výsledků technického rozvoje;

4. k zajištění proporcionality rozvoje a rozhodujících strukturálních přeměn

a) přednostně rozvíjet chemický průmysl jako předpoklad pro postupnou chemizaci národního hospodářství tak, aby objem chemické produkce vzrostl proti roku 1965 zhruba o 50% a podíl chemického průmyslu na celkové průmyslové výrobě dosáhl zhruba 10%,

b) zvýšit podíl tekutých a plynných paliv v palivové a energetické bilanci zhruba na 21%,

c) rozvíjet strojírenskou výrobu k urychlení mechanizace a automatizace výrobních procesů v národním hospodářství, k zavádění nejpokrokovější technologie a k zvýšení efektivnosti zahraničního obchodu; objem strojírenské výroby zvýšit zhruba o 43% tak, aby se strojírenství podílelo na celkové průmyslové výrobě zhruba jednou třetinou,

d) v průmyslu stavebních hmot zintenzívnit investiční výstavbu v souladu s úkoly stavebnictví a s potřebami národního hospodářství,

e) postupně rekonstruovat a modernizovat zpracovatelská odvětví, především spotřební a potravinářský průmysl, zvláště pak v oborech efektivně zpracovávajících domácí suroviny; přitom rozvinout úpravárenství domácích surovin pro keramický a sklářský průmysl;

5. urychlit konsolidaci a rozvoj zemědělství tak, aby objem tržní produkce do státních fondů se zvyšoval ročně v průměru zhruba o 4% oproti minulému pětiletí; k dosažení tohoto cíle zejména

a) účelně specializovat zemědělskou výrobu,

b) zvyšovat hektarové výnosy a užitkovost hospodářských zvířat a snižovat vlastní náklady zemědělské výroby,

c) podstatně zkvalitnit dodávky průmyslových výrobků pro zemědělství, zlepšit jejich využití a zabezpečit účinný rozvoj služeb poskytovaných zemědělským organizacím,

d) zajistit reprodukci pracovních sil v zemědělství v potřebné věkové struktuře a zvýšit kvalifikaci zemědělských pracovníků;

6. urychlit modernizaci železniční dopravy tak, aby v roce 1970 mohla být v podstatě odstraněna parní trakce, a zahájit rekonstrukci silniční sítě a výstavbu dálnice; ve spojích pokračovat v zavádění automatické spojová techniky a urychlit rozvoj a modernizaci telekomunikační sítě;

7. v oblasti životní úrovně

a) zajišťovat růst fondu spotřeby oproti roku 1965 a 17 až 19%; přitom přednostně zabezpečovat přímé odměňování pracujících za reálné výsledky práce před uspokojováním potřeb obyvatelstva z fondů společenské spotřeby,

b) posilovat hmotnou zainteresovanost i odpovědnost za výsledky práce jednotlivců a kolektivů prohloubením mzdové diferenciace,

c) využívat rostoucích fondů společenské spotřeby obyvatelstva, především k zajišťování zdraví a vzdělání lidu, sociálního zabezpečení a péče o ženy a rodiny s dětmi; zaměřit se přitom na zvyšování objemu a kvality služeb při nejefektivnějším využívání vynakládaných prostředků,

d) vybudovat nejméně 460 tis. bytů s odpovídající technickou a občanskou vybaveností, z toho na Slovensku 157 tis. bytů, a zlepšit údržbu a modernizaci bytového fondu a zařízení s ním souvisejících; vytvořit předpoklady k tomu, aby se po roce 1920 vystavělo ročně 105 až 115 tis. bytů, a pro tento účel vytvořit potřebnou výrobně materiální základnu,

e) v závislosti na výsledcích hospodářského vývoje, zejména na růstu společenské produktivity práce a na využívání základních výrobních prostředků pokračovat ve zkracování pracovní doby tak, aby mohl být postupně zaveden pětidenní pracovní týden se 40 hodinami týdenní pracovní doby v hlubinných dolech a v provozech škodlivých zdraví a s 42 hodinami týdenní pracovní doby na ostatních pracovištích,

f) pokračovat v úsilí o zajištění dostatku vody pro rozvoj společnosti a v zlepšování pracovního a životního prostředí, zejména čistoty vod a ovzduší, a to především v oblastech soustředěného průmyslu;

8. v souladu s potřebami rozvoje národního hospodářství účinněji využívat přírodních a ekonomických podmínek a zdrojů všech oblastí. Efektivnost rozvoje celého národního hospodářství zvyšovat optimálním rozmísťováním výrobních sil. K tomu vytvářet příznivě ekonomické podmínky, i pomocí ekonomických nástrojů řízení;

9. k dalšímu upevňování jednotné československé ekonomiky zajišťovat zvýšení podílu Slovenska na tvorbě a užití národního důchodu; přitom zejména zvýšit na Slovensku objem průmyslové výroby o 58 až 59%, aby její podíl na celkové průmyslové výrobě dosáhl zhruba 25%, a objem zemědělské výroby zvýšit o 22 až 24%, aby její podíl na celkové zemědělské výrobě dosáhl zhruba jedné třetiny;

10. posilovat spolupráci se socialistickými státy a zejména se Sovětským svazem jako základ vnějších ekonomických vztahů Československé socialistické republiky, dále prohlubovat zapojení československé ekonomiky do mezinárodní dělby práce, zvyšovat efektivnost výměny zboží a posilovat ekonomickou rovnováhu ve vnějších ekonomických vztazích a v platební bilanci.

§ 3

(1) Realizace základních směrů a cílů rozvoje národního hospodářství uvedených v § 2 bude počínaje rokem 1967 zajišťována za nových ekonomických podmínek vytvářených pro práci socialistických organizací urychleným uplatněním zdokonalené soustavy plánovitého řízení v celám národním hospodářství.

(2) K přechodu na nové ekonomické podmínky podle odstavce 1 se uskuteční zejména:

a) celková přestavba velkoobchodních cen, přímá vazba mezi velkoobchodními a maloobchodními cenami pomocí sazbové daně z obratu, užší sepětí mezi vnitřními a zahraničními cenami, jakož i opatření k pružnějšímu vývoji cen umožňujícímu vytvářet rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou a rozvíjet soutěživost mezi hospodářskými organizacemi,

b) jednotné odvody státních hospodářských organizací do státního rozpočtu (do rozpočtu národního výboru),

c) financování investic z vlastních zdrojů hospodářské organizace a z investičních úvěrů tak, aby plná odpovědnost za efektivnost investic přešla na hospodářskou organizaci a aby se zabránilo nereálným požadavkům na investice,

d) pružný systém usměrňování vývoje mezd jako předpoklad k tomu, aby se růst mezd stal účinnějším nástrojem zvyšování efektivnosti a postupně byla odstraňována mzdová nivelizace.

§ 4

(1) Aby byly vytvořeny pro státní hospodářské organizace jednotné ekonomické podmínky a objektivní kritéria ekonomické efektivnosti, zavádějí se od 1. ledna 1967 tyto jednotné odvody do státního rozpočtu, popřípadě do rozpočtu národního výboru:

a) odvod z hrubého důchodu,

b) odvod ze základních prostředků,

c) odvod ze zásob,

d) stabilizační odvod.

(2) Stabilizační odvod podle odstavce 1 provádějí též výrobní a spotřební družstevní organizace; účel ostatních odvodů podle odstavce 1 plní u těchto organizací důchodová daň družstev.

(3) U zemědělských podniků nahrazuje jednotné odvody do státního rozpočtu systém zemědělské daně.

§ 5

(1) Odvod z hrubého důchodu státních hospodářských organizací se stanoví ve výši

a) 18% v průmyslu a ve stavebnictví,

b) 30% ve vnitřním obchodě (pro ústředně řízené organizace mimo oborový podnik Čedok),

c) 16% v hospodářství řízeném národními výbory,

d) 16% v samostatných projektových organizacích.

(2) Ústřední orgán může rozhodnout, že místo odvodu podle odstavce 1 písm. a) bude státní hospodářská organizace odvádět 15% z fondu pracujících a 32% ze zisku.

(3) Vláda může zvýšit sazby stanovené v odstavcích 1 a 2 nejvýše o 1% ročně.

(4) Za podmínek stanovených vládou může oborové ředitelství, řídící národní výbor, popřípadě ústřední orgán za účelem nezbytného přerozdělení prostředků podřízených státních hospodářských organizací předem dočasně stanovit dodatkové odvody a dotace, popřípadě přirážky a slevy; přitom však musí být v oboru působnosti příslušného orgánu zachována celková výše odvodil podle odstavců 1 až 3.

§ 6

(1) Odvod ze základních prostředků státních hospodářských organizací se stanoví sazbou ze zůstatkové ceny základních prostředků ve výši

a) 6% ročně ze základních prostředků v průmyslu, stavebnictví, vnitřním obchodě, odbytu a zásobování,

b) 3% ročně ze základních prostředků pro poskytování služeb, jakož i ze základních prostředků vnitřního obchodu, pokud jde o prodejny a jejich vybavení.

(2) Vláda může stanovit, které další základní prostředky, popřípadě které investice neuvedené do provozu podléhají odvodu podle odstavce 1 a které ze základních prostředků odvodu nepodléhají. Vláda též upraví sazby odvodů ze základních prostředků sloužících obraně, bezpečnosti, dopravě a státním hmotným rezervám.

§ 7

(1) Odvod ze zásob státních hospodářských organizací se stanoví ve výši 2%.

(2) Vláda může stanovit, v kterých případech se odvody ze zásob neprovádějí.

§ 8

(1) Stabilizační odvod se stanoví hospodářským organizacím (§ 4) ve výši 30% z té částky objemu vyplacených mezd, která převyšuje součin 90% průměrné roční mzdy plánované podniky v roce 1966 a počtu pracovníků v roce, za který se provádí výpočet odvodu.

(2) Odvod podle odstavce 1 se zvyšuje za každé 1% ročního přírůstku počtu pracovníků o 1% objemu vyplacených mezd. Vláda stanoví případy, na něž se toto zvýšení nevztahuje nebo kde se zmírňuje. Odvod se snižuje za každé 1% ročního úbytku počtu pracovníků o 0,3% objemu vyplacených mezd.

(3) Za podmínek stanovených vládou může krajský národní výbor stanovit přirážku k stabilizačnímu odvodu až do výše 2% z celkového objemu vyplacených mezd.

(4) Vláda může pro jednotlivá odvětví nebo organizace upravit stabilizační odvod odchylně od ustanovení odstavců 1 a 2.

§ 9

(1) Podrobnosti k provedení ustanovení § 3 až 8 stanoví vláda.

(2) Vláda též stanoví

a) způsob, jakým se na odvodech státních hospodářských organizací podílejí městské a místní národní výbory,

b) v kterých případech a v jaké výši se provádějí odvody z odpisů ze základních prostředků,

c) sazby a pravidla odvodů z hrubého důchodu nebo ze zisku a z fondu pracujících státních hospodářských organizací neuvedených v § 5, d) v kterých případech a za jakých podmínek mohou byt ukládány dodatkové odvody,

e) za jakých podmínek mohou být poskytovány dotace ze státního rozpočtu.

(3) K zajištění potřebného rozmístění výrobních sil a oblastní proporcionality může vláda

a) stanovit způsob poskytování a výši účelových dotací na stavby státních hospodářských organizací a stavby výrobních družstev v okresech a místech, které předem určí,

b) snížit procento odvodů ze základních prostředků státních hospodářských organizací (§ 8) k vyrovnání zvýšených provozních nákladů nových závodů v okresech a místech, které předem urči, a to nejdéle na dobu 5 let.

§ 10

(1) Závazné úkoly, závazné limity a orientační ukazatele čtvrtého pětiletého plánu nutné k zajištění základních směrů a cílů rozvoje národního hospodářství podle § 2 stanoví v nezbytném rozsahu vláda.

(2) Vláda může v zájmu proporcionálního rozvoje národního hospodářství, využívajíc především operativních ekonomických nástrojů řízení, též zpřesnit a konkretizovat v prováděcích státních plánech rozvoje národního hospodářství závazné úkoly, závazné limity a orientační ukazatele čtvrtého pětiletého plánu, popřípadě stanovit další závazné úkoly a závazné limity.

(3) Státní plán rozvoje národního hospodářství na rok 1966 stanovený na základě zákona č. 137/1965 Sb., o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1966, je prováděcím státním plánem podle tohoto zákona.

§ 11

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP