Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1967

IV. volební období

134

Společná zpráva

výborů ústavně právního, pro národní výbory a pro plán a rozpočet

k vládnímu návrhu zákona

o správním řízení (správní řád) (tisk 127)

Výbory Národního shromáždění - výbor ústavně právní, pro národní výbory a pro plán a rozpočet - projednaly ve dnech 6., 13. a 15. června 1967 vládní návrh zákona o správním řízení (správní řád) - (tisk 127) a usnesly se doporučit jej Národnímu shromáždění ke schválení s těmito změnami:

1. V § 1 v podstavci 1 ve čtvrté a páté řádce za slovy "národní výbory" vypustit slova "a jejich orgány" a v odstavci 2 v první a druhé řádce vypustit slova "jiné státní orgány, jakož i".

2. V § 3 odst. 3 vypustit poslední větu.

3. Ustanovení § 5 vypustit a § 6 až 13 přečíslovat na § 5 až 12.

4. V § 6 (přečíslovaném na § 5) v odstavci 1 v poslední řádce slova "orgán národního výboru" nahradit slovy "národní výbor".

5. V § 7 (přečíslovaném na § 6) upravit odstavec 1 takto:

"(1) Je-li příslušný k řízení národní výbor, provádí řízení příslušný odbor národního výboru, není-li takový odbor zřízen, řízení provádí příslušná komise národního výboru, a není-li zřízena ani taková komise, řízení provádí rada národního výboru. Ustanovení § 39 odst. 3 a § 54 odst. 3 zákona o národních výborech zůstávají tímto nedotčena."

6. V § 8 (přečíslovaném na § 7) v odstavci 2 i v odstavci 3 vypustit poslední věty.

7. V § 9 (přečíslovaném na § 8) nahradit v třetí řádce citaci § 8 odst. 2 citací § 7 odst. 2.

8. V § 10 (přečíslovaném na § 9) vypustit v odstavci 1 v první řádce a v odstavci 2 v poslední řádce slova "nebo člen".

9. V § 11 (přečíslovaném na § 10) v třetí řádce vypustit slova "nebo člena" a v závorce odkaz na § 10 nahradit odkazem na § 9.

10. V 12 (přečíslovaném na § 11) v odstavci 1 nahradit v závorce odkaz na § 10 odkazem na § 9 a větu za středníkem upravit takto:

"vedoucí správního orgánu to oznámí vedoucímu nadřízeného správního orgánu a vedoucí odboru národního výboru tajemníkovi národního výboru."

V odstavci 2 vypustit slova "nebo člen".

11. V § 13 (přečíslovaném na § 12) v odstavci 1 nahradit v závorce odkaz na § 12 odst. 1 odkazem na § 11 odst. 1 a dále v první i v druhé části věty vypustit slova "nebo člen".

12. V § 13 (přečíslovaném na § 12) v odstavci 2 vypustit slova "nebo člena.

73. Za § 13 (přečíslovaném na § 12) zařadit nový paragraf tohoto znění:

"§ 13

(1) Z týchž důvodů jako pracovník správního orgánu (§ 9) je z projednávání a rozhodování věci vyloučen i člen komise (správní komise) národního výboru, která provádí řízení.

(2) Jakmile se člen komise (správní komise) národního výboru dozví o skutečnostech nasvědčujících jeho vyloučení, oznámí to neprodleně radě národního výboru, která rozhodne, je-li člen komise (správní komise) z řízení vyloučen.

(3) Stane-li se komise (správní komise) vyloučením svých členů nezpůsobilou se usnášet, provede řízení rada národního výboru, pokud plenární zasedání národního výboru neučiní pro takový případ jiné opatření k zajištění dalšího řádného řízení.

(4) Ustanovení § 10, § 11 odst. 2 a § 12 odst. 2 platí obdobně."

14. V § 15 vypustit větu první a třetí.

15. V § 17 odst. 2 upravit druhou větu takto:

"Jménem organizace jedná v řízení za zastoupeného člen nebo pracovník organizace, který byl touto organizací zastupováním pověřen."

Zároveň změnit pořadí odstavců 2 a 3 tak, že dosavadní druhý odstavec se stane odstavcem 3 a dosavadní třetí odstavec odstavcem 2.

16. V § 17 odst. 5 nahradit na konci tečku středníkem a vložit další větu tohoto znění:

"jinak ho určí správní orgán".

17. V § 19 upravit odstavec 3 takto:

(3) Pokud podání nemá předepsané náležitosti, pomůže správní orgán účastníku řízení nedostatky odstranit, popřípadě jej vyzve, aby je ve stanovené lhůtě odstranil; zároveň ho poučí, jaký význam může mít neodstranění nedostatků pro další průběh řízení.

18. V § 19 odst. 4 nahradit v závorce odkaz na § 6 až 8 odkazem na § 5 až 7.

19. Ustanovení § 21 a 22 sloučit a upravit takto:

"§ 21

Ústní jednání

(1) Správní orgán nařídí ústní jednání, vyžaduje-li to povaha věci, zejména přispěje-li se tím k jejímu objasnění, nebo stanoví-li to zvláštní právní předpis. Má-li být při ústním jednání provedeno ohledání, koná se ústní jednání zpravidla na místě ohledání.

(2) K ústnímu jednání přizve správní orgán všechny účastníky řízení a požádá je, aby při ústním jednání uplatnili své připomínky a náměty. Zvláštní právní předpisy stanoví, ve kterých případech se k později uplatněným připomínkám a námitkám nepřihlíží; na tuto skutečnost musí být účastníci řízení výslovně upozorněni.

(3) Ústní jednání je neveřejné, pokud zvláštní právní předpis nebo správní orgán nestanoví jinak."

20. Ustanovení § 23 až 53 přečíslovat na § 22 až 52.

21. V § 23 (přečíslovaném na § 22) upravit odstavec 1 takto:

"(1) O ústních podáních a o důležitých úkonech v řízení, zejména o provedených důkazech, o vyjádřeních účastníků řízení, o ústním jednání a o hlasování sepíše správní orgán protokol."

22. V § 23 (přečíslovaném na § 22) odst. 3 na počátku první věty za slova "Protokol podepisují" vložit slova "po přečtení".

23. Nadpis nad § 25 (přečíslovaném na § 24) upravit takto: "Doručení do vlastních rukou".

24. V § 25 (přečíslovaném na § 24) spojit odstavce 2 a 3 v jediný odstavec 2 a jeho první větu upravit takto:

"(2) Nebyl-li adresát písemnosti, která má být doručena do vlastních rukou, zastižen, ačkoliv se v místě doručení zdržuje, doručovatel jej vhodným způsobem uvědomí, že písemnost přijde znovu doručit ve stanovený den a hodinu."

V témže paragrafu odstavce 4 a 5 přečíslovat na odstavce 3.a 4.

25. V § 26 (přečíslovaném na § 25) odst. 1 vypustit v závěru druhé věty slova "ostatní písemnosti kterémukoli jejich pracovníku, který písemnost přijme".

26. Pod označení § 27 (přečíslovaný na § 26) vložit nadpis tohoto znění:

"Doručení veřejnou vyhláškou".

27. V § 30 (přečíslovaném na § 29) odst. nahradit v závorce odkaz na § 41 odkazem na § 40.

28. Ustanovení § 31 (přečíslované na § 30) upravit takto:

"§ 30

Zastavení řízení

Správní orgán zastaví řízení, vzal-li účastník návrh na jeho zahájení zpět a souhlasí-li s tím ostatní účastníci řízení, nebo odpadl-li důvod řízení zahájeného z podnětu správního orgánu."

29. V § 32 (přečíslovaném na § 31) vypustit odstavec 6.

30. Ustanovení § 34 (přečíslované na § 33) upravit takto:

"§ 33

(1) Účastník řízení má právo navrhovat důkazy a jejich doplnění a klást svědkům a znalcům otázky při ústním jednání a místním ohledání.

(2) Správní orgán je povinen dát účastníkům řízení možnost, aby se před vydáním rozhodnutí mohli vyjádřit k jeho podkladu i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění."

31. V § 36" (přečíslovaném na § 35) v odstavci 2 v druhé řádce za slovo "porušil" vložit slova "státní, hospodářské, služební tajemství nebo".

32. V § 41 (přečíslovaném na § 40) v odstavci 2 na konci nahradit tečku čárkou a vložit slova "přísluší-li o něm rozhodovat soudu".

33. V § 48 (přečíslovaném na § 47) přeřadit poslední větu z odstavce 3 do odstavce 1 jako druhou větu a dále z odstavce 4 vypustit druhou větu a přeřadit ji do § 56 jako odstavec 3.

34. V § 49 (přečíslovaném na § 48) upravit odstavec 2 takto:

"(2) Schválený smír je vykonatelný."

35. V § 50 (přečíslovaném na § 49) vypustit odstavec 3 a počátek odstavce 2 upravit takto:

"(2) V ostatních případech, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak, je.Správní orgán povinen...".

36. V § 51 (přečíslovaném na § 50) nahradit na konci odkaz na § 50 odst. 2 a 3 odkazem na § 49 odst. 2.

37. V § 52 (přečíslovaném na § 51) vypustit odstavec 3.

38. Ustanovení § 54 vypustit a § 55 až 87 přečíslovat na § 53 až 85.

39. K § 56 (přečíslovaný na § 54) připojit odstavec 3 tohoto znění:

"(3) Pokud účastník řízení v důsledku nesprávného poučení nebo proto, že nebyl poučen vůbec, podal opravný prostředek po lhůtě, má se za to, že jej podal včas, jestliže tak učinil nejpozději do tří měsíců ode dne oznámení rozhodnutí."

40. Přehodit pořadí § 62 a § 63.

41. V § 62 (přečíslovaném na § 61) provést tyto úpravy:

V odstavci 1 ve druhém a třetím řádku v závorce slova "(výkonného aparátu Slovenské národní rady)" nahradit slovy "(příslušného orgánu Slovenské národní rady)".

V odstavci 2 ve druhé řádce nahradit v závorce slovo "pověřenec" slovem "orgánu" a dále k odstavci 2 připojit další větu tohoto znění:

"Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat".

Vypustit odstavec 4.

42. V § 64 (přečíslovaném na § 62) v odstavci 1 písm. d) nahradit v závorce odkaz na § 10 odkazem na § 9 a odstavec 2 upravit takto:

"(2) Správní orgán nařídí obnovu řízení z důvodů uvedených v odstavci 1, je-li na přezkoumání rozhodnutí obecný zájem."

43. V § 65 (přečíslovaném na § 63) nahradit na konci odstavce 3 odkaz v závorce na § 29 odkazem na § 28 a do odstavce 5 vložit jako první větu ustanovení tohoto znění:

"Proti rozhodnutí o obnově řízení lze podat odvolání (rozklad)."

44. Ustanovení § 67 až 69 (přečíslované na § 65 až 67) upravit takto:

"§ 65

(1) Rozhodnutí, které je v právní moci, může z vlastního nebo jiného podnětu přezkoumat správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený správnímu orgánu, který toto rozhodnutí vydal (§ 58), jde-li o rozhodnutí ústředního orgánu státní správy (orgánu Slovenské národní rady), jeho vedoucí na základě návrhu jím ustavené zvláštní komise (§ 61 odst. 2).

(2) Správní orgán příslušný k přezkoumání rozhodnutí je zruší nebo znění, bylo-li vydáno v rozporu se zákonem, obecně závazným právním předpisem nebo obecně závazným nařízením. Při zrušení nebo změně rozhodnutí dbá na to,.aby práva nabytá v dobré víře byla co nejméně dotčena.

(3) Při přezkoumávání rozhodnutí vychází správní orgán z právního stavu a skutkových okolností v době vydání rozhodnutí. Nemůže proto zrušit nebo změnit rozhodnutí, jestliže se po jeho vydání dodatečně změnily rozhodující skutkové okolnosti, z nichž původní rozhodnutí vycházelo.

§ 66

Podnětu účastníka řízení k přezkoumání rozhodnutí může v plném rozsahu vyhovět i správní orgán, který rozhodnutí vydal, v řízení před národními výbory též vyšší orgán národního výboru téhož stupně, netýká-li se rozhodnutí jiného účastníka řízení nebo souhlasí-li s tím ostatní účastnici řízení.

§ 67

(1) Rozhodnutí, kterým byl účastníkovi řízení dán souhlas k občanskoprávnímu nebo pracovněprávnímu úkonu, nebo kterým bylo rozhodnuto ve věci osobního stavu občana, nelze mimo odvolací řízení zrušit nebo změnit, jestliže účastník řízení nabyl práv v dobré víře.

(2) je-li podle platných právních předpisů podán návrh na přezkoumání správního rozhodnutí soudem, nemůže správní orgán toto rozhodnutí mimo odvolací řízení zrušit nebo změnit, ledaže by plně vyhověl všem účastníkům řízení."

45. V § 70 (přečíslovaném na § 68) v odstavci 2 vypustit slova "pokud nejde o rozhodnutí vedoucího ústředního orgánu státní správy."

46. V § 71 (přečíslovaném na § 69) provést tyto úpravy:

v odstavci 2 v první jeho části za slova "do 30 dnů" vložit slova "k rozhodnutí" a odkaz v závorce na § 60 nahradit odkazem na § 58, v druhé části odstavce za slova "jde-li o ústřední orgán státní správy" vložit slova "(orgán Slovenské národní rady)" a na konci odstavce odkaz na § 62 odst. 2 nahradit odkazem na § 61 odstavec 2,

v odstavci 4 vypustit slova "pokud nejde o rozhodnutí vedoucího ústředního orgánu".

47. Ustanovení § 72 (přečíslované na § 70) upravit takto:

"§ 70

Zvláštní zákony stanoví, ve kterých případech soudy přezkoumávají rozhodnutí správních orgánů."

48. V § 73 (přečíslovaném na § 71) v odstavci 1 větě první nahradit odkaz v závorce na § 53 odst. 2 odkazem na § 52 odst. 2.

49. V § 74 (přečíslovaném na § 72) nahradit na konci odstavce 1 odkaz na § 75 odkazem na § 73.

50. V § 75 (přečíslovaném na § 73) upravit odstavec 1 takto:

"(1) Výkon rozhodnutí národního výboru provádí podle povahy věci příslušný odbor okresního národního výboru, jde-li o rozhodnutí městského národního výboru, odbor tohoto národního výboru. Místní národní výbor provádí výkon rozhodnutí, byl-li k tomu příslušným odborem okresního národního výboru zmocněn.

51. V § 76 (přečíslovaném na § 74) nahradit v závorce odkaz na § 73 odst. 1 odkazem na § 71 odst. 1.

52. V § 77 (přečíslovaném na § 75) provést tyto úpravy:

v odstavci 1 v jeho druhé části slova "orgán národního výboru" nahradit slovy "národní výbor",

v odstavci 2 písm. b) odkaz v závorce na § 73 odst. 1 nahradit odkazem na § 71 odstavec 1,

odstavec 3.upravit takto:

"(3) O zastavení výkonu rozhodnutí, proti němuž prokurátor podal protest, platí ustanovení zákona o prokuratuře *)".

53. V § 78 (přečíslovaném na § 76) upravit odstavec 3 takto:

(3) O námitkách rozhoduje orgán provádějící výkon rozhodnutí. Proti rozhodnutí o námitkách se nelze odvolat.

54. V § 80 (přečíslovaném na § 78) upravit odstavec 5 takto:

(5) Při výkonu rozhodnutí srážkou ze mzdy a přikázáním pohledávky se přiměřeně použije ustanovení občanského soudního řádu **)."

55. V § 82 (přečíslovaném na § 80) v odstavci 1 větě první nahradit odkaz na § 75 odst. 1 a 2 odkazem na § 73 odst. 1 a 2.

56. V § 86 (přečíslovaném na 84) vypustit odstavec 1 a odstavec 2, u něhož by odpadlo označení odstavce, upravit takto:

"Nedotčena zůstávají ustanovení zvláštních právních předpisů platných k počátku účinnosti tohoto zákona, která upravují správní řízení, avšak s výjimkou ustanovení, že o odvolání proti rozhodnutím orgánů národního výboru rozhodují orgány téhož národního výboru. Nedotčena zůstává i věcná příslušnost místních národních výborů založená k počátku účinnosti tohoto zákona zvláštními právními předpisy."

V Praze dne 16. června 1967

Dr. Škoda v. r.

Pacner v. r.

předseda výboru ústavně právního

zpravodaj výboru ústavně právního

   

Mazúr v. r.

Jan Svoboda v. r.

místopředseda výboru pro národní výbory

zpravodaj výboru pro národní výbory

   

Tymeš v. r.

Pecha v. r.

předseda výboru pro plán a rozpočet

zpravodaj výboru pro plán a rozpočet


 

Zákon

ze dne ........................ 1967

o správním řízení (správní řád)

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

Část první

ÚVODNÍ USTANOVENÍ

Oddíl 1

Rozsah působnosti

§ 1

(1) Tento zákon se vztahuje na řízení, v němž o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech občanů a organizací rozhodují v oblasti státní správy národní výbory, ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy, orgány Slovenské národní rady a jiné orgány státní správy.

(2) Podle tohoto zákona postupují také orgány státních organizací, jestliže jim zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech občanů a organizací v oblasti státní správy.

(4) Pokud se dále hovoří o správních orgánech, rozumějí se tím orgány uvedené v odstavcích 1 a 2.

§ 2

Ustanovení tohoto zákona se nevztahují

a) na postup, v němž správní orgány rozhodují o právních poměrech organizací, pracovníků nebo funkcionářů, jestliže tyto poměry souvisí s jejich podřízeností orgánu, který o věci rozhoduje, nebo na postup, v němž správní orgány rozhodují o právních poměrech organizací při řízení jejich hospodářské činnosti,

b) na projednávání a vyřizování stížností a podnětů občanů a organizací, kde platí zvláštní právní předpisy. Je-li však ze stížnosti nebo podnětu patrno, že je zcela nebo zčásti podáním ve smyslu tohoto zákona, postupuje se v tomto směru podle jeho ustanovení.

Oddíl 2

Základní pravidla řízení

§ 3

(1) Správní orgány postupují v řízení v souladu se zákony a jinými právními předpisy. Jsou povinny chránil zájmy státu a společnosti, práva a zájmy občanů a organizací a důsledně vyžadovat plnění jejich povinností.

(2) Správní orgány jsou povinny postupovat v řízení v úzké součinností s občany a organizacemi a dát jim vždy příležitost, aby mohli svá práva a zájmy účinně hájit, zejména se vyjádřit k podkladu rozhodnutí, a uplatnit své návrhy. Občanům a organizacím musí správní orgány poskytovat pomoc a poučení, aby pro neznalost právních předpisů neutrpěli v řízení újmu.

(3) Správní orgány jsou povinny svědomitě a odpovědně se zabývat každou věcí, která je předmětem řízení, vyřídit ji včas a bez zbytečných průtahů a použít nejvhodnějších prostředků, které vedou ke správnému vyřízení věci. Připouští-li to povaha věci, má se správní orgán vždy pokusit o její smírné vyřízení. Správní orgány dbají, aby řízení probíhalo hospodárně a bez zbytečného zatěžování občanů a organizací.

(4) Rozhodnutí správních orgánů musí vycházet ze spolehlivě zjištěného stavu věci. Řízení je třeba vést tak, aby posilovalo důvěru občanů ve správnost rozhodování, aby přijatá rozhodnutí byla přesvědčivá a vedla občany a organizace k dobrovolnému plnění jejich povinností.

(5) Ustanovení o základních pravidlech řízení (odstavec 1 až 4) se přiměřeně použijí též při vydávání osvědčení, posudků, vyjádření, doporučení a jiných podobných opatření.

§ 4

(1) Účastníci řízení (§ 14) spolupracují se správními orgány v průběhu celého řízení.

(2) Všichni účastníci mají v řízení rovná procesní práva a povinnosti.

Část druhá

SPRÁVNÍ ORGÁNY A ÚČASTNÍCI ŘÍZENÍ

Oddíl 1

Příslušnost

§ 5

(1) K řízení jsou věcně příslušné správní orgány, které určuje zvláštní zákon, nestanoví-li zvláštní zákon, který orgán je věcně příslušný, rozhoduje národní výbor.

(2) Pokud zvláštní zákon nestanoví jinak, jsou k řízení před národními výbory v prvním stupni příslušné okresní národní výbory.

§ 6

(1) Je-li příslušný k řízení národní výbor, provádí řízení příslušný odbor národního výboru, není-li takový odbor zřízen, řízení provádí příslušná komise národního výboru, a není-li zřízena ani taková komise, řízení provádí rada národního výboru. Ustanovení § 39 odst. 3 a § 54 odst. 3 zákona o národních výborech zůstávají tímto nedotčena.

(2) Zvláštní právní předpisy stanoví, ve kterých věcech jsou příslušné k řízení správní komise národního výboru.

§ 7

(1) V řízení, v němž jde o činnost účastníka, řídí se místní příslušnost místem této činnosti; týká-li se řízení nemovitosti, místem, kde nemovitost je.

(2) V ostatních případech se místní příslušnost řídí trvalým pobytem účastníka řízení, a jde-li o organizaci, jejím sídlem nebo sídlem nižší složky organizace, týká-li se řízení této složky. Nemá-li účastník trvalý pobyt (sídlo) v Československé socialistické republice, řídí se místní příslušnost podle jeho posledního trvalého pobytu (sídla) v Československé socialistické republice.

(4) Je-li místně příslušných několik správních orgánů, koná řízení správní orgán, který řízení zahájil první, pokud se příslušné orgány nedohodly jinak.

(5) Je-li místně příslušných několik správních orgánů a pokud každý z nich odmítá provést řízení, správní orgán vyššího stupně jim nejblíže nadřízený určí, který z nich řízení povede.

(5) Nelze-li místní příslušnost určit podle předchozích ustanovení, stanoví ústřední orgán státní správy, do jehož působnosti věc patří, který věcně příslušný správní orgán řízení provede.

§ 8

Na žádost účastníka řízení nebo s jeho souhlasem může správní orgán příslušný podle § 7 odst. 2 postoupit věc k vyřízení jinému věcně příslušnému správnímu orgánu téhož stupně, v jehož obvodu má účastník řízení pracoviště nebo přechodný pobyt, souhlasí-li s tím ostatní účastníci řízení i orgán, kterému má být věc postoupena.

Oddíl 2

Vyloučení pracovníků nebo členů správního orgánu

§ 9

(1) Pracovník správního orgánu je vyloučen z projednávání a rozhodování věci, jestliže se zřetelem na jeho poměr k věci, k účastníkům řízení nebo k jejich zástupcům lze mít pochybnost o jeho nepodjatosti.

(2) Z projednávání a rozhodování před správními orgány je vyloučen také ten, kdo se v téže věci zúčastnil řízení jako pracovník správního orgánu jiného stupně.

§ 10

Účastník řízení oznámí správnímu orgánu skutečnosti nasvědčující vyloučení pracovníka správního orgánu (§ 9), jakmile se o nich dozví.

§ 11

(1) Jakmile se pracovník správního orgánu dozví o skutečnostech nasvědčujících jeho vyloučení (§ 9), oznámí to neprodleně svému nejblíže nadřízenému vedoucímu, vedoucí správního orgánu to oznámí vedoucímu nadřízeného správního orgánu a vedoucí odboru národního výboru tajemníkovi národního výboru.

(2) Podjatý pracovník správního orgánu provede pouze takové úkony, které nesnesou odkladu.

§ 12

(1) O tom, zda je pracovník správního orgánu z řízení vyloučen, rozhoduje orgán, jemuž byly důvody vyloučení oznámeny (§ 11 odst. 1), jestliže bylo rozhodnuto, že pracovník správního orgánu je vyloučen, učiní tento orgán opatření k zajištění řádného provedení dalšího řízení.

(2) Proti rozhodnutí o vyloučení pracovníka správního orgánu z řízení nelze podat samostatné odvolání.

§ 13

(1) Z týchž důvodů jako pracovník správního orgánu (§ 9) je z projednávání a rozhodování věci vyloučen i člen komise (správní komise) národního výboru, která provádí řízení.

(2) Jakmile se člen komise (správní komise) národního výboru dozví o skutečnostech nasvědčujících jeho vyloučení, oznámí to neprodleně radě národního výboru, která rozhodne, je-li člen komise (správní komise) z řízení vyloučen.

(3) Stane-li se komise (správní komise) vyloučením svých členů nezpůsobilou se usnášet, provede řízení rada národního výboru, pokud plenární zasedání národního výboru neučiní pro takový případ jiné opatření k zajištění dalšího řádného řízení.

(4) Ustanovení § 10, 11 odst 2 a § 12 odst. 2 platí obdobně.

Oddíl 3

Účastníci řízení

§ 14

(1) Účastníkem řízení je ten, o jehož právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech má být v řízení jednáno nebo jehož práva, právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být rozhodnutím přímo dotčeny; účastníkem řízení je i ten, kdo tvrdí, že může být rozhodnutím ve svých právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech přímo dotčen, a to až do doby, než se prokáže opak.

(2) Účastníkem řízení je i ten, lomu zvláštní právní předpis takové postavení přiznává.

§ 15

Účastník může samostatně jednat v tom rozsahu, v jakém má způsobilost vlastními úkony nabývat práva a brát na sebe povinnosti.

Oddíl 4

Zastupování

§ 16

(1) Účastníka řízení, který nemůže v řízení jednat samostatně, zastupuje zákonný zástupce, nemá-li zákonného zástupce, a je-li toho třeba k hájeni jeho práv, ustanoví mu správní orgán opatrovníka.

(2) Správní orgán ustanoví opatrovníka také účastníku řízení, jehož pobyt není znám nebo jemuž se nepodařilo doručit písemnost na známou adresu v cizině a který si neustanovil zástupce, jakož i účastníku řízení, který je stižen duševní nebo jinou poruchou, pro kterou nemůže v řízení jednat, a nemá zákonného zástupce.

§ 17

(1) Účastníci řízení, jejich zákonní zástupci a opatrovníci se mohou dát zastupovat advokátem nebo jiným zástupcem, kterého si zvolí.

(2) Organizace jedná v řízení prostřednictvím svých orgánů nebo prostřednictvím svého zástupce.

(3) Dobrovolná společenská organizace může v řízení zastupovat svého člena na jeho žádost. Jménem organizace jedná v řízení za zastoupeného člen nebo pracovník organizace, který byl touto organizací zastupováním pověřen.

(4) Zmocnění k zastupování je třeba prokázat písemnou plnou mocí nebo plnou mocí prohlášenou do protokolu. Správní orgán může v nepochybných případech od průkazu plnou mocí upustit.

(s) Učinilo-li několik účastníků řízení společné podání, zvolí si společného zmocněnce pro doručování, jinak ho určí správní orgán.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP