Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1967
IV. volební období
143
VLÁDNÍ NÁVRH
usnesení
Národního shromáždění Československé socialistické republiky
ze dne ...................... 1967,
kterým se schvaluje
VZOROVÝ STATUT MĚSTSKÝCH NÁRODNÍCH VÝBORŮ
I.
Úvodní ustanovení
1. Vzorový statut městských národních výborů (dále jen vzorový statut) stanoví podle § 26 zákona č. 69/2967 Sb., o národních výborech
a) v kterých otázkách svěří vláda do působnosti Městského národního výboru v Brně, v Ostravě, v Plzni a v Košicích výkon státní správy, jenž jinak podle obecně závazných předpisů přísluší krajskému národnímu výboru; tyto městské národní výbory se v dalších ustanoveních označují jako I. skupina;
b) v kterých otázkách svěří krajský národní výbor do působnosti městských národních výborů výkon státní správy, jenž jinak podle obecně závazných předpisů přísluší okresnímu národnímu výboru; z hlediska diferenciace se v dalších ustanoveních označují tyto městské národní výbory jako skupina II. a III., přitom se
- do II. skupiny zahrnují zpravidla městské národní výbory v sídlech okresů a
- do III. skupiny ostatní městské národní výbory.
Krajský národní výbor bude při rozhodnutí o přenesení působnosti okresního národního výboru výkonu státní správy na městský národní výbor přihlížet k ekonomickému, kulturnímu a historickému významu města, k počtu a složení jeho obyvatel, k úkolům města jako střediska oblasti a k dalším důležitým místním podmínkám. Diferenciace městského národního výboru na II. a III. skupinu bude i vodítkem při účelném zřizování hospodářských a rozpočtových organizací, např. sítě škol, kulturních, zdravotnických, sociálních a tělovýchovných zařízení, zařízení dopravy apod.
Městské národní výbory I. skupiny jsou řízeny krajským národním výborem, městské národní výbory II. a III. skupiny okresním národním výborem;
c) rámec působnosti městského národního výboru, jeho organizačního uspořádání, vzájemné dělby práce a pravomoci jeho orgánů, rámec pro vymezení okruhu jím řízených (spravovaných) organizací a zařízení, pro diferenciaci městských národních výborů a různost jejich forem práce a pro vytváření aktivů, které městskému národnímu výboru pomáhají při plnění jeho úkolů.
2. Městské národní výbory si vypracují na základě vzorového statutu vlastní statut, k jehož přípravě provedou podrobný rozbor politické, ekonomické a kulturní situace města. Ve svém statutu uvedou území města, na něž se vztahuje pravomoc městského národního výboru (katastrální území, části města a jejich místní pojmenování), stručnou charakteristiku města z hlediska jeho hospodářských, kulturních a společenských úkolů a popř. i stručnou charakteristiku zájmového území města a vzájemné vztahy k němu. Podrobně rozvedou svou působnost na jednotlivých úsecích činnosti, uspořádání svých orgánů, jejich pravomoc a vzájemnou dělbu práce, činnost aktivů, které zřizují, způsob zabezpečování účasti občanů na práci městského národního výboru a okruh organizací a zařízení, které ředí nebo spravují. Každý městský národní výbor zvýrazní ve svém statutu ty úseky své činnosti, které mají ve městě rozhodující význam pro život občanů a rozvoj města.
3. Městský národní výbor v lázeňském místě přihlíží při vypracování svého statutu též k úkolům, které plní podle zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a zahrne do něho práva a povinnosti, které mu vyplývají z dosavadního statutu lázeňského místa.
II.
Postavení městského národního výboru
Městský národní výbor je
1. orgánem jednotné socialistické státní moci a správy v městě, který má současně samosprávný charakter. Spojuje ve své práci uspokojování potřeb společnosti se zvláštními potřebami ve svém územním obvodu a uvádí do souladu zájmy města s celospolečenskými zájmy;
2. zastupitelským sborem pracujícího lidu, který je složen z poslanců. V souladu s tím pozorně a objektivně zkoumá zájmy občanů a jejich potřeby, radí se s nimi o návrzích závažných opatření, přibírá je k řešení a provádění svých úkolů, skládá jim účty ze své činnosti a vytváří tak všestranné předpoklady pro zapojování občanů v nejširší míře do správy státu;
3. orgánem, který provádí ve stanoveném rozsahu výkon státní správy ve měst;
4. oprávněn i povinen spolupracovat se společenskými a zájmovými organizacemi působícími ve městě, v souladu s jejich posláním a zaměřením. Spolupráce se uplatňuje hlavně při přípravě a realizaci opatření směřujících k rozvoji města, ve sdružování finančních a materiálových prostředků na budování a provoz kulturních, zdravotních, sociálních, sportovních a jiných obecně prospěšných zařízení, ve vzájemné koordinaci činnosti a kulturně výchovné práce národního výboru a společenských organizací;
5. oprávněn vyžadovat spolupráci jiných státních orgánů působících ve městě k dosažení společných cílů v rozsahu, který stanoví obecně závazné právní předpisy;
6. oprávněn i povinen spolupracovat s jinými národními výbory, které působí v zájmovém území města, na přípravách rozhodnutí, která se dotýkají svým dosahem zájmů města a jeho okolí. Jiné státní orgány jsou povinny vyžádat si stanovisko městského národního výboru při všech opatřeních, která se dotýkají zájmů města;
7. vůči ústředně řízeným hospodářským a jiným organizacím, jakož i vůči družstevním organizacím, které vyvíjejí činnost ve městě, vykonává státní správu, a to na základě příslušných předpisů, směřujících k zabezpečení důležitých celospolečenských zájmů, jako je harmonický rozvoj města, zabezpečení zdraví lidu, tvorba a ochrana životního prostředí, bezpečnost práce, čistota vod a ovzduší atd. Kontroluje, jak tyto organizace plní své povinnosti uložené jim zvláštními předpisy upravujícími jednotlivé úseky státní správy, a to v rozsahu působnosti svěřené městskému národnímu výboru;
8. zaujímá stanovisko k otázkám veřejného zájmu, pokud se dotýkají pravomoci jiných orgánů, předkládá je těmto orgánům k řešení;
9. vykonává kontrolu činnosti orgánů a organizací, které řídí nebo spravuje; obsah této kontroly je zaměřen na zabezpečování zájmů státu, na podněcování podnikavosti a samostatnosti organizací bez zasahování do jejich vlastního hospodaření a na to, jak plní své poslání, zejména jak zabezpečují potřeby obyvatelstva.
III.
Působnost městského národního výboru
Městský národní výbor zabezpečuje rozvoj hospodářského a kulturního života ve městě všestranným uplatňováním všech svých mocenských, správních, hospodářských a kulturně výchovných prostředků. Přitom zejména
- rozvíjí politickoorganizátorskou a kulturní činnost a zabezpečuje socialistické soužití mezi občany,
- nejširší účastí občanů na řízení, správě a kontrole městských záležitostí zajišťuje rozvoj socialistické demokracie,
- chrání socialistické vymoženosti a práva občanů a organizací a vede občany k plnění jejich povinností, dbá o dodržování socialistické zákonnosti a veřejného pořádku ve městě,
- pečuje o tvorbu a soustavné zlepšování životního prostředí, o růst hmotné i kulturní úrovně obyvatel,
- zabezpečuje plánovitý rozvoj ekonomické základny a kulturní, zdravotní a sociální výstavby města, s přihlédnutím k potřebám a zájmům města a jeho okolí,
- vede podřízené organizace k tomu, aby zabezpečovaly zájmy a potřeby občanů a především z tohoto hlediska kontroluje jejich činnost,
- organizuje socialistickou soutěž ke zvelebování města.
Na úseku plánování
A. Při plánování komplexního rozvoje hospodářství na území města plní městský národní výbor zejména tyto hlavní úkoly:
1. Rozpracovává po projednání s okresním národním výborem, popř. s krajským národním výborem návrhy plánů komplexního rozvoje hospodářství na území města, které podle platných předpisů předkládá národnímu výboru vyššího stupně.
2. Posazuje výhledové plány podniků a organizací působících na území města a řízených ústředně, družstevními orgány a národními výbory vyšších stupňů, při jejich sestavování a realizaci zejména v tomto směru:
a) konzultuje s těmito podniky a organizacemi jejich uvažované dlouhodobé koncepce rozvoje a způsoby jejich realizace s citem optimálního využití přírodních a ekonomických podmínek území města, efektivního rozmístění výrobních sil, sdružování prostředků k výstavbě školských, kulturních, zdravotních, sociálních, vodohospodářských a jiných obecně prospěšných zařízení a z hlediska komplexního rozvoje a vazeb na přímo řízené hospodářství;
b) posuzuje řešení zásadních otázek týkajících se
- investiční výstavby podniků a organizací na území města,
- potřeby pracovních sil, náboru dorostu, zaměstnanosti žen, bytové výstavby, občanské a technické vybavenosti apod. a zaujímá k nim stanovisko.
3. Vypracovává a uplatňuje náměty, rozbory a studie o možnostech využívání přírodních a ekonomických podmínek a vytváření optimálních proporcí rozvoje města.
4. Rozhoduje v rámci vymezené pravomoci o umístění a likvidaci jím řízených provozoven a závodů. Podniky a závody řízené jinými orgány jsou povinny dohodnout se s městským národním výborem na likvidaci provozů a závodů, především pokud jde o umístění uvolněných pracovníků a využití objektů. Rovněž jsou povinny projednat s městským národním výborem uvažované omezení výroby, pokud bude mít za následek podstatné snížení počtu pracovníků.
5. Dává závazné stanovisko ústředně řízeným hospodářským organizacím, družstevním a jiným organizacím v případech stanovených zvláštními předpisy; tyto organizace jsou povinny s městským národním výborem spolupracovat a předkládat mu podklady a připravovaných investicích a jiných důležitých opatřeních, které městský národní výbor potřebuje k zabezpečování celkového rozvoje města.
6. Využívá v plnění svých úkolů, zejména na úseku plánování, městské a regionální statistiky zpracovávané ve stanoveném rozsahu příslušným oddělením Státního statistického úřadu.
7. Dbá o soulad komplexního rozvoje města s jeho zájmovým územím a za tím účelem spolupracuje s příslušnými národními výbory.
B. Při plánování vlastního hospodářství vychází městský národní výbor z ustanovení zákona o národních výborech a jeho rozvoj zajišťuje soustavou hospodářských plánů, které vyjadřují cíle stanovené pro dané období, cesty a prostředky jejich uskutečnění.
Sestavuje a schvaluje
- dlouhodobý hospodářský plán, který stanoví koncepci rozvoje městského hospodářství řízeného městským národním výborem, vychází přitom z dlouhodobých plánů národního výboru vyššího stupně;
prováděcí hospodářský plán (krátkodobý program), který zabezpečuje a zpřesňuje úkoly dlouhodobého plánu podle podmínek vytvořených při jeho plnění;
- rozpočet.
Při řízení podniků používá především dlouhodobých ekonomických nástrojů a dbá o uplatnění jejich maximální samostatnosti a podnikavosti.
Na úseku finančního hospodaření a správy majetku
A. Městský národní výbor hospodaří podle rozpočtu, který si stanoví ve vlastni pravomoci. Vychází přitom ze souhrnných závazných finančních vztahů k rozpočtu národního výboru vyššího stupně, stanovených dlouhodobě a z účelových subvencí. Rozpočet musí být vyrovnán a městský národní výbor ho projednává s občany.
Rozpočet městského národního výboru obsahuje ve stanoveném členění příjmy a výdaje národního výboru a jeho rozpočtových organizací a finanční vztahy k jeho hospodářským a příspěvkovým organizacím. Rozpočet obsahuje příjmy v rozsahu stanoveném v § 32 zákona o národních výborech.
Městský národní výbor musí v rozpočtu zabezpečit krytí vlastních závazků a zákonných povinností.
Při podrobnějším rozpracování otázek týkajících se rozpočtu a rozpočtového hospodaření, zejména pokud jde o zdroje příjmů městského národního výboru, řídí se městský národní výbor zákonem o národních výborech a příslušnými právními předpisy a dbá, aby rozpočtových prostředků bylo efektivně využíváno pro další rozvoj a uspokojování potřeb jeho obyvatel. Pravidelně informuje občany o svém finančním hospodaření.
Městský národní výbor může sdružovat své prostředky s prostředky jiných národních výborů a s prostředky socialistických organizací k budování nebo provozu společných zařízení.
B. Městský národní výbor
- vede evidenci o svém hospodaření a kontroluje správnost vedení účetní evidence podřízených podniků a organizací;
- vypracovává rozbory tvorby vlastních finančních zdrojů a hodnotí účinnost finančně ekonomických nástrojů podřízených organizací;
- provádí periodické revize hospodaření u podřízených organizací;
- provádí finanční vypořádání a sestavuje závěrečný účet;
- vykonává správu daní a poplatků, které jsou příjmem jeho rozpočtu;
- spravuje národní majetek sloužící k plnění jeho úkolů a přebytečný nemovitý národní majetek, u něhož společenský zájem vyžaduje, aby i nadále zůstal ve státním socialistickém vlastnictví pro budoucí úkoly.
C. Městský národní výbor I. skupiny
- rozhoduje po projednání s obvodními národními výbory o tom, které z příjmů městského národního výboru budou tvořit vlastní příjmy obvodních národních výborů v souladu s působností, kterou jim vymezí; stanoví zásady hmotné zainteresovanosti obvodních národních výborů na výsledcích hospodaření a způsob hodnocení výsledků,
- vykonává správu a kontrolu státních financí v rozsahu vymezeném zvláštními předpisy,
- vykonává prozatímní správu národního majetku podle § 65 odst. 3 hospodářského zákoníku.
Na úseku územního plánování Městský národní výbor
1. územním plánováním vytváří podmínky pro rozvoj města a jeho zájmové území, pro optimální realizaci úkolů hospodářské a kulturní výstavby. K tomuto účelu vymezuje v rámci územního plánování plochy města v nejvhodnější skladbě a rozsahu pro jednotlivé prvky urbanizace k dosažení potřebného souladu mezi přirozenými podmínkami území a společenskými potřebami,
2. odpovídá za vypracování a řešení územního plánu města,
3. v návaznosti na územní plán pořizuje podrobné územní plány jednotlivých částí města, pro které zpracovává program výstavby a které po projednání schvaluje jako závaznou direktivu pro organizaci provozu a výstavby města,
4. při výkonu své působnosti v oblasti územního plánování odpovídá:
a) za komplexnost, efektivnost a soulad navrhovaného územního řešení s plánem rozvoje národního hospodářství,
b) za pořizování územních plánů v časovém předstihu, umožňujícím včasnou a všestrannou plánovitou přípravu investiční výstavby na území města, zejména bytové a občanské výstavby,
c) za soustavné upřesňování územního řešení v souladu se změnami rozvojových podmínek a potřeb města,
5. k zabezpečení realizace územního plánu města používá nástroje a metody, které směřují k efektivnímu využívání jeho ploch jak ve výstavbě, tak i provozu,
6. vydává v souladu se schváleným územním plánem města příslušná územní rozhodnutí (pokud je stavebním úřadem).
V tvorbě a ochraně životního prostředí
Městský národní výbor
1. zabezpečuje vzájemný soulad v rozvoji činností všeho druhu na území města s tvorbou socialistického životního prostředí;
2. jako součást plánovitého řízení rozvoje města stanoví dlouhodobé plány opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí, které jsou závazné pro všechny podniky a organizace na území města a které vycházejí:
a) z vlastní činnosti orgánů a organizací národních výborů na území města,
b) z dlouhodobých, popř. krátkodobých dohod s organizacemi řízenými ústředně, krajským a okresním národním výborem, společenskými organizacemi nebo národními výbory v zájmovém území města, o vzájemné účasti a spolupráci na tvorbě životního prostředí,
3. kontroluje plnění opatření uložených organizacím na území města k zabránění škodlivého vlivu na životní prostředí. Jde zejména o znečišťování ovzduší a vody;
4. ukládá poplatky a pokuty, pokud je k tomu pověřen podle zákona o opatřeních proti znečišťování ovzduší.
V oblasti výstavby města
Městský národní výbor
1. zabezpečuje řádnou a efektivní organizaci výstavby města s možností spoluorganizovat investiční výstavbu sloužící několika organizacím a řídit jednání zúčastněných organizací o podílech na investičních nákladech;
2. pokud je stavebním úřadem, zejména
a) provádí výběr pozemků vhodných pro bytovou výstavbu a výstavbu rodinných domků, sestavuje seznamy pozemků určených ke zřízení práva trvalého užívání socialistických organizací a osobního užívání občanů a vede seznamy pozemků, na nichž bylo již právo osobního užívání zřízeno,
b) rozhoduje v souladu s platnými předpisy o změnách podzemních síti a zařízení, stanoví podmínky jejich ochrany a podle platných předpisů rozhoduje o výši náhrady škody při výstavbě, opravách a provozu těchto sítí a zařízení, nedojde-li k dohodě mezi účastníky,
c) sestavuje plány a sanace a rozhoduje o demolicích po vyjádření Státní památkové péče a Ochrany přírody podle příslušných předpisů,
d) rozhoduje o přípustnosti staveb na území města a dává souhlas k jejich uvedení do trvalého užívání ve stanoveném rozsahu,
e) ukládá vlastníkům objektů provedení nezbytných stavebních úprav,
f) povoluje informační, reklamní a podobná zařízení na budovách, stavbách a veřejných prostranstvích,
g) vydává rozhodnutí o vyvlastnění nemovitosti podle příslušných předpisů,
h) vykonává státní stavební dohled;
3. vykonává investorskou funkci v oblasti bytové výstavby a občanské a technické vybavenosti ve městě a z tohoto hlediska stanoví v souladu s celospolečenskými směrnicemi hlavní parametry soustředěné výstavby obytných souborů a rozhoduje o jejich realizaci s výjimkou případů, kde si rozhodování vyhradí krajský národní výbor. (Platí pro městské národní výbory I. a popřípadě i II. skupiny);
4. v oblasti jím řízeného hospodářství rozhoduje ve stanoveném rozsahu i v investorské funkci o realizaci účelových staveb a rozptýlené bytové výstavby;
5. soustavně pečuje o stav, úroveň a údržbu domovního fondu města a vytváří předpoklady pro jeho optimální životnost a efektivní užívání;
6. k plnění úkolů v údržbě a rekonstrukci domovního fondu města, zejména bytového fondu, orientuje a rozvíjí činnost místního stavebnictví a údržbářských čet organizací bytového hospodářství;
7. je oprávněn zřizovat a řídit městský stavební podnik;
8. zřizuje a řídí inženýrskou, popřípadě projektově inženýrskou organizaci (ve městech s velkým rozsahem investiční výstavby nebo se složitou investorskou problematikou).
Na úseku hospodaření s bytovým fondem a nebytovými prostory
Městský národní výbor
1. v souladu se zákonem o hospodaření s byty a s dalšími předpisy, zejména o družstevní, podnikavé a individuální bytové výstavbě odpovídá za důsledné uplatňování bytové politiky ve městě a svou činností sleduje další modernizaci bytového fondu a zvyšování kultury bydlení obyvatel města. K tomu využívá i aktivní účasti uživatelů bytů;
2. dbá, aby organizace a vlastníci udržovali domovní, bytový i nebytový fond a jeho okolí v řádném stavu;
3. v souladu s příslušnými předpisy hospodaří s nebytovými prostory a rozhoduje o jejich užívání;
4. rozhoduje podle příslušných předpisů a úhradách za užívání bytů a nebytových prostorů a o prodeji bytů z národního majetku občanům;
5. řídí organizaci bytového hospodářství a zajišťuje, popř. i jinou vhodnou organizační formou, za aktivní účasti uživatelů bytů, správu a údržbu bytového fondu.
Na úseku vodního a lesního hospodářství
Městský národní výbor
1. zajišťuje zásobování obyvatelstva a organizací na území města pitnou vodou, pokud tato činnost není svěřena jiné organizaci, a dbá o účelné hospodaření s ní. Pečuje o odvádění odpadních a povrchových vod;
2. pečuje o čistotu povrchových i podpovrchových vod a rozhoduje o nutných a účelných opatřeních, zejména k zamezení nebo omezení plýtvání vodou, znečišťování toků a ostatních vod; podle příslušných předpisů stanoví sankce za nedodržování těchto opatření a povoluje zvláštní užívání vody;
3. je oprávněn zřizovat a řídit vodohospodářské zařízení města;
4. pomáhá zabezpečovat úkoly lesního hospodářství, ochranu lesního fondu a účelné hospodařenu s dřevem. Městský národní výbor I. skupiny vykonává státní dohled na úseku lesního hospodářství v obvodu města.
Na úseku energetiky, plynofikace a telekomunikací
Městský národní výbor
1. pečuje ve spolupráci s příslušnými organizacemi o zajištění vzájemného souladu rozvoje zařízení pro zásobování města elektrickou energií, plynem, teplem a telekomunikačním zařízením;
2. je oprávněn zřizovat a řídit teplofikační zařízení, pokud mají být ve správě jím řízených organizací;
3. zabezpečuje veřejné osvětlení města.
Na úseku dopravy
Městský národní výbor
1. spolupůsobí při koordinaci vzájemné návaznosti všech druhů veřejné dopravy na svém území v zájmu optimální organizace dopravních služeb;
2. spravuje místní komunikace a ve městech s městskými dráhami též průjezdní úseky silnic, odpovídá za jejich dobrý stav, sjízdnost a řádné označení. Vykonává státní dozor a investiční činnost na těchto komunikacích. Rozhoduje o zařazení účelové komunikace do sítě místních komunikací a o vyřazení místní komunikace nebo její části ze sítě místních komunikací, jestliže jí není třeba k účelnému uspořádání této sítě. Vykonává státní dozor nad veřejnými účelovými komunikacemi a vede jejich správce k péči o jejich sjízdnost, údržbu a obnovu;
3. městský národní výbor I., II. a popř. III. skupiny řídí organizaci městské hromadné dopravy a odpovídá za to, že při efektivnosti a kulturnosti přepravy budou maximálně uspokojovány potřeby obyvatel, ze jména při cestě do zaměstnání, škol a do oblasti příměstské rekreace;
4. městský národní výbor I. a popř. II. skupiny může (kde to další rozvoj dopravní soustavy města vyžaduje) zřídit organizaci dopravního inženýrství a podle podmínek i organizaci pro správu a údržbu místních komunikací;
5. v místech, kde zabezpečuje městskou hromadnou dopravu podnik ČSAD, dbá městský národní výbor, aby tato služba byla poskytována v potřebném rozsahu a kvalitě. Spolupůsobí při rozhodnutí o vedení linek městské hromadné dopravy, při sestavování jízdních řádů a při stanovení příslušných tarifů,
6. podle potřeb koordinuje a zabezpečuje rozvoj služeb motoristům, a to i např. zřizováním parkovišť, garáží apod.,
7. zabezpečuje i další potřebné dopravní služby občanům (osobní a nákladní taxislužbu) a rekreační dopravu (vyhlídkovou, říční apod.).
Na úseku místní výroby a služeb
Městský národní výbor
1. zabezpečuje, aby místní výroba a služby řádně a plynule uspokojovaly společensky odůvodněné potřeby a požadavky občanů a organizací a vytváří předpoklady pro jejich optimální rozvoj;
2. koordinuje činnost a rozmístění sítě vlastních organizací místní výroby a služeb s činností a sítí výrobních družstev, popř. ostatních organizací zabývajících se těmito činnostmi, v zájmu účelné dělby práce při zachování možností vzájemného soutěžení;
3. odpovídá za rozvoj neplacených služeb, které zvyšují úroveň životního prostředí, hygienu, čistotu a celkový vzhled města;
4. zřizuje a řídí podniky a organizace místní výroby a služeb a podle místních podmínek a potřeb menší provozovny potravinářského průmyslu, výroby stavebních hmot apod., nejen z hlediska potřeb města, ale i jeho zájmové oblasti. Podporuje rozvoj služeb pro obyvatelstvo také jinými organizačními formami (drobnými provozovnami, organizováním zvláštních forem vnitropodnikového řízení, samostatným provozováním služeb jednotlivci apod.);
5. kontroluje dodržování zásad správné cenové politiky a příslušných ustanovení občanského zákoníku ve vlastních podnicích místní výroby a služeb;
6. organizuje využívání místních zdrojů surovin a koordinuje lidový sběr surovin;
7. může zřídit organizaci komplexního městského hospodářství, nebo samostatný víceoborový podnik městského hospodářství pro hospodářskou činnost a samostatnou rozpočtovou organizaci městského hospodářství pro rozpočtovou činnost v případě, že by činnost jednoho komplexního podniku městského hospodářství byla příliš rozsáhlá. Ve vlastním statutu konkretizuje jednotlivé činnosti, které začlení do uvedených organizací. Určí také způsob hospodaření organizací se sloučenou činností hospodářskou a rozpočtovou.
Na úseku obchodu a veřejného stravování
Městský národní výbor
1. sleduje a kontroluje plynulé zásobování obyvatel potravinářským a průmyslovým zbožím v potřebném rozsahu a sortimentu. Kontroluje kulturnost prodeje a hygienu v provozovnách. K odstranění nedostatků činí opatření u příslušných orgánů a organizací, které jsou povinny stanovisko městského národního výboru respektovat;
2. dbá o dobrou úroveň veřejného stravování, ubytování a zásobování obyvatelstva pevnými palivy;
3. stanoví ve spolupráci s obchodními organizacemi rozvojovou koncepci maloobchodní sítě a sítě veřejného stravování na území města. Dbá, aby tato sít byla budována v souladu s bytovou výstavbou a potřebami obyvatel i potřebami ostatních odběratelů výrobků z maloobchodních prodejen;
4. schvaluje rozmístění prodejen, prodejní dobu a činí další opatření k zajištění řádného zásobování obyvatelstva;
5. vytváří předpoklady a stanoví podmínky pro prodej výrobků na městských trzích organizacím i jednotlivcům ke zlepšení zásobování obyvatelstva. Podle podmínek organizuje tradiční trhy (výroční trhy);
6. podle podmínek může řídit podnik Restaurace a jídelny, popř. zřizovat městské restaurace, vinné sklípky, jídelny, ubytovací podniky a maloobchodní prodejny podniků a závodů jím řízených;
7. Městský národní výbor I. skupiny:
a) rozhoduje o zařazování závodů veřejného stravování a ubytovacích závodů do cenových skupin,
b) řídí podnik obstarávající zásobování pevnými palivy.
Na úseku cestovního ruchu a rekreace
Městský národní výbor
1. vytváří předpoklady a pečuje o rozvoj cestovního ruchu na území města,
2. koordinuje činnost všech orgánů a organizací ve městě, podílejících se na službách cestovního ruchu. Přitom odpovídá v jednotlivých úsecích městského hospodářství za přímé uspokojování potřeb cestovního ruchu a dbá, aby předpoklady a podmínky pro jeho rozvoj odpovídaly potřebám města;
3. vytváří předpoklady a pečuje o rozvoj rekreace na území města, zřizuje a řídí vlastni rekreační zařízení.
Na úseku zemědělství
Městský národní výbor
1. napomáhá rozvoji zemědělství na území města ve spolupráci s příslušnými řídícími orgány a dbá o soulad rozvoje zemědělství s rozvojem ostatních odvětví ve městě, pomáhá v zabezpečování pracovních sil, dopravních prostředků, zásobování apod., zejména ve špičkových pracích, a to na základě včasných a zdůvodněných požadavků zemědělských řídících orgánů;
2. podporuje rozvoj zájmových organizací občanů, zabývajících se chovem drobných hospodářských zvířat, zahrádkářstvím, ovocnářstvím, apod.;
3. státní správu na tomto úseku vykonává zejména tím, že
- sleduje dodržování zákona o ochraně zemědělského půdního fondu,
- vede evidenci zemědělské půdy a hospodářského zvířectva,
- činí opatření ke zdolání nákaz a jiných hromadných onemocnění zvířat,
- vede evidenci všech pozemků zamořených škůdci, kontroluje, jak uživatelé provádějí ochranu těchto pozemků a podle potřeby vyhlašuje občanskou pracovní pomoc,
- dbá, aby zemědělské podniky a závody dodržovaly předpisy na úseku hygieny, ochrany zdraví při práci a na úseku požární ochrany,
- sleduje hospodaření jednotlivě hospodařících zemědělců, spolupůsobí při uzavírání jejich smluv s nákupními organizacemi a kontroluje jejich plnění.
Na úseku školství a péče o děti
Městský národní výbor
1. vytváří podmínky pro všestranný rozvoj vzdělávání a výchovy mládeže v duchu vědeckého světového názoru a pro těsné spojení školy se životem. Upevňuje autoritu školy a usiluje o jednotné působení školy, rodiny a společnosti. Řídí činnost sdružení rodičů a přátel škol, které spravuje;
2. spravuje školy a školská zařízení (ve vlastním statutu uvede konkrétně, které školy a školská zařízení spravuje ve smyslu §§ 20, 25 a 26 zákona o národních výborech);
3. Spolupůsobí při stanovení a úpravách obvodů škol I. cyklu;
4. vyjadřuje se k dislokaci učitelů škol, které spravuje;
5. při výkonu státní správy zejména
a) dává souhlas k výjimečnému přijetí do školy u dětí, které dovrší 6 let do konce prosince,
b) podle potřeby určuje pořadí pro přijetí dětí do územní mateřské školy, školní jídelny nebo do školní družiny,
c) řeší zanedbávání povinné školní docházky dětí,
6. zabezpečuje úkoly v péči o děti v rozsahu podle příslušných předpisů.