Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1967

IV. volební období

153

Společná zpráva

výborů ústavně právního a pro národní výbory

k vládnímu návrhu usnesení Národního shromáždění Československé socialistické republiky,

kterým se schvaluje Vzorový statut městských národních výborů (tisk 143)

Výbory národního shromáždění - výbor ústavně právní a výbor pro národní výbory projednaly ve dnech 8. a 21. listopadu 1967 vládní návrh usnesení Národního shromáždění Československé socialistické republiky, kterým se schvaluje vzorový statut městských národních výborů (tisk 143) a usnesly se doporučit jej Národnímu shromáždění ke schválení s těmito změnami:

1. V názvu usnesení nahradit slova "kterým se schvaluje" slovy "kterým se vydává".

2. V oddíle I. provést tyto úpravy:

a) V č. 1 písm. b) upravit druhý odstavec takto:

"- do II. skupiny zahrnují městské národní výbory v sídlech okresů a v dalších městech, které určí krajský národní výbor na návrh okresního národního výboru projednaný s městským národním výborem, a".

b) V č. 1 písm. b) na str. 2 vypustit odstavec začínající slovy "Krajský národní výbor bude při rozhodnutí o přenesení...".

c) V č. 2 na konci druhé věty slova "zájmového území" nahradit slovy "spádového území".

d) Za č. 3 zařadit jako další odstavec obsah oddílu IX., a to v tomto znění:

"Městský národní výbor schvaluje statut na svém plenárním zasedání po předběžném projednání s občany a s národním výborem vyššího stupně. Obdobným způsobem se provádějí jeho změny a doplňky."

e) Vypustit označení úvodu jako oddílu I. i jeho nadpis, upustit od jeho členění na č. 1, 2 a 3 a na konci úvodu připojit nový odstavec tohoto znění:

"Ke splnění těchto cílů vydává Národní shromáždění podle § 26 odst. 3 a 4 zákona o národních výborech tento

Vzorový statut městských národních výborů."

Zároveň oddíly II. až VIII. přečíslovat na I. až VII.

3. Dosavadní oddíl II. (přečíslovaný na oddíl I.) upravit takto:

"I.

Postavení městského národního výboru

Městský národní výbor

1. je orgánem jednotné socialistické státní moci a správy ve městě, který má současně samosprávný charakter. Spojuje ve své práci uspokojování potřeb společnosti se zvláštními potřebami ve svém územním obvodu a uvádí do souladu zájmy města s celospolečenskými zájmy;

2. jako zastupitelský sbor pracujícího lidu, který je složen z poslanců, pozorně a objektivně zkoumá zájmy občanů a jejich potřeby, radí se s nimi o návrzích závažných opatření, přibírá je k řešení a provádění svých úkolů, skládá jim účty ze své činnosti a vytváří tak všestranné předpoklady pro zapojování občanů v nejširší míře do správy státu;

3. je orgánem, který provádí ve stanoveném rozsahu výkon státní správy ve městě;

4. spolupracuje se společenskými a zájmovými organizacemi působícími ve městě, v souladu s jejich posláním a zaměřením. Spolupráce se uplatňuje hlavně při přípravě a realizaci opatření směřujících k rozvoji města, ve sdružování finančních a materiálových prostředků na budování a provoz kulturních, zdravotních, sociálních, sportovních a jiných obecně prospěšných zařízení, ve vzájemné koordinaci činnosti a kulturně výchovné práce národního výhonu a společenských organizací;

5. spolupracuje s jinými státními orgány působícími ve městě k dosažení společných cílů;

6. spolupracuje s jinými národními výbory, které působí ve spádovém území města, na přípravách rozhodnuti, která se dotýkají svým dosahem zájmů města a jeho okolí;

7. vůči ústředně řízeným hospodářským a jiným organizacím, jakož i vůči družstevním organizacím, které vyvíjejí činnost ve městě, vykonává státní správu, a to na základě příslušných předpisů, směřujících k zabezpečení důležitých celospolečenských zájmů, jako je harmonický rozvoj města, zabezpečení zdraví lidu, tvorba a ochrana životního prostředí, bezpečnost práce, čistota vod a ovzduší atd. Kontroluje, jak tyto organizace plní své povinnosti uložené jim zvláštními předpisy upravujícími jednotlivé úseky státní správy, a to v rozsahu působnosti svěřené městskému národnímu výboru;

8. zaujímá stanovisko k otázkám veřejného zájmu; pokud se dotýkají pravomoci jiných orgánů, předkládá je těmto orgánům k řešení;

9. vykonává kontrolu činnosti orgánů a organizací, které řídí nebo spravuje; obsah této kontroly je zaměřen na zabezpečování zájmů státu, na podněcování podnikavosti a samostatnosti organizací bez zasahování do jejich vlastního hospodaření a nato, jak plní své poslání, zejména jak zabezpečují potřeby obyvatelstva."

4. V oddíle III. (přečíslovaném na oddíl II.) provést tyto úpravy:

a) V části "Na úseku plánování" v písm. A č. 4 vypustiti druhou a třetí větu.

b) V části "Na úseku plánování" v písm. A č. 7 slova "s jeho zájmovým územím" nahradit slovy "s jeho spádovým územím".

c) V části nadepsané "Na úseku územního plánování" v č. 1 větě první nahradit slova "zájmové území" slovy "spádové územími".

d) V části nadepsané "V tvorbě a ochraně životního prostředí" v č. 2 písm. b) slova "v zájmovém území" nahradit slovy "ve spádovém území".

e) V části nadepsané "V oblasti výstavby města" ustanovení č 3 upravit takto:

"3. vykonává ve stanoveném rozsahu investorskou funkci v oblasti bytové výstavby a občanské a technické vybavenosti ve městě a z tohoto hlediska stanoví v souladu s celospolečenskými směrnicemi hlavní parametry soustředěné výstavby obytných souborů a rozhoduje o jejich realizaci;".

f) V části nadepsané "Na úseku vodního a lesního hospodářství" upravit č. 1 a 2 takto:

"1. zajišťuje zásobování obyvatelstva a organizací na území města pitnou vodou, pečuje o odvádění odpadních a povrchových vod a o jejich čistění, pokud tato činnost není svěřena jiné organizaci;

2. dbá o účelné hospodaření s vodou a rozhoduje o nutných a účelných opatřeních, zejména k zamezení nebo omezení plýtvání vodou, znečišťování toků a ostatních vod; podle příslušných předpisů stanoví sankce za nedodržování těchto opatření a povoluje zvláštní užívání vody;"

g) V části nadepsané "Na úseku dopravy" vypustit: v č. 3 slova "I., II. a popř. III. skupiny"; v č. 4 slova "a popř. II." a dále v závorce slova "(kde to další rozvoj dopravní soustavy města vyžaduje)"; v č. 6 slova "podle potřeb".

h) V části nadepsané "Na úseku místní výroby a služeb" v č. 4 na konci první věty slova "zájmové oblasti" nahradit slovy "spádového území"; v č. 7 vypustit poslední odstavec.

ch) V části nadepsané "Na úseku kultury a informací" v č. 3 první větě slova "zájmového území" nahradit slovy "spádového území".

i) V částí nadepsané "Na úseku péče o zdraví lidu" ustanovení č. 5, vztahující se na městské národní výbory I. skupiny, formulovat takto:

"5. spravuje územní jesle; nestačí-li jejich kapacita, určuje pořadí pro přijetí dětí".

j) V části nadepsané "Na úseku pracovních sil" ustanovení č 7 až 10, platící pro městské národní výbory II. a III. skupiny, nahradit ustanovením tohoto znění:

"Městský národní výbor II. a III. skupiny

7. spolupracuje při plnění úkolů uvedených pod č. 1 - 3;

8. pomáhá při získávání pracovníků, zvláště mládeže, především pro místní výrobu, služby a ostatní odvětví svého hospodářství, jakož i pro zemědělské závody."

5. V oddíle IV. (přečíslovaném na oddíl III.) provést tyto úpravy:

a) V písm. A v části nadepsané "Na úseku energetiky, plynofikace a hornictví" v písm. b), c) a d) vypustit slova "ve všech věcech, které" a dále slova "je svěřeno krajským národním výborům".

b) Začátek písm. B upravit takto:

"B. Krajský národní výbor svěří do působnosti městského národního výboru II. skupiny a podle podmínek - zejména s přihlédnutím k ekonomickému, kulturnímu a historickému významu města, k počtu a složení jeho obyvatel, k úkolům města jako střediska oblasti a k dalším důležitým místním podmínkám - i do působnosti městského národního výboru III. skupiny...".

c) V písm. B v části nadepsané "Na úseku vnitřní správy" upravit písm. d) poznámky pod čarou, odkazující na předpisy platné ve věcech sdružování a shromažďování, takto:

"d) zákon č. 68/1951 Sb. ve znění vládních nařízení č. 122/1951 Sb. a č. 34/1958 Sb. a vyhláška č. 320/1951 Ú. l. I. ve znění vyhlášky č. 158/1957 Ú. l."

6. Na konec oddílu V. (přečíslovaném na oddíl IV.) zařadit ustanovení tohoto znění:

"- konkretizovat metody práce městského národního výboru při projednávání základních otázek života města přímo s občany."

7. V oddíle VI. (přečíslovaném na oddíl V.) provést tyto úpravy:

a) Odstavec 7 za slovy "do působnosti obvodních národních výborů" doplnit slovy "podle § 26 zákona o národních výborech."

b) Vypustit odstavec 8 začínající slovy "Obdobně městský národní výbor...".

8. V oddíle VII. (přečíslovaném na oddíl VI. upravit odstavec 5 takto:

"Městský národní výbor se opírá o úzkou spolupráci s dobrovolnými společenskými organizacemi (s Revolučním odborovým hnutím, Československým svazem mládeže, Československým svazem žen, Svazem československo-sovětského přátelství, Československým červeným křížem, Československým svazem požární ochrany, Československým svazem tělesné výchovy; Svazem pro spolupráci s armádou, Československým mysliveckým svazem, Československým ovocnářským a zahrádkářským svazem, Československým rybářským svazem, Československým svazem chovatelů drobného zvířectva atd.), zejména při zabezpečování účasti pracujících na přímém výkonu a řízení společenských záležitostí a kontroly a při výběru odborníků do komisí a aktivů městského národního výboru. Na základě vzájemné dohody sdružuje s nimi své prostředky a síly k budování a provozu obecně prospěšných zařízení a staveb."

V Praze dne 21. listopadu 1967

Dr. Leflerová v. r.

Dr. Škoda v. r.

předsedkyně výboru pro národní výbory

předseda výboru ústavně právního


 

Latner v. r.

zpravodaj výboru ústavně právního

a výboru pro národní výbory

 

Usnesení

Národního shromáždění Československé socialistické republiky

ze dne ............................ 1967,

kterým se vydává

VZOROVÝ STATUT

MĚSTSKÝCH NÁRODNÍCH VÝBORŮ

Vzorový statut městských národních výborů (dále jen Vzorový statut) stanoví podle § 26 zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech

a) v kterých otázkách svěří vláda do působnosti Městského národního výboru v Brně, v Ostravě, v Plzni a v Košicích výkon státní správy, jenž jinak podle obecně závazných předpisů přísluší krajskému národnímu výboru; tyto městské národní výbory se v dalších ustanoveních označují jako I. skupina;

b) v kterých otázkách svěří krajský národní výbor do působnosti městských národních výborů výkon státní správy, jenž jinak podle obecně závazných předpisů přísluší okresnímu národnímu výboru; z hlediska diferenciace se v dalších ustanoveních označují tyto městské národní výbory jako skupina II. a III., přitom se

- do II. skupiny zahrnují městské národní výbory v sídlech okresů a v dalších městech, které určí krajský národní výbor na návrh okresního národního výboru projednaný s městským národním výborem a

- do III. skupiny ostatní městské národní výbory.

Městské národní výbory I. skupiny jsou řízeny krajským národním výborem, městské národní výbory II. a III. skupiny okresním národním výborem;

e) rámec působnosti městského národního výboru, jeho organizačního uspořádání, vzájemné dělby práce a pravomoci jeho orgánů, rámec pro vymezení okruhu jím řízených (spravovaných) organizací a zařízení, pro diferenciaci městských národních výborů a různost jejich forem práce a pro vytváření aktivů, které městskému národnímu výboru pomáhají při plnění jeho úkolů.

Městské národní výbory si vypracují na základě Vzorového statutu vlastní statut; k jehož přípravě provedou podrobný rozbor politické, ekonomické a kulturní situace města. Ve svém statutu uvedou území města, na něž se vztahuje pravomoc městského národního výboru (katastrální území, části města a jejich místní pojmenování), stručnou charakteristiku města z hlediska jeho hospodářských, kulturních a společenských úkolů a popř. i stručnou charakteristiku spádového území města a vzájemné vztahy k němu. Podrobně rozvedou svou působnost na jednotlivých úsecích činnosti, uspořádání svých orgánů, jejich pravomoc a vzájemnou dělbu práce, činnost aktivů, které zřizují, způsob zabezpečování účasti občanů na práci městského národního výboru a okruh organizací a zařízení, které řídí nebo spravují. Každý městský národní výbor zvýrazní ve svém statutu ty úseky své činnosti, které mají ve městě rozhodující význam pro život občanů a rozvoj města.

Městský národní výbor v lázeňském místě přihlíží při vypracování svého statutu též k úkolům, které plní podle zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu,.a zahrne do něho práva a povinnosti, které mu vyplývají z dosavadního statutu lázeňského místa.

Městský národní výbor schvaluje statut na svém plenárním zasedání po předběžném projednání s občany a s národním výborem vyššího stupně. Obdobným způsobem se provádějí jeho změny a doplňky.

Ke splnění těchto cílů vydává Národní shromáždění podle § 26 odst. 3 a 4 zákona o národních výborech tento Vzorový statut městských národních výborů.

I.

Postavení městského národního výboru

Městský národní výbor

1. je orgánem jednotné socialistické státní moci a správy v městě, který má současně samosprávný charakter. Spojuje ve své práci uspokojování potřeb společnosti se zvláštními potřebami ve svém územním obvodu a uvádí do souladu zájmy města s celospolečenskými zájmy;

2. jako zastupitelský sbor pracujícího lidu, který je složen z poslanců, pozorně a objektivně zkoumá zájmy občanů a jejich potřeby, rafli se s nimi o návrzích závažných opatření, přibírá je k řešení a provádění svých úkolů, skládá jim účty ze své činnosti a vytváří tak všestranné předpoklady pro zapojování občanů v nejširší míře do správy státu;

3. je orgánem, který provádí ve stanoveném rozsahu výkon státní správy ve městě;

4. spolupracuje se společenskými a zájmovými organizacemi působícími ve městě, v souladu s jejich posláním a zaměřením. Spolupráce se uplatňuje hlavně při přípravě a realizaci opatření směřujících k rozvoji města, ve sdružování finančních a materiálových prostředků na budování a provoz kulturních, zdravotních, sociálních, sportovních a jiných obecně prospěšných zařízení, ve vzájemné koordinaci činnosti a kulturně výchovné práce národního výboru a společenských organizací;

5. spolupracuje s jinými státními orgány působícími ve městě k dosažení společných cílů;

6. spolupracuje s jinými národními výbory, které působí ve spádovém území města, na přípravách rozhodnutí, která se dotýkají svým dosahem zájmů města a jeho okolí;

7. vůči ústředně řízeným hospodářskýma jiným organizacím, jakož i vůči družstevním organizacím, které vyvíjejí činnost ve městě, vykonává státní správu, a to na základě příslušných předpisů, směřujících k zabezpečení důležitých celospolečenských zájmů, jako je harmonický rozvoj města, zabezpečení zdraví lidu, tvorba a ochrana životního prostředí, bezpečnost práce, čistota vod a ovzduší atd. Kontroluje, jak tyto organizace plní své povinnosti uložené jim zvláštními předpisy upravujícími jednotlivé úseky státní správy, a to v rozsahu působnosti svěřené městskému národnímu výboru;

8. zaujímá stanovisko k otázkám veřejného zájmu; pokud se dotýkají pravomoci jiných orgánů, předkládá je těmto orgánům k řešení;

9. vykonává kontrolu činnosti orgánů a organizací, které řídí nebo spravuje; obsah této kontroly je zaměřen na zabezpečování zájmu státu, na podněcování podnikavosti a samostatnosti organizací bez zasahování do jejich vlastního hospodaření a na to, jak plní své poslání, zejména jak zabezpečují potřeby obyvatelstva.

II.

Působnost městského národního výboru

Městský národní výbor zabezpečuje rozvoj hospodářského a kulturního života ve městě všestranným uplatňováním všech svých mocenských, správních, hospodářských a kulturně výchovných prostředků. Přitom zejména

- rozvíjí politickoorganizátorskou a kulturní činnost a zabezpečuje socialistické soužití mezi občany;

- nejširší účastí občanů na řízení, správě a kontrole městských záležitostí zajišťuje rozvoj socialistické demokracie;

- chrání socialistické vymoženosti a práva občanů a organizací a vede občany k plnění jejich povinnosti; dbá o dodržování socialistické zákonnosti a veřejného pořádku ve městě;

- pečuje o tvorbu a soustavné zlepšování životního prostředí, o růst hmotné i kulturní úrovně obyvatel;

- zabezpečuje plánovitý rozvoj ekonomické základny a kulturní, zdravotní a sociální výstavby města, s přihlédnutím k potřebám a zájmům města a jeho okolí;

- vede podřízené organizace k tomu, aby zabezpečovaly zájmy a potřeby občanu a především z tohoto hlediska kontroluje jejich činnost;

- organizuje socialistickou soutěž ke zvelebování města.

Na úseku plánování

A. Při plánování komplexního rozvoje hospodářství na území města plní městský národní výbor zejména tyto hlavní úkoly:

1. Rozpracovává po projednání s okresním národním výborem, popř. s krajským národním výborem návrhy plánů komplexního rozvoje hospodářství na území města, které podle platných předpisů předkládá národnímu výboru vyššího stupně.

2. Posuzuje výhledové plány podniků a organizací působících na území města a řízených ústředně, družstevními orgány a národními výbory vyšších stupňů, při jejich sestavování a realizaci zejména v tomto směru:

a) konzultuje s těmito podniky a organizacemi jejich uvažované dlouhodobé koncepce rozvoje a způsoby jejich realizace s cílem optimálního využití přírodních a ekonomických podmínek území města, efektivního rozmístění výrobních sil, sdružování prostředků k výstavbě školských, kulturních, zdravotních, sociálních, vodohospodářských a jiných obecně prospěšných zařízení a z hlediska komplexního, rozvoje a vazeb na přímo řízené hospodářství;

b) posuzuje řešení zásadních otázek týkajících se

- investiční výstavby podniků a organizací na území města,

- potřeby pracovních sil, náboru dorostu, zaměstnanosti žen, bytové výstavby, občanské a technické vybavenosti apod. a zaujímá k ním stanovisko.

3. Vypracovává a uplatňuje náměty, rozbory a studie o možnostech využívání přírodních a ekonomických podmínek a vytváření optimálních proporcí rozvoje města.

4. Rozhoduje v rámci vymezené pravomoci o umístění a likvidaci jím řízených provozoven a závodů.

5. Dává závazné stanovisko ústředně řízeným hospodářským organizacím, družstevním a jiným organizacím v případech stanovených zvláštními předpisy; tyto organizace jsou povinny s městským národním výborem spolupracovat a předkládat mu podklady o připravovaných investicích a jiných důležitých opatřeních, které městský národní výbor potřebuje k zabezpečování celkového rozvoje města.

6. Využívá k plnění svých úkolů, zejména na úseku plánování, městské a regionální statistiky zpracovávané ve stanoveném rozsahu příslušným oddělením Státního statistického úřadu.

7. Dbá o soulad komplexního rozvoje města s jeho spádovým územím a za tím účelem spolupracuje s příslušnými národními výbory.

B. Při plánování vlastního hospodářství vychází městský národní výbor z ustanovení zákona o národních výborech a jeho rozvoj zajišťuje soustavou hospodářských plánů, které vyjadřují cíle stanovené pro dané období, cesty a prostředky jejich uskutečnění.

Sestavuje a schvaluje

- dlouhodobý hospodářský plán, který stanoví koncepci rozvoje městského hospodářství řízeného městským národním výborem; vychází přitom z dlouhodobých plánů národního výboru vyššího stupně;

- prováděcí hospodářský plán (krátkodobý program), který zabezpečuje a zpřesňuje úkoly dlouhodobého plánu podle podmínek vytvořených při jeho plnění; rozpočet.

Při řízení podniků používá především dlouhodobých ekonomických nástrojů a dbá o uplatnění jejich maximální samostatnosti a podnikavosti.

Na úseku finančního hospodaření a správy majetku

A. Městský národní výbor hospodaří podle rozpočtu, který si stanoví ve vlastní pravomoci. Vychází přitom ze souhrnných závazných finančních vztahů k rozpočtu národního výboru vyššího stupně, stanovených dlouhodobě a z účelových subvencí. Rozpočet musí být vyrovnán a městský národní výbor ho projednává s občany.

Rozpočet městského národního výboru obsahuje ve stanoveném členění příjmy a výdaje národního výboru a jeho rozpočtových organizací a finanční vztahy k jeho hospodářským a příspěvkovým organizacím. Rozpočet obsahuje příjmy v rozsahu stanoveném v § 32 zákona o národních výborech.

Městský národní výbor musí v rozpočtu zabezpečit krytí vlastních závazků a zákonných povinností.

Při podrobnějším rozpracování otázek týkajících se rozpočtu a rozpočtového hospodaření, zejména pokud jde o zdroje příjmů městského národního výboru, řídí se městský národní výbor zákonem o národních výborech a příslušnými právními předpisy a dbá, aby rozpočtových prostředků bylo efektivně využíváno pro další rozvoj a uspokojování potřeb jeho obyvatel. Pravidelně informuje občany o svém finančním hospodaření.

Městský národní výbor může sdružovat své prostředky s prostředky jiných národních výborů a s prostředky socialistických organizací k budování nebo provozu společných zařízení.

B. Městský národní výbor

- vede evidenci o svém hospodaření a kontroluje správnost vedení účetní evidence podřízených podniků a organizací;

- vypracovává rozbory tvorby vlastních finančních zdrojů a hodnotí účinnost finančně ekonomických nástrojů podřízených organizací;

- provádí periodické revize hospodaření u podřízených organizací;

- provádí finanční vypořádání a sestavuje závěrečný účet;

- vykonává správu daní a poplatků, které jsou příjmem jeho rozpočtu;

- spravuje národní majetek sloužící k plnění jeho úkolů a přebytečný nemovitý národní majetek, u něhož společenský zájem vyžaduje, aby i nadále zůstal ve státním socialistickém vlastnictví pro budoucí úkoly.

C. Městský národní výbor I. skupiny

- rozhoduje po projednání s obvodními národními výbory o tom, které z příjmů městského národního výboru budou tvořit vlastní příjmy obvodních národních výborů v souladu s působností, kterou jim vymezí; stanoví zásady hmotné zainteresovanosti obvodních národních výborů na výsledcích hospodaření a způsob hodnocení výsledků;

- vykonává správu a kontrolu státních financí v rozsahu vymezeném zvláštními předpisy;

- vykonává prozatímní správu národního majetku podle § 65 odst. 3 hospodářského zákoníku.

Na úseku územního plánování

Městský národní výbor

1. územním plánováním vytváří podmínky pro rozvoj města a jeho spádové území, pro optimální realizaci úkolů hospodářské a kulturní výstavby. K tomuto účelu vymezuje v rámci územního plánování plochy města v nejvhodnější skladbě a rozsahu pro jednotlivé prvky urbanizace k dosažení potřebného souladu mezi přirozenými podmínkami území a společenskými potřebami;

2. odpovídá za vypracování a řešení územního plánu města;

3. v návaznosti na územní plán pořizuje podrobné územní plány jednotlivých částí města, pro které zpracovává program výstavby a které po projednání schvaluje jako závaznou direktivu pro organizaci provozu a výstavby města;

4. při výkonu své působnosti v oblasti územního plánování odpovídá:

a) za komplexnost, efektivnost a soulad navrhovaného územního řešení s plánem rozvoje národního hospodářství;

b) za pořizování územních plánů v časovém předstihu, umožňujícím včasnou a všestrannou plánovitou přípravu investiční výstavby na území města, zejména bytové a občanské výstavby;

c) za soustavné upřesňování územního řešení v souladu se změnami rozvojových podmínek a potřeb města;

5. k zabezpečení realizace územního plánu města používá nástroje a metody, které směřuji k efektivnímu využívání jeho ploch jak ve výstavbě, tak i provozu;

6. vydává v souladu se schváleným územním plánem města příslušná územní rozhodnutí (pokud je stavebním úřadem).

V tvorbě a ochraně životního prostředí

Městský národní výbor

1. zabezpečuje vzájemný soulad v rozvoji činnosti všeho druhu na území města s tvorbou socialistického životního prostředí;

2. jako součást plánovitého řízení rozvoje města stanoví dlouhodobé plány opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí, které jsou závazné pro všechny podniky a organizace na území města a které vycházejí:

a) z vlastní činnosti orgánů a organizací národních výborů na území města,

b) z dlouhodobých, popř. krátkodobých dohod s organizacemi řízenými ústředně, krajským a okresním národním výborem, společenskými organizacemi nebo národními výbory ve spádovém území města, o vzájemné účasti a spolupráci na tvorbě životního prostředí;

3. kontroluje plnění opatření uložených organizacím na území města k zabránění škodlivého vlivu na životní prostředí. Jde zejména o znečišťování ovzduší a vody;

4. ukládá poplatky a pokuty, pokud je k tomu pověřen podle zákona o opatřeních proti znečišťování ovzduší.

V oblasti výstavby města

Městský národní výbor

1. zabezpečuje řádnou a efektivní organizaci výstavby města s možností spoluorganizovat investiční výstavbu sloužící několika organizacím a řídit jednání zúčastněných organizací o podílech na investičních nákladech;

2. pokud je stavebním úřadem, zejména

a) provádí výběr pozemků vhodných pro bytovou výstavbu a výstavbu rodinných domků, sestavuje seznamy pozemků určených ke zřízení práva trvalého užívání socialistických organizací a osobního užívání občanů a vede seznamy pozemků, na nichž bylo již právo osobního užívání zřízeno,

b) rozhoduje v souladu s platnými předpisy o změnách podzemních síti a zařízení, stanoví podmínky jejich ochrany a podle platných předpisů rozhoduje o výši náhrady škody při výstavbě, opravách a provozu těchto sítí a zařízení, nedojde-li k dohodě mezi účastníky,

c) sestavuje plány asanace a rozhoduje o demolicích po vyjádření orgánů Státní památkové péče a ochrany přírody podle příslušných předpisů,

d) rozhoduje o přípustnosti staveb na území města a dává souhlas k jejich uvedení do trvalého užívání ve stanoveném rozsahu,

e) ukládá vlastníkům objektů provedení nezbytných stavebních úprav,

f) povoluje informační, reklamní a podobná zařízen i na budovách, stavbách a veřejných prostranstvích,

g) vydává rozhodnutí n vyvlastnění nemovitostí podle příslušných předpisů,

h) vykonává státní stavební dohled;

3. vykonává ve stanoveném rozsahu investorskou funkci v oblasti bytové výstavby a občanské a technické vybavenosti ve městě a z tohoto hlediska stanoví v souladu s celospolečenskými směrnicemi hlavní parametry soustředěné výstavby obytných souborů a rozhoduje o jejich realizaci;

4. v oblasti jím řízeného hospodářství rozhoduje ve stanoveném rozsahu i v investorské funkci o realizaci účelových staveb a rozptýlené bytové výstavby;

5. soustavně pečuje o stav, úroveň a údržbu domovního fondu města a vytváří předpoklady pro jeho optimální životnost a efektivní užívání;

6. k plnění úkolů v údržbě a rekonstrukci domovního fondu města, zejména bytového fondu, orientuje a rozvíjí činnost místního stavebnictví a údržbářských čet organizací bytového hospodářství;

7. je oprávněn zřizovat a řídit městský stavební podnik;

8. zřizuje a řídí inženýrskou, popřípadě projektově inženýrskou organizaci (ve městech s velkým rozsahem investiční výstavby nebo se složitou investorskou problematikou).

Na úseku hospodaření s bytovým fondem a nebytovými prostory

Městský národní výbor

1. v souladu se zákonem o hospodaření s byty a s dalšími předpisy, zejména o družstevní, podnikové a individuální bytové výstavbě odpovídá za důsledně uplatňování bytové politiky ve městě a svou činnosti sleduje další modernizaci bytového fondu a zvyšování kultury bydlení obyvatel města. K tomu využívá i aktivní účasti uživatelů bytů;

2. dbá, aby organizace a vlastníci udržovali domovní, bytový i nebytový fond a jeho okolí v řádném stavu;

3. v souladu s příslušnými předpisy hospodaří s nebytovými prostory a rozhoduje o jejich užívání;

4. rozhoduje podle příslušných předpisů o úhradách za užívání bytů a nebytových prostorů a o prodeji bytů z národního majetku občanům;

5 řídí organizaci bytového hospodářství a zajišťuje, popř. i jinou vhodnou organizační formou, za aktivní účasti uživatelů bytů, správu a údržbu bytového fondu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP