Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1967

IV. volební období

157

Vládní návrh

Zákon

ze dne ................. 1967

o státním rozpočtu na rok 1968

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Stanovení výše státního rozpočtu

(1) Celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu na rok 1968 se stanoví částkami 144 813 891 000 Kčs.

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů souhrnným finančním vztahem k ústřednímu rozpočtu (dotacemi z ústředního rozpočtu) ve výši 13 243 700 000 Kčs a účelovými subvencemi poskytovanými z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů ve výši 16 382 000 000 Kčs.

(3) Vláda sníží souhrnný finanční vztah rozpočtů národních výborů k ústřednímu rozpočtu o odvody z hrubého důchodu nebo ze zisku provedené ústředně řízenými státními hospodářskými organizacemi do rozpočtů národních výborů za rok 1967.

(4) Vláda může upravit souhrnný finanční vztah rozpočtů národních výborů k ústřednímu rozpočtu i účelové subvence poskytované z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů, jestliže přijme opatření, jimiž se změní podmínky, za nichž byly souhrnný finanční vztah, popř. účelové subvence stanoveny; tyto úpravy provede v rozsahu vyplývajícím z finančních důsledků těchto opatření.

Odvody z motorových vozidel

§ 2

(1) Státní hospodářské organizace provádějí odvody z motorových vozidel a nákladních přívěsů do silničního fandu zřízeného při ministerstvu dopravy k financování výstavby a údržby dálnic a k poskytování případných subvencí na některé investiční akce ve vybrané silniční síti.

(2) Odvody podle odstavce 1 se stanoví v této roční výši:

a) z nákladních vozidel silniční dopravy podle nosnosti vozidla:

nosnost vozidla v kg

Kčs

901

-

2 500

3 500

2 501

-

3 500

5 000

3 501

-

5 000

7 000

5 001

-

7 000

10 000

7 001

-

9 999

13 000

10 000

a

více

16 000


 

b) z autobusů podle počtu obsaditelných míst:

do 20 míst

3 500 Kčs

od 21 do 40 míst

7 000 Kčs

nad 40 míst

10 000 Kčs


 

c) z dodávkových a osobních automobilů v téže výši, v jaké je pro to které motorové vozidlo stanovena daň z motorových vozidel [§ 4 odst. 1 a 2 zákona č. 98/1964 Sb., o dani z motorových vozidel.];

d) z nákladního přívěsu ve výši 500 Kčs.

(3) Odvod z tažných sedlových vozů se stanoví podle nosnosti převážně používaného návěsu. Odvozené typy nákladních motorových vozidel se posuzují podle jejich základního typu.

§ 3

(1) Odvody podle § 2 odst. 2 neprovádějí státní hospodářské organizace:

a) které jsou poplatníky zemědělské daně z důchodu [§ 9 písm. a) zákona č. 112/1968 Sb., o zemědělské dani.];

b) ze silničních vozidel, která jsou podle zvláštních předpisů [§ 2 odst. 4 vyhlášky č. 102/1966 Sb., o financování reprodukce základních prostředků.] v konzervaci.

(2) Odvod podle § 2 odst. 2 písm. b) neprovádějí podniky městské hromadné dopravy.

(3) Podniky Československé státní automobilové dopravy provádějí odvod podle § 2 odst. 2 písm. b) od doby, kterou stanoví ministr financí v dohodě s ministrem dopravy.

§ 4

(1) Odvod podle § 2 je splatný ve dvou stejných pololetních splátkách do 1. března a do 1. září. Do 1. března odvede státní hospodářská organizace splátku na odvod z motorových vozidel, na která k 1. lednu měla přidělenu státní poznávací značku; do 1. září odvede splátku na odvod z motorových vozidel, na která měla k 1. červenci přidělenu státní poznávací značku.

(2) Neprovede-li státní hospodářská organizace odvod (splátku na odvod) včas a v plné výši, zaplatí do silničního fondu za každý den prodlení penále ve výši 1‰ z částky včas neodvedené.

§ 5

Úprava sazby odvodu z hrubého důchodu ve vnitřním obchodě

Sazba odvodu z hrubého důchodu ústředně řízených organizací vnitřního obchodu (s výjimkou oborového podniku Čedok) stanovená v § 5 odst. 1 písm. b) zákona č. 83/1966 Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství československé socialistické republiky, se snižuje ze 30% na 18%.

§ 6

Úprava základu a sazby důchodové daně družstevních a jiných organizací

(1) Základ důchodové daně družstevních a jiných organizací podle § 2 zákona č. 113/1966 Sb., o důchodové dani družstevních a jiných organizací, se nesnižuje o úroky z úvěrů.

(2) Sazba daně stanovená v § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 113/1966 Sb. se snižuje ze 30% na 18%.

Společná a závěrečná ustanovení

§ 7

Vláda může

a) v rozvinutých průmyslových oblastech, které určí, zvýšit přirážku k stabilizačnímu odvodu, stanovenou krajskými národními výbory podle § 8 odst. 3 zákona č. 83/1966 Sb., nejvýše o 2% z celkového objemu vyplacených mezd; přitom může stanovit, v kterých odvětvích nebo oborech se tato zvýšená přirážka neplatí;

b) pro odvod ze základních prostředků sloužících výrobě a rozvodu energie snížit sazby stanovené v § 6 odst. 1 zákona č. 83/1966 Sb.;

c) stanovit dočasné úpravy ekonomických nástrojů pro podniky určené k likvidaci.

§ 8

Krajské a okresní národní výbory vykonávají správu odvodu ústředně řízených státních hospodářských organizací do státního rozpočtu a provádějí finanční vypořádání přeplatků a nedoplatků odvodů mezi těmito organizacemi a statním rozpočtem.

§ 9

Ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem dopravy vydá předpisy potřebné k provedení § 2 až 4.

§ 10

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1968.

 

 

Příloha č. 1

 

zákona č. .../1967 Sb.


 

Celkový přehled státního rozpočtu Československé socialistické republiky na rok 1968

Příjmy

Kčs (v tisících)

Výdaje

Kčs (v tisících)

příjmy ze socialistického hospodářství

121 259 202

Hospodářství

64 005 596

Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva

18 240 000

Kulturní a sociální opatření

64 563 658

Ostatní příjmy

5 314 689

Obrana a bezpečnost

12 913 100

   

Správa

3 331 537

Úhrn

144 813 891

Úhrn

144 813 891


 

 

Příloha č. 2

 

zákona č. .../1967 Sb.


 

Souhrnný finanční vztah a subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu

Kraj

Souhrnný finanční vztah (v tisících Kčs)

Účelové subvence (v tisících Kčs)

Národní výbor hl. města Prahy

1 262 200

2 444 400

Středočeský

844 000

920 200

Jihočeský

817 600

686 300

Západočeský

1 023 500

935 200

Severočeský

1 420 100

1 403 500

Východočeský

915 200

853 100

Jihomoravský

1 206 100

1 379 700

Severomoravský

1 619 400

2 618 100

Západoslovenský

1 333 800

2 093 500

Středoslovenský

1 400 600

1 492 000

Východoslovenský

1 401 200

1 556 000

Úhrn

13 243 700

16 382 000


 

Důvodová zpráva

Všeobecné část

Návrh státního rozpočtu na rok 1968 vychází ze zásad nové soustavy řízení stanovených zákonem č. 83/1966 Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky, a vládním nařízením č. 100/1966 Sb., o plánovitém řízení národního hospodářství. Zajišťování cílů nové soustavy řízení nutno dosahovat sladěným působením státního rozpočtu s úvěrovou, cenovou a mzdovou politikou.

V souladu s vládou schválenými zásadami nového pojetí, členění a úlohy státního rozpočtu ve zdokonalené soustavě řízení národního hospodářství budou v roce 1968 existovat tyto státní fondy:

- vodního hospodářství (usnesení vlády č. 200/1967);

- ochrany ovzduší (na základě zákona č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování ovzduší, a vládního usnesení č. 242/1966);

- silniční fond (usnesení vlády č. 398/1967).

Rozpočty a závěrečné účty státních fondů nebudou zahrnovány přímo do objemu příjmů a výdajů státního rozpočtu a státního závěrečného účtu, nýbrž budou předkládány vládě a Národnímu shromáždění pouze jako příloha k návrhu státního rozpočtu, popř. státního závěrečného účtu. Principy hospodaření státních fondů, jejich zdrojů a užití, jsou stanoveny v jejich statutech.

Finanční zdroje soustředěné ve státním rozpočtu na rok 1968 musí být vynakládány v duchu zásad nové soustavy řízení a nového pojetí státního rozpočtu při zajištění hospodárnosti a zabezpečení souladu mezi zdroji a potřebami.

Zvláštní část

K § 1:

Zmocnění vlády navrhované v odst. 4 tohoto paragrafu je nezbytné pro zabezpečení stability hospodaření krajských národních výborů při případných změnách podmínek, za kterých byla stanovena výše souhrnného finančního vztahu rozpočtů národních výborů k ústřednímu rozpočtu, popř. účelových subvencí z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů.

K § 2 až 4:

Jedním z vážných ekonomických problémů je výstavba a údržba silniční sítě a výstavba dálnic. Tento úkol nelze financovat jen z celospolečenských prostředků. Vzhledem k tomu, že silniční sítě ve značné míře používají státní hospodářské organizace, a vzhledem k vývoji důchodů těchto organizací je nutné, aby tyto organizace se podílely na vytvoření potřebných finančních zdrojů.

Aby tyto finanční prostředky byly účelově určeny na financování výstavby a údržby silniční sítě a na výstavbu dálnic, byl s platností od 1. ledna 1968 vytvořen silniční fond.

Posláním silničního fondu je dosáhnout postupně uzavřeného okruhu financování výstavby a údržby dálniční, popř. vybrané silniční sítě a po roce 1970 i ostatní silniční sítě (s výjimkou místních komunikací) z takových zdrojů, které budou zaručovat stabilitu a jejichž výše bude přitom závislá zejména na rozvoji motorizace.

Fondovní principy hospodaření odpovídají zásadám nové soustavy řízení národního hospodářství a vytvářejí podmínky pro financování výstavby dálnic a pro zlepšení dnešního stavu silniční sítě.

Hlavním zdrojem silničního fondu mají být navrhované odvody státních hospodářských organizací, a to z nákladních vozidel silniční dopravy, z autobusů a z osobních a dodávkových vozidel. Podle navrhované úpravy odvody nemají provádět státní hospodářské organizace, které jsou poplatníky zemědělské daně z důchodu, a podniky městské hromadné dopravy ze svých autobusů. Mimoto nemají být odvody prováděny z autobusů podniků Československé státní automobilové dopravy do doby, než bude dořešena otázka úhrady slev dělnického a žákovského jízdného. Den, od kterého po vyřešení této otázky budou podniky ČSAD z autobusů tyto odvody provádět, bude stanoven ministrem financí v dohodě s ministrem dopravy.

Tylo odvody představují nový zdroj silničního fondu s očekávaným ročním výnosem zhruba 700 mil. Kčs.

Bude-li navrhovaná úprava schválena, bude se o odvody z motorových vozidel snižovat základ pro výpočet odvodů z hrubého důchodu nebo ze zisku.

Odvody z motorových vozidel budou představovat novou odvodovou povinnost podniků a vyžadují proto zákonnou úpravu.

K § 5:

Rozvoj materiálně technické základny vnitřního obchodu vyžaduje zvýšení finančních prostředků do tohoto odvětví. Nejjednodušším způsobem je snížení sazby odvodu z hrubého důchodu státních hospodářských organizací vnitřního obchodu. Navrhuje se proto, aby tato sazba byla stanovena ve výši platné pro průmyslové a stavební organizace, tj. ve výši 18%.

Vzhledem k tomu, že sazba odvodu z hrubého důchodu těchto organizací byla stanovena zákonem č. 83/1966 Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky, je nutno snížení sazby tohoto odvodu upravit zákonem.

K § 6:

V souvislosti s dosavadním vývojem národního hospodářství v nových podmínkách rozhodla vláda usnesením č. 225/1967, že od 1. srpna 1967 základ pro výpočet odvodů z hrubého důchodu se nebude snižovat o úroky z úvěrů. Toto vládní usnesení lze realizovat pouze u státních hospodářských organizací, nelze je však uplatnit u družstevních organizací, jejichž vztah ke státnímu rozpočtu je vymezen zákonem č. 113/1966 Sb., o důchodové dani družstevních a jiných organizací.

K tomu, aby uvedené opatření bylo uplatněno také na družstevní organizace, je třeba citovaný zákon v tomto smyslu novelizovat. Tím se odstraní neodůvodněné zvýhodnění družstev vůči státním hospodářským organizacím.

V souvislosti se snížením sazby odvodu z hrubého důchodu ústředně řízených organizací vnitřního obchodu ze 30% na 18% navrhuje se obdobně upravit sazbu daně, kterou platí obchodní podniky Svazu výrobních družstev.

K § 7:

Navrhovaná zmocnění vlády jsou nezbytná pro operativní řešení některých závažných ekonomických problémů. Během roku bude především nutno řešit problém zdrojů pro zvýšení účinnosti ekonomických nástrojů oblastní proporcionality. Dále bude nutno upravit odvod ze základních prostředků sloužících výrobě a rozvodu energie. Kromě toho bude třeba učinit nutná opatření ve sféře ekonomických nástrojů, pokud jde o podniky určené k likvidaci.

K § 8:

Podle zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech, může být působnost a pravomoc národních výborů upravována jenom zákonem. Proto se předkládá návrh, aby krajské a okresní národní výbory vykonávaly správu odvodů do státního rozpočtu a prováděly finanční vypořádání u ústředně řízených, státních hospodářských organizací. Tuto činnost budou provádět odbory státních financí, které mají finanční vypořádání provést již za rok 1967.

V Praze dne 8. prosince 1967

Předseda vlády:

Lenárt v. r.

Ministr financí:

Ing. Sucharda v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP