Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

165

Vládní návrh

Zákon

ze dne ............................ 1968

o státním odborném dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení

K zvýšení účinnosti zákonných ustanovení na ochranu pracujících, zejména v oblasti bezpečnosti práce a technických zařízení, je nezbytné vytvořit nezávislé státní odborné orgány, které by kontrolovaly, jak organizace a pracovníci plní předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení ve výrobě, výzkumu a projektování.

Proto se Národní shromáždění Československé socialistické republiky usneslo na tomto zákoně:

Základní ustanovení

§ 1

(1) Státní odborný dozor nad bezpečností práce a technických zařízení podle tohoto zákona (dále jen "státní odborný dozor") vykonávají tyto orgány:

a) Ústřední úřad bezpečnosti práce jako ústřední orgán státní správy,

b) Slovenský úřad bezpečnosti práce,

c) krajské inspektoráty bezpečnosti práce a městské inspektoráty bezpečnosti práce v Praze a v Bratislavě s působností krajských inspektorátů (dále jen "krajské inspektoráty"). Ústřední úřad bezpečnosti práce, na Slovensku Slovenský úřad bezpečnosti práce, může zřizovat pobočky krajských inspektorátů.

(2) Ústřednímu úřadu bezpečnosti práce je podřízen Československý lodní registr, který jako organizace s celostátní působností provádí klasifikaci staveb, přestaveb a oprav lodí, lodního materiálu a lodního zařízení, kterou určuje stupeň technické bezpečnosti a provozní způsobilosti lodí.

§ 2

(1) V čele Ústředního úřadu bezpečnosti práce je předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh určeného člena vlády. Předseda Ústředního úřadu bezpečnosti práce odpovídá za činnost Ústředního úřadu bezpečnosti práce určenému členu vlády.

(2) V čele Slovenského úřadu bezpečnosti práce je předseda, kterého jmenuje a odvolává předsednictvo Slovenské národní rady na návrh určeného člena předsednictva Slovenské národní rady, podaný v dohodě s předsedou Ústředního úřadu bezpečnosti práce. Předseda Slovenského úřadu bezpečnosti práce odpovídá za činnost Slovenského úřadu bezpečnosti práce a krajských inspektorátů na Slovensku předsednictvu Slovenské národní rady prostřednictvím určeného člena předsednictva Slovenské národní rady. Pro účely celostátního hodnocení plnění úkolů v oblasti státního odborného dozoru předkládá předseda Slovenského úřadu bezpečnosti práce hodnocení za Slovensko Ústřednímu úřadu bezpečnosti práce.

(3) V čele krajského inspektorátu je krajský inspektor bezpečnosti práce, kterého jmenuje a odvolává předseda Ústředního úřadu bezpečnosti práce, na Slovensku předseda Slovenského úřadu bezpečnosti práce.

Působnost, úkoly a oprávnění orgánů státního odborného dozoru

§ 3

(1) Působnost orgánů státního odborného dozoru se vztahuje na všechny organizace a zařízení (dále jen "organizace").

(2) Působnost orgánů státního odborného dozoru se nevztahuje

a) na činnosti, pracoviště a technicky zařízení, která podléhají podle zvláštních předpisů dozoru orgánů státní báňské správy,

b) na technická zařízení podléhající podle zvláštních předpisů dozoru orgánů ministerstva národní obrany, ministerstva dopravy a Ústřední správy spojů a na vybrané objekty ministerstva vnitra.

(3) Vláda může rozšířit působnost orgánů státního odborného dozoru i na technická zařízení uvedená v odstavci 2 písm. b).

§ 4

(1) Krajské inspektoráty

a) dozírají, zda se v organizacích dodržují předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení a jak organizace plní úkoly z nich vyplývající,

b) dozírají, zda dokumentace staveb, technických zařízení a technologií a prototypy strojů, zařízení a osobních ochranných pracovních prostředků, vybrané podle zásad stanovených Ústředním úřadem bezpečnosti práce, splňují požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení,

c) uplatňují při povolování a kolaudaci staveb a při státním stavebním dohledu požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení,

d) dozírají, zda jsou při projektování, konstrukci, výrobě, montáži, provozu, obsluze, opravách, údržbě a revisi vyhrazených technických zařízení splněny požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení,

e) provádějí prohlídky a zkoušky vyhrazených technických zařízení,

f) prověřují odbornou způsobilost organizací k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených technických zařízení a vydávají jim příslušná oprávnění,

g) prověřují odbornou způsobilost pracovníků organizací, kteří jsou pověřeni zkoušením, revizemi, opravami nebo obsluhou vyhrazených technických zařízení, a vydávají jim příslušná osvědčení,

h) zúčastňují se vyšetřování příčin závažných pracovních úrazů, provozních nehod, poruch technických zařízení a technických příčin průmyslových otrav a nemocí z povolání, popřípadě uvedené příčiny vyšetřují,

i) dozírají, zda dovážená nebo vyvážená technická zařízení a materiály vybrané podle zásad stanovených Ústředním úřadem bezpečnosti práce splňují požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení, a vydávají o tom osvědčení.

(2) Ústřední úřad bezpečnosti práce

a) vypracovává a schvaluje zásadní otázky koncepce činnosti v oblasti státního odborného dozoru, řídí a usměrňuje činnost krajských inspektorátů; činnost krajských inspektorátů na Slovensku řídí prostřednictvím Slovenského úřadu bezpečnosti práce,

b) koordinuje činnost orgánů uvedených v § 3 odst. 2 při tvorbě předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení,

c) provádí vlastní výzkum v oblasti bezpečnosti práce a technických zařízení, určuje rozsah účasti svých orgánů při řešení státních výzkumných úkolů a navrhuje výzkumné úkoly v této otrlosti do státního plánu výzkumných a vývojových prací,

d) účastní se z hlediska bezpečnosti práce a technických zařízení na přípravě perspektivního a prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství a dává příslušným orgánům svá stanoviska k těmto plánům,

e) plní úkoly uvedené v odstavci 1 v případech, kdy si to ze zvlášť důležitých celospolečenských důvodů vyhradí.

(3) Slovenský úřad bezpečnosti práce plní na Slovensku úkoly uvedené v odstavci 2; v případech, kdy si to ze zvlášť důležitých celospolečenských důvodů vyhradí, plní též úkoly uvedené v odstavci 1.

§ 5

(1) Orgány státního odborného dozoru a jejich pověření pracovníci jsou při výkonu dozorčí činnosti oprávněni

a) vstupovat kdykoli do všech prostorů organizací a vyžadovat potřebné podklady, informace a vytvoření podmínek pro výkon dozoru,

b) nařizovat, aby byly v přiměřených lhůtách odstraněny zjištěné závady, a navrhovat potřebná technická i jiná opatření,

c) nařizovat vyřazení strojů a zařízení z provozu, s výjimkou pevných trakčních zařízení a trakčních vozidel na drahách a ve veřejné silniční dopravě, lodí a letadel, a zakázat užívání výrobních a provozních prostorů, technologií nebo činností, je-li ohrožen život nebo zdraví pracovníků,

d) zakázat práci přesčas a práci v noci, která by ohrožovala bezpečnost a zdraví pracovníků.

(2) Orgány státního odborného dozoru jsou dále oprávněny

a) ukládat pracovníkům, kteří svým zaviněním hrubě porušili povinnosti vyplývající z předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení nebo zatajili skutečnosti důležité pro výkon dozoru, pokuty až do částky rovnající se trojnásobku jejich průměrného hrubého měsíčního výdělku,

b) ukládat organizacím za porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení pokuty až do částky 100 000 Kčs; za nedodržení nově stanoveného termínu k provedení nápravy zvýšit původně určenou pokutu až o 100%.

(3) Proti rozhodnutí Slovenského úřadu bezpečnosti práce, vydanému v prvním stupni, lze podat u tohoto orgánu rozklad; o rozkladu rozhodne předseda Slovenského úřadu bezpečnosti práce na základě návrhu jím ustavené zvláštní komise. Jinak platí ustanovení zákona o správním řízení.

Všeobecná a závěrečná ustanovení

§ 6

(1) Orgány státního odborného dozoru spolupracují s orgány Revolučního odborového hnutí a informují je o svých opatřeních k odstranění závad zjištěných při dozorčí činnosti.

(2) Orgány státního odborného dozoru spolupracují s ústředními orgány, s národními výbory, s ostatními orgány státní správy a s orgány družstev. Všechny tyto orgány jsou povinny poskytovat organům státního odborného dozoru na požádání potřebné podklady a informace.

§ 7

(1) Ústřední úřad bezpečnosti práce vydává v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení s platností pro více odvětví, popřípadě zmocňuje k vydání těchto předpisů ústřední orgány.

(2) Předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení s platností pro jednotlivá odvětví vydávají příslušné ústřední orgány v dohodě s Ústředním úřadem bezpečnosti práce.

§ 8

Organizace jsou povinny hlásit pracovní úrazy a zjištěná onemocnění nemocemi z povolání, jakož i havárie technických zařízení krajským inspektorátům.

§ 9

Ústřední úřad bezpečnosti práce vydá v dohodě s příslušnými ústředními orgány předpisy k provádění tohoto zákona, v nichž stanoví

a) zásady pro výběr staveb, technických zařízení, technologií, prototypů strojů, nařízení a osobních ochranných pracovních prostředků a materiálů podléhajících státnímu odbornému dozoru,

h) která technická zařízení se považují za vyhrazená,

e) rozsah a způsob hlášení a evidence pracovních úrazů a havárii technických zařízení.

§ 10

(1) Zrušují se:

1. vládní nařízení č. 53/1952 Sb., o zajištění bezpečnosti a hospodárnosti provozu některých technických zařízení;

2. vyhláška ministerstva zemědělství, lesního a vodního hospodářství č. 114/1962 Sb., o státním odborném dozoru nad technickým stavem strojů používaných v zemědělství a nad bezpečností a ochranou zdraví při práci s těmito stroji;

3. ustanovení § 3 odst. 2, § 7 odst. 2 a § 8 odst. 2 vyhlášky ministra zahraničního obchodu č. 192/1956 Ú. l., o zřízení podniku Inspektora, podniku pro kontrolu zboží v zahraničním obchodě, ve znění vyhlášky ministra zahraničního obchodu č. 2/1959 Ú. l.

(2) Působnost orgánů na úseku dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení, vykonávaná dosud podle předpisů uvedených v odstavci 1, přechází na orgány zřízené podle tohoto zákona.

§ 11

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1968.

Důvodová zpráva

Všeobecná část

Rozbory stavu a vývoje pracovní úrazovosti ukazují, že hospodářské orgány nedodržují plně jednotu péče o bezpečnost práce a technických zařízení a plnění úkolů ve výrobě, při plánování, ve výzkumu a v investiční činnosti. To se projevilo např. v roce 1965 vzestupem počtu pracovních úrazů proti roku 1956 v některých odvětvích, zejména v zemědělství, stavebnictví a ve státním obchodě.

Pracovní úrazy způsobují vedle poškození zdraví jednotlivců i značné hospodářské ztráty. Pro úrazy chybí denně v zaměstnání průměrně 24 000 pracovníků. Náklady na likvidaci škod způsobených pracovními úrazy (náklady na léčení, dávky nemocenského a sociálního zabezpečení, odškodňování pracovních úrazů apod.) činí ročně téměř 1 miliardu Kčs. Ve výrobě představují pracovní úrazy ztrátu na společenském produktu asi 2 miliardy Kčs ročně. Přibližně 1,2 miliardy Kčs ročně vynakládají organizace na osobní ochranné pracovní prostředky. Příplatky za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém prostředí dosahují ročně průměrně 540 mil. Kčs.

Dodržování zásad bezpečnosti při práci, hygieny, čistoty vod a ovzduší, požární ochrany apod. není možno zajišťovat jen metodami přímého nebo nepřímého hospodářského řízení. Na těchto úsecích je nutno nadále ponechat metody přímého státního donucení s větším vlivem na hospodářské výsledky činnosti organizací. Takovou funkci může plnit jen nezávislý orgán státního dozoru.

Nastupující vědeckotechnická revoluce přinese kvalitativně nová pracovní rizika. Její vývoj musí být soustavně sledován a analyzován, aby bylo možno včas reagovat na nesprávné tendence a stanovit hlavní směry prevence v bezpečnosti práce a technických zařízení. To platí nejen pro průmysl a zemědělství, ale též pro služby, které jsou v tomto směru na nízké úrovni a budou se rychle rozvíjet.

Problémy dozoru v oblasti bezpečnosti práce a technických zařízení byly řešeny na plenárních zasedáních ÚV KSČ v lednu 1965 a na celostátní konferenci ROH v červnu 1965, na nichž se došlo k závěru, aby v otázkách technické povahy, pro něž v ROH nejsou vytvořeny vhodné podmínky, bylo rozhodování přeneseno z působnosti ROH na orgány státního odborného dozoru. Jde např. o účast při posuzování a rozhodování složitých technických a technicko-organizačních otázek, při stavebních povoleních a kolaudačních rozhodnutích a při schvalování typových podkladů, prototypů strojů a zařízení apod.

Proto se navrhuje vybudovat státní odborný dozor nad bezpečností práce a technických zařízení (dále jen "státní odborný dozor"), jehož Ústřední úřad bezpečnosti práce bude ústředním orgánem státní správy. Bude mít podřízené orgány v krajích - krajské (v Praze a v Bratislavě městské) inspektoráty bezpečnosti práce. Krajské inspektoráty na Slovensku budou řízeny prostřednictvím Slovenského úřadu bezpečnosti práce.

Orgány ROH budou však i nadále ve smyslu § 136 zákoníku práce vykonávat dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci jako společenskou kontrolu. Orgány státního odborného dozoru budou při plnění svých úkolů úzce spolupracovat s orgány dozoru ROH tak, aby se jejich činnost účelně doplňovala. Půjde přitom o vztahy soudružské spolupráce a vzájemného respektování.

Orgány státního odborného dozoru budou poskytovat orgánům dozoru ROH informace o problémech bezpečnosti práce a budou s nimi projednávat otázky společného postupu při výchově pracujících k bezpečnosti při práci a při prosazování opatření ke zlepšení pracovního prostředí v jednotlivých oborech národního hospodářství a závodech. S Ústřední radou odborů budou projednávat hlavní směry v prevenci pracovních úrazů a budou jí poskytovat zprávy a informace určené pro státní orgány.

Rozsah a způsob spolupráce orgánů dozoru ROH a orgánů státního odborného dozoru se ve všech těchto otázkách důsledně zaměří k postupnému a soustavnému zlepšování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Činnost státního odborného dozoru bude zahrnovat:

a) dozor nad bezpečností práce; pro tuto činnost bude do státního odborného dozoru začleněna technická část dozoru včetně výzkumu, kterou ROH nebude napříště vykonávat, tj. dosavadní oprávnění a úkoly orgánu dozoru ROH, vyplývající z různých předpisů bezpečnostně technické povahy, zejména z československých státních norem. Činnost orgánů státního odborného dozoru bude dále zahrnovat dozor nad technickým stavem strojů používaných v zemědělství i nad bezpečností při práci s těmito stroji, který dosud vykonávaly orgány ministerstva zemědělství a výživy;

b) dozor nad bezpečností a spolehlivostí tzv. vyhrazených technických zařízení, který dosud vykonával Ústav technického dozoru, podléhající Ústřední správě energetiky.

Do státního odborného dozoru bude dále začleněn Československý lodní registr jako organizace pro klasifikaci lodí, jejich stavby, lodních zařízení, motorů a materiálů; tato činnost byla dosud vykonávána v působnosti ministerstva zahraničního obchodu. Jde o činnost ve smyslu § 10 odst. 2 zákona č. 26/1964 Sb., o vnitrozemské plavbě.

Působnost státního odborného dozoru se bude vztahovat na výrobní i nevýrobní činnosti státních, družstevních a jiných organizací a provozovatelů ve všech odvětvích národního hospodářství, která zahrnují přes 32 tisíc závodů se 6,5 mil. pracovníků.

Se zřetelem na specifické podmínky provozu bude v závodech podléhajících hornímu zákonu č. 41/1957 Sb. vykonávat dozor nad bezpečností práce a technických zařízení nadále státní báňská správa. Výkon dozoru nad bezpečností technických zařízení na dráhách, ve vodní, letecké a veřejné silniční dopravě, v silničním hospodářství a ve spojích se rovněž ponechává dosavadním specializovaným orgánům státního odborného dozoru. Bude zachován i dosavadní rozsah tohoto dozoru v oboru působnosti ministerstev národní obrany a vnitra.

Ke splnění úkolů orgánů státního odborného dozoru bude po plném rozvinutí jejich činnosti třeba ročně těchto finančních prostředků:

na dozor na bezpečnost práce včetně výzkumu

30,5 mil. Kčs

na dozor na bezpečnost a spolehlivost technických zařízení

8,7 mil. Kčs

na činnost Československého lodního registru

2,7 mil. Kčs

celkem

41,9 mil. Kčs


 

Náklady na činnost Československého lodního registru jsou plně hrazeny z jeho příjmů, takže ze státního rozpočtu se předpokládá uvolnění finančních prostředků ve výši 39,2 mil. Kčs ročně.

Mimoto se předpokládá, že část činnosti orgánů státního odborného dozoru bude vykonávána za úhradu, takže je možné počítat též s příjmy, a to jak ve formě správních poplatků, které budou příjmem státní pokladny, tak ve formě cen stanovených na podkladě vyhlášky Státní komise pro finance, ceny a mzdy č.47/1967 Sb., o cenách.

Prostředky k ochraně nákladů na činnost státního odborného dozoru vykonávanou podle dosavadních předpisů jsou v roce 1968 zahrnuty do rozpočtových kapitol příslušných ústředních orgánů (ministerstva zemědělství a výživy, Ústřední správy energetiky a ministerstva zahraničního obchodu) a budou ke dni počátku účinnosti navrhovaného zákona delimitovány do nově vzniklého orgánu. Náklady na činnost Ústředního úřadu bezpečnosti práce a Slovenského úřadu bezpečnosti práce budou v roce 1968 kryty z rozpočtové rezervy ministerstva financí.

Zvláštní část

K § 1 a 2

Organizace státního odborného dozoru je dvoustupňová. Ústřední úřad bezpečnosti práce bude jako orgán s celostátní působností řídit Slovenský úřad bezpečnosti práce a krajské (v Praze a Bratislavě městské) inspektoráty. Krajské inspektoráty na Slovensku řídí Ústřední úřad bezpečnosti práce prostřednictvím Slovenského úřadu bezpečnosti práce. Mimoto bude řídit Československý lodní registr.

Nezávislost Ústředního úřadu bezpečnosti práce na ostatních orgánech státní správy a na hospodářských orgánech je důležitou podmínkou výkonu dozoru na bezpečnost práce a technických zařízení. Proto je předseda Ústředního úřadu bezpečnosti práce jmenován a odvoláván vládou a bezprostředně podřízen určenému členu vlády, který má ústavní odpovědnost za činnost orgánů státního odborného dozoru. Obdobné postavení má Slovenský úřad bezpečnosti práce a jeho předseda.

Československý lodní registr se podřizuje Ústřednímu úřadu bezpečnosti práce, aby byl nezávislý na výrobních a obchodních organizacích, což je nezbytné z hlediska mezinárodních obchodních vztahů.

K § 3

Pod pojmem organizace se rozumějí i školy a pracoviště žáků, studentů, učňů a mládeže v pracovním poměru při odborné výuce a při polytechnické a výrobní praxi.

K § 4

Vzhledem k velkému počtu projektů staveb, zařízení a strojů (včetně dovážených i vyvážených zařízení a strojů) bude třeba, aby Ústřední úřad bezpečnosti práce určil, které z nich a v jakém rozsahu budou předmětem dozoru. Pro tento výběr stanoví Ústřední úřad bezpečnosti práce zásady. Dozorčí činnost zahrne též podávání odborných posudků, přičemž dělba práce mezi orgány státního odborného dozoru a orgány státního zkušebnictví bude zajištěna jednak navrhovaným zákonem, jednak zákonem o státním zkušebnictví.

V přítomné době není určen orgán státní správy, který by vydával předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení s platností pro více odvětví, koordinoval vydávání těchto předpisů s platností pro jednotlivá odvětví a vedl evidenci všech těchto předpisů. Tento úkol bude plnit Ústřední úřad bezpečnosti práce, který bude tyto předpisy vydávat také ve vhodném formátu a doplňovat je populárním výkladem. Bude použito i dalších forem popularizace, jako filmu, rozhlasu, televize apod. Pokud československé státní normy obsahují ustanovení o bezpečnosti práce a technických zařízení, bude Ústřední úřad bezpečnosti práce neopominutelným účastníkem při jejich projednávání a schvalování.

Aby byl zajištěn jednotný postup při řešení problémů dozoru v oblasti bezpečnosti práce a technických zařízení, počítá se s tím, že Ústřední úřad bezpečnosti práce bude při tvorbě bezpečnostně technických předpisů koordinovat činnost orgánů, které budou vykonávat nadále dozor mimo působnosti nově zřizovaných orgánů státního odborného dozoru. Při Ústředním úřadu bezpečnosti práce bude proto vytvořen koordinační sbor složený ze zástupců Ústřední rady odborů, orgánů státního odborného dozoru specializovaných na tomto úseku (zejména státní báňské správy, Ústřední správy spojů, ministerstev dopravy, národní obrany a vnitra), zástupců dalších orgánů státního odborného dozoru (hygienické služby, požární ochrany apod.) i jiných zúčastněných ústředních orgánů.

Účast Ústředního úřadu bezpečnosti práce na projednávání návrhů plánů rozvoje národního hospodářství je nezbytná, neboť je třela, aby se hledisko zajištění bezpečnosti práce stalo nedílnou částí těchto plánů.

Slovenský úřad bezpečnosti práce bude plnit na Slovensku úkoly Ústředního úřadu bezpečnosti práce. Bude řídit a kontrolovat činnost krajských inspektorátů na Slovensku a rozhodovat o odvoláních proti jejich rozhodnutím. Bude také spolupracovat s příslušnými slovenskými orgány státní správy a s orgány ROH. Bude vydávat publikace a jiné výchovné a propagační pomůcky popřípadě též v jazyce maďarském.

K § 5

Aby opatření orgánů státního odborného dozoru byla účinná, bude nutno, aby tyto orgány systematicky a pečlivě kontrolovaly, jak jsou plněny jejich příkazy anebo zákazy. Při porušení předpisů nebo nedodržení příkazů budou orgány státního odborného dozoru v méně závažných případech ukládat pokuty v blokovém řízení podle vyhlášky č. 61/1961 Sb., která bude ke dni počátku účinnosti navrhovaného zákona v tomto smyslu doplněna. Půjde-li o hrubá zavinění, budou moci ukládat jednotlivcům pokuty až do částky rovnající se trojnásobku jejich průměrného hrubého měsíčního výdělku. Organizacím budou moci za porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení ukládat pokuty až do částky 100 000 Kčs.

Účinnost pokut ukládaných organizacím se zesiluje možností zvýšit původně určenou částku pokuty až o 100%, nebude-li dodržen nově stanovený termín k provedení nápravy.

Orgány státního odborného dozoru budou mít kromě toho možnost navrhovat uložení přirážky k pojistnému ve smyslu opatření Ústřední rady odborů ze dne 22. prosince 1958, o organizaci a provádění nemocenského pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších opatření ÚRO (vyhláška předsedy vlády č. 6/1967 Sb.). Návrhy budou předkládány okresním odborovým radám jako orgánům oprávněným tyto přirážky ukládat.

K § 10

Navrhovaným zákonem zůstávají nedotčena ustanovení zákoníku práce č. 65/1965 Sb., předpisů o výkonu dozoru v závodech podléhajících státnímu odbornému dozoru vykonávanému orgány státní báňské správy podle horního zákona, předpisů, jimiž se doplňují předpisy o organizaci státní báňské správy, obsažené v zákoně č. 61/1965 Sb., podobných předpisů platných v resortech dopravy, spojů, národní obrany a vnitra, předpisů o hygienickém dozoru podle zákona č. 20/1966 Sb., o péči a zdraví lidu, předpisů o požární ochraně a předpisů o technické normalizaci a státním zkušebnictví.

V Praze dne 6. března 1968

Předseda vlády:

Lenárt v. r.

Ministr - předseda Státní komise pro techniku:

Dr. Vlasák v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP