Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

178

Zpráva

výboru pro plán a rozpočet

o vládním návrhu usnesení (tisk 176),

jimž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 ústavy státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1967

Výbor pro plán a rozpočet projednat na své schůzi dne 13. června 1968 za účasti zpravodajů projednaných kapitol státního rozpočtu vládní návrh usnesení (tisk 176), jímž Národní shromáždění schvaluje státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1967.

Výbor se jednomyslně usnesl doporučit Národnímu shromáždění schválit usnesení v tomto znění:

Národní shromáždění ČSSR po projednání státního závěrečného účtu za rok 1967 a na základě stanoviska Ústřední komise lidové kontroly

I. zjišťuje

1. k celkovému pojetí a úloze státního rozpočtu v období zavádění nové soustavy řízení, že

- vývoj finanční situace v roce 1967 byl těsně spjat s celkovou hospodářskou situací státu;

místo i úloha státního rozpočtu byla ve značném rozsahu předurčena rozhodnutími vlády;

- státnímu rozpočtu byl v rámci celkové hospodářské politiky přijaté vládou pro rok 1967 vymezen malý prostor pro aktivní ovlivňování vývoje ekonomiky, zejména strukturálních změn;

- systém příjmů státního rozpočtu - tedy konstrukce odvodů - měl značný vliv na skutečnost, že přes v podstatě příznivé hospodářské výsledky v jednotlivých odvětvích se jejich vztah ke státnímu rozpočtu zhoršil; docházelo k nezdravé situaci charakterizované vztahem bohaté podniky - chudý stát;

- základní problémy vědy a techniky byly ze státního rozpočtu dotovány v řadě případů bez dostatečného zajištění realizace výsledků vyřešených úkolů; což spočívalo též v nedostatečné kontrole účelnosti vynakládaných prostředků ze strany centrálních orgánů;

- vládní rozpočtová rezerva byla v převážné míře předem účelově určena na normální výdaje, které nebyly z důvodu nevyjasněnosti zdrojů příjmů zařazeny do státního rozpočtu. Celkové napětí mezi příjmy a výdaji ve státním rozpočtu neumožnilo vytvoření rezervy pro nepředvídané výdaje;

- kontrola plnění státního rozpočtu nebyla v roce 1967 na žádoucí výši; zlepšení nastává až od letošního roku, kdy rozvíjejí svou činnost odbory státních financí a vykazují první úspěchy;

- z těchto důvodů je nezbytné posuzovat výsledky státního rozpočtu za rok 1967 v návaznosti na celkovou hospodářskou situaci a hospodářskou politiku vlády v roce 1967;

2. k celkovému vývoji hospodářské situace v roce 1967, že

- v národním hospodářství se v roce 1967 nadále reprodukovaly negativní tendence minulých let. Dosažené výsledky v životní úrovni nejsou úměrné vysokým tempům růstu národního důchodu a svědčí o jednostrannosti těchto globálních ukazatelů při analytické činnosti;

- centralistický model řízení už a ekonomický ještě nefunguje. O podniku jako o ekonomickém článku se zatím velmi živě teoreticky diskutuje. Taková situace nemůže nemít vliv na společenskou morálku, která negativně působí na reprodukční proces;

- peněžní nerovnováha se dále prohloubila a vznikaly inflační tlaky vyvolané zejména nuceně odloženou kupní silou obyvatelstva a příznivou důchodovou situací řady podniků, způsobenou nedokonalostí ekonomických podmínek, přestavbou velkoobchodních cen, nedostatky v investiční výstavbě, růstem zásob a zvýšením našeho celkového věřitelského postavení vůči zahraničí při současném zvýšení krátkodobé zadluženosti ve volných měnách;

- státní rozpočet namísto plnění restriktivní funkce musel plnit konkrétní ochranářské úkoly. Vytvořil se systém, jehož součástí se stala i dotační politika, která přispěla v roce 1969 k oslabení centrálních rezerv. Nebyla splněna vyhlášená aktivní protiinflační politika. Z nedostatku národohospodářské koncepce, navzdor novému ekonomickému řízení se prosazovaly staré metody i ve financování. Rezervy a i národní výbory na značnou část svých mimořádných výdajů požadovaly krytí z ústředního rozpočtu nebo vládní rozpočtové rezervy, ačkoliv měly dostatek vlastních zdrojů a na všech stupních řízení - s výjimkou právě ústředního rozpočtu - byl vytvořen systém rezerv pro nepředvídané výdaje. Příznivých hospodářských výsledků, jak ukazují výsledky kapitol u řady podniků bylo v mnoha případech dosaženo nežádoucím způsobem;

3: ke konkrétním výsledkům hospodaření státního rozpočtu v roce 1967, že

hospodaření podle ústředního rozpočtu za rok 1967 mělo tyto výsledky v mld. Kčs:

 

schválený rozpočet

-

skutečnost

celkové příjmy

124,5

 

124,5

celkové výdaje vč. subvencí a dotací národním výborům

124,5

 

127,3

schodek

-

 

2,8


 

Práce centrálních orgánů v roce 1967 byla na úseku rozpočtového hospodaření složitá a náročná, neboť přebudování systému řízení bylo zkomplikována negativními hospodářskými výsledky minulých let. Dosavadní ekonomické tendence vedly ke schodkovosti státního rozpočtu. V některých dřívějších letech byly nepříznivé výsledky vyrovnávány ze státních finančních rezerv. Letos poprvé ve státním závěrečném účtu je schodek skutečně vykázán.

Schodek, který činí necelá 2% z celkových uskutečněných výdajů státního rozpočtu, vyplynul z celé řady zhoršujících i zlepšujících vlivů. Horší výsledky byly dosaženy např. na těchto úsecích:

- rozpočet neinvestičních dotací ústředně řízeným podnikům byl překročen o 2,1 mld. Kčs. Jde především o dotace, které byly čerpány dle schválených sazeb ve vztahu k realizaci a mimořádné požadavky, které nemohly být zohledněny při kvantifikaci ekonomických nástrojů v nové soustavě řízení;

- plán zahraničního obchodu na rok 1967 předpokládal pasivní platební bilanci a v této souvislosti příjem státního rozpočtu 0,5 mld. Kčs. Skutečný výsledek platební bilance byl však aktivní a proto odpadl tento zdroj státního rozpočtu;

- překročen byl plán účelových subvencí a dotací národním výborům a to především u subvencí na investice rozpočtových organizací a u státního příspěvku na družstevní bytovou výstavbu (např. úhrady oprav silnic a škod ze živelních pohrom, úhrady na rozvoj a rekonstrukci hl. m. Prahy, aj.);

4. k vývoji hospodářské situace v prvním čtvrtletí 1968, že

- nedochází k výraznému zlepšení směrem k rovnoměrnému stavu v ekonomice. Vzhledem k rychlému růstu požadavků ze všech oblastí našeho hospodářství i společenského života napětí mezi zdroji a potřebami roste. Pokračují v podstatě tendence rozvoje hospodářství z r. 1967. Navíc řada nových požadavků na státní rozpočet situaci dále zhoršuje, což ve svých důsledcích ohrožuje vyrovnanost státního rozpočtu v letošním roce;

- tento vývoj potvrzuje nutnost urychleného zpracování konsolidačního programu;

II. bere na vědomí

že vláda urychlí přípravu nivelizace zákona č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky. Při nivelizaci bude mima jiné uplatněno

- za účelem účinnější kontroly Národním shromážděním zabezpečit, aby výsledné finanční vztahy (dotace a subvence) rozpočtu národních výborů stanovené zákonem o státním rozpočtu mohla vláda během roku upravovat pouze na základě zákonného opatření Národního shromáždění;

- zpracovat režim postupu a pravomocí vlády a Národního shromáždění při časovém nesouladu mezi rozpočtovými příjmy a výdaji uvnitř roku (příp. v celém roce), tzn. stanovit hranici možného deficitu, kdy zásahy do rozpočtových výdajů podléhají vládě a kdy je třeba souhlasu Národního shromáždění;

- upravit vztah mezi státním rozpočtem a úvěrovým plánem tak, aby Státní banka mohla za určitých podmínek povalovat přechodné úvěry státnímu rozpočtu a aby státní rozpočet a vláda byly vázány podmínkami měnové politiky;

- zpracovat režim vytváření a používání prostředků vládní rozpočtové rezervy a důsledně kontrolovat jeho dodržování;

- vypracovat zásady pravomoci Národního shromáždění, vlády a ministerstva financí při používání prostředků státních finančních rezerv;

III. schvaluje

a) státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1967, který vykazuje schodek 776 688 tis. Kčs; ústřední rozpočet skončil schodkem 2 831 152 tis. Kčs a rozpočty národních výborů přebytkem 2 054 464 tis. Kčs;

b) aby k tíži státního rozpočtu na rok 1967 byly poskytnuty nad schválený rozpočet dotace ústředně řízeným podnikům v souvislosti s projednáváním a schvalováním výsledků hospodaření za rok 1967 ve výši 2125 mil. Kčs;

c) aby z celkového přebytku hospodaření národních výborů ve výši 2 054 484 tis. Kčs, po odpočtu částky 29 823 tis. Kčs odvedené při vypořádání za rok 1967, převedly národní výbory 2 024 641 tis. Kčs do svých fondů rezerv a rozvoje;

IV. ukládá

vládě ČSSR

1. předložit Národnímu shromáždění do konce roku 1968 návrh řešení k vyrovnání státního hospodaření za rok 1967, a to zejména zpřísněním výdajové politiky a úpravou daňové soustavy;

2. vypracovat v souladu s vládním prohlášením konsolidační program národního hospodářství a předložit jej Národnímu shromáždění současně s návrhem zákona o státním rozpočtu na rok 1969;

3. v návaznosti na konsolidační program vypracovat a předložit Národnímu shromáždění odpovídající pojetí státního rozpočtu včetně nového daňového systému;

4. prověřit možnosti urychleného přechodu národního hospodářství na realizovaný hrubý důchod;

5. předkládat Národnímu shromáždění návrhy na poskytování a přijímání dlouhodobých vládních úvěrů a půjček;

6. podat Národnímu shromáždění zprávu, jak se vyvíjí v národním hospodářství útlum ze zvýšení dovozních cen v roce 1968;

7. zabezpečit, aby příslušné orgány vlády informovaly výbory NS o svých stanoviscích k námětům, které výbory NS přijaly v souvislosti s projednáváním finančního hospodaření za rok 1967 některých kapitol státního rozpočtu.

doc. ing. Pavol Rapoš v. r.

místopředseda výboru

V Praze dne 13. června 1968

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP