Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968
IV. volební období
195
Vládní návrh
Zákon
ze dne ............................... 1968,
o některých opatřeních v oblasti periodického tisku a ostatních hromadných informačních prostředků
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
(1) V zájmu dalšího pokojného vývoje je třeba, aby v oblasti periodického tisku a ostatních hromadných informačních prostředků nebyly narušovány důležité zájmy vnitřní nebo zahraniční politiky státu. Za tím účelem se zřizují jako orgány státní správy Úřad pro tisk a informace, na Slovensku Slovenský úřad pro tisk a informace.
(2) Na Úřad pro tisk a informace přechází dosavadní působnost ministerstva kultury a informací podle zákona č. 81/1966 Sb, o periodickém tisku a o ostatních hromadných informačních prostředcích, ve znění zákona č. 84/1968 Sb.; v témže rozsahu přechází dosavadní působnost Komise Slovenské národní rady pro kulturu a informace na Slovenský úřad pro tisk a informace. Úkolem úřadů pro tisk a informace je zejména jednotně usměrňovat a kontrolovat činnost periodického tisku a ostatních hromadných informačních prostředků.
§ 2
Organizaci a začlenění Úřadu pro tisk a informace, jakož i podrobnější vymezení jeho působnosti stanoví vláda, a pokud jde o Slovenský úřad pro tisk a informace, Slovenská národní rada.
§ 3
Zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a o ostatních hromadných informačních prostředcích, se mění a doplňuje takto:
Ustanovení § 8 se označuje jako odstavec 1 a připojují se k němu další odstavce tohoto znění:
"(2) Jsou-li zprávy, údaje a jiné informace uveřejněné v novinách, časopisech nebo v jiných periodických tiskovinách v rozporu s posláním periodického tisku (§ 2), zejména porušují-li důležité zájmy vnitřní nebo zahraniční politiky státu, může orgán příslušný k provedení registrace dříve, než vydá rozhodnut pode odstavce 1. písm. c),
a) udělit vydavateli důtku, nebo
b) odejmout dočasně, nejdéle na dobu 3 měsíců oprávnění vydávat periodický tisk.
(3) Rozhodnutí podle odstavce 1 písm. c) nebo podle odstavce 2 písm. b) přezkoumá na návrh vydavatele krajský soud. Pro řízení o návrhu platí občanský soudní řád."
§ 4
Tento zákon platí po dobu nezbytné potřeby; nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Okolnosti vyvolané vstupem vojsk pěti státu Varšavské smlouvy si vyžádaly některá mimořádná opatření na úseku periodického tisku a ostatních hromadných informačních prostředků. Hlavním smyslem těchto opatření je, aby nebyly ohrožovány důležité zájmy republiky, zejména pokud jde o její mezinárodní závazky. Usnesením vlády ze dne 30. srpna 1968 byl dán podmět ke zřízení úřadů pro tisk a informace, jejichž činnost má být především zaměřena na účinnou pomoc všem hromadným sdělovacím prostředkům tak, aby byla všestranně podporována politika vlády a plně respektovány zájmy státu.
K realizaci tohoto usnesení je třeba konstituovat tyto úřady jako orgány státní správy s potřebnou pravomocí. Vzhledem k tomu že jde o opatření přechodného charakteru, považuje se za vhodné, aby působnost těchto orgánů byla zákonem vymezena jen rámcově; podrobnosti, jakož i jejich organizace a začlenění v systému státní správy, se ponechává vládě, resp. Slovenské národní radě. Předpokládá se, že tyto orgány vydají za tím účelem v nejkratší době statuty zřizovaných úřadů.
Zneužívání svobody slova může zejména v současné době znamenat vážné nebezpečí pro důležité zájmy našeho státu. Státním orgánům je proto třeba poskytnout dostatek účinných prostředků, aby bylo zabráněno event. zneužívání ústavní svobody projevu tiskem. Aby nebylo vždy nutno v každém případě opakovaného porušení politických zájmů státu použít krajního opatření, jímž podle dosavadních předpisů je toliko odnětí registrace periodického tisku, navrhuje se vhodným způsobem rozšířit počet sankcí. Použití zákonných sankcí by přicházelo v úvahu zejména v případech opětovného porušení směrnic a doporučení vydaných příslušnými úřady pro tisk a informace. Zárukou objektivního rozhodnutí v případech dočasného nebo trvalého odnětí registrace je možnost přezkoumání rozhodnutí správního orgánu krajským soudem.
Vláda předpokládá, že navrhovaný zákon bude mít časové omezenou platnost. V tomto smyslu je formulováno i závěrečné ustanovení vládního návrhu.
V Praze dne 24 září 1968
Předseda vlády:
Ing. Černík v. r.
Ministr kultury a informací:
Galuška v. r.
Ministr spravedlnosti:
Dr. Kučera v. r.