Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

218

Vládní návrh

Zákon

ze dne .................... 1968

o gymnasiích

Národní Shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákonu:

§ 1

(1) Ke zvýšení úrovně středoškolského vzdělání se zřizují gymnasia.

(2) Gymnasium poskytuje úplné střední všeobecné vzdělání a připravuje pro studium na vysokých školách; absolventi gymnasia jsou též způsobilí pro zastávání funkcí v oblasti správy a hospodářství, odpovídajících jejich vzdělání.

(3) Studium na gymnasiu trvá čtyři roky a končí maturitní zkouškou.

§ 2

(1) Gymnasia zřizují krajské národní výbory. Počínajíc školním rokem 1968/69 přemění krajské národní výbory střední všeobecně vzdělávací školy postupně na gymnasia.

(2) Organizaci gymnasií a studium na nich, jakož i způsob, jakým budou přeměněny střední všeobecně vzdělávací školy na gymnasia,.upraví ústřední orgány České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, kterým přísluší výkon státní správy ve věcech školských.

§ 3

Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují se na gymnasia právní předpisy platné pro střední všeobecné vzdělávací školy.

§ 4

Ustanovení § 1 a 3 tohoto zákona se vztahují přiměřeně i na vojenské školy poskytující úplné střední všeobecné vzdělání. Postupnou přeměnu těchto škol na gymnasia provede ministerstvo národní obrany.

§ 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Všestranný rozvoj naší společnosti je podmíněn širokým vzestupem vzdělanosti našeho lidu, zejména všeobecného středního vzdělání, které umožňuje uplatnění v nejrůznějších oblastech lidské činnosti a odstraňuje nevýhody úzce zaměřené odborné přípravy.

Tato naléhavá potřeba rozvoje středního všeobecného vzdělání vedla již k dílčí úpravě studia na středních všeobecně vzdělávacích školách, které je především poskytují. V současné době probíhají rovněž přípravy ke stanovení nového obsahu základního vzdělání, na které střední škola naváže. V další etapě rozvoje našeho školství se bude vycházet i z výsledků diferencované přípravy vybíraných žáků vyšších ročníků základní devítileté školy ke studiu na středních školách.

Po celou dobu existence středních všeobecně vzdělávacích škol jsou učiteli a ostatní veřejností vznášeny kritické připomínky k názvu těchto škol, který je popisný a nemá tradici v historii československého školství. Naše veřejnost a vědecká a výzkumná pracoviště proto doporučují zřizovat místo nich gymnasia. Gymnasia by navázala na dlouhodobé tradice tohoto typu školy u nás s cílem poskytovat mládeži, u níž se spolehlivě projeví vlohy, úplné střední všeobecné vzdělání a připravovat ji ke studiu na vysokých školách a k výkonu některých povolání, především v oblasti správy a kultury. V široké diskusi, zorganizované ministerstvem školství a pověřenectvem Slovenské národní rady pro školství v prvém pololetí 1948, se pro návrat ke gymnasiu vyslovily jednoznačně jak školy a vědecká pracoviště, tak i jednotlivci. Střední všeobecně vzdělávací školy by se přeměňovaly na gymnasia postupně v nejbližších několika letech.

Zkušenosti s vyučováním na střední všeobecné vzdělávací škole v uplynulých letech ukázaly dále, že nelze uvedených náročných cílů s úspěchem dosáhnout tříletým studiem. Toto studium, zejména v některých předmětech (matematika, fyzika, cizí jazyky aj.), vede ke spěchu, k přetěžování žáků a tím i k povrchním a nepevným znalostem. To se zejména projevuje v úrovni připravenosti absolventů ke studiu na vysokých školách a pro výkon povolání, pro něž je úplné střední všeobecné vzdělání na požadované úrovni základním předpokladem. Přechodem na pětidenní vyučovací týden se situace zhorší, neboť bylo nutno snížit celkový počet týdenních vyučovacích hodin.

Délku studia a koncepci střední všeobecně vzdělávací školy stanovil školský zákon v roce 1960; vycházelo se v něm z méně náročného vzdělávacího obsahu školy, než který má dnes. Zvýšené požadavky na úroveň vzdělání vedly k úpravám obsahu studia na tomto typu školy v roce 1965, nebyla však provedena opatření, aby zvýšené nároky na studující mohly být náležitě splněny. V tříletém studiu je obtížné zavádět aktivní vyučovací metody a rozvíjet samostatnou studijní práci, studující jsou nuceni omezovat rovněž zájmovou činnost a porušují se i hygienické požadavky na život a práci značné části mládeže v období dospívání.

Obtíže jsou i v rozvíjení politickovýchovné činnosti studujících ve škole i mimo vyučování a rovněž ve společenských organizacích, především pro nedostatek času.

S přihlédnutím k sledovaným cílům studia na gymnasiu navrhuje ministerstvo školství prodloužit studium na čtyři roky.

Návrh na prodloužení studia o jeden rok má kladný ohlas u rodičů žáků. Do 1. ročníku čtyřletého studia se přihlásilo více než 50% studujících přijatých v letošním školním roce do 1. ročníku středních všeobecně vzdělávacích škol.

Prodloužení studia na 4 roky by umožnilo další prohloubení obsahu studia a celkové zvýšení úrovně poskytovaného úplného středního všeobecného vzdělání. V podkladech ministerstva školství pro přeměnu středních všeobecně vzdělávacích škol na gymnasia se počítá se dvěma etapami obsahové přestavby. V 1. etapě by se v maximální míře využilo nynějších učebních osnov, učebnic a učebních pomůcek, ve 2. etapě, která by již navázala na nový obsah základní devítileté školy, by se obsahu vyučování již šíře uplatnily nové poznatky ve vědě, technice i kultuře a byly by vypracovány a postupně zaváděny nová osnovy, učebnice a pomůcky. Časový odstup obou etap a obsahová přestavba základního vzdělání by pro to vytvořily předpoklady.

Důsledky pro plán a rozpočet KNV

V letech 1968 až 1970 se ve spojení se zřizováním čtyřletých gymnasií neprojeví potřeba zvýšení plánu a rozpočtu krajských národních výborů. Naopak, v těchto letech se projeví úspory ve mzdových fondech v důsledku snížení počtu vyučovacích hodin na školách poskytujících úplné střední všeobecné vzdělání (pětidenní vyučovací týden). V roce 1971 budou však již 4. ročníky gymnasia v počtu tříd odpovídajícím jedné polovině počtu tříd nově zřizovaných 1. ročníků, v dalším roce pak již plný počet tříd 4. ročníků, odpovídající počtu tříd v nižších ročnících. V uvedeném roce se tedy zvýší potřeba pracovníků, zvýší se náklady na provoz škol a mzdové fondy v rozpočtu krajských národních výborů a zvýší se i náklady na výstavbu škol a učeben a jejich vybavení.

Potřeba nových pracovníků a zvýšení mzdových prostředků

Jak již uvedena v předcházejícím odstavci, zvýší se potřeba pracovníků v roce 1971 postupné a bude ji možno krýt absolventy vysokých škol. V přiložené tabulce č. 2 jsou uvedeny mzdové prostředky ve dvou variantách: Varianta a vychází z potřeby mzdových prostředků při výpočtu podle průměrné mzdy v roce 1968/69, tj. v organizaci platné pro rok 1869, a varianta b odpovídá výpočtům podle narůstající průměrné mzdy zhruba o 5,7% ročně. Varianta b je pro posuzování nákladů reálná.

Ostatní neinvestiční výdaje

Obdobně jako výdaje na mzdovém fondu, budou se od roku 1971 zvyšovat i ostatní neinvestiční výdaje. Tyto neinvestiční výdaje jsou v tabulce č. 2 vypočteny podle ukazatelů průměrných výdajů na třídu a žáka:

- provozní a věcné výdaje

24 200 - 25 350 Kčs na třídu

- vybavení nových učeben

17 150 Kčs na třídu

- učebnice a školní potřeby

67 Kčs na žáka

- cestovné a stipendia průměrně

290 Kčs na žáka


 

Tyto orientační ukazatele se v jednotlivých letech mění v důsledku upravovaných cen a jsou ovlivňovány úvahami o růstu příjmů obyvatelstva ovlivňujících výši sociálních stipendií.

Celkové neinvestiční výdaje se v plném rozsahu projeví až v roce 1973, a to ve výši cca 1.28 mil. Kčs (včetně mzdových fondů).

Investiční prostředky na zabezpečení nových kapacit

V roce 1971, kdy již vzniknou 4. ročníky gymnasia, se projeví i potřeba nových učeben. Tato potřeba představuje v roce 1971 575 nových učeben, v roce 1973 již 1107 nových učeben. Na výstavbu jedné učebny pro střední školu je třeba cca 700 000 KČS investičních prostředků, tj. 15 - 20 tis. Kčs na 1 žákovské místo. Některé krajské národní výbory (s výjimkou na Slovensku) předpokládají, že až jednu polovinu potřeby učeben bude možno krýt použitím nevyužitých učeben na základních devítiletých školách. Po roce 1975 se již bude zvyšovat počet tříd na základních devítiletých školách a projeví se tedy potřeba vybudovat potřebné kapacity pro gymnasia.

Zabezpečení celkové potřeby 1107 nových učeben představuje v současném hodnotovém vyjádření náklad na investice v částce cca 775 mil. Kčs. Za předpokladu, že asi polovina potřebných učeben bude získána novým rozmístěním škol v místech dosavadních středních všeobecně vzdělávacích škol, bylo by na investice zapotřebí částky 387,5 mil. Kčs. Rozložení této celkové částky je uvedeno v tabulce č. 2.

V Praze dne 25. listopadu 1988

Předseda vlády:

Ing. Černík v. r.

Ministr školství:

prof. dr. Kadlec v. r.

 

Tabulka č. 1

Přehled

o přechodu z 3letých SVVŠ na 4letá gymnasia

 

Text

Školní rok

1968/69

1969/70

1970/71

1971/72

1972/73

1973/74

očekávaná skut.

Návrh plánu

1. Počet žáků nově přijatých do

             

1. ročníků celkem

 

37 170

37 220

37 300

38 200

39 400

40 700

z toho studium

3leté

18 590

-

-

-

-

-

 

4leté

18 580

37 220

37 300

38 200

39 400

40 700

   

Celkový počet žáků

2. Počet žáků celkem

 

101520

102 950

106 740

124 100

142 900

146 200

z toho studium

3leté

82 940

48 080

17130

-

-

-

 

4leté

18 580

54 870

89 610

124 100

142 900

146 200

   

Studium 3leté

3. Počet žáků celkem

 

82 040

48 080

17 130

-

-

-

z toho

1. ročník

18 59

-

-

-

-

-

 

2. ročník

32 400

17 680

-

-

-

-

 

3. ročník

31 950

30 400

17 130

-

-

-

   

Studium 4leté

4. Počet žáků celkem

 

18 580

54 870

89 610

124100

142 900

146 200

z toho

1. ročník

18 580

54 870

37 300

38 200

142 900

40 700

 

2. ročník

-

37 220

35 360

35 400

39 400

37 400

 

3. ročník

-

-

16 950

33 900

36 300

34 800

 

4. ročník

-

-

-

16 600

34 000

33 300

   

Počet absolventů pro přijímací řízení na vysoké školy na školní rok

5. Počet absolventů celkem

 

29530

31 620

30 100

16 960

16 440

32 9.00

z toho:

stud. 3leté

29 530

31 620

30 100

16 960

-

-

 

stud. 4leté

-

.-

-

-

16 440

32 9,00

   

Počet tříd

6. Celkový počet tříd podle původní koncepce rozvoje

           

SVVŠ - 3leté studium

 

3 226

3 261

3 318

3 355

3-425

3 522

Nová koncepce - stud. 4leté

 

3 226

3 261

3 318

3 930

4 520

4 630

Rozdíl

 

-

-

-

+ 575

+1 095

+1 107


 

Tabulka č. 2

Náklady

na zavedení 4letého studia na gymnasiu

 

Rok

1968

1969

1970

1971

1972

1973

 

1

2

3

4

5

6

1. Počet pracovníků (v celoročním průměru)

- 20

- 93

- 216

205

1 598

2 473

2. Mzdový fond

a)

- 530

- 2 610

- 5 700

+5 430

+42 180

+ 65 600

 

b)

- 530

- 2 700

- 6060

+ 6 150

50 050

+ 81 300

3. Provozní věcné výdaje

-

-

-

4 640

18 540

27 860

4. Vybavení nových učeben

-

-

-

500

200

300

5. Učebnice a školní potřeby

-

-

-

1 200

2 320

2 340

6. Finanční náklady

a)

- 30 *)

- 210

- 450

+ 430

+ 3 370

+ 5 250

(0,8% ze mzd. fondu

b)

- 30 *)

- 210

- 480

+ 490

+ 4 000

+ 6 500

7. Cestovné a stipendia

-

-

-

5 370

9 700

9 700

A. Neinvestiční výdaje

a)

- 560

- 2 820

- 6 150

+ 26 570

+ 85 310

+ 111 140

celkem

b)

- 560

- 2 910

- 6 540

+ 27 350

93 810

128 090

             

B. Investice

a)

-

-

-

201 200

182 000

4 200

 

b)

-

-

-

402 500

364 000

8 400


 

*) pro rok 1968 pouze 0,6

Oddíl A -

a) výpočet podle prům. mzdy roku 1968/69

 

b) výpočet podle prům. mzdy narůstající průměrně o 5,7% ročně

   

Oddíl B -

a) investiční náklady na krytí novou výstavbou na 50% potřeby

 

b) investiční náklady na krytí novou výstavbou na 100% potřeby


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP