Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

233

Vládní návrh

Zákon

ze dne .......................... 1968

o státním rozpočtu na rok 1969 a o některých dalších finančních opatřeních

Národní shromáždění československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Stanovení výše státního rozpočtu

(1) Celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu na rok 1869 se stanoví částkami 156 298 156 000 Kčs (příloha č. 1).

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů souhrnným finančním vztahem k ústřednímu rozpočtu (dotacemi z ústředního rozpočtu) ve výši 16 864 037 000 Kčs a účelovými subvencemi poskytovanými z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů ve výši 18 155 700 000 Kčs (příloha č. 2).

(3) Vláda Československé socialistické republiky může v dohodě s vládami České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky upravit souhrnný finanční vztah rozpočtů národních výborů k ústřednímu rozpočtu i účelové subvence poskytované z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů, jestliže se v důsledku jejich opatření nebo opatření ústředních orgánů změní podmínky, za nichž byly souhrnný finanční vztah, popřípadě účelové subvence stanoveny; tyto úpravy provede v rozsahu vyplývajícím z finančních důsledků těchto opatření.

Další finanční opatření

§ 2

Vláda Československé socialistické republiky může snížit ústředně řízeným podnikům vodního hospodářství sazbu odvodu ze základních prostředků, na níž se vztahuje ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 83/1966 Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky.

§ 3

Vláda Československé socialistické republiky může v roce 1969 poskytovat záruky za úvěry poskytnuté státním hospodářským organizacím.

§ 4

(1) Organizace zahraničního obchodu provádějí odvod ze zisku podle zákona č. 131/1968 Sb., o odvodech ze zisku a z přírůstku mezd, ve výši stanovené v § 3 písm. c) téhož zákona. Odvod v téže výši ze zisku dosaženého ze zahraničně obchodní činnosti provádějí podle ustanovení zákona č. 131/1968 Sb. také státní hospodářská organizace pověřené prováděním zahraničního obchodu.

(2) Ministři financí České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky poskytnou organizacím uvedeným v odstavci 1 slevu z odvodu ze zisku, vyplývajícího z obchodního rozpětí, ve výši 45% ze zaplacených bankovních úroku a odpisů nedobytných zahraničních pohledávek.

§ 5

Stavební organizace neprovádějí odvod ze zisku podle zákona č. 131/1968 Sb. ze stavebních prací prováděných pro výstavbu zařízení pošt a telekomunikací a údržbu domovního fondu.

§ 6

(1) Krajské a okresní národní výbory vykonávají správu přídělů poskytovaných ústředně řízeným státním hospodářským organizacím ze státního rozpočtu a provádějí finanční vypořádání přeplatků a nedoplatků těchto přídělů mezi těmito organizacemi a státním rozpočtem. Ustanovení předchozí věty se nevztahuje na organizace, u nichž správu přídělů ze státního rozpočtu vykonává a finanční vypořádání provádí jejich nadřízený orgán; okruh těchto organizací stanoví ministerstva financí České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky.

(2) Ustanovením odstavce 1 není dotčena kontrolní působnost ministerstva financí stanovená v § 18 zákona č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.

Společná a závěrečná ustanovená

§ 7

(1) Vláda Československé socialistické republiky přepracuje do 30. června 1969 v dohodě s vládami České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky státní rozpočet na rok 1969 na státní rozpočet federace a státní rozpočty obou republik.

(2) Přepracované státní rozpočty budou předloženy ke schválení Federálnímu shromáždění, České národní radě a Slovenské národní radě.

§ 8

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Příloha č. 1

zákona č. .../1968 Sb.

Celkový přehled státního rozpočtu československé socialistické republiky na rok 1969.

Příjmy

Kčs (v tisících)

Výdaje

Kčs (v tisících)

Příjmy ze socialistického hospodářství

133 601 702

Hospodářství

61 024 371

Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva

21 165 500

Kulturní a sociální opatření

44 268 269

Ostatní příjmy

1 530 954

Obrana a bezpečnost

13 874 446

   

Správa

2 111 333

   

Dotace a subvence národním výborům

35 019 737

Úhrn

156 298156

Úhrn

156 298 156


 

Příloha č. 2

zákona č. .../1968 Sb.

Souhrnný finanční vztah a subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu

Kraj

Souhrnný finanční vztah (v tisících Kčs)

Účelové subvence (v tisících Kčs)

Národní výbor hlavního města Prahy

1 438 957

2 875 400

Středočeský

1 128 032

1 105 100

Jihočeský

1 075 822

799 700

Západočeský

1 239 032

1 114 700

Severočeský

1 660 573

1 583 300

Východočeský

1 157 827

1 095100

Jihomoravský

1 818 409

1738 700

Severomoravský

1 985 506

2 288 600

Slovenské kraje

5 561 716

5 575 100

Úhrn

16 864 037

18 155 700


 

Důvodová zpráva

Návrh státního rozpočtu na rok 1969 stanoví celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu, jakož i výši souhrnného finančního vztahu rozpočtů národních výborů a účelových subvencí poskytovaných z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů, zatím podle státoprávní úpravy platné do 31. prosince 1968.

Vzhledem k nové státoprávní úpravě, stanovené ústavním zákonem o československé federaci č. 143/1968 Sb., se navrhuje, aby zákonem bylo uloženo vládě Československé socialistické republiky, aby státní rozpočet, schválený Národním shromážděním na rok 1969, byl do 30. června 1969 přepracován na státní rozpočet federace a státní rozpočty obou národních republik. Přepracované státní rozpočty budou ke schválení předloženy zákonodárným sborům federace a obou republik.

Zmocnění vlády Československé socialistické republiky, aby v dohodě s vládami národních republik upravovala souhrnný finanční vztah rozpočtů národních výborů k ústřednímu rozpočtu a účelové subvence poskytované z ústředního rozpočtu, je nutné zejména pro případ eventuálních cenových úprav a jiných nepředvídaných změn.

Kromě stanovení výše celkových příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1969 se navrhuje, aby Národní shromáždění, obdobně jako pro rok 1968, řešilo zákonem o státním rozpočtu na rok 1969 některé naléhavé ekonomické problémy.

Jde především o možnost snížení sazby odvodu ze základních prostředků vládou pro ústředně řízené podniky vodního hospodářství. Tato sazba byla stanovena v § 6 odst. 1 zákona č. 83/1966 Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky, ve výši 6%. K odstranění nedostatku prostředků na údržbu toků a zařízení na nich se předpokládá postupné snižování sazby odvodu ze základních prostředků z 6% na 2%, z toho pro rok 1969 ze 6% na 4%.

Potřeba hospodářského života si kromě toho vyžaduje, aby Státní banka československá poskytovala v některých případech státním hospodářským organizacím úvěry, u nichž není zcela zajištěna návratnost ve lhůtách stanovených úvěrovou smlouvou. Aby poskytování takových úvěrů neměla nepříznivé důsledky měnové, je účelné, aby stát za ně převzal záruku a zajistil případnou realizaci této záruky z prostředků státního rozpočtu.

Zákonem č. 131/1968 Sb., o odvodech ze zisku a z přírůstku mezd, byla stanovena povinnost provádět odvody ze zisku ústředně řízeným státním hospodářským organizacím s výjimkou organizací uvedených v témže zákoně. Tento zákon stanovil sazbu 45% z upraveného zisku s výjimkou některých podniků nebo organizací, kterým byla stanovena nižší sazba. Ekonomické důvody, pro které byla ústředně řízeným státním hospodářským organizacím uložena povinnost provádět odvod ve výši 45% z upraveného zisku, se vztahují rovněž na organizace zahraničního obchodu. Vzhledem k tomu, že zákon č. 131/1968 Sb. nestanoví tuto povinnost organizacím zahraničního obchodu, navrhuje se, aby tato povinnost jim byla uložena navrhovaným zákonem.

Aby však nedocházelo k neodůvodněnému zvýhodňování některých výrobních podniků, pokud jde o výši sazby odvodu ze zisku, a aby tak nebyly vytvářeny nestejné podmínky pro obchodní činnost, navrhuje se stanovit, že odvod v téže výši budou provádět ze zisku dosaženého ze zahraničně obchodní činnosti všechny státní hospodářské organizace pověřené prováděním zahraničního obchodu. Proto bude nutné, aby státní hospodářské organizace, pověřené prováděním zahraničního obchodu, zajistily samostatnou účetní evidenci, aby bylo možno vyčíslit zisky dosažené ze zahraničně obchodní činnosti.

Návrh na poskytnutí slevy u zaplacených bankovních úroků je odůvodněn tím, že organizace zahraničního obchodu jsou často nuceny dovážet na úvěr pro nedostatek devizových prostředků. Navrhuje se rovněž poskytnout slevu, pokud jde o nedobytné zahraniční pohledávky, neboť v zahraničním obchodě případy odpisů těchto pohledávek jsou mnohem častější než u tuzemských podniků. Poskytování těchto slev patří do působnosti ministrů financí České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky.

Pošty a telekomunikace mají obdobný společenský charakter jako zařízení školská, zdravotnická apod., na která se vztahuje výjimka povolená ustanovením § 1 odst. 3 zákona č. 131/1968 Sb. Je proto účelné tuto výjimku povolit i pro stavební práce prováděné pro výstavbu zařízení pošt a telekomunikací. Navrhuje se, aby na základě této výjimky nebyl prováděn odvod ze zisku ze stavebních prací prováděných pro výstavbu zařízení pošt a telekomunikací. Není však z tohoto odvodu osvobozen zisk např. z prací montážních apod.

Za tím účelem, aby byl zvýšen zájem stavebních organizací na provádění žádoucích a přitom pro tyto organizace méně rentabilních stavebních prací pro údržbu domovního fondu, navrhuje se v souladu s hospodářskou směrnicí vlády na rok 1969 (bod III./C/1/c), aby stavební organizace z těchto prací rovněž neprováděly odvod ze zisku podle citovaného zákona.

Podle ustanovení § 8 zákona č. 8/1968 Sb., o státním rozpočtu na rok 1968 a o některých dalších finančních opatřeních, vykonávají krajské a okresní národní výbory správu odvodů ústředně řízených státních hospodářských organizací do státního rozpočtu a provádějí finanční vypořádání přeplatků a nedoplatků těchto odvodů. Vzhledem k velkému rozsahu dotací, subvencí a přídělů všeho druhu, které jsou ústředně řízeným státním hospodářským organizacím poskytovány ze státního rozpočtu, ukazuje se nutné, aby tato pravomoc národních výborů byla rozšířena i na správu všech přídělů těmto organizacím ze státního rozpočtu a na jejich finanční vypořádání. Toto rozšíření působnosti národních výborů je účelné i v důsledku změn v centrálních orgánech, k nimž dochází v souvislosti s novým státoprávním uspořádáním. Obdobně jako u správy odvodů do státního rozpočtu budou správu přídělů ze státního rozpočtu vykonávat odbory státních financí při krajských a okresních národních výborech.

Krajské a okresní národní výbory nebudou však provádět správu přídělů ani odvodů a nebudou vykonávat finanční vypořádání u organizací, u kterých tato působnost přísluší jejich nadřízeným orgánům, jako např. u organizací patřících do resortu ministerstva zemědělství a výživy, ministerstva lesního a vodního hospodářství, ministerstva dopravy nebo Ústřední správy spojů.

Kontrolní působnost ministerstva financí na úseku finančního hospodaření je upravena zákonem č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky. Aby byly odstraněny některé pochybnosti a tom, zda tato zákonná ustanovení nepozbyla platnosti v důsledku pozdějších zákonných úprav, navrhuje se stanovit, že příslušná ustanovení zákona č. 8/1959 Sb. nejsou ustanoveními navrhovaného zákona dotčena.

V Praze dne 5. prosince 1968

Předseda vlády:

Ing. Černík v. r.

Ministr financí:

Ing. Sucharda v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP