Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968

IV. volební období

250

Zpráva

výboru pro plán a rozpočet

k vládnímu návrhu zákona

o státním rozpočtu na rok 1969 a o některých dalších finančních opatřeních (tisk 233)

Výbor Národního shromáždění pro plán a rozpočet projednal na své schůzi dne 11. prosince 1968 za účasti zpravodajů kapitol státního rozpočtu a na schůzi dne 16. prosince 1968 vládní návrh zákona (tisk 233), jímž Národní shromáždění schvaluje státní rozpočet Československé socialistické republiky na rok 1969.

Výbor se usnesl doporučit Národnímu shromáždění schválit u nesení v tomto znění:

Národní shromáždění ČSSR po projednání státního rozpočtu na rok 1969 a na základě stanoviska Ústřední komise lidové kontroly

I. zjišťuje

1. k celkovému vývoji národního hospodářství v roce 1968, že

- ekonomická nerovnováha se dále prohloubila. V průmyslu růst mezd převýšil růst produktivity práce. Dále se zvýšila rozestavěnost. Nepodařilo se zastavit růst zásob. Dovozní zadluženost vůči oblasti volných měn vzrostla;

- přírůstek příjmů obyvatelstva dosahuje dvojnásobku plánovaného. Zásoby v maloobchodě se snižují. Úsporné vklady a hotovosti obyvatelstva rostou o dalších 6,5 mld. Kčs. Zvyšuje se napětí na vnitřním trhu, zejména se dále rozšiřuje nedostatkový sortiment;

- státní rozpočet v roce 1968, jehož vyrovnanost byla již při schvalování podmíněna řadou předpokladů byl konstruován jako restriktivní. I když nakonec bude zhruba vyrovnán, výsledky ukazují, že na hospodářství nemá důsledně protiinflační vliv;

- přestože nezbytnost dokončení ekonomické reformy je všeobecně zdůrazňována, zůstala v tomto roce reforma spíše na úrovni programových prohlášení a izolovaných opatření a na úrovni podniků nepůsobí žádoucím směrem. Při nejistotě pravidel a neustále sílícím sklonu ke schodkovitosti státního rozpočtu jsou vynucovány další zásahy do soustavy odvodů, které jsou silným nepříznivým stimulátorem převahy krátkodobých zájmů podniků nad jejich zájmy dlouhodobými. Ukazuje se, že dnešní soustava ekonomických nástrojů dosud nedostatečně vystihuje objektivní ekonomické souvislosti a zákonitosti;

- ekonomický vývoj v roce 1968 je ovlivněn také tím, že do popředí vystoupily nahromaděné nedostatky, jejichž příčiny tkví v minulosti, které však v dřívějším politickém ovzduší se nemohly plně projevit a být řešeny. Proto v celkové politické atmosféře vystupovaly do popředí zejména v oblasti nároků na státní rozpočet silné skupinové zájmy. Potlačované politické a ekonomická rozpory minulých let vyžadují řešit značné množství úkolů, které lze zvládat jen postupně a s velkými obtížemi.

2. K celkové charakteristice státního rozpočtu na rok 1969, že

- je prvním dokumentem, který jak svou koncepcí příjmů a výdajů, tak i obsahem jednotlivých opatření by měl být součástí realizace hospodářské a sociální politiky vlády, obsažené ve vládních prohlášeních z roku 1968 a konkretizované v hospodářské směrnici vlády na rok 1969. Státní rozpočet na rok 1969 svým obsahem není dostatečně schopen se podílet na řešení ekonomické nerovnováhy. Je výrazem pokračujících nerovnovážných tendencí, které jsou v hospodářství dlouhodobě založeny. Ukazuje se, že akční program KSČ je plněn hlavně v sociální a mzdové oblasti, zatímco plnění jeho aktivní ekonomické čisti, která by měla přinést zvýšení zdrojů a obnovu rovnováhy, zaostává;

- přes zvýšení zdrojů z podniků se napětí státního rozpočtu nesnížilo a státní rozpočet nemá dostatečné prostředky pro provádění aktivní finanční politiky, podporu nosných programů a strukturálních změn. Má minimální rezervy na pokrytí neočekávaných hospodářských výkyvů;

- bez komplexně pojatého konsolidačního programu rozvoje naší ekonomiky je státní rozpočet nutně omezen pouze na dílčí opatření, která navíc jsou orientována krátkodobě na úkor potřebné, promyšlené soustavy dlouhodobých ekonomických záměrů a napomáhání strukturálním změnám; nadále je uplatňována praxe řešení následků bez odstranění jejich příčin; za tohoto stavu státní rozpočet neplní svou aktivní úlohu, ale jen odráží dosud trvající neujasněnosti celkové koncepce konsolidace národního hospodářství a do značné míry i nedořešeného ekonomického systému řízení;

II. konstatuje,

že vláda ČSSR

- nesplnila dosud hlavní požadavky, uložené jí usnesením Národního shromáždění k státnímu závěrečnému účtu za rok 1967 a znovu zdůrazněné ve stanovisku výboru pro plán a rozpočet k rozpočtovému projektu na rok 1969 zejména požadavek vypracovat konsolidační program rozvoje národního hospodářství;

- dosud ustupovala před řešením konfliktních situací v dotační a odvodové oblasti. Celkový objem dotací namísto jejich snížení má vzestupnou tendenci, stejně tak režim poskytování výjimek a slev nabyl takového rozsahu, že prakticky zeslabuje tlak jednotlivých odvodů na provádění strukturálních změn;

III. žádá

vládu ČSSR

1. aby při provádění zákona o státním rozpočtu na rok 1969 a o některých dalších finančních opatřeních byly uplatněny tyto principy:

a) dosáhnout konkrétními opatřeními snížení celkových dotací, zejména dotací, kryjících neefektivnost,

b) nepřipustit růst osobních nákladů na správu vynaložených v roce 1968, zejména počty pracovníků celkového správního aparátu z titulu federativního uspořádání státu,

c:) nepřekročit rozsah rozpočtových nákladů nově zahajovaných staveb nad 1,5 mil. Kčs stanovený hospodářskou směrnicí vlády ve výši 28,7 mld. Kčs,

d) v souvislostí s novelizací zákona č. 8/1959 Sb. stanovit zásadu, aby se z překročení plánovaných státních příjmů nebo úspor z plánovaných výdajů vytvářela rozpočtová rezerva, z níž je přípustné vydávat prostředky jen s vědomím Národního shromáždění,

e) znovu zvážit výši a rozdělení prostředků na vědu a techniku s cílem výrazněji preferovat rozvojové obory;

2. vypracovat a předložit Federálnímu shromáždění

a) do 31. března 1969 návrh způsobu sestavování federálního rozpočtu a jeho projednávání v orgánech Federálního shromáždění včetně vztahu k národním rozpočtům,

b) v průběhu I. pololetí 1969 konsolidační program národního hospodářství v úzké návaznosti na konkrétní postup dalšího rozvíjení ekonomické reformy. Urychleně předložit návrh zákona o socialistickém podniku a o socialistickém podnikání,

c) zároveň se státním závěrečným účtem za rok 1968 analýzu devizově měnového stavu včetně dopadu hospodářských opatření, připravených pro rok 1969;

3. zvážit možnost a účelnost vydání zákona a pravidlech tvorby cen a vydání zákona o zřizování státních fondů a hospodaření s nimi;

4. zabezpečit, aby příslušné orgány vlády informovaly výbory NS a svých stanoviscích k námětům a usnesením, které výbory NS přijaly k jednotlivým kapitolám státního rozpočtu na rok 1969 a jejich vyřízení;

IV. ukládá

předsednictvu Národního shromáždění zabezpečit v souvislosti s vypracováním návrhu na nové strukturální uspořádání orgánů Federálního shromáždění účinnější kontrolou vydávání státních prostředků.

V Praze dne 16. prosince 1968

Ing. Rapoš v. r.

místopředseda výboru

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP