Sobota 21. prosince 1968

Soudruh Šulc:

Pátá komise pro zemědělství a výživu - 18 členů.

předseda: Václav Tůma Ing

členové: Jiří Burian Ing

Rudolf Gartner

Jiří Kabelka Ing

Jaroslav Karban

Antonín Kozák

Vítězslav Krejčí

Václav Kučera

Václav Motlík

Jaromír Petřík Ing

Josef Rudolf

Blažena Smejkalová

Věroslav Vondrouš

Oldřich Vyhnálek

Z nových poslanců

Jan Kučera

Anna Matysová

Vladimír Šimek

Karel Zíka Ing

Soudruh Dr Lacina:

Já jsem byl v této komisi uveden ale přečten jsem nebyl. (S. Šulc: Stalo se asi při opisování.)

Soudruh Coufal:

Prosím, abych byl zařazen do komise pro zemdělství a vyškrtnut v komisi sociální.

Soudružka Stibůrková:

Prosím o přeřazení z komise zdravotní k zemědělské.

Předseda Dr Císař:

Neutíkejte všichni ze zdravotnictví. Potřebujeme i zemědělce v této komisi.

Soudruh Šulc:

Nebylo by zdravé, kdyby např. v komisi zdravotní byli samí odborníci zdravotničtí. Stejně v komisi zemědělské kdyby byli samí zemědělci.

Soudruh Kratochvíl:

Žádám o přeřazení z komise zdravotní do komise zemědělské.

Předseda Dr Císař:

Nikdo už se nehlásí.

Soudruh Šulc:

Připsán je s. Coufal, s. Stibůrková a s. Kratochvíl a s. Lacina.

Předseda Dr Císař:

Kdo souhlasí, aby s. Ing Václav Tůma byl předsedou komise pro zemědělství a výživu? Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? Jeden.

Kdo je pro ostatní členy zemědělské komise s doplňky a úpravami? Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? Jeden. Komise je schválena.

Soudruh Šulc:

Šestá komise pro obchod, dopravu, pošty a komunikace - 13 členů.

předseda: Josef Lochner

členové: František Beneš

Eduard Frank

Čestmír Adam JUDr

Vlastimil Kaše Ing

Vlastimil Pecka

Ludvík Svoboda

Richard Škrobánek

Z nových poslanců: Jiří Hrdlička

Jan Karásek Ing

Břetislav Klein

Oldřich Křenek

Rudolf Švácha

Připsán: Miler

Mička z dosavadních členů ČNR

Soudruh Pecka:

Žádám o vyškrtnutí z této komise, protože jsem v komisi průmyslové.

Soudruh Klein:

Prosím o přeřazení z této komise do komise kulturní a školské.

Předseda Dr Císař:

Jsou další připomínky? Nejsou. Kdo souhlasí, aby předsedou této komise pro obchod atd. byl s. Josef Lochner? Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? Dva.

Kdo je pro ostatní členy komise? Děkuji. Je někdo proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? Nikdo. Děkuji Vám.

Posl. Šulc: 7. komise pro národní výbory, má 23 členů

Předseda: Václav Koutný

Členové: František Červenka, František Haas, Jan Jelínek, Emil Kantor, Josef Kempný, Josef Kovařík, Vítězslav Frank, Marie Holatová, Josef Macura, Jan Neumann, Walter Piverka, Zdeněk Rychtrmoc, Milan Ptáček, Bohumil Sluka, Olga Sobotníková, Jan Špaňúr, Jiřina Turečková, Adolf Turek, Petr Víšek; z novcýh poslanců: Jaroslav Černý, Karel Neubert, Artur Rössler, Hana Vejnarová.

Předseda ČNR dr. Císař: Kdo má připomínky? (Nikdo se nehlásí.)

Nikdo. Členů je 24.

Kdo souhlasí, aby Václav Koutný byl předsedou Komise pro národní výbory a národnosti? (Hlasuje se.)

Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Jeden hlas.)

Kdo souhlasí s ostatními členy komise? (Hlasuje se.)

Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Posl. Šulc: 8. zdravotní a sociální komise. Měla my mít 17 členů. Měli jsme jich 20 a 3 jsme vyškrtli.

Předseda: Věroslav Jedlička; členové: František Bláha, Miluše Fischerová, Miloslav Hlásek, Josef Charvát, Karel Kácl, Růžena Kolářová, Jarmila Losseová, Anna Matějková, Emanuel Mička, Jiří Rubín, Regina Rýdlová, Jan Špaňúr.

Bohuslav Ungrád, Světla Valáškova; z nových poslanců: Vlastimil David, Emil Malivánek.

Předseda ČNR dr Císař: Jsou připomínky? (Nikdo se nehlásí.) Nejsou.

Kdo souhlasí, aby soudruh Věroslav Jedlička byl předsedou zdravotní a sociální komise? (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (1 hlas.)

Kdo souhlasí a ostatními členy komise? (Hlasuje se.)

Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Posl. Šulc: 9. kulturní a školská komise; 21 členů.

Předseda: Ivan Kříž; členové: Alois Buchta, Lumír Čivrný, Božena Hašplová, Marie Hechtová, Zdeněk Hejzlar, Miroslav Hlaváček, Jiří Hrdlička, Jaroslav Hübner, Vladimír Kašpar, Josef Macura, František Malíř, Liběna Snížková, Jiří Šimsa, Antonín Václavík, Jaroslav Vitáček, Václav Voska, Otto Wichterle; z nových poslanců: Zdeněk Chlup, Břetislav Klein.

Předseda ČNR dr Císař: Kdo má připomínky ke složení kulturní a školské komise? (Nikdo se nehlásí.)

Kdo souhlasí, aby jejím předsedou byl Ivan Kříž? (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (1 hlas.)

Kdo souhlasí s ostatníni členy komise? (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Posl. Šulc: 10. komise pro právní ochranu občanů.

Předseda: František Válek; členové: Eva Dutková, Václav Ircing, Jaroslav Kučera, Jiří Lacina, Jan Latner, Miroslav Mach, Jaromír Machač, Andrej Tlustý, Helena Vobořilová.

Z nových poslanců Jaromír Bartášek, Ladislav Coufal, Jiří Malý, Anna Skácelová, Alois Žila.

Posl. Lacina: Jsem už v jedné komisi, prosím vyškrtnout.

Posl. Skácelová: Prosila bych přeřadit do zdravotní komise.

Hlas z pléna: Připsat s. Šrobánka.

Předseda ČNR dr. Císař: Jsme teď v situaci, že po schválení komisi vznášíte požadavky na další změny. Chtěl bych vysvětlit všem soudruhům a soudružkám, kteří byli zvoleni ze zemědělské oblasti, kde se to jedině zatím projevuje, že je naprosto nezbytné, abyste nepracovali všichni v zemdělském výboru, což je pro práci ČNR nemožné. Kdybychom složili jen profesionální komise, nemohli bychom nikdy komplexně projednat problémy, které tam budou projednávány.

Máme plné pochopení pro vaši lásku ke svému povolání, ale jsme přece jen zákonodárný zastupitelský sbor, který musí naplno komplexně pracovat ve všech komisích a v budoucích všech výborech.

Velmi bych na vás apeloval, aby tedy po určité krátké zkušenosti jste se teprve rozhodli. Budeme s vámi jednat. Prosím vás, abyste měli pro toto pochopení, protože v jiných komisích budou potom unikat problémy týkající se zemědělství. To se týká i právní ochrany občanů a dostávali bychom se v naší zákonodárné práci do velkých potíží. Při všem pochopení mám tedy na vás tento apel. Až budeme dělat tzv. školení poslanců, tam si potom o tom podrobně pohovoříme. Jde o to, abychom provedli první rozdělení a nic potom nebrání, abychom podle zkušeností provedli potom změny nebo korektury.

Posl. Šulc: Připojuji se k tomu, co říká s. předseda. Kromě toho podle jednacího řádu může každý poslanec jít do kterékoliv komise, ovšem s hlasem poradním. Jinak ovšem prosím s. Bartáška i s. Skácelovou, aby zatím zůstali v této komisi, a jak říká s. předseda, na jaře se k tomu vrátíme a můžeme korekturu provést.

Předseda ČNR s. Císař: Jsou prosím další připomínky? Nejsou. Prosím s. Skácelovou a s. Bartáška, zda byste zůstali v této komisi, a že bychom se potom k tomu vrátili? Souhlasíte?

Kdo souhlasí, aby s. František Válek, předsedal komisi pro právní ochranu občanů?

(Jednomyslný souhlas). Kdo souhlasí s dalšími členy komise pro právní ochranu občanů? (Jednomyslný souhlas.) Tím jsme zvolili komise. Mám však dotaz: Je tu někdo z členů České národní rady, kdo nebyl zařazen do žádné komise a má přání být do některé zařazen?

Není tomu tak.

Děkuji s. Šulcovi, komise máme zvoleny.

Přistoupáme nyní k projednávání 4. bodu denního pořadu, kterým je návrh na doplňovací volbu předsednictva ČNR.

Soudružky a soudruzi, v tisku č. 9, který jste obdrželi, je nově obsažen návrh na nové uspořádání předsednictva ČNR.

Zabezpečení výkonu všech funkcí podle ústavního zákona č. 143 o čs. federaci jako představitelka národní svrchovanosti českého národa a současně nejvyšší orgán státní moci nejvyššího zastupitelského sboru České socialistické republiky vyžaduje, aby Česká národní rada provedla vedle nového uspořádání komisí, příštích výborů, také určitou rekonstrukci svého předsednictva. Jemu podle ustanovení ústavního zákona přísluší řada významných funkcí, napřed jmenování a odvolávání předsedy a ostatních členů vlády republiky, jejich pověřování řízením ministerstev a jiných ústředních orgánů, výkon řady dalších velmi závažných funkcí, zejména v době, kdy Česká národní rada v plénu nezasedá.

K zabezpečení všech úkolů předsednictva ČNR, které s tím souvisejí, řádného chodu národní rady i jejích orgánů se proto v souladu s návrhem jednacího řádu ČNR, který jste obdrželi jako tisk č. 1 , navrhuje, aby předsednictvo ČNR bylo 20 členné s tím, že bude složeno z předsedy, 4 místopředsedů, kteří budou plně uvolněni pro výkon této funkce a současně budou vykonávat funkce předsedů výborů ČNR, jak jsme je právě zvolili, z předsedů dalších výborů Čes. národní rady, jak jsme je právě zvolili, a doplněno do počtu 20 z dalších členů ČNR.

Dosavadní předsednictvo ČNR je toho názoru, že počet 20 členů předsednictva je podle zkušeností plně dostačující, jak z hlediska zabezpečení objektivního posuzování všech projednávaných otázek, tak potřebné operativnosti a dělnosti tohoto orgánu. Navíc bylo nutno při rozhodování o počtu členů předsednictva přihlédnout k celkovému počtu členů ČNR, aby bylo možno vytvořit dostatečné silné výbory, jejichž úkoly do budoucna porostou, a k zabezpečení úkolu zvolit 75 člennou delegaci ČNR do Sněmovny národů, Federálního shromáždění, což provedeme v lednu.

Pokud jde o uvolnění místopředsedů pro výkon této funkce, vycházíme z dosavadních zkušeností, které ukázaly, že je velmi obtížné, aby vsechny úkoly, kterých neustále přibývá, zajišťoval jen jeden uvolněný funkcionář ČNR, tj. zatím předseda.

Aby ovšem uvolnění místopředsedové byli plně vytíženi, proto jsme je navrhli současně za předsedy některých výborů. Tím bude i zabezpečeno bezprostřední přenášení informací jak z předsednictva ČNR do jednotlivých výborů, tak i naopak.

Stejný cíl sleduje i ustanovení jednacího řádu, aby dalšími členy předsednictva byli i zvolení předsedové ostatních výborů ČNR.

Při navrhování zbývajících členů, to jest devíti, do předsednictva se kromě jiného vycházelo také z dohody na ÚV NF, podle které mají být v předsednictvu zastoupeny Československá strana socialistická a Československá strana lidová nejen jedním uvolněným místopředsedou, ale ještě dalším členem. Dále se také navrhují dva členové předsednictva bez stranické příslušnosti.

Ve srovnání s návrhem, který jste obdrželi, došlo v mezidobí na základě jednání ÚV NF k těmto změnám v navrhovaném složení předsednictva:

Člen ČNR a generální tajemník Čs. strany lidové Jan Pauly je svou stranou navrhován na jinou významnou funkci federální úrovně. Proto za něho navrhuje Čs. strana lidová do funkce předsednictva Ing. Jiřího Kabelku, dosavadního člena státoprávní komise.

Ke změně došlo rovněž při volbě předsedy výboru ČNR pro zemědělství a výživu, kterým byl zvolen s. ing. Václav Tůma, který je však již členem předsednictva, takže ho není třeba znovu volit, a není třeba volit do předsednictva s. ing. Jiřího Buriana, který byl alternativním kandidátem.

Ke změně dochází rovněž v zastoupení mládeže a studenstva. Na přání Svazu vysokoškoláků Čech a Moravy ponecháváme členem předsednictva s. Petra Rybáře místo dříve navrhovaného s. Gebauera.

Na základě těchto změn se proto upravuje návrh na volbu nových členů a odvolání některých dosavadních členů předsednictva takto:

1. Za předsedy komisí a tím ža členy předsednictva ČNR byli zvoleni: Václav Koutný, předseda komise ČNR pro národní výbory a národnosti a Ladislav Smrčka, předseda průmyslové komise ČNR.

2. Navrhuje se odvolat z funkce členů předsednictva ČNR: Milana Hülbla, Jaroslava Hübnera, Václava Ircinga, Mirko Matyáše, Jiřinu Turečkovou, Petra Víška, Jaroslava Vitáčka. Chci poznamenat, že dosavadní předsednictvo mělo 23 členů.

3. Dále se navrhuje zvolit za členy předsednictva ČNR ing. Václava Černovského a ing. Jiřího Kabelku.

Snad ještě poznámku k návrhu na odvolání některých členů předsednictva. Návrh vychází zejména z toho, aby nedocházelo k přílišné kumulaci funkcí u těch členů ČNR, kteří jsou současně poslanci NS, a s dalšími se pak počítá v návrzích na delegaci ČNR do Sněmovny národů Federálního shromáždění.

Podle předběžných informací budeme potřebovat nejen 75člennnou delegaci, ale z nich ještě 18 soudruhů a soudružek doporučit do vedoucích funkcí ve Federálním shromáždění, buď do funkce v předsednictvu Federálního shromáždění, nebo vedení jednotlivých sněmoven, anebo do předsednictev jednotlivých výborů Sněmovny národů.

Tolik na vysvětlenou k návrhu na doplňovací volbu předsednictva ČNR.

Prosím, zda má někdo k uvedeným návrhům nějaké připomínky?

S. dr. Rýdlová: Soudružky a soudruzi, už při volbě prvního předsednictva ČNR jsem se zmínila, že tehdy bylo 23 členů a přitom v předsednictvu byla původně jen s. Fischerová, potom dodatečně byla s. Turečková vzata jako členka předsednictva. (Předseda dr. Císař: A soudružka Pátková.) Ano, a soudružka Pátková. Teď je členů ČNR daleko více a v předsednictvu má být zase jen s. Fischerová a s. Pátková?

Předseda ČNR dr. Císař: Kdo má další připomínky? Navrhuje soudružka tedy nějakou změnu, o které by se mohlo pak hlasovat? To znamená někoho vyřadit a někoho dalšího navrhnout.

S. ing. Pokorná: Já se domnívám, že by s. Turečková mohla být i nadále členkou předsednictva.

Předseda ČNR dr. Císař: Místo koho ji navrhujete?

S. ing. Pokorná: To ponechávám komisi, která návrh připravovala. Dávám návrh ještě na jednu ženu, které by pracovala v předsednictvu.

Předseda ČNR dr. Císař: Není to tedy formulováno jako návrh?

S. dr. Rýdlová: Je to formulováno jako návrh.

Předseda ČNR dr. Císař: Kdo má, prosím, další připomínku? (Nikdo se nehlásil). Nejsou další připomínky. Prosím tedy o návrh. S. sekretář říká, že snad by bylo správné přečíst složení těch 20 navržených členů, abyste měli lepší přehled, poněvadž tam je to dost rozbité. Vypadalo by předsednictvo ČNR takto:

Předseda: dr. Čestmír Císař, místopředsedové Věroslav Jedlička, dr. Zdeněk Jičínský, Josef Lochner, dr. František Válek. Zde není žádná změna proti dosavadnímu stavu.

Členové: Ing. Václav Černovský, Lumír Čivrný, dosavadní člen předsednictva, Miluše Fischerová, rovněž dosavadní členka předsednictva, Josef Kempný, dosavadní člen předsednictva, Jiří Kabelka, nově navržený člen, Václav Koutný, zvolený předsedou výboru, tudíž přichází do předsednictva, Ivan Kříž, dosavadní člen předsednictva a předseda výboru kulturního, Božena Pátková, dosavadní členka předsednictva, Antonín Rusek, dosavadní člen předsednictva, Petr Rybář, dosavadní člen předsednictva, Ladislav Smrčka, zvolený předsedou průmyslového výboru, tudíž musí být členem předsednictva, Miroslav Suchopárek, dosavadní člen předsednictva, Stanislav Šulc, dosavadní člen předsednictva a předseda jednoho z výborů, Václav Tůma, dosavadní člen předsednictva a předseda jednoho z výborů, a Ladislav Veltruský, dosavadní člen předsednictva a také předseda jednoho z nových výborů. To je celkem 20 členů. Prosím o pokračování v připomínkách.

Místopředseda NS s. Dohnal: Myslím, že stanovisko soudružek je správné, a já bych doporučoval, aby bylo předsednictvo rozšířeno na 21 členů, protože lichý počet je vždycky výhodnější.

Předseda ČNR dr. Císař: Jestliže plénum schválí vyšší počet členů předsednictva, víte, že minule to vyšlo až na nějakých 25, ale pamatujme, že budeme potřebovat delegaci do Federálního shromáždění a všechny schopné lidi, kteří tu jsou, musíme mít jako reservu pro další funkce. Je třeba, abychom tedy počítali, že máme mít počet členů předsednictva úměrný našim silám. Kromě toho s. Turečková je poslankyní NS.

Posl. Icha: Nemůže být s ní počítáno pro další funkci, ale bylo by možné, počítat s ní pro předsednictvo ČNR. Nemůže být jmenována, protože je poslancem Sněmovny lidu.

Předs. ČNR s. Dr. Císař: Není nám známo, zda ve sněmovně lidu se se s. Turečkovou počítá pro nějakou funkci nebo nikoli. Jinak ovšem nic nebrání tomu, abychom naše předsednictvo rozšířili.

S. Kříž: Domnívám se, že návrh, aby členů předsednictva bylo 21 je rozumný, protože při hlasování je lichý počet výhodnější. Přimlouval bych se za to, aby s. Turečková byla zvolena po zvýšení počtu členů.

Předs. ČNR s. Dr. Císař: Je to konkrétní návrh? (s. Kříž: Ano.)

Kdo je pro to, aby členů předsednictva bylo 21, nechť zvedne ruku! (Děje se.) To je naprostá většina. Je někdo proti? - Tři hlasy. Zdržel se někdo hlasování? - Šest hlasů.

Prosím o návrh na 21. člena předsednictva.

S. Dr. Rýdlová: Navrhuji s. Turečkovou.

S. Fišerová: Vzhledem k tomu, že Západočeský kraj není zastoupen, domnívám se, že by to měla být s. Vobořilová.

Předs. ČNR s. Dr. Císař: Byl předložen další návrh na s. Vobořilovou.

Máme předloženy dva návrhy, budeme o nich hlasovat.

První předložený návrh je, aby s. Jiřina Turečková se stala členkou předsednictva. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Děje se.) - Prosím o provedení součtu hlasů. - 116 hlasů, tj. potřebná většina je pro to, aby s. Turečková byla zvolena členkou předsednictva.

Přesněji řečeno, jde o návrh na její kandidaturu do předsednictva. Situace je taková, že s. Turečková byla členkou předsednictva, čili jde spíše o zachování jejího členství v předsednictvu.

Ptám se dále, zda soudíte, abychom o jednotlivých nových členech předsednictva ČNR hlasovali? (Hlasy: nikoli.) Děkuji, znamená to, že tedy máme hlasovat o kandidátce jako celku, rozumím tomu správně? (Projevy souhlasu.)

Kdo je pro to, abychom hlasovali o kandidátce jako celku, nechť zvedne ruku! (Děje se.) Děkuji, to je naprostá většina.

Kdo je pro složení 21členného předsednictva, doplněného s. Turečkovou, nechť zvedne ruku! (Děje se.) Děkuji. Je někdo proti? - Jeden hlas. Zdržel se někdo hlasování? - Šest hlasů.

Dovolte, abych opravdu ze srdce poděkoval soudruhům, kteří odcházejí z dosavadního předsednictva za vykonanou práci po celého půl roku, kdy předsednictvo pracovalo velmi intenzívně za obtížných podmínek. Bylo svoláváno často náhle, bez dostatečné možnosti se orientovat a připravit. Všichni vědí, v jakých podmínkách to bylo, a myslím, že je správné, abychom těm, kdo dosud v předsednictvu pracovali a nyní z něho odcházejí, co nejsrdečněji a nejupřímněji poděkovali. Současně přejeme novým členům, předsednictva, aby se jim jejich práce dařila.

Nyní uděláme 10 minutovou přestávku.

(Schůze přerušena v 16.35 hod.)

(Zahájení po přestávce.)

Předseda s. Dr. Císař: Soudružky a soudruzi, pokračujeme v jednání. Dalším bodem programu je informace státoprávní komise o návrhu na vydání zákona ČNR o jednacím řádu. Zpravodajem je s. Dr. Klokočka. Prosím, aby se ujal slova.

Soudruh Dr. Klokočka: Vážené shromáždění, to co nyní předkládám, je předběžná informační zpráva k návrhu jednacího řádu ČNR a k průběhu prací na tomto jednacím řádu. Práce, jak víte, nejsou uzavřené, budou ukončeny začátkem ledna na poslední schůzi ústavně právní komise a posléze na lednovém plénu ČNR.

Uvedu několik poznámek k pojetí jednacího řádu. Návrh zákona o jednacím řádu vychází z toho, že jednací řády se nepíší pro situace ideální jednoty, ale pro řešení konfliktů. Proto řád chápeme jako podrobná procesní pravidla, která umožní ČNR při tvorbě zákonů a státní politiky nacházet politická řešení takovým způsobem, který je pokud možno racionelní i efektivní, avšak současně pro společnost politicky přijatelný, způsobem, který je veřejně stanoven a který je podroben kontrole veřejnosti. Tím dovede jednací řád myšlenku ústavnosti až do vnitřního života sněmovny a stává se ve své podstatě jedním z opatření proti libovůli. Je potěšující, že tato koncepce jednacího řádu byla v dosavadních diskuzích a připomínkách jednomyslně přijímána, že připomínky k návrhu jednacího řádu směřují k jejímu prohloubení.

Připomínky, které dosud máme k dispozici, potvrzují několik stěžejních zásad návrhu:

1) Silné a svrchované postavení pléna ČNR nejen v zákonodárství a při výkonu politické kontroly, ale v zásadě i jako konečné instance v procedurálních a jiných otázkách.

2) Takovéto postavení předsednictva ČNR jež podle ústavního zákona č. 143/1968 Sb. slučuje určitý směr zejména ve vztahu k vládě, funkce obdobné těm, které ve federálním měřítku vykonává president republiky s funkcemi předsednictva uvnitř zastupitelského sboru.

Přitom jsme dbali toho, aby se předsednictvu nedostalo méně, ale ani více pravomoci, než je minimálně nezbytné k efektivní organizovanosti práce ČNR.

3) Výbory chápou jako iniciativní a kontrolní orgán ČNR pracující veřejně, vybavené dostatečně širokou kontrolní pravomocí a opírající se ve své činnosti o pracovní skupiny s účastí odborníků teorie i praxe, jakož i představitelů zájmových organizací. Jejich základní metodou práce je konfrontace rozdílných stanovisek.

4) V postavení jednotlivých poslanců hledáme zdravý kompromis mezi organizací a jednotlivcem, mezi kázní a svobodou, a to v uznání stranické organizovanosti jednotlivců poslanců a s tím spojených závazků poslanců, současně však dává nezbytné dávky autonomie jednotlivých poslanců jejich iniciativním zájmům, jejich iniciativního zabezpečování politických postojů a jejich tvůrčí činnosti.

Jedině tak se mohou poslanci stát pro voliče politickými osobnostmi a jen na základě své osobní účasti na společném díle mohou nést v plné míře také svůj osobní díl odpovědnosti.

Nyní několik slov k připomínkám, které jsme dostali dnes.

V předloženém textu návrhu, t.j. v tom, který máte v ruce, jsou některé připomínky zapracovány. Další úpravy, které vyplývají např. z jednání předsednictva a z poslední schůze státoprávní komise, budou v písemné formě k dispozici před první lednovou plenární schůzí. Všechny tyto změny směřují k prohloubení demokratických principů v organizaci a činnosti ČNR a ke zvýšení její pracovní efektivity. Týkají se zejména postavení jednotlivých poslanců, odstranění některých formálních omezení, vyjádření odpovědnosti kontrolního orgánu vůči ČNR, pojetím interpelace a zvýšením jejího účinku, funkce této zbraně poslanců, dále se týkají záruk určité poslanecké autonomie, kterou mají respektovat orgány ČNR i poslanecké kruhy apod.

Z připomínek, které se častěji vyskytly, je nutno se vyslovit ke třem, tedy tam, kde souhlas není úplný, eventuálně kde máme určité námitky.

1. Při výčtu výborů ČNR v § 65 přebíráme usnesení předsednictva ČNR, které předpokládá, že ze zákona se zřídí 10 výborů. Protože se v připomínkách objevují návrhy na několik dalších výborů, je třeba vyzvat k určité střídmosti. Předně je běžnou parlamentní zvyklostí, že určité výbory - často jejich většina - jsou zřizovány usnesením sněmovny nikoliv zákonem. Tuto možnost předpokládá také § 65 návrhu jednacíhe řádu. Takto zřizované výbory nemají o nic horší postavení než výbory ze zákona. Současně však musíme varovat před přílišnou atomizací výborů, před jejich přílišnou specializací a jednostranností a před jejich oslabenou dělností při malém počtu jejich členů. Výbory jako orgány ČNR nepřestávaaji být výrazem politické reprezentace, výrazem reprezentace globálně politických a nikoliv jen profesionálních a úzce speciálních zájmů. Širší sociálně politické spektrum v jednotlivých výborech usnadňuje integraci stanovisek v činnosti ČNR. Už jsme se a tím v praxi setkali.

Časté připomínky směřovaly k tomu, aby poslanci měli neomezenou možnost vybrat si výbor, v němž chtějí pracovat. Tu vzniká rozpor mezi přirozenou tendencí poslanců vybrat si výbor podle svého zájmu a objektivními potřebami ČNR. Tento rozpor je při současné koncepci poslaneckého mandátu neodstranitelný a vyplývá z toho, že - stručně řečeno - poslanci nejsou voleni pro výbory, ale pro parlament. Tento rozpor se snaží návrh jednacího řádu v § 68, odst. 1 překlenout rozumným kompromisem: při sestavování výborů se přihlédne jak k odbornému zaměření a zájmu poslanců tak i potřebám orgánů ČNR. Je však třeba počítat s tím, že poslanci se musí do jisté míry přizpůsobit potřebám výborů. Nikde není v parlamentní praxi běžné, aby poslanec sám určil, do kterého výboru půjde.

Třetí poznámka reaguje na častý návrh, aby § 13, odst. 1 jednacího řádu stanovil pevnou lhůtu, v níž musí poslanci před jednáním dostat zprávy a návrhy, které jsou předmětem jednání. Místo dosavadní dikce "v přiměřené lhůtě" se navrhuje většinou týden nebo 10 dní jako pevná lhůta. Tuto tendenci posiluje nepochybně uspěchanost, s níž probíhá příprava textů v současné době. Přesto se však zdá, že zavedení fixní lhůty by mělo více nedostatků než předností. Především by tato lhůta mohla znemožnit rychlé jednání ČNR tam, kde okolnosti vyžadují neodkladně jednat. Pevná lhůta nebere dále na zřetel rozdíl v předmětu jednání: lhůta 7 dnů pro studium balíku textů nemusí být přiměřená, zatímco pro jediný text může být zbytečně dlouhou. Pevná lhůta nebere také na zřetel okolnost, že poslanci nedostávají texty ve stejný den. Naproti tomu dikce "v přiměřené lhůtě" umožňuje tuto přiměřenost posuzovat v souvislosti s předmětem i dalšími okolnostmi jednání. Zvážení přiměřenosti lhůt v tom či onom případě zůstává záležitostí poslanců. Mohou sami rozhodnout, že lhůta v daném konkrétním případě není přiměřená s ohledem na množství textů.

Předseda ČNR dr. Císař: Znovu bych chtěl připomenout, že dnes nemáme k těmto ani dalším otázkám přijmout usnesení. Jde o to, abychom byli informováni o zásadách a hlediscích materiálu, který nám byl rozdán a který budeme v lednu schvalovat.

K němu pochopitelně ústavně-právní komise potřebuje připomínky a stanoviska. Předpokládáme, že i pokud byste jen neřekli dnes či v průběhu dalších dnů, že v době co nejkratší byste ústavně-právní komisi nebo Kanceláři ČNR ještě své případné připomínky zaslali.

Prosím, zda se někdo hlásí o slovo ke zprávě s. Klokočky. Nehlásí. Můžeme tedy s. Klokočkovi poděkovat a požádat s. Zdeňka Jičínského, aby vysptoupil s informací státoprávní organizační komise k vydání zákona ČNR o Českých výkonných orgánech.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP