Pondělí 7. července 1969

Původně byl zásah veden v podstatě směrem k cenám. Takové řešení jsme my ani Česká rada odborových svazů, s níž jsme návrh konzultovali, nepovažovali za dostačující. Sama vyšší cena neznamená více zboží. Stabilizační kroky jsou tedy založeny v podstatě ve směrech

- ke zvýšení dodávek na trh

- ke zvýšení cen

- k úsporám ve státních výdajích

- ke zpřísnění podmínek pro výrobce při vysokém růstu mezd; jedním z řešení je též návrh zákona o odvodech při 5% a 7% růstu výdělků, který jsme předsednictvu České národní rady předložili.

Nutnost tohoto kroku lze vedle celkového abnormálně rychlého růstu mezd zdůvodnit i extrémními přírůstky průměrných výdělků v některých podnicích. V této souvislosti je nutno chápat provedené zvýšení cen, které ovšem nedosahuje ani 1/3 z přírůstku příjmů obyvatelstva. Mzdová a cenová opatření jsou v každém případě v souladu s dohodou mezi vládou a ÚRO; růst reálných mezd bude i tak výrazně vyšší než jaký je popsán v Dohodě.

Aktivní zaměření stabilizačních opatření se soustřeďuje k obnovení rovnováhy na vnitřním trhu a vyrovnání celkového nedostatku zboží, který se nám na jaře jevil v rozsahu - celostátně 16 - 17 mld. Kčs. O celé řadě kroků byla informována veřejnost a není tajemstvím, že budeme nuceni doplnit své vnitřní zdroje i dovozem za cenu značných hospodářských nákladů.

Ekonomické výsledky silně ovlivňuje zemědělství. Činnost vlády v této oblasti byla orientována vývojem situace ve vysoké spotřebě masa a nutností zabezpečovat zásobování obyvatelstva. Tlak na zajišťování maximálních dodávek v roce 1968 i letos vedl k tomu, že došlo k poklesu základních stád skotu a prasat.

Navíc na začátku roku se projevilo vážné ohrožení průběhu jarních prací, zejména ošetření chmele a výsadby brambor.

Vláda byla nucena i nadále se zabývat otázkami zabezpečování bezprostředních potřeb zemědělství.

Kromě nutnosti nakoupit mimořádně maso v kapitalistických státech, požádala i socialistické země o pomoc při řešení situace. Přistoupili jsme k dohodám se zemědělci o smluvním výkrmu prasat; předpokládáme, že se to ve druhém pololetí projeví zvýšením dodávek o 30 tis. tun vepřového masa. Provedli jsme zvýšení nákupních cen brambor, abychom dosáhli alespoň nejnutnějšího zájmu o jejich pěstování.

Přes dřívější optimistická prohlášení v tom smyslu, že zemědělství se obejde bez brigád, bylo nutno již na jaře provést mimořádná opatření k brigádnické pomoci hlavně studentů a vojáků při ošetření chmele a závazně zemědělcům přislíbit brigády na sklizňové práce, hlavně u chmele a brambor. Situace v zemědělství vyžaduje, abychom pomoc zemědělství požadovali jako národní povinnost. Počítáme s pomocí všech orgánů a žádáme politické i odborové orgány o podporu.

Výhledově stojíme před důkladnou analýzou stavu našeho zemědělství. Na základě toho a na základě nutnosti řešit stabilizaci pracovních sil, připravíme během pololetí komplexní rozbor naší vesnice. V této době není ještě možné vystoupit s dopracovaným řešením.

V oblasti průmyslové výroby i nadále trvá výrazné napětí mezi zdroji a potřebami. Má širokou a pestrou škálu konkrétních projevů, od zajištění surovin, paliv a energie pro vlastní chod závodů až po zásobování celého národního hospodářství finální průmyslovou produkcí. Vláda se v žádném případě nemůže spokojit se současnou nízkou tvorbou zdrojů v průmyslu, jen s necelými tříprocentními přírůstky výroby.

Některé z těchto na první pohled všedních a dílčích rozporů hrozily přerůst ve vážné poruchy, a to nejen v průmyslu, takže si vyžadovaly a dosud vyžadují bezprostřední pozornost. Proto se v činnosti vlády vyskytovaly vedle problémů koncepčního charakteru i otázky vysloveně operativního rázu.

Pro ilustraci uvedu jednu z nejznámějších a také z nejzávažnějších věcí, která se přímo či nepřímo dotýká doslova každého našeho občana - zásobování uhlím. Příčiny jsou známy a nevznikly včera. Faktem je, že nyní zachraňujeme, co se zachránit dá. Při všem úsilí horníků, dopraváků i pracovníků v průmyslu budeme mít hodně starostí, aby zásobování uhlím v zimě proběhlo bez vážnějších poruch.

Kalamita v uplynulém období je typickým příkladem rozpadu řídících soustav. Výsledkem toho je úpadek disciplíny a odpovědnosti centra i ostatních orgánů. Lze to dobře charakterizovat na úseku energetiky, kde se již 8 měsíců neprovádí optimalizace práce energetických děl, nikdo se, soudruzi, nepodivoval nad stavem, kdy výroba v průmyslu ČSSR roste o necelá 4 %, spotřeba energie však o 8 %. Když si uvědomíme, že 65 % energie se vyrábí na bázi hnědého uhlí, dostaneme odpověď na otázku, kde jsou 2 mil. tun uhlí, které vytěžili naši horníci za 5 měsíců letošního roku navíc proti stejnému období minulého roku a přitom nejsme schopni pokrýt oprávněné požadavky spotřebitelů - občanů.

Vláda proto přijala některá energická opatření. Předně v tom, že jasně zdůraznila odpovědnost ministra průmyslu za tvorbu zdrojů paliv ve výši 99,5 mil. tun, ministra dopravy za zabezpečení jejich přepravy a ministra obchodu za hospodárné zabezpečování vnitřního trhu v rámci určených zdrojů.

Zároveň jsme stanovili priority užití uhlí - energetiku, obyvatelstvo a potravinářské závody a přijali řadu dalších opatření.

Otevřeně říkám, že bez účinné regulace rozdělování zdrojů, bez nastoupení cesty maximálních úspor na všech úsecích spotřeby - spodní hranice 4 - 5 % proti požadavkům ve II. pololetí a bez využití volných sobot a nedělí jak v hornictví, tak i v dopravě situaci neumíme řešit.

V této souvislosti musíme také obnovit i společenské uznání práce horníků, kterým touto cestou vláda znovu děkuje za pochopení.

Otevřeně informujeme o tíživé situaci v zásobování tuhými palivy i o rozhodnutí provádět regulační opatření v těžbě, dopravě i dodávkách jako způsobu k překlenutí krajně nepříznivé situace.

Úzkým článkem ekonomiky zůstává doprava. Přestože do dopravy, zejména železniční, byly v posledních letech investovány značné prostředky na modernizaci parku i zabezpečovacího zařízení, neplní doprava spolehlivě potřeby národního hospodářství. Zlepšila se situace v pracovních silách a ve mzdách. Vláda vytváří podmínky také pro ekonomickou rovnováhu podniku ČSD. Mimo již provedenou úpravu nákladních tarifů, připravuje úpravu tarifů osobních na podzim letošního roku. Přes všechna dosud přijatá opatření se provozní situace na železnici podstatně nezlepšila. Vláda připravuje proto další energické kroky pro zajištění rytmičnosti, a to nejen v dopravě, ale i u přepravců. Soustavně není zabezpečována plynulost nakládky a vykládky železničních vozů po celou dobu týdne včetně sobot, nedělí a svátků. To narušuje oběh dopravních prostředků, což se pak nepříznivě projevuje v zabezpečování přepravy uhlí a ostatních produktů výroby. Vláda použije v případě, že se to ukáže nezbytně nutné, sankce proti přepravcům i osobám, které tento nepříznivý stav vyvolávají.

Z hlediska koncepčního rozvoje bude vláda zabezpečovat dopravu jako jednotný dopravní systém státu, kde jednotlivé dopravní obory mají svá specifika, avšak vzájemně se podmiňují a navazují na sebe. Vláda proto bude i nadále prosazovat jednotnou dopravní politiku v rámci celé federace. Bude klást především důraz na technické modernizování dopravy, na racionalizaci jejího provozu a na zlepšování kultury cestování.

Vláda ve smyslu svého programového prohlášení věnuje plnou pozornost oblastním problémům. Zabývala se otázkami neodkladných opatření v pohraničí, zejména problematikou dalšího rozvoje Severočeského kraje a hlavně Severočeské hnědouhelné pánve. Byla přijata opatření ke zlepšení životního prostředí, k zajištění nutné bytové výstavby a vymezeny úkoly, které budou dále konkretizovány při zpracování pětiletého plánu. Dále byl řešen rozvoj Kutné Hory a některé otázky související s výstavbou Prahy.

Pro nejbližší období považujeme za prioritní dvě oblasti, na které je nutno obrátit celonárodní pozornost. Jde především o zajištění pomoci při výstavbě Prahy a pomoc při rozvoji extrémních pohraničních oblastí. Rozvoj hlavního města naší republiky byl ve srovnání s jinými městy a s evropskými metropolemi tak podceněn, že současný stav je v mnoha směrech - například v bytové výstavbě a v dopravě - havarijní.

S dosavadním vývojem nejsme a nemůžeme být spokojeni. V nejbližších týdnech budeme podrobně řešit otázku výstavby Prahy v letech 1969 - 1975 a rovněž zajištění komplexní bytové výstavby.

Vláda hodlá provést při maximálním využití pomoci ze Sovětského svazu opatření k zabezpečení výstavby metra. Jde o vyjasnění řady organizačních a kompetenčních opatření tak, aby v roce 1970 se konečně výstavba metra v hlavním městě rozvinula v plném rozsahu.

Druhým nejvážnějším problémem je rozvoj extrémních oblastí pohraničí, a to především z hlediska životní úrovně a životních podmínek, které ve srovnání s celonárodním průměrem jsou hluboce pod průměrem.

V nynější složité a obtížné situaci není možno zásadně řešit řadu dalších oblastních problémů, přestože ve většině případů není o jejich oprávněnosti žádných pochyb.

Na úseku mzdové a sociální politiky vidíme základní článek v soustavě odměňování v podnikové sféře. Usilujeme o to, aby mzdě byla vrácena její ekonomická funkce, a aby byla znovu prosazena v odměňování kritéria ekvivalence práce. V odměňování práce musíme za každou cenu obnovit zásadu závislosti odměny na výkonu, kvalifikovanosti a odpovědnosti práce a odpovědnost řídících pracovníků za tento vztah. Tomuto racionalizačnímu hledisku je nutné podřídit přípravu mzdových a tarifních soustav.

Tato problematika se úzce dotýká též pracovní kázně a využívání pracovní doby. V této souvislosti otevřeně prohlašujeme, že zkracování pracovní doby nebude v nejbližších letech dále rozšiřováno. V současné době musíme především upevnit systém pracovních režimů a překonat nepříznivé ekonomické a společenské důsledky zkrácení pracovní doby a zavedení pětidenního pracovního týdne. Zkracování pracovní doby nemůže být chápáno jednostranně jenom jako sociální vymoženost, ale musí vést k intenzifikaci výrobních procesů, k racionalizaci a lepší organizaci výroby a práce.

V nevýrobní sféře vláda ve spolupráci s národními výbory připraví ve II. pololetí návrh řešení vážných problémů ve zdravotnictví: poměry platové, zlepšení stavu zdravotnických zařízení, technické vybavení apod.

Soudružky a soudruzi,

dovolte mi nyní, abych přešel k práci vlády v druhé polovině roku. Těžiště vidíme v důsledné realizaci souboru opatření k upevnění řízení a k realizaci hospodářské směrnice pro tento rok. Jelikož jste návrh souboru všichni obdrželi, dovolte, abych hovořil spíše o přístupu a cílech a neprováděl detailní jejich výklad.

Hovořil jsem již v úvodu o krajní situaci, v které se naše ekonomika nachází. Situací jsme se ve vládě velmi podrobně zabývali. Hodnocení nám ukázala, že dosavadní nepříznivý vývoj, dosavadní zaostávání tvorby zdrojů, předstih mezd před produktivitou a další disproporce nejsou nahodilým výsledkem. Jsou již založeny v podnikových plánech, které počítají proti hospodářské směrnici s nižší tvorbou společenského produktu o 3,2 mld. Kčs, se zhoršením v tvorbě hrubého důchodu o 6,6 mld. Kčs a u zisku o 8 mld. Kčs. Nároky na financování investic naopak převyšují směrnici o 9,4 mld., růst zaměstnanosti a mezd je uvažován vyšší o 4 %, ale produktivita práce o 4 % nižší.

V žádném případě, soudružky a soudruzi, nelze nechat vývoj probíhat v dosavadních tendencích. Dospěli jsme k závěru, že jednu z prvořadých příčin představuje uvolnění, resp. rozpad řídícího systému. Potvrdily se naše obavy, které jsme vyslovili při přípravě stanoviska k zákonu o podniku, tj., že dochází k rozpadu řízení. Podniky si sestavily plány podle svých představ a začaly se chovat tak, jak jim nerovnovážné podmínky umožňovaly. Tuto situaci zhoršovalo dále pokračování v nesprávném, loni formulovaném pojetí funkce státu v hospodářství, pojetí jež chápalo stát jako pasívního pozorovatele, maximálně určovatele ekonomických pravidel. Podobně, téměř na nulu, byla redukována funkce národohospodářského plánu. Je nutné dosáhnout obratu, a to vhodným, mnohem účinnějším vstupem státu do ekonomiky. Toto považujeme v této etapě za prvořadou povinnost vlády a za naplnění realizační směrnice květnového pléna ÚV KSČ.

Smyslem komplexu připravených opatření není tedy jen tlak na mzdy, ale zvýšení náročnosti pro výrobce, postavení bariér neefektivnosti a lajdácké práci a vytvoření tlaku na větší výkonnost hospodářství.

Předpokládáme, že souborem regulačních opatření upevníme systém, pracovní vztahy, zvýšíme tlak na tvorbu a realizaci zdrojů, na vývoz a zpřísníme finanční a úvěrové podmínky. Celý soubor představuje příspěvek vlády ČSR k řešení ekonomických problémů.

Věcným cílem komplexu bude v prvé řadě přiblížení hospodářského vývoje směrnici vlády a realizaci stabilizačních opatření.

Vláda ČSR považuje za nejdůležitější opatření, kroky ke zlepšení a upevnění řídícího systému; považuje je vůbec za jádro problému naší ekonomiky. Proto okamžitá opatření prováděná na základě platného právního řádu a stávajících institucí a organizací směřují k upevnění řídících a regulačních funkcí všech stupňů řízení. Na základě těchto opatření musí být vytvořeny náročnější podmínky pro výrobu a první předpoklady nástupu k zásadním hospodářskopolitickým opatřením, zejména ke konsolidačnímu programu.

Na základě toho zamýšlí vláda připravit zásadní hospodářská a politická opatření trvalého charakteru, která by se opírala o analýzu vývoje současného stavu národního hospodářství, o konsolidační program a o plán do roku 1975. Nedílnou součástí těchto dlouhodobých opatření musí být i základní principy vývoje soustavy ekonomického řízení, na kterých současně pracuje i federální vláda.

Za současné situace vycházíme především z toho, že metody řízení je nutné podřídit stanoveným cílům. Bylo by nepochopením vykládat adresná regulační opatření jako odklon od ekonomické soustavy řízení. Regulační opatření jsou v zásadě opatřeními ekonomického typu, která si kladou za cíl zvýšení tvorby zdrojů a náročnosti na hospodárnost výroby. Vláda bude i nadále pokračovat ve smyslu svého prohlášení v politice tlaku na neprogresívní výrobní programy a poskytovat větší šance podnikům, které rozvíjejí efektivní výrobní programy a zvyšují tak produkci, produktivitu, kvalitu a hospodárnost. Vláda si uvědomuje, že realizace této její politiky nebude snadnou záležitostí, neboť se bude dotýkat velké řady našich podniků, mnohdy i velkých, a pravděpodobně vyvolá i velké sociální tlaky.

Chceme-li konsolidovat ekonomiku během tří let, což je cílem vlády, nemůžeme si dovolit ztratit ani jeden rok pouhým přihlížením k takovému vývoji v národním hospodářství, který by ještě více zostřoval podmínky tohoto programu. Nelze si již dále dovolit ignorovat prvky živelnosti, nelze nečinně přehlížet negativní důsledky tlaku investičních a mzdových požadavků, ale frontálně nastoupit cestu rozumné jejich regulace, cestu skutečného aktivního ovlivňování ekonomických procesů.

Bez tohoto pevného řídícího a organizačního systému, bez upevnění pracovní a technologické kázně, bez zvýšení vážnosti dodavatelských a odběratelských dohod se neobejde žádný ekonomický model. Spoléhání na automatické působení ekonomických nástrojů je nebezpečnou iluzí, která by mohla vést k nedozírným škodám v národním hospodářství. V současné době je třeba zvýšit výkonnost našeho hospodářství. Možnosti k tomu ve stávajícím potenciálu jsou, jen je skutečně využívat. Cesta k tomu není přes návrat k direktivnímu rozpisu stovek naturálních ukazatelů, ať již jakoukoliv formou, ale především v dopracování a rozvinutí ekonomické reformy, která tvoří přísná kritéria pro posouzení činnosti podnikové sféry a vytvoří tak předpoklad pro hodnocení úrovně a odpovědnosti řízení na všech stupních a zejména v oblasti bezprostředně související s tvorbou hodnot.

Bylo velkou chybou, že při likvidaci přímého naturálně pojatého řízení národního hospodářství jsme opouštěli i adresné a přímé vnitropodnikové řízení. To je naprosto jednoznačně nutno upevnit. Vláda zdůrazňuje odpovědnost generálních ředitelů za řízení integračních seskupení, odpovědnost ředitelů podniků za řízení podniků a odpovědnost mistrů a dílovedoucích za přípravu práce a řízení výroby. Celý inženýrsko-technický a ekonomický personál v předvýrobních, výrobních a obchodně technických službách musí vytvářet podmínky pro to, aby dělníci mohli plynule a racionálně pracovat.

Upevnění řídícího systému je, soudružky a soudruzi, podmíněno i pevnou pozicí integračních seskupení. Bylo by velkou škodou, kdybychom federální uspořádání promítli jako likvidaci účelných integrací.

Nechceme vracet vývoj zpět k administrativnímu upevnění pozice generálních ředitelství; chceme zachovat moderní prvky v jejich činnosti, které se v minulém vývoji nesporně projevily. Musíme ale také na druhé straně zabezpečit účinné řízení, to znamená rozhodování v těch oblastech, kde je to jak z celospolečenského hlediska, tak z hlediska funkce integrace samotné nevyhnutelně zapotřebí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP