Pondělí 7. července 1969

Vláda, jejímž úkolem je národ vést, musí trpělivě a citlivě rozvíjet dobré rysy naší národní povahy a taktně tlumit ty nepříznivé. Především musí trpělivě budovat mezi občany a státem vztah naprosté důvěry a respektovat vůli lidu, jeho majestát. Důvěra je v politice i v ekonomice velký kapitál. Nedá se nadekretovat, je třeba vynakládat dlouhé, soustavné a trpělivé úsilí o její získání. Kdo jednou důvěru ztratil, nezíská ji mocí, ale dobrým příkladem a dobrými skutky. Každá vláda je svému lidu sociálním vzorem. Jak se chová vláda, tak se chová i občan. Vláda svými činy a postoji udává tón morálky celé společnosti. Každé morální zaváhání nebo dokonce pochybení má opravdu nedozírné důsledky. Proto je třeba, aby vláda svými morálními postoji, svou spravedlností, laskavostí a moudrostí lidu imponovala. Podaří-li se to, bude mít vláda naprostou důvěru a podporu občanů a může dokázat velké věci. Může potom v situaci, kdy se nemůže nic rozdávat, požadovat od lidí kázeň, pracovní výkonnost, šetrnost a hospodárnost. Kázeň je starý český problém. Nelze jí docílit nařizováním, ale přesvědčováním a dobrými příklady. Jsou-li v lidech zafixovány jako podvědomé reflexy nedůvěra k měně, k hospodářské prosperitě, k dodržování zákonnosti, nezbývá nic jiného, než každodenními činy vlády přesvědčovat lid, že se této nedůvěry může bez obav zbavit. Je jistě povinností vlády lid vést, přesvědčovat jej, ale současně i respektovat jeho vůli. Jako členové tohoto sněmu jsme povinni tuto vůli lidu zde tlumočit. Je to nesnadný úkol v době tak složité, kdy se i křiklouni vydávají za hlas lidu. A je to o to nesnadnější, že tyto funkce vykonáváme bez řádných voleb. Stejná je i situace vlády, a proto je o to více třeba bedlivě zjišťovat názory našich občanů a snažit se je správně pochopit.

Život nelítostně prověřuje výsledky vlády a dějiny je nelítostně soudí. Česká národní rada i naše česká vláda se ujaly svých úřadů v době, kdy je třeba řešit spoustu nahromaděných problémů. Rozvoj národa se dá prosazovat jednou podle jeho biologické síly, jednou podle úrovně vzdělanosti a ekonomiky. Dvě z těchto tří kritérií neukazují dobrý stav, populace a ekonomika. Je to o to závažnější, že žijeme v prostoru, kde naši sousedé mají větší lidnatost a vyšší populaci a rozvíjející se ekonomiku. Máme-li se z těchto problémů dostat, musíme vytvořit vztahy důvěry, životní jistoty a prosperity. A pak můžeme od našich lidí chtít kázeň, pořádek a řádnou práci, tvrdou práci. Velmi by tomu prospělo prohloubení opravdové samosprávy v obcích. Budou-li lidé řešit ty složité problémy všedního života ve svých obcích, bude-li zde respektován jejich názor a žádána jejich účast, budou-li se tady moci politicky učit, získají zkušenost s praktickou politikou, budou rozvážněji posuzovat politiku vlády a nebudou zanášet principy obecní samosprávy do závodů, jejichž prosperita závisí na kázni a dodržení zásad jednoho vedoucího. Potřebujeme pořádek nejen v hospodářské sféře, ale i ve státní sféře. V denní práci mnoha úředníků přežívají návyky administrativy unitární vlády. V důsledku toho se v rozporu s ústavním zákonem o federalizaci objevují pokusy zacházet i s národními ministry jako s orgány podřízenými federálním orgánům.

Bude třeba postupně tyto nesprávné zásahy odmítat, upřesňovat kompetenční oblasti a upevňovat vztahy zákonnosti mezi federálními a národními orgány. Budiž tu popravdě řečeno, že se tak děje zejména vůči českým národním orgánům a že zásahy do národní kompetence provádějí zejména čeští federální úředníci.

V dané situaci se v problematice českého národního hospodářství odrážejí všechny vážné společenské problémy. Členové ČNR nemají dosud zevrubnou analýzu stavu hospodářství, i když taková analýza z hlediska ČSSR již federálními orgány byla vypracována. Současně tedy s vypracováním slušného rozboru vývoje a současného stavu hospodářství by se měla udělat i zahajovací bilance českého státu, v níž by se měla řešit i otázka majetkové správy českých objektů používaných federací.

Předložená opatření vlády ke stabilizaci a regulaci vývoje českého hospodářství jsou po dlouhé době konkrétním činem a navíc pro svou nepopulárnost i činem velké odvahy. Jde zřejmě o takový směr, kterému se říká národohospodářská politika přísnosti. Vzhledem k tomu, že není vypracován projekt ekonomické reformy, lépe řečeno nový ekonomický model našeho hospodářství, ani konsolidační program, jde o opatření, jejichž účinnost je časově omezena.

Zatím je těžké odhadnout, zda budou fungovat jako ucelený systém a jaký bude jejich kladný či záporný účinek. Hlavním problémem je otázka, jak přimět podniky ke snižování nákladů, zvyšování produktivity práce a zvyšování objemu výroby. V popředí stojí otázka měny. Zřejmě události a opatření posledních měsíců i někdy ne dost uváženě pronášené projevy nepřispěly k důvěře v měnu. Pokud nezastavíme růst hospodářských čísel, nedáme do pořádku celý proces rozdělování, proces zásobování podniků i obyvatelstva, pokud nevytvoříme ovzduší důvěry k měně, nepodaří se nám přimět podniky i občany k hospodaření a k dlouhodobému šetření, které jsou nezbytným předpokladem zvýšení pracovního úsilí a snižování nákladů.

Nutno si přiznat, že trvale nevystačíme s tím, abychom přejímali tak zvané šmelinářské ceny za oficiální státní ceny, jako jsme to už několikrát učinili, nyní opět při zvyšování cen aut. Budeme muset hledat opatření, aby koruna ztvrdla nejdříve na domácím trhu. Bude třeba dát do pořádku předpisy o kalkulacích, stanovit pojem socialistického zisku. I tento socialistický zisk je nutno chránit občansko-právními předpisy i ustanoveními trestního zákona. Podaří-li se nám zastavit růst hospodářských čísel a tedy i cen a na základě předpisů o kalkulacích a přípustném zisku dokonce přimět podniky, aby některé ceny musely snížit, vytvoří to tlak na racionalizaci výroby, na ústup od nerozumných investičních požadavků, zejména na stavební investice výrobní sféry. Pak budou podniky muset hledat cesty ke zvýšení mezd v oblasti racionalizace a nikoliv ve zvyšování cen.

Bude třeba dát do pořádku peněžnictví a vydat zákon o povinných jistotách bank a dlužníků. Vytvoříme-li rychle instituci cedulové banky, která se stane strážcem měny, položíme konečně jeden ze základů ke stabilizaci hospodářství.

Vláda by měla udělat takové institucionální uspořádání, aby mohla opravdu dělat hospodářskou politiku a oprostit se od rozhodování o jednotlivých podnikových investicích. Myslím, že bychom měli všichni obyvatelstvu i celé hospodářské sféře názorně a trpělivě vysvětlovat, že naše národní hospodářství je dosti silné, ba dokonce bohaté, aby nikdo nemusel mít obavy o osud svých peněz. A přitom je třeba přijít i s proklamováním celého souboru pravidel hospodářské etiky. Přesvědčit podniky, že hlavním posláním jejich činnosti je sloužit a že zisk je odměnou za dobrou činnost, že prodat důchodkyni za 3 Kčs je právě taková služba, jako prodat bohatému pracujícímu za 300 Kčs. Náhlý nedostatek pracovních sil je umělý, neskutečný. Jednak zaměstnáváme na základě různých protekcí lidi na zbytečných pracích, jednak politika mzdového stropu a malé autority dobrých vedoucích způsobuje, že si lidé leckdy práci šetří. Zavedení moderních metod měření pracovního času, odstranění závisti, obnovení autority mistrů a vedoucích, skoncování se mzdovými stropy a se zaměstnáváním nevýkonných osob může otevřít cestu k rychlému rozmachu národního hospodářství.

Pokud jde o mzdové preference a jejich neblahé důsledky, myslím, že bychom si měli vytyčit zásadu jedné preference: preferovat kvalitní pracovníky. Budeme muset také ustoupit od své supercentralizace podniků. Má-li velký průmysl získat potřebnou pružnost, musí být doplněn středními a menšími podniky, ty tvoří polštář velkého průmyslu.

Chtěl bych uvést jeden příklad. Největší francouzský výrobce řetězových dopravníků má 560 zaměstnanců. U nás máme pro transportní zařízení podniky o tisících zaměstnancích a přitom tyto podniky nejsou schopné konkurence.

Chtěl bych požádat vládu, aby v dalších opatřeních, zejména při daňové reformě, pečlivě zvažovala otázku, jak tato opatření posílí naši schopnost konkurovat na trzích v socialistických i kapitalistických zemích a jak to upevní měnu.

Domnívám se, že nyní je třeba rychle vytvořit předstih energetiky, infrastruktury a zásobování jako předpoklad pro další rychlý rozvoj hospodářství.

Zvláštní kapitolu našeho hospodářství tvoří otázky zásobování obyvatelstva i podniků. Ve vládních dokumentech i ekonomických koncepcích se o procesu zásobování hovoří zřídka kdy a málo. A přece je oběh zboží důležitou součástí našeho národního hospodářství. Dosažení vysoké úrovně industrializace přináší s sebou velmi komplikované obchodní vztahy. Na jejich úrovni a kvalitě závisí efektivnost hospodářství a morálka obyvatelstva.

Všechny vážné poruchy národního hospodářství se tu výrazně projevují. Ale také úroveň a kvalita oběhu zboží ovlivňuje efektivnost národního hospodářství. Dnes už umíme kvalitu oběhu zboží měřit, a to pomocí tří ukazatelů: úplnosti dodávky, pohotovosti dodávky a nákladů na oběh zboží. Jak vypadá současný stav?

U úplnosti dodávky nejsme na tom dobře. Abychom si uvědomili hladinu úplnosti dodávky, uvedu srovnání se západoevropskými zeměmi, kam vyvážíme a kde za nízkou úplnost dodávky platíme podstatně nižšími exportními cenami, u nich pak ztrácíme aspoň čtvrtinu. Například dodávky léčiv. Z deseti léčiv je u nás k dispozici okamžitě bez čekání a bez shánění 7, čili úplnost dodávky je 75 %, v západní Evropě 99 %.

U potravin je u nás úplnost 85 %, v západní Evropě 98 %.

U průmyslového zboží a materiálu pro průmysl je úplnost dodávky u nás 65 %, v západní Evropě 94 %.

Úplnost dodávek náhradních dílů je u nás cca 35 %, v západní Evropě 92 %.

Pohotovost dodávky z výroby je u nás cca 100 dní, v západní Evropě 30 - 60 dní.

Pohotovost dodávky z velkoobchodu je u nás 30 dní, v západní Evropě 5 dní.

Přitom se nedá říci, že se u nás zboží nesežene. Vše se nakonec sežene, ale dá to mnoho shánění a vyžaduje to dlouhé doby. Proto máme tak vysoké zásoby. Až k nevíře je zjištění, že u výrobních a stavebních podniků tvoří pojistné zásoby 50 - 60 % celkových zásob, a to v důsledku nízké úplnosti a pohotovosti dodávky.

Dlouhá léta jsme řešili problémy zásobování plánováním materiálně technického zásobování a bilancováním tržních fondů. V nerovnovážném stavu hospodářství jsme to zrušili a nic nového nevymysleli. Naše podniky na to nebyly vybaveny ani morálně, ani ekonomicky. Zatímco se v průmyslově rozvinutých zemích používají k řízení oběhu zboží moderní metody operačního výzkumu, samočinné počítače, komplexně mechanizované sklady atd., my děláme zásobování stále metodami z doby F. L. Věka. Podívejme se na zásobování obyvatelstva.

V roce 1930 bylo v Československu 200 000 maloobchodních jednotek, v době lístkového hospodářství v roce 1950 ještě 100 000, ale nyní, po několikanásobném vzrůstu maloobchodního obratu jen 70 000 maloobchodních jednotek.

Lidé stojí nekonečné fronty, jednou k výběru zboží, podruhé u pokladny a potřetí u výdeje zboží. Běhají od krámu ke krámu, shánějí známé, čekají a jsou rozčíleni. Jak chceme zvyšovat produktivitu práce, jak chceme koncentrovat pozornost pracujících na práci, když při vysokém počtu zaměstnaných žen nejsme s to zařídit, aby se běžné zboží hladce nakoupilo, když jednou určité zboží je a podruhé není? Kolik žen se může ráno rozhodnout, co bude večer vařit a spolehnout se na to, že potřebný nákup dokáží po pracovní době obstarat? A přitom rozsah našeho sortimentu je asi 1/6 sortimentu v jiných průmyslově vyspělých zemích, takže záměna je nepoměrně nižší. Můžeme se pak divit tomu, že lidé utíkají v pracovní době nakupovat? Přitom jsou zaměstnanci naší obchodní sítě skutečně přetíženi a jejich stav na daný maloobchodní obrat je asi 40 %. Jsou tu většinou ženy, vdané ženy. Práce v obchodě, to je u nás dřina, zkuste si tahat bedničky s pivem, konve s mlékem, pytle s cukrem a moukou.

Je třeba uvítat sdělení vlády, že bude upravena prodejní doba, upraveno obchodní rozpětí, které je nejnižší na světě a představuje 1/3 rozpětí obvyklého v jiných zemích. Důležitým krokem vpřed bude takové radikální zlepšení materiální základny obchodu budováním a rozšiřováním sítě maloobchodních prodejen a velkoobchodních skladů.

Pokud jde o nový model ekonomického řízení obchodu, předpokládáme, že poslanci ČNR ve výboru pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace se s ním budou moci seznámit ještě před schválením. Ale současně je nutno zpracovat model ekonomického řízení celého oběhu zboží, včetně zásobování podniků, neboť oběh zboží je jen jeden a je nedělitelný. Nebude-li totiž kvalitní oběh zboží v tuzemsku, nebude ani náš obchod se zahraničím úspěšný. Musíme si uvědomit, že i naši socialističtí partneři si zvykají při dovozu na vysokou úplnost a pohotovost dodávek a požadují ji i od nás. Vhodnými cenovými nástroji v obchodních vztazích můžeme současně působit i na přirozenou plánovitost. Znamená to poskytovat tím větší slevy, na čím delší dobu a dodací lhůtu se objednává. Prosím současně, aby vláda při řešení otázek našeho socialistického oběhu zboží pamatovala i na ochranu spotřebitele před neodpovědným a libovolným zavíráním obchodů, které se masově děje bez zajištění náhradních obchodních kapacit. A pomoci při náboru mužů do obchodní činnosti, kde bychom jinak nemohli dodržovat pracovní režim žen, zejména dodržení váhových limitů.

Celá rekonstrukce našeho oběhu zboží bude náročným a obtížným úkolem. Znamená to pečlivě vážit ekonomické i správní nástroje řízení, vydat nové zákonné předpisy, přesvědčovat podniky o moderních koncepcích obchodu a pomáhat lidem v úsilí o ovládnutí moderního obchodu, který v podstatě rozhoduje o tom, zda užitné hodnoty vyrobené našimi dělníky a zemědělci budou realizovány se ziskem či se ztrátou. Jsem přesvědčen, že poslanci ČNR úsilí o modernizaci oběhu zboží ochotně podpoří.

Vážená Česká národní rado, domnívám se, že z prohlášení předsedy vlády ing. Rázla je zřejmé, že vláda vážně a poctivě plní na hospodářském úseku svůj program, na jehož základě jsme jí dali svou důvěru. Chtěl bych tu ocenit, jak hospodářští ministři neúnavně a obětavě pracují na řešení naléhavých otázek. Samozřejmě ani při poctivém úsilí není možno vyloučit eventuální opomenutí a omyly. Proto otevřená a věcná rozprava poslanců ČNR je kladným přínosem k úsilí vlády. Vláda jako celek prokazuje svou schopnost a náš lid nepovažuje za vhodné provádět její rekonstrukci. Její setrvání jako celku je stabilizačním faktorem.

Dovolte, abych shrnul své vývody takto: prvořadým úkolem je nyní vytvořit ovzduší důvěry a dát lidem životní a právní jistotu a životní perspektivu. Musíme upevnit měnu, vytvořit zákonné záruky a jistoty v práci, peněžnictví i při poskytování úvěrů. Musíme zajistit předstih energetiky a infrastruktury, musíme dát do pořádku zásobování a tedy celý oběh zboží. Velkým úkolem je uvést proces rozdělování do souladu s možnostmi národního hospodářství.

A na závěr dovolte ocitovat slova V. I. Lenina, které by měla být devizou těchto rozprav v ČNR i pocitu odpovědnosti poslanců ČNR: "Názvu politicky svobodného občana nezasluhuje ten, kdo neumí žádat a vymáhat na svých pověřencích, aby plnili své povinnosti vůči těm, kdo je pověřili." /Potlesk./

Místopředseda dr. Jičínský: Dávám slovo posl. Valáškové.

Posl. Valášková: Vážená Česká národní rado, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, pracovníci textilního, oděvního a kožedělného průmyslu jsou si vědomi tíživé ekonomické situace našeho národního hospodářství, mají tu nejlepší vůli všemi silami přispět k překonání nepříznivého současného stavu, ovšem bez vzájemné spolupráce s vládou není východisko možné.

Dnešní stav strojního vybavení našich továren neodpovídá modernímu, rychlému růstu požadavků výrobků ve světovém měřítku, těmto kapacitám. Je proto velmi naléhavé a nezbytné, aby stroje, dnes již v havarijním stavu opotřebovanosti a zastaralosti, byly nahrazeny stroji s vysokokapacitní kvalitní produktivitou, neb jedině tímto způsobem je možné řešení krizového stavu, ve kterém se náš průmysl v současné době nachází. Dostatečně známe nepříznivou ekonomickou situaci, víme, že devizových prostředků není nazbyt, nechceme-li však nadále zaostávat za světovým tempem výroby, musíme bezodkladně ustoupit od krátkozraké politiky nemístné ekonomiky. Vynaložené prostředky na modernizaci vybavenosti továrních kapacit jsou rychle návratné a přinesou do budoucna nejen spokojenost našim spotřebitelům, ale mnohonásobné zisky našemu hospodářství. Není nadále možno zvyšovat výrobu tak zvanou šturmovštinou, která, jak minulá praxe ukázala, stala se národnímu hospodářství neprospěšnou, nejenže nevede k efektivnosti výroby, ale stává se přímo brzdou v produkci kvality. Zvyšovat tempo výroby na zastaralém zařízení vysokými normami výkonu, které již v některých případech hraničí s normálními možnostmi člověka, vede k výrobě sice kvantitativní, ale zákonitě méně kvalitní. Je nutno, aby vládní činitelé si uvědomili, že zvláště v textilním průmyslu, kde pracuje převážné procento žen - přetěžováním, horní hranicí norem, přesčasy, dosahuje se výsledků značně problematických, jak ve výrobní sféře, tak na zdraví pracujících, což se snad v některých případech neprojeví hned, ale jak je známo v žebříčku nemocnosti, je vzrůst chorob přetížených nervů stoupající. Takto se potom momentální zisk mění ve státní ekonomické břemeno ve financování dlouhodobých absencí nemocných, rekonvalescentů a nakonec invalidů.

Dále není možné přehlédnout klesající tendenci pracovních sil v průmyslu, náboru mládeže, o které jsme se přesvědčili v akci prověrek umisťování patnáctiletého dorostu, konaném zdravotníma sociálním výborem ČNR. Další rezervy pracovních sil - žen z domácnosti - jsou vyčerpány, proto i z těchto důvodů je nutno počítat s modernizací vybavenosti našich zastaralých továren.

Tyto a další problémy byly na programu plenárního zasedání Českého odborového svazu pracujících textilního, oděvního a kožedělného průmyslu v Třebíči, konaném ve dnech 20. a 21. května t. r. Sál přeplněný generálními, podnikovými řediteli, předsedy závodních výborů a rad z celé České republiky, marně čekal, připraven řešit své naléhavé problémy, na předsedu vlády ing. Stanislava Rázla, ministra průmyslu ing. Čiháka a ministra dr. Jašku, kteří byli k účasti pozváni jak osobní formou předsednictvem odborového svazu, tak písemnými pozvánkami, a přislíbili účast. Z vlády se nedostavil nikdo, ani kompetentní zástupce, nedošel ani telegram. Takto celé zasedání vyznělo naprázdno, nebyly zodpovězeny otázky položené vládě v písemných materiálech, ani přímé otázky delegátů na spolupráci vlády s pracujícími průmyslu, na postupu k řešení východiska z nepříznivé ekonomické situace.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP