Místopředseda dr. Jičínský:
Soudruzi, navrhuji, abychom přerušili dopolední
jednání. Odpolední schůze začne
v 15.00 hod. Prosím o dochvilnost, protože do diskuse
je zatím přihlášeno dalších
8 soudruhů. Kdo se ještě dále hlásí
do diskuse, nechť podá během polední
přestávky přihlášku, abychom
mohli odpolední jednání rozplánovat.
/Schůze přerušena ve 13.48 hod, a opět
zahájena v 15.05 hod./
Místopředseda ČNR dr. Jičínský:
Zahajuji přerušenou schůzi České
národní rady a prosím posl. Kaše, aby
se ujal slova.
Posl. ing. Kaše: Vážení poslanci,
vážení hosté, opatření
vlády ČSR k zabezpečení hospodářské
směrnice r. 1969 a k upevnění řízení
jsou zaměřena především do podnikové
sféry. Je to jistě dobře zvážené
rozhodnutí. Jen vyšší výkonností
výroby lze zajistit zlepšení situace na vnitřním
a zahraničním trhu a docílit obratu v nedobrém
vývoji vztahu produktivity a mzdových fondů,
mezi výrobní spotřebou a realizovanou produkcí,
investicemi a ziskem. Naše podniky se musí s tímto
stavem vypořádat, i když mnohé příčiny
nezavinily. Podniky předkládají nižší
plány, protože nevědí, co bude zítra.
Jaké budou ceny u subdodávek, jaké budou
odvody, jaká bude daň z obratu na různé
výrobky, jaká bude velkoobchodní cena jeho
výrobků, který výrobek bude lukrativní
a který nikoliv. Dnes tyto rozhodující momenty
pro podnikání nemůže nikdo odhadnout
pro období delší než rok; přitom
koncepce podniku, investice, racionalizace, bytová výstavba
a jiní činitelé, kteří zajišťují
základnu podnikání, je nutno obstarávat
s výhledy na několik let.
Podnik také neví, kolik pracovníků
se mu do příštího roku rozuteče
jinam za lepšími pracovními a mzdovými
podmínkami, do přidružené výroby,
do dopravy, do různých úřadů
a výzkumných ústavů, tam, kde jsou
preference, tam, kde není úkolová mzda. Někdy
postačí jako důvod k rozvázání
pracovního poměru i to, že jinde nejsou píchací
hodiny.
Velmi palčivým problémem se stává
odchod mladých pracovníků. Náklady
na učně činí v podniku přes
20 tisíc Kčs, a to bez ubytování a
stravování. Vyučený pracovník,
aniž se jeho poměr k závodu ustálil,
odchází na dva roky na vojnu. Příliš
dlouhá vojenská služba způsobuje, že
mladý člověk ztrácí vztah k
závodu, ztrácí i svou odbornost a po základní
vojenské službě odmítá nastoupit
v závodě, najde si jiné lépe placené,
třeba i méně kvalifikované zaměstnání,
nejčastěji jako řidič. Podniky, které
přetahují mladé pracovníky, by měly
být postiženy zvláštním odvodem,
který by uhradil náklady za výchovu. Podnik
se brání odchodu pracovníků tím,
že musí jednak také zvýšit mzdy
a jednak - což je horší - postupně slevuje
i z náročnosti na využití pracovní
doby a na kvalitu.
Napjatá situace na trhu práce je odvozena z investičního
trhu, a zde opět ze zahajování velkých
nových staveb, tím se také zpožďuje
dokončení rozestavěnosti. Dnes jsme v situaci,
že republika je rozkopána od Aše až do Košic,
všude je nedostatek pracovních sil, všude se
bojuje o preference. Nedávno nám při kontrole
výstavby v Tatrách řekli: dvacet ministrů
se sežene snadněji než dvacet murárů.
Je nadějné, že vláda si uvědomuje
odpovědnost za tento stav v investicích a že
jej hodlá také řešit.
Vláda v průběhu I. pololetí informovala
několikrát veřejnost o stavu našeho
hospodářství, o nutnosti zvýšení
cen a nebezpečí rozvratu vnitřního
trhu. Na toto téma zveřejnil tisk mnoho úvah
o ekonomii. Je však otázkou, zda boji proti rozvratu
trhu by místo meditací více neprospělo
neodkládat nepopulární cenová opatření.
Vedoucí obchodních podniků ze všech
krajů potvrdí, že každá předběžná
informace o cenách jen podnítila nákupní
horečku. Kromě toho účinek některých
opatření byl váhavostí velmi oslaben.
To by mohla doložit statistika o převodu automobilů
před zavedením daně. Na tomto systému
nemohou prodělat kruhy, které jsou "obvykle
dobře informovány".
Zvláštní zmínky zaslouží
připojištění pracujících,
a to hlavně tam, kde je placeno ze státních
dotací. Zde je původní smysl pojištění
- myšlenka solidarity, příspěvek k odvrácení
následků nahodilé škody jednomu z účastníků
- obrácen úplně naruby. Pojistné platí
stát, zvyšuje své nesmírné finanční
těžkosti, působí je i dalším
podnikům v chozrasčotní sféře,
kde zaměstnanci rovněž vyžadují
tuto formu připojištění, a znehodnocuje
význam poměrně jednotného důchodového
pojištění. Pro pojištěnce je to
vlastně nezdaněný přídavek
ke mzdě. V podnicích nám není jasné,
zda příslušní ministři tento
způsob povolili, schválili nebo jen trpí.
Není divu, že dotace už nestačí,
že se musí zvyšovat tarify ČSD, což
od 1. září postihne zejména vícečlenné
rodiny a od 1. ledna všechny podniky.
V programových opatřeních jsou obsaženy
také úspory ve státní správě
a v rozpočtových organizacích. Tento bod
pracující ze závodů uvítali,
avšak očekávané výsledky hodnotí
skepticky. Bylo by proto zapotřebí dosažené
výsledky shrnout a zveřejnit.
Statistika nám v současné době předkládá
chmurný obraz. Porovnává první čtvrtletí
roku 1968 a 1969, přičítá další
měsíce. Nejde o to, že by čísla
nebyla pravdivá. Porovnání za celé
pololetí dosvědčí, že výsledky
v roce 1968 byly lepší, byly vyrovnanější.
Ve druhém pololetí a hlavně po srpnu došlo
k poklesu produktivity práce a vzrůstu mezd, k úpadku
pracovní morálky a k uvolnění řídícího
systému. Období deprese a politické nejistoty
těžce doléhá na naše občany
i celou ekonomiku.
Naše vláda ústy svého předsedy
ve vstupním prohlášení jasně
vyjádřila, že pochází z tohoto
národa, že věnuje všechny síly
prospěchu státu a jeho občanů. My
vládě důvěřujeme, že se
snaží nalézt přijatelná východiska
ze současného stavu a budeme ji v jejím úsilí
podporovat.
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám nyní slovo posl. ing. Karáskovi.
Posl. ing. Karásek: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci! Již mnoho toho bylo řečeno
v rozpravě k projevu předsedy vlády Rázla,
který nebyl příliš radostný,
ale který ukázal snahu řešit a vyřešit
nynější ekonomickou situaci. Jsem zajedno s
předřečníky, že přechodná
regulace nemůže natrvalo vyřešit rozvoj
naší ekonomiky, nýbrž že vytváří
nebezpečný precedens řešit vše
stále znovu přechodnými administrativními
opatřeními. O tom toho tu bylo řečeno
více než dost a kvalifikovaněji.
Já bych se nyní chtěl zaměřit
na jiný problém, na problém telekomunikací
a pošt. Soudruh premiér hovořil o nedostatcích
a potížích v jednotlivých resortech,
ale opět nehovořil o potížích
pošt a telekomunikací. Jsem členem výboru
pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace. Tento náš
výbor zahrnuje značnou část terciární
sféry, která potřebuje urychlené pomoci,
protože jinak se naše národní hospodářství
dostane do ještě větších problémů.
Náš výbor se v prvním pololetí
zabýval dvakrát problémy pošt a telekomunikací.
Na své poslední schůzi, která se konala
před týdnem, bylo řečeno, že
v resortu i nadále problémy rostou a že se
řeší buď velmi pomalu nebo vůbec
ne. Výbor konstatoval, že v socialistické společnosti
stále vzrůstá význam pošt a telekomunikací.
To proto, že s rozvojem socialistické ekonomiky vzrůstá
potřeba výměny informací a tím
i jejich přenosu jak při řízení
a plánování, tak při rozvíjení
služeb pro osobní potřebu obyvatelstva.
Rozvoj pošt a telekomunikací souvisí s rozvojem
kapacit sítí. Zatímco rozvoj poštovních
sítí a sítí pro Poštovní
novinovou službu spočívá převážně
v obnově a výstavbě jednotlivých objektů
a v mechanizaci a automatizaci pracovních procesů,
rozvoj sítě telekomunikační vyžaduje
maximální soustředění prostředků
nejmodernější techniky, stavebních a
montážních kapacit, prostředků
finančních, jakož i rovnoměrné
vybudování zcela nových sítí
v přísné časové návaznosti.
Telekomunikace musí zajistit v předstihu síť
telekomunikačních spojů pro řádný
chod organismu státu a národního hospodářství,
protože telekomunikace jsou jeho nervy. A tyto nervy jsou
silně v nepořádku, protože je stát
20 let zanedbával a podceňoval.
Výbor zjistil, že otázkami rozvoje telekomunikací
se v minulých letech již zabývala jak vláda,
tak nejvyšší stranické orgány.
Bylo konstatováno, že telekomunikace nebyly v minulosti
rozvíjeny úměrně s tempem rozvoje
národního hospodářství především
pro nedostatek investičních prostředků,
které by vytvářely podmínky pro vědeckotechnický
pokrok jak ve spojích, tak i ve slaboproudém průmyslu
a jejich důsledkem by byl rozvoj technické základny
spojů na odpovídající kvalitativní
úrovni.
I když po roce 1960 nastal obrat v nazírání
na pošty a telekomunikace, přesto ani rychlejší
rozvoj telekomunikační sítě a telekomunikací
vůbec podle třetí pětiletky nestačil
k odstranění disproporcí nahromaděných
v uplynulém období. Také proto ne, že
řada vládních usnesení pro rozvoj
spojů se prostě neplnila.
Disproporce však pokračují i letos. V plánu
investiční výstavby pošt a telekomunikací
na rok 1969 se opět projevil kritický rozpor. Závazný
limit rozpočtových nákladů staveb
nad 1,5 mil. Kčs zahajovaných v roce 1969 ve výši
654 mil. Kčs byl ještě snížen o
123 mil. Kčs, tj. o částku, o kterou byl
překročen zůstatek rozpočtových
nákladů staveb k 31. prosinci 1968.
Na práce a dodávky na rok 1969, uvažované
v plánu investiční výstavby a vyplývající
ze schváleného limitu a z příznivého
jednání s dodavateli - je to objem 1092,6 mil. Kčs
- ministerstvo financí stanovilo finanční
limit na investiční výstavbu ve výši
pouze 859,3 mil. Kčs, tj. o 233,3 mil. Kčs méně.
Tím se dostává resort do situace, kdy připravované
stavby nebude možno zahájit pro nedostatek finančních
prostředků a dodavatelé, které resort
tak pracně získal, napříště
už stavby nepřevezmou.
Stavby určené k zahájení v objemu
cca 700 - 800 mil. Kčs je třeba přesunout
na rok 1970 a z roku 1970 na další léta. Toto
řešení podrývá důvěru
poštovních a telekomunikačních zaměstnanců
v plánované hospodářství, neboť
zatímco v resortu pošt a telekomunikací závazný
limit nově zahajovaných staveb není vyčerpán,
v ostatních resortech národního hospodářství
se tento limit vysoko překračuje.
Dalším problémem při realizaci investiční
výstavby resortu pošt a telekomunikací je zajišťování
prací u stavebních dodavatelských organizací.
Stává se dokonce, že dodavatelé stavebních
prací v důsledku preference bytové výstavby
odstupují už od daných příslibů,
čímž dochází k dalším
odsouváním a zpožďování
staveb pošt a telekomunikací.
Zmíněné potíže v rozvoji pošt
a telekomunikací a nedostatky z let dávno minulých,
kdy spoje trpěly nedostatkem investičních
prostředků, protože byla preferována
průmyslová odvětví a později,
kdy došlo ke zvýšení těchto prostředků
ve prospěch technologie, způsobily, že všechny
volné prostory v poštovních a telekomunikačních
budovách byly postupně plně využity
zabudováním technologických zařízení.
Výslednicí těchto vlivů je to, že
stav poštovní a telekomunikační sítě
neodpovídá skutečným potřebám.
V telefonních ústřednách a sítích
jsou již zcela vyčerpány rezervy pro zřizování
a překládky telefonních stanic. Bylo proto
ke konci roku 1968 v ČSR nevyřízeno 121 tisíc
žádostí o telefon, z toho 58 tisíc na
území NVP. Uvedená čísla však
nevyjadřují skutečný zájem
o telefon, jelikož řada zájemců za těchto
okolností žádost o telefon vůbec nepodala.
Havarijní stav telekomunikační sítě
se projevuje nejen v místním, ale zejména
v meziměstském telefonním styku, kde mnohá
spojení lze uskutečnit až po několikahodinovém
čekání. Myslím, soudružky a soudruzi,
že máte dostatek vlastních zkušeností.
Pražská meziměstská ústředna
je v tomto smyslu jedním z nejslabších článků
celé telekomunikační sítě v
ČSSR vůbec. Kritický stav vzniká zejména
v nově budovaných sídlištích,
kde resort pošt a telekomunikací není v současné
době schopen zajistit připojení na celostátní
telekomunikační síť a vyhovět
tak žadatelům o telefon. Přesto je však
nezbytně nutné dimenzovat v sídlištích
telefonní síť tak, aby v budoucnu mohl být
zřízen telefon do každého bytu. Zcela
logické by bylo, aby zařízení pošt
a telekomunikací bylo budováno současně
se zařízením sídlišť. Aby
to byla komplexní bytová výstavba.
Hlavní důraz rozvoje pošt a telekomunikací
je kladen na zabezpečení kvalitativního zvratu,
který spočívá v automatizaci meziměstského
telefonního provozu. Automatizace, která je značně
investičně náročná zejména
z počátku, přinese nejen podstatné
zvýšení kapacit, ale sníží
i potřebu živé práce v telekomunikačním
provozu. Nejdůležitějším efektem
automatizace meziměstského telefonního provozu
je však nesmírná úspora času
v rozsahu celého národního hospodářství,
podstatné zvýšení operativnosti řízení,
celkové zkvalitnění telefonního styku
a zvýšení možnosti poskytovat více
služeb i v mezinárodním styku.
Nejvýznamnějšími stavbami nutnými
pro rozvoj telekomunikací a jejich automatizaci je výstavba
souboru staveb ústřední telekomunikační
budovy v Praze a Brně. Jejich realizace je nezbytnou podmínkou,
bez níž nemůže být provedena automatizace
meziměstského telefonního, telegrafního
a dálnopisného styku. Současně je
však základní podmínkou k dosažení
proporcionálního rozvoje mezinárodního
telekomunikačního styku.
V r. 1963 bylo rozhodnuto na jednání CCITT v Římě,
že mezinárodní telefonní ústředna
v Praze bude ústřednou v mezikontinentální
síti, tj. tranzitní ústřednou mezinárodní
i interkontinentální sítě za předpokladu,
že mezinárodní telefonní ústředna
v Praze bude automatizována a že umožní
uskutečňování tranzitního styku
jak na přímých tranzitních okruzích
přes ČSSR, tak i v obchodních cestách
při automatickém tranzitu přes Prahu. Tuto
podmínku pro ČSSR velmi výhodnou naše
strana akceptovala. Bez vybudování ústřední
telekomunikační budovy nebude však možno
splnění této podmínky zajistit. Tak
by Československo pozbylo významu v mezinárodní
telekomunikační síti a jeho funkce by převzala
některá z nejbližších evropských,
pravděpodobně západních ústředen.
Tím by vznikly našemu hospodářství
nejen vážné devizové ztráty,
ale také politické fiasko.
Těmito problémy se náš výbor
zabýval již v březnu a po projednání
v předsednictvu ČNR byly závěry předány
vládě. Zjišťujeme však, že tyto
otázky řešeny dosud nebyly. Jde především
o výstavbu ústřední telekomunikační
budovy v Praze a zabezpečení výstavby poštovních
a telekomunikačních sítí v sídlištích
Přitom nás ministryně pošt a telekomunikací
ČSR s. Urbánková ujistila, že resort
je schopen si finanční zdroje opatřit.
Vláda SSR, i když tam je situace v základních
prostředcích pošt a telekomunikací podstatně
lepší, učinila již vážné
kroky pro zajištění rozvoje spojů svým
nedávným usnesením a tak si již dnes
zajišťuje pohotové a rychlé spojení
na celém Slovensku. U nás stále vládne
určité nepochopení, o čemž svědčí
tento výpisek z plánu 4. pětiletky: "Předpokládaný
rozsah investiční výstavby pošta telekomunikací
zajišťuje pouze dokončení rozestavěných
staveb ve 4. pětiletce a některé stavby na
území Prahy. Vede k nutnosti vyloučit z předpokládaného
rozvoje pošt a telekomunikací automatizace meziměstského
telefonního provozu a výstavbu druhého televizního
programu a ke snížení tempa zvyšování
hustoty telefonních stanic." Zakotvení tohoto
návrhu do 4. pětiletky bude znamenat umrtvení
spojů a v r. 1975 se pošty a telekomunikace stanou
neřešitelnou brzdou celého národního
hospodářství a řízení
státu vůbec a povedou i ke snížení
obranyschopnosti země.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, to je jen
stručný výčet nejdůležitějších
problémů pošt a telekomunikací, kterými
se náš výbor v I. pololetí zabýval.
Nechci zde vypočítávat, k jakým disproporcím
by docházelo, kdyby se tento obtížný
stav dále prohluboval. I když víme, v jaké
obtížné situaci vláda je a jaké
ekonomické problémy musí řešit,
má výbor pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace
za to, že by neměla odkládat řešení
problémů v poštách a telekomunikacích
a také co nejdříve projednat závěry
našeho výboru z března.
Bezvadně fungující nervy představované
dobře fungujícími poštovními
a telekomunikačními spoji budou pak zárukou
rychlého rozvoje národního hospodářství.
Soudružky a soudruzi, nyní mi ještě dovolte
několik otázek k referátu s. Rázla.
Mne by zajímalo, kdo zavinil prakticky stagnaci výroby
stavebních hmot. Pořád se mluví o
tom, že je to jedna z limitujících bariér
pro rozvoj stavebnictví, přičemž se
o této brzdě muselo vědět a muselo
se vědět, jaká je bytová situace dávno
před rokem 1969.
Dále s. předseda vlády Rázl hovořil
o tom, že je nutné dopracovat novou ekonomickou soustavu.
Mne by zajímalo, jak vypadá stav prací na
dopracování této ekonomické soustavy.
Mluví se zde stále o tom, že mnoho peněz
věnujeme investiční výstavbě
a že je nutné tuto investiční výstavbu
zbrzdit. Víme z minulosti, že toto není věc
nová, že jsme proinvestovali obrovské částky
v různých resortech a že ani jeden resort u
nás prakticky není spokojen s tím, kolik
je mu přidělováno investic. Mne by zajímalo,
kam byla zaměřena investiční výstavba
a s jakými výsledky. Proč tedy alespoň
proinvestované částky nám teď
nepřinášejí nějaké výsledky.