Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. Kantorovi.
Posl. Kantor: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci. Na základě projednávaných
dokumentů a materiálů, předložených
dnešnímu plénu ČNR, a zprávy
předsedy vlády s. ing. Rázla o ekonomickém
úseku práce české vlády, budu
diskutovat k problémům životního prostředí
a k některým zásadním problémům
ekonomického rozvoje Severomoravského kraje, podle
dávno vytyčeného hesla "Za lepší
socialistické životní prostředí".
V posledních letech, díky úsilí jak
podniků, tak i národních výborů,
se situace v životním prostředí u nás
opravdu zlepšila.
Zatímco v letech 1960 - 1962 dosahovaly kupříkladu
v Ostravě průměry spadu prachu hodnoty tisíc
tun na 1 km2 za jeden rok, dosahují tyto v posledních
letech v průměru jen polovičních hodnot.
To však neplatí o plynných exhalacích,
jejichž emise do ovzduší není v Československu
uspokojivě řešena.
Co podle mého názoru brání účinnějšímu
řešení problematiky čistoty ovzduší?
Je to v prvé řadě ještě stále
malý ekonomický tlak na naše podniky. Severomoravský
KNV v Ostravě zpracoval návrh na zpřísněnou
novelizaci zákona č. 35/67 Sb., o ochraně
čistoty ovzduší, kterou předložil
Národnímu shromáždění
a předsednictvu vlády ČSSR. Jsem toho názoru,
že tato problematika by měla být řešena
v souvislosti se zásadní změnou podnikových
daní k 1. 1. 1970. Z toho důvodu požaduji,
aby ministerstvo lesního a vodního hospodářství
za použití iniciativního návrhu Severomoravského
KNV a ve spolupráci s ministerstvem financí zpracovalo
ještě v tomto roce návrh novelizace zákona
č. 35/67 Sb., o ochraně čistoty ovzduší.
Další příčinou stále neuspokojivého
řešení čistoty ovzduší je
nízká účinnost odlučovacích
zařízení. Nelze přece na jedné
straně žádat od podniků, aby budovaly
odlučovací zařízení a aby po
jejich instalaci musely nadále platit poplatky za znečištění
ovzduší.
Uvedu příklad: naše Elektrárna IX. sjezdu
KSČ v Karviné v průběhu dvou let,
1967 a 1968, provedla rekonstrukci nového dvoustupňového
mechanického odlučovacího zařízení,
které mělo nahradit staré odlučovací
zařízení typu Hartman z let 1948 - 1952.
Tato investiční akce si vyžádala náklad
celkem 20 mil. Kčs.
Výsledek je takový, že u tohoto nového
zařízení nefungují první stupně
a účinnost druhých stupňů je
nižší než u starého odprašovacího
zařízení. Obdobný příklad
by se dal uvést z Elektrárny 1. máje Severomoravského
kraje, jak říkáme v Třebovicích.
V tomto směru se musí podstatně zlepšit
kvalita práce našich strojírenských
podniků, zejména Závodů na výrobu
vzduchotechnických zařízení Milevsko.
Jsem toho názoru, že tyto závody by měly
také převzít garanci za účinnost
instalovaných odprašovacích zařízení.
V tomto směru žádám, aby ministr průmyslu
ve spolupráci s ministrem vodního a lesního
hospodářství tuto možnost prozkoumal
a navrhl konkrétní řešení.
Největším problémem v ovzduší
je síra. Problém spočívá především
v technickém nedořešení způsobu
odsíření a dále v nákladnosti
způsobu odsíření.
Z toho důvodu jsem toho názoru, že je nezbytné
hledat řešení problému odsíření
ve změně používaných surovin,
a to zejména v průmyslových aglomeracích,
kde je svízelná situace v čistotě
ovzduší.
Proto navrhuji, aby ministerstvo průmyslu ve spolupráci
s ostatními centrálními orgány posoudilo
současný stava výhled surovinové a
palivové základny Ostravska, a to nejen z hledisek
ekonomických, ale i z hlediska dopadu na životní
prostředí a navrhlo příslušné
opatření.
V souvislosti s životním prostředím
bych chtěl upozornit na vážný stav v
odstraňování škod, způsobených
na Ostravsku a Karvinsku poddolováním. Posledně
se znovu tento problém projevil v Orlové. Hlavním
problémem je zde nedostatek stavební kapacity na
účelovou výstavbu, ale i jiné faktory,
jako jsou změny v postupu dobývacích prací
a neujasněnost v otázkách náhrad za
devastované objekty.
Tak např. nemocnice v Orlové měla být
podle předpokladů postupu důlních
prací zachována v provozu do konce roku 1969, v
důsledku devastace musela však být likvidována
již počátkem roku 1968 a přemístěna
do náhradních provizorních objektů.
Přitom stavební podniky odmítají převzít
v letošním roce zahájení nové
výstavby přesto, že je projekčně
i finančně zajištěna. U ostatních
účelových staveb, jako jsou prodejní
střediska, kina a podobně, odmítají
stavební organizace vůbec náhradní
výstavbu za asanované objekty přejímat.
To je neudržitelný stav, který nemohou lidé
pochopit. A proto navrhuji, aby byl komplexně řešen,
a to ministerstvem plánování, ministerstvem
průmyslu a ministerstvem stavebnictví, třeba
i za použití direktivně stanovených
úkolů pro stavební organizace.
Z rozvojových úkolů ekonomiky Severomoravského
kraje bych chtěl upozornit jen na některé.
V prvé řadě je to otázka výstavby
elektrárny Dětmarovice, která je již
dnes o dva roky zpožděna. Hlavní problémy
spočívají v dodržení podmínek
na úseku čistoty ovzduší, které
stanovila rada ONV v Karviné a rada Severomoravského
KNV v Ostravě a řešení zpracování
odpadu z této elektrárny organizací ministerstva
stavebnictví. Myslím si, že by problematika
výstavby elektrárny v Dětmarovicích
měla být komplexně zpracována a dořešena
ministerstvem průmyslu a stavebnictví.
Pro změnu struktury našeho kraje mají velký
význam jednak akce, které provádíme
na základě usnesení vlády č.
397/68 a dále výstavba n. p. Tatra Kopřivnice.
Jsem však toho názoru, že ministerstvo plánování
spolu s ministerstvem průmyslu by mělo dořešit
potřebný limit nově zahajovaných akcí
pro akce, které budou zahajovány podle vládního
usnesení č. 397/68 a u výstavby n. p. Tatry
Kopřivnice by měly být jednotlivé
akce z podnikatelského záměru n. p. Tatry
Kopřivnice zakotveny do směrnic k plánu na
rok 1970, případně na další pětiletý
plán.
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. dr. Springerovi.
Posl. dr. Springer: Vážená Česká
národní rado, některými poznatky na
úseku zdravotnictví chtěl bych doplnit diskusní
vystoupení místopředsedy ČNR s. Jedličky.
V plánu činnosti české vlády
se počítá s tím, že ministerstvo
zdravotnictví vypracuje koncepci rozvoje materiálně
technické základny zdravotnictví. Pod tímto
úkolem si představuji nejen zásobování
zdravotnického terénu léčivy a zdravotnickým
materiálem, ale - a to zejména - vybavením
zdravotnických zařízení potřebnou
technikou, a její další výstavbu.
Pokud jde o léčiva a zdravotnický materiál,
je dnešní situace značně nepříznivá,
neboť nedostatkový sortiment se po řadu let
hromadil a narůstal. Pro náš farmaceutický
průmysl je rozhodujícím momentem dovoz řady
surovin pro výrobu konečných lékových
forem. V současné době chybí v lékárnách
zhruba 40 druhů léků, z nichž mnohé
mají povahu vitální důležitosti
a myslím, že nejeden z poslanců má v
této oblasti své vlastní zkušenosti
a může tento fakt potvrdit. Připočteme-li
k tomu ještě skutečnost, že zásobování
léčivy brzdí i nedostatečná
výrobní kapacita farmaceutických závodů,
není možno vidět tuto otázku optimisticky.
Přitom je třeba počítat s cca 10%
vzestupem potřeby léčiv ročně.
Kromě těchto materiálových nedostatků
není možné opomenout ani zastaralé vybavení
lékáren a jejich nedostatečné personální
obsazení, které obdobně jako lůžková
zařízení jsou již někde zavírány.
S tímto stavem není možno se spokojit a považuji
za nezbytně nutné urychleně řešit
potíže v zásobování dovozem potřebných
surovin i hotových léků, kromě zvýšení
výrobní kapacity tuzemských závodů.
Nemenší problematika je ve vlastních výkonných
zdravotnických zařízeních. Je dostatečně
známo, že lůžková kapacita nemocnic
a ústavů neodpovídá potřebě.
Bylo by možno i zde uvést spoustu příkladů
v každém kraji a mnohý z poslanců má
jistě i v tomto směru své vlastní
zkušenosti. Zdravotní péče je mnohde
poskytována v objektech, které byly budovány
pro jiné účely. Kritický stav je i
ve stáří základních prostředků.
Pro malou ilustraci uvedu několik čísel.
Stáří lůžkového fondu
v ČSR je ve srovnání se SSR nepříznivé.
V ČSR je nemocnic do 10 let 13,8 %, na Slovensku 46,8 %,
do 25 let v ČSR 24,2 %, v SSR 30,3 %, nad 25 let v ČSR
62 %, na Slovensku 22 %. Rovněž tempu rozvoje zdravotnictví
v ČSR neodpovídaly prostředky vynaložené
na investiční výstavbu. Objem realizovaných
investic se vyvíjel takto: Od roku 1961 do roku 1965 v
ČSR přibližně ročně 200
mil. Kčs, roku 1966 396 mil. Kčs a v roce 1967 543
mil. Kčs, na Slovensku od roku 1961 - 1965 přibližně
ročně 180 mil. Kčs, roku 1966 256 mil. Kčs
a od r. 1967 328 mil. Kčs.
I když přírůstek investic za období
od r. 1961 do roku 1967 v ČSR i SSR nedoznával podstatných
rozdílů, zhoršovala se přesto situace
v ČSR s přihlédnutím k značně
rozdílnému stáří základních
fondů mezi těmito dvěma národně
politickými oblastmi. V důsledku investičního
podcenění zdravotnictví zejména v
ČSR, je materiálně technická základna
tohoto odvětví velmi zaostalá.
Všechny fakultní nemocnice jako zařízení
špičkové léčebné péče
byly vybudovány před tímto stoletím.
Fakultní nemocnice v Brně je umístěna
v původním klášteře a nemocnice
hlavního města je v budově z Jozefínské
doby a dokonce v Praze - snad je to evropská rarita - je
jedna nemocnice lokalizována v objektu z 15. století.
Situaci ovšem nezlepší preference z hlediska
vkladu nových finančních prostředků,
nebude-li současně řešena i ožehavá
otázka zajištění zdravotnických
staveb dostatečnou kapacitou. Považuji za nutné
i pro zdravotnictví uplatnit zásadu, podle níž
by některé důležité stavby, jako
např. fakultní nemocnice a nemocnice vyšších
typů, byly zařazeny do akcí sledovaných
vládou.
Považuji za naprosto správné, že se konečně
dostávají do popředí zájmů
i otázky zdravotní péče o člověka.
Budu plně podporovat zdravé úsilí
ministerstva zdravotnictví a naší vlády
k posílení oprávněných potřeb
na úseku materiálně technické vybavenosti,
které by odpovídalo významu i funkci socialistického
zdravotnictví.
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. Kolaříkové.
Posl. Kolaříková: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, myslím, že nebudu
přehánět, když řeknu, že
česká vláda jako celek za nedlouhou dobu
svého trvání získala důvěru
u všech našich občanů, i když v mnoha
oblastech budou nutné nepopulární věci,
které se nahromadily z minulých let.
Přesto, že ČNR projednává opatření
ke stabilizaci národního hospodářství
teprve dnes, máme zprávu, že většina
hospodářských organizací se stanovenými
úkoly již zabývala a že jsou přijímána
opatření k jejich zajištění.
Předseda vlády ing. Rázl požádal
nás, poslance ČNR o podporu při zajišťování
usnesení vlády ke stabilizaci národního
hospodářství. Je možno říci,
že převážná většina
nejen poslanců, ale i dalších občanů
naší země je ochotna přispívat
svou prací k lepším výsledkům
našeho hospodářství. Je však stále
ještě obava - a to musíme mít na paměti
- zda také vláda bude slyšet kritické
připomínky pracujících, které
v minulých letech - ač dobře myšleny
- nebyly brány vůbec v úvahu.
V minulých dnech probíhaly koordinační
porady pracovníků obchodu a ve všech byla vyslovena
podpora vládě při zajišťování
opatření, která byla usnesena. Pracovníci
na úseku vnitřního obchodu chtějí
udělat všechno pro to, aby úkoly, které
jim budou uloženy, splnili, i když při zajišťování
úkolů a fondů pro vnitřní trh
je situace stále složitější, o
čemž svědčí také ta skutečnost,
že podle našich zkušeností je prakticky
úplný rozklad v oblasti odběratelsko-dodavatelských
vztahů, o čemž svědčí
nejlépe např. neúčast některých
výrobních podniků na kontraktačních
jednáních u příležitosti brněnského
veletrhu v květnu t. r. Zbývající
výrobní podniky, které se zúčastnily
kontraktů, pak prosazovaly, aby do hospodářských
smluv na rok 1970 přišlo minimální množství
dodávek pro vnitřní trh, které v některých
případech nedosahují ani objemu dodávek
z let 1967 - 1968. Ostatní dodávky chtějí
některé výrobní podniky uskutečňovat
pouze v rámci nadplánu. S takovým postupem
v žádném případě nelze
souhlasit.
Pracovníci obchodu i přes veškerou diskriminaci
minulých let plnili své úkoly s velkými
obtížemi, přičemž je nutno poznamenat,
že v uplynulém krizovém období se nenašel
ani jeden obchodní podnik, který by vládě
kladl nějaká ultimata, maximalistické požadavky
apod. A v nejtěžších chvílích
národa plnili pracovníci obchodu své úkoly
s největším vypětím.
Přesto, že poslanec dr. Adam hovořil o potížích
a diskriminacích v obchodě, dovolte, vážené
soudružky a soudruzi, abych několik slov a připomínek
řekla k problémům, které nás,
pracovníky v obchodě, tíží při
rozpracovávání opatření a na
něž považujeme za svou povinnost v těchto
souvislostech upozornit.
Předseda vlády ing. Rázl hovořil ve
svém referátu o pomoci, která bude obchodu
poskytnuta. Jak znám pracovníky obchodu za ta léta,
co tam pracuji, vím, že pro uskutečnění
těchto úkolů udělají vše,
co bude v jejich silách. To, co říkám,
není žádná nadsázka.
Osobně jsem velmi přivítala slova předsedy
vlády o tom, že se pro obchod bude připravovat
nový ekonomický model. Je to jistě nejvýš
nutné, chtěla bych však připomenout,
že je to také naprosto nutné, aby se tento
model nedělal odtrženě od obchodních
pracovníků, kteří jsou přímo
v praxi. Jak známe ze zkušeností, pouze teoretická
příprava ekonomického modelu by obchodu a
jeho službám mohla škodit a mohla by ho dostat
tam, kde byl před rokem 1968.
Kooperační porady ve vnitřním obchodě
vyslovily podporu všem opatřením, které
vláda vyhlásila. Na mzdovém úseku
byla dělána opatření - při
každém zvýšení cen, a to již
od listopadu m. r., byly o procento zvýšení
cen zpevněny i sazby z 1000 Kčs obratu. Přesto
se při stanovení stejných podmínek
pro obchod jako pro výrobu dostáváme do situace,
že při stanovení odvodu z přírůstku
mezd jsme na 105 %. Při plnění obratu na
130 - 150 % se tak ocitají některé podniky
při stanoveném přepočtu v potížích
při čerpání fondu pracujících,
při čemž mnohdy není ani na výplaty.
A to je právě to, co pracující v obchodě
považují za počátek další
diskriminace v obchodě.
Direktivně stanovený plán pracovníků
měl vliv na služby obchodu; to znáte všichni
ze své zkušenosti. Produktivita práce téměř
výhradně narůstala na úkor manuální
práce, přičemž mzda byla podstatně
pod celostátním průměrem. Teprve v
posledních letech byla dána obchodu možnost,
aby částečně naplnil potřebný
stav pracovníků a současně i zavedením
procentního odměňování v závislosti
na tržbách mělo za následek, že
se částečně upravila i mzda pracovníků.
Obecně však narůstala průměrná
mzda menším tempem než v ostatních odvětvích
národního hospodářství, a tak
stále v důsledku dělené pracovní
směny zůstává zajištění
dostatečného počtu pracovníků
a zajištění služeb v obchodě problémem.
Vzhledem ke kupní síle obyvatelstva a k nákupní
horečce, které jsme svědky, vzrostla za poslední
dva roky produktivita práce v mnohých obchodních
podnicích až o 50 %. I když nemůžeme
pominout skutečnost, jak jsem uvedla, že část
této produktivity ovlivnil růst cen, přesto
podstatná část tohoto přírůstku
šla na úkor lidské práce. Dříve
bývaly v obchodě maximálně dvě
prodejní sezóny, dnes tento nápor kupujících
trvá po celý rok. Je pochopitelné, že
při takovém nárůstu produktivity práce
není možné při procentním odměňování
dodržet stanovený index průměrné
mzdy 105 %.
Tuto skutečnost zkresluje ještě ten faktor,
že jako výchozí základna není
brán průměr minulého roku, ale základna
stanovená nadřízenou jednotkou.
Obchod je tedy dnes v takové situaci, že by musel
během každého čtvrtletí provádět
změny sazeb, aby při narůstající
produktivitě mohl dodržet předepsanou relaci
mezd. A tak zde dochází k paradoxu, kdy při
narůstající produktivitě jsme narazili
v mnoha podnicích již na stanovené mzdové
stropy, aby podnik mohl udržet stanovenou relaci a současně
si zajistit i minimální prostředky na prostou
reprodukci základních fondů.
Uvítala jsem proto slova předsedy vlády Rázla
o novém ekonomickém modelu pro obchod, který
bude řešit i tuto otázku, protože není
možné, aby obchod měl stejná kritéria
jako výroba. Je nám jasné, že je nutné
s okamžitou platností řešit naléhavé
ekonomické problémy a zejména zajišťovat
předstih produktivity práce před růstem
průměrných mezd a nepodložený
růst mezd tvrdě postihovat. S tím všichni
souhlasíme. Slova předsedy vlády ing. Rázla
o diferencovaném přístupu ke mzdovým
postihům a o spravedlivém zdanění
pracovní síly přivítá jistě
mnoho pracovníků nejen na úseku služeb,
ale všude tam, kde růst produktivity práce
před růstem průměrných mezd
je zajišťován.
Závěrem bych chtěla, soudružky a soudruzi
poslanci, říci, že jen spravedlivé určení
kritérií v hospodářské politice
získá naší vládě další
důvěru občanů, ale nejen důvěru,
které je tolik třeba, ale také pomoc při
zajišťování vytyčených úkolů,
i když jsou a budou někde nepopulární.
/Potlesk./