Pokud zjišťujeme příčiny, proč
v dané oblasti pohraničí je relativně
dost obyvatel nebo dokonce zde nejsou problémy s pracovními
silami a proč v jiné to je horší, případně
špatné, pak se znovu vracíme k ekonomické
síle oblasti. Musíme si uvědomit jedno: Doosídlenec,
který sem přichází, sem jde jednak
z příkazu, těch je velmi málo, nebo
sem jde na základě osobního vztahu, těch
také není moc, nebo má výrazné
ekonomické výhody, a těch je výrazná
většina, nejčastějšími motivy
jsou tedy ekonomické nebo ty, které vyplývají
z lidských vztahů. Oba však mají v sobě
určitou dočasnost, která stabilizaci pohraničí
nepřispívá. Mimo ekonomické podmínky
je důležité, aby cítil, že odchodem
něco ztratí.
Následkem dlouholeté migrace člověk
ztratil vztah k místu, kde žije. Tento vztah se může
získat dlouhodobou prací nebo narozením.
Znamená to však prožít zde nejen mládí,
ale i založit zde novou, svou rodinu, mít zde svůj
domov. Ten zde může skutečně získat
jen generace, která se tu narodila, vyrostla, našla
zde své zaměstnání a založila
zde rodinu. My můžeme počítat prozatím
s generací, která zde žije a pracuje. Vztahy
k rodišti jsou narušeny do značné míry
migrací rodičů. Domnívám se
proto, že otázka obyvatele a jeho vztahu k prostředí
by měla být řešena současně,
ne-li přednostně. Musíme si položit
otázku pro koho to děláme, abychom nemuseli
naříkat později nad vyhozenými prostředky.
Musíme vědět, odkud nám tam kdo přijde,
jaké budou jeho požadavky na byt, práci, služby.
Musíme vědět, jakými prostředky
posílit jeho úmysl doosídlit, zůstat
zde a připravit podmínky pro další generaci.
Musíme znát nejen toho, kdo získává
doosídlence, ale i toho, kdo je schopen mu pomoci překonat
svízele, které se nutně v novém prostředí
objeví. Musíme vybudovat i systém přístupu
k člověku, umožnit mu co nejrychleji se sžít
s novým prostředím.
Vedení musí zvážit důvody, proč
se nám nedaří doosídlit pohraničí.
Je nedostatek inteligence v této oblasti. Chybí
zde učitel, lékař a jiná osobnost,
která by v kritické chvíli, kdy se doosídlenci
zdá, že jediné řešení je
odchod, ho dovedla podržet a přesvědčit
ho o nutnosti setrvat jako někdo, kdo je důležitý
právě v této obci. Jestliže budou i
v této oblasti zrušeny zbývající
malotřídní školy, pak přes všechny
snahy dojde k výraznému odlivu obyvatel do vnitrozemí.
I když jsou námitky, že učitelé
jsou zde většinou mladí a nemají takový
vztah k místu a obyvatelům, jaký by měli
mít, přece jen zde plní své poslání.
Je proto velmi dobré, aby studenti. kteří
se rozhodli po absolvování školy pracovat a
žít v pohraničí, dostávali pohraniční
stipendium. Stojí i za úvahu, zda by neměli
dostávat část během studií
a část v okamžiku, kdy by nastoupili do zaměstnání
v pohraničí. Jde však o to, aby to působilo
morálně jako citové pouto a ne jako sankční
opatření, podmalované představou odsloužit
si stanovený počet let a zmizet, příp.
se vyvázat pokud možno co nejdříve.
V úhrnu můžeme říci, že
řešení problému pohraničí
se nám rozpadá na část technickou
a organizační, a na oblast lidských vztahů.
V technické části musíme citlivě
vážit, zda doosídlení je v jednotlivých
případech vždy nezbytně nutné.
Využít pohraničí totiž musíme,
doosídlení už nemusí být vždy
jen naléhavé, ale někdy může
být i neúnosné.
V oblasti lidských vztahů je nejdůležitější
zodpovězení otázky, koho pro doosídlení
získáme a jaké prostředky a morální
stimuly použijeme, aby zůstal. Nesmí nám
totiž jít jen o zaplnění území,
ale o to, aby se doosídlenec s krajem sžil a zůstal
zde nejen on, ale i jeho děti. Zde nepomůže
technický plán, ale citlivá, promyšlená,
politická práce s člověkem.
Musíme poděkovat těm, kteří
zde již dlouhá léta žijí přes
všechny nedostatky, využít jejich zkušeností
a požádat je o spolupráci, aby již nebyli
sami, ale přišli jim pomoci další.
Pohraničí vyřešíme jen společným
úsilím, zvláště když využijeme
vhodně touhy člověka po seberealizaci a spojíme
ji s možností ji zde uplatnit.
Zdůrazňuji, že to nebude snadné, ale
jsou všechny předpoklady, aby celá akce se
plně zdařila a pohraničí bylo skutečným
ekonomickým přínosem našeho hospodářství.
/Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. Vávrové.
Posl. Vávrová: Vážená
Česká národní rado, dovolte mi několik
slov k trampotám s bytovou výstavbou, konkrétně
s individuální bytovou výstavbou v okrese
Náchod, k rodinným domkům, které mají
hodnotu téměř 200 000 Kčs. Ono totiž
v r. 1969 nejde o abnormálně luxusní vilu
za 200 000 Kčs, nýbrž o výsledek cenových
úprav stavebnin od r. 1967. Změny v cenách
stavebnin, které dnes zahrnují náklady na
dopravu od výrobce ke spotřebiteli nám způsobují,
že čím dál od středu republiky,
čím dále od zdrojů a výroben
stavebnin, tím je vyšší cena. Tyto rozdíly
nejsou právě nejmenší. Např.
cihla, která se koupí v Hradci Králové,
stojí 0,87 Kčs, u nás v Polici a Broumově
stojí 0,95 Kčs. Obdobně se to má i
s jinými druhy stavebnin. Jaké to má důsledky
v praxi? Většina vás ví, že v okrajových
místech je ztížena doprava, v našem okrese
je nejnižší průměr příjmů
na obyvatele a nejvyšší zaměstnanost žen
v republice a přitom veliký nedostatek pracovních
sil. Občan v tomto okrese musí dát o tolik
víc na novou stavbu či adaptaci jen proto, že
žije blízko hranic naší republiky. Je
ještě obava, zda při dalších případných
úpravách tarifů v nákladní
automobilové dopravě se nedočkají
občané dalšího zvýšení
cen. Tento cenový systém není jen u stavebnictví.
Ještě jeden malý příklad silně
nedostatkového artiklu u nás: Dvoukilová
bombička topného plynu, která stojí
v Hronově 5 Kčs, v Broumově, který
je 20 km dále k hranicím, stojí 8 Kčs.
Myslím si, a nejen já, že tento systém
tvorby cen není vůči lidem v pohraničí
spravedlivý a ke spokojenosti a zvyšování
úrovně v pohraničí nepřispívá.
Zajímalo by mne, zda tyto dopady jsou na kompetentních
místech známé.
Ještě jeden dotaz na příslušného
ministra. Prosím vás, je předpoklad, že
se předejde krizi v energetice v r. 1973?
Nyní dotaz do našich řad, mezi nás.
Jsme my poslanci ukáznění? Nezdá se
vám, že je trapné, že nás zde v
závěru našeho jednání je tak
poskrovnu?
Na závěr se připojuji k podpoře naší
vlády a přála bych si jen, aby každý
občan u nás dělal to, zač je placen.
/Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Pořadí přihlášených řečníků
je vyčerpáno. Prosím, zda se ještě
někdo hlásí do rozpravy? Posl. Šulc.
Posl. Šulc: Soudruzi poslanci, mám dvě
stručné poznámky: jednu trochu humornou;
když jsem zde dnes seděl, vzpomínal jsem na
soudruha Rázla, jak zde posledně upíjel z
prázdného hrníčku. Poměry se
dnes mění, ale stísněná situace
vlády trvá, nepřibylo žádného
životního prostoru, ani ekonomického.
My jsme mluvili o Českomoravské federaci a na lavicích
Jihomoravského nebo Severomoravského kraje nebyla
jednota, má-li být federace. Jednota je v tom, že
existuje Moravskoslezská země a že je třeba
se touto situací zabývat.
Vládní komise pro otázky postavení
a působnosti národních výborů
předložila již určitý elaborát.
Tam opět není respektována země Moravskoslezská
a já se domnívám, že je to chyba a že
bychom se měli opravdu problematikou této země
zabývat. Třeba jen v souvislosti s pětiletým
plánem.
Nevím, jsou-li mé informace přesné,
ale Praha mimo metro má dostat 5 miliard na řešení
dopravy hromadné a individuální, Bratislava
má na tyto účely dostat asi 2 miliardy Kčs
a Brno potřebuje 1 700 000 Kčs. Prakticky to znamená,
že Praha to má zřejmě zajištěno,
poněvadž je opravdu v havarijním stavu. Bylo
by zajímavé, které město, okres či
kraj není v havarijním stavu. Byl by to asi malý
seznam. Je potřebí, aby se vláda vyjádřila
k této problematice při sestavování
pětiletého plánu a k tomu, zda bude opravdu
přihlíženo nejen k jednotlivým okresům
a krajům, ale i k takovým územím,
takovým regionům, jako je země Moravskoslezská.
/Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
O slovo se dále přihlásil posl. Kučera.
Posl. Jaroslav Kučera: Vážená
Česká národní rado, jelikož na
program dnešního jednání nebyl zařazen
bod "Dotazy a připomínky poslanců",
využívám této příležitosti,
abych se krátce zmínil o některých
věcech, které sice přímo nesouvisí
s projednávanou problematikou, ale které se jí
přece jen okrajově dotýkají už
proto, že se o nich zmínil ve své zprávě
i premiér české vlády ing. Rázl.
Je údělem nás, poslanců, abychom určitý
čas úměrný výkonu našich
funkcí trávili v hromadných dopravních
prostředcích, pokud ovšem nemáme dopravní
prostředek vlastní. Já auto nemám
a proto jsem nucen jezdit hlavně vlakem. A jsou to právě
poměry v železniční osobní dopravě,
které mě vedou k tomuto diskusnímu vystoupení
a některým dotazům na ministra dopravy.
ČSD dovedou mnohým našim občanům
velmi trpce znepříjemnit život. Dovedou ho
ztrpčovat takovým způsobem, že často
stojí bezmocně na nástupišti, zalykaje
se lítostí a bezmocným hněvem, protože
hodinové i více než hodinové zpoždění
způsobilo, že jim ujely spoje na Moravu a na Slovensko
a oni musí 2, 3 i více hodin čekat na další
vlak.
Hovořím speciálně o rychlících,
které přijíždějí do Prahy
ze západního pohraničí, Chebu, Mariánských
Lázní, ovšem pokud mám informace, situace
na jiných tratích není o mnoho lepší.
O kultuře cestování se toho již nahovořilo
a napsalo více než dost. Náprava není
ovšem žádná. Na dálkových
rychlících chybějí základní
hygienické potřeby. Na toaletách a umývárnách
není toaletní papír, mýdlo, papírové
ručníky a často neteče ani voda. Včera
pršelo. Dnešní ranní rychlík z
Chebu kromě více než hodinového zpoždění
měl okna tak zablácená, že bylo těžko
vidět ven. Povlaky na sedadlech v první třídě
jsou často tak špinavé, že člověk
se štítí opřít si o ně
hlavu.
Toto všechno naši občané vidí a
přicházejí se stížnostmi k nám,
poslancům, zvláště nyní, kdy
od 1. září bude osobní doprava na
železnicích zdražena o 100 %. V této souvislosti
mám dva dotazy na ministra dopravy:
1. Jakým způsobem chce ministr dopravy a jeho ministerstvo
zabezpečit, aby zpoždění vlaků,
hlavně dálkových rychlíků,
bylo minimální, aby cestujícím neujížděly
spoje, aby se dostali na místo rychle a hlavně včas.
2. Jak chce ministerstvo dopravy zajistit zkulturnění
cestování, čistotu vozů a základní
hygienické potřeby, o kterých jsem hovořil.
Naši občané právem očekávají,
že po stoprocentním zvýšení tarifů
v osobní dopravě budou ministerstvem dopravy zajištěny
alespoň tyto minimální požadavky celé
veřejnosti na kulturu rychlosti a včasnosti cestování
tak, aby dosáhly úrovně, jaká je samozřejmá
v jiných kulturních státech. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
/Nikdo./ K odpovědi na rozpravu se přihlásil
předseda vlády soudruh Rázl. Prosím,
aby se ujal slova.
Předseda vlády ing. Rázl: Vážení
poslanci České národní rady! Dovolte
mi, abych vám nejdříve poděkoval za
poznámky, rady a i kritická slova, která
jste k práci české vlády řekli.
Zdaleka si nepředstavujeme, že naše práce
je dokonalá. Víme dokonce o velikém množství
našich vlastních nedostatků a chyb. Chtěl
bych vám všem otevřeně říci,
že od okamžiku ustavení jsme ve své práci
měli velmi málo radostných dnů a ještě
méně jsme se mohli radovat z výsledků
práce, kterou konáme.
Pravda je, že mnoho našich snah není mnohdy přímo
úměrné výsledkům a že
mnoho našich záměrů jde do ztracena.
Abych nechodil příliš daleko - problém
dopravy je toho typickým příkladem.
V referátu jsme nechtěli uvádět některá
fakta. Pravda je, že například naše doprava
zaznamenala nejvyšší vzestup mezd v minulém
roce, a sice o 23 %. Nejrůznější organizace
zájmové i odbory mnoho slibovaly, ale výsledky
se nedostavily.
Jsou i jiné naše snahy, které se ne příliš
daří realizovat, jako jsou problémy pohraničí,
stav našeho průmyslu, rozvoj služeb a řada
dalších věcí.
Chtěl bych vás, poslance ČNR, ubezpečit
o tom, že snad jediného máme dost, a sice dostatek
informací o tom, co všechno našim lidem, národu,
jednotlivým jeho vrstvám, skupinám chybí.
Není snad obor, profese, územní část,
okres nebo kraj, hlavní město, pohraničí,
které by neměly na českou vládu požadavek.
V podstatě se všechny tyto věci kumulují
do tří základních otázek. Jde
o požadavky na lidi, peníze a stavební kapacity.
Mohu vám říci, že ani jedno vláda
nemá.
My jsme si však řekli, že nechceme plakat nad
rozlitým mlékem a že si nebudeme stěžovat
na dědictví. Když se někdo někam
přižení, zdědí někdy chalupu
i s dluhem. Rozhodně tedy nebudeme zkoumat, kdo co v minulosti
zavinil. Takové věci každý z nás,
ať je mladší nebo starší, zažil
ve svém životě a každý kdo pracoval
ve fabrice a přišel do takové, která
neúspěšně pracovala a vrhl se na to,
že začal zkoumat, co jeho předchůdce
zavinil, tak rozhodně dovedl tento závod do horší
situace než ho převzal. My se také domníváme,
že nemá smyslu zkoumat, kde všechny ty příčiny
jsou a za co která osoba nese odpovědnost. Jsou
zde určitá fakta, je zde určitý výchozí
stav, s tím musíme počítat, ten musíme
zhodnotit a musíme znát, jaký je potenciál
této země a jaké jsou cesty, jak se k lepší
úrovni dostat.
Mnoho soudruhů si stěžuje na to, že naše
země žije ve velmi krizové situaci. Ano, mluvíme
o krizi, ale tato krize má úplně jiný
charakter. Tento charakter není v tom, že bychom z
této krize neměli východiska. Mluvíme
o krizových jevech proto, že ekonomický potenciál
této země je schopen dát víc než
my z něho v současné době dostáváme.
Naši teoretičtí pracovníci, praktičtí
ekonomové udělali dostatečně jasnou
analýzu, která ukazuje, že ČSR při
svém potenciálu průmyslovém, zemědělském
apod., by při určitých parametrech kvalitativních
ve výrobě měla produkovat 1 500 - 1 600 dolarů
na hlavu ročně. Zatím produkujeme asi o čtvrtinu
méně. Je to proto, že s tím, co máme
k dispozici, nesprávně zacházíme,
nesprávně to hodnotíme. Čili naše
krize není jenom krize systému, ale krize schopností
využít, krize určitého rozumu a systému
řízení. Ten potřebujeme změnit,
tam musíme obrátit svoji pozornost. Jakmile takto
otázku formulujeme, je přirozené, že
se netýká jenom otázky disciplíny
dělníků, ale celého komplexu otázek,
samozřejmě rozhodováním vlády
počínaje a posledním mistrem a organizací
ve fabrice konče. Ale my - alespoň se domníváme
- nemůžeme dělat politiku, která by
znamenala, že začneme svoje chyby vydávat za
chyby druhého; musí tedy platit zásada, že
každý musí zametat před svým
vlastním prahem. Musíme se také zbavit určitých
iluzí o ekonomické reformě. To, co se dostalo
do našeho podvědomí o tom, co je ekonomická
reforma, hraničí s idealismem, nebo s fantazírováním
na dané téma. Mnoho našich ekonomů,
ředitelů i jiných pracovníků
si představovalo ekonomickou reformu jako nějaké
rozehrání volných sil, v němž
automaticky plynou nějaké bezpracné zisky.
Naše závody se mnohdy domnívaly, že direktivní
způsob řízení jim neumožňoval
dostatečný přístup ke zdrojům.
Jenomže ekonomická reforma má právě
za cíl ne odkrýt přístup ke zdrojům,
ale jejím hlavním cílem je tvorba zdrojů.
A jakmile někdo jiným způsobem interpretuje
otázky reformy, zahrává si s míněním
národa. A tento problém musíme jednou mít
odvahu před celou naší veřejností
a národem říci.
Mnoho se porovnává věcí s kapitalistickými
státy, zapomíná se mnohdy na to, že
ve všech průmyslově vyspělých
státech po dovršení éry industrializace
přišla éra racionalizace nebo intenzifikace
industriální éry, přišla etapa,
kdy se maximálně muselo z těch hodnot, které
byly investovány v procesu industrializace, maximálně
vytěžit. A k tomuto procesu se u nás nikdo
nechce léta hlásit. Proto zde o této otázce
mluvím. A ty země, i lidově demokratické
státy, které včas tyto objektivní
procesy ekonomického vývoje rozpoznaly, poznaly
je nejen v oblasti ekonomického klimatu, ale i v oblasti
technicko-organizátorské práce, dostaly se
také na vyšší stupeň ekonomického
rozvoje.
Mnoho se mluvilo o otázkách dogmatismu a jiných
věcech v NDR, ale podívejme se na to, jakých
hospodářských výsledků v současné
době dosahují. Němci od r. 1965 intenzívně
pracují na otázkách racionalizace svého
průmyslu, měli stejně tak vyčerpané
zdroje pracovních sil jako má ČSR, a v současné
době jsou v etapě, kdy růst průmyslové
výroby v rozsahu 8,5 % plně kryjí růstem
produktivity práce. A podívejme se na výsledky,
na naše velké procesy, které jsme si začali
hlásat v souvislosti s rozbitím centrálně
byrokratického řízení, přešli
jsme na formu žádného řízení
a výsledek je takový, že průmyslová
výroba nezná ve své historii, aby se průmysl
pohyboval v českých zemích 3 % ročně.
To dokáže v dobře organizované fabrice
mistr, na to není třeba žádný
technicko-inženýrský personál. Tak daleko
jsme v idealizaci, že trh všechno sám vyřeší,
dospěli.
Chtěl bych říci, přesto, že jsem
se této otázce věnoval, tak jako řada
soudruhů i mimo vládu, že neznám na
světě systém řízení,
v němž by byla vypreparována z fungování
jednotlivých struktur řídících
volní stránka, to znamená, že podřízení
musí předkládat své plány koncepce
nadřízenému a že tam je určitá
hierarchie. My jsme se loni dopustili osudového kroku v
oblasti ekonomické reformy tím, že jsme přecenili
samohyb a schopnost podniků. A výsledek letos inkasujeme.
Naše chyba spočívala v tom, že jsme přijali
rozhodnutí, že podnikové plány nikdo
neprověřuje. Mohu vám říci
na čestné slovo, že jsem studoval otázky
řízení a zabýval jsem se jimi podobně
ve 4 kapitalistických státech - v Anglii, západním
Německu, v Itálii a Francii - a ani v jednom jsem
nenašel, že by podnikové plány byly přijímány
ve struktuře koncernu nebo jiných seskupeních
tak, že je nikdo neprověřuje. Na celém
světě je každý podnikový a závodní
plán podroben tvrdé oponentuře, protože
i tam mají zkušenosti, že každý předloží
takový plán, jaký mu jeho šéf
dovolí. Proto jsou u nás ty 3 %, proto je u nás
těch 8 mld. ztrát. Ještě jsme se dopustili
té chyby, že jsme je mechanicky sumarizovali na počítacích
strojích na plánovací komisi a současně
je dali k financování Státní bance.
A dnes děláme akci za zvýšení
těchto podnikových plánů na úrovni
hospodářské směrnice, přičemž
si neděláme žádné iluze, o jak
konfliktní a složité situace jde, a jsme viněni
z direktivismu. Mohu těm soudruhům, kteří
nás obviňují z direktivismu, říci,
že mnoho lidí, i z kapitalistických států,
se podivuje nad tím, jak lehkovážně
jsme provedli otázku decentralizace a rozrušení
řídících systémů.