Jde také o stavební hmoty. Pro ČSR máme
zapsáno, že rozsah nově zahajovaných
investičních akcí v oblasti stavebních
hmot má činit 2,2 mld. Kčs. S tím
s. ministr Toman rozhodně nemůže souhlasit.
Říká, že nemůže pro stavby
stavební hmoty zabezpečovat. My ovšem namítáme,
že mnohé akce z oblasti stavebních hmot nejsou
využity, poněvadž nejsou tady pracovní
síly, tam nebyly dovezeny stroje, tam byly přerušeny,
tam se změnil projekt, tam zase koncepce apod. Přesto
si uvědomujeme, že zřejmě 2,2 mld. jsou
nedostatečné, že je to málo. Proto se
má přijmout usnesení pravděpodobně
ve federální a pak také v české
vládě, že v oblasti stavebních hmot
a podobně i v oblasti textilu, konfekce a kožedělného
průmyslu, by neměl platit limit nově zahajovaných
staveb. Pokud se ukáže, že určitá
akce je kapacitně, lidsky, finančně, termínově,
moderně zajištěna, má se pustit. Z hlediska
ministerstva financí musím upřímně
říci, že mám eminentní zájem
na co nejpřísnější prověrce
při zahajování těchto akcí,
ať již se jedná o akce jakéhokoliv druhu.
Nejsme v lehké situaci. Budeme-li stále takto postupovat,
že dokončíme pět tisíc a zařadíme
dvanáct tisíc a celá republika bude jenom
rozkopána, nikdo z toho žádný užitek
mít nemůže.
Zemědělství je samozřejmě oblastí,
kde si nelze hrát s ohněm a kde nelze být
dnes silákem a zítra brečet, že nemáme
maso atd. Oblastí agrokomplexu se budeme při plánu
velmi seriózně zabývat jednak proto, že
tento agrokomplex je fakticky součástí hlavní
strategické linie plánu na příští
rok, to znamená zabezpečit klid na vnitřním
trhu, dále také proto, že si uvědomujeme,
co je to za problém a konečně proto, že
tady nelze utéct a nelze to pak nahradit. Uspokojování
potřeb v zemědělství se může
zdát nízké a nevyhovující.
Pro příští rok vzniká zadlužení
1 mld. 600 mil. Kčs, abychom zabezpečili minimální
potřeby v materiálně technickém zásobování
zemědělství. Pokud jde o investice, ve státním
rozpočtu máme 850 mil. korun, kterými přispíváme
na sušárny, bramborárny, mléčné
farmy, velkovýkrmny skotu, velkokapacitní zařízení
pro chov drůbeže atd. Je pravda, že by se v této
oblasti mělo dělat více. Proto vznikla myšlenka,
že bude třeba v zájmu tuzemské produktivity
i exportu popíchnout kupředu určitá
odvětví průmyslu, bylo jich asi deset vyjmenováno,
a některé akce v zemědělství,
které by byly dobrým zádělkem proto,
abychom velmi brzo začali sklízet. Byla představa,
že na to dáme 2 miliardy korun, aby tyto peníze
tam soustředily hmotu, jednu miliardu 600 mil. do průmyslu
a 400 mil. do zemědělství, z toho 100 na
Slovensko a 300 do Čech. To je těch 300 mil. korun,
o kterých hovořil poslanec Zíka. Je třeba
říci, že tyto prostředky v rozpočtu
nejsou ani na průmyslu, ani na zemědělství.
Informoval jsem vládu o tom, jak probíhala jednání
v příslušném výboru České
národní rady, kde otázka byla velmi ostře
postavena. Máme i jiné písemné dokumenty
z oblasti zemědělství, které hovoří
o této situaci. Musím říci, že
jsme tuto otázku seriózně posuzovali, než
se předložily všechny tři rozpočty
příslušným vládám. V komentáři
k federálnímu rozpočtu je uvedeno, že
tato otázka není dořešena, je na stole.
Vychází se tam z toho, že pokud jde o investice,
mělo by se použít části přebytků
nebo úspory těch dotací, které mají
být prověřeny v I. čtvrtletí.
Tam se má najít určitá masa prostředků.
Když jsme o tom jednali ve vládě, ministerstvo
zemědělství to velmi ostře připomínalo.
Předseda udělal závěr, že tato
otázka ani pro českou vládu není ukončena,
že má být plně dokumentována
z hlediska technologického, výrobního, kapacitního
atd. Touto otázkou se budeme nejen dále zabývat,
ale půjde i do federální vlády, protože
nejde pouze o otázku českého zemědělství,
tato otázka je širší a má vztah
k průmyslu. Tolik k oněm 300 mil. Kčs.
Jsem rád, že soudruzi z České národní
rady se přihlašují k celkové koncepci
státního rozpočtu, že chtějí
i přes tyto nedořešené otázky
hlasovat pro jeho přijetí. Nešlo o to dát
či nedat, šlo o to mít či nemít.
My skutečně na to všechno nemáme a řadu
věcí budeme muset řešit.
Usnesení o dvou až tříprocentních
úsporách nechápeme nijak platonicky. Nechceme
tím vytvořit atmosféru, že nejsme s
tím spokojeni. Jde nám o peníze, chceme ušetřit
prostředky. Víme, na co bychom je potřebovali.
Přejdu k dotazu poslance Víška, jaké
se udělají závěry ze zprávy
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Závěr české vlády byl ten,
a my jsme o tom se soudruhem Hromádkou jednali, že
všechny kontrolní orgány půjdou velmi
systematicky podle jednotného plánu na kontrolu
jednotlivých rozpočtových položek.
Rozpočtové a příspěvkové
organizace plní velmi významné úkoly,
ale v mnoha případech, jak uvádí zpráva
kontrolního úřadu, vládne v těchto
organizacích skutečně státní
duch a tyto organizace hospodaří se svými
prostředky jako se státními prostředky.
V minulých letech jsme dělali několikrát
prověrku této oblasti, ale skončili jsme
na písku. Všechno se zdůvodnilo, všechno
bylo nezbytně nutné, bez toho by vůbec to
a ono nefungovalo.
Nyní všechny tři vlády chtějí
provést velmi důslednou kontrolu, vyžadují
osobní odpovědnost přímo od ministrů,
které tyto organizace spravují. Do konce března
má být provedena velmi seriózní a
hluboká kontrola.
Je pravda, že v příštím roce na
vědu a techniku navíc prakticky nedáme. Měli
jsme o tom velice konfliktní rozhovory. Díváme
se na to takto: byli bychom jistě velmi krátkozrací,
kdybychom chtěli vyřezávat tento zdroj produktivity.
Nejsme úplně přesvědčeni, že
v této oblasti otázka efektivnosti, koncentrace
prostředků a zejména dovádění
do výroby je na takové úrovni, že bychom
tam měli zvyšovat index apod. To není, řekl
bych, rozpor mezi lidmi, to je rozpor uvnitř lidu, jestliže
bych to tak mohl říci. A přece jen i tímto
finančním tlakem působit, ne aby to samozřejmě
zkrachovalo, kdyby se ministerstvo výstavby a techniky
za podpory vlády a výzkumných ústavů
toho nechopilo co do merita věci. My nechceme nikoho a
priori propouštět, nechceme nic škrtat, nechceme
nic rušit, chceme být perfektně přesvědčeni,
že to něco přináší obecně
i velmi konkrétně. Chceme založit systém,
že do budoucna budeme dávat prostředky, které
budou spojeny s konkrétní efektivností. Čili
nechceme žádné apriorní soudy přednášet,
nýbrž chceme tuto věc seriózně
a hluboce prozkoumat.
Konečně bych chtěl odpovědět
na dotaz, pokud jde o důchodové připojištění.
Tady bych chtěl říci vysvětlení
trochu širší, musím je předložit
soudruhu poslanci písemně, ale chtěl bych,
aby soudruzi poslanci slyšeli, o co v podstatě jde.
Otázka důchodového připojištění
byla považována - nechci mluvit o přítomnosti
za velmi progresívní myšlenku. V podstatě
šlo o to, aby mimo nároky na státní
penzi za spoluúčasti občanů a podnikových
prostředků bylo nadlepšeno sociální
zabezpečení. Což a/ má už určitou
tradici v naší zemi a za b/ bylo by to i velmi vítaným
příspěvkem pro státní rozpočet,
poněvadž jste viděli, jaký trend mají
výdaje ze státního rozpočtu, když
si vezmete, že z celkového příspěvku
něco přes 8 mld. Kčs více než
1/4 jde do oblasti národního pojištění,
tedy vidíte, co je to za velmi závažný
problém.
Samozřejmě do víru této myšlenky
zapadly i různé věci, které bude třeba
dnes hodnotit poněkud jinak. Třeba myšlenka,
ano, ať to udělají podniky podle toho, zda
na to mají nebo nemají. Když na to mají,
jsou to podniky efektivní, a když na to nemají,
jsou špatné. Soudruh Pacovský ať mne dobře
kontroluje, zda to nějak nedeformuji. Byla tu myšlenka
určité závaznosti důchodového
připojištění tím, že by
byly podniky zavázány, a to by souviselo s povinným
použitím prostředků z kulturních
a sociálních fondů. Tam se přišlo
do určitého křížku, konfliktu,
to je pravomoc hospodařit s těmito fondy dole na
podnikových orgánech, a tady hospodářská
rada řekla, chcete na to šetřit prostředky,
a nakonec to skončilo na bázi podnik-občan-státní
podíl.
Samozřejmě tyto věci se rozvíjely
a byly poznamenány velmi nerovnoměrným vývojem,
mnohdy velmi liberálním vývojem, někdy,
řekl bych, těžko bych odpovídal, z jakých
peněz to šlo. Posuďte sami, např. připojištění
v energetice. To je velmi významná oblast, kde připojištění
jde ze zdrojů různých. Ne ze státních
zdrojů, ale hned slyšíme námitky, že
energetika má financovány investice částečně
od státu, a potom má úlevy. Tak jak to vlastně
je? Nedělá to za pomoci státních peněz?
Nebo vezměte si příklad spojů, velmi
vážná oblast, velmi početná oblast,
velmi citlivá oblast. U spojů se skutečně
přišlo s tím, že bychom měli do
rozpočtu zapsat na letošní rok na tu věc
25 mil. Kčs. My jsme je tam nezapsali. Mám na stole
dopis předsedy svazu zaměstnanců, který
mne upozorňuje na velmi vážnou situaci, atd.
Krátce řečeno, kdybych chtěl odpovědět
jen finančně technicky, mohl bych říci,
že ze státních prostředků důchodové
připojištění není financováno,
ale ihned bych to musel vysvětlit, jak tomu rozumět.
Najdu tam rozpočtové dotace, a tím i jinak
tam státní prostředky vstupují.
Usnesením tří vlád o stabilizaci poměrů
v našem hospodářství bylo usneseno fakticky
důchodové připojištění
nadále neuzavírat, ale bylo usneseno tuto otázku
důkladně přezkoumat. V této otázce
byl udělán rozbor, který soudruhovi Kašemu
pošlu, kde jsou v podstatě navrženy dvě
varianty, z nichž jedna říká prakticky
to, co je, nechme už tak, a nově dělejme pouze
bez účasti podniků, čímž
vznikne u spojařů např. v energetice, že
František to bude mít a Tonda to mít nebude.
Nebo je tam určitá alternativa uvedení celé
věci do pořádku. Tento materiál, tento
rozbor nebyl meritorně ani vládními ani politickými
místy projednáván, proto zde nemohu říci,
jaký bude další postup, ale rozhodně
budu soudruha poslance Kašeho i příslušný
výbor, popř. i plénum informovat. Tato otázka
musí přijít na program vlády. Je škoda,
že tam ještě nepřišla, má
to projednat hospodářská rada, kde je materiál
už určitou dobu předložen, ale zřejmě
v důsledku všech kolotočů okolo plánu
a rozpočtu, daňové soustavy atd. nemohlo
být k té otázce zaujato konečné
stanovisko. Tento problém nás čeká
hned po Novém roce.
Alespoň tolik jsem chtěl říci ex offo
k předneseným příspěvkům.
Myslím, že se mohu jménem přítomných
členů vlády zavázat k tomu, že
přednesené příspěvky pojmeme
jako součást toho, jak bude vláda zabezpečovat
plán a rozpočet v průběhu celého
roku, a podám vám o tom také bližší
zprávu a vysvětlení, než jsem mohl provést
ve svém ústním výkladu.
Děkuji vám.
Předseda E. Erban: Děkuji soudruhu ministrovi
Lérovi.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
/Nikdo se nehlásil./
Rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji prof. dr. Veltruskému.
Zpravodaj posl. prof. dr. Veltruský: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, myslím, že celý
průběh rozpočtové debaty ukázal,
nejenže to není nadnesené básnické
slovo, jestliže se několikrát při hodnocení
státního rozpočtu hovořilo o nesmírném
množství problémů. Ukázal, že
jednotlivé výbory národní rady i poslanci
byli si vědomi těchto problémů a že
každý z nich, jak výbor kolektivně,
tak poslanec, spojují ten svůj boj s obavou o obor,
který je mu blízký, a boj s tím, aby
tuto obavu nepřehnal a nevytyčil vůči
celému národnímu hospodářství,
vůči celospolečenským zdrojům
požadavky neúměrné a příliš
veliké.
Přesto z této disciplinovanosti a vnitřního
ladění podřídit se zájmům
celku z něho vyplývá závažnost
i citlivost situace.
Chtěl bych v této souvislosti vysoce ocenit zejména
příspěvek soudruha Příhody,
který hovořil o elektrárenství a kde
byl problém nejen kvalitativně, ale i kvantitativně
z hlediska zdrojů, které pohlcuje toto odvětví,
natolik vážný, že mimořádně
oceňuji komplexní pohled soudruha Příhody,
který ukazoval, že ta věc má určitou
kruhovitou podobu. Jestliže nedojde ke strukturálnímu
pohybu v ostatních oblastech. národního hospodářství
ve prospěch rozšiřování výroby
energeticky málo náročné, tak se vracejí,
možná i znásobené, požadavky na
investice do energetických zdrojů. Proto myslím,
že lze velmi doufat, že v dalším jednání
a upřesňování plánu i v průběhu
plnění státního rozpočtu bude
se nejen ministerstvo financí, ale i česká
vláda velmi úporně snažit o to, aby
část z předpokládaných 2 mld.
Kčs na modernizaci odvětví energeticky nenáročných
se mohla realizovat, a to nejen finančně, to znamená
určité napětí na trhu, nýbrž
aby se mohla realizovat také materiálně.
Jak jsem již řekl, z toho základního
postoje, který zaujali i poslanci České národní
rady, zároveň vyplývá, že nikdo
nevznesl tvrdý a neodvolatelný požadavek na
změnu rozložení zdrojů a rozložení
výdajů státního rozpočtu a
že se všechny výbory ČNR připojily
k tomu, abych mohl jménem vhodné zprávy doporučit
znovu, aby Česká národní rada schválila
předložený návrh rozpočtu s tím,
že jednak bude k němu připojena zpráva
v písemném znění, která navrhuje
schválení a že také česká
vláda, jak nás ujistil jejím jménem
ministr financí soudruh ing. Lér, nebere na lehkou
váhu připomínky, které zde byly předneseny,
že jsou to začasté také její
vlastní problémy, kde ví, že čím
rychleji nalezne jejich řešení, tím
lépe a rychleji bude pokračovat nejen konsolidační
proces, ale další na něm závislé
složky k dynamickému a rovnovážnému
rozvoji naší ekonomiky.
Dovolte, abych závěrem opakoval svůj návrh
z úvodní zprávy.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
dr. Veltruskému za jeho doslov.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém vládním
návrhu zákona České národní
rady o státním rozpočtu ČSR na rok
1970 najednou, a to ve znění předložené
společné zprávy výboru ČNR
pro plán a rozpočet a výboru ústavně
právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? /Nebyly./
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona ČNR o státním
rozpočtu České socialistické republiky
na rok 1970, kterým se stanoví na straně
příjmů a výdajů stejnou částkou
94 mld. 543 mil. 566 tisíc Kčs a s doporučením
obou výborů, a to ve znění předložené
společné zprávy výboru ČNR
pro plán a rozpočet a ústavně právního
výboru ČNR, nechť zvedne ruku! /Děje
se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, tím Česká národní
rada schválila jednomyslně vládní
návrh zákona ČNR o státním
rozpočtu ČSR na rok 1970 a státní
rozpočet ve výši jeho příjmů
a výdajů, jakož i doporučení
obou výborů. Tím je projednán 2. bod
pořadu schůze.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, rád
bych nyní zjistil názor České národní
rady na možnost ukončit naši 6. schůzi
ještě dnes. Předpokládali jsme, že
budeme pokračovat ve schůzi zítra v 9 hodin
ráno. Kdybychom měli ukončit jednání
dnes, udělali bychom asi 20 minutovou přestávku
a pak bychom přikročili k projednávání
návrhu zákona o podnikových daních
a příspěvku na sociální zabezpečení.
Jaký je váš návrh? /Hlasy: Pokračovat!/
Zdá se, že i zvukově je většina
pro pokračování.
Přerušuji proto schůzi na 20 minut.
/Jednání přerušeno v 19.20 hod. a znovu
zahájeno v 19.58 hod./