Předseda vlády ČSSR ing. Černík:
Nejprve k první připomínce. Federálnímu
shromáždění je patrně známo,
že vláda v souvislosti se svým časovým
harmonogramem prací na druhé pololetí předloží
Federálnímu shromáždění
nový harmonogram patrně do 20. června. V
něm vezme v úvahu návrh poslance Macho o
přípravě nového zákona o vynálezech.
Předložíme to legislativní radě
vlády.
Pokud se týče připomínky poslance
V. Krejčího, předám tuto záležitost
k řešení české vládě,
poněvadž to spadá do výlučné
pravomoci národních vlád. Pokud jde o připomínku
poslance Junáse o preferenci nadsmluvního nákupu
obilí, těmito otázkami se bude zabývat
výbor pro zemědělství a ceny. Soudruh
bude informován v zákonem předepsané
lhůtě.
Pokud jde o přednostní nákup aut, věc
není tak jednoduchá, jak zde soudruh říkal,
naopak, z odborových svazů, z orgánů
odborového hnutí a od představitelů
vědy a kultury je žádána pro vynikající
představitele, nositele řádů apod.
možnost pro nákup takových aut. Vláda
se na poslední schůzi zabývala touto záležitostí
a uložila příslušným orgánům
předložit novelizaci svého rozhodnutí.
Patrně dojde k určitým úpravám.
Samozřejmě, se šmelinou nebo s nemorálním
přístupem k rozdělování aut
nemohu ani já osobně souhlasit. Jestli soudruh poslanec
Junás má konkrétní příklad,
že některý z členů vlády
dělá populární politiku, prosím
o konkrétní případ.
Pokud se týče záležitosti poslance Vyskota,
odvíjí se to od rozhodnutí vlády vázat
z rozpočtových nákladů, z výdajů
na správu 10 % státního rozpočtu na
letošní rok tak, abychom maximálně ušetřili
prostředky a výdaje na správu. To je obecné
rozhodnutí vlády, za jehož splnění
mají odpovědnost příslušní
ministři a národní vlády. Přitom
ministři financí mají odpovědnost
za to, že mohou provádět určité
výjimky. Na konci roku mají příslušní
představitelé federálních i národních
orgánů vykázat skutečné úspory.
Nejde tedy o schematický přístup k celé
věci, poněvadž tady je třeba, aby každý
přistupoval s rozumem k těmto otázkám.
Při opatřeních, která všechny
tři vlády přijaly 14. května ke stabilizaci
národního hospodářství, jsme
museli provést i určité úspory ve
státním rozpočtu. S tímto krokem všeobecně
Národní shromáždění vyslovilo
souhlas. Samozřejmě v jednotlivostech může
dojít k takovým nenormálnostem, jak na ně
upozornil profesor Vyskot. Je potřeba znovu připomenout
všem členům vlády, aby postupovali velmi
citlivě a ne všeobecnými směrnicemi
znevažovali toto poměrně významné
usnesení vlády, které má ušetřit
státní prostředky na správu.
Předsedající mpř. SL Miková:
Děkuji předsedovi vlády za jeho stanovisko.
Má ještě někdo nějakou připomínku
nebo dotaz? /Nikdo./ Tím jsme vyčerpali porad dnešní
schůze Sněmovny lidu.
Na závěr poznamenávám, že na
základě včerejšího jednání
předsednictva Sněmovny lidu uvažujeme s příští
plenární schůzí Sněmovny lidu
8. nebo 9. července 1969. Na této schůzi
budou za předpokladu včasné přípravy
projednány některé návrhy zákonů,
jako např. vládní návrh zákona
o působnosti federálních ministerstev a federálních
výborů, návrh zákona o kontrolním
orgánu FS, vládní návrh zákona
o ČSAV, návrh státního závěrečného
účtu za rok 1968, Smlouva mezi ČSSR a Rakouskou
republikou o úpravě vodohospodářských
otázek na hraničních vodách, jejichž
projednání jsme z dnešního pořadu
vypustili. Dále to bude vládní návrh
zákona o rozpočtu čs. federace na rok 1969.
Prosím, abyste počítali s konáním
této červencové schůze a abyste si
podle toho plánovali své dovolené tak, aby
příslušné osnovy mohly být ve
výborech a na plénu kvalitně a včas
projednány.
Nakonec ještě jedno upozornění pro členy
předsednictva Federálního shromáždění.
Dnes půl hodiny po ukončení schůze
SL a SN se koná 6. schůze předsednictva FS
v obrazárně. Na jejím pořadu je vyhlášení
zákonů, které jsme dnes přijali. Prosím
členy předsednictva FS, aby na tuto schůzi
pamatovali.
Děkuji vám všem za aktivní účast
na dnešním jednání, končím
2. schůzi Sněmovny lidu.