Je v plném souladu se zájmy národů
Československa, aby i Československá socialistická
republika se v brzké budoucnosti zařadila mezi státy,
které Smlouvu o nešíření jaderných
zbraní ratifikovaly. Jsme si vědomi, že jakékoliv
průtahy pokud jde o ratifikaci Smlouvy co nejširším
okruhem států - a tím i průtahy pokud
jde o vstup Smlouvy v platnost - jsou škodlivé a objektivně
nahrávají odpůrcům Smlouvy, těm
silám, které by uvítaly, kdyby Smlouva zůstala
mrtvou literou a nikdy nenabyla právní síly.
Není v zájmu Československé socialistické
republiky, ani dalších států, jejichž
politika sleduje mírové cíle, aby se těmto
silám jakkoliv napomáhalo.
Proto považujeme za odpovídající situaci
rozhodnutí vlády ČSSR předložit
Smlouvu o nešíření jaderných
zbraní Federálnímu shromáždění
k vyjádření ústavním zákonem
vyžadovaného souhlasu s její ratifikací
presidentem republiky.
Zahraniční výbor Sněmovny lidu doporučuje
Sněmovně lidu, aby s navrhovanou Smlouvou vyslovila
souhlas a doporučila ji presidentu republiky k ratifikaci.
/Potlesk./
Předsedající mpř. SL Miková:
Děkuji zpravodaji poslanci Krčkovi a zahajuji k
tomuto bodu rozpravu. Hlásí se někdo do rozpravy?
/Nikdo se nehlásil./ Nikdo.
Jestliže se nikdo nehlásí, myslím, že
můžeme dát hlasovat.
Soudružky a soudruzi, kdo souhlasí s tím, aby
byl vysloven souhlas se Smlouvou o nešíření
jaderných zbraní podepsanou v Moskvě, Washingtonu
a Londýně dne 1. července 1968, nechť
zvedne ruku! /Děje se./
Děkuji. Je někdo proti? /Nikdo se nehlásil./
Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo se
nehlásil./ Nikdo.
Konstatuji, že pro návrh hlasovala jednomyslně
celá Sněmovna lidu. /Potlesk./
Vzhledem k tomu, že jsme souhlasili s vypuštěním
6. bodu původně navrhovaného pořadu,
přistupujeme k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
Vážené soudružky a soudruzi! Poslanec
Jan Latner se obrátil dopisem na soudruha Smrkovského
se žádostí, aby byl členem pouze výboru
pro hospodářskou politiku a aby byl zproštěn
členství ve výboru kulturním, jehož
je také dosud členem, a to na základě
usnesení ustavující schůze Sněmovny
lidu ze dne 29. ledna 1969.
Předsednictvo Sněmovny lidu se zabývalo jeho
žádostí na své 6. schůzi dne
15. května t. r. a souhlasilo se zařazením
tohoto bodu na pořad dnešního jednání.
Doporučuji vyhovět žádosti poslance
Jana Latnera a navrhuji přijmout toto usnesení Sněmovny
lidu:
"Sněmovna lidu souhlasí se zrušením
členství poslance Jana Latnera ve výboru
kulturním Sněmovny lidu na jeho vlastní žádost."
Má někdo nějakou připomínku?
/Nikdo se nehlásil./
Dávám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s uvedeným
usnesením, nechť zvedne ruku. /Děje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./ Děkuji. Navrhované usnesení je přijato
Sněmovnou lidu.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
předsednictvo SL se dále zabývalo žádostí
poslance Bedřicha Kozelky, aby se stal členem mandátového
a imunitního výboru SL. Poslanec Kozelka je současně
členem výboru pro sociální politiku.
Doporučuji jménem předsednictva SL vyhovět
žádosti poslance Bedřicha Kozelky a navrhuji
přijmout toto usnesení Sněmovny lidu:
"Sněmovna lidu souhlasí, aby poslanec Bedřich
Kozelka byl členem mandátového a imunitního
výboru Sněmovny lidu."
Má někdo k tomu nějakou připomínku?
/Nikdo se nehlásil./ Nikdo. Dávám tedy hlasovat.
Kdo s uvedeným usnesením souhlasí, nechť
zvedne ruku. /Děje se./ Děkuji. Je někdo
proti? /Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./ Děkuji. Navrhované usnesení je přijato
Sněmovnou lidu.
Přistoupíme k poslednímu bodu pořadu
2. schůze Sněmovny lidu, kterým jsou
Prosím, kdo se hlásí do rozpravy k tomuto
bodu? Jako první se přihlásil poslanec ing.
Macho. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. ing. Macho, DrSc.: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Už pred rokom výbory
bývalého Národného zhromaždenia
schválili zásady Zákonníka priemyselných
práv. Zatiaľ však s predložením návrhu
novelizácie zákona o vynálezoch, objavoch
a zlepšovacích návrhoch z roku 1957 sa ani
v harmonograme prác vlády a Federálneho zhromaždenia
do konca tohto roku nepočíta.
Ako som zistil, Úrad pre patenty a vynálezy už
pripravil paragrafované znenie nového zákona
priemyselných práv. Toto znenie prešlo už
i pripomienkovým konaním. Čaká sa
pravdepodobne na zákony o socialistickom podniku a socialistickom
podnikaní.
Súhlasím s tým, aby sa zákony predkladali
po dôkladnej príprave, ktorej výsledkom môže
byť ich dlhá životnosť. Zákony však
musia na druhej strane pomáhať vytvárať
podmienky pre riešenie problémov.
Platný zákon o vynálezoch, objavoch a zlepšovacích
návrhoch z roku 1957 sa obracia proti technickému
rozvoju. Skutočnosť, že majiteľom vynálezu
je štát, sa dá nielen využívať,
ale i zneužívať. Okrem iného lacnejšie
a "lepšie" sa vyplatí čakať,
až niekto, resp. niektorá socialistická organizácia
za veľké finančné náklady technický
problém vyrieši a pôvodca prihlási na
patentovanie. Potom stačí inej organizácii,
závodu apod. len za nepatrnú čiastku peňazí,
ktoré majú dostať pôvodcovia, plne vynález
využívať. Avšak socialistická organizácia,
ktorá vytvorila podmienky pre vznik vynálezu, ktorú
to stálo nezriedka mnoho finančných prostriedkov,
nemá nárok na žiadnu úhradu nákladov.
Preto doporučujem, aby vláda čo najskôr
predložila FZ paragrafované znenie novelizácie
zákona, resp. návrh nového zákona
priemyselných práv, alebo aby sa aspoň pripravila
novelizácia niektorých odstavcov platného
zákona z roku 1957, napr. formou zákonného
opatrenia, ktoré by platilo do doby prijatia zákona
o priemyselných právach.
Z uvedeného vyplýva, že doterajšie práva
štátu je potrebné preniesť na socialistickú
organizáciu, v ktorej vynález vznikol, v ktorej
pracuje vynálezca /pôvodca/, resp. ktorá poskytla
vynálezcovi pomoc v zmysle doterajších predpisov
o prihlasovaní vynálezov.
Navrhované opatrenie by zvýšilo zainteresovanosť
socialistických organizácií, výskumných
ústavov, závodov, projektových organizácií
apod., na podporu vynálezeckej činnosti. Pomohlo
by socialistickým organizáciám, ktoré
vo väčšej miere podporujú výskum
a technický rozvoj, zvýšila by sa nielen návratnosť,
ale i celkový efekt nákladov vynaložených
na vedu, výskum a technický rozvoj a vynálezcovia
by mali väčšiu oporu u svojich zamestnávateľov,
ktorí by boli omnoho viac zainteresovaní na uplatnení
vynálezov v praxi.
Předsedající mpř. SL Miková:
Děkuji poslanci ing. Machovi. Dále se přihlásil
o interpelaci poslanec V. Krejčí.
Posl. V. Krejčí: Soudružky a soudruzi
poslanci, mám dotaz ve formě interpelace na výbor
federální vlády pro pošty a telekomunikace
a české ministerstvo pošt a telekomunikací.
Ve dnech 14. a 15. března t. r. se přehnala nad
částí Jihomoravského kraje námrazová
vlna, která způsobila přerušení
elektrického proudu, telefonního a telegrafického
spojení.
Za dobu téměř tří měsíců
nedokázaly spoje opravit přerušené vedení
a rozhlas po drátě. Jsou stále stížnosti
z většiny obcí a měst našeho okresu,
že neexistuje telefonní a telegrafní spojení.
Telegramy se doručují poštou, takže mnohdy
telegram přijde pozdě.
Dne 20. května, kdy jsem potřeboval letenku do Prahy,
musel jsem si dojet na letiště do Holešova, které
je 36 km vzdálené, abych si mohl tuto letenku objednat.
Vznikají i takové situace, že když někdo
potřebuje urychleně lékařskou pomoc,
musí si pro pohotovost zajet. Stane-li se, že je to
v sobotu nebo v neděli, musí se potřebné
telefonování odložit vůbec. Stane-li
se např. dopravní nehoda, vše se zajišťuje
jinak než telefonem.
V zemědělství je to zvlášť
tíživé, protože živá zvířata
se nemohou zavézt za veterinárním lékařem
nebo inseminačním technikem atd.
Cvičí se civilní obrana, vysvětluje
se, jak je důležité spojení ve válce,
avšak za pouhé tři měsíce v míru
není možné tyto věci dát do pořádku.
Koruna všeho je, že se vybírají paušální
měsíční poplatky za účastníka,
jako kdyby se nic nestalo.
Protože tlaky zdola proti více než slimáčímu
tempu oprav nic nezmohly, obracím se tímto způsobem
na odpovědné orgány s dotazem, jak a do které
doby chtějí všechny opravy dokončit.
Anebo jsou podle plánu opravy rozpočítány
do konce roku? Táži se, proč nepomůže
armáda, popř. jiné okresy, kde taková
kalamita nebyla, aby se občané, správní
orgány a socialistické organizace přesvědčili,
že naše pošty a telekomunikace jsou spolehlivé,
bleskově rychlé i v míru. Děkuji.
Předsedající mpř. SL Miková:
Děkuji poslanci V. Krejčímu. Hlásí
se ještě poslanec ing. Junás.
Posl. ing. Junás: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, v súčasnom období
sa v poľnohospodárstve preferuje nadzmluvný
nákup obilia. To nepovažujem za správne, pretože
to odvádza výrobcov mäsa od výroby mäsa
a láka k predaju obilia, lebo je to pre nich výhodnejšie.
V našom Západoslovenskom kraji vyrábame toľko
bravčového mäsa, že ide o každý
piaty kilogram, ktorý je určený v našej
republike na spotrebu. Keď poľnohospodárske závody
splnia svoje zmluvné úlohy v obiliu, dostávajú
za dodávky nad zmluvu 100 % prirážkové
prémie. Tak sa stáva, že za metrický
cent obilia môže poľnohospodársky závod
dostať najmenej 350 Kčs, ale ten, ktorý dostáva
vysoké diferenčné príplatky, až
600 Kčs. To vedie k tomu, že čím ďalej,
tým menej bude na trhu mäsa, z čoho sú
mimoriadne vážne politické škody. V tomto
smere mám dotaz na Federálny výbor pre ceny
a na Výbor pre poľnohospodárstvo a výživu,
akým spôsobom chcú toto riešiť.
Ak sa to totiž nebude riešiť do nákupu obilia
v tomto roku, môže nám to napáchať
ešte väčšie škody ako máme doteraz
v zásobovaní mäsom.
Som za to, aby sme podporili výrobu obilia, ale nie nákup.
Skutočnosť je taká, že v tejto republike
nezáleží tak ďaleko na tom, v ktorých
skladoch sa obilie nachádza, či je to v skladoch
štátnych statkov alebo poľnohospodárskych
a nákupných podnikov. Musí nám ísť
predovšetkým o to, aby sme obilia získali čo
najviac. Doterajší postup je nesprávny, čo
pôsobí národnému hospodárstvu
veľké škody. Keby sme to spočítali,
potom v našom Západoslovenskom kraji za obilie, ktoré
chceme skŕmiť, by sme predali, získal by sa
bezpracný zisk 1,5 mld. Kčs. Musíme vidieť,
že ekonomické zákony tu pôsobia a nemôžeme
ich podceňovať, pretože v tomto roku nám
len v našom kraji chýba približne 1000 vagónov
bravčového mäsa.
Ďalej mám dotaz na predsedu Federálnej vlády,
či súhlasí so systémom, ktorým
sa v danom období rozdeľujú osobné automobily
k prednostnému nákupu. Je totiž niekoľko
jednotlivcov, ktorí tento systém znevažujú
a zneužívajú. Jeden dostane viac poukazov a
druhý nedostane nič. Naša verejnosť to
veľmi vážne kritizuje, pretože niektorí
si z toho urobili tzv. novú "šejnáziu",
lebo ako by sme to nazvali. Dnes takých Šejnov, ktorí
chcú šmelináriť s autami, máme
viac. Niektorí ľudia, ktorí dostávajú
tieto poukazy, predávajú osobné automobily
socialistickým podnikom, kde získavajú mimoriadny
bezprácny zisk, čo je nesprávne a prieči
sa to i našej ústave, pretože v našej republike
je vykorisťovanie zakázané. V tomto prípade
je žiadúce, aby bezprácny zisk. ktorí
získavajú tieto osoby za predaj aut socialistickému
sektoru i inde, odvádzali tento zisk do štátnej
pokladnice vo forme daní.
Ide teda o vzťahy rôznych kamarátov a priateľov,
poukazy sú získavané i od niektorých
členov vlády, ktorí si týmto spôsobom
snáď chcú zvyšovať popularitu.
Posl. Špálovský : Uveď konkrétní
případ.
Prof. dr. ing. Vyskot, DrSc.: Mám dotaz a připomínky
současně. Naše politika bude posuzována
podle výsledků a ne podle slov. Jsme si vědomi
toho, že je třeba řešit ekonomiku státu.
Měli bychom ovšem diskutovat o tom, a takový
mám i dotaz, jakou volit metodiku. Co mám na mysli?
Bylo určeno lineárně, paušálně
zkrátit o 10 % rozpočet tohoto roku. Myslím,
že to je velmi pohodlné, ale metodicky nesprávné,
konkrétně alespoň v oblasti tzv. terciární
sféry, speciálně mám na mysli oblast
vysokých škol. Jistě ale i ve zdravotnictví
je to obdobné.
Tak např. vysoké školy dostaly direktivní
příkaz o 10 %, ať jsou v jakémkoliv
stavu, snížit rozpočet. Ovsem ono to prakticky
není 10, nýbrž 25 %, protože přitom
současně bylo uvedeno, které položky
nelze krátit. Jsou to stipendia a celá sociální
péče o mladé lidi. Prakticky to tedy znamená
na řadě škol úplnou stagnaci, poněvadž
veškeré už zadané práce a objednávky
jsou tím vlastně stornovány.
V preambuli příslušného opatření
se říká, že se snížení
rozpočtu nesmí dotknout péče o majetek
ve státní správě, ale tuto péči
v podstatě přímo ohrožuje. Táži
se tedy, jak tvůrce nařízení, které
asi vychází z oblasti financí ve federaci
i jednotlivých republikách, uvažoval, a jestli
negativní dopady vůbec posoudil. Myslím,
že to je typický příklad nesprávného
postupu. Někdo si zjednodušil práci tím,
že nasadil jakýsi koeficient 10 %, uložil jakýsi
úkol, který je tím okamžikem nereálný.
Nemohu například, coby rektor školy, zabezpečit
péči o majetek ve státní správě,
když se mi berou všechny peníze, které
jsem vlastně na tuto péči měl rozpočtem
určeny.
Soudím, že bude nezbytné změnit toto
opatření, diferencovat snížení
a brát peníze tam, kde se jimi plýtvá
a ne tam, kde zaručují základní reprodukci
kulturního fondu tohoto státu. Byl vydán
seznam věcí, jež školy nesmějí
nakupovat na vnitřním trhu. Jsou tam velice žertovné
položky, kde se nám zakazuje z prodejen vnitřního
obchodu kupovat např. punčochářské
výrobky. Ty jsme přece nikdy nekupovali. Ale už
velmi riskantní je, když se nám zakazuje nákup
např. chladniček, což je základní
laboratorní vybavení. Nebo se nám zakazuje
např. kupovat radiátory. To tedy znamená,
že nebudeme na školách topit.
Soudím, že to je typický příklad
toho, jak se dělat nemá. Korunu tomu dodali ještě
referenti na ministerstvu školství, kteří
nám bez našeho vědomí zase direktivně
vyškrtali investiční částky,
aniž se nás jako odpovědných pracovníků
zeptali, zda je to reálné. Když mám
někde už podepsanou hospodářskou smlouvu
a P. T. referent mi škrtne peníze, pošlu potom
penále jemu.
Dopady takovéhoto postupu by byly politicky i morálně,
nemluvě materiálně, velmi vážné
a proto apeluji na to, aby tento systém byl změněn,
aby bylo rozhodnutí přezkoumáno a úspory
orientovány tam, kde jsou skutečně na místě.
Předsedající mpř. SL Miková
: Děkuji poslanci Vyskotovi. Má ještě
někdo nějaký dotaz nebo interpelaci? /Nebyly./
Prosím přítomné členy vlády
o sdělení, zda chtějí na některou
připomínku reagovat hned nebo zda nám sdělí
do kdy a kdo odpoví. O slovo se hlásí předseda
vlády ČSSR s. ing. Černík. Uděluji
mu slovo.