Sedmým bodem pořadu je
Zpravodajem je poslanec dr. Václav Hrabal. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj poslanec dr. V. Hrabal: Vážená
Sněmovno lidu, soudružky a soudruzi poslanci, je mou
povinností, abych jako zpravodaj ústavně
právního výboru naší sněmovny
tlumočil při této příležitosti
názor a závěry celého výboru
k vládnímu návrhu zákona, jímž
se doplňují, popřípadě mění
předpisy občanského soudního řádu,
vydaného pod č. 99/1963 Sb., zákona č.
97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém,
a zákona č. 95/1963 Sb., o notářském
řádu.
Již předem zdůrazňuji, že pokud
jde o posledně dva jmenované právní
předpisy, jedná se dle vládního návrhu
zákona jen o změny nepatrné neměnící
vůbec smysl těchto norem, ale jde jen o nutné
promítnutí federativního uspořádání
ČSSR do soudní organizace a o stanovení působnosti
Nejvyššího soudu ČSSR, případně
nejvyšších soudů republik v rozhodování
o příslušnost státních notářství
tam, kde tuto příslušnost nelze zjistit a přesně
stanovit dle listu 10 a 11 notářského řádu.
Stejného druhu je také úprava zákona
o mezinárodním právu soukromém v §§
39 odst. 1 a 67 odst. 2 tohoto zákona, upravujícího
režim ve vztazích občanskoprávních,
rodinných, pracovních, případně
jiných, a to režim právního řádu
naší republiky ve vztahu k mezinárodnímu
právu soukromému a procesnímu.
Ke změnám navrhovaným vládní
novelou nemám žádné věcné
připomínky a domnívám se, že
tyto drobné úpravy uvádějí
do souladu myšlenky ústavního zákona
v celém komplexu dalších navrhovaných
úprav na straně jedné a zákona o notářském
řádu a o mezinárodním právu
soukromém na straně druhé.
Návrh změn občanského soudního
řádu řeší především
nové vztahy a příslušnost Nejvyššího
soudu ČSSR a nejvyšších soudů republik
v řízení před soudy v občanskoprávních
věcech, tedy vztahy vyplývající z
uplatnění zásad federativního uspořádání
ČSSR na orgány soudní. Tato myšlenka
je ve vládním návrhu důsledně
uplatněna ve změnách § 11, 12, 13, 16,
105, 237, 245, 250 občanského soudního řádu.
Kromě změn tohoto druhu jsou ve vládním
návrhu novely zákona o občanském soudním
řádu promítnuty i některé myšlenky
a zásady jiné, které vyplývají
z navrhované úpravy osmé hlavy Ústavy,
ústavního zákona o soudech a prokuraturách
i z komplexu dalších zákonů na ně
navazujících a tvořících s
tímto zákonem nedílnou jednotu.
Nové znění článku 100 Ústavy
provádí v občanském soudním
řízení navrhovaná změna §
36 o. s. ř. Ponechává v platnosti stěžejní
zásady o složení soudních senátů,
jejichž členy jsou předsedové senátu
a soudci z lidu, mající při rozhodování
stejná práva a rovný hlas. Tato úprava
zdůrazňuje povinnou účast soudců
z lidu v rozhodování věcí pracovních
a rodinných - s nepatrnými výjimkami jako
je § 70 smírčí řízení,
§ 74 předběžné opatření,
§ 172 odst. 2 opatrovnictví - a umožňuje
soudcům z lidu uplatnit v soudním řízení
své bohaté životní zkušenosti,
znalosti a realizovat je ve sporných případech
vzájemných společenských vztahů.
Současně upravuje postavení samosoudce jako
jediného soudce, nahrazujícího senát
a majícího stejná oprávnění
jako senát. Tento samosoudce bude napříště,
tak jako tomu bylo již dříve, rozhodovat především
věci majetkové z oblasti práva závazkového
a jiné dle občanského zákoníku,
případně dle zákonů jiných.
Ve věcech důchodového zabezpečení,
které rozhodují v prvním stupni krajské
soudy - bude jednat senát, složený z předsedy
senátu a dvou soudců z lidu.
Navrhované změny zákoníku práce
- zrušení rozhodčího orgánu a
nahrazení této instituce komisí pro pracovní
spory - se promítá i ve změnách §
§ 67 odst. 2, 82 odst. 2, 88, 108 obč. s. ř.
Jiné drobné úpravy - vyplývající
z komplexu všech projednávaných zákonů
- jsou zakotveny ve změnách § § 135, 195
a 30 obč. s. ř.
Nová náplň činnosti ministrů
spravedlnosti, kteří budou vedle generální
prokuratury oprávněni k podávání
stížností pro porušení zákona
- a k zavedení této změny se velmi přimlouvám
- je zakotveno ve změnách § 237 občanského
soudního řádu.
Touto věcnou změnou se odstraňuje a ruší
právo předsedy Nejvyššího soudu
k podání stížnosti pro porušení
zákona, o které rozhodoval jemu prakticky podřízený
senát Nejvyššího soudu. Šlo o určitou
anomálii v našem právním řádu,
která je nyní odstraněna, a nastolen obdobný
způsob jako v jiných socialistických státech,
a která umožní Nejvyššímu
soudu, aby se věnoval více sjednocování
judikatury a jednotnému výkladu zákonů
a všech soudů a v obou národních republikách.
Nemění se tím jeho oprávnění
k vyřizování stížností
pracujících a nově se předsedovi Nejvyššího
soudu svěřuje výkon správy Nejvyššího
soudu.
Závěrečná část novely
řeší možné sporné otázky,
jež by mohly se vyskytnout do doby, než budou ustaveny
nejvyšší soudy republik a přesně
vymezen okruh jejich působnosti.
Závěrem zdůrazňuji, že všechny
justiční zákony, navazující
na změnu Ústavy v hlavě osmé, včetně
návrhu zákona, kterým se mění
občanský soudní řád, notářský
řád a zákon o mezinárodním
právu soukromém a procesním, tvoří
jeden organický celek. Je proto nutno je posuzovat všechny
ve vzájemné souvislosti a návaznosti na dosud
platné justiční normy. Jde o komplex, který
je vládou předložen po mnoha diskusích
trvajících více než rok a úpravách
v různých komisích vlády i zákonodárných
sborů. Tyto otázky ústavního zákona
o soudech a prokuratuře byly v minulém roce předmětem
celé řady různých úvah, velmi
často motivovaných zcela idealisticky nebo jen právnicky
a apoliticky a neodpovídajících stupni rozvoje
naší společnosti i našim možnostem.
V těchto dřívějších úvahách
projevovala se i jedna principiálně nesprávná
myšlenka snažící se koncipovat úkoly
soudů a výkon soudnictví zcela idealisticky
- jako v nějaké hypotetické společnosti
a opomíjející základní skutečnosti,
že totiž stát - a jeho součástí
jsou i soudy a politický systém naší
socialistické republiky - musí chránit především
socialistické základy naší společnosti
v současné době v gigantickém třídním
zápase této doby v boji všech pracujících
proti mezinárodnímu kapitalismu, proti snahám
o rozpoutání nových válek a snahám
o restauraci buržoazního systému v Evropě.
Jsem proto hluboce přesvědčen o politické
správnosti navrhovaných zákonů a drobné
připomínky stylistické nebo právnické
jsou obsaženy ve zprávě výboru ústavně
právního Sněmovny lidu. Navrhuji proto jménem
ústavně právního výboru schválení
vládního návrhu zákona, jímž
se mění a doplňuje občanský
soudní řád, notářský
řád a zákon o mezinárodním
právu soukromém, a to ve smyslu zprávy výboru
ústavně právního Sněmovny lidu.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Děkuji zpravodaji dr. Hrabalovi. Kdo se hlásí
do rozpravy? /Nikdo./ Místopředseda vlády
ČSSR prof. dr. Laco si nepřeje závěrečné
slovo?
Místopředseda vlády ČSSR prof. dr.
Laco, DrSc.: Nie.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Protože tomu tak není, dávám hlasovat:
Kdo souhlasí s tím, aby byl schválen vládní
návrh zákona, kterým se doplňuje a
mění občanský soudní řád
a některé další civilněprocesní
předpisy /tisk 23/ ve smyslu zprávy výboru
ústavně právního, nechť zvedne
ruku! /Hlasuje se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Konstatuji, že uvedený návrh byl přijat
jednomyslně.
Sněmovna lidu schválila vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
občanský soudní řád a některé
další civilněprocesní předpisy.
Osmým bodem pořadu je
Zpravodajem je poslanec Vincenc Červinka, kterému
dávám slovo.
Zpravodaj poslanec V. Červinka: Soudružky a
soudruzi poslanci, vláda ČSSR předkládá
sněmovnám Federálního shromáždění
návrh zákona o přečinech. Návrh
byl projednán v ústavně právních
výborech obou sněmoven a také v dalších
výborech.
Jako zpravodaj k tomuto zákonu chtěl bych hned úvodem
zdůraznit, že jeho předložením
vláda ČSSR reaguje na oprávněné
připomínky naší veřejnosti, která
je rozhořčena různými nešvary,
které se v důsledku otřesů vyvolaných
protisocialistickými silami a nedostatky v ekonomice rozmohly
v naší společnosti velmi povážlivě.
Škody, jež jsou tím každému občanu
i společnosti jako celku působeny, narušují
nejen politický konsolidační proces, ale
také plynulé zásobování trhu,
zveličují nedostatek zboží, jak jsme
toho svědky zejména nyní v období
předvánočních nákupů.
Poctiví občané se právem dožadují,
abychom přijali taková opatření, jež
by znemožnila nesvědomitým jednotlivcům
nebo skupinám opatřovat si bezpracné zisky,
a to jak v obchodě, tak i ve službách. Způsoby
těchto spekulantů a kšeftaříčků
v obchodě jsou dostatečně známy. Je
to zatajování zboží a prodej pod pultem,
a to s příslušnými "přirážkami"
nebo za odpovídající protislužby, je
to na druhé straně křečkování
a hromadné skupování nedostatkového
zboží, které se zase předražené
prodává dál. Ještě vážnější
jsou pak machinace ve službách, kde jde nejen o drobné
melouchaření, ale kde "podnikavost", v
loňském roce tolik propagovaná, nabyla až
soukromokapitalistických rozměrů a manýr.
Jsou to známé případy kryté
pod hlavičkou přidružené výroby,
různé agentury na obstarávání
pracovních sil, jejichž nekalým působením
se zabýval v poslední době i náš
tisk.
Skutečností, že některé obory
služeb mají nedostatek kvalifikovaných pracovníků
a že požadavky obyvatelstva na různou údržbu
a jiné řemeslnické práce zatím
zcela nepostačují krýt podniky a zařízení
národních výborů a družstev,
se již v roce 1965 zabývala vláda a podle zásad,
které schválila, mají národní
výbory možnost všude tam, kde je to potřeba,
povolit takovou činnost jednotlivým občanům.
S politováním je třeba konstatovat, že
se těchto legálních možností
dostatečně nevyužívá. Je to proto,
že mnohé národní výbory o to
nijak zvlášť nedbají a často vědomě
trpí u jednotlivců práci načerno.
Tito bez minimálních poplatků a bez kontroly
nekřesťansky okrádají své spoluobčany
také proto, že mnozí občané to
sami podporují. Myslím, že každý
z nás zná řadu případů
ze svého volebního obvodu, které by potvrdily
pokles občanské kázně z oblasti obchodu
a služeb, z porušování pracovní
kázně, zneužívání přidružené
výroby apod. Jsem přesvědčen, že
nová úprava postihu přispěje k zjednání
pořádku, a to i se zřetelem na zamezení
používání kradeného materiálu,
kterého se při melouchaření používá.
Nyní k některým doplněním,
které navrhuje ústavně právní
výbor. Při jednání ústavně
právního výboru byl uplatněn z podnětu
dvou dobrovolných společenských organizací
- Čs. mysliveckého svazu a Svazu rybářů
- požadavek, aby navrhovaný zákon o přečinech
pamatoval i na náležitý postih pytláctví,
a to jak pokud jde o neoprávněné zásahy
do práva myslivosti, tak i do výkonu rybářského
práva. Ukazuje se, že dosavadní prostředky
k tomuto postihu, které byly zákonem č. 60/1961
Sb., svěřeny národním výborům,
nejsou dostatečné a nepůsobí preventivně,
zejména proti občanům, kteří
nejsou organizováni ve společenských organizacích
myslivců nebo rybářů.
Škody, které pytláctví působí,
každoročně stoupají a maří
výsledky obětavé práce, kterou dobrovolní
hospodáři z řad členů jmenovaných
společenských organizací věnují
pro zachování naší přírody.
Ústavně právní výbor proto
doporučuje doplnit v návrhu zákona ustanovení
o postihu přečinu pytláctví, jak je
formulováno ve zprávě ústavně
právního výboru k tomuto zákonu.
Další doporučení v této zprávě
obsažená směřují již pouze
k upřesnění dikce zákona č.
60/1961 Sb., o úkolech národních výborů
při zajišťování socialistického
pořádku, jehož potřeba je vyvolána
zrušením místních lidových soudů
a upuštěním od termínu provinění,
který tam byl zakotven.
Závěrem bych chtěl říci několik
slov k otázkám, které souvisí s nově
formulovanými přečiny na úseku ochrany
veřejného pořádku. Mám na mysli
nejen § 5 návrhu zákona, ale i přečiny
proti zájmům socialistické společnosti
v oblasti styku s cizinou, jak je upravuje § 4, a přečin
maření výkonu úředních
rozhodnutí, který je zakotven v § 6. Myslím,
že zkušenosti z letošního srpna nenechaly
nikoho na pochybách o tom, že je třeba našim
orgánům, které s příkladnou
obětavostí střeží pořádek
a bezpečnost, poskytnout účinnou zbraň
proti každému, kdo se úmyslně dopouští
činnosti, která veřejný pořádek
narušuje. Velmi potřebná je ochrana, která
se poskytuje zájmům naší socialistické
společnosti v souvislosti se stykem s cizinou, ať
už jde o dovoz zakázaných publikací
do naší republiky, či o ohrožování
nebo poškozování dobrého jména
republiky do ciziny vyvezenými publikacemi, filmy nebo
zvukovými záznamy, je třeba takové
činnosti čelit se vší rozhodností.
Jak jsem již uvedl, jde při postihu přečinů
o úmyslnou činnost, a to ve všech případech,
kde zákon výslovně neformuluje nedbalostní
delikt. § 12 totiž stanoví, že u přečinů
platí obdobně obecná část trestního
zákona, tedy i ustanovení § 3 odst. 3 trestního
zákona, které uvádí, že k trestnosti
je třeba úmyslného zavinění,
nestanoví-li zákon výslovně, že
postačí zavinění z nedbalosti.
Dovolte mi, abych závěrem vyslovil své nejhlubší
přesvědčení, že přijetím
tohoto zákona přispějeme k velikému
úsilí KSČ a všech poctivých obyvatel
našeho státu o konsolidaci politických a hospodářských
poměrů, k co nejrychlejšímu dosažení
klidu a pořádku na všech úsecích.
Jako zpravodaj proto doporučuji, aby Sněmovna lidu
schválila vládní návrh zákona
o přečinech s doplněním obsaženým
ve společné zprávě výborů
ústavně právního a branného
a bezpečnostního Sněmovny lidu.
Předsedkyně SL MUDr. s. Pennigerová:
Děkuji zpravodaji poslanci V. Červinkovi. Kdo se
hlásí do rozpravy? /Nikdo./ Přeje si slovo
místopředseda vlády ČSSR prof. dr.
Laco?
Místopředseda vlády ČSSR prof. dr.
Laco, DrSc.: K tomuto návrhu nie, ale celkove k
týmto zákonom by som prosil niekoľko slov.
Předsedkyně SL MUDr. S. Pennigerová:
Vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí, přistoupíme
nyní k hlasování. Kdo souhlasí s tím,
aby byl schválen vládní návrh zákona
o přečinech /tisk 24/ ve smyslu společné
zprávy výborů ústavně právního
a branného a bezpečnostního /tisk 16/SL/,
nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Kdo je proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Konstatuji, že uvedený návrh byl přijat
jednomyslně. Sněmovna lidu schválila vládní
návrh zákona o přečinech.
O slovo se dále přihlásil místopředseda
vlády ČSSR prof. dr. Laco, DrSc. Uděluji
mu slovo.
Místopředseda vlády ČSSR prof. dr.
K. Laco, DrSc.: Vážená súdružka
predsedníčka, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci!
Federálne zhromaždenie prijalo bezpochyby významné
zákonodarné akty a bude mať iste na zreteli
aj to, ako sa budú realizovať, čo budú
znamenať v praxi. Samozrejme, že vláda ČSSR
tak ako pri ostatných zákonoch bude hodnotiť
všetko, čo sa týka právneho poriadku,
pochopiteľne s tým, že bude rešpektovať
výlučnú kompetenciu Českej socialistickej
republiky a Slovenskej socialistickej republiky vo veciach spravodlivosti.
V závere by som mohol dobre použiť niekoľko
konštatovaní, zdôvodnení a myšlienok
ministra spravodlivosti Českej socialistickej republiky
súdruha dr. Němca, ktoré predniesol dopoludnia.
Iste ste si ich však sami všimli. Chcem preto ešte
raz poďakovať vám všetkým, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, všetkým
výborom a predsedom výborov, ktorí sa zúčastnili
prerokovávania predložených návrhov,
všetkým spravodajcom, ktorí dnes predniesli
svoje správy a návrhy, a vôbec všetkým,
ktorí sa tak či onak zaslúžili o vecné
i formálne zdokonalenie predložených návrhov,
resp. o ich prípravu.