Čtvrtek 18. prosince 1969

Většina poslanců zproštěných poslaneckých funkcí i z těch, kteří rezignovali na své funkce, byla právě členy výboru kulturního a dále zahraničního.

Členy kulturního výboru přestali být v důsledku rezignace nebo zproštění Alois Poledňák, Zdena Kenclová, Oleg Homola, akad. Josef Macek, akad. František Šorm a František Vodsloň. Z těchže důvodů přestali být členy zahraničního výboru ing. Božena Fuková, Oleg Homola, MUDr. František Kriegel, CSc., akad. Josef Macek, Václav Prchlík, JUDr. Gertruda Sekaninová-Čakrtová, RSDr. Martin Vaculík, František Vodsloň.

Bylo tedy třeba při zpracování návrhů na nové složení těchto výborů soustředit pozornost na to, aby byly kádrově posíleny zejména tyto dva výbory. Při výběru poslanců do výborů zahraničního a kulturního jsme dbali na to, aby byli zařazováni lidé, kteří znají problematiku a zejména ti, kteří v těžkých dobách, kterými naše země v minulém roce prošla, zůstali na marxisticko-leninských pozicích.

Výbor branný a bezpečnostní při hodnocení své činnosti konstatoval, že rozšíření Počtu členů výboru, tak jak bylo v nedávné době provedeno, nijak nepřispělo ke zkvalitnění práce a rozhodl proto doporučit vám snížení počtu členů výboru branného a bezpečnostního na polovinu. Předložený návrh v podstatě souhlasí s názory výboru.

Na posledním zasedání Sněmovny lidu jsme správně rozhodli napravit nesprávnou praxi, která omezovala činnost poslanců a orgánů Federálního shromáždění v oblasti hospodářství. Rozhodli jsme správně rozdělit výbor pro hospodářskou politiku na výbor pro průmysl, dopravu a obchod a na výbor pro zemědělství a výživu, a výbor pro zemědělství a výživu dále doplnit z ostatních výborů. To má svůj jak hospodářský, tak politický význam. Vytvoření výboru pro zemědělství a výživu nečinilo větších obtíží vzhledem k tomu, že řada poslanců členů bývalého zemědělského výboru vyslovila přání pracovat opět na tomto úseku a velmi iniciativně se hlásila k práci.

Při zpracování návrhu, který vám byl předložen, jsme uplatnili již některá další hlediska. Především jsme toho názoru, že jednotlivé výbory jsou sice orgány s určitou specializací, že však současně je třeba, aby nebyly orgány jen specializovanými, ale aby v každém výboru byla část členů, kteří znají problematiku také jiných úseků. Proto jsme například do výboru pro zemědělství a výživu zařadili i soudruhy ze závodů i ze škol, do výboru kulturního i zahraničního soudruhy, kteří nemají s tímto úsekem bezprostřední spojení. Podobně jsme postupovali i při rekonstrukci ostatních výborů.

Při doplňování výborů jsme nezařazovali ty soudruhy poslance, kteří pracují v zahraničních službách, popřípadě jsou na dlouhodobém školení v zahraničí. Jak praxe ukazuje, mohou se tito poslanci zúčastňovat většinou jen plenárních zasedání, již méně schůzí výborů, a proto jejich členství v těchto orgánech by bylo víceméně formální.

Dodatečně požádala o zařazení do výboru zahraničního poslankyně JUDr. Helena Leflerová, která je v současné době v Německé demokratické republice. Po rozhovoru o jejích možnostech došli jsme společně k závěru, že její možnosti jí dovolují prací ve výboru se zúčastňovat.

Při zpracování návrhu jsme se snažili, pokud to bylo možné, vyhovět přání poslanců. Ne ve všech případech se to však podařilo. Myslím však, že je třeba pochopit, že v současné době, která klade vysoké nároky na nás jako poslance, je třeba pomáhat tam, kde to situace nejvíc vyžaduje. Proto jsme uvítali přání některých soudruhů pracovat i ve více výborech.

Po rozdání návrhu došly ještě některé požadavky na změny, které lze vzhledem k situaci v určitých výborech realizovat. Poslanec Emil Holáň a poslankyně Marie Kratochvílová požádali o přeřazení do výboru pro průmysl, dopravu a obchod, poslankyně Marie Filipcová a poslanec Andrej Žiak požádali o přeřazení do výboru pro sociální politiku. Poslanec Josef Novák, který je členem výboru ústavně právního, požádal, aby mohl být současně členem výboru pro zemědělství a výživu, a o přeřazení do výboru pro zemědělství a výživu požádala také poslankyně Marie Meluzínová.

Při projednávání situace v jednotlivých výborech s předsedy výborů došli jsme k závěru, že je správné změnit dosavadní rozpočtový výbor na výbor pro plán a rozpočet. Zřejmě zúžení činnosti tohoto výboru jen na rozpočet bylo součástí představ, které měly pravicové síly o způsobu řízení hospodářství naší země, ve kterém předpokládaly omezení, případně zrušení úlohy plánu. V příštím období půjde naopak o to, úlohu plánu zvyšovat. Domníváme se proto, že je třeba, aby výbor sněmovny svou autoritou a svým zájmem o tuto problematiku napomáhal k realizaci tohoto záměru.

Soudružky a soudruzi, při rekonstrukci výborů jsme se snažili zachovat určité jádro poslanců, kteří znají problematiku, kterou se příslušný výbor zabývá, tak, aby tato rekonstrukce neměla vliv na další práci, naopak, aby činnost výboru se rychle rozvíjela, aby výbory co nejdříve zpracovaly plány své činnosti a začaly svůj vliv uplatňovat v zájmu ozdravění a dalšího úspěšného rozvoje politického, hospodářského a kulturního života naší země.

Doporučuji vám proto předložený návrh ke schválení a navrhuji, aby Sněmovna lidu přijala toto usnesení:

"Sněmovna lidu schvaluje

1. návrh předsednictva Sněmovny lidu na nové složení výborů Sněmovny lidu /tisk 25/SL/ s tím, že poslanec Emil Holáň a poslankyně Marie Kratochvílová jsou členy výboru pro průmysl, dopravu a obchod, poslankyně Marie Filipcová a poslanec Andrej Žiak jsou členy výboru pro sociální politiku, poslanec Josef Novák je členem výborů ústavně-právního a pro zemědělství a výživu, poslankyně Marie Meluzínová je členkou výboru pro zemědělství a výživu a poslankyně JUDr. Helena Leflerová je členkou výboru zahraničního Sněmovny lidu:

2. že dosavadní výbor rozpočtový se mění na výbor pro plán a rozpočet."

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Ďakujem. Počuli ste zdôvodnenie i návrh. Má niekto poznámku k návrhu alebo k zloženiu? /Nikdo./ Nikto. To znamená, že môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Súdruh Trojan prečítal už aj formuláciu uznesenia.

Kto súhlasí s návrhom tak, ako ho súdruh Trojan prečítal, prosím, nech zdvihne ruku. /Děje se./ Ďakujem. Kto je proti? /Nikdo./ Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./

Návrh bol schválený jednomyseľne.

Posledným bodom dnešného programu sú

XVI

Otázky a odpovede na interpelácie poslancov

Od poslednej, 6. schôdze Snemovne ľudu, sme neobdržali žiadne odpovede na interpelácie poslancov Snemovne ľudu.

Pýtam sa preto, či niekto z poslancov si želá položiť otázku niektorému ministrovi alebo vláde?

Prihlásil sa poslanec Jan Svoboda.

Poslanec Jan Svoboda: Vážená Sněmovno lidu, vážené soudružky a soudruzi poslanci, včera jsme schválili zákon o vyznamenání Za zásluhy Lidové milice. Jeho zavedení je významným politickým aktem. Oceňujeme jím postoje, činy a zásluhy příslušníků Lidových milicí o socialismus, o ochranu a upevnění dělnicko-rolnické moci. Aktivní činnost lidoví milicionáři vykonávají dobrovolně, bezplatně a ve svém volném čase. Jejich včasné a rázné vystoupení spolu s druhými našimi ozbrojenými silami letos v srpnu proti kontrarevolučním akcím o tom hovoří víc než přesvědčivě. Ocenění, kterého se jim dostalo za tento postoj od ústředního výboru KSČ a jeho prvního tajemníka soudruha Husáka, jsou víc než výmluvná.

Byl jsem proto velice překvapen písemnou odpovědí ministra zdravotnictví vlády ČSR pana dr. Vlčka na dotaz poslance Federálního shromáždění s. dr. Josefa Plojhara. Jak známo, týkala se vážného porušení základních etických a zdravotních zásad a politických postojů některých lékařů, zdravotních sester a dalších pracovníků některých zdravotních zařízení právě v letošním srpnu. Při těchto událostech, vyprovokovaných pravicově oportunistickými a organizovaných kontrarevolučními silami, odmítli tito jedinci ošetřit zraněné příslušníky Lidových milicí a Sboru národní bezpečnosti.

Vyjádření pana ministra je nepřesvědčivé, místy polemické a formulované tak, jako by o nic nešlo. Navíc odpověď ignoruje politickou závažnost těchto, i když ojedinělých činů zdravotnických pracovníků, ač sám pisatel ve svém vyjádření přiznává, že šlo o politický motivovaná a provokativní jednání. Posuzuji-li odpověď pana ministra vlády ČSR, pak upřímně řeknu, že mám pochybnost o účinnosti politické instruktáže, kterou provedl před srpnem 1969 směrem ke KNV a zdravotnickým zařízením.

Je věcí pana ministra, jaký volí tón odpovědi na dotaz poslance Federálního shromáždění. Ovšem způsob hození interpelace nazpět interpelujícímu poslanci je víc než podivný.

Zjišťuji, že ministr byl nemile překvapen nevhodným chováním sester a několika pracovníků ve zdravotnictví. Ale pokud vím, šlo také o některé lékaře. Podivné je, že pan ministr ve své odpovědi píše jen o Praze. Poslanci by mimoto také rádi znali, co se stalo v Liberci, jaké zde byly výsledky šetření a přijaté závěry.

Očekával jsem, že ministr zdravotnictví ČSR vhodnou veřejnou formou politicky odsoudí fakt, že v tomto okamžiku u těchto jedinců šlo ve skutečnosti o solidaritu s kontrarevolučními živly, i když připouštím, že mohlo a může jít o lidi zmatené a svedené. Ale právě proto, že jde ve značné části o lidi zmatené, je především povinností takových veřejných činitelů, jako jsou ministři, aby se oni první politicky angažovali. Vždyť nedávné i současné zkušenosti ukazují, kam takováto smířlivost a neangažovanost vede, kam tyto akce směřují. Vzpomeňte na kontrarevoluci v Maďarsku, kde také zraněným komunistům, dělníkům, obráncům socialismu a sovětským vojákům byla odpírána lékařská pomoc, a mnozí to zaplatili ztrátou života. Není to nic nového. Poslanec Plojhar a řada z nás to konečně zažila na vlastní kůži v nacistických koncentrácích a kriminálech. Domnívám se, že interpelujícímu poslanci Plojharovi šlo o zjednání nápravy a veřejné odsouzení těchto, byť i ojedinělých činů právě ministrem zdravotnictví ČSR. Z tohoto hlediska podle mého názoru by bylo správné nevzít na vědomí písemně nám předloženou odpověď pana ministra zdravotnictví ČSR.

Předsedající, místopředseda SL J. Valo: Má ešte niekto poznámku alebo interpeláciu? /Nikdo sa nehlásí./ Poslanec Svoboda navrhuje svojím menom, aby Snemovňa ľudu nevzala na vedomie odpoveď súdruha ministra zdravotníctva, pretože je nedostatočná. Kto súhlasí s tým, aby Snemovňa ľudu nevzala na vedomie odpoveď ministra zdravotníctva, pretože je nedostatočná a nevyčerpávajúca, nech zdvihne ruku! /Hlasuje se./ Je niekto proti? /Nikdo./ Zdržal sa niekto hlasovania? /Jeden./ To znamená, že Snemovňa ľudu neprijala odpoveď ministra zdravotníctva ČSR.

Pred ukončením oznamujem, že špeciálne lietadlo pre poslancov bude pripravené hodinu po skončení plenárnej schôdze. Na letisko odvezie poslancov autobus, ktorý stojí pred Hradom. Členovia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia budú zasadať v obrazárni 30 minút po skončení plenárneho zasadania.

Ďakujem za účasť a schdzu končím.

/Schůze skončena v 15.43 hod./

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP