Oba výbory pro sociální politiku Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, které tento
návrh zákona projednaly, a s nimi společně
rozpočtové výbory Sněmovny lidu a
Sněmovny národů mne pověřily,
abych předložila plénu Sněmovny lidu
ke schválení návrh usnesení, jehož
text vám byl rozdán.
Cílem tohoto návrhu, který, bude-li přijat
oběma sněmovnami - ve Sněmovně národů
se tak již stalo - bude usnesením Federálního
shromáždění,je doporučení
vládě ČSSR, jak v budoucnu postupně
rozšiřovat poskytování mateřského
příspěvku, samozřejmě v souladu
s rozvojem národního hospodářství.
Dovolte mi, abych vám návrh usnesení přečetla:
7. schůze Sněmovny lidu doporučuje, aby Federální
shromáždění přijalo toto usnesení:
"Federální shromáždění
doporučuje vládě ČSSR,
1. aby v souladu, jak se bude rozvíjet národní
hospodářství, vytvářela předpoklady
a postupně zabezpečovala, že se mateřský
příspěvek bude poskytovat
a/ při péči jen o jedno dítě do jednoho roku věku
b/ při péči o dítě až do skončení třetího roku jeho věku
c/ všem ženám, i když nejsou pracovně /výdělečně/ činné
d/ vyšší částkou než stanoví
zákon o mateřském příspěvku,
popř. odstupňovanou podle počtu dětí,
2. aby vyhodnotila ke konci roku 1970 působení zákona
o mateřském příspěvku zvláště
z hlediska úbytku ekonomicky činných žen."
Závěrem si dovoluji poděkovat vládě
ČSSR a federálnímu ministerstvu práce
a sociálních věcí, že našly
částečné řešení
pomoci některým rodinám s dětmi, především
mladým manželům. Chci věřit,
že uplatnění tohoto zákona bude mít
částečně vliv na zvýšení
populace a především na kvalitu populace a
že konsolidace ekonomiky našeho národního
hospodářství nám pomůže
postupně realizovat celý finančně
náročný sociální program, na
jehož konečném znění intenzívně
pracuje.
Jako společná zpravodajka výborů pro
sociální politiku, rozpočtového, pro
hospodářskou politiku, pro zemědělství
a výživu a výboru ústavně právního
Sněmovny lidu doporučuji schválit vládní
návrh zákona o mateřském příspěvku
ve znění společné zprávy výše
uvedených výborů.
Předsedající, místopředseda
SL J. Valo: Otváram rozpravu k tomuto návrhu.
Kto sa hlási o slovo? Poslanec Šorec.
Poslanec Šorec: Vážená Snemovňa
ľudu, súdružky a súdruhovia, ako uvádza
štatistika v dôvodovej správe predkladaného
vládneho návrhu zákona o materskom príspevku,
nepriaznivo pôsobil na populačný vývoj
v našom štáte najmä zákon o umelom
prerušení tehotenstva z roku 1958. Po jeho prijatí
došlo k podstatnému zníženiu počtu
narodených detí v ČSSR. Zatiaľ čo
u nás na Slovensku tento pokles sa objavil neskoršie,
po prijatí tohto zákona, v Čechách
skorej, ale pokles je o to oveľa väčší.
Nielen prijatie zákona o prerušení tehotenstva,
ale aj iné ovplyvňuje tento pokles, a to sú
jasle a byty. Napríklad: počet miest v jasliach
nebol ani zďaleka úmerný a ani dnes nevyhovuje
požadovanému počtu narodených detí
do 3 rokov. Taktiež v bytoch je u nás nezávideniahodná
situácia. Ak v minulosti mladí manželia žili
v spoločnosti svojich rodičov, teraz je to naopak,
chcú byť samostatní, nezávislí.
Z týchto dôvodov hlavne zamestnané mladé
ženy sa rozhodli nemať deti, keďže ich nemali
kde umiestniť ako niektoré iné matky, čo
takto pochopiteľne obmedzovalo pôrodnosť, a zákon
o prerušení tehotenstva im šiel veľmi v
ústrety, hlavne novomanželom.
Vládny návrh predloženého zákona
s nadviazaním na už platné predpisy o sociálnom
zabezpečení matiek detí do jedného
roka pokladám za veľký prínos pre rodinu
s malými deťmi, a to tak z hľadiska sociálneho,
ekonomického, ako aj z hľadiska výchovného.
Zvlášť však treba zdôrazniť výhody,
ktoré nový zákon poskytuje matkám,
na ktoré doterajšie predpisy nepamätali. Myslím
tým na občianky-matky, pracujúce v JRD, a
to aj nečlenky, jednotlivo hospodáriace roľníčky,
ďalej ženy samostatne hospodáriace, ako spolupracujúce
členky rodín jednotlivo hospodáriacich roľníkov
a iných osôb samostatne hospodáriacich. Ďalej
ženy slúžiace v ozbrojených silách
v našej vlasti, študujúce ženy a ženy
poskytujúce služby obyvateľstvu na základe
povolenia národných výborov, ako aj ostatné,
ktoré zákon taxatívne uvádza.
Uvedený vládny návrh zákona vítame
aj preto, že ponecháva možnosť všetkým
ženám, na ktoré sa jeho ustanovenia vzťahujú
a ktoré zároveň splňujú aj
zákonom požadované podmienky, že sa môžu
slobodne rozhodnúť, či sa chcú po vyčerpaní
materskej dovolenky vrátiť späť do práce,
alebo sa starať o svoje dieťa, jeho výživu
a výchovu, pričom do jedného roku veku dieťaťa
môžu poberať navrhovaný materský
príspevok. Výhoda novonavrhovaného zákona
spočíva i v tom, že ho využijú
predovšetkým rodiny sociálne najslabšie,
čo bude podľa môjho názoru veľmi
prospešné pre ne, ale aj na prospech štátu
a našej spoločnosti, lebo malé deti práve
v období, keď najviac potrebujú materskú
opateru, budú ju mať zabezpečenú a dobre
sa im z finančného hľadiska pomôže.
O pripravovanom zákone sa mnoho medzi našimi ľuďmi
hovorilo, a aj dnes sa hovorí pri jeho schvaľovaní,
či si to v dnešnej ekonomike štátu môžeme
dovoliť. V svojom volebnom obvode som považoval za svoju
povinnosť zoznámiť s ním ľudí
najmä v poľnohospodárstve, z ktorého sa
náš zvolenský okres prevažne skladá.
Na týchto pohovoroch som videl na tvárach našich
družstevníkov, že o uvedený vládny
návrh zákona prejavujú veľký
záujem, a že v ňom okrem pomoci v materstve
vidia aj odstránenie doterajšej diskriminácie
medzi matkami pracujúcimi v priemysle, obchode, administratíve
a inde oproti ženám pracujúcim v poľnohospodárstve,
ktoré sa v tomto sektore podieľajú skutočne
na ťažkej práci a hodne z nich nahrádza
mužov, čím takto vytvárajú veľké
hodnoty v našom poľnohospodárstve.
Rád tu vítam odporučenie uvedených
výborov, ako to povedala súdružka spravodajkyňa,
že výška materského príspevku sa
upravuje vyššie, než nám ju predkladá
vládny návrh zákona, hlavne čo sa
týka dvoch a viacero detí, čo veľmi
málo zvýši plánované náklady
na tento príspevok, ako to už bolo uvedené.
Vládny návrh zákona tým viacej víta,
pochopiteľne vítajú ho aj tí, ktorí
naň čakajú, že aj napriek rôznej
ekonomickej nevyrovnanosti v našej republike prichádzame
s jeho schválením v našom Federálnom
zhromaždení, čím získame porozumenie
a vďaku väčšiny nášho obyvateľstva,
podporíme populáciu, čím do značnej
miery budeme riešiť, prípadne vyrovnáme
jej pokles a dáme tak pomoc a istotu rodičom za
narodenie a výchovu ich dieťaťa. Netreba z existenčných
dôvodov prikročiť k prerušeniu tehotenstva,
a preto odporúčam tak z ekonomického, ako
aj morálne humánneho hľadiska vládny
návrh zákona prijať.
Předsedající, místopředseda
SL J. Valo: Ďakujem. Ďalej sa prihlásila
o slovo poslankyňa Míková. Prosím,
aby sa ujala slova.
Poslankyně Míková: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, předložený
vládní návrh zákona o mateřském
příspěvku umožní zaměstnaným
matkám dvou nebo více dětí, aby o
nově narozené dítě mohly pečovat
tím, že zůstanou doma do jednoho roku věku
dítěte a nebudou mít přitom velkou
finanční újmu.
Navržený zákon není jen pouhým
sociálním opatřením, ale jedním
z komplexu praktických kroků, kterými chceme
přispět k řešení populačního
problému.
Jde tu skutečně o velmi vážnou otázku,
protože počet narozených dětí
nemá už dlouhá léta uspokojivou tendenci.
V posledním předválečném roce
se narodilo 16 dětí na každých 1000
obyvatel. Za války se tento počet zvýšil
na 19 - 22. Tuto vysokou úroveň počtu narozených
jsme si uchovali během prvních deseti poválečných
let. V roce 1956 poprvé po delší době
počet narozených dětí na tisíc
obyvatel klesl opět pod 20 a pak se s určitými
výkyvy snižuje až na 15 v letech 1967 a 1968.
Teprve v letošním roce zaznamenáváme
mírné zlepšení. V I. pololetí
se na 1000 obyvatel narodilo více než 16 dětí.
Populační vývoj, jak ho v posledních
10 či 12 letech pozorujeme, musíme hodnotit záporně,
protože bude mít v budoucnu velmi nepříjemné
následky. Už v letech 1971 - 1972 začne se
projevovat pokles práce schopných občanů;
v polovině sedmdesátých let počítáme
nižší příliv absolventů
středních a středních odborných
škol.
Současně se mění a bude dále
měnit poměr mezi počtem obyvatel v produktivním
věku a počtem starých občanů.
Šedesátiletí a starší muži
spolu s 55letými a staršími ženami už
brzo budou představovat 1/5 obyvatelstva.
O to obtížněji se budou řešit otázky
životní úrovně důchodců.
Připomeňme, že určité obtíže
vyplývají i z větších výkyvů
počtu narozených. Ty se obrážejí
v tom, že i dlouhodobě optimální počet
míst ve školách je jednou nevyužit a podruhé
nestačí, že s umisťováním
jednoho ročníku do povolání jsou obtíže,
zatímco jiný ročník nepokryje počet
nabízených míst. Je tedy v zájmu naší
společnosti, aby se roční počet narozených
zvýšil na přiměřenou úroveň
a aby si tuto úroveň udržoval bez velkých
výkyvů. K dosažení tohoto cíle
je nutno jednak vytvořit ovzduší klidu, politické
a sociální jistoty a dořešení
všech sociálních problémů rodin
s dětmi.
Podle rozboru na výživu a výchovu jednoho dítěte
je při rozumném uspokojování potřeb
nutno do 18. roku věku dítěte vynaložit
asi 145 tisíc Kčs, což představuje v
průměru 670 Kčs měsíčně.
Avšak ještě v roce 1965 činil průměrný
čistý měsíční příjem
rodin s dvěma dětmi 658 Kčs na hlavu,
příjem rodiny s 3 nezaopatřenými dětmi
542 Kčs a příjem rodiny se 4 dětmi
472 Kčs. Příjem na hlavu v této rodině
se 4 dětmi byl o 54 % nižší než v
bezdětné rodině. Od té doby se díky
růstu mezd a díky zvýšení sociálních
příjmů situace změnila k lepšímu,
avšak výrazný rozpor trvá dále.
Projednávaný návrh zákona je jedním
z dílčích splátek na dluh, který
máme vůči rodinám s dětmi.
Je to maximum, co v současné hospodářské
situaci můžeme podniknout. V budoucnu však je
nutné tento systém podpor pro zaměstnané
matky dále rozvíjet a umožnit, aby v raném
věku se z hlediska citového a duševního
rozvoje dostávalo dětem opravdu plné mateřské
péče, kterou nemůže nahradit žádné
kolektivní zařízení. Chtěla
bych v této souvislosti připomenout, že kromě
finančních otázek tíží
podstatnou část mladých rodin také
bytová krize. I kdybychom mohli rodiny s dětmi podstatněji
zvýhodnit v oblasti jejich příjmů,
nemůžeme očekávat velkou chuť k
zakládání rodin, když jim zatím
nejsme schopni zajistit vlastní střechu nad hlavou,
vlastní byt. Z tohoto hlediska je nutno ocenit všechny
kroky, které vláda ČSSR i obě národní
vlády podnikají k rozvoji bytové výstavby
a k formulování cílevědomé
bytové politiky. Jestliže toto úsilí
přinese plody v podobě rychlejšího zmírňování
bytové krize, bude to vůbec jeden z nejvýznamnějších
kroků ke zlepšení populačního
vývoje.
Určitým pozitivním krokem ve prospěch
mladých rodin s dětmi je i současné
úsilí o překonání nerovnováhy
na trhu, které je jedním z důležitých
cílů hospodářského plánu
na příští rok. Dlouholetý nesoulad
mezi nabídkou a poptávkou po zboží totiž
zvýhodňoval ty, kteří měli
čas na všelijaké to shánění,
přeptávání se v obchodech, vystávání
ve frontách a vyhledávání známostí.
Myslím, že není pochyb, že rodina s malými
dětmi, kde oba manželé pracují, rozhodně
nepatří k těm, kde by otec či matka
měli nadbytek volného času. Normalizace poměrů
na trhu bude pro ně výraznou úsporou volného
času a klidnějšího života v rodině.
Odpadne nervozita, děti budou vyrůstat v dobré
vzájemné pohodě a rodina se stane tím,
čím má být - základem státu.
Věřím, že všichni přítomní
poslanci budou pro tento vládní návrh zákona
hlasovat.
Předsedající, místopředseda
SL J. Valo: Hlási sa ešte niekto o slovo k
tomuto bodu? /Nikdo./ Diskusia je ukončená. Prosím
súdružku štátnu tajomníčku
Brablcovú, aby predniesla záverečné
slovo.
Státní tajemnice vlády ČSSR v ministerstvu
práce a sociálních věcí dr.
V. Brablcová, CSc.: Na dotaz o tom, kdy bude předložena
koncepce sociální politiky, bych chtěla říci,
že po dohodě s Ústřední radou
odborů budeme předkládat koncepci sociální
politiky až v souvislosti s dlouhodobým plánem
do roku 1980. To pochopitelně souvisí s vytvořenými
zdroji, které jsou předpokládány.
Pokud jde o dotaz, jak je to s úbytkem pracovních
sil a jak je zabezpečena jeho náhrada, bych chtěla
říci, že odhadovaný počet jen
pro rok 1970 činí 9500 a že toto číslo
je zahrnuto do plánu na rok 1970. Podrobnou strukturu náplně
tohoto odhadu předložilo ministerstvo práce
a sociálních věcí předsedům
všech výborů.
Předsedající, místopředseda
SL J. Valo: Prosím teraz spravodajkyňu poslankyňu
Kubešovú, aby predniesla záverečné
slovo.
Zpravodajka poslankyně L. Kubešová:
Soudružky a soudruzi, rozprava vyzněla na podporu,
a proto doporučuji schválit vládní
návrh zákona o materském příspěvku,
jak jsem ve své zpravodajské zprávě
uvedla.
Předsedající, místopředseda
SL J. Valo: Ďakujem. Počuli ste záverečné
slovo a návrh spravodajkyne. Budeme teraz hlasovať.
Kto súhlasí s tým, aby bol schválený
vládny návrh zákona o materskom príspevku
/tlač 15/ v zmysle spoločnej správy výborov
ústavnoprávneho, pre sociálnu politiku a
pre poľnohospodárstvo a výživu /tlač
21/, nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Kto je proti? /Nikdo./ Kto
sa zdržal hlasovania? /Nikdo./
Konštatujem, že Snemovňa ľudu prijala tento
zákon jednomyseľne.
Dalším bodom programu je
Návrh zdôvodní podpredseda Snemovne ľudu
súdruh Trojan.
Místopředseda SL J. Trojan: Soudružky
a soudruzi poslanci, předložený návrh
na rekonstrukci výborů Sněmovny lidu vyplynul
z některých změn, které v minulém
období nastaly jak ve složení výborů,
tak i v určité změně obsahu jejich
činnosti.
Především na základě hodnocení
výborů, které bylo uskutečňováno
ve výborech zejména po zářijovém
plenárním zasedání ÚV strany,
byli někteří poslanci zproštěni
svých poslaneckých funkcí pro své
nesprávné postoje, zejména v roce 1968.
Včera jsme vzali na vědomí rezignaci dalších
11 poslanců, kteří se v minulém roce
angažovali buď jako organizátoři nebo
svými politickými postoji intenzívně
napomáhali jak v parlamentě, tak i ve svých
volebních obvodech či krajích kontrarevolučnímu
procesu. Takováto očista důsledně
dovedená dokonce spolu s očistou aparátu
Kanceláře Federálního shromáždění
nesporně pomůže k ozdravění práce,
pomůže obnovit narušené vztahy a soustředit
se cele na úsilí za rychlou konsolidaci života
v naší vlasti tak, jak nám to naznačují
poslední plenární zasedání
ÚV naší strany.
Odchod 18 poslanců z poslaneckých funkcí
vyžádal si doplnění, zejména
výborů zahraničního a kulturního.
Jak vyplývá z dosud provedených hodnocení
ve výborech, pokoušeli se protisocialistické
síly i ti, kteří jim pomáhali, zneužít
v zájmu cílů kontrarevoluce zejména
tyto dva výbory a dále výbor branný
a bezpečnostní.
Výbory při hodnocení své práce
konstatovaly, že pravicové skupiny pronikly do těchto
výborů, a také za pomoci tisku i rozhlasu
ovlivňovaly činnost těchto výborů
nesprávným směrem a v některých
případech se jim to často přes bouřlivý
odpor zdravých sil v některých výborech
podařilo.
Výbory Sněmovny lidu přehodnotily nebo přehodnocují
svou činnost, zrušily nesprávná usnesení,
kritizovaly ty poslance, kteří se v nesprávném
směru v minulém roce angažovali a pomohli tak
rozebrat se ve víře viny jednotlivých členů
výborů.