Plán na letošní rok si kladl za cíl
soustředit síly ekonomiky tak, aby bez ohrožení
budoucích zájmů jejího harmonického
rozvoje byl udržen dosažený stupeň životní
úrovně a jen v souladu s navíc vytvořenými
hodnotami dále zvyšován. Dnes je zřejmé,
že základní politický a ekonomický
úkol plánu na letošní rok - stabilizovat
vnitřní trh - byl splněn. Byly zvýšeny
dodávky zboží pro vnitřní obchod.
Bylo dosaženo výrazného předstihu růstu
produktivity práce před růstem průměrných
mezd a celý růst průmyslové výroby
byl v letošním roce poprvé v celé dlouhé
poválečné historii našeho ekonomického
vývoje plně zabezpečen růstem produktivity
práce. Trvají ovšem, soudružky a soudruzi,
v našem vnitřním trhu stále ještě
některé, často zbytečné sortimentní
nedostatky. Víme o nich a chceme a budeme je postupně
řešit.
Dalším ze základních cílů
plánu bylo začít postupně obnovovat
pořádek a plánovitost v investiční
výstavbě. Vláda se v průběhu
t. r. mnohokrát zabývala stavem v investicích
a přijala rozhodná opatření, krátkodobá
i taková, jejichž působení je zaměřeno
na delší dobu. Již letos snížíme
v určitém rozsahu roční přírůstek
investic zhruba na polovinu dřívějších
ročních přírůstků.
Podařilo se výrazně omezit zahajování
nových staveb, urychlit výstavbu i rozestavěných
staveb a v určitém rozsahu snížit rozestavěnost
v investiční výstavbě.
V letošním roce dokončíme přibližně
100 tisíc bytů, nejvíce v poválečné
době. V investiční výstavbě
máme však pořád co činit s celou
řadou nedostatků a přesto přeze všechno
máme před sebou ještě velmi mnoho práce.
V zahraničním obchodě jsme dosáhli
poměrně rychlého tempa vývozu jak
do socialistických, tak kapitalistických států.
Nepodařilo se však zcela překonat neúměrný
růst dovozů. zejména pro výrobní
spotřebu. I v zahraničním obchodě
se nicméně začínají zvolna
prosazovat vztahy, které navazují na zlepšující
se výsledky práce celého národního
hospodářství.
Dobré výsledky dosahujeme letos v průmyslové
výrobě. Plán překročíme
a dosáhneme přírůstku výroby
proti r. 1969 kolem 7,5%. Bude rovněž splněn
plán ve stavebnictví a v hrubé zemědělské
výrobě jako celku.
Uspokojivé výsledky dosáhneme patrně
i ve vývoji nákladů, kde dojde u státních
hospodářských organizací ke snížení
přibližně o 0,8% především
dík poklesu mzdových nákladů o 2,8%
na jednu korunu výkonu.
Opakuji, že nechceme dosažené výsledky
přeceňovat, bylo by ovšem nesprávné
je také nedocenit. Posilují důvěru
ve vlastní síly, dodávají energii
k nástupu za překonání nedostatků,
jejich řešení je podmínkou dalšího
ekonomického rozvoje.
Splnění základních záměrů
konsolidace ekonomiky v letošním roce umožňuje
vytyčit pro rozvoj národního hospodářství
v roce 1971 náročnější úkoly.
Podceňování úlohy plánu v minulých
letech se projevilo pochopitelně i ve zpoždění
prací na přípravě pětiletky.
Plán na příští rok však
svými záměry vychází ze schválených
směrnic pro přípravu 5. pětiletého
plánu. Uvažovaná dynamika rozvoje i základní
proporce v rozdělení národního důchodu
jsou v souladu s předpokládanými záměry
a úkoly.
Stručně bych charakterizoval plán na r. 1971
tak, že jeho cílem je pokračovat v náročné
a současně realistické linii dosavadní
hospodářské politiky ústředního
výboru strany i vlády a učinit v roce 1971
další krok k lepšímu využívání
našich ekonomických zdrojů a možností,
k dalšímu zvýšení efektivnosti
národního hospodářství.
Efektivní využívání prostředků
se v souhrnném vyjádření projevuje
v tom, že při růstu společenského
produktu o 4,9% počítáme se snížením
podílu materiálových nákladů,
a proto i s růstem vytvořeného národního
důchodu o 5,2%. Celková dynamika rozvoje se opírá
o poměrně rychlý růst průmyslové
výroby, zhruba o 6%. Plán ukládá zachovat
velmi náročný vztah mezi produktivitou práce,
která se má v průmyslu zvýšit
o 5,7%, a růstem průměrné mzdy, který
má činit 2,6%.
Nejnáročnější úkoly ukládá
plán ve vztazích k zahraničnímu obchodu.
K jejich zajištění je nutno dosáhnout
vysoký předstih růstu vývozu před
růstem výroby i ostatních forem užití,
především ve zpracovatelském průmyslu.
Maximální hospodárnost v dovozu a zlepšené
využívání dovážených
surovin a materiálů se stává v příštím
roce kategorickou nezbytností.
Splnění úkolů plánu na příští
rok bude vyžadovat, aby přírůstek zdrojů
byl soustředěn především ve prospěch
zahraničního obchodu, což je při úspěšné
konsolidaci vnitřního trhu a postupném zvládání
investiční výstavby další logický
krok v realizaci hospodářské politiky vytyčené
lednovým plénem.
Plán na r. 1971 ukládá dále energicky
pokračovat v nastoupeném kursu v řízení
investiční výstavby. Staví úkol
nepřipustit rozšíření fronty
rozestavěnosti, ale dále ji snížit a
neustoupit silným tlakům na zahajování
nových staveb.
Plán na příští rok je proti letošnímu
roku lépe vybilancován ve vrcholných národohospodářských
vztazích a v těch základních surovinách,
kde jsme obnovili systém závazných bilancí.
Rozvoj v příštím roce je lépe
zabezpečen celkovými energetickými zdroji,
a to jak absolutním přírůstkem energetických
zdrojů, tak i jeho vztahem k plánovanému
tempu národního hospodářství.
Při vzestupu společenského produktu o 4,9%
usilujeme o růst palivoenergetických zdrojů
o 4,6% a zdrojů elektrické energie zhruba o 7%.
Přírůstek celkové spotřeby
paliv a energie je však z 83% kryt dovozem. Zvýšená
výroba elektrické energie vyžaduje uvést
do provozu elektrárnu Počerady, Mělník
II a teplárnu Malšice a zajistit snížení
poruchovosti především ve velkých elektrárnách.
V příštím roce bude však třeba
zabezpečovat co nejhospodárnější,
racionální režim spotřeby elektřiny.
Zejména v 1. čtvrtletí nebude situace lehká.
Přísnou hospodárnost ve spotřebě
všech druhů energie je nutno založit jako trvalý,
přitom však účinný směr
racionalizace, který musí každý závod
konkrétně, rychle a rozhodně zajišťovat.
Jedině tak se můžeme vyhnout národohospodářským
ztrátám, způsobeným násilným
omezováním dodávek energie.
Růst průmyslové výroby se opírá
o rychlejší tempa ve strojírenství,
chemii a výrobě stavebních hmot. Zvláště
náročné úkoly bude mít strojírenství,
kde při mírném růstu dodávek
pro investice a tržní fondy je podstatná část
přírůstku určena pro vývoz.
Vyžaduje to zejména zachovat tempo růstu vývozu
do socialistických zemí dosahované v letošním
roce a současně podstatně zvýšit
tempo vývozu do kapitalistických států.
Znamená to samozřejmě i zvýšení
nároků na práci organizací zahraničního
obchodu.
V chemickém průmyslu jde zejména o zahájení
vlastní výroby chloroprenového kaučuku
v národním podniku Duslo Šaľa a o podstatné
zvýšení výroby polyesterové střiže
v národním podniku Silon Planá. V textilním
průmyslu budou v příštím roce
konečně uvedeny do provozu první dvě
bezvřetenové přádelny.
Počínajíc příštím
rokem chceme účinněji provádět
změny struktury výroby. Rozvoj nosných programů
má v každém odvětví průmyslu
směřovat k vyšší kvalitě
rozvoje, k dosažení vyšší úrovně
techniky a k rychlému zvýšení produktivity
práce. V návaznosti na tyto změny třeba
učinit další rozhodné kroky k zapojení
naší ekonomiky do mezinárodní socialistické
ekonomické integrace. Důležité mezinárodní
dohody jsme již uzavřeli, další připravujeme.
Postupné zpracovávání úkolů
podle usnesení posledních zasedání
RVHP, právě tak jako uzavřené dohody
o koordinaci plánů na léta 1971-1975 s našimi
socialistickými spojenci, přinášejí
stále nové podněty, které musíme
rychle vyjasňovat. Jde především o prohloubení
a rozšíření našich hospodářských
vztahů se SSSR. Třeba z naší strany
postupovat v každém případě iniciativněji.
Dohodli jsme, popř. jednáme o kooperačních
dohodách s dalšími státy RVHP. Tak chceme
dát rozvoji naší ekonomiky v dalším
období kvalitativně nové, mocné impulsy.
Plán počítá s dalším růstem
zemědělské výroby proti již poměrně
dobré výchozí základně. Tržní
produkce do státních fondů má vzrůst
o 3,9%. Uvažovaný růst výroby se opírá
plně o intenzifikaci výroby. Pro zvýšení
rostlinné výroby zajišťuje plán
183 kg čistých živin v průmyslových
hnojivech na hektar zemědělské půdy.
V živočišné výrobě se předpokládá
další zvýšení nákupu jatečných
zvířat, mléka a vajec. Nejnáročnějších
opatření bude zřejmě vyžadovat
splnění úkolů v nákupu mléka,
ale i masa, protože se dosud nepodařilo zastavit pokles
počtu krav. Vláda přijala opatření,
která mají pomoci řešit i tento problém.
Plánovaný rozvoj živočišné
výroby v příštím roce je náročný
i proto, že jsme letos nedosáhli plánované
sklizně obilí a brambor. Počítáme,
pravda, s určitými mimořádnými
dovozy. Je však nutné hledat řešení
především ve zdrojích a možnostech
zemědělství.
Ve stavebnictví předpokládá plán
růst celkového objemu stavebních prací
o 6,8%, produktivity práce o 6,9% a průměrných
mezd o 2,7%. Hlavním úkolem zůstává
zkracování nadměrných lhůt
a zajištění závazných základních
úkolů investiční výstavby.
Stavební organizace musí daleko rozhodněji
zabezpečovat zvýšení výkonů
na dokončovacích pracích. Plán předpokládá
rychlejší tempo růstu výroby stavebních
hmot před růstem stavebních prací,
aby zásobování staveb i obyvatelstva stavebními
hmotami bylo plynulejší než letos.
První úspěchy v řízení
investiční výstavby potvrzují správnost
cesty nastoupené v letošním roce. Plán
na rok 1971 ukládá úkoly, které by
zajistily pokračování v nastoupeném
kursu.
Plán ukládá další snížení
současného nadměrného rozsahu rozestavěnosti.
Pokračujeme i v roce 1971 v politice relativně nízkého
rozsahu nově zahajovaných staveb. Přednostně
přitom zajišťujeme rozvoj palivo-energetické
základny, na kterou připadá více než
30% celkového objemu nově zahajovaných staveb.
Z větších staveb se počítá
se zahájením elektráren Nováky IV.
Dětmarovice a Dalešice, lomu Maxim Gorkij III a dalších.
V ostatních odvětvích je plánem zajišťováno
zahájení rozhodujících staveb, zejména
těch, které souvisí s rozvojem nosných
programů. Uvědomujeme si, že rozsah nové
výstavby je téměř na spodní
hranici potřeb a plynulosti výstavby některých
odvětví. Přesto některé důležité,
ale nepřipravené stavby - a to zejména u
nosných rozvojových programů - zařazujeme
do tzv. rezervy. Vláda povolí jejich zahájení,
popř. i zařazení do závazných
úkolů v průběhu roku jen tenkrát,
budou-li odpovídat podmínkám stanoveným
pro přípravu a zahajování nových
staveb.
Do plánu vytváříme podmínky
pro trvalé dosahování výstavby více
než 100 000 bytů ročně. Zahájení
potřebného množství bytů v r.
1971 - upřímně říkám
- nemáme však ještě plně zabezpečeno.
Nedaří se plně zajistit stavební kapacity
a přípravu území pro bytovou výstavbu
právě tam, kde to společnost pro rozvoj výrobních
sil nejvíce potřebuje. Proto je třeba věnovat
větší pozornost rozmísťování
nové bytové výstavby národními
vládami a současně zajistit, aby nebyl ohrožen
počet dokončovaných bytů v r. 1972.
V zajištění růstu životní
úrovně počítá plán nejen
s udržením dosažené rovnováhy trhu,
ale s postupně lepším uspokojováním
poptávky obyvatelstva v kvalitě a sortimentu zboží
i v lepší cenové struktuře. Takový
úkol bude klást větší nároky
na pružnost obchodních podniků, na přizpůsobivost
struktury výroby poptávce obyvatelstva a v rozhodném
přístupu k odstranění dlouhotrvajících
nedostatků v zásobování, oprávněně
kritizovaných obyvatelstvem.
I v příštím roce chceme držet stabilitu
maloobchodních cen. Po zpomalení růstu maloobchodního
obratu v letošním roce a doplnění zásob
zboží ukládá plán podnikům
vnitřního obchodu zvýšit maloobchodní
obrat o 6,3%. Při vcelku slušném růstu
prodeje potravin o 3,8% má dojít k výraznému
zlepšení tempa růstu prodejů průmyslového
zboží /8,8%/. Předpokládáme oživení
poptávky obyvatelstva i po zboží dlouhodobé
spotřeby. Prodej automobilů se má podle plánu
zvýšit na 113 tisíc kusů proti letošním
asi 85 tisícům. Prodej nábytku má
vzrůst skoro o 9%.
Výraznější růst spotřeby
se předpokládá u stavebních potřeb,
např. cementu o 15%. Zvýší se i dodávky
všech druhů energie pro obyvatelstvo - černého
uhlí o 2,5%, topné nafty o 33%, koksu téměř
o 7%, hnědého uhlí a briket o 3%, elektřiny
o 14%, zemního plynu o 20%.
V rámci možností plánu jsou zajišťovány
i další oblasti charakterizující životní
úroveň obyvatelstva. Např. v oblasti zdravotnictví
se počítá se zvýšením
počtu lůžek ve zdravotnických zařízeních
téměř o 2000, počet lékařských
míst se zvýší o 1400. Počítáme
i se zlepšením situace ve školství. Směnnost
na základních devítiletých školách
se má snížit z 10,2% na 9,1%. Rovněž
je nutno uvést, že růst sociálních
příjmů obyvatelstva bude vyšší
než růst příjmů z mezd a platů
a má být v roce 1971 vyšší o více
než 6%.
Soudružky a soudruzi, pro rok 1971 jsme přijali opatření
k tomu, abychom plánem a dalšími opatřeními
lépe ovládli a usměrnili pohyb pracovních
sil. Socialistická společnost musí plánem
zajistit, aby pracovní síly byly především
tam, kde je potřebujeme. Totiž ve výrobě
efektivních výrobků, na stavbách,
které rozhodují o dalším rozvoji společnosti.
Musíme také energicky postupovat proti stále
existujícím případům parazitismu,
spekulace a korupce v zájmu obrovské většiny
čestných a poctivě pracujících
lidí. U nás má každý možnost
poctivě pracovat a slušně žít.
Plán na rok 1971 předpokládá, že
v ekonomickém vyrovnávání obou národních
republik dojde k dalšímu sblížení.
Na vytvořeném národním důchodu
ČSSR se bude podílet SSR v roce 1971 26,4%. Podíl
Slovenska na celkové průmyslové výrobě
se zvýší na 24%. Na rostoucí účast
Slovenské socialistické republiky na vytvořeném
národním důchodu má rozhodující
vliv příznivější vývoj
zdrojů pracovních sil. V příštím
roce se bude Slovenská socialistická republika podílet
na celkovém přírůstku počtu
pracovníků v socialistickém sektoru /bez
JZD/ 67,5%; v České socialistické republice
dojde k zvýšení zaměstnanosti o 14 000
osob a na Slovensku o 29 000 osob. Ekonomická aktivita
obyvatelstva Slovenské socialistické republiky dosáhne
v příštím roce bezmála 95% úrovně
České socialistické republiky.
Plán zakládá předpoklady pro to, aby
proces vyrovnávání probíhal i v dalších
letech. Objem investic připadající na jednoho
obyvatele, bude v příštím roce o 5%
vyšší na Slovensku než v České
socialistické republice.
Rostoucí účast Slovenska na vytvořeném
národním důchodu umožňuje také
postupné snižování rozdílů
ve spotřebě.
Soudružky a soudruzi! Obnovením socialistických
principů řízení národního
hospodářství byl u nás vytvořen
předpoklad dalšího plánovitého
rozvoje ekonomiky. Pravda, důležitou otázkou
zůstává účinnost používaných
nástrojů řízení. Po rozvratu
v řízení nebylo pochopitelně možné
vytvořit ihned celý komplexní systém
řízení. Pracujeme nyní na programu
prací, které mají obnovit a stanovit další
postup. Nevycházíme z dřívějších
nerealistických představ o nějakém
tzv. cílovém ideálním řešení.
Došli jsme k přesvědčení, že
soustava musí zůstat otevřená tak,
aby bylo možno ji přizpůsobovat novým
podmínkám i věcným potřebám
ekonomického rozvoje. Přitom každou změnu
v soustavě chceme pečlivě uvážit,
pokud možno v praxi prověřit, abychom získali
co největší záruku účinnosti.
Účinnost současných nástrojů
řízení jsme prověřili spolu
s hodnocením ekonomického vývoje a v souvislosti
s tím pro rok 1971 přijali u nás další
opatření. Jde především o další
posílení závaznosti plánu v investiční
výstavbě, v oblasti plánu práce a
zahraničního obchodu. Upravujeme nově pro
příští rok také regulaci mzdového
vývoje v hospodářských organizacích.
Jako direktiva určující závazné
dodávkové úkoly a limity pro odběratele
a dodavatele jsou rozpisovány hmotné bilance nejdůležitějších
výrobků se závaznými úkoly
a limity u dovozu a závaznými přesuny mezi
národními republikami. Máme vypracován
i širší okruh orientačních bilancí.
Upevňujíce v zájmu proporcionálního
rozvoje naší socialistické ekonomiky úlohu
direktivního a závazného státního
národohospodářského plánu,
jako základního nástroje řízení,
nespouštíme ze zřetele, že jeho úloha
a účinnost je podmíněna tím,
je-li doprovázen působivým systémem
hmotné zainteresovanosti podniků a jejich aktivitou,
tím, jak sladěně a na podporu plánovaných
záměrů působí tzv. nepřímé
nástroje řízení, jako jsou nástroje
finanční, úvěrové, mzdové
a cenové politiky.
Soudružky a soudruzi, jako bezprostřední úkol
stojí před námi zajištění
rozpisu plánu na podniky. Návrhy plánů
výrobních hospodářských jednotek
ukázaly na ještě přežívající
tendence vysokých nereálných požadavků,
nízkých zdrojů a zakrývání
rezerv.

