Poslanec Fleyberk: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte, abych jménem klubu poslanců
Československé strany socialistické vyjádřil
jednoznačnou podporu projednávanému návrhu
zákona o pátém pětiletém plánu.
Podle našeho přesvědčení ukazuje
cestu dalšího zpevnění hospodářské
základny a cílevědomého rozvoje naší
socialistické vlasti.
Na XIV. sjezdu Komunistické strany Československa
řekl ke směrnici k pátému pětiletému
plánu soudruh dr. Gustáv Husák: "Vysoké
požadavky je třeba klást na to, abychom záměry
směrnic proměnili v náročný
a přitom reálný pětiletý plán,
opřený o podporu a iniciativu pracujících,
o vysoký stupeň mobilizace zdrojů a rezerv,
o stranický přístup řídících
pracovníků."
Návrh zákona o pátém pětiletém
plánu, který je Federálnímu shromáždění
předkládán, byl zpracován na základě
těchto směrnic, přijatých XIV. sjezdem
Komunistické strany Československa, k nimž
jsme se i my prostřednictvím orgánů
Národní fronty vyjádřili. Tímto
zákonem, který naprosto reálně vychází
z dosavadních výsledků vývoje Československé
socialistické republiky od roku 1945, uzavřeme proces
v našem národním hospodářství,
který od dubna 1969 krok za krokem překonává
rozklad principů řízení společnosti
a hospodářství, k němuž v letech
1968 - 1969 došlo. Plán a rozpočet se stávají
opět základním nástrojem řízení,
zajišťujícím koncepční a
perspektivní rozvoj československé socialistické
společnosti. Zákon o pátém pětiletém
plánu při plném respektování
nutnosti soustavného udržování souladu
mezi tvorbou zdrojů a jejich využitím při
celospolečenském rozdělování,
správně zdůrazňuje potřebu
výrazných strukturálních změn
v naší ekonomice jako základu dalšího
zdravého vývoje. Jeho splnění posílí
materiálně technickou základnu socialismu,
upevní socialistické výrobní vztahy,
zvýší váhu dělnické třídy
ve společnosti, prohloubí mezinárodní
socialistickou integraci a upevní tak mezinárodní
postavení našeho státu.
Celkový vývoj integrovaných ekonomických
svazků mezi státy sdruženými v Radě
vzájemné hospodářské pomoci
ukazuje, že je již možné přistoupit
ke komplexnímu propojení společného
úsilí, počínaje vědou a výzkumem,
až po spolupráci ve výrobě a odbytu.
Současný stupeň ekonomických vztahů,
jakým je socialistická ekonomická integrace,
znamená logické pokračování
těsně a všestranné hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce bratrských
členských zemí RVHP, která se úspěšně
uskutečňuje již více než dvacet
let. Proto i náš pátý pětiletý
plán směřuje k této nové ekonomické
perspektivě, představující kvalitativně
i kvantitativně velký krok vpřed v současném
vývoji vztahů mezi státy tábora míru
a socialismu. Naše pětiletka tím, že se
opírá o vzájemně koordinované
plány se zeměmi RVHP a o dlouhodobé obchodní
dohody s těmito bratrskými partnery, je jednou z
nejdůležitějších záruk stability
našeho hospodářského vývoje v
příštích letech.
Pátý pětiletý plán, vedle sledování
ryze ekonomických kategorií, jako je rozšiřování
výroby a spotřeby, přispívá
též k celkovému rozvoji socialistického
způsobu života. Velmi oceňujeme, že je
kladen neméně silný důraz též
na zlepšování celkových podmínek
života, na upevňování sociálních
jistot, na zvyšování celkové kulturnosti
života, na vzrůstající péči
o pracovní a životní prostředí,
rozvoj kvalifikace a vzdělanosti, společenského
uvědomění i posilování morálních
stimulů. Poslední opatření v oblasti
mezd některých skupin pracujících
i zákony sociální povahy jsou důkazem
toho, jak vážně a odpovědně jsou
tyto cíle chápány.
Jsme si vědomi toho, že pátý pětiletý
plán nemůže beze zbytků vyřešit
všechny problémy, které před naším
národním hospodářstvím stojí.
Národohospodářský plán na léta
1971 - 1975 je však reálně koncipován
tak, aby jednotlivé rozvojové směry nepředbíhaly
dané možnosti a nepřepínaly míry
možné mobilizace našich vnitřních
rezerv. Je proto v našich silách naplnit náročné
cíle pětiletého plánu a překročit
je tam, kde je to z hlediska celého našeho národního
hospodářství žádoucí a
tím vším dosáhnout dalšího
podstatného zvýšení životní
úrovně širokých vrstev lidu. Dosavadní
výsledky plnění prvního roku pětiletky
nás k těmto optimistickým závěrům
opravňují.
Vážené soudružky a soudruzi, zákon
o pátém pětiletém plánu, jehož
přípravu sledovala naše veřejnost s
velkým zájmem, zasáhne v příštích
letech do života každého z nás. Jeho odhlasováním
zahajujeme však jen jeho první etapu. Bude záležet
na všech vedoucích pracovnících, na
celém řídícím hospodářském
aparátu, aby dobrou organizací práce a vhodnými
ekonomickými nástroji bylo vytvořeno co nejpříznivější
pracovní ovzduší pro tvůrce ekonomických
hodnot pro dělníky a rolníky, vědecké
pracovníky a všechny ostatní pracující,
kteří, jak plně věříme,
svou iniciativou, pracovní kázní a cílevědomým
úsilím promění zákon o pětiletce
ve skutečnost.
Proto poslanci Československé strany socialistické
podporují předložený návrh zákona
o 5. pětiletém plánu a budou pro něj
hlasovat.
Předseda FS prof.dr. Hanes: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, teraz prerušíme
diskusiu na poludňajšiu prestávku. Po prestávke
ako prvý výstupi v rozprave poslanec Miroslav Pastyřík.
Poludňajšia prestávka bude trvať hodinu.
Začneme rokovať o 13.30 hod. Prosím o dochvíľnosť.
/Jednání přerušeno ve 12.32 hod./
/Jednání opět zahájeno ve 13.32 hod./
/Předseda FS prof.dr.Hanes předává
řízení schůze I. místopředsedkyni
FS a předsedkyni SL doc.MUDr. Pennigerové./
Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová:
Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v rozpravě
k návrhu zákona o státním pětiletém
plánu rozvoje národního hospodářství
na léta 1971 - 1975. Hovořit bude poslanec Pastyřík
Miroslav, připraví se poslanec Rácz.
Poslanec Pastyřík: Soudružky a soudruzi
poslanci, v souladu s projednáváním vládního
návrhu zákona o státním pětiletém
plánu rozvoje národního hospodářství
ČSSR na léta 1971 až 1975 chci ve svém
vystoupení obdobně jako zpravodaj poslanec ing.Sloboda
vyzvednout a podtrhnout význam rozvíjení
komplexní socialistické racionalizace, která
přispěla k zajištění a překročení
plánovaných úkolů v roce 1970 a také
v tomto roce, což pak umožnilo mimo jiné předložit
návrhy na zvýšení důchodů
starodůchodců a některých nízkých
důchodů v sociálním zabezpečení,
návrhy na další zlepšení celospolečenské
pozice rodinám s dětmi.
Racionalizační úsilí, které
se u nás soustřeďovalo hlavně na snižování
vlastních výrobních nákladů,
v současné době přechází
do další fáze - komplexní socialistické
racionalizace. Zkušenosti zejména posledního
období ukázaly, že jednotlivé oblasti
racionalizace spolu ve svém účinku souvisejí
tak bezprostředně a navzájem, že při
praktické realizaci ji na závodech dělit
není možné. A dále, že odpovědnost
za řízení racionalizačního
úsilí je právě tak komplexní,
jako je komplexní vlastní racionalizace.
Z těchto zkušeností a poznání
vycházejí "Zásady rozvoje komplexní
socialistické racionalizace v ČSSR" přijaté
vládou Československé socialistické
republiky dne 3. 6. t.r., podle nichž se v současné
době pracuje na zásadních dokumentech, ve
kterých bude řešen princip jednotnosti řízení
socialistické racionalizace s celkovým systémem
řízení a plánování našeho
národního hospodářství, v nichž
bude vytyčen věcný obsah tzv. státních
racionalizačních programů, a rozčleněna
odpovědnost v řízení komplexní
socialistické racionalizace na centrální
a podnikové úrovni. Tento postup je v souladu se
závěry XIV. sjezdu KSČ, v nichž se zdůrazňuje
komplexní socialistická racionalizace jako rozhodující
metoda plánovitého odhalování a mobilizace
rezerv, jako neoddělitelná součást
procesu tvorby a plnění státního plánu
na všech stupních řízení.
Přes nesporné úspěchy, kterých
v této oblasti činnosti bylo dosaženo, zejména
v hornictví, strojírenství a hutnictví,
nemůžeme být s dosavadními výsledky
zdaleka spokojeni. Ve většině podniků
chybí dosud vypracovaným racionalizačním
programům právě jejich komplexnost. Mnohé
z nich jsou navíc též obecné, bez adresného
určení odpovědnosti i způsobu a termínu
jejich realizace. Právem se poukazuje na nebezpečí,
že takto pojatá komplexní socialistická
racionalizace by se stala jen módním heslem či
frází, bez skutečného reálného
obsahu.
Tím by se také vážně oslabil
politický charakter komplexní socialistické
racionalizace, která může přinést
očekávané výsledky jedině tehdy,
když se k účasti na jejím uskutečňování
podaří získat co nejširší
okruh pracujících. Zatím se však právě
politické vysvětlování a politická
příprava racionalizačních opatření
značně podceňuje. Pracující
většinou neznají pravý smysl a cíle
komplexní socialistické racionalizace a navrhovaná
opatření jsou pro ně mnohdy mlhavá
a nesrozumitelná.
Komplexně pojatá racionalizační činnost
vyžaduje, aby byly ve všech podnicích, ale i
na vyšších stupních řízení
vypracovány programy komplexní socialistické
racionalizace, které mají sloužit jako podklad
pro sestavení racionálního plánu a
zároveň jsou jedním z hlavních nástrojů
realizace plánu.
Spolu s požadavkem na komplexnost klademe také důraz
na to, aby se racionalizační činnost rozvíjela
v duchu socialistických zásad. Je tomu tak proto,
že v naší republice je dělnická
třída třídou vládnoucí
a všechno co pod vedením KSČ uskutečňujeme
v rozvoji naší ekonomiky, děláme ve
prospěch pracujících, v zájmu zabezpečení
trvalého růstu jejich hmotné a kulturní
úrovně.
Společenské vlastnictví výrobních
prostředků nám dává široké
možnosti rozvíjet komplexní socialistickou
racionalizaci plánovitě a na mnohem širší
základně, než kdekoliv v kapitalistickém
světě, tedy v celém národním
hospodářství. V tom je socialistická
podstata komplexní racionalizace. Nemáme také
prakticky ekonomických ani společenských
zábran, abychom učinili člověka středem
všeho dění tak, aby se stal nejen hlavním
aktivním činitelem racionalizačního
procesu, ale také jeho uživatelem. V socialistické
společnosti musí platit nekompromisní zásada,
že komplexní racionalizaci lze prosadit a uskutečňovat
pouze s pracujícími a pro pracující.
Proto je tak politicky důležité, aby při
uplatňování komplexní socialistické
racionalizace byli pracující přesvědčeni
o její síle. Musí být překonány
existující nedostatky a objasněny politicko-ekonomické
cíle komplexní socialistické racionalizace.
Je to první a základní předpoklad
rozvoje iniciativy pracujících a vůbec úspěchů
celé věci.
V tom je také zásadní rozdíl mezi
racionalizací socialistickou a racionalizací v kapitalistických
státech. Na Západě je cílem racionalizace
divoká a bezohledná honba za maximálním
ziskem, za vysokou intenzitu práce bez ohledu na to, zda
vůbec pracující člověk vydrží
nebo zda přijde o práci. Cílem socialistické
racionalizace u nás je stále vyšší
uspokojování potřeb obyvatelstva, boj za
osvobození od pozůstatků zastaralé
dělby práce, ulehčení námahy
a dřiny. Nic na tom nemění ani to, že
se některé kapitalistické koncerny nebo jednotlivé
firmy snaží vytvářet pod pláštíkem
pseudohumanismu tzv. bezkonfliktní vztahy na pracovištích,
přizpůsobují práci lidem a vědecky
zkoumají míru intenzity a duševního
vypětí pracujících.
V naší republice nemáme žádných
překážek, kromě byrokratického
přístupu některých orgánů
a funkcionářů, abychom předčili
všechny dílčí kapitalistické
racionalizační metody a při uplatňování
komplexní socialistické racionalizace účelně
spojovali hlediska ekonomická s hledisky politickými,
sociálními, zdravotními, psychologickými
i estetickými, abychom koncepčně změnili
technické, technologické, hygienické i sociální
podmínky práce. Práce se tak může
stát příjemným projevem fyzických
i duševních sil člověka a přinést
uspokojení a užitek těm, kteří
ji vykonávají. V tom tkví i humanizační
charakter komplexní socialistické racionalizace,
zvýšit u pracujících uspokojování
z dobře provedené práce a tím zvýšit
i výkony a kvalitu práce. V tom směru mají
pro nás neocenitelný význam zkušenosti
Svazu sovětských socialistických republik
a ostatních socialistických zemí. Ve Svazu
sovětských socialistických republik se začala
plánovitě rozvíjet a zavádět
vědecká organizace práce. Známé
jsou vynikající výsledky sovětské
školy pro racionalizaci "Naučnája organizácia
truda".
Velmi cenné jsou pro nás i zkušenosti Německé
demokratické republiky, kde se již v červnu
1966 zabývala konference, kterou svolaly ÚV Jednotné
socialistické strany Německa a rada ministrů
NDR, otázkami komplexní socialistické racionalizace.
Brzy nato vyvrcholila celostátní kampaň pod
heslem "Socialistická racionalizace s lidmi a pro
lidi". V roce 1967 rada ministrů přijala usnesení,
podle něhož se komplexní socialistická
racionalizace stala hlavním nástrojem řízení
ekonomické politiky při dovršení socialismu
v Německé demokratické republice.
Úkol zněl jednoznačně. Při
uplatňování komplexní socialistické
racionalizace zabezpečit v prvé řadě
širokou účast pracujících, zlepšovat
pracovní a životní podmínky, zvyšovat
kvalifikaci lidí, zapojit pracující do mnohotvárných
forem socialistického soutěžení a zlepšovatelského
hnutí. Konkrétní úkoly v NDR byly
dány rovněž státním s hospodářským
orgánům, zejména v oblasti vědeckého
studia normování a organizace práce. Tak
kupříkladu Státní úřad
pro práci a mzdy nesl odpovědnost za rozvíjení
studia organizace a normování práce a zevšeobecňování
dobrých zkušeností. Státní sekretariát
pro vysoké a odborné školy vytvořil
na vysokých školách katedry pracovního
inženýrství, ekonomie práce, pracovní
pedagogie a psychologie práce. Ministerstvo zdravotnictví
řešilo problémy rozvoje hygieny práce,
pracovního lékařství a fyziologie
práce. Podniky byly vedeny k tomu, aby zpracovaly racionalizační
koncepce hlavně z toho hlediska, aby byla zajištěna
plynulost práce, aby pracovní prostředky
byly přizpůsobeny psychickým a fyzickým
podmínkám pracujících. Mělo
se zabránit monotónnosti práce, zabezpečit
humánní prostředí, odstranit zbytečné
úrazy a snížit namáhavé práce.
Ekonomické výsledky NDR tak, jak byly hodnoceny
na VIII. sjezdu Jednotné socialistické strany Německa
v tomto roce, jsou významným a pádným
důkazem nastoupené cesty. Za posledních pět
let vzrostl národní důchod Německé
demokratické republiky o více než 25 % a průmyslová
výroba zboží se zvýšila o 37 %.
Zvlášť vynikajících výsledků
bylo dosaženo v chemickém a elektronickém průmyslu.
Reálné příjmy pracujících
se zvýšily o více než pětinu. Také
u nás jsme nyní vytvořili potřebné
předpoklady pro další rozvoj komplexní
racionalizace.
Měli bychom rozhodněji jít cestou mobilizace
všech existujících rezerv našeho národního
hospodářství a dosažení intenzivního
stadia jeho rozvoje. Na komplexní racionalizaci bychom
měli pohlížet jako na nepřetržitý
vývojový proces, orientovat se na postupné
cíle, jichž lze dosáhnout během několika
let; pro nejbližší období jednoho až
dvou let rozvíjet takové směry racionalizace,
které nejsou náročné na investice,
zvláště tedy racionalizaci práce, zdokonalování
organizace výrobního procesu atd. Pro dlouhodobější
rozvoj racionalizace je pak nutný věcný program
časový, organizační a kádrový,
a zejména organizovat a vytvořit ve všech odvětvích
vzory, příklady, které by sloužily pro
poučení ostatním. Nemůžeme dovolit
podceňování socialistické komplexní
racionalizace; je v současné době životní
nutností pro národní hospodářství,
pro všechny pracující.
Pro vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
ČSSR na léta 1971 - 1975 budu hlasovat.
Předsedkyně SL doc.MUDr. Pennigerová:
Děkuji poslanci Pastyříkovi. Hovoří
poslanec Rácz.
Poslanec PhDr. Rácz: Vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
pozorne sme vypočuli výklad súdruha ministra
Martinku k päťročnému plánu, vypočuli
sme pozorne správu spravodajcov Snemovne ľudu a Snemovne
národov a konečne členovia Kultúrnych
výborov Federálneho zhromaždenia pred niekoľkými
dňami s veľkou pozornosťou vypočuli rozbor
súdruha námestníka predsedu Štátnej
plánovacej komisie Ing. Vinklárka k tomuto plánu.
Po týchto výkladoch a rozboroch sme vzali veľmi
disciplinovane a jednomyseľne na vedomie zámery 5.
päťročného plánu, ako tieto zámery
a zásady vytýčil XIV. zjazd našej strany.
Sme si vedomí, že v tejto päťročnici
musíme spoločnými silami dosiahnuť,
aby náš priemysel bol silný a rentabilný,
aby produktivita práce rástla na všetkých
úsekoch nášho národného hospodárstva.
Sme si vedomí, že zintenzívniť produktivitu
práce a rentabilitu hospodárstva v ďalšej
etape nášho vývoja je vlasteneckou povinnosťou
a že v tejto etape ani jeden podnik, ani jedno pracovisko
sa nemôže na päťročnicu dívať
z nejakého egoistického rezortného hľadiska.
Ani jeden podnik, ani jedno pracovisko sa nemôže tlačiť
do popredia s egoistickými rezortnými požiadavkami.
Nemôžeme to urobiť ani my, školskí
a kultúrni pracovníci. My, členovia Kultúrnych
výborov Federálneho zhromaždenia budeme za
tento zákon jednomyseľne hlasovať. A pritom ako
poslanci týchto výborov by sme radi dali do vienka
budúcemu Federálnemu zhromaždeniu niekoľko
myšlienok. Myslíme si totiž, že produktivita
a rentabilita práce a zvýšenie intenzity práce
na každom úseku nášho pracovného
života a na každom pracovisku nám budú
môcť zabezpečiť a realizovať iba odborní
pracovníci, vyškolení a vychovávaní
na kvalitných, dobre vybavených školách
všetkých stupňov, len vysoko kvalitní
vychovávatelia, učitelia a školskí pracovníci.
Produktivita práce podľa nášho názoru
závisí na každom úseku života od
výchovy a tí pracujúci, ktorí nám
zabezpečujú plnenie veľkolepých úloh
piateho päťročného plánu a ďalších
päťročníc, sú v značnom
počte a budú ešte vo väčšom
počte školení na našich základných,
stredných a vysokých školách, na našich
učňovských školách a v učňovských
zariadeniach. Na našich vysokých školách
sa už teraz musia pripraviť budúce mozgové
trusty, ktoré budú schopné v našich
budúcich päťročniciach pracovného
elánu, postupov a pokroku vo vede, vo všetkých
teoretických disciplínách, potrebných
na uskutočňovanie našich vyšších
plánov.