Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, výbor pro sociální politiku,
ústavně právní výbor, výbor
pro plán a rozpočet Sněmovny národů,
jakož i orgány České národní
rady a Slovenské národní rady při
projednávání tohoto vládního
návrhu zákona vyslovily s ním jednoznačný
souhlas a doporučily Sněmovně národů
jeho schválení.
Ve smyslu tohoto doporučení orgánů
České národní rady, Slovenské
národní rady a výborů Sněmovny
národů navrhuji, aby Sněmovna národů
vládní návrh zákona o mateřském
příspěvku schválila ve znění
společné zprávy výborů ústavně
právního a výboru pro sociální
politiku SL /tisk 58/ a společné zprávy výboru
ústavně právního a výboru pro
sociální politiku SN /tisk 55/.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, obdrželi
jste společnou zprávu výborů ústavně
právního, pro sociální politiku a
pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a společnou
zprávu výborů ústavně právního,
pro sociální politiku a pro plán a rozpočet
Sněmovny národů k vládnímu
návrhu zákona o mateřském příspěvku
a k vládnímu návrhu zákona o zvýšení
důchodů starodůchodců a některých
nízkých důchodů v sociálním
zabezpečení. V této zprávě
je navrženo ve smyslu žádosti vlády ČSSR
ze 6. září 1971, aby Federální
shromáždění ČSSR souhlasilo,
aby k úhradě výdajů vynaložených
v roce 1971 na úpravu důchodů podle zákona
o zvýšení důchodů starodůchodců
a některých nízkých důchodů
v sociálním zabezpečení a k úhradě
nákladů, které budou v témže
roce vynaloženy na zlepšení populačního
vývoje podle zákona o mateřském příspěvku,
mohlo být použito přebytku státního
rozpočtu čs. federace na rok 1971, pokud tyto výdaje
a náklady nebudou uhrazeny ze schválených
státních rozpočtů republik na tento
rok.
Rovněž doporučuji Sněmovně národů
přijmout k žádosti vlády Československé
socialistické republiky usnesení tak, jak je navrženo
ve společné zprávě výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů /tisk
63/ SL a 60 /SN/. Děkuji za pozornost.
Předseda SN Mihálik: Ďakujem spravodajcovi
poslancovi Ungrádovi. Teraz prosím súdružku
poslankyňu L. Kubešovú, aby ako spoločná
spravodajkyňa predniesla stanovisko výborov Snemovne
ľudu, ktorým bol návrh zákona predložený
na prerokovanie.
Zpravodajka poslankyně Kubešová: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážené Federální shromáždění,
společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů poslanec soudruh Ungrád ve své
zpravodajské zprávě k vládnímu
návrhu zákona o mateřském příspěvku
jednoznačně podpořil tento návrh zákona.
Já, jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu se s touto zpravodajskou zprávou plně
ztotožňuji.
Dovolte mi, abych ve své zpravodajské zprávě
reagovala zejména na rozpravu ve výborech Sněmovny
lidu, která odezněla při projednávání
tohoto vládního návrhu zákona.
Nejdříve chci zdůraznit, že poslanci
ve výborech Sněmovny lidu a rovněž i
v orgánech České národní rady
a Slovenské národní rady jednoznačně
vládní návrh zákona přivítali
a schválili. Poslanci v sociálních výborech
obou sněmoven oceňují, že po prohlášení
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, vlády Československé
socialistické republiky a Ústřední
rady Československého revolučního
odborového hnutí vláda předkládá
ještě v tomto volebním období novou
úpravu, která přináší
podstatné pozitivní změny a zlepšení
jak pracovní, tak i životní úrovně
rodin s dětmi. Vítáme a oceňujeme
to také proto, že jsme se na přípravě
koncepce populačních opatření podíleli
a naše doporučení, aby byla postupně
tato koncepce podle podmínek rozvoje národního
hospodářství realizována, se v tak
krátké době po složité politicko-ekonomické
situaci může uskutečňovat.
Všichni poslanci také uváděli, že
zvýšení jednorázové podpory při
narození dítěte a rozšíření
mateřského příspěvku je vysoce
oceňováno v obou našich republikách.
Zvláště v řadách mladých
manželství je toto zlepšení velmi příznivě
přijímáno a potvrzováno, že jen
socialistická společnost může tak rozsáhle
mladá manželství podporovat.
Přicházejí nám již do Federálního
shromáždění i dopisy uznání.
Je tomu tak například z Městského
výboru Českého svazu žen v Brně.
V dopise mimo poděkování zdůrazňuji,
že dává-li stát takový dar, má
současně nejvhodnější příležitost
říci také jasně své požadavky
na to, co od rodičů ve výchově dětí
očekává. Obrací se na nás s
náměty, aby prováděcí předpisy
tohoto zákona pamatovaly preventivně na možnosti
zneužití tohoto vysoce humánního opatření
nezodpovědnými rodiči. Proto je správné,
že již v zákoně je stanovena možnost
nepřiznat nebo odejmout mateřský příspěvěk
v případě, že způsob života
ženy je v rozporu se zásadami života občana
socialistické společnosti a ohrožuje tím
vývoj a výchovu dítěte nebo dětí.
Poslanci ve výborech upozorňovali, že resorty
práce a sociálních věcí a národní
výbory a plánovací orgány musí
v konkrétních případech o mnoho důsledněji
zabezpečit, aby prodloužení mateřské
dovolené nezpůsobilo nedostatek pracovních
sil, zvláště ve službách, obchodě,
zdravotnictví a ve školství, kde převážně
pracují ženy. Právě tyto služby
je třeba zlepšovat, rozšiřovat a zkvalitňovat,
aby byly vydatnou pomocí hlavně ženám
a rodinám s dětmi.
Dále zdůrazňovali, že bude včas
třeba vydat prováděcí předpisy
k zákonu a tyto vysvětlovat i v hromadných
sdělovacích prostředcích. Rovněž
zdůrazňovali nutnost, aby zavádění
zákona o mateřském příspěvku
do praxe bylo soustavně sledováno a zabezpečováno.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jak jsem uvedla ve své zpravodajské
zprávě na začátku, výbory Sněmovny
lidu, orgány České národní
rady i Slovenské národní rady při
projednávání vládního návrhu
zákona o mateřském příspěvku
jednoznačně tento návrh zákona přivítaly
a doporučily Sněmovně lidu ke schválení.
Proto i já velmi ráda činím doporučení,
aby Sněmovna lidu vládní návrh zákona
o mateřském příspěvku ve znění
společné zprávy výborů /tisk
58 pro Sněmovnu lidu a tisk 55 pro Sněmovnu národů/,
schválila.
Poslanci obdrželi společnou zprávu výborů
ústavně právního, pro sociální
politiku a pro plán a rozpočet Sněmovny lidu,
a společnou zprávu výborů ústavně
právního, pro sociální politiku a
pro plán a rozpočet Sněmovny národů
k vládnímu návrhu zákona o zvýšení
důchodů starodůchodců a některých
nízkých důchodů v sociálním
zabezpečení, a k vládnímu návrhu
zákona o mateřském příspěvku
/tisk 63 pro Sněmovnu lidu, pro Sněmovnu národů
tisk 60/.
Rovněž doporučuji Sněmovně lidu
přijmout k žádosti vlády usnesení
tak, jak je navrženo ve společné zprávě
výborů Sněmovny lidu /tisk 63/SL/ a Sněmovny
národů /tisk 60/SN/. Děkuji za pozornost.
Předseda SN Mihálik: Ďakujem spravodajkyni
poslankyni Kubešovej a otváram rozpravu o návrhu
zákona o materskom príspevku. Ako prvá sa
do rozpravy prihlásila poslankyňa Anna Ševčíková.
Dávam jej slovo.
Poslankyně Ševčíková:
Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia
poslanci, podľa zákonných opatrení poskytnutých
na ochranu matky alebo rodiny a podľa poskytnutých
možností plniť rodičovské úlohy
zodpovedne pre výchovu budúcich generácií
sa posudzuje etická vyspelosť národov a štátov.
Naša socialistická spoločnosť plne chápe,
že telesne a duševne zdravá, zdatná a
početná rodina je základom sily socialistického
štátu tak po stránke mravnej, materiálnej,
ako aj po stránke populačnej.
Venuje preto zvýšenú pozornosť právnemu
zabezpečeniu rodín a dnešnému plenárnemu
zasadnutiu oboch snemovní predkladá vládny
návrh zákona o materskom príspevku. Predložený
návrh zákona je konkrétnym prejavom politickej
a ekonomickej sily socializmu a jeho schopnosti riešiť
problémy samotného organizmu rodiny úmerne
s tempom jej demokratizačnej premeny a snaží
sa stále viac vytvoriť z rodiny skupinu rovnocenných
partnerov. Súčasne potvrdzuje kultúrno-výchovné
pôsobenie socialistických zákonov tým,
že vytvára právne podmienky a predpoklady pre
rozvinutú sústavu zákonných práv
a povinností v oblasti práva pre matky i rodiny.
Zákon však, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, ani za socializmu nemôže
sám osebe zabezpečovať vzostup kultúrnej
úrovne. Pri mnohotvárnosti a zložitosti života
a sociálneho prostredia rodín a matiek ani nie je
možné, aby samotné ustanovenie zákona
mohlo v každom jednotlivom prípade zabrániť
zneužitiu v praxi. Preto bude vecou celej spoločnosti,
aby rodina, ktorá po stránke individuálnej
dáva základy sociálnej výchove a ktorá
svojím eminentným významom výchovného
činiteľa aj generačnou väzbou plní
sociálnu stmeľovaciu funkciu, aby integrovala v sebe
socialistické prvky civilizačné. Tu musia
prísť na pomoc poslanci zastupiteľských
orgánov na všetkých stupňoch, všetky
spoločenské organizácie a zložky Národného
frontu, najmä tie, ktoré vo svojom programe a náplni
každodennej činnosti majú starostlivosť
o spokojný život rodín, o podporu matky pri
plnení jej nenahraditeľnej spoločenskej funkcie,
o zdravý rozvoj a výchovu mládeže alebo
o zachovávanie princípov socialistického
spolužitia občanov.
Pritom si plne uvedomujeme, že ustanovenia zákona
zvýrazňujúce ušľachtilé
hľadiská našej súčasnej sociálnej
politiky, ktorá sa opiera o závery XIV. zjazdu KSČ,
vychádzajú a musia vychádzať aj z finančných
možností štátu a spoločnosti, určovaných
súčasným stavom našej ekonomiky. Preto
sa domnievam, že dobrodenie zákona ako občania
oceníme kvalitou svojej práce v snahe o narastanie
národného dôchodku, aby v budúcnosti,
tak ako bude národný dôchodok v priebehu predpokladaného
priaznivého rozvoja našej ekonomiky narastať,
sa mohlo v záujme stimulácie zdravej populácie
uvažovať o tom, aby teraz navrhované zvýhodnenia,
ktoré bude zákon matkám poskytovať,
sa rozšírili i na matky z mladých, prvým
dieťaťom začínajúcich perspektívnych
manželstiev.
Ešte mi dovoľte ako žene a matke v súvislosti
s týmto zákonom, ktorý má aj z hľadiska
výchovného nesmierny význam pre utuženie
puta matka-dieťa, pre predľženie jej prítomnosti
pri základnej výchove citu, vôle a charakteru
dieťaťa, vysloviť svoje osobné presvedčenie,
že významnými sociálnymi výhodami,
ktoré bude zákon matkám poskytovať,
nijako neopúšťame našu základnú
zásadu, ktorá zvýrazňuje zrovnoprávnenie
ženy, t. j. jej účasť na produktívnych
alebo inak spoločensky potrebných a užitočných
prácach. Naopak, dvojročné obdobie, ktoré
zákon poskytuje, ju často ušetrí stresových
starostí o deti v najútlejšom veku a po uplynutí
pokojnej počiatočnej starostlivosti a výchovy
sa počíta s jej návratom do zamestnania.
Naša spoločnosť si vysoko váži ekonomicky
činné ženy na utváraní národného
dôchodku, ale súčasne si váži
a nijako nechce znižovať rodinnú a materskú
funkciu ženy. Zákon sa snaží nepripisovať
ani jednej ani druhej funkcii ženy absolútnu prioritu,
ale načrtáva prioritu relatívnu, meniacu
sa podľa potreby ženy. Zákon odstraňuje
dilemu ženy medzi materstvom a profesiou, a to je prvoradá
úloha a dlhodobý cieľ rodinnej politiky spoločnosti.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, navrhovaný zákon sa usiluje o zabezpečenie
rodiny vo výchove, o čo najužšiu spätosť
so životom a súčasne aj autonómnosť
rodiny v hlavných zásadách. Treba kriticky
rozvážiť, v akej miere a v akom smere je táto
autonómia možná a účelná.
Preto sociálnej politike zostane trvalá úloha
zhodnocovať kultúrne sily a smer ich vývoja
a do potrebných podrobností sledovať, v akých
formách a s akým obsahom sa budú socialistické
prvky uskutočňovať. Požiadavkám
tejto spoločenskej objednávky sa nebudú môcť
vyhnúť ani pracovníci hospodárskych
organizácií, mám na mysli pracovníkov
celej terciárnej sféry, ktorí sú zodpovední
za zabezpečenie každodenných materiálnych
potrieb rodiny a matiek.
Zákon o materskom príspevku je veľkým
prínosom pre našu spoločnosť, a preto
budem zaň rada hlasovať.
Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslankyni
Ševčíkovej. Ďalej bude hovoriť poslanec
Josef Hlavička.
Poslanec Hlavička: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, návrh zákona o mateřském
příspěvku, který dnes projednáváme,
je jedním z dalších dokladů všestranné
péče o pracující naší
socialistické společnosti. Svědčí
o cílevědomé politice ústředního
výboru strany, vlády i odborů v důsledném
naplňování usnesení XIV. sjezdu naší
strany.
Předložený návrh je současně
důkazem, že politika naší strany nachází
širokou podporu mezi pracujícími na našich
závodech, na polích i na ostatních pracovištích.
Široký rozvoj iniciativy, kterou rozvinuli pracující
zvláště ke XIV. sjezdu KSČ, a plnění
přijatých závazků, vytváří
spolu s upevňujícím se řízením
naší ekonomiky zdroje, které umožňují
postupně realizovat opatření ke zlepšení
životní úrovně rodin s dětmi
i velké části důchodců.
Předloženými návrhy navazujeme na ta
opatření, která naše společnost
ve prospěch rodin s dětmi uskutečnila a dále
je prohlubujeme. Vždyť jen stručný pohled
do naší minulosti dává důkaz,
že žádná jiná společnost
se tak soustavně nestará o nastupující
generaci, než společnost, v níž si vládne
dělnická třída s ostatními
pracujícími.
Co dávala kapitalistická republika mladé
generaci? Jakou perspektivu jí vytvářela?
Pro většinu dělnických a zaměstnaneckých
rodin bylo narození dítěte vážným
existenčním problémem. Věčně
byla před nimi hrozba nezaměstnanosti, desetitisíce
dětí a mládeže byly postiženy podvýživou.
Přídavky na děti až na úzké
skupiny obyvatel neexistovaly. Péče o těhotnou
ženu spočívala v tom, že ji fabrikant
propustil. Porodnice a vůbec ústavní péče
o rodičky byly vyhrazeny jen pro majetné, a pro
proletářské ženy jen v případě,
kdy už docházelo k ohrožení života.
Stejně tak ojedinělé mateřské
školky sloužily užším vrstvám
společnosti.