Pátek 8. října 1971

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, výbor pro sociální politiku, ústavně právní výbor, výbor pro plán a rozpočet Sněmovny národů, jakož i orgány České národní rady a Slovenské národní rady při projednávání tohoto vládního návrhu zákona vyslovily s ním jednoznačný souhlas a doporučily Sněmovně národů jeho schválení.

Ve smyslu tohoto doporučení orgánů České národní rady, Slovenské národní rady a výborů Sněmovny národů navrhuji, aby Sněmovna národů vládní návrh zákona o mateřském příspěvku schválila ve znění společné zprávy výborů ústavně právního a výboru pro sociální politiku SL /tisk 58/ a společné zprávy výboru ústavně právního a výboru pro sociální politiku SN /tisk 55/.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, obdrželi jste společnou zprávu výborů ústavně právního, pro sociální politiku a pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a společnou zprávu výborů ústavně právního, pro sociální politiku a pro plán a rozpočet Sněmovny národů k vládnímu návrhu zákona o mateřském příspěvku a k vládnímu návrhu zákona o zvýšení důchodů starodůchodců a některých nízkých důchodů v sociálním zabezpečení. V této zprávě je navrženo ve smyslu žádosti vlády ČSSR ze 6. září 1971, aby Federální shromáždění ČSSR souhlasilo, aby k úhradě výdajů vynaložených v roce 1971 na úpravu důchodů podle zákona o zvýšení důchodů starodůchodců a některých nízkých důchodů v sociálním zabezpečení a k úhradě nákladů, které budou v témže roce vynaloženy na zlepšení populačního vývoje podle zákona o mateřském příspěvku, mohlo být použito přebytku státního rozpočtu čs. federace na rok 1971, pokud tyto výdaje a náklady nebudou uhrazeny ze schválených státních rozpočtů republik na tento rok.

Rovněž doporučuji Sněmovně národů přijmout k žádosti vlády Československé socialistické republiky usnesení tak, jak je navrženo ve společné zprávě výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů /tisk 63/ SL a 60 /SN/. Děkuji za pozornost.

Předseda SN Mihálik: Ďakujem spravodajcovi poslancovi Ungrádovi. Teraz prosím súdružku poslankyňu L. Kubešovú, aby ako spoločná spravodajkyňa predniesla stanovisko výborov Snemovne ľudu, ktorým bol návrh zákona predložený na prerokovanie.

Zpravodajka poslankyně Kubešová: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážené Federální shromáždění, společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec soudruh Ungrád ve své zpravodajské zprávě k vládnímu návrhu zákona o mateřském příspěvku jednoznačně podpořil tento návrh zákona. Já, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu se s touto zpravodajskou zprávou plně ztotožňuji.

Dovolte mi, abych ve své zpravodajské zprávě reagovala zejména na rozpravu ve výborech Sněmovny lidu, která odezněla při projednávání tohoto vládního návrhu zákona.

Nejdříve chci zdůraznit, že poslanci ve výborech Sněmovny lidu a rovněž i v orgánech České národní rady a Slovenské národní rady jednoznačně vládní návrh zákona přivítali a schválili. Poslanci v sociálních výborech obou sněmoven oceňují, že po prohlášení ústředního výboru Komunistické strany Československa, vlády Československé socialistické republiky a Ústřední rady Československého revolučního odborového hnutí vláda předkládá ještě v tomto volebním období novou úpravu, která přináší podstatné pozitivní změny a zlepšení jak pracovní, tak i životní úrovně rodin s dětmi. Vítáme a oceňujeme to také proto, že jsme se na přípravě koncepce populačních opatření podíleli a naše doporučení, aby byla postupně tato koncepce podle podmínek rozvoje národního hospodářství realizována, se v tak krátké době po složité politicko-ekonomické situaci může uskutečňovat.

Všichni poslanci také uváděli, že zvýšení jednorázové podpory při narození dítěte a rozšíření mateřského příspěvku je vysoce oceňováno v obou našich republikách. Zvláště v řadách mladých manželství je toto zlepšení velmi příznivě přijímáno a potvrzováno, že jen socialistická společnost může tak rozsáhle mladá manželství podporovat.

Přicházejí nám již do Federálního shromáždění i dopisy uznání. Je tomu tak například z Městského výboru Českého svazu žen v Brně. V dopise mimo poděkování zdůrazňuji, že dává-li stát takový dar, má současně nejvhodnější příležitost říci také jasně své požadavky na to, co od rodičů ve výchově dětí očekává. Obrací se na nás s náměty, aby prováděcí předpisy tohoto zákona pamatovaly preventivně na možnosti zneužití tohoto vysoce humánního opatření nezodpovědnými rodiči. Proto je správné, že již v zákoně je stanovena možnost nepřiznat nebo odejmout mateřský příspěvěk v případě, že způsob života ženy je v rozporu se zásadami života občana socialistické společnosti a ohrožuje tím vývoj a výchovu dítěte nebo dětí.

Poslanci ve výborech upozorňovali, že resorty práce a sociálních věcí a národní výbory a plánovací orgány musí v konkrétních případech o mnoho důsledněji zabezpečit, aby prodloužení mateřské dovolené nezpůsobilo nedostatek pracovních sil, zvláště ve službách, obchodě, zdravotnictví a ve školství, kde převážně pracují ženy. Právě tyto služby je třeba zlepšovat, rozšiřovat a zkvalitňovat, aby byly vydatnou pomocí hlavně ženám a rodinám s dětmi.

Dále zdůrazňovali, že bude včas třeba vydat prováděcí předpisy k zákonu a tyto vysvětlovat i v hromadných sdělovacích prostředcích. Rovněž zdůrazňovali nutnost, aby zavádění zákona o mateřském příspěvku do praxe bylo soustavně sledováno a zabezpečováno.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jak jsem uvedla ve své zpravodajské zprávě na začátku, výbory Sněmovny lidu, orgány České národní rady i Slovenské národní rady při projednávání vládního návrhu zákona o mateřském příspěvku jednoznačně tento návrh zákona přivítaly a doporučily Sněmovně lidu ke schválení. Proto i já velmi ráda činím doporučení, aby Sněmovna lidu vládní návrh zákona o mateřském příspěvku ve znění společné zprávy výborů /tisk 58 pro Sněmovnu lidu a tisk 55 pro Sněmovnu národů/, schválila.

Poslanci obdrželi společnou zprávu výborů ústavně právního, pro sociální politiku a pro plán a rozpočet Sněmovny lidu, a společnou zprávu výborů ústavně právního, pro sociální politiku a pro plán a rozpočet Sněmovny národů k vládnímu návrhu zákona o zvýšení důchodů starodůchodců a některých nízkých důchodů v sociálním zabezpečení, a k vládnímu návrhu zákona o mateřském příspěvku /tisk 63 pro Sněmovnu lidu, pro Sněmovnu národů tisk 60/.

Rovněž doporučuji Sněmovně lidu přijmout k žádosti vlády usnesení tak, jak je navrženo ve společné zprávě výborů Sněmovny lidu /tisk 63/SL/ a Sněmovny národů /tisk 60/SN/. Děkuji za pozornost.

Předseda SN Mihálik: Ďakujem spravodajkyni poslankyni Kubešovej a otváram rozpravu o návrhu zákona o materskom príspevku. Ako prvá sa do rozpravy prihlásila poslankyňa Anna Ševčíková. Dávam jej slovo.

Poslankyně Ševčíková: Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, podľa zákonných opatrení poskytnutých na ochranu matky alebo rodiny a podľa poskytnutých možností plniť rodičovské úlohy zodpovedne pre výchovu budúcich generácií sa posudzuje etická vyspelosť národov a štátov.

Naša socialistická spoločnosť plne chápe, že telesne a duševne zdravá, zdatná a početná rodina je základom sily socialistického štátu tak po stránke mravnej, materiálnej, ako aj po stránke populačnej.

Venuje preto zvýšenú pozornosť právnemu zabezpečeniu rodín a dnešnému plenárnemu zasadnutiu oboch snemovní predkladá vládny návrh zákona o materskom príspevku. Predložený návrh zákona je konkrétnym prejavom politickej a ekonomickej sily socializmu a jeho schopnosti riešiť problémy samotného organizmu rodiny úmerne s tempom jej demokratizačnej premeny a snaží sa stále viac vytvoriť z rodiny skupinu rovnocenných partnerov. Súčasne potvrdzuje kultúrno-výchovné pôsobenie socialistických zákonov tým, že vytvára právne podmienky a predpoklady pre rozvinutú sústavu zákonných práv a povinností v oblasti práva pre matky i rodiny. Zákon však, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, ani za socializmu nemôže sám osebe zabezpečovať vzostup kultúrnej úrovne. Pri mnohotvárnosti a zložitosti života a sociálneho prostredia rodín a matiek ani nie je možné, aby samotné ustanovenie zákona mohlo v každom jednotlivom prípade zabrániť zneužitiu v praxi. Preto bude vecou celej spoločnosti, aby rodina, ktorá po stránke individuálnej dáva základy sociálnej výchove a ktorá svojím eminentným významom výchovného činiteľa aj generačnou väzbou plní sociálnu stmeľovaciu funkciu, aby integrovala v sebe socialistické prvky civilizačné. Tu musia prísť na pomoc poslanci zastupiteľských orgánov na všetkých stupňoch, všetky spoločenské organizácie a zložky Národného frontu, najmä tie, ktoré vo svojom programe a náplni každodennej činnosti majú starostlivosť o spokojný život rodín, o podporu matky pri plnení jej nenahraditeľnej spoločenskej funkcie, o zdravý rozvoj a výchovu mládeže alebo o zachovávanie princípov socialistického spolužitia občanov.

Pritom si plne uvedomujeme, že ustanovenia zákona zvýrazňujúce ušľachtilé hľadiská našej súčasnej sociálnej politiky, ktorá sa opiera o závery XIV. zjazdu KSČ, vychádzajú a musia vychádzať aj z finančných možností štátu a spoločnosti, určovaných súčasným stavom našej ekonomiky. Preto sa domnievam, že dobrodenie zákona ako občania oceníme kvalitou svojej práce v snahe o narastanie národného dôchodku, aby v budúcnosti, tak ako bude národný dôchodok v priebehu predpokladaného priaznivého rozvoja našej ekonomiky narastať, sa mohlo v záujme stimulácie zdravej populácie uvažovať o tom, aby teraz navrhované zvýhodnenia, ktoré bude zákon matkám poskytovať, sa rozšírili i na matky z mladých, prvým dieťaťom začínajúcich perspektívnych manželstiev.

Ešte mi dovoľte ako žene a matke v súvislosti s týmto zákonom, ktorý má aj z hľadiska výchovného nesmierny význam pre utuženie puta matka-dieťa, pre predľženie jej prítomnosti pri základnej výchove citu, vôle a charakteru dieťaťa, vysloviť svoje osobné presvedčenie, že významnými sociálnymi výhodami, ktoré bude zákon matkám poskytovať, nijako neopúšťame našu základnú zásadu, ktorá zvýrazňuje zrovnoprávnenie ženy, t. j. jej účasť na produktívnych alebo inak spoločensky potrebných a užitočných prácach. Naopak, dvojročné obdobie, ktoré zákon poskytuje, ju často ušetrí stresových starostí o deti v najútlejšom veku a po uplynutí pokojnej počiatočnej starostlivosti a výchovy sa počíta s jej návratom do zamestnania.

Naša spoločnosť si vysoko váži ekonomicky činné ženy na utváraní národného dôchodku, ale súčasne si váži a nijako nechce znižovať rodinnú a materskú funkciu ženy. Zákon sa snaží nepripisovať ani jednej ani druhej funkcii ženy absolútnu prioritu, ale načrtáva prioritu relatívnu, meniacu sa podľa potreby ženy. Zákon odstraňuje dilemu ženy medzi materstvom a profesiou, a to je prvoradá úloha a dlhodobý cieľ rodinnej politiky spoločnosti.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, navrhovaný zákon sa usiluje o zabezpečenie rodiny vo výchove, o čo najužšiu spätosť so životom a súčasne aj autonómnosť rodiny v hlavných zásadách. Treba kriticky rozvážiť, v akej miere a v akom smere je táto autonómia možná a účelná. Preto sociálnej politike zostane trvalá úloha zhodnocovať kultúrne sily a smer ich vývoja a do potrebných podrobností sledovať, v akých formách a s akým obsahom sa budú socialistické prvky uskutočňovať. Požiadavkám tejto spoločenskej objednávky sa nebudú môcť vyhnúť ani pracovníci hospodárskych organizácií, mám na mysli pracovníkov celej terciárnej sféry, ktorí sú zodpovední za zabezpečenie každodenných materiálnych potrieb rodiny a matiek.

Zákon o materskom príspevku je veľkým prínosom pre našu spoločnosť, a preto budem zaň rada hlasovať.

Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslankyni Ševčíkovej. Ďalej bude hovoriť poslanec Josef Hlavička.

Poslanec Hlavička: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, návrh zákona o mateřském příspěvku, který dnes projednáváme, je jedním z dalších dokladů všestranné péče o pracující naší socialistické společnosti. Svědčí o cílevědomé politice ústředního výboru strany, vlády i odborů v důsledném naplňování usnesení XIV. sjezdu naší strany.

Předložený návrh je současně důkazem, že politika naší strany nachází širokou podporu mezi pracujícími na našich závodech, na polích i na ostatních pracovištích. Široký rozvoj iniciativy, kterou rozvinuli pracující zvláště ke XIV. sjezdu KSČ, a plnění přijatých závazků, vytváří spolu s upevňujícím se řízením naší ekonomiky zdroje, které umožňují postupně realizovat opatření ke zlepšení životní úrovně rodin s dětmi i velké části důchodců.

Předloženými návrhy navazujeme na ta opatření, která naše společnost ve prospěch rodin s dětmi uskutečnila a dále je prohlubujeme. Vždyť jen stručný pohled do naší minulosti dává důkaz, že žádná jiná společnost se tak soustavně nestará o nastupující generaci, než společnost, v níž si vládne dělnická třída s ostatními pracujícími.

Co dávala kapitalistická republika mladé generaci? Jakou perspektivu jí vytvářela? Pro většinu dělnických a zaměstnaneckých rodin bylo narození dítěte vážným existenčním problémem. Věčně byla před nimi hrozba nezaměstnanosti, desetitisíce dětí a mládeže byly postiženy podvýživou. Přídavky na děti až na úzké skupiny obyvatel neexistovaly. Péče o těhotnou ženu spočívala v tom, že ji fabrikant propustil. Porodnice a vůbec ústavní péče o rodičky byly vyhrazeny jen pro majetné, a pro proletářské ženy jen v případě, kdy už docházelo k ohrožení života. Stejně tak ojedinělé mateřské školky sloužily užším vrstvám společnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP