Jsme si vědomi, že projednáním a schválením
vládního návrhu zákona o lidové
kontrole jsou pro vytvoření soustavy orgánů
lidové kontroly pouze položeny základy. Vybudování
celé soustavy, jak ji předvídá návrh
zákona, bude vyžadovat ještě mnoho usilovné,
zejména organizátorské práce a půjde
o postupný proces. Můžeme přitom vycházet
z prosté skutečnosti, že většina
pracujících požaduje, aby bylo skoncováno
se šlendriánstvím a neoprávněným
obohacováním se jednotlivců na úkor
společnosti. Jestliže statisíce pracujících
podporují politiku Komunistické strany Československa
zvýšeným pracovním úsilím,
jestliže znovu vyrůstá masová iniciativa
jako důsledek celkové konsolidace společnosti,
pak mají také právo toto od nás žádat.
Zkušenost dokázala, že s rostoucí důvěrou
v politiku strany roste i ochota občanů podílet
se aktivně na odstraňování negativních
jevů naší společnosti, angažovat
se v kontrolní činnosti, která je svou povahou
nevyhnutelně konfliktní a vyžaduje proto tedy
mimořádné uvědomění
a značnou dávku občanské statečnosti.
O tom, jak mnohé závodní komise musejí
bojovat za obnovení discipliny a pořádku,
svědčí řada příkladů.
Uvedu jeden. Vedoucí jednoho podniku objednal do své
kanceláře koberec za několik tisíc
korun. Během krátké doby koberec zmizel s
odůvodněním, že je v čistírně.
Předseda závodní komise lidové kontroly
- dělník - byl upozorněn, že zde něco
není v pořádku. Proto na místě
učinil dotaz na příslušného vedoucího,
kde je koberec. Odpověď byla nejistým hlasem,
že je v čistírně. Poté předseda
spolu s dalším členem komise lidové
kontroly požádal, aby vedoucí dal potvrzení,
že koberec je v čistírně. Vedoucí
se zarděl a začal koktat. Místo, aby byl
v čistírně, zdobil koberec chatu tohoto vedoucího
pracovníka. Vedle konkrétních opatření,
která byla ihned vedením podniku učiněna,
rozhodla závodní komise v dohodě se stranickými
a odborovými orgány celý případ
publikovat v podnikovém časopisu. Je to jeden z
mnoha příkladů, jak uvědomělí
dělníci bojují za pořádek a
disciplinu, aniž by brali honoráře a bakšiše.
To je konkrétní příklad výchovného
působení na celý podnikový kolektiv.
O tyto uvědomělé pracující,
kteří to s republikou myslí poctivě,
se mohou a budou opírat orgány lidové kontroly
ve své práci. Proto byla v návrhu zákona
uplatněna zásada aktivní účasti
lidu, jako jedna z důležitých leninských
zásad organizace kontroly a jejího výkonu
v socialistickém státě. Prolíná
celým zákonem a je uplatněna zejména
v ustanoveních o vytváření jednotlivých
orgánů lidové kontroly a o výkonu
vlastní kontrolní činnosti.
Účast pracujících na kontrole je nejen
realizací jejich ústavního práva,
vymožeností socialistické revoluce, nejen školou
výchovy a praktickým rozšířením
socialistické demokracie, ale má i velmi prozaický
výsledek. Rozšiřuje kontrolní aktiv,
takže placené orgány kontroly mohou při
stejných finančních nárocích
na státní rozpočet obsáhnout širší
oblast. Návrh zákona byl koncipován také
s přihlédnutím k tomuto hledisku. Nepředpokládá
rozšíření již existujícího
kontrolního aparátu, snaží se bez mimořádných
nákladů dosáhnout většího
účinku přísným plánováním
práce, součinností odborných kontrol,
vytvářením širších kontrolních
aktivů, skládajících se z předních
odborníků a soustředěním sil
na nejpodstatnější klíčové
otázky.
Chtěl bych poznamenat, že první kroky na této
cestě již byly učiněny. Závěry
XIV. sjezdu KSČ byly rozpracovány do plánu
práce, který byl zkoordinován s národními
kontrolními orgány, schválen vládami
a vyúsťuje tak, aby přispěl vedení
strany a státu k usnadnění a upřesnění
rozhodování. Tento plán je postupně
realizován a první výsledky ukazují,
že jeho základní orientace je správná.
Orientace na kontrolu realizace usnesení vlády,
na realizaci klíčových problémů
především hospodářského
života, je kvalitativně novým vyšším
prvkem kontrolní činnosti ve srovnání
s prací let 1969 a 1970, kdy bylo nutno orientovat se především
na likvidaci důsledků maloměšťácké
kontrarevoluce, která maloměšťácké
morálce otevřela dveře široce dokořán.
Činnost orgánů lidové kontroly se
musela především zaměřit do těch
oblastí, kde kontrarevoluce páchala největší
škody, kde se výrazně projevovaly maloburžoazní
tendence surově vyjádřené heslem "Urvi,
co se dá".
Byla provedena řada prověrek, které ukázaly,
jak se z některých středisek šířila
nákaza maloměšťácké morálky
a prostředky státu byly zneužívány
proti našemu socialistickému zřízení.
Postupující konsolidace společnosti a očištění
institucí od nositelů pravicového oportunismu
umožnilo přechod k tvůrčím úkolům,
které byly v roce 1970 orientovány především
na pomoc konsolidačnímu úsilí, v roce
1971 však již na kontrolu zabezpečování
a plnění důležitých úkolů
státního plánu. V zaměření
kontrolní práce se tak odráží
postupná změna hlavních cílů
strany a vlády, jejichž dosažení kontrola
musí podporovat. Provedených 210 kontrolních
akcí za posledního jeden a půl roku představuje
nejen hodnotu zachráněnou národnímu
hospodářství, nýbrž i úctyhodný
kus práce všech pracovníků federální
i republikové kontroly, i kontroly v krajích a okresech.
V současné době vystupuje nutnost dobudovat
především výbory lidové kontroly
na úrovni krajů a okresů, které budou
zvoleny národními výbory vzešlými
z listopadových voleb.
Přípravě těchto voleb je věnována
značná pozornost, neboť někteří
poslanci národních výborů, kteří
budou ve volbách zvoleni, budou funkcionáři
a členy výborů lidové kontroly národních
výborů. Pokud jde o závodní komise,
budou vytvářeny postupně podle místních
podmínek a předpokladů. Nejde nám
o masové zakládání komisí,
nýbrž o dosažení konkrétních
výsledků. Založení komise v závodě
má proto smysl jen tam, kde jsou k dispozici kádry,
kde je vytvořena atmosféra. Zde je třeba
postupovat trpělivě a beze spěchu. Jsme vedeni
zásadou, že v první etapě "méně
je lépe".
Ve stručnosti jsem vysvětlil význam zákona
o lidové kontrole, jakož i potřebu zákonné
úpravy v této oblasti. Při zpracování
vládního návrhu zákona jsme plně
vycházeli z připomínek poslanců Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, jakož i ze stanovisek
příslušných výborů Federálního
shromáždění, přijatých
při projednávání Směrnice k
vypracování návrhu zákona na jaře
t. r.
Schválením zákona budou vytvořeny
podmínky pro úspěšné plnění
závěrů přijatých XIV. sjezdem
KSČ v oblasti kontroly. Jménem vlády ČSSR
doporučuji plenárnímu zasedání
Federálního shromáždění,
aby po rozpravě vládní návrh zákona
o lidové kontrole byl schválen.
Místopředseda FS Voleník: Děkuji
s. Kolderovi za výklad k návrhu zákona. Společnou
zprávu výborů SN, kterým byl vládní
návrh přikázán k projednání,
přednese jejich společný zpravodaj poslanec
dr. Zdeněk Zuska.
Zpravodaj poslanec dr. Zuska: Vážené
Federální shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dovolte, abych z pověření
výborů Sněmovny národů podal
zprávu o projednání vládního
návrhu zákona o lidové kontrole. Výbory
věnovaly zákonu - a to nejen při posuzování
jeho paragrafovaného znění, ale i, jeho zásad
na květnových schůzích - velkou pozornost.
Právem.
Účinnost lidové kontroly a celého
kontrolního systému byla v předlednovém
období postupně otupována narůstajícím
formalismem, což ve svých důsledcích
vedlo k rozporu slov a činů, podporovalo růst
oportunismu a revisionismu také v hospodářské
sféře. V krizovém období pak došlo
spolu s rozrušením principů centrálního
plánovitého řízení národního
hospodářství k destrukci lidové a
státní kontroly.
Další upevnění funkcí socialistického
státu, na něž XIV. sjezd KSČ položil
takový důraz, vyžaduje nejen, aby státní
a hospodářské orgány považovaly
za součást své řídící
práce důslednou kontrolu plnění plánu,
směrnic a příkazů, ale aby za aktivní
spoluúčasti pracujících působily
k upevňování státní discipliny
a socialistické zákonnosti, specializované
kontrolní orgány, orgány lidové kontroly,
nezávisle na hospodářském vedení
a na místních nebo skupinových vlivech. Nově
vytvářená soustava orgánů lidové
kontroly má přispět k tomu, aby celý
kontrolní systém - to jest jak orgány lidové
kontroly, tak i ostatní kontrolní orgány
- účinně ochraňoval zájmy celé
společnosti.
Zásluhou reálné hospodářské
politiky uskutečňované od dubna 1969 jsme
dosáhli úspěchů při konsolidaci
našeho národního hospodářství.
Přesto, jak bylo znovu řečeno na zářijovém
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa, tíží
nás na ekonomickém úseku nedostatečná
státní i hospodářská kázeň,
nehospodárné využívání
společenských prostředků a materiálních
zdrojů, nenáročnost a malá odpovědnost
za plnění stanovených úkolů,
konzervativní přístup k řešení
ekonomických problémů, formalismus při
plnění usnesení.
Proto se poslanci při projednávání
vládního návrhu ve výborech jednoznačně
vyslovili pro obnovení lidové kontroly a pro plné
a důsledné uplatnění všech jejích
funkcí. Očekávají, že nová
zákonná úprava sehraje významnou roli
při zvyšování efektivnosti rozvoje národního
hospodářství.
V rozpravě k vládnímu návrhu poslanci
s uspokojením konstatovali, že jejich doporučení,
připomínky a náměty, uplatněné
při projednávání zásad zákona,
jsou v předloze respektovány. Pozitivně hodnotili
i to, že včasné předložení
zásad zákona velmi usnadnilo projednání
paragrafovaného textu.
Velmi kladně bylo ve výborech přijato ustanovení
o zvýšené ochraně členů
a pracovníků lidové kontroly. Poslanci právem
kladli důraz na náročnost kontrolní
činnosti, při níž se člen nebo
pracovník lidové kontroly často ocitá
v konfliktních situacích, zejména v případech,
kdy je v pracovně právním vztahu ke kontrolovanému
orgánu nebo organizaci. Zvýšená ochrana,
poskytovaná navrhovaným zákonem vytváří
tak předpoklady vysoké principiálnosti, aktivity
a vyšší účinnosti kontroly.
V rozpravě k vládnímu návrhu ve výborech
se projevila starostlivost nejen o přesné formulování
zásad činnosti, organizace a působnosti lidové
kontroly, ale i o praktické provádění
zákona, o to, aby litera zákona byla uvedena do
života v souladu se sledovanými politickými
cíli.
Zvláštní pozornost poslanců se soustředila
zejména na závodní komise lidové kontroly
a na vytvoření předpokladů, nutných
pro jejich činnost. Zkušenosti potvrzují, že
tam, kde byly ze strany hospodářského vedení,
stranických a odborových orgánů vytvořeny
dobré podmínky pro kontrolní činnost,
přispěly závodní komise k odhalení
mnoha nedostatků. Dobrých výsledků
bylo dosaženo zejména v těch závodech,
kde se vytvořily vztahy mezi vedoucími pracovníky
a kontrolními orgány, kde hospodářské
vedení v kontrole spatřovalo pomoc k zabezpečení
důsledného plnění svých příkazů,
k upevnění své autority a kde výsledků
kontrolních zjištění využívalo
ke zlepšení řídící práce.
Zkušenosti z předlednového období však
též ukazují, že byla zřízena
řada závodních komisí, které
pracovaly formálně nebo vůbec ne z obavy,
aby jejich členové a spolupracovníci nebyli
šikanováni. Proto je nutné, jak bylo ve výborech
zdůrazňováno, zajistit při provádění
zákona, aby řídící orgány
a vedoucí pracovníci vytvořili vhodné
podmínky pro kontrolní činnost komisí
a poskytovali jim všestrannou pomoc. Na druhé straně
orgány lidové kontroly musí respektovat pravomoc
řídících orgánů, nezasahovat
nad rámec zákona do řídící
činnosti a nepokoušet se nahrazovat vedoucí
pracovníky.
Z dalších námětů, které
pro praktické provádění zákona
byly ve výborech uplatňovány, považuji
za vhodné podtrhnout požadavek, aby orgány
lidové kontroly se v praktické kontrolní
činnosti zaměřovaly nejen na represi, ale
aby měly na mysli i preventivní význam kontroly,
aby neulpěly na jevech a nepostihovaly sankcemi jen důsledky,
ale aby si všímaly příčin nedostatků,
působily preventivně k jejich odstranění
a vytvářely ovzduší zdravé náročnosti.
Dále bylo požadováno, aby nižším
orgánům lidové kontroly byla poskytována
všestranná pomoc ze strany vyšších
kontrolních orgánů a aby vhodnou koordinací
bylo předcházeno duplicitám v kontrole.
Výbor lidové kontroly ČSSR byl vytvořen
jako orgán federální vlády a bude
podle jejích zásadních směrnic a pokynů
provádět kontrolu především pro
potřeby vlády. Podle zákona o působnosti
federálních ministerstev, který jsme přijali
v prosinci minulého roku a jehož ustanovení
o Výboru lidové kontroly ČSSR zůstávají
nedotčena, má však předsednictvo Federálního
shromáždění právo požadovat
na tomto výboru zprávy o poznatcích lidové
kontroly nebo i provedení kontroly podle potřeb
Federálního shromáždění
a jeho orgánů.
Vládní návrh zákona počítá
jako s rozhodující podmínkou účinné
kontroly, s podporou stranických orgánů nejen
při zřizování orgánů
lidové kontroly všech stupňů, ale i
v jejich činnosti. Zákonodárce předpokládá,
že orgány lidové kontroly všech stupňů
budou ve své činnosti vycházet ze směrnic
Komunistické strany Československa, jako vedoucí
síly ve státě a společnosti.
Budou tedy vytvořeny všechny předpoklady, aby
orgány lidové kontroly byly přísně
objektivní, spolehlivě plnily odpovědné
úkoly, účinně a s úspěchem
zabezpečovaly plnění závěrů
a usnesení XIV. sjezdu KSČ, realizaci politiky našich
vlád, upevňování státní
i hospodářské disciplíny a dodržování
socialistické zákonnosti.
Vláda ČSSR předložila dodatečně
ještě návrh na některé změny
vládního návrhu zákona, které
výbory projednaly na své včerejší
schůzi a projevily s nimi souhlas.
Tyto změny, jejichž podstata spočívá
v tom, že závodní komise lidové kontroly
budou zřizovány jen se souhlasem vlády, jsou
v souladu i s diskusí vedenou již při projednávání
původního znění vládního
návrhu, kdy poslanci doporučovali, aby nejen činnost,
ale i zřizování závodních komisí
byly vhodným způsobem usměrňovány.
S návrhem zákona projevily souhlas obě národní
rady.
Připomínkám Slovenské národní
rady, směřujícím ke zpřesnění
některých ustanovení zákona, doporučily
výbory vyhovět. Jsou zahrnuty ve společné
zprávě výborů.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, zpracování návrhu zákona
o lidové kontrole je jedním z významných
kroků k realizaci závěrů XIV. sjezdu
Komunistické strany Československa. Schválením
zákona vyvstane obtížný, náročný
úkol - uvést celou soustavu lidové kontroly
do života jako neoddělitelnou součást
řízení. Má-li lidová kontrola
sehrát tuto úlohu, je nutné vytvořit
proto v celém systému státních, hospodářských
a dalších orgánů podmínky, zejména
zajistit aktivní spoluúčast pracujících
v boji za pořádek a kázeň v celém
našem hospodářství i v ostatních
oblastech společenského života.