Pátek 8. října 1971

Jsme si vědomi, že projednáním a schválením vládního návrhu zákona o lidové kontrole jsou pro vytvoření soustavy orgánů lidové kontroly pouze položeny základy. Vybudování celé soustavy, jak ji předvídá návrh zákona, bude vyžadovat ještě mnoho usilovné, zejména organizátorské práce a půjde o postupný proces. Můžeme přitom vycházet z prosté skutečnosti, že většina pracujících požaduje, aby bylo skoncováno se šlendriánstvím a neoprávněným obohacováním se jednotlivců na úkor společnosti. Jestliže statisíce pracujících podporují politiku Komunistické strany Československa zvýšeným pracovním úsilím, jestliže znovu vyrůstá masová iniciativa jako důsledek celkové konsolidace společnosti, pak mají také právo toto od nás žádat.

Zkušenost dokázala, že s rostoucí důvěrou v politiku strany roste i ochota občanů podílet se aktivně na odstraňování negativních jevů naší společnosti, angažovat se v kontrolní činnosti, která je svou povahou nevyhnutelně konfliktní a vyžaduje proto tedy mimořádné uvědomění a značnou dávku občanské statečnosti. O tom, jak mnohé závodní komise musejí bojovat za obnovení discipliny a pořádku, svědčí řada příkladů. Uvedu jeden. Vedoucí jednoho podniku objednal do své kanceláře koberec za několik tisíc korun. Během krátké doby koberec zmizel s odůvodněním, že je v čistírně. Předseda závodní komise lidové kontroly - dělník - byl upozorněn, že zde něco není v pořádku. Proto na místě učinil dotaz na příslušného vedoucího, kde je koberec. Odpověď byla nejistým hlasem, že je v čistírně. Poté předseda spolu s dalším členem komise lidové kontroly požádal, aby vedoucí dal potvrzení, že koberec je v čistírně. Vedoucí se zarděl a začal koktat. Místo, aby byl v čistírně, zdobil koberec chatu tohoto vedoucího pracovníka. Vedle konkrétních opatření, která byla ihned vedením podniku učiněna, rozhodla závodní komise v dohodě se stranickými a odborovými orgány celý případ publikovat v podnikovém časopisu. Je to jeden z mnoha příkladů, jak uvědomělí dělníci bojují za pořádek a disciplinu, aniž by brali honoráře a bakšiše. To je konkrétní příklad výchovného působení na celý podnikový kolektiv.

O tyto uvědomělé pracující, kteří to s republikou myslí poctivě, se mohou a budou opírat orgány lidové kontroly ve své práci. Proto byla v návrhu zákona uplatněna zásada aktivní účasti lidu, jako jedna z důležitých leninských zásad organizace kontroly a jejího výkonu v socialistickém státě. Prolíná celým zákonem a je uplatněna zejména v ustanoveních o vytváření jednotlivých orgánů lidové kontroly a o výkonu vlastní kontrolní činnosti.

Účast pracujících na kontrole je nejen realizací jejich ústavního práva, vymožeností socialistické revoluce, nejen školou výchovy a praktickým rozšířením socialistické demokracie, ale má i velmi prozaický výsledek. Rozšiřuje kontrolní aktiv, takže placené orgány kontroly mohou při stejných finančních nárocích na státní rozpočet obsáhnout širší oblast. Návrh zákona byl koncipován také s přihlédnutím k tomuto hledisku. Nepředpokládá rozšíření již existujícího kontrolního aparátu, snaží se bez mimořádných nákladů dosáhnout většího účinku přísným plánováním práce, součinností odborných kontrol, vytvářením širších kontrolních aktivů, skládajících se z předních odborníků a soustředěním sil na nejpodstatnější klíčové otázky.

Chtěl bych poznamenat, že první kroky na této cestě již byly učiněny. Závěry XIV. sjezdu KSČ byly rozpracovány do plánu práce, který byl zkoordinován s národními kontrolními orgány, schválen vládami a vyúsťuje tak, aby přispěl vedení strany a státu k usnadnění a upřesnění rozhodování. Tento plán je postupně realizován a první výsledky ukazují, že jeho základní orientace je správná.

Orientace na kontrolu realizace usnesení vlády, na realizaci klíčových problémů především hospodářského života, je kvalitativně novým vyšším prvkem kontrolní činnosti ve srovnání s prací let 1969 a 1970, kdy bylo nutno orientovat se především na likvidaci důsledků maloměšťácké kontrarevoluce, která maloměšťácké morálce otevřela dveře široce dokořán. Činnost orgánů lidové kontroly se musela především zaměřit do těch oblastí, kde kontrarevoluce páchala největší škody, kde se výrazně projevovaly maloburžoazní tendence surově vyjádřené heslem "Urvi, co se dá".

Byla provedena řada prověrek, které ukázaly, jak se z některých středisek šířila nákaza maloměšťácké morálky a prostředky státu byly zneužívány proti našemu socialistickému zřízení. Postupující konsolidace společnosti a očištění institucí od nositelů pravicového oportunismu umožnilo přechod k tvůrčím úkolům, které byly v roce 1970 orientovány především na pomoc konsolidačnímu úsilí, v roce 1971 však již na kontrolu zabezpečování a plnění důležitých úkolů státního plánu. V zaměření kontrolní práce se tak odráží postupná změna hlavních cílů strany a vlády, jejichž dosažení kontrola musí podporovat. Provedených 210 kontrolních akcí za posledního jeden a půl roku představuje nejen hodnotu zachráněnou národnímu hospodářství, nýbrž i úctyhodný kus práce všech pracovníků federální i republikové kontroly, i kontroly v krajích a okresech.

V současné době vystupuje nutnost dobudovat především výbory lidové kontroly na úrovni krajů a okresů, které budou zvoleny národními výbory vzešlými z listopadových voleb.

Přípravě těchto voleb je věnována značná pozornost, neboť někteří poslanci národních výborů, kteří budou ve volbách zvoleni, budou funkcionáři a členy výborů lidové kontroly národních výborů. Pokud jde o závodní komise, budou vytvářeny postupně podle místních podmínek a předpokladů. Nejde nám o masové zakládání komisí, nýbrž o dosažení konkrétních výsledků. Založení komise v závodě má proto smysl jen tam, kde jsou k dispozici kádry, kde je vytvořena atmosféra. Zde je třeba postupovat trpělivě a beze spěchu. Jsme vedeni zásadou, že v první etapě "méně je lépe".

Ve stručnosti jsem vysvětlil význam zákona o lidové kontrole, jakož i potřebu zákonné úpravy v této oblasti. Při zpracování vládního návrhu zákona jsme plně vycházeli z připomínek poslanců Sněmovny lidu a Sněmovny národů, jakož i ze stanovisek příslušných výborů Federálního shromáždění, přijatých při projednávání Směrnice k vypracování návrhu zákona na jaře t. r.

Schválením zákona budou vytvořeny podmínky pro úspěšné plnění závěrů přijatých XIV. sjezdem KSČ v oblasti kontroly. Jménem vlády ČSSR doporučuji plenárnímu zasedání Federálního shromáždění, aby po rozpravě vládní návrh zákona o lidové kontrole byl schválen.

Místopředseda FS Voleník: Děkuji s. Kolderovi za výklad k návrhu zákona. Společnou zprávu výborů SN, kterým byl vládní návrh přikázán k projednání, přednese jejich společný zpravodaj poslanec dr. Zdeněk Zuska.

Zpravodaj poslanec dr. Zuska: Vážené Federální shromáždění, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte, abych z pověření výborů Sněmovny národů podal zprávu o projednání vládního návrhu zákona o lidové kontrole. Výbory věnovaly zákonu - a to nejen při posuzování jeho paragrafovaného znění, ale i, jeho zásad na květnových schůzích - velkou pozornost. Právem.

Účinnost lidové kontroly a celého kontrolního systému byla v předlednovém období postupně otupována narůstajícím formalismem, což ve svých důsledcích vedlo k rozporu slov a činů, podporovalo růst oportunismu a revisionismu také v hospodářské sféře. V krizovém období pak došlo spolu s rozrušením principů centrálního plánovitého řízení národního hospodářství k destrukci lidové a státní kontroly.

Další upevnění funkcí socialistického státu, na něž XIV. sjezd KSČ položil takový důraz, vyžaduje nejen, aby státní a hospodářské orgány považovaly za součást své řídící práce důslednou kontrolu plnění plánu, směrnic a příkazů, ale aby za aktivní spoluúčasti pracujících působily k upevňování státní discipliny a socialistické zákonnosti, specializované kontrolní orgány, orgány lidové kontroly, nezávisle na hospodářském vedení a na místních nebo skupinových vlivech. Nově vytvářená soustava orgánů lidové kontroly má přispět k tomu, aby celý kontrolní systém - to jest jak orgány lidové kontroly, tak i ostatní kontrolní orgány - účinně ochraňoval zájmy celé společnosti.

Zásluhou reálné hospodářské politiky uskutečňované od dubna 1969 jsme dosáhli úspěchů při konsolidaci našeho národního hospodářství. Přesto, jak bylo znovu řečeno na zářijovém zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa, tíží nás na ekonomickém úseku nedostatečná státní i hospodářská kázeň, nehospodárné využívání společenských prostředků a materiálních zdrojů, nenáročnost a malá odpovědnost za plnění stanovených úkolů, konzervativní přístup k řešení ekonomických problémů, formalismus při plnění usnesení.

Proto se poslanci při projednávání vládního návrhu ve výborech jednoznačně vyslovili pro obnovení lidové kontroly a pro plné a důsledné uplatnění všech jejích funkcí. Očekávají, že nová zákonná úprava sehraje významnou roli při zvyšování efektivnosti rozvoje národního hospodářství.

V rozpravě k vládnímu návrhu poslanci s uspokojením konstatovali, že jejich doporučení, připomínky a náměty, uplatněné při projednávání zásad zákona, jsou v předloze respektovány. Pozitivně hodnotili i to, že včasné předložení zásad zákona velmi usnadnilo projednání paragrafovaného textu.

Velmi kladně bylo ve výborech přijato ustanovení o zvýšené ochraně členů a pracovníků lidové kontroly. Poslanci právem kladli důraz na náročnost kontrolní činnosti, při níž se člen nebo pracovník lidové kontroly často ocitá v konfliktních situacích, zejména v případech, kdy je v pracovně právním vztahu ke kontrolovanému orgánu nebo organizaci. Zvýšená ochrana, poskytovaná navrhovaným zákonem vytváří tak předpoklady vysoké principiálnosti, aktivity a vyšší účinnosti kontroly.

V rozpravě k vládnímu návrhu ve výborech se projevila starostlivost nejen o přesné formulování zásad činnosti, organizace a působnosti lidové kontroly, ale i o praktické provádění zákona, o to, aby litera zákona byla uvedena do života v souladu se sledovanými politickými cíli.

Zvláštní pozornost poslanců se soustředila zejména na závodní komise lidové kontroly a na vytvoření předpokladů, nutných pro jejich činnost. Zkušenosti potvrzují, že tam, kde byly ze strany hospodářského vedení, stranických a odborových orgánů vytvořeny dobré podmínky pro kontrolní činnost, přispěly závodní komise k odhalení mnoha nedostatků. Dobrých výsledků bylo dosaženo zejména v těch závodech, kde se vytvořily vztahy mezi vedoucími pracovníky a kontrolními orgány, kde hospodářské vedení v kontrole spatřovalo pomoc k zabezpečení důsledného plnění svých příkazů, k upevnění své autority a kde výsledků kontrolních zjištění využívalo ke zlepšení řídící práce.

Zkušenosti z předlednového období však též ukazují, že byla zřízena řada závodních komisí, které pracovaly formálně nebo vůbec ne z obavy, aby jejich členové a spolupracovníci nebyli šikanováni. Proto je nutné, jak bylo ve výborech zdůrazňováno, zajistit při provádění zákona, aby řídící orgány a vedoucí pracovníci vytvořili vhodné podmínky pro kontrolní činnost komisí a poskytovali jim všestrannou pomoc. Na druhé straně orgány lidové kontroly musí respektovat pravomoc řídících orgánů, nezasahovat nad rámec zákona do řídící činnosti a nepokoušet se nahrazovat vedoucí pracovníky.

Z dalších námětů, které pro praktické provádění zákona byly ve výborech uplatňovány, považuji za vhodné podtrhnout požadavek, aby orgány lidové kontroly se v praktické kontrolní činnosti zaměřovaly nejen na represi, ale aby měly na mysli i preventivní význam kontroly, aby neulpěly na jevech a nepostihovaly sankcemi jen důsledky, ale aby si všímaly příčin nedostatků, působily preventivně k jejich odstranění a vytvářely ovzduší zdravé náročnosti. Dále bylo požadováno, aby nižším orgánům lidové kontroly byla poskytována všestranná pomoc ze strany vyšších kontrolních orgánů a aby vhodnou koordinací bylo předcházeno duplicitám v kontrole.

Výbor lidové kontroly ČSSR byl vytvořen jako orgán federální vlády a bude podle jejích zásadních směrnic a pokynů provádět kontrolu především pro potřeby vlády. Podle zákona o působnosti federálních ministerstev, který jsme přijali v prosinci minulého roku a jehož ustanovení o Výboru lidové kontroly ČSSR zůstávají nedotčena, má však předsednictvo Federálního shromáždění právo požadovat na tomto výboru zprávy o poznatcích lidové kontroly nebo i provedení kontroly podle potřeb Federálního shromáždění a jeho orgánů.

Vládní návrh zákona počítá jako s rozhodující podmínkou účinné kontroly, s podporou stranických orgánů nejen při zřizování orgánů lidové kontroly všech stupňů, ale i v jejich činnosti. Zákonodárce předpokládá, že orgány lidové kontroly všech stupňů budou ve své činnosti vycházet ze směrnic Komunistické strany Československa, jako vedoucí síly ve státě a společnosti.

Budou tedy vytvořeny všechny předpoklady, aby orgány lidové kontroly byly přísně objektivní, spolehlivě plnily odpovědné úkoly, účinně a s úspěchem zabezpečovaly plnění závěrů a usnesení XIV. sjezdu KSČ, realizaci politiky našich vlád, upevňování státní i hospodářské disciplíny a dodržování socialistické zákonnosti.

Vláda ČSSR předložila dodatečně ještě návrh na některé změny vládního návrhu zákona, které výbory projednaly na své včerejší schůzi a projevily s nimi souhlas.

Tyto změny, jejichž podstata spočívá v tom, že závodní komise lidové kontroly budou zřizovány jen se souhlasem vlády, jsou v souladu i s diskusí vedenou již při projednávání původního znění vládního návrhu, kdy poslanci doporučovali, aby nejen činnost, ale i zřizování závodních komisí byly vhodným způsobem usměrňovány.

S návrhem zákona projevily souhlas obě národní rady.

Připomínkám Slovenské národní rady, směřujícím ke zpřesnění některých ustanovení zákona, doporučily výbory vyhovět. Jsou zahrnuty ve společné zprávě výborů.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, zpracování návrhu zákona o lidové kontrole je jedním z významných kroků k realizaci závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa. Schválením zákona vyvstane obtížný, náročný úkol - uvést celou soustavu lidové kontroly do života jako neoddělitelnou součást řízení. Má-li lidová kontrola sehrát tuto úlohu, je nutné vytvořit proto v celém systému státních, hospodářských a dalších orgánů podmínky, zejména zajistit aktivní spoluúčast pracujících v boji za pořádek a kázeň v celém našem hospodářství i v ostatních oblastech společenského života.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP