Pátek 8. října 1971

Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi Čápovi za prednesenie spravodajskej správy. Do rozpravy sa prihlásil iba dr. Čestmír Adam a prosím ho, aby sa ujal slova.

Poslanec dr. Adam: Vážené Federální shromáždění, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, předložený vládní návrh zákona o ochraně státního tajemství je velmi důležitý a významný z několika důvodů. Především je to ucelený a soustavný předpis, který upravuje ochranu státního tajemství, a to nejen z hlediska obrany a bezpečnosti státu, ale i z hlediska ochrany rozvoje národního hospodářství. Jeho význam tkví také v tom, že jde o předpis zákonný, vydávaný podle ustanovení platné ústavy, čímž se i na tomto úseku projevuje socialistická zákonnost a čímž se každému občanu umožňuje podrobné a věrné seznámení s tímto předpisem.

Od nepaměti střežily národy a státy jako svá vrcholná tajemství skutečnosti, které jim umožňovaly účinnou ochranu proti nepříteli. Dodržování ochrany tohoto tajemství bylo základním požadavkem každého společenství na občany a bylo oceňováno jako jedna ze základních občanských povinností. Celý vývoj lidské společnosti v oblasti společenského uspořádání, hospodářství, vědy a techniky nijak nezmenšil nutnost ochrany státního tajemství. Naopak, v podmínkách třídně rozděleného světa, v podmínkách ideologické diverze kapitalismu proti socialistické soustavě a za probíhající vědeckotechnické revoluce, jakož i po zkušenostech uplynulých let, musíme učinit účinná opatření k ochraně státního tajemství a musíme od našich občanů žádat důsledné dodržování ochrany státního a hospodářského tajemství ve smyslu předloženého návrhu zákona prováděcích předpisů, které k němu budou vydány. Musíme toto dodržování hodnotit jako jednu ze základních významných občanských ctností.

Předložená novela zákona umožňuje také ochranu tajemství hospodářského. Rozvoj národního hospodářství je založen na určitém systému řízení, organizace, plánování, technice a výrobních technologií. Od dávných dob střežily státy svá hospodářská tajemství. Jen si vzpomeňme, kolik let nebylo možno získat informace, které by v Evropě pomohly zajistit výrobu hedvábí a porcelánu. Podstatu výroby optického skla zná v současné době na celém světě stále jen několik málo států.

Přes řadu nedostatků je účinnost ochrany státního tajemství na úseku obrany a bezpečnosti na podstatně vyšší úrovni, než ochrana tajemství hospodářského. Odvažuji se říci, že skutečnosti tvořící hospodářské tajemství, ať již jde o otázky řízení, organizace, technologie nebo techniky, jsou v mnoha případech doslova rozdávány a přitom často jde o nedokonalou patentní a právní ochranu vzhledem k malé znalosti právních předpisů. Často se dovídáme, že výsledky našeho vědeckého a technického rozvoje realizují zahraniční výrobci a mají z nich zisk zahraniční obchodníci. Lehkomyslností při ochraně hospodářského tajemství jednáme často ve prospěch našich nepřátel a ztrácíme tím nejlepší výsledky tvůrčího úsilí našich vědců, techniků a dělníků. Výstavka zřízená ministerstvem vnitra v předsálí to názorně dokazuje.

Jestliže však v otázkách techniky a technologie existuje v daných podmínkách přece jen určité vědomí potřeby ochrany hospodářského tajemství, pak u obchodní politiky je toto vědomí velmi slabé a každý, kdo zná systém kapitalistického podnikání, velmi dobře ví, že tyto otázky jsou tam utajovány nejpřísněji.

Naopak u teoretického výzkumu, jehož výsledky netvoří hospodářské tajemství, dochází často k jakémusi utajování výsledků, čímž na fóru světové vědy zbytečně jako socialistický stát ztrácíme prioritu v publikování výsledků a tím oslabujeme prestiž naší socialistické vědy.

Ve světle těchto skutečností je nutno vidět, že navrhovaný zákon vytváří předpoklady pro účinnou ochranu hospodářského tajemství, ale naplnění záměrů tohoto návrhu zákona není jen otázkou správného provádění prováděcích předpisů a soustavné kontroly a důsledného postihu těch, kteří porušují zákon, ale především věcí účinného a systematického působení na vědomí našich občanů. Přitom jde o to, aby potřebu účinné ochrany státního a hospodářského tajemství nechápali občané jen pod dojmem možného postihu za porušování této ochrany, ale uvědoměle, a byli si vědomi toho, že je to v zájmu celé naší společnosti a každého občana, že je to proto samozřejmou občanskou povinností a předmětem cti každého dobrého občana našeho socialistického státu. Účinnost takového přesvědčení však přímo závisí na správném provádění předpisů.

Škodlivé je nejen nedodržování ochrany státního tajemství, ale i utajování skutečností, které státní a hospodářské tajemství netvoří, protože je obvykle projevem absolutní lhostejnosti. Ochrana státního a hospodářského tajemství je nedílnou částí našeho života, kde nehrají roli jen stimuly hmotné zainteresovanosti, ale kde je třeba zdůrazňovat morálně politické motivy. Proto i úsilí o zvyšování morálního uvědomění ve smyslu ochrany státního a hospodářského tajemství znamená vyzdvihovat občanské ctnosti v boji proti planému povídání, klevetám, vytahování se, zlomyslnosti a poťouchlosti.

Bude velmi nutné, aby se Federální shromáždění, které vzejde z listopadových voleb, jeho branné a bezpečnostní výbory, soustavně zabývaly zaváděním tohoto zákona do života. Jsem přesvědčen, že dodržování zásad ochrany státního a hospodářského tajemství, jak jsou obsaženy v navrženém zákoně, patří k povinnostem každého uvědomělého občana našeho socialistického státu, neboť slouží k ochraně socialistických vymožeností všeho našeho lidu. Navrhuji proto, aby Federální shromáždění předložený návrh zákona o státním tajemství schválilo.

Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi dr. Adamovi.

Má niekto nejaké pripomienky alebo hlási sa niekto o slovo? /Nikdo./

Pýtam sa ministra vnútra súdruha Kasku, či chce predniesť záverečné slovo. /Ne./

Pýtam sa spravodajcov, či si prajú slovo? /Ne./

Pristúpime k hlasovaniu.

Pre platné uznesenie je podľa článku 40 ústavného zákona o československej federácie potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov v každej snemovni. V Snemovni ľudu je teraz prítomných 172 poslancov. V Snemovni národov je prítomných 49 poslancov zvolených v Českej socialistickej republike a 48 poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Ako prví budú hlasovať poslanci Snemovne národov.

Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s návrhom zákona o ochrane štátneho tajomstva v znení spoločnej správy výborov, nech, prosím, zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.

Je niekto proti? /Nikdo./

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./

Konštatujem, že za zákon hlasovali všetci prítomní poslanci Snemovne národov, ktorá zákon prijala.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom zákona o ochrane štátneho tajomstva v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.

Je niekto proti? /Nikdo./.

Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./

Za zákon hlasovali všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu, ktorá predložený návrh zákona takisto schválila.

Vzhľadom na to, že Snemovňa národov a Snemovňa ľudu prijali zhodné uznesenia, konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o ochrane štátneho tajomstva.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, v spoločnej schôdzke budeme pokračovať po obedňajšej prestávke. Popoludňajšie rokovanie otvoríme presne o 12.45 hodín.

/Jednání přerušeno v 11.42 hod./

/Jednání opět zahájeno ve 12.44 hod./

/Místopředseda FS a předseda SN zasloužilý umělec Mihálik předává řízení schůze místopředsedovi FS Voleníkovi./

Místopředseda FS Voleník: Vážené soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v jednání. Dalším bodem našeho programu je

VII

Vládní návrh zákona o lidové kontrole /tisk 85/, dodatek k vládnímu návrhu zprávy výborů Sněmovny národů /tisk59/SN/ a výborů Sněmovny lidu /tisk 62/SL/

Návrh zákona za vládu Československé socialistické republiky odůvodní ministr-předseda Výboru lidové kontroly ČSSR Drahomír Kolder. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr-předseda Výboru lidové kontroly ČSSR Kolder: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, plenárnímu zasedání Federálního shromáždění byl předložen k projednání vládní návrh zákona o lidové kontrole. Jeho přijetím a zejména realizací v denní praxi dáte do rukou strany a vlády a tím všeho lidu zbraň proti řadě nedostatků, které zbytečně ztrpčují jeho život a komplikují řešení naléhavých problémů.

Generální útok kontrarevolučních sil proti základům našeho socialistického zřízení vedl v létech 1968-1969 k rozbití soustavy lidové kontroly a k rozložení státní kontroly. Pravici se podařilo zamlžit a popřít její význam v systému státního mechanismu a tak připravit její organizační destrukci. Snížení významu všech forem kontroly vedlo spolu s celkovým oslabením státního aparátu ke společensky závažnému rozšíření oněch negativních jevů, s nimiž jsme se museli vypořádat, ale s jejichž důsledky se setkáváme dodnes. Obnovení skutečné úlohy kontroly, její řádné fungování se stalo naléhavou nutností.

Proto byl vypracován návrh nového zákona o lidové kontrole, jehož text máte před sebou. Určuje místo kontroly v systému řízení, ale současně jí dává i nezbytná práva a prostředky, jimiž svůj úkol může splnit.

Zákonná úprava v oblasti kontroly je nutná i vzhledem k novému státoprávnímu uspořádání Československé socialistické republiky. Přijetím ústavních zákonů č. 125 a 126, zákona č. 133 o působnosti federálních ministerstev z roku 1970 a zákonů České národní rady a Slovenské národní rady č. 147 a 150 z téhož roku byl upraven především způsob zřizování vrcholných orgánů lidové kontroly v oblasti federace a republik a stanovena jejich působnost. Provedené úpravy předpokládají další upřesnění činnosti orgánů lidové kontroly, což je uskutečňováno návrhem tohoto zákona.

Předložený návrh je vypracován v souladu s jednáním a závěry XIV. sjezdu KSČ a zakotvuje a zdůrazňuje vedoucí úlohu Komunistické strany Československa - vedoucí síly našeho socialistického státu. Aktivní účast dělnické třídy a ostatních pracujících na výkonu kontrolní činnosti, jakož i spoluúčast masových organizací, dávají možnost širokého výchovného působení na naše občany.

Není tajemstvím, že u nás mnohé správné a potřebné usnesení či schválený zákon zůstanou na papíře, protože nejsou v potřebné míře organizačně zabezpečovány. Práce aparátu vybíhá často do prázdna, vlastní síly se spotřebovávají v nekončící řadě kompetenčních sporů, právních nejasností, potřebných i nepotřebných hlášení, zpráv a porad. Strana a vláda však musí v každé chvíli vědět, jak jsou důležitá usnesení plněna, jaký je jejich skutečný efekt. To je možné zjistit jen dobře organizovanou kontrolou, která přispívá k tomu, abychom se uvarovali závad a poruch, z nichž jen malá část připadá na vrub skutečně nevyhnutelným objektivním potížím.

Proto podle návrhu zákona budou orgány lidové kontroly především prověřovat, jak jsou usnesení vedoucích orgánů rozpracovávána a plněna, až dolů po závody. Nejde o dohled, nýbrž o prověření, při němž jak ukazují dosavadní zkušenosti, se téměř ve všech případech vytvářejí mezi kontrolou a prověřovanou institucí partnerské vztahy dané společnou snahou odstranit zjištěné závady. V mnoha případech se podařilo včas provedenou prověrkou vzniku závad předejít.

V praxi je tak uskutečňováno, co návrh zákona vyjadřuje, že totiž kontrolní orgány jsou pouze jednou z rovnoprávných složek celkového systému řízení života naší společnosti, prostředkem realizace záměrů strany a vlády. Návrh zákona je tedy nestaví nad kteroukoli složku ani se z nich nesnaží vytvořit všezahrnující a všepronikající útvar řízený z jednoho centra. Kontrola musí být pomocníkem všech vedoucích pracovníků a proto aparátem, který přistupuje ke svým úkolům bez apriorní nedůvěry.

Chtěl bych poznamenat, že činnost orgánů lidové kontroly nenarušuje zásadu odpovědnosti jediného hospodářského vedoucího. Tuto zásadu návrh zákona plně respektuje. Je to vždy vedoucí pracovník, kdo odpovídá za daný úsek, kdo na základě kontrolních zjištění vydává příkazy ke zjednání nápravy. Pouze výjimečně a v závažných případech stanovených zákonem budou kontrolní orgány zasahovat, aby zjednaly nápravu přímo.

Návrh zákona vytváří svými ustanoveními předpoklady pro objektivitu kontrolních orgánů jako jednu ze základních podmínek účinnosti kontroly. Je upraven postup při jejich činnosti, ale současně se jim dává i oprávnění ukládat za porušování norem sankce. V této souvislosti je nutno zdůraznit, že návrh zákona o lidové kontrole plně respektuje všechny kompetence. Řečeno jinými slovy: tam, kde bude zjištěno porušení právních norem, budou věc projednávat orgány, do jejichž kompetence projednání přísluší.

Nedat však kontrole možnost postihu by znamenalo budovat kontrolu, které by již do vínku byla dána nemohoucnost a neschopnost zjednávat nápravu. Kontrola jako nedílná součást řízení a boje proti nešvarům a nekázni, musí být orgánem bojujícím, pomocníkem všech poctivých. Proto musí dostat i patřičné zbraně.

Orientujeme celou soustavu orgánů lidové kontroly k tomu, aby byla od vedoucích pracovníků na jednotlivých stupních přijímána taková opatření, která zajistí realizaci všech vládních usnesení a jiných norem v plném rozsahu a podle smyslu. S formálním splněním se kontrolní orgány nesmí spokojit. K prosazení tohoto správného požadavku je nutné mít vedle politických prostředků k dispozici i prostředky postihující přímo a osobně liknavost či neochotu.

Jsme si vědomi toho, že činnost kontroly je pro leckoho nejen nepopulární, ale dokonce velmi nepříjemná. Může se stát, a v praxi k tomu i dochází, že někteří pracovníci orgánů lidové kontroly, případně i jejich spolupracovníci, jsou za kontrolní činnost postihováni. Proto také návrh zákona o lidové kontrole poskytuje těmto pracovníkům zvýšenou ochranu.

Mimo povinností a oprávnění, které jsou tímto návrhem zákona upravovány pro celou soustavu orgánů lidové kontroly, upravuje zákon působnost, činnost a zřizování orgánů lidové kontroly v rámci federace.

Předložený návrh zákona o lidové kontrole není jedinou právní normou, která určí působnost a zřizování orgánů lidové kontroly v celé Československé socialistické republice. Zároveň jsou připraveny zákony České a Slovenské národní rady, které upravují působnost orgánů lidové kontroly a jejich ustavování v republikách. Tyto tři zákony tvoří jednolitý celek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP