Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi
Čápovi za prednesenie spravodajskej správy.
Do rozpravy sa prihlásil iba dr. Čestmír
Adam a prosím ho, aby sa ujal slova.
Poslanec dr. Adam: Vážené Federální
shromáždění, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, předložený vládní návrh
zákona o ochraně státního tajemství
je velmi důležitý a významný
z několika důvodů. Především
je to ucelený a soustavný předpis, který
upravuje ochranu státního tajemství, a to
nejen z hlediska obrany a bezpečnosti státu, ale
i z hlediska ochrany rozvoje národního hospodářství.
Jeho význam tkví také v tom, že jde
o předpis zákonný, vydávaný
podle ustanovení platné ústavy, čímž
se i na tomto úseku projevuje socialistická zákonnost
a čímž se každému občanu
umožňuje podrobné a věrné seznámení
s tímto předpisem.
Od nepaměti střežily národy a státy
jako svá vrcholná tajemství skutečnosti,
které jim umožňovaly účinnou
ochranu proti nepříteli. Dodržování
ochrany tohoto tajemství bylo základním požadavkem
každého společenství na občany
a bylo oceňováno jako jedna ze základních
občanských povinností. Celý vývoj
lidské společnosti v oblasti společenského
uspořádání, hospodářství,
vědy a techniky nijak nezmenšil nutnost ochrany státního
tajemství. Naopak, v podmínkách třídně
rozděleného světa, v podmínkách
ideologické diverze kapitalismu proti socialistické
soustavě a za probíhající vědeckotechnické
revoluce, jakož i po zkušenostech uplynulých
let, musíme učinit účinná opatření
k ochraně státního tajemství a musíme
od našich občanů žádat důsledné
dodržování ochrany státního a
hospodářského tajemství ve smyslu
předloženého návrhu zákona prováděcích
předpisů, které k němu budou vydány.
Musíme toto dodržování hodnotit jako
jednu ze základních významných občanských
ctností.
Předložená novela zákona umožňuje
také ochranu tajemství hospodářského.
Rozvoj národního hospodářství
je založen na určitém systému řízení,
organizace, plánování, technice a výrobních
technologií. Od dávných dob střežily
státy svá hospodářská tajemství.
Jen si vzpomeňme, kolik let nebylo možno získat
informace, které by v Evropě pomohly zajistit výrobu
hedvábí a porcelánu. Podstatu výroby
optického skla zná v současné době
na celém světě stále jen několik
málo států.
Přes řadu nedostatků je účinnost
ochrany státního tajemství na úseku
obrany a bezpečnosti na podstatně vyšší
úrovni, než ochrana tajemství hospodářského.
Odvažuji se říci, že skutečnosti
tvořící hospodářské
tajemství, ať již jde o otázky řízení,
organizace, technologie nebo techniky, jsou v mnoha případech
doslova rozdávány a přitom často jde
o nedokonalou patentní a právní ochranu vzhledem
k malé znalosti právních předpisů.
Často se dovídáme, že výsledky
našeho vědeckého a technického rozvoje
realizují zahraniční výrobci a mají
z nich zisk zahraniční obchodníci. Lehkomyslností
při ochraně hospodářského tajemství
jednáme často ve prospěch našich nepřátel
a ztrácíme tím nejlepší výsledky
tvůrčího úsilí našich
vědců, techniků a dělníků.
Výstavka zřízená ministerstvem vnitra
v předsálí to názorně dokazuje.
Jestliže však v otázkách techniky a technologie
existuje v daných podmínkách přece
jen určité vědomí potřeby ochrany
hospodářského tajemství, pak u obchodní
politiky je toto vědomí velmi slabé a každý,
kdo zná systém kapitalistického podnikání,
velmi dobře ví, že tyto otázky jsou
tam utajovány nejpřísněji.
Naopak u teoretického výzkumu, jehož výsledky
netvoří hospodářské tajemství,
dochází často k jakémusi utajování
výsledků, čímž na fóru
světové vědy zbytečně jako
socialistický stát ztrácíme prioritu
v publikování výsledků a tím
oslabujeme prestiž naší socialistické
vědy.
Ve světle těchto skutečností je nutno
vidět, že navrhovaný zákon vytváří
předpoklady pro účinnou ochranu hospodářského
tajemství, ale naplnění záměrů
tohoto návrhu zákona není jen otázkou
správného provádění prováděcích
předpisů a soustavné kontroly a důsledného
postihu těch, kteří porušují
zákon, ale především věcí
účinného a systematického působení
na vědomí našich občanů. Přitom
jde o to, aby potřebu účinné ochrany
státního a hospodářského tajemství
nechápali občané jen pod dojmem možného
postihu za porušování této ochrany,
ale uvědoměle, a byli si vědomi toho, že
je to v zájmu celé naší společnosti
a každého občana, že je to proto samozřejmou
občanskou povinností a předmětem cti
každého dobrého občana našeho socialistického
státu. Účinnost takového přesvědčení
však přímo závisí na správném
provádění předpisů.
Škodlivé je nejen nedodržování
ochrany státního tajemství, ale i utajování
skutečností, které státní a
hospodářské tajemství netvoří,
protože je obvykle projevem absolutní lhostejnosti.
Ochrana státního a hospodářského
tajemství je nedílnou částí
našeho života, kde nehrají roli jen stimuly hmotné
zainteresovanosti, ale kde je třeba zdůrazňovat
morálně politické motivy. Proto i úsilí
o zvyšování morálního uvědomění
ve smyslu ochrany státního a hospodářského
tajemství znamená vyzdvihovat občanské
ctnosti v boji proti planému povídání,
klevetám, vytahování se, zlomyslnosti a poťouchlosti.
Bude velmi nutné, aby se Federální shromáždění,
které vzejde z listopadových voleb, jeho branné
a bezpečnostní výbory, soustavně zabývaly
zaváděním tohoto zákona do života.
Jsem přesvědčen, že dodržování
zásad ochrany státního a hospodářského
tajemství, jak jsou obsaženy v navrženém
zákoně, patří k povinnostem každého
uvědomělého občana našeho socialistického
státu, neboť slouží k ochraně socialistických
vymožeností všeho našeho lidu. Navrhuji
proto, aby Federální shromáždění
předložený návrh zákona o státním
tajemství schválilo.
Předseda SN Mihálik: Ďakujem poslancovi
dr. Adamovi.
Má niekto nejaké pripomienky alebo hlási
sa niekto o slovo? /Nikdo./
Pýtam sa ministra vnútra súdruha Kasku, či
chce predniesť záverečné slovo. /Ne./
Pýtam sa spravodajcov, či si prajú slovo?
/Ne./
Pristúpime k hlasovaniu.
Pre platné uznesenie je podľa článku
40 ústavného zákona o československej
federácie potrebný súhlas nadpolovičnej
väčšiny prítomných poslancov v
každej snemovni. V Snemovni ľudu je teraz prítomných
172 poslancov. V Snemovni národov je prítomných
49 poslancov zvolených v Českej socialistickej republike
a 48 poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Ako prví budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s návrhom zákona o ochrane štátneho
tajomstva v znení spoločnej správy výborov,
nech, prosím, zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikdo./
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
Konštatujem, že za zákon hlasovali všetci
prítomní poslanci Snemovne národov, ktorá
zákon prijala.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
zákona o ochrane štátneho tajomstva v znení
spoločnej správy výborov Snemovne ľudu,
nech zdvihne ruku. /Hlasuje se./ Ďakujem.
Je niekto proti? /Nikdo./.
Zdržal sa niekto hlasovania? /Nikdo./
Za zákon hlasovali všetci prítomní poslanci
Snemovne ľudu, ktorá predložený návrh
zákona takisto schválila.
Vzhľadom na to, že Snemovňa národov a
Snemovňa ľudu prijali zhodné uznesenia, konštatujem,
že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky schválilo zákon o ochrane
štátneho tajomstva.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, v spoločnej schôdzke budeme pokračovať
po obedňajšej prestávke. Popoludňajšie
rokovanie otvoríme presne o 12.45 hodín.
/Jednání přerušeno v 11.42 hod./
/Jednání opět zahájeno ve 12.44 hod./
/Místopředseda FS a předseda SN zasloužilý
umělec Mihálik předává řízení
schůze místopředsedovi FS Voleníkovi./
Místopředseda FS Voleník: Vážené
soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v jednání.
Dalším bodem našeho programu je
Návrh zákona za vládu Československé
socialistické republiky odůvodní ministr-předseda
Výboru lidové kontroly ČSSR Drahomír
Kolder. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr-předseda Výboru lidové kontroly ČSSR
Kolder: Vážené soudružky a soudruzi
poslanci, plenárnímu zasedání Federálního
shromáždění byl předložen
k projednání vládní návrh zákona
o lidové kontrole. Jeho přijetím a zejména
realizací v denní praxi dáte do rukou strany
a vlády a tím všeho lidu zbraň proti
řadě nedostatků, které zbytečně
ztrpčují jeho život a komplikují řešení
naléhavých problémů.
Generální útok kontrarevolučních
sil proti základům našeho socialistického
zřízení vedl v létech 1968-1969 k
rozbití soustavy lidové kontroly a k rozložení
státní kontroly. Pravici se podařilo zamlžit
a popřít její význam v systému
státního mechanismu a tak připravit její
organizační destrukci. Snížení
významu všech forem kontroly vedlo spolu s celkovým
oslabením státního aparátu ke společensky
závažnému rozšíření
oněch negativních jevů, s nimiž jsme
se museli vypořádat, ale s jejichž důsledky
se setkáváme dodnes. Obnovení skutečné
úlohy kontroly, její řádné
fungování se stalo naléhavou nutností.
Proto byl vypracován návrh nového zákona
o lidové kontrole, jehož text máte před
sebou. Určuje místo kontroly v systému řízení,
ale současně jí dává i nezbytná
práva a prostředky, jimiž svůj úkol
může splnit.
Zákonná úprava v oblasti kontroly je nutná
i vzhledem k novému státoprávnímu
uspořádání Československé
socialistické republiky. Přijetím ústavních
zákonů č. 125 a 126, zákona č.
133 o působnosti federálních ministerstev
z roku 1970 a zákonů České národní
rady a Slovenské národní rady č. 147
a 150 z téhož roku byl upraven především
způsob zřizování vrcholných
orgánů lidové kontroly v oblasti federace
a republik a stanovena jejich působnost. Provedené
úpravy předpokládají další
upřesnění činnosti orgánů
lidové kontroly, což je uskutečňováno
návrhem tohoto zákona.
Předložený návrh je vypracován
v souladu s jednáním a závěry XIV.
sjezdu KSČ a zakotvuje a zdůrazňuje vedoucí
úlohu Komunistické strany Československa
- vedoucí síly našeho socialistického
státu. Aktivní účast dělnické
třídy a ostatních pracujících
na výkonu kontrolní činnosti, jakož
i spoluúčast masových organizací,
dávají možnost širokého výchovného
působení na naše občany.
Není tajemstvím, že u nás mnohé
správné a potřebné usnesení
či schválený zákon zůstanou
na papíře, protože nejsou v potřebné
míře organizačně zabezpečovány.
Práce aparátu vybíhá často
do prázdna, vlastní síly se spotřebovávají
v nekončící řadě kompetenčních
sporů, právních nejasností, potřebných
i nepotřebných hlášení, zpráv
a porad. Strana a vláda však musí v každé
chvíli vědět, jak jsou důležitá
usnesení plněna, jaký je jejich skutečný
efekt. To je možné zjistit jen dobře organizovanou
kontrolou, která přispívá k tomu,
abychom se uvarovali závad a poruch, z nichž jen malá
část připadá na vrub skutečně
nevyhnutelným objektivním potížím.
Proto podle návrhu zákona budou orgány lidové
kontroly především prověřovat,
jak jsou usnesení vedoucích orgánů
rozpracovávána a plněna, až dolů
po závody. Nejde o dohled, nýbrž o prověření,
při němž jak ukazují dosavadní
zkušenosti, se téměř ve všech případech
vytvářejí mezi kontrolou a prověřovanou
institucí partnerské vztahy dané společnou
snahou odstranit zjištěné závady. V
mnoha případech se podařilo včas provedenou
prověrkou vzniku závad předejít.
V praxi je tak uskutečňováno, co návrh
zákona vyjadřuje, že totiž kontrolní
orgány jsou pouze jednou z rovnoprávných
složek celkového systému řízení
života naší společnosti, prostředkem
realizace záměrů strany a vlády. Návrh
zákona je tedy nestaví nad kteroukoli složku
ani se z nich nesnaží vytvořit všezahrnující
a všepronikající útvar řízený
z jednoho centra. Kontrola musí být pomocníkem
všech vedoucích pracovníků a proto aparátem,
který přistupuje ke svým úkolům
bez apriorní nedůvěry.
Chtěl bych poznamenat, že činnost orgánů
lidové kontroly nenarušuje zásadu odpovědnosti
jediného hospodářského vedoucího.
Tuto zásadu návrh zákona plně respektuje.
Je to vždy vedoucí pracovník, kdo odpovídá
za daný úsek, kdo na základě kontrolních
zjištění vydává příkazy
ke zjednání nápravy. Pouze výjimečně
a v závažných případech stanovených
zákonem budou kontrolní orgány zasahovat,
aby zjednaly nápravu přímo.
Návrh zákona vytváří svými
ustanoveními předpoklady pro objektivitu kontrolních
orgánů jako jednu ze základních podmínek
účinnosti kontroly. Je upraven postup při
jejich činnosti, ale současně se jim dává
i oprávnění ukládat za porušování
norem sankce. V této souvislosti je nutno zdůraznit,
že návrh zákona o lidové kontrole plně
respektuje všechny kompetence. Řečeno jinými
slovy: tam, kde bude zjištěno porušení
právních norem, budou věc projednávat
orgány, do jejichž kompetence projednání
přísluší.
Nedat však kontrole možnost postihu by znamenalo budovat
kontrolu, které by již do vínku byla dána
nemohoucnost a neschopnost zjednávat nápravu. Kontrola
jako nedílná součást řízení
a boje proti nešvarům a nekázni, musí
být orgánem bojujícím, pomocníkem
všech poctivých. Proto musí dostat i patřičné
zbraně.
Orientujeme celou soustavu orgánů lidové
kontroly k tomu, aby byla od vedoucích pracovníků
na jednotlivých stupních přijímána
taková opatření, která zajistí
realizaci všech vládních usnesení a
jiných norem v plném rozsahu a podle smyslu. S formálním
splněním se kontrolní orgány nesmí
spokojit. K prosazení tohoto správného požadavku
je nutné mít vedle politických prostředků
k dispozici i prostředky postihující přímo
a osobně liknavost či neochotu.
Jsme si vědomi toho, že činnost kontroly je
pro leckoho nejen nepopulární, ale dokonce velmi
nepříjemná. Může se stát,
a v praxi k tomu i dochází, že někteří
pracovníci orgánů lidové kontroly,
případně i jejich spolupracovníci,
jsou za kontrolní činnost postihováni. Proto
také návrh zákona o lidové kontrole
poskytuje těmto pracovníkům zvýšenou
ochranu.
Mimo povinností a oprávnění, které
jsou tímto návrhem zákona upravovány
pro celou soustavu orgánů lidové kontroly,
upravuje zákon působnost, činnost a zřizování
orgánů lidové kontroly v rámci federace.
Předložený návrh zákona o lidové
kontrole není jedinou právní normou, která
určí působnost a zřizování
orgánů lidové kontroly v celé Československé
socialistické republice. Zároveň jsou připraveny
zákony České a Slovenské národní
rady, které upravují působnost orgánů
lidové kontroly a jejich ustavování v republikách.
Tyto tři zákony tvoří jednolitý
celek.