Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1969

Sněmovna národů

I. v. o.

11

7/SN

Zpráva

rozpočtového výboru Sněmovny národů

k vládnímu návrhu usnesení, jímž Federální shromáždění ČSSR schvaluje státní závěrečný účet za rok 1968 (tisk 11)

Rozpočtový výbor Sněmovny národů na své schůzi dne 12. června 1969 za účasti zástupců ostatních výborů a na své další schůzi dne 30. června 1969 projednal vládní návrh usnesení ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1968 (tisk 11) a usnesl se doporučit Sněmovně národů schválit následující usnesení, přičemž body 2, 3 a 4 navrhuje schválit shodně se Sněmovnou lidu jako usnesení Federálního shromáždění ČSSR:

"Sněmovna národů Federálního shromáždění ČSSR po projednání návrhu státního závěrečného účtu ČSSR za rok 1968 a s přihlédnutím ke stanovisku Ústřední komise lidové kontroly

1. zjišťuje, že

- hospodaření podle ústředního rozpočtu za rok 1968 mělo tyto výsledky v mld Kčs

 

schválený rozpočet

- skutečnost

celkové příjmy

144,8

153,96

celkové výdaje

144,8

151,392

přebytek

 

2,513

Tento celkový výsledek rozpočtového hospadeření vyplynul ze schodku ústředního rozpočtu ve výši 76 mil. Kčs a z přebytku rozpočtu národních výborů ve výši 2,589 mld Kčs;

- přes téměř vyrovnaný státní rozpočet nedošlo v roce 1968 k zesílení jeho aktivní úlohy; naopak, místo prohloubení jeho vlivu na zlepšení ekonomické situace a usměrnění hospodářského vývoje v tomto směru došlo k zeslabení jeho rozpočtových funkcí;

- výsledky rozpočtového hospodaření a rovněž i základní ukazatelé ekonomického vývoje v r. 1968 ukazují, že disproporce v národním hospodářství vzrostly zejména proto, že státní rozpočet nesplnil svou restriktivní funkci v oblasti důchodů, jakož i dotační a investiční politice; naopak, v důsledku mimořádných vývojových podmínek roku 1968 přispěl k zesílení inflačních tlaků;

- za podmínek inflační důchodové situace v mnoha podnicích stávají se ekonomická opatření v oblasti rozpočtu státních financí a měny málo účinnými;

- je proto nezbytné co nejdříve dokončit práce na konsolidačním programu obsahujícím celkovou dlouhodobou koncepci hospodářské politiky, která by postihla základní příčiny disproporcí v našem národním hospodářství a vycházela by přitom z důsledně prováděné protiinflační politiky;

- není objasněna podstata vzájemných pohledávek a závazků státu a Státní banky; vzhledem k federálnímu uspořádání státu a rozdělení unitárního rozpočtu na rozpočet federace a obou republik musí být tyto pohledávky a závazky likvidovány nejpozději do 1. ledna 1970.

2. Schvaluje

státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1968, který vykazuje celkový přebytek ve výši 2,513.352 tisíc Kčs, z čehož připadá na přebytek hospodaření národních výborů 2,589.464 tisíc Kčs a na schodek ústředního rozpočtu 76.112 tisíc Kčs;

3. Bere na vědomí, že

schodek ústředního rozpočtu ve výši 76.112 tisíc Kčs bude uhrazen z úspor státního rozpočtu federace v roce 1969;

4. Ukládá vládě ČSSR

předložit předsednictvu Sněmovny národů nejpozději s návrhem státního rozpočtu československé federace na rok 1970 návrh řešení problematiky rozdělení státních aktiv a pasív,

zejména pak řešení schodku státního rozpočtu z let 1964, 1965 a 1967 a odepsaných úvěrů jednotných zemědělských družstev z let 1952-1960 včetně používání odpisů ze základních prostředků jako běžných příjmů státního rozpočtu a návrhu na splacení závazků státního rozpočtu vůči Státní bance československé."

V Praze dne 30. června 1969

doc. ing. Josef Toman CSc. v. r.

předseda rozpočtového výboru Sněmovny národů

prof. dr. Vladimír Vybral v. r.

ověřovatel rozpočtového výboru Sněmovny národů v zast.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP