33
Ustanovení § 33 písm. c) je nutné proto, že
mincovna v Kremnici nepatří do působnosti fede-
rálního ministerstva financí.
V ustanovení § 34 je upravena působnost fe-
derálního ministerstva financí, pokud jde o re-
vize hospodaření federálních orgánů, federálních
fondů a organizací řízených federálními orgány,
jakož i dozor nad federálními účelovými fondy.
Ustanovení § 34 písm. c) má zajistit jednot-
nost postupu při realizaci zákonů o odvodech
a daních a ve vymezených případech předpisů
o poplatních. Ustanovení o povolování výjimek a
úlev řeší vztah federálního ministerstva financí
k zákonům Federálního shromáždění vydaným
v období před počátkem účinnosti novely ústav-
ního zákona o československé federaci.
Funkce federálního ministerstva financí při
zabezpečování jednotné koncepce politiky spořite-
len a pojišťoven je podle ustanovení § 34 písm. d)
funkcí koordinační; hlavní nástroje pro zajištění
této politiky, která má být jednotná na celém
území ČSSR, určuje proto federální ministerstvo
financí v dohodě s ministerstvy financí republik.
K § 35 až 40 (federální ministerstvo zahraničního
obchodu):
Oblast zahraničních hospodářských vztahů
náleží podle čl. 8 ústavního zákona o českosloven-
ské federaci do společné působnosti federace a
obou republik. Návrh zákona vychází při stano-
vení působnosti federálního ministerstva zahranič-
ního obchodu z navrhovaných změn čl. 18 tohoto
ústavního zákona, které se týkají působnosti fe-
derace v této oblasti, v souladu s obecnou ten-
dencí zdokonalení chodu mechanismu českoslo-
venské federace. Dělba působnosti mezi federací
a oběma republikami je vyjádřena v jednotlivých
ustanoveních o působnosti federálního minister-
stva zahraničního obchodu Federace uskutečňuje
řízení a kontrolu zahraničně obchodních vztahů
prostřednictvím federálního ministerstva zahranič-
ního obchodu jako ústředního orgánu státní sprá-
vy na úseku zahraničně hospodářských vztahů
(§ 35).
Federální ministerstvo zahraničního obchodu
odpovídá za státní zahraničně obchodní politiku;
náleží mu proto vypracovávat zásady jednotné za-
hraničně obchodní politiky a řídit její provádění.
Federální ministerstvo zahraničního obchodu ji
bude přímo samo provádět všude tam, kde to vy-
žaduje potřeba daná konkrétními okolnostmi.
V ostatních případech se realizace zahraničně ob-
chodních opatření uskutečňuje v rámci zásad sta-
novených federálním ministerstvem zahraničního
obchodu přímo v činnosti organizací pro zahra-
niční obchod a ostatních podniků oprávněných
k provádění zahraničně obchodní činnosti.
Do vnější oblasti zahraničně obchodní poli-
tiky náleží udržování styků s jinými státy na úse-
ku zahraničních obchodních vztahů a řízení čes-
koslovenských orgánů zahraničního obchodu v ci-
zině po odborné stránce; to platí zejména o ob-
chodních odděleních československých zastupitel-
ských úřadů.
Sjednávání mezinárodních smluv v oblasti
vnějších ekonomických vztahů zabezpečuje fede-
rální ministerstvo zahraničního obchodu v rámci
zásad stanovených vládou ČSSR. Přitom je nedot-
čena odpovědnost federálního ministerstva zahra-
ničních věcí za celkovou koordinaci zahraniční
politiky ČSSR. Vzhledem k rozsáhlé oblasti zahra-
ničních obchodních styků je zde působnost fede-
rálního ministerstva zahraničního obchodu vý-
slovně zdůrazněna na rozdíl od všeobecné úpravy
obsažené v § 5, který upravuje součinnost všech
ústředních orgánů v oblasti vnějších styků. Jed-
notlivým orgánům republik náleží spolupracovat
v rámci jejich odvětvové působnosti při přípravě
mezinárodních smluv a při zabezpečování závazků
z nich vyplývajících.
Při řízení a provádění zahraničně obchodní
politiky, jakož i činnosti vydává federální minis-
terstvo zahraničního obchodu předpisy (např. úpra-
va povolovacího řízení) nebo činí jiná opatření
(např. stanoví zákazy nebo omezení dovozu nebo
vývozu určitého zboží nebo ve vztahu k určité
zemi a určuje pro jednotlivé druhy zboží vývozní
a dovozní kvóty, zejména s přihlédnutím k mezi-
státním smluvním úpravám). Hospodářské styky
se zahraničím usměrňuje federální ministerstvo
zahraničního obchodu také dalšími vhodnými opa-
třeními, jejichž účelem je např. stanovit pravidla
pro provádění cenové politiky v této oblasti nebo
zajišťovat provádění jednotné hospodářské poli
tiky organizacemi zahraničního obchodu vůči za-
hraničí. Právní základ pro tuto i jinou činnost
v rámci jeho působnosti mu poskytuje zákon č.
119/1948 Sb., o státní organizaci zahraničního ob
chodu a mezinárodního zasilatelství.
Průřezová povaha činnosti federálního minis-
terstva zahraničního obchodu ve vztahu k ostat-
ním úsekům ekonomiky státu odůvodňuje zvláštní
postavení tohoto ministerstva nejen při přípravě
a sjednávání mezinárodních smluv a při jejich
vnitrostátním provádění, ale i při přípravě a sta-
novení dodatkových ekonomických nástrojů
i v za-
hraničním obchodě. Pokud jde o finančně ekono-
mické nástroje, platí o postavení federálního mi-
nisterstva financí zvláštní úprava jeho působnosti.
Naproti tomu stanovení obchodně politických na
strojů náleží do autonomní působnosti federálního
ministerstva zahraničního obchodu, protože jde
o stanovení dalších nástrojů řízení organizací a
podniků pro zahraniční obchod
34
V souvislosti s navrhovanou novou zákonnou
úpravou národohospodářského plánování a s úpra-
vou působnosti Státní plánovací komise se v navr-
hovaném zákone výslovně vyjadřuje součinnost
federálního ministerstva zahraničního obchodu
s příslušnými federálními ústředními orgány a
ústředními orgány republik při přípravě plánu za-
hraničního obchodu. Naproti tomu rozpis plánu na
organizace zahraničního obchodu a podniky opráv-
něné k zahraniční obchodní činnosti provádí fede-
rální ministerstvo zahraničního obchodu samo
(§ 37).
Potřeba zesíleného centrálního a federálního
řízení hospodářství v úseku vnějších hospodář-
ských vztahů je vyjádřena - vedle legislativní
působnosti federálního ministerstva zahraničního
obchodu při vydávání předpisů o zahraničně ob-
chodní činnosti a o jejím organizování - také
oprávněním ministerstva řídit a kontrolovat zahra-
ničně obchodní činnost [§ 38 odst. 1 písm. a)]
na základě zákonných zmocnění a vykonávat ce-
lou řídící působnost podle zákona č. 119/1948 Sb.
(novelizace uvedeného zákona se připravuje).
V pravomoci federálního ministerstva zahra-
ničního obchodu je také - po projednání s ústřed-
ními orgány republik - zřizovat a zrušovat nebo
určovat organizace pro zahraniční obchod podle
§ 2 zákona č. 119/1948 Sb., rozhodovat o oprávnění
k provádění zahraničně obchodní činnosti podle
vyhlášky č. 121/1968 Sb., ve znění vyhlášky č. 164/
1969 Sb., rozhodovat o oprávnění k zastupování
zahraničních firem v ČSSR podle vyhlášky č. 136/
1968 Sb., ve znění vyhlášky č. 165/1969 Sb., a roz-
hodovat v dohodě s federálním ministerstvem fi-
nancí o československých majetkových účastech
v zahraničí [§ 38 odst. 1 písm. b)]. Finanční účasti,
které nemají komerční charakter (např. finanční
účasti ČSSR na Mezinárodni investiční bance RVHP
a na Mezinárodní bance hospodářské spolupráce
v Moskvě), jsou ve výhradné gesci federálního mi-
nisterstva financí.
Federální ministerstvo zahraničního obchodu
řídí přímo všechny podniky pro zahraniční obchod
jím zřízeně nebo určené podle zákona č. 119/
1948 Sb. (včetně řízení plánem a finančně ekono-
mickými a obchodně politickými nástroji), kdežto
podniky, jimž udělilo oprávnění k zahraničně ob-
chodní činnosti, které však náležejí do působnosti
orgánů v jiných úsecích hospodářství a státní
správy, řídí plánem a finančně ekonomickými a
obchodně politickými nástroji ve spolupráci s uve-
denými orgány [§ 38 odst. 1 písm. c)].
Původní pojetí a definice zahraničního obcho-
du jako vývozu, dovozu a průvozu zboží a obstará-
vání mezinárodního zasilatelství (viz zákon č. 119/
1948 Sb. ) je dnes již příliš úzká. Z praxe vyply-
nulo, že je ji nutno chápat v širším smyslu ve
shodě s vývojem realizace vnějších hospodářských
vztahů. Doplňuje se proto zejména o poskytování
a přijímání služeb a jiných hospodářských hodnot
a o převody práv ve styku se zahraničím. Tím bude
v souladu se skutečným stavem zahrnuta do pojmu
zahraničního obchodu oblast tzv. nehmotných práv
(nakládání s patenty a ochrannými známkami vůči
zahraničí, převody práv k výrobním postupům,
poskytování výrobních popisů a receptur a ostatní
licenční smlouvy (i celá oblast služeb) stavební
práce, projekční práce, tzv. inženýrské služby, po-
radenství v různých oborech, z přepravních služeb
úsek provozování námořní plavby apod. ) v hospo-
dářských vztazích v zahraničí (§ 38 odst. 2).
Z úseku tzv. nehmotných práv se z pojmu zahra-
ničně obchodní činnosti pro potřeby navrhovaného
zákona výslovně vylučují práva podle autorského
zákona, tj. zákona č. 35/1965 Sb., o dílech literár-
ních, vědeckých a uměleckých, protože tento úsek
(zahrnující právo autorské, práva výkonných uměl-
ců a práva výrobců zvukových záznamů a rozhla-
sových a televizních organizací) zabezpečují ústřed-
ní orgány republik v souvislosti s řízením kulturní
oblasti.
Úkony náležející k zahraničně obchodní čin-
nosti jsou současně podrobeny také ustanovením
upravujícím devizové hospodářství v navrhovaném
zvláštním zákoně.
K poskytování služeb by náležel i úsek cizi-
neckého cestovního ruchu, pokud pro něj nebude
stanovena zvláštní úprava.
V oblasti námořní dopravy týká se působnost
federálního ministerstva zahraničního obchodu, vy-
plývající z těchto ustanovení, převážně komerčně
provozní činnosti organizací pro námořní dopravu;
naproti tomu oprávnění federálního ministerstva
dopravy zahrnuje výkon státní správy v oblasti
provozně technických podmínek při uskutečňování
námořní dopravy.
V definici zahraničního obchodu zůstává také
provádění průvozu zboží; tím se rozumí obstará-
vání komerční stránky průvozu zboží, pokud jej
obstarávají zahraničně obchodní podniky, nikoliv
však obstarávání přepravy dopravními prostředky
v působnosti ústředních orgánů pro dopravu.
Ustanovení o poskytování a přijímání "jiných
hospodářských hodnot" ve styku se zahraničím
(§ 38 odst. 2) se nedotýká zvláštních předpisů
devizové povahy, pokud jde o vývoz a dovoz pla-
tebních dokumentů (šeků, směnek atd. ), cizozem-
ských platidel, drahých kovů, tzv. fondovaných hod-
not apod., a nezahrnuje tyto hospodářské hodnoty.
Působnost federálního ministerstva zahranič-
ního obchodu ve věcech devizového hospodářství
vyplývá ze srovnání s úpravou obsaženou v sou-
časně předkládaném návrhu zákona o devizovém
hospodářství, podle níž Státní banka českosloven-
35
ská odpovídá za provádění státního devizového
monopolu, kdežto federální ministerstvo zahranič-
ního obchodu s ohledem na nutnost centrálního
řízení zahraničního obchodu na jediném místě za-
jišťuje sladění zahraničně obchodní politiky s po-
litikou devizovou. V důsledku toho rozhoduje
federální ministerstvo zahraničního obchodu v do-
hodě se Státní bankou československou v jednot-
livých devizových případech zahraničně obchodní
povahy (§ 39). Rozlišuje se odpovědnost federál-
ního ministerstva zahraničního obchodu za reali-
zaci státního monopolu zahraničního obchodu a
odpovědnost Státní banky československé za pro-
vádění státního devizového monopolu.
Federální ministerstvo zahraničního obchodu
vykonává také působnost ve věcech celnictví, celní
politiky a celních tarifů (§ 40). V tomto směru
je zde výslovně uvedena Ústřední celní správa,
která i podle dosavadních předpisů tvoří zvláštní
složku ministerstva. Aby soustava celní správy
byla přizpůsobena federativnímu státoprávnímu
uspořádání, počítá se se zřízením Celního ředitel-
ství pro ČSR a Celního ředitelství pro SSR, kterým
budou celnice podřízeny.
K § 41 až 44 (federální ministerstvo práce a sociál-
ních věcí):
Okruh působnosti federálního ministerstva
práce a sociálních věcí se vymezuje pracovněpráv-
ními vztahy, mzdovou politikou a sociální politi-
kou v širokém slova smyslu (§ 41).
K překonání současných i dlouhodobých ne-
dostatků v oblasti pracovních sil, k zajištění
trvalého rozvoje jednotné československé ekono-
miky
i k zabezpečení ekonomického vyrovnání
mezi oběma republikami z hlediska pracovních sil
a jejich hospodárného využívání jsou nezbytné
jednotné zásady pracovně právních vztahů (zejmé-
na úprav pracovní doby a pracovních podmínek)
a jednotné zásady politiky zaměstnanosti a repro-
dukce pracovních sil (§
42).
Federální ministerstvo práce a sociálních věcí
bude proto předkládat vládě ČSSR v rozsahu od-
povídajícím zákoníku práce návrhy jednotných
zásad pracovně právních vztahů. Z hlediska po-
třeb rozvoje jednotné ekonomiky československé
federace bude ministerstvo předkládat vládě ČSSR
návrhy jednotného systému regulace rozmisťování
pracovních sil, návrhy zásad politiky v oblasti za-
městnanosti, reprodukce pracovních sil a jejich
kvalifikace. Jde zejména o řešení zásadních ekono-
mických a sociálních otázek, umožňujících využití
všech zdrojů pracovních sil. S tím souvisí i stano-
vení základních tendencí rozdělení pracovních sil
do jednotlivých sektorů národního hospodářství a
jejich racionální využití na základě optimálního
růstu společenské produktivity práce a všestran-
ného rozvoje racionalizace práce podle jednotných
zásad. V rámci politiky zaměstnanosti jde rovněž
o stanovení základních principů výběru, rozmisťo-
váni, hodnocení, růstu a postupu pracovníků a mo-
tivace práce, sledujících efektivní využití pracov-
ních sil, uplatnění schopností pracovníků a rozvoj
jejich osobnosti.
Dosažení uvedených cílů také vyžaduje, aby
federální ministerstvo práce a sociálních věcí na-
vrhovalo vládě ČSSR řešení nejdůležitějších úkolů
náboru a rozmisťování pracovních sil z hlediska
federace a navrhovalo přesuny pracovních sil mezi
oběma republikami; rovněž navrhuje vládě ČSSR
řešení zásadních otázek zahraniční pracovní vý-
pomoci.
Mzdová politika náleží k oblastem celkové
hospodářské politiky, které je nutno uplatňovat
jednotně v celé federaci. To se týká způsobu re-
gulace mezd i zásadních otázek (§
43) odměňo-
vání za práci a mzdových soustav, zejména tarif-
ních mezd, které tvoří základ mzdové diferenciace.
O zásadních otázkách plánovitého mzdového vývoje
a odměňování za práci rozhodují proto federální
orgány. Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí předkládá vládě ČSSR návrhy jednotných zá-
sad usměrňování vývoje mezd, mzdových soustav,
zásad pro poskytování výhod naturální povahy a
náhrad výdajů spojených s výkonem práce a podle
směrnic vlády tyto zásady stanoví. To platí i o zá-
sadách normování spotřeby práce a mzdové kon-
troly. Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí dále vydává obecně závazné předpisy, jimiž
se stanoví mzdové tarify, druhy a výše příplatků
ke mzdám a podmínky jejich přiznávání, způsob
regulace mezd, náhrady výdajů poskytovaných pra-
covníkům v souvislosti s výkonem práce, příspěvky
při nástupu do pracovního poměru a při jeho roz-
vázání, a usměrňuje uplatňování mzdových forem.
V kterých případech mohou tyto předpisy vydávat
ostatní federální ústřední orgány a ústřední or-
gány republik, stanoví § 43 odst. 2 navrhovaného
zákona.
Federální ústřední odvětvové orgány a ústřední
odvětvové orgány republik odpovídají v oboru své
působnosti za provádění mzdové politiky v sou-
ladu s předpisy a zásadami vydanými federálním
ministerstvem práce a sociálních věcí.
Úkolem ministerstev práce a sociálních věcí
republik bude v oblastech řízených orgány repub-
lik zabezpečovat správné uplatnění mzdově poli-
tických zásad a předpisů, hodnotit a kontrolovat
jejich doržování a účinnost a provádět, popřípadě
navrhovat vládám republik opatření k odstranění
nedostatků (vůči odvětvím v přímém federálním
řízení bude tuto působnost vykonávat federální
ministerstvo práce a sociálních věcí). V rámci
této působnosti budou federálnímu ministerstvu
36
práce a sociálních věcí předkládat náměty a do-
poručení na změny a doplnění mzdových předpisů
a účastnit se na jejich přípravě.
Realizace tohoto pojetí vymezení působnosti
v oblasti mezd, důsledně sledujícího jednotnost
řízení a odstranění těžkopádnosti, komplikovaných
vztahů a duplicit, se ve svých důsledcích projeví
v dělbě práce mezi federálním ministerstvem práce
a sociálních věcí a ministerstvy práce a sociálních
věcí republik i v organizačním uspořádání, včetně
početního vybavení.
Na úseku sociální politiky (§ 44) bude fede-
rální ministerstvo práce a sociálních věcí ve spo-
lupráci s ministerstvy práce a sociálních věcí
republik vypracovávat a předkládat vládě ČSSR
návrhy na sociální opatření v rámci úkolů fede-
race, zejména v oblasti sociálního a nemocenského
zabezpečení obyvatelstva, návrhy na dlouhodobé
řešení společenského postavení starých občanů,
invalidů a občanů se změněnou pracovní schop-
ností a na řešení problémů některých skupin oby-
vatelstva, jakož i zásady pro řešení cikánské otáz-
ky z jednotného hlediska; bude zpracovávat návrhy
na řešení státní populační politiky, zabezpečení
matky a dítěte a pomoci rodinám s dětmi. Návrh
zákona pověřuje ministerstvo vydáváním někte-
rých prováděcích předpisů k zákonům o sociálním
zabezpečení. Jsou tu míněny předpisy o nárocích,
které svou povahou a významem vyžadují jednot-
nou úpravu (nároky z důchodového zabezpečení,
zabezpečení matky a dítěte, zabezpečení v nemoci
a zaopatřovací příspěvek členů rodin občanů ko-
najících službu v ozbrojených silách). Jde přitom
o použití zmocnění podle § 6 odst. 3, § 7 odst. 1,
§ 22 odst. 2, § 44 odst. 2, § 60, § 65 odst. 2 a § 143
zákona č. 101/1964 Sb., § 2 odst. 3, § 19a odst. 6,
§ 39 odst. 3, § 79 odst. 2, § 98, § 103, § 144 a
§ 145 zákona č. 103/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Dosavadní působnost Ústřední rady
Československého revolučního odborového hnutí
na úseku nemocenského pojištění pracovníků
v pracovním poměru zůstává nedotčena.
K § 45 až 50 (federální cenový úřad):
Hlavním úkolem federálního cenového úřadu
jako federálního ústředního orgánu pro oblast ce-
nové politiky je zabezpečovat jednotné státní
řízení cen v souladu se státní hospodářskou po-
litikou. Tuto úlohu plní tím, že ve spolupráci s fe-
derálními hospodářskými orgány a s cenovými
orgány republik vypracovává pro vládu ČSSR
návrhy zásad cenové politiky, směrnic pro úpravy
cen a návrhy cen a změn cen, jejichž schválení si
vláda ČSSR vyhradila.
Federální cenový úřad zpracovává v etapě pří-
pravy plánu návrhy směrnic pro vypracování plá-
nu vývoje cen a návrhy plánu vývoje cen. Na
tvorbě a zabezpečování realizace směrnic a plánů
vývoje cen se účastní odvětvové federální orgány
a za odvětví řízená orgány republik spolupracují
s federálním cenovým úřadem cenové orgány re-
publik.
jednotnost v provádění státní cenové politiky
zabezpečuje federální cenový úřad též v oblasti
legislativy. Vydává předpisy pro tvorbu a kontrolu
cen a předpisy o podrobnějším vymezení působ-
nosti při tvorbě a kontrole cen. Podrobnější vyme-
zení působnosti orgánů a organizací v tvorbě a
kontrole cen, než stanoví navrhovaný zákon, pro-
vádí federální cenový úřad na základě zásad sta-
novených vládou ČSSR.
Jako ústřední cenový orgán státní správy fede-
rální cenový úřad řídí a koordinuje uskutečňování
opatření v oblasti cen. K tomu vydává prováděcí
pokyny a směrnice v oblasti plánování a tvorby
cen. Má právo vyžadovat podklady potřebné pro
výkon své působnosti v tvorbě cen od ostatních
orgánů a organizací. Pro výkon ostatní své působ-
nosti získává podklady na základě dohody. Před-
kládání podkladů pro vypracování plánu a pro
kontrolu cen upravují zvláštní předpisy.
V oblasti tvorby cen stanoví federální cenový
úřad ceny nových výrobků a služeb a změny cen,
jejichž jednotnost je nutná z hlediska jejich vý-
znamu pro ekonomiku ČSSR. V případech vyhraze-
ných vládě ČSSR předkládá návrhy cen a jejich
změn vládě ČSSR. V tvorbě cen nových výrobků
a v provádění změn cen se počítá s účastí odvět-
vových federálních orgánů jen ve zvlášť vybraných
případech, zejména kdy výrobek a jeho cena mů-
že významněji ovlivnit technický rozvoj nebo
strukturu výroby odvětví. V těchto případech se
odvětvová ministerstva budou přímo zúčastňovat
procesu tvorby cen nebo změn cen.
Pro jednoznačné vymezení uvedené působnosti
federálního cenového úřadu při tvorbě cen, které
musí být jednotné vzhledem k jejich významu
v ekonomice ČSSR, stanoví vláda ČSSR seznam su-
rovin, výrobků, služeb, výkonů a prací, jejichž
ceny budou takto určovány.
V souladu se základní politickou direktivou
"vymezit tvorbu cen zásadně z federálního centra"
budou do tohoto seznamu zejména patřit:
a) výrobky tvořící bázi jednotné cenové hla-
diny,
b) výrobky důležité pro životní úroveň oby-
vatelstva,
c) převážně dovážené suroviny, materiály, po-
případě výrobky zejména vyžadující centrální ří-
zení cen, popřípadě použití finančních nástrojů
zahraničního obchodu,
37
d) ceny nemovitostí a platy (nájemné) za po-
užívání nemovitostí, jakož i bytových a nebyto-
vých prostor.
Vycházeje ze základních principů federativ-
ního uspořádání bude federální cenový úřad všech-
na svá závažná rozhodnutí činit po projednání
s cenovými orgány republik a bude zajišťovat
vhodný způsob informace o svých rozhodnutích.
V souladu s tím budou cenové orgány republik
zastoupeny v komisích pro tvorbu cen nových vý-
robků v případech, v kterých bude federální ce-
nový úřad tyto komise zřizovat.
Významným článkem státního řízení cen jsou
oborová ředitelství, která se zúčastní v plánování
cen, v jejich tvorbě a kontrole. Jejich působnost
bude vymezena v nižších cenových předpisech a
opatřeních federálního cenového úřadu.
Federální cenový úřad má právo přenést na
jiné orgány a na organizace část své vymezené
působnosti v případech, kdy metody tvorby cen
vytvářejí předpoklady pro objektivitu tvorby cen.
Federální cenový úřad mimoto zabezpečuje
i některé úkoly vyplývající v oblasti cen z členství
ČSSR v RVHP. Týká se to především zabezpečování
úkolů vyplývajících z připravovaného komplexního
programu socialistické hospodářské integrace, a
to v pracovní skupině pro ceny vytvořené Výkon-
ným výborem RVHP.
Pro zabezpečení jednotného postupu v cenové
kontrole prováděné orgány republik vydává fede-
rální cenový úřad jednotná pravidla. Se stejným
cílem koordinuje v oblasti cenové kontroly plány
kontrolních akcí a stanoví rozhodující úkoly. Fe-
derální cenový úřad má rovněž právo, zejména
z hlediska své vymezené působnosti v tvorbě cen,
ukládat provedení zvláštních kontrolních akcí
k ověření správnosti podkladů předkládaných mu
orgány a organizacemi jako cenovou dokumentaci
pro stanovení cen. Při uplatňování této pravomoci
musí však dbát, aby přiměřená část kapacity zů-
stala pro další úkoly kontrolních cenových orgánů.
V souladu s uvedenou působností federálního
cenového úřadu v tvorbě a provádění jednotně
státní cenové politiky cenové orgány republik
- účastní se zpracování zásad cenové politiky;
- v oblasti plánování vývoje cen se účastní
vypracování směrnic pro sestavení plánu vývoje
cen; vypracování návrhu plánu vývoje cen a za-
bezpečování jeho realizace v rozsahu národohos-
podářského plánu příslušné republiky; zpracová-
vají návrhy územních průřezů plánu vývoje cen;
-v tvorbě cen stanoví ceny a jejich změny
u výrobků a služeb, které nejsou jmenovitě uve-
deny v seznamu stanoveném vládou ČSSR a jsou
vyráběny podniky řízenými orgány republik;
- v kontrole cen se účastní na přípravě jed-
notných pravidel pro provádění kontroly cen; za-
jišťují provádění kontroly cen; zajišťují provádění
kontroly cen podle jednotných pravidel a koordi-
novaných plánů kontrolních akcí i pro federální
cenový úřad, tj. i v odvětvích řízených federál-
ními orgány; koordinují činnost zvláštních kontrol-
ních orgánů v oblasti cen;
- v legislativě se účastní na vypracování ce-
nových předpisů.
K § 51 až 54 (federální ministerstvo pro technický
a investiční rozvoj):
Vymezení působnosti federálního ministerstva
pro technický a investiční rozvoj vychází na úseku
vědeckotechnického rozvoje z toho, že na úrovni fe-
derace budou zabezpečovány především úkoly, kte-
ré mají zajistit jednotnou státní vědeckotechnickou
politiku a jednotný systém jejího řízení. Ve vztahu
k ostatním orgánům federální správy vychází pů-
sobnost tohoto ministerstva z odpovědnosti za vě-
deckotechnickou politiku v průřezu celého národ-
ního hospodářství, zatímco odvětvové orgány se na
ní podílejí z hlediska zvláštností jednotlivých od-
větví.
Činnost federálního ministerstva pro technic-
ký a investiční rozvoj bude v rozhodujících oblas-
tech jeho působnosti konkretizována zpracováním
návrhu státní vědeckotechnické politiky a navrže-
ním rozsahu a rozdělení prostředků k jejímu za-
bezpečení. Návrh státní vědeckotechnické politiky
bude sestavován na základě dlouhodobých pro-
gnóz vědeckotechnického rozvoje, jejichž zpraco-
vání bude rovněž organizovat a řídit toto minis-
terstvo. Z návrhu státní vědeckotechnické politiky
bude vycházet jednotný plán rozvoje vědy
a techniky, zahrnující úkoly základního a apliko-
vaného výzkumu a vývoje, jehož přípravu bude
řídit, návrh vypracovávat a vládě ČSSR předklá-
dat federální ministerstvo pro technický a inves-
tiční rozvoj podle zásad stanovených pro přípravu
státního plánu rozvoje národního hospodářství
ČSSR a podle zvláštních směrnic vlády ČSSR. K za-
bezpečení této činnosti bude vydávat metodické
pokyny.
Součástí jednotného plánu rozvoje vědy a tech-
niky budou i některé významné úkoly technického
rozvoje mimo programy, důležité k dosažení spo-
lečenských a hospodářských cílů v oblasti výzku-
mu a vývoje, a návrhy finančního a materiálního
zabezpečení plánovaných potřeb rozvoje vědy a
techniky.
Federální ministerstvo pro technický a inves-
tiční rozvoj bude řídit a koordinovat postup za-
jišťování státních programů a některých úkolů
38
technického rozvoje mimo programy, schválených
vládou ČSSR a financovaných ze státního rozpočtu
federace, a rozhodovat o formě úhrady nakládá
na řešení těchto úkolů, konkrétné o tom, zda úkol
bude financován - v souladu s obecně platnými
předpisy - formou dotace nebo na základě úhra-
dy faktur, zda bude dotace podílová a v jaké výši,
jakým způsobem bude stanovován podíl výrobních
organizací na nákladech řešení apod. Neoddělitel-
nou součástí řízení je sledování průběhu plnění
a kontrola hospodárného využívání prostředků.
Programy základního výzkumu bude zpraco-
vávat Československá akademie věd ve spolupráci
s federálním ministerstvem pro technický a inves-
tiční rozvoj, státní programy výzkumu (aplikova-
ného) a vývoje bude zpracovávat federální mi-
nisterstvo pro technický a investiční rozvoj ve
spolupráci s Československou akademií věd. Tímto
způsobem bude na jedné straně zajištěna dělba
práce a odpovědnosti a na druhé straně soulad
mezi oběma druhy programů.
V souladu s odpovědnosti za jednotnou státní
vědeckotechnickou politiku bude federální minis-
terstvo pro technický a investiční rozvoj ve spolu-
práci s ostatními federálními orgány, zejména se
Státní plánovací komisí, s federálním minister-
stvem financí a s orgány republik, zpracovávat zá-
sady jednotného řízení, výzkumu a vývoje při
respektování obecných zásad řízení.
Federální ministerstvo pro technický a inves-
tiční rozvoj bude také odpovídat za rozvoj jednot-
né soustavy výzkumných a vývojových pracovišť
a bude zabezpečovat jejich jednotnou registraci.
V působnosti tohoto ministerstva bude rovněž
vypracování koncepce mezinárodní spolupráce
v oblasti vědeckého i technického rozvoje (včetně
licenční politiky, technické pomoci a jejího zabez-
pečení). Ministerstvo bude tuto spolupráci řídit
a organizovat a bude také připravovat uzavírání
mezinárodních dohod o ní.
Uskutečňování jednotně investiční politiky
v zásadních věcech, jejímž výrazným projevem je
zejména rozhodování vlády ČSSR o jednotných
podmínkách pro zabezpečování přípravy, realizace
a vyhodnocování investičního procesu a o inves-
ticích federálního významu, stanovených národo-
hospodářskými plány, zahrnuje rozsáhlý soubor
vzájemně spjatých a podmíněných činností a opa-
tření technicko ekonomických, právních i organi-
začních, teoretických i praktických.
Na úseku plánování bude patřit do působnosti
federálního ministerstva pro technický a investiční
rozvoj především zpracování komplexních tech-
nickoekonomických podkladů pro koncepci státní
investiční politiky a návrhy koncepce státní bytové
politiky, včetně územně technických koncepcí. Zde
půjde také o zpracování dokumentace odůvodňu-
jící doplnění koncepcí investičního rozvoje o kon-
cepce rozvoje podmiňujících oborů nebo investic
veřejného charakteru a o závěry expertizní čin-
nosti na vybraných stavbách federálního významu
a z nich vyplývající opatření. Dále zde půjde o do-
kumenty vyjadřující územně technické vlivy, pod-
miňující realizaci staveb, jejichž význam přesahuje
rámec republik, nebo o koncepci rozvoje území,
ovlivňující hospodářský rozvoj v celé ČSSR. Na
úseku plánovací činnosti bude důležitou složkou
působnosti ministerstva též vypracování státního
plánu projektových prací (včetně typizace).
Pojem bytové politiky je sice již zčásti obsa-
žen v pojmu investiční politiky, ale obsahuje na-
víc řadu společenských aspektů, které je nutno
koordinovat společně s investiční výstavbou z jed-
noho místa.
Na úseku expertizní činnosti bude federální
ministerstvo pro technický a investiční rozvoj pro-
vádět kromě expertizy územních podkladů, jejichž
význam přesahuje rámec republik, především kom-
plexní expertizu rozhodujících staveb určených
vládou ČSSR a sledování a vyhodnocování průběhu
realizace investic federálního významu ve federál-
ně řízených odvětvích. Tím nebude dotčena působ-
nost odvětvových orgánů, které budou plně odpo-
vídat za realizaci investic (přípravu návrhů plánů,
činnost ústředního investora atd. ), kdežto fede-
rální ministerstvo pro technický a investiční roz-
voj bude jen sledovat a vyhodnocovat průběh
realizace, aby vláda ČSSR mohla na základě sou-
hrnných zpráv z federálně řízených odvětví kon-
trolovat postup výstavby federálního významu a
činit příslušná opatření.
Do působnosti federálního ministerstva pro
technický a investiční rozvoj bude patřit také me-
zinárodní spolupráce v oblasti investiční výstavby
a životního prostředí.
Federální ministerstvo pro technický a inves-
tiční rozvoj bude též navrhovat vládě ČSSR zásady
jednotného řízení technické politiky pro rozvoj vý-
robní a materiálové základny stavebnictví. Půjde
o koordinační úkoly k zabezpečení jednotného po-
stupu v těch otázkách technické politiky, kde by
rozdílný postup v republikách znemožňoval inte-
graci nebo vzájemnou pomoc republik (např. v pa-
nelové výstavbě bytů, v některých otázkách typů,
standardů apod. ).
Rozsáhlá činnost federálního ministerstva pro
technický a investiční rozvoj na úseku legislativy
se bude týkat především právních úprav přípravy,
provádění a vyhodnocování investic (včetně kom-
plexní expertizy, standardizace a typizace ve vý-
stavbě, věcné stránky technických norem pro
výstavbu a úprav projektové, inženýrské a inves-