39

torské činnosti). Zde půjde zejména o stanovení
zásad vymezujících účel, obsah a rozsah územně
technické a projektové přípravy, její rozdělení na
stupně a postup orgánů a organizací při jejím
zadávání, zpracování a schvalování, včetně jednot-
ného systému metodického řízení činnosti projek-
tových a inženýrských organizací, o stanovení
zásad vymezujících povinnosti všech účastníků vý-
stavby a o způsob uplatňování sankcí při jejich
neplnění. Předmětem legislativní činnosti minis-
terstva bude také úprava rozpočtování a určování
ekonomické efektivnosti investic a její kvality.

Předpisy. vydávané federálním ministerstvem
pro technický a investiční rozvoj budou připravo-
vány tak, aby umožňovaly orgánům republik apli-
kovat je podle jejich podmínek.

Ustavení Úřadu pro patenty a vynálezy a
Úřadu pro normalizaci a měření jako federálních
ústředních orgánů státní správy a jejich podřízení
ministru ČSSR pro technický a investiční rozvoj je
odůvodněno tím, že obsahem jejich činnosti je
jednotné celostátní zajišťování důležitých zájmů
v oblasti vědeckotechnické politiky. Postavení a
působnost obou těchto úřadů budou upraveny
zvláštními předpisy.

Zřízení Československé komise pro atomovou
energii jako federálního orgánu státní správy, pod-
řízeného ministru ČSSR pro technický a investiční
rozvoj a navazujícího na dosavadní Českosloven-
skou komisi pro atomovou energii, zřízenou usne-
sením vlády č 82/1967, je odůvodněno mimořád-
nou náročností přípravy a zabezpečení realizace
československého jaderného programu. Úkoly,
které bude komise v rámci jednotné státní vědec-
kotechnické politiky řešit, vyžadují kolektivního
a vysoce odborného posuzování a musí být zajišťo-
vány na úrovni federace jednotnou koncepcí a jed-
notným systémem řízení. Komise bude složena
z představitelů vědecké, průmyslové a centrální
sféry. Také Československá komise pro atomovou
energii bude ve svém oboru činnosti zabezpečovat
úkoly mezinárodní spolupráce.

K § 55-66 (federální ministerstvo hutnictví a
strojírenství a federální ministerstvo paliv a ener-
getiky)

Navrhovaný zákon vymezuje působnost těchto
federálních ministerstev při výkonu státní správy
federace. Jejich předním úkolem je spoluvytvářet
státní hospodářskou politiku a organizovat na
svých úsecích její provádění.

V souladu se zásadami státní hospodářské po-
litiky určují tato ministerstva celkový směr prů-
myslové politiky resortu a ve vztahu k podnikové
sféře vystupují jako výlučný orgán komplexního
hospodářského řízení. Vyvíjejí řídící a koordinující

činnost a vydávají ve své působnosti na základě
zmocnění obsažených v příslušných zákonech obec-
ně závazné právní předpisy.

Jako odvětvová ministerstva spolupracuji
s průřezovými a ostatními ústředními federálními
orgány státní správy a v příslušných oblastech
též s orgány republik při vytváření podmínek pro
rozvoj národního hospodářství ČSSR. Plní úkoly
na úseku národohospodářského plánování podle
zvláštních předpisů, zabezpečují realizaci a kon-
trolu plnění plánů a řídí odbyt a zásobování. Řídí
přípravu a zabezpečují realizaci investiční výstav-
by, včetně posuzování, schvalování a sledování
vybraných investičních akcí. Zpracovávají zásady
a řídí technickou politiku a v rámci vydělených
finančních prostředků rozhodují o jejich použití
na financování státních a resortních výzkumných
úkolů.

Obě tato federální ministerstva zpracovávají
návrhy koncepcí a realizace zapojení odvětví a
oborů do mezinárodní dělby práce. V rámci celo-
státních zásad řídí cenovou politiku a plánování
vývoje cen; zpracovávají a projednávají návrhy
koncepcí cenového vývoje v odvětví a návrhy plá-
nů vývoje cen spolu s návrhy na formy cenově
regulace, provádějí a předkládají analýzy vývoje
a působení cen a podílejí se přímo na tvorbě cen.
Zúčastňují se zpracování jednotné koncepce vývoje
mezd z hlediska odvětví a přípravy odvětvových
mzdových soustav, podle obecně závazných práv-
ních předpisů zabezpečují v oborech své působnosti
regulaci a kontrolu mezd, usměrňují používání
mzdových forem a v rozsahu zmocnění vydávají
odvětvové mzdové předpisy. V souladu se stanove-
nými jednotnými zásadami a s úkoly plánu zabez-
pečují hospodárné využití a rozmístění pracovních
sil a úpravy pracovních podmínek v resortu.

Při provádění finanční politiky vypracovávají
koncepce a návrhy finančních plánů a rozpočtů
resortů, provádějí jejich rozpisy a pečují o tvorbu
finančních rezerv, které slouží k provádění selek-
tivní finanční politiky v odvětvích. Provádějí re-
distribuci finančních prostředků mezi podřízenými
výrobními hospodářskými jednotkami a rozepisují
podřízeným organizacím limity úvěrů.

Obě ministerstva odpovídají rovněž za rozvoj
jim svěřené výrobně technické, vývojové, projekční
a vědeckovýzkumné základny. Při vytváření stát-
ních organizací a při organizačním uspořádání vý-
robně technické základny do výrobních hospodář-
ských jednotek v jednotlivých odvětvích jimi
řízeného průmyslu projednávají tato opatření
s příslušnými orgány republik tak, aby bylo i na
tomto úseku dosaženo maximálního souladu zájmů
obou republik se zájmy československé federace.
Řešení rozporových případů vyhrazuje navrhovaný
zákon vládě ČSSR.


40

Základním úkolem federálního ministerstva
hutnictví a strojírenství je pečovat v souladu se
státním plánem rozvoje národního hospodářství
ČSSR o uspokojování celospolečenských potřeb vý-
robky a výkony organizací v oboru působnosti re-
sortu. Důležitou součástí průmyslové politiky
ministerstva je řízení vnitroodvětvových a mezi-
odvětvových vztahů, zejména ve sféře oběhu zboží,
vývoje dodávek a struktury výroby. Federální mi-
nisterstvo hutnictví a strojírenství vydává předpisy
pro výrobu a zpracování výbušin (třaskaviny, py-
rotechnické sloze, výbušné předměty), pokud jde
o jejich výrobu a zpracování v resortu. Tato pů-
sobnost se opírá o ustanovení § 6a vládního naří-
zení č. 20/1954 Sb. ve znění zákona č. 61/1965 Sb.,
kterým se doplňují předpisy o organizaci státní
báňské správy. Vzhledem k významu využití tu-
zemských zdrojů kovového odpadu pro průmyslo-
vou výrobu odvětví hutnictví vydává příslušné
právní předpisy i na tomto úseku. Zvláštní opráv-
nění ministerstva je vyjádřeno na úseku oběhu
drahých kovů, hospodárného nakládání s nimi, zvy-
šování technické úrovně výroby a ochrany zájmů
spotřebitelů.

Působnost federálního ministerstva paliv a
energetiky konkretizuje ustanovení § 56 navrho-
vaného zákona na úseku národohospodářského
plánování a na úseku průmyslově politiky resortu
při racionálním využívání palivoenergetické zá-
kladny státu. Přitom se ministerstvo opírá o kom-
plexní bilance palivoenergetické základny, které
výhledově plánují a zajišťují všechny palivoener-
getické zdroje s cílemi dosáhnout náležitý předstih
v rozvoji palivoenergetické základny jako závazné
podmínky efektivního rozvoje republik. K tomu cíli
je zaměřena technická, investiční, cenová i mzdo-
vá politika resortu, jakož i působnost tohoto mi-
nisterstva v oblasti zahraničních vztahů.

Federální ministerstvo paliv a energetiky ko-
ordinuje rozvoj teplárenství a zásobování národ-
ního hospodářství teplem (vyhláška č. 38/1963 Sb.,
o zřizování a provozování zařízení pro výrobu a
rozvod tepla).

V § 57 je vyjádřena zvláštní působnost fede-
rálního ministerstva paliv a energetiky na úseku
radioaktivních surovin, která je dána jednak cha-
rakterem těchto surovin, jednak tím, že chybí
zmocnění k úpravám na tomto právním úseku. Vy-
hláška č. 9/1967 Sb., o projektování a financování
geologických prací, se totiž nevztahuje na geolo-
gické práce prováděné v uranovém průmyslu.

V § 58 se zmocňuje federální ministerstvo pa-
liv a energetiky v souladu s ustanovením čl. 24
odst. 2 písm. e) zákona č. 143/1968 Sb., o česko-
slovenské federaci, ke zpracovávání zásad ochrany
a využití nerostného bohatství v jím řízených od-
větvích. V rámci této působnosti upravuje otázky

klasifikace a evidence zásob ložisek palivové zá-
kladny.

Státní energetická inspekce, která dbá o zvý-
šení úrovně hospodaření všemi druhy paliv a ener-
gií, se podřizuje federálnímu ministerstvu paliv a
energetiky (§ 59). Do působnosti federálního mi-
nisterstva paliv a energetiky není zahrnuta oblast
geologie.

K § 67 až 70 (federální ministerstvo zemědělství
a výživy):

Problematika zemědělství a potravinářského
průmyslu vyžaduje, aby v rámci federace byla
státní politika na tomto úseku uskutečňována po-
dle jednotných zásad. Federální ministerstvo ze-
mědělství a výživy se proto zaměří ve své činnosti
hlavně na tvorbu náplně zásad této politiky ve
svém odvětví. Půjde přitom převážně o koncepční
řešení v jednotlivých úsecích zemědělské výroby
(rostlinná výroba, živočišná výroba, mechanizace,
chemizace apod. ) a potravinářského průmyslu
(masný průmysl, průmysl mléčné výživy, pekáren-
ství, pivovarnictví apod. ), jakož i služeb pro ně.
Při tvorbě koncepcí bude se ministerstvo opírat
o technickoekonomické koncepce rozvoje těchto
úseků, zpracované v republikách, a bude úzce spo-
lupracovat s ministerstvy zemědělství a výživy re-
publik (§ 68).

Federální ministerstvo zemědělství a výživy
bude v rámci své působnosti zpracovávat plán roz-
voje vědy a techniky za odvětví zemědělství a vý-
živy a odpovídat za zpracování návrhů vybraných
akcí z oblasti vědecké, technické a investiční poli-
tiky ve svěřeném odvětví, důležitých pro celou fe-
deraci a zabezpečovaných dotacemi nebo subven-
cemi ze státního rozpočtu.

Jedním ze základních úkolů federálního minis-
terstva zemědělství a výživy je zpracování jednot-
ných zásad ekonomických nástrojů v zemědělství
a ve výrobě potravinářského zboží (§ 69). To je
odůvodněno zvláštnostmi zemědělské výroby a po-
třebou řešit problematiku komplexně. Návrh zásad
soustavy těchto nástrojů v zemědělství a potravi-
nářském průmyslu bude zahrnovat problematiku
nákupních cen, cenových příplatků a ostatních ná-
strojů úhrady, jako jsou subvence, dotace a inter-
vence; nebude se týkat daní, odvodů a poplatků.

V podmínkách federativního uspořádání Česko-
slovenské socialistické republiky má mimořádný
význam zebezpečení a správná funkce jednotného
socialistického trhu ze strany federace. Proto pří-
sluší federálnímu ministerstvu zemědělství a výživy
zabývat se problematikou zabezpečování rovnováž-
ného stavu na trhu zemědělskými a potravinářský-
mi výrobky, se zvláštním zřetelem k zahraničnímu


41

obchodu. V rámci své působnosti bude toto fede-
rální ministerstvo též řešit i otázky systému ná-
kupu zemědělských a potravinářských výrobků.
Bude též zajišťovat realizaci vládou ČSSR přijatých
opatření na tomto úseku.

V rámci působnosti vyjádřené v § 69 písm. b)
bude federální ministerstvo zemědělství a výživy
sledovat plnění (tvorba i rozdělování) závazných
bilancí státních fondů masa, obilovin a centrálního
fondu krmiv. Z této působnosti také vyplývá pro
toto ministerstvo oprávnění navrhovat vládě ČSSR
opatření k odstranění hrozících nebo vzniklých
nesrovnalostí mezi zdroji, zásobami nebo potřeba-
mi a závaznými bilancemi zmíněných výrobků,
včetně návrhu změn závazných bilancí. Federální-
mu ministerstvu zemědělství a výživy bude příslu-
šet též vydávání zásad pro hospodaření s krmivy
z centrálních fondů krmiv. Je samozřejmé, že při
této své činnosti nebude federální ministerstvo ze-
mědělství a výživy nahrazovat nebo obcházet ani
řídící orgány státní správy republik ani orgány
hospodářského řízení.

Důležitou součástí činnosti tohoto ministerstva
je i péče o vybavení celého odvětví zemědělství a
výživy technikou a jinými důležitými materiálními
prostředky; tato činnost nabývá na významu pře-
devším v souvislosti s rozhodnutím o řízení někte-
rých průmyslových odvětví federálními orgány, ze-
jména odvětví strojírenství.

Federální ministerstvo zemědělství a výživy
bude též pečovat o přípravu návrhu zákonů z ob-
lasti zemědělství, které ústavní zákon svěřuje fede-
raci (zákon o veterinární péči, zákon o ochraně
půdního fondu atd.).

Na federální ministerstvo zemědělství a výživy
se také přenáší zmocnění vydávat předpisy o vete-
rinární a rostlinolékařské ochraně ve vztahu k za-
hraničí, vyhlašovat seznam škůdců vnitřní karan-
tény a povolovat výrobu prostředků na ochranu
rostlin, jakož i jejich dovoz a uvádění do oběhu
(§ 70).

Vzhledem ke specifickým podmínkám, za nichž
pracují a jsou řízeny zemědělské závody v oboru
působnosti federálního ministerstva národní obra-
ny, bude federální ministerstvo zemědělství a vý-
živy dbát, aby věcné problémy, které by mohly
mít na tyto závody dopad, byly řešeny v dohodě
s federálním ministerstvem národní obrany.

K § 71 až 76 (federální ministerstvo dopravy):

Dopravní soustavu ČSSR tvoří všechny do-
pravní organizace a zařízení, jejichž prostřednic-
tvím se realizuje přeprava nákladů a osob bez
ohledu, zda je přeprava jejich hlavní nebo ve-
dlejší činností, i individuální motorismus.

Jejím prostřednictvím se v celospolečenském
reprodukčním procesu uskutečňuje vzájemná vý-
měna nákladů ve sféře oběhu uvnitř státu i mezi
státy. Mimoto plní funkci v obranném systému
státu a je důležitým činitelem v rozvoji životní
úrovně obyvatelstva.

S ohledem na organizační členitost dopravní
soustavy, vysokou fondovou náročnost a společen-
skou funkci směřující k optimálnímu uspokojování
potřeb národního hospodářství je třeba rozvoj a
činnost dopravní soustavy koordinovat a plánovité
usměrňovat.

Dopravní politika v rámci národohospodářské
politiky formuluje cíle společnosti v oblasti do-
pravy a stanoví soustavu ekonomických a mimo
ekonomických nástrojů a norem.

K rozpracování těchto zásad dochází v koncep-
cích jednotlivých oborů dopravy a především od-
větví dopravy jako celku. Proto je nezbytné, aby
koncepce měly závazný charakter především ve
vztahu k národohospodářským střednědobým plá-
nům.

Rozvinutý zahraniční obchod, zejména inte-
grace v rámci RVHP, vyžadují zapojení českoslo-
venské dopravy do mezinárodního dopravního sy-
stému, a to i z hlediska budoucího vývoje dopravy.
Vedle otázek koncepčních má federální minister-
stvo dopravy úkoly vyplývající z realizace meziná-
rodní dělby práce v československé dopravě.

K základním prostředkům zabezpečujícím plně-
ní záměrů státní dopravní politiky patří národo-
hospodářský plán.

Vychází se přitom z koncepce společné působ-
nosti československé federace a republik a posí-
lení vlivu federace tak, že hospodářské řízení že-
lezniční dopravy, civilního letectví, dálnic a říční
dopravy se svěřuje do působnosti federálního mi-
nisterstva dopravy, což se promítá i do jeho působ-
nosti na úseku plánování.

Jako součást státního federálního centra bude
federální ministerstvo dopravy plnit též úkoly,
které vyplývají pro celé odvětví dopravy z působ-
nosti federace na úseku státní technické a inves-
tiční politiky, finanční politiky, cenové politiky,
mzdové a sociální politiky i na úseku mezinárod-
ních vztahů a mezinárodní dělby práce.

Zvlášť je v § 72 zakotvena působnost federál-
ního ministerstva dopravy v tarifní politice. Na-
vrhování a vyhlašování vnitrostátních tarifů po je-
jich schválení vládou ČSSR, popřípadě federálním
cenovým úřadem se svěřuje do působnosti federál-
ního ministerstva dopravy se zřetelem na speci-
fický charakter tvorby cen v dopravě. Převážným
činitelem při tvorbě mezinárodních tarifů jsou me-
zinárodní dopravní úmluvy, a proto jejich stano-
vení je v působnosti federálního ministerstva do
pravý.


42

V § 73 se vyjadřuje působnost federálního mi-
nisterstva dopravy vydávat právní předpisy k pro-
vedení zákonů upravujících základní právní vztahy
v jednotlivých oborech dopravy k zajištění jednot-
né právní úpravy v odvětví dopravy.

V oblasti hospodářského řízení vychází navr-
hované ustanovení § 74 z nutnosti posílení vlivu
federace na ty obory dopravy, kde spojení hospo-
dářské řídící činnosti i státní správy do jednoho
centra je dáno už samou povahou provozu nebo
mezinárodně politickými aspekty.

V oboru železniční dopravy je nutnost jednot-
ného centrálního řízení v obou směrech předurčo-
vána především tím, že železniční doprava tvoří
základní článek dopravní soustavy, a to jako jed-
notný, technologicky uzavřený provozní hospodář-
ský systém s jednotným vztahem k přepravcům,
ostatním dopravám a cizím železničním správám,
že železniční provoz je organizován jednotně na
celé síti bez ohledu na hranice republik a že věci
výkonu státní správy a státního dozoru se zřetelem
ke specifickému charakteru železniční dopravy
úzce souvisí s hospodářskými opatřeními a je často
obtížné vymezit hranice rozhodování z úrovně stát-
ního orgánu a orgánu podnikové sféry.

Mezinárodní charakter civilního letectví a
bezpečnost leteckého provozu vyžadují jednotnou
úpravu a řízení civilního letectví a jednotně řízený
a koordinovaný rozvoj, který zajišťuje unifikaci
provozních a technických pravidel, jednotnost prin-
cipů dopravní politiky a návaznost zabezpečova-
cích systémů civilního letectví na systémy meziná-
rodní a jejich slučitelnost s československým sy-
stémem vojenského letectví.

Zvláštní postavení dálnic v silniční síti ČSSR
plně odůvodňuje, aby jejich plánování, investování
i správa včetně údržby byly řízeny z úrovně fede-
rálního ministerstva dopravy.

Silniční hospodářství kromě dálnic zůstává
v dosavadní působnosti republikových orgánů, stej-
ně jako silniční doprava a městská doprava.

V oboru říční dopravy svěřuje se do působ-
nosti federálního ministerstva dopravy řízení
podniků říční dopravy, pokud obstarávají též za-
hraniční přepravu, vzhledem k tomu, že u těchto
podniků zahraniční přeprava převažuje nad vnitro-
státní přepravou a je nutno při ní respektovat me-
zinárodně politické aspekty. Jsou to Českosloven-
ská plavba labsko-oderská, n. p. a Československá
plavba dunajská, n. p.; místní podniky lodní do-
pravy zůstávají v rámci působnosti národních vý-
borů.

Státní správu a státní dozor podle § 76 vyko-
nává federální ministerstvo dopravy v těch oborech
dopravy, v nichž má hospodářské řízení; pro obor
dopravy námořní vykonává státní správu a státní

odborný dozor ve funkci námořního úřadu ČSSR ve
smyslu zákona č. 61/1952 Sb., o námořní plavbě.

Působnost národních výborů ve věcech drah
městských a drah zvláštního určení (lanovky) po-
dle zákona č. 51/1964 Sb., o drahách, zůstává ne-
dotčena.

K § 77 až 80 (federální ministerstvo spojů):

Československé spoje, tvořené jednotnou sítí
pošt a jednotnou telekomunikační sítí, zabezpečují
pro socialistickou společnost přemisťování zpráv,
zásilek, peněz a hromadných informací na území
československé federace v návaznosti na světovou
poštovní a telekomunikační síť.

Činnosti spojů se realizují jednotnou techno-
logií a technikou v jednotných ekonomických pod-
mínkách, a tím je dána i nezbytnost jejich centrál-
ního řízení. Tato skutečnost je rozvedena v § 77
až 80 navrhovaného zákona.

Všechna spojová zařízení, včetně místních spo-
jových zařízení, jsou nedílnými součástmi celostát-
ních sítí pošt a telekomunikací, a proto těž nedíl-
nými součástmi celé soustavy spojů. Proto je
k zabezpečení celkové proporcionality této sou-
stavy rozvoj spojových sítí a zařízení na kterémko-
liv místě kapacitně, územně a časově koordinován.
To vyjadřují ustanovení § 78, kterými jsou zabez-
pečeny jednotné rozvojové koncepce, investiční
politika, vědeckotechnický rozvoj a vztahy celého
odvětví k národohospodářským plánům.

Úkony a služby, které československé spoje
pro společnost obstarávají, jsou zpravidla úplatně;
i když výše úplat (tarifů) je v podstatě specifickou
cenovou problematikou, musí se řídit obecnými zá-
sadami regulace cen; úprava mezinárodních tarifů
vychází z mezinárodních dohod.

Na pracovněprávním a mzdovém úseku fede-
rální ministerstvo spojů zejména řídí jednotné
použití mzdových úprav a zabezpečuje proporcio-
nální rozmisťování pracovníků v resortu a jejich
výchovu.

V ustanovení § 79 se vyjadřuje působnost fe-
derálního ministerstva spojů normativně upravovat
provoz pošt a telekomunikací a další činnosti na
něj navazující nebo jej doplňující (doprava, výro-
ba, stavební a montážní práce, obchodní činnosti,
projektování, výzkumné a vývojové úkoly aj. ).
Tato působnost vychází ze základních předpisů
v oblasti spojů, tj. z poštovního zákona č. 222/1946
Sb. a ze zákona č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích,
a zahrnuje i úkoly na úseku státní správy, včetně
konkrétního rozhodování.

Z poštovního zákona vychází oprávnění vydá-
vat poštovní známky a jiné poštovní ceniny.


43

Ze specifičnosti spojových činností vyplývá, že
celá soustava spojů je jednotným technologicky a
technicky uzavřeným systémem, jehož vnitřní orga-
nizační útvary jsou hospodářsky nesamostatnými
články, i když ve vymezených činnostech a funk-
cích vystupují vlastním jménem. Proto federální
ministerstvo spojů řídí a organizuje integrovanou
soustavu spojů (pošt a telekomunikací) na celém
území ČSSR a je i ústředním orgánem hospodář-
ského řízení odvětví spojů.

Bezprostřední styk všeho obyvatelstva, státní
správy i hospodářství se zařízeními spojů vyžaduje
vycházet též ze zájmů a potřeb republik jak při
stanovení druhů služeb, tak i při rozvoji a rozmis-
ťování zařízení a při určování doby jejich přístup-
nosti (pohotovosti).

Zájmy a potřeby republik v oblasti spojů bu-
dou zajišťovány ve státních plánech rozvoje ná-
rodního hospodářství ČSSR a ve státních rozpo-
čtech federace; vlády republik budou uplatňovat
své potřeby při projednávání návrhů těchto plánů
a rozpočtů.

K zajištění účinného řízení soustavy federální
ministerstvo spojů zřizuje a řídí kromě specializo-
vaných orgánů a organizací ústřední ředitelství
spojů, která budou vykonávat správní a hospodář-
ské funkce na území republik v rozsahu stanove-
ném federálním ministerstvem spojů.

K § 81 až 84 (Výbor lidové kontroly Českosloven-
ské socialistické republiky):

Do navrhovaného zákona byla pojata též usta-
novení o působnosti Výboru lidové kontroly Česko-
slovenské socialistické republiky, který má být zá-
roveň zřízen jako federální ústřední orgán státní
správy na úseku kontroly. Upevnění kontrolních
funkcí socialistického státu vyžaduje, aby vedle
toho, že všechny státní orgány ve svých řídících
a kompetenčních okruzích vykonávají řádně své
kontrolní úkoly, pracoval ještě jako specializovaný
orgán Výbor lidové kontroly Československé socia-
listické republiky, napojený přímo na vládu ČSSR
a v čele s členem vlády. Výbor lidové kontroly
Československé socialistické republiky bude podle
zásadních pokynů vlády ČSSR a především pro ni
provádět kontrolu tak, jak se pro realizaci celkové
státní politiky státu bude jevit účelně.

Podle návrhu na změnu a doplnění ústavního
zákona o československé federaci má být kontrola
zařazena do společné působnosti ČSSR a obou re-
publik. Kompetence Výboru lidové kontroly ČSSR
je tedy konstruována tak, aby vycházela z působ-
ností svěřených na tomto úseku ústavním zákonem
federaci a aby působnosti výboru zároveň odpoví-
daly působnostem ostatních federálních orgánů
státní správy.

V těchto souvislostech je třeba chápat i usta-
novení o tom, že federální kontrola má být vyba-
vena právem kontrolovat provádění takových
realizačních aktů vlád republik, které jsou prove-
dením zásadní směrnice vlády ČSSR, vydané v její
působnosti [§ 82 písm. b)], i to, že návrh zákona
vytváří předpoklady pro společné akce federálních
orgánů a orgánů republik na úseku kontroly [§ 83
písm. b)].

K § 85 až 91 (společná a závěrečná ustanovení):

V těchto ustanoveních se především dává
právní podklad pro vydání statutů federálních mi-
nisterstev, v nichž budou podrobněji vymezeny je-
jich úkoly a zásady jejich činnosti a organizace
(§ 85 odst. 1) a pro dohodu vlády ČSSR s vládami
republik o tom, které ústavy a zařízení (rozpočtové
a příspěvkové organizace) budou podřízeny jed-
notlivým federálním ministerstvům (§ 85 odst. 2).

V § 86 se právně vyjadřuje zásada, že stavy
pracovníků federálních ústředních orgánů se mají
přiměřeně skládat z pracovníků obou republik,
která odpovídá ústavně zakotvenému principu rov-
noprávnosti obou národů.

Působnost vydávat podrobnější předpisy o pod-
nikovém rejstříku a o způsobu vedení rejstříků
obchodních a společenstevních náležela podle do-
savadního znění § 393 hospodářského zákoníku za
dřívějšího státoprávního uspořádání ministerstvu
spravedlnosti. V souladu s působností federace na
tomto úseku, jak vyplývá z čl. 24 ústavního zákona
o československé federaci, svěřuje se tato působ-
nost ustanovením § 87 navrhovaného zákona vládě
ČSSR.

Ustanovení § 89 obsahuje úpravu přechodu
práv a povinností z pracovněprávních vztahů, ob-
vyklou při změnách v organizaci státních orgánů.

V Praze dne 14. listopadu 1970

Předseda vlády

Československé socialistické republiky
dr. Štrougal v. r.

StT l - 35908-70


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP