Čtvrtek 18. října 1973

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci Nezvalovi. Slovo má poslanec Brož.

Poslanec Josef Brož: Vážené soudružky a vážení soudruzi, vážená Česká národní rado! Výbor ČNR pro zemědělství a výživu zaměřil svou pozornost při projednávání zprávy o stavu socialistické zákonnosti v ČSR kromě otázek ochrany majetku v socialistickém vlastnictví a snižování hospodářské kriminality na dodržování protipožárních předpisů a opatření a na dodržování předpisů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Obě dvě tyto sféry jsou velmi významné nejenom rozsahem škod, ke kterým zde dochází, a které jsou způsobovány našemu národnímu hospodářství, ale i tím, že jsou ve hře hodnoty daleko vyšší, jako je zdraví a životy lidí. O jak vysoké škody jde, ukáži na několika málo číslech. Za posledních deset let, tj. za léta 1963 až 1972, bylo v zemědělství zaznamenáno 13 497 požárů, při nichž ztráty na hodnotách dosáhly výše 330 mil. Kčs. Takto vyčíslené škody neobsahují následné škody, které jsou ještě daleko vyšší. V lesním hospodářství ČSR za poslední tři roky, tj. v letech 1970 až 1972 vzniklo 1 430 lesních požárů s přímou škodou asi 8 mil. Kčs.  

Obdobně je tomu i pokud jde o pracovní úrazy a nemoci z povolání. Jen v jednotných zemědělských družstvech za rok 1972 bylo vykázáno přes 30 tisíc úrazů, z toho 67 smrtelných. Každý den bylo v JZD vyřazení 2 084 pracovníků z výrobního procesu v důsledku úrazů. Vyčíslitelné ekonomické škody, které tyto úrazy způsobily, představují za jediný rok částku asi 314 mil. Kčs; o škodách na životě a zdraví, které jsou nenahraditelné, ani nemluvím. A to zemědělství nepatří k odvětvím, kde by i přes vysoký průměrný věk pracovníků, veliké procento žen /zhruba 50 %/a rychle rostoucí rozsah techniky a jejího podílu na pracovních procesech musela být úrazovost nadprůměrná, spíše naopak.

Je třeba také zdůraznit, a průzkumy poslanců našeho výboru to plně potvrdily, že řada nedostatků v dodržování protipožárních předpisů, bezpečnostních předpisů o ochraně zdraví při práci byla v zemědělství, potravinářském průmyslu, lesním a vodním hospodářství odstraněna a stav na jednotlivých podnicích, závodech a pracovištích se značně zlepšil.

Přesto však přetrvává mnoho nedostatků. V řadě případů se dosud protipožární předpisy a opatření podceňují a k plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 18/1958 Sb. a vyhlášky 106/1959 Ú. l. se přistupuje mnohdy formálně a nedůsledně. Značný počet požárních techniků v zemědělských, lesních a potravinářských podnicích nemá pro výkon této funkce potřebné kvalifikační předpoklady. Na některých podnicích nebyl dosud dostatečně přesně vymezen rozsah jejich práv, povinností a odpovědnosti.

Řada nedostatků se projevuje v materiálně technickém a organizačním zabezpečení požární ochrany. Jde zejména o doplňování, výměnu a opravy hasicích přístrojů, budování a opravy bleskosvodů. Od letošního roku přezkušování bleskosvodů v zemědělství je svěřené STS, ale výstavba nových zůstává nadále problémem. Nechybí ani případy, že vedoucí podniků se formálně zbavují odpovědnosti tím, že bleskosvody nebo hasicí přístroje objednají a objednávku pečlivě archivují pro případ, že by jim něco v tomto směru bylo vytýkáno. Tyto nedostatky by měly výkonné orgány urychleně odstranit.

Podle mého názoru je také nutné, aby předpisy o protipožární ochraně, bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, práva, povinnosti a odpovědnost, které z nich vyplývají, byly všude začleněny do systému výchovy vedoucích hospodářských pracovníků, a aby součástí hodnocení výsledků ve výrobě a hospodaření na všech stupních řízení se stalo bezpodmínečně i hodnocení dosaženého stupně v péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci a v požární ochraně.

Chtěl bych také upozornit na to, že do zemědělství - také do lesního hospodářství a do podniků potravinářského průmyslu - je dodávána řada strojů a technologického zařízení s nízkou úrovní pokud jde o bezpečnost a ochranu zdraví při práci; řada z nich nevyhovuje ani československým státním normám.

Státní zkušebny musí věnovat této otázce více pozornosti a nepřipustit do výroby a prodeje stroj či zařízení, neodpovídající po této stránce.

Také vládní orgány, tj. především jednotlivá ministerstva, by neměla připouštět další výrobu a prodej po této stránce nevyhovujících strojů. Upozorňuji v této souvislosti i na usnesení z posledního pléna %České národní rady, kde bylo doporučeno ústředním orgánům státní správy ČSR soustavně zvyšovat úroveň strojů, zařízení a celých technologických linek z hlediska bezpečnosti, hygieny a kultury práce, jakož i pracovního prostředí ve výrobním procesu.

Nejvíce úrazů v přepočtu na 1 000 pracovníků připadá na kategorii nejmladších pracovníků, tj. do 19 let /191/ a od 20 do 29 let /136/.

Ukazuje to, že jejich připravenost pro výkon povolání není dobrá, projevuje se u nich jak malá zkušenost, tak sklon k neuváženému chování a nedodržování bezpečnostních předpisů. Také to svědčí o stále nedostatečné úrovni řídící práce ze strany vedoucích pracovníků.

Část pracovních úrazů v zemědělství je způsobována takzvaně objektivními příčinami. Mezi ně patří mimo přírodních živelních ohrožení /blesk, voda atd./, a nepředvídaných ohrožení zvířaty, také nevyhovující stav komunikací a i nízká úroveň bezpečnostních předpisů a norem. Tak např. pro práci v zemědělství platí dosud vyhláška č. 135/1956 Sb., přestože od doby jejího vydání došlo v zemědělství k převratným změnám ve výstavbě, v technice i technologii.

Velmi pozitivní roli sehrávají v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci veřejné prověrky, organizované odborovými svazy pracujících. Svědčí o tom například skutečnost, že z 3 720 závad, zjištěných veřejnými prověrkami v lesním a vodním hospodářství v roce 1972, byla podle výsledků prověrek, uskutečněných v letošním roce v 3 480 případech zjednána náprava.

Je to také jeden z důvodů, proč výbor ČNR pro zemědělství a výživu doporučuje vládě ČSR, aby urychleně dořešila organizaci a výkon společenské kontroly nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v JZD v souladu se zákoníkem práce ve znění zákonů č. 88/1968 Sb. a č. 153/1969 Sb., a svěřila výkon této společenské kontroly Svazu družstevních rolníků. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci Brožovi, hovořit bude poslanec Berit.

Poslanec Jaromír Berit: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Zpráva generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti v ČSR a boji proti kriminalitě ukázala na skutečny stav a prevenci v oblasti kriminality.

Vláda ČSR ve svém usnesení č. 1 z minulého roku konstatovala, že dochází k rozkrádání a poškozování majetku v socialistickém vlastnictví, které je umožňováno zejména nedostatečnou evidencí, ochranou a ostrahou a porušováním předpisů o účetních dokladech.

Dále vláda konstatovala, že nefunguje spolehlivě vnitřní kontrola a socialistické organizace ani po odhalení rozkrádání neuplatňují důsledně náhradu způsobené škody.

Proto bylo uloženo ministrům přijmout vlastní opatření k odstraňování a omezování podmínek příčin kriminality a dalších protispolečenských jevů a vytváření podmínek k ovlivnění a zvyšování právního vědomí občanů. Jde vcelku o dlouhodobé úkoly, jimž je však nutno neustále věnovat náležitou pozornost. Průmyslový výbor ČNR při projednávání stavu socialistické zákonnosti v březnu minulého roku se svým usnesením obrátil na příslušné ministry, aby prohloubili ve svých resortech činnost pro odstraňování zjištěných závad v dodržování socialistické zákonnosti na ochranu ekonomiky.

Porovnáme-li celkový vývoj v ČSR, zjišťujeme, že v roce 1972 došlo poprvé od roku 1962 ke zbrzdění dalšího růstu celkového počtu osob, stíhaných pro trestné činy a přečiny proti socialistické ekonomice. Nemalou měrou zde působí upevnění činnosti státního aparátu a kritičtější postoje hospodářských orgánů k projevům nekázně v ekonomice. Na jednotlivých stupních řízení byly vytvořeny podmínky i pro další zvýšené úkoly a účinnost kontroly vykonávané řídícími orgány a vedoucími pracovníky i odbornými kontrolními orgány a útvary.

Nebylo toho však dosaženo ve stejné míře na všech stupních řízení, zejména na středních a nižších článcích řízení. Opatření vlády ČSR č. 1 z minulého roku se zatím jen v malé míře projevilo ve zlepšené kontrolní činnosti vedoucích pracovníků. K nejvíce dotčeným sektorům stále patří průmysl a stavebnictví - včetně výroby stavebních hmot - tedy resorty, které patří do působnosti průmyslového výboru ČNR.

Při kontrole zmíněného usnesení vlády ČSR v resortu ministerstva průmyslu ČSR se ukázalo, že většina negativních jevů je způsobována hlavně tím, že vedoucí pracovníci neplní příslušné předpisy a normy a sami důsledně neprovádějí kontrolu jednotlivých činností a pracovníků podle zásady, kdo řídí - kontroluje.

Z provedených kontrol vyšlo najevo, že dochází k porušování finanční kázně na úseku investic a základních prostředků, jsou zjišťovány stavy v nedostatečné zajištěnosti proti požárům, jsou známy i případy i porušování mzdových předpisů. Ve většině případů se neuplatňují žádné postihy a sankce, dochází ke zpronevěře finančních prostředků a rozkrádání majetku.

V resortu ministerstva stavebnictví ČSR se ukázalo, že ve srovnání s minulým obdobím došlo k růstu deliktů i k nárůstu způsobené škody, a to zejména v odvětví stavební výroby. Na trestných činech se nadále nejvíce podílejí trestné činy rozkrádání majetku, a to z 55 %, a poškozování cizích práv z 15 % všech trestných činů. Mezi nejrozšířenější trestné činy patří rozkrádání majetku, jako např. stavebního materiálu, paliva, součástek, nářadí a nesprávné nakládání s přebytečným materiálem. Toto vše negativně ovlivňuje jednání vlastních pracovníků, ale i spoluobčanů. Nedostatečná kontrola spotřeby materiálu, neuspokojivý systém ostrahy a tolerantní postoje k nedostatkům umožňují pachatelům protispolečenskou činnost. Ani skladba přečinů nedoznala v resortu stavebnictví změn. Nejvíce je přečinů proti pracovní kázni, tj. 52 %, a 42 % tvoří přečiny proti socialistickému majetku. Za pozornost stojí, a jistě to ukazuje směr působení a možností, že 29 % pachatelů jsou řidiči nebo závozníci, kde zvláště působí falešná solidarita spolupracovníků, která v největší míře umožňuje páchání hospodářských deliktů.

Příčiny vzniku trestné činnosti zůstávají i nadále nezměněny. Pramení ze subjektivních vlastností pachatelů, jako je touha po bezpracném obohacení, z nedbalosti při plnění funkčních a pracovních povinností, z nedůsledné a nesoustavné kontroly pracovišť a hospodaření se svěřeným majetkem.

Existence a trvale udržující se hladina deliktů vyžaduje, aby stálým zájmem všech stupňů hospodářského řízení byla především prevence. Stav ukazuje na nezbytnost soustavného výchovného působení zvláště v oblasti právních předpisů a hlavně na zkvalitňování ideové a výchovné práce mezi všemi pracovníky. Zvláštní pozornost je třeba věnovat mladistvým pracovníkům, jejich ochraně před špatnými vlivy morálně narušených osob. Rozhodující význam v boji proti hospodářské kriminalitě má úroveň a účinnost podnikových kontrol. V tomto směru ještě trvá řada nedostatků a úroveň kontroly neodpovídá požadovanému stupni řízení. Kádrové obsazení pracovníků, jimž je svěřena péče o majetek, není na takovém stupni, který by odpovídal svěřeným hodnotám.

V řadě organizací a podniků nejsou dodržovány přijaté zásady kontrolní metodiky ve smyslu vyhlášky a v mnoha podnicích není vybudován ucelený systém kontroly, který by byl schopen pomáhat při řešení rozhodujících ekonomických a provozních problémů a který by byl zárukou dodržování socialistické zákonnosti.

Mnohdy velmi nízká úroveň podnikové kontroly má své příčiny i v nízkém počtu pracovníků kontrolních a revizních útvarů. Nelze přitom zakrývat, že pro konfliktnost práce se do těchto útvarů obtížně získávají pracovníci. V řadě případů však zajišťují kontrolní pracovníci i jiné úkoly, které s kontrolní funkcí vůbec nesouvisí.

Více pozornosti bude proto nutno věnovat účasti pracujících na kontrolní činnosti, zlepšit spolupráci se společenskými organizacemi, zejména s ROH a SSM, dobudovat v mnoha podnicích ucelený systém kontroly, který by byl zárukou dodržování socialistické zákonnosti.

Účinným výchovným prostředkem, jako prevence proti vzniku hospodářských deliktů, je i uplatňování kárných opatření a náhrad škod způsobených při plnění pracovních úkolů. Ve srovnání s minulým obdobím došlo k dalšímu vzestupu v ukládání kárných opatření i k vzestupu počtu případů vymáhání náhrad škod.

Jako klad pro vývoj a dodržování socialistické zákonnosti možno označit další prohloubení spolupráce orgánů činných v trestním řízení s kontrolními orgány vnitřního kontrolního systému, s vedoucími hospodářskými pracovníky a funkcionáři stranických a odborových organizací. V oblasti výchovného působení je více využíváno závodních časopisů i jiných forem ke zveřejňování závažných případů porušování pracovní kázně, způsobení škod na socialistickém majetku a porušování předpisů o ochraně a bezpečnosti práce.

Další zvýšení účinnosti je třeba především hledat ve výchovném působení kolektivu na jednotlivce, ve všech případech nedodržování pracovní kázně a zásad péče o dobrého hospodáře.

Uvědomujeme si, že rozbory, které máme k dispozici, ukazují pouze odhalené hospodářské delikty a lze oprávněně usuzovat, že část deliktů zůstává neodhalena, nebo zamlčena. Není zanedbatelná ani otázka, jak narůstá inklinace mládeže ke kriminalitě a snadnému způsobu života.

Plněním uložených opatření v oblasti ochrany socialistického majetku, prohloubením spolupráce orgánů hospodářského řízení, společenských organizací a orgánů trestního řízení lze očekávat zvýšení počtu podnětů k trestnímu stíhání v oblasti hospodářské kriminality.

Způsobené materiální a finanční škody z titulu páchání trestné činnosti a porušování pracovní kázně osobami vyhýbajícími se práci, jsou brzdícím činitelem rozvoje národního hospodářství. Zdůrazňujeme proto nutnost úsilí k zachování socialistické zákonnosti a právního řádu k dodržování zásad disciplíny.

Závěrem svého vystoupení bych chtěl zdůraznit, že je nezbytné, aby činnost všech hospodářských orgánů byla důsledně koordinována a soustředila se na hlavní problémy, které jsou pro další upevnění socialistické zákonnosti nejvýznamnější a to zvláště v oblasti opomíjené ochrany socialistické ekonomiky. Upevňovat socialistickou pracovní kázeň, všestranně posílit ochranu majetku v socialistickém vlastnictví, zvýšením ochrany a ostrahy a vytvářet ovzduší nesmiřitelnosti vůči rozkradačům národního majetku a těm, kteří jej poškozují.

Vyzývám všechny poslance, aby působili při politické práci mezi voliči k posilování a rozvoji socialistického právního řádu, socialistického vědomí a jednání občanů a přispívali k realizaci právní politiky socialistického státu.

Trvalá pozornost České národní rady je výrazem zodpovědnosti před voliči a občany, která směřuje k realizaci právní politiky socialistického státu k dalšímu rozvoji socialistické demokracie. A leninské pojetí socialistické zákonnosti a výchovného působení, včetně právního řádu, upevňování vztahů mezi pracujícími a socialistickým státem je výrazem úspěchů na všech úsecích společenského života. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci Beritovi. Slovo má poslanec Cirkl.

Poslanec František Cirkl: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dnes se již všeobecně uznává, že ochrana ekonomických zájmů socialistické společnosti je jednou z nejdůležitějších úloh, které je třeba sledovat při rozvíjení funkce socialistického státu ve všech jeho orgánech našeho politického systému.

Rád bych ve svém vystoupení podtrhl tu část dnes projednávané zprávy generálního prokurátora ČSR, z níž vyplývá potěšitelné konstatování, že v průběhu roku 1972 došlo v českých zemích k poklesu počtu požárů. Bohužel škoda způsobená požáry je ještě stále příliš veliká a postihuje především náš průmysl a zemědělství, tedy nejdůležitější sektory našeho národního hospodářství.

Je velmi poučné pro celou naši společnost zamyslet se nad čísly, které v rozboru požárnosti v ČSR za rok 1972 přinesla Hlavní správa požární ochrany ministerstva vnitra ČSR. Rád bych se proto zmínil alespoň o některých.  

Podle tohoto rozboru vzniklo v roce 1972 v ČSR 6 728 požárů a jimi způsobená škoda činí přes 153 mil. Kčs. Obě tato čísla nutí k zamyšlení, neboť k vyčísleným škodám přistupují ještě škody následné, které v nich nejsou zahrnuty a přitom mají další ekonomický, celospolečensky závažný dopad.

Neméně závažnou a současně i bolestnou skutečností je, že při těchto požárech byly též značné ztráty na životech a na zdraví spoluobčanů, kteří při likvidaci požárů přišli o život nebo utrpěli vážné zranění.

Jenom v mém volebním obvodě - v okrese Beroun - bylo v posuzovaném období zaznamenáno 54 požárů s celkovou způsobenou škodou 734 277 Kčs. Z tohoto počtu požárů bylo během vyšetřování zjištěno, že u 37 případů se jedná o trestný čin, u 2 požárů o přečin, ostatní případy byly ukončeny blokovým řízením, projednány v závodech, ve škole apod.

Při vyšetřování příčin požárů a viníků příslušné orgány často zjistí, že některé jednání osob, které má charakter trestného činu nebo přečinu, a ve svých důsledcích vede ke vzniku požáru, je značně obtížné prokázat, a současně určit, kdo je odpovědný za stav, který například vedl k rozšíření požáru, jakož i to, že předpisy a normy byly běžně porušovány. Tyto skutečnosti mají většinou za následek, že řada případů končí zastavením stíhání, neboť není dostatek průkazného materiálu. Je třeba si položit otázku a hledat na ni odpověď, do jaké míry tato praxe působí na výchovu obyvatelstva a napomáhá vytvářet správný vztah k socialistickému vlastnictví a respektování technických norem a předpisů. Bude nutné, aby všichni vedoucí závodů si denně uvědomovali, že bezpečnost v závodech je součást výrobního procesu a že na její plné zajištění je třeba včas věnovat i potřebné finanční náklady. Se stejnými zkušenostmi se setkáváme v každém okrese. V poslední době si všímají ve větší míře než v minulých letech stavu protipožární ochrany v průmyslových a zemědělských závodech též výbory lidové kontroly. Pokládám to za velmi správné a nepochybuji, že to přispěje k postupnému snížení počtu požárů, jimi způsobených škod a doporučuji, aby tato kontrolní činnost byla dále prohlubována a rozšiřována.

Nepochybuji totiž, že na základě dosažených zkušeností jsme všichni zajedno v názoru, že činitelé mající odpovědnost za účinné řešení protipožární problematiky, příslušné státní orgány, odpovědní pracovníci v závodech i dobrovolné organizace protipožární ochrany musí položit ve své činnosti hlavní důraz na to, aby ve všech závodech a na všech pracovištích - prostě aby všude byly především úzkostlivě dodržovány platné zákonné předpisy o zajištění protipožární ochrany Dosavadní úspěchy v této preventivní činnosti jsou stále ještě jenom dílčího významu a pokračování v polovičatosti by se nám v budoucnosti zle vymstilo. Proto nesmíme váhat vynaložit na zajišťování bezpečnosti proti požárům v příštích letech takové finanční prostředky, bez nichž se dobrá preventivní protipožární ochrana neobejde. Mělo by se také podle některých dosavadních zkušeností uvažovat i o novelizaci současných právních předpisů o protipožární ochraně a uplatnit při ní plně taková hlediska, která posílí účinnost dosavadní právní úpravy jak v průmyslových, tak i zemědělských závodech.

Rád bych v této souvislosti poukázal na dobré výsledky v politickovýchovné práci, kterou dosud vykonaly v rámci své činnosti společenské organizace NF, které se k otázkám protipožární ochrany při různých příležitostech znovu vracejí. Vedou své členy k aktivnímu posuzování významu ochrany výsledků namáhavé a obětavé práce občanů před škodami způsobenými požáry, zaviněnými často jen nedbalostí a nezájmem o naplňování protipožárních norem a předpisů. Rád bych dnes ocenil i pomoc, kterou při socialistické výchově dětí ve školách poskytují učitelé, kteří vedou děti i na úseku protipožární ochrany k pochopení nutnosti dodržování platných předpisů o protipožární ochraně.

V této významné osvětové práci je nutno i nadále a intenzívněji než dosud pokračovat u vědomí, že snížení požáry způsobených škod, jejichž výše má a bude mít vždy nepříznivý vliv na naše národní hospodářství, je naším společným prvořadým úkolem. Jen tak lze plnit jeden z nejvýznamnějších úkolů XIV. sjezdu KSČ: usilovat v každodenní práci o důsledné všestranné zvyšování efektivnosti našeho národního hospodářství, jež je a bude vždy základní podmínkou i pro postupné zvyšování životní úrovně našeho lidu. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci Cirklovi, uděluji slovo poslanci Kuklínkovi. Jako poslední se do rozpravy přihlásila poslankyně Bednaříková.

Poslanec Cyril Kuklínek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Výsledky nedávného jednání výboru ČNR pro obchod a dopravu o stavu socialistické zákonnosti v ČSR lze zhruba rozdělit do třech základních druhů otázek, kterým je nutno věnovat pozornost při dalším upevňování socialistické zákonnosti v naší republice.

Především je to otázka přímé závislosti trestné činnosti na účinnosti a důsledné realizaci opatření namířených proti páchání protispolečenských činů. Jedná se jak o opatření preventivní, tak i následná.

Za druhé je to problematika recidivy a alkoholismu, které v současné době patří mezi významné faktory ovlivňující trestnou činnost, a to bohužel i mládeže.

A konečně za třetí se ukazuje, že právě tak jako se věnuje pozornost dodržování socialistické zákonnosti v oblasti trestního práva, je nutno dbát o důsledné dodržování socialistické zákonnosti i v ostatních právních oblastech, především v oblasti práva hospodářského, ale i pracovního a dalších.

A nyní mi dovolte, abych se u jednotlivých otázek trochu zastavil.

V prvé řadě bych chtěl doložit, že zlepšení vývoje kriminality v ČSR v roce 1972, jak to zpráva generálního prokurátora ČSR uvádí, je i důsledkem některých opatření přijatých vládou ČSR v posledních dvou letech. Jedná se např. o usnesení č. 1 a č. 352 z roku 1972 a o usnesen č. 238 z roku 1971, kterým byl schválen soubor základních úkolů ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Více pozornosti bylo v poslední době věnováno i rozšíření osvětové činnosti, působící na právní vědomí občanů.

Zároveň se však ukazuje, že výraznějších úspěchů v boji proti kriminalitě mohlo být dosaženo za větší aktivní podpory veřejnosti a to zejména na úseku ochrany majetku v socialistickém vlastnictví. Zlepšení tohoto stavu si vyžaduje i odpovědnější přístup ze strany vedoucích hospodářských pracovníků a další prohloubení spolupráce mezi orgány trestního řízení a hospodářskými i společenskými organizacemi.

Boj proti kriminalitě na úseku ochrany majetku v socialistickém vlastnictví ztěžuje také současná nízká úroveň vnitropodnikové kontroly. Zejména kontrola ekonomická, prováděná podle požadavků vládního usnesení č. 710 z roku 1961, se jeví ve většině krajů jako nedostatečná co do rozsahu, obsahu i výsledků. Je to nejčastěji otázkou odbornosti, kádrové vybavenosti a samozřejmě i pracovních podmínek.

Ochrana socialistického majetku si ale stále vyžaduje i dokonalejší vybavení objektů zabezpečovacím zařízením proti loupežím, krádežím a požárům. Týká se to především objektů obchodu, stravovacích zařízení a služeb, které stále přitahují pozornost pachatelů trestných činů. Je jistě obtížné zabezpečit tuto ochranu tam, kde zboží je uskladňováno v různých dřevěných provizoriích, případně i na volném prostranství. Tím větší úsilí by mělo být vyvíjeno o zdokonalování ochrany modernějších objektů s uplatněním nejnovější techniky, na což by mělo být také včas pamatováno i při plánování nákladů a v projektové dokumentaci.

Stálou pozornost je třeba věnovat ochraně socialistického majetku proti rozkrádání při manipulaci se zbožím a ochraně spotřebitelů před nedodržováním cen a nepoctivosti prodeje. Této trestné činnosti je nutno předcházet nejen soustavnou kontrolou, ale i důslednějším označováním zboží zřetelnými cenami a rozšiřováním prodeje baleného zboží.

Zkušenosti ukazují, že některá dříve přijatá opatření a právní normy již ztratily nebo ztrácejí svoji účinnost. Týká se to např. předpisů zajišťujících bezpečnost provozu na silničních komunikacích. Zde se projevuje nejen nízká účinnost postihů za dopravní přestupky zvláště nebezpečné povahy, což je i přirozeným důsledkem rostoucí životní úrovně, ale zároveň i nedostatečná možnost vymáhání odpovědnosti za špatně udržovaný povrch vozovek, ohrožující pak bezpečnost jízdy motorových vozidel. Rovněž odpovědnost organizací provádějících různé zásahy do silničního tělesa za uvedení do původního stavu není dostatečně vyjádřena v právních předpisech a vyžaduje si jejich úpravu. Zkvalitnění právních norem si vyžadují např. i činnosti v odvětví vnitřního obchodu. Proto si náš výbor vyžádal v letošním roce zprávu o prověrce základních právních norem v odvětví vnitřního obchodu z hlediska jejich nedostatků a mezer. Zpráva byla již ve výboru projednána a realizace námětů v ní uvedených bude výborem dále sledována.

Nezbytným předpokladem účinnosti nově přijatých legislativních opatření je také včasné vytváření materiálních a ostatních podmínek pro jejich důsledné dodržování. O tom jaké důsledky může způsobit nedodržení této zásady jsme se mohli nedávno přesvědčit na vyhlášce federálního ministerstva dopravy č. 32/1972 Sb., předepisující různé náležitosti ve vybavení motorových vozidel, které pak nebyly k dostání. To pak vyvolává zbytečné nepříjemnosti a hlavně způsobuje nemalé morální škody.

Druhou otázkou, o které jsem se ve svém úvodu zmínil, je vysoký podíl trestné činnosti páchané recidivisty a dále pod vlivem alkoholu. Zejména podíl trestné činnosti páchané pod vlivem alkoholu je až zarážející, neboť dosahuje místy i více než 50 %. Vyplývá z toho, jak již o tom hovořila poslankyně Farníková, nutnost dalšího stupňování boje proti alkoholismu. Nestačí na to jen opatření na úseku obchodu, vedoucí ke snižování stále narůstající spotřeby alkoholu v naší republice, ale zvláštní pozornost je nutno věnovat i těm zařízením, kde se alkohol čepuje, a to nejen z hlediska formálních zákazů, ale především i důslednější kontrolou. Týká se to hlavně porušování zákona zakazujícího prodej alkoholu řidičům motorových vozidel a osobám mladším 18 let. Zaměstnanci stravovacích zařízení se přitom hájí tím, že často zjištěný mladistvý vypadá na svůj věk fyzicky vyspělejší, což si nemohou ověřit, neboť nejsou oprávněni vyžadovat občanské průkazy. Nejedná se však o porušování zákona pouze v obchodních zařízeních, ale i při příležitosti různých podnikových zábav a oslav, kde se podávají nápoje ve vlastní režii.

V poslední době se osvědčilo usnesení vlády o zastavení přísunu alkoholických nápojů včetně piva na pracoviště. Zjistili jsme však, že tento zákaz není vždy dodržován např. u některých stavebních organizací. Stavbyvedoucí se přitom hájí tím, že bez piva mu lidé na stavbě dělat nebudou. To ovšem nepůsobí dobře tam, kde tyto stavební organizace provádějí své práce v továrnách nebo na jiných pracovištích, kde se zákaz musí dodržovat.

Velkou úlohu v boji proti alkoholismu a proti trestné činnosti vůbec musí stále více sehrávat i otázka výchovy mládeže, a to jak na školách, tak i mimo školu. Výchovou mládeže na školách se budeme v nejbližší době v České národní radě ještě zabývat v souvislosti s prosazováním realizace červencového usnesení ÚV KSČ. Neméně významnou úlohu v boji proti trestné činnosti má ale i právní osvěta mezi obyvatelstvem. Stále se vyskytují případy neznalosti i takových základních právních norem, jako je např. zákoník práce, což se pak nepříznivě projevuje zejména při rozvazování pracovních poměrů. Proto, náš výbor v závěru svého jednání upozornil i na to, že prohlubování výchovy a právní osvěty mezi obyvatelstvem patří mezi základní předpoklady dalšího upevňování socialistické zákonnosti v naší republice. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP