ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1975

II. volební období

124

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ............. 1975

o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1976 a

o změně zákona České národní rady č. 117/1971 Sb.,

o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky

(dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou

117 117 205 000 Kčs

   

celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou

117 117 205 000 Kčs

(příloha č. 1).

 

 

(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy

a) dotace ze státního rozpočtu federace

 

do státního rozpočtu republiky ve výši

50 300 000 000 Kčs

   

b) finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to:

 

neúčelové dotace ve výši

15 592 400 000 Kčs

účelové subvence ve výši

20 502 300 000 Kčs

(příloha č. 2).

 

 

§ 2

Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může, pokud tím nebude dotčena vyrovnanost státního rozpočtu republiky, promítnout do státního rozpočtu republiky zejména změny státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky, organizační změny, změny v souvislosti s upřesněním výstavby československého úseku plynovodu Orenburg a úpravu neúčelových dotací a účelových subvenci národních výborů, jestliže se změní podmínky, za nichž byly neúčelové dotace a účelové subvence stanoveny.

§ 3

Zákon České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, se v § 1 písm. c) mění takto:

"c) příspěvků na sociální zabezpečení podle zákonu uvedených pod písmeny a) a b) do státního rozpočtu České socialistické republiky s výjimkou příspěvku na sociální zabezpečení od organizací řízených národními výbory, který se odvádí do rozpočtu řídícího národního výboru".

§ 4

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1976.

Příloha č. 1

k zákonu České národní rady č. ...

Celkový přehled

státního rozpočtu České socialistické republiky

Příjmy

Kčs (v tisících)

Příjmy ze socialistického hospodářství

41 961 923

Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva

23 794 000

Ostatní příjmy

1 061 282

Dotace ze státního rozpočtu federace

50 300 000

Úhrn

117 117 205


 

Výdaje

Kčs (v tisících)

Výdaje ústředně řízených organizací na:

 

hospodářství

32 849 109

kulturní a sociální opatření

43 972 708

obranu a bezpečnost

3 179 934

správu

692 331

soudy a prokuratury

328 423

   

Neúčelové dotace do rozpočtů národních výborů

15 592 400

Účelové subvence do rozpočtů národních výborů

20 502 300

Úhrn

117 117 205


 

Příloha č. 2

k zákonu České národní rady č. ...

Neúčelové dotace a účelové subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České socialistické republiky

Kraj

Neúčelové dotace (v tis. Kčs)

Účelové subvence (v tis. Kčs)

Národní výbor hl. m. Prahy

2 627 300

5 749 800

Středočeský

1 464 100

1 586 700

Jihočeský

1 330 000

1 151 700

Západočeský

1 568 600

1 411 800

Severočeský

2 376 800

3 086 800

Východočeský

1 172 900

1 821 300

Jihomoravský

1 904 400

2 930 200

Severomoravský

3 148 300

2 764 000

Úhrn

15 592 400

20 502 300


 

Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1976 a o změně zákona České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení.

Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, a o ustanovení § 9 zákona České národní rady č. 60/1971 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).

Předkládaný rozpočtový zákon určuje v podstatě jen číselné objemy státního rozpočtu republiky, protože problematiku rozpočtového procesu a zásady o hospodaření s rozpočtovými prostředky vymezuje komplexně zákon o rozpočtových pravidlech republiky, který též stanoví zásady rozpočtového hospodaření národních výborů.

Návrh státního rozpočtu republiky vychází z dlouhodobých závěrů hospodářské politiky Komunistické strany Československa, vytyčené jejím XIV. sjezdem a pozdějšími zasedáními ústředního výboru Komunistické strany Československa, zejména k další realizaci závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa v ekonomické oblasti.

Ekonomickým východiskem návrhu státního rozpočtu republiky je projekt rozpočtového výhledu České socialistické republiky na léta 1976 až 1980 a projekt státního rozpočtu republiky na rok 1976, schválené vládou. Návrh státního rozpočtu zabezpečuje úkoly stanovené prováděcím státním plánem rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na rok 1976.

Návrh státního rozpočtu republiky na rok 1976 vychází z principu celkové finanční vyrovnanosti při zvýšení náročnosti úkolů, zejména v oblasti sociálního zabezpečení. Tato koncepce rozpočtu, se kterou se uvažuje i pro období 6. pětiletého plánu, je vysoce náročná a vyžaduje proto i nadále důrazně uplatňovat zásady přísné hospodárnosti a efektivnosti v celém národním hospodářství.

Návrh státního rozpočtu republiky je vyrovnaný. Vyrovnanost je zabezpečena dotacemi ze státního rozpočtu federace, poskytovanými formou účelových dotací na konkrétní úkoly nebo stanovený okruh potřeb

v úhrnné výši

18 135 359 000 Kčs

a formou neúčelové globální dotace ve výši

32 164 641 000 Kčs


 

Prostředky z dotací na konkrétní účelové akce, které nebudou vyčerpány, se vrátí do státního rozpočtu federace.

Protože návrh státního rozpočtu republiky obsahuje pouze minimální rezervu, je nutno výdaje zajištěné návrhem státního rozpočtu republiky považovat za maximální hranici pro čerpání prostředků a příjmy za minimální hranici pro plnění povinností určených státním plánem.

Rozpočtové hospodaření se bude řídit citovaným zákonem České národní rady č. 60/1971 Sb. a dalšími předpisy vydanými podle tohoto zákona. Zmocnění vlády k operativnímu řízení národního hospodářství podle státního rozpočtu obsahuje rovněž citovaný zákon České národní rady č. 60/1971 Sb. Předkládaný návrh zákona uvažuje s dalším zmocněním opravňujícím vládu promítnout do státního rozpočtu republiky důsledky rozhodnutí, zejména o změnách plánu a změnách organizačních, pokud se jimi nemění vyrovnanost státního rozpočtu republiky.

Podle § 1 písm. c) zákona ČNR č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, plyne dosud výnos příspěvku na sociální zabezpečení do státního rozpočtu České socialistické republiky.

Při realizaci návrhu úprav finanční soustavy národních výborů v 6. pětiletce navrhuje se převést tyto výnosy z příjmů státního rozpočtu České socialistické republiky do příjmů rozpočtů národních výborů.

Vychází se přitom z principu, že národní výbory mají mít takové vlastní příjmy, které mohou ovlivnit v rámci své působnosti, a to jak příjmy plynoucí z jejich vlastní činnosti, tak příjmy od organizací, které přímo řídí.

Realizace navrhovaných převodů příjmů znamená posílení vlastní příjmové základny národních výborů, dojde ke snížení přerozdělení finančních prostředků přes státní rozpočet.

Navrhované rozpočtové opatření (převod příjmů ze státního rozpočtu do rozpočtu národních výborů) vyžaduje právní úpravu spočívající v novelizaci § 1 písm. c) zákona České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení.

V Praze dne 2. listopadu 1975

Předseda vlády České socialistické republiky:

Josef Korčák v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP