Socialismus si klade za úkol překonat kapitalistickou
destrukci životního prostředí a rozvíjet
společnost v jednotě se zdravým prostředím.
Samozřejmě, že i naše socialistická
společnost má problémy. Vždyť stále
ještě působí dědictví
kapitalismu, s nímž je možno se vyrovnat jen
postupně. Nelze pominout ani vliv koexistence socialismu
s kapitalismem. I když socialismus převzal strategickou
iniciativu, nelze pominout vliv našeho třídního
protivníka na volbu našich forem výrobního
a životního způsobu. Dlouhodobý vliv
má jistě i ta skutečnost, že jsme si
ještě neosvojili všechny možnosti vědy
a techniky v rozvíjení materiální
reprodukce společnosti. Na vše ještě,
jak se říká, nemáme. Jsou tu jistě
i některé technologické příčiny,
jsou tu i příčiny subjektivního charakteru,
např. v oblasti některých ekonomických
ukazatelů, které vedou k prosazení tzv. vlastního
úspěchu i na úkor jiných kolektivů
nebo širší společnosti.
Avšak v socialistické společnosti, kde jsou
výrobní prostředky společné,
kde platí zákon plánovitého rozvoje,
jsou dány všechny společenské, sociální
a politické předpoklady k tomu, aby rozvoj vědy
a techniky vedl k dalšímu rozkvětu společnosti
a ne k její stagnaci či k zániku.
Jde tedy nyní především o to, abychom
urychleně hojili rány, které dosud výroba
zasadila životnímu prostředí. A nejsou
to rány malé.
Vezměme např. otázku půdy. Roční
úbytek půdního fondu v ČSSR se pohybuje
okolo 20 000 ba. Kromě toho je v současné
době silně znehodnoceno skládkami průmyslových
závodů, odpady z měst, insekticidy a herbicidy
atd. na 800 000 ha zemědělské a lesní
půdy. Energetické centrály chrlí milióny
tun popílku a kysličníku siřičitého,
V roce 1970 to bylo 9 mil. tun popílku a 2 mil. tun kysličníku
siřičitého, v roce 1980 by mělo dojít
ke zvýšení na 13 mil. tun popílku a
3 mil. tun kysličníku siřičitého.
Tento spad ničí půdu, flóru i faunu.
Zvláště jsou postiženy oblasti Krušnohoří
a Ostravsko. V Praze, Brně a Bratislavě spad pevných
částic přesahuje průměr 500
tun na km čtvereční, ačkoliv zdravotně
únosná hranice je do 200 tun.
Průmyslová činnost ničí rekreační
oblasti, např. v severních Čechách
jsou škody na téměř 100 000 ha lesních
porostů.
Špatný je i stav vod. Z celkové délky
sledovaných 5000 km význačnějších
vodních toků v ČSSR je znečištěno
při pětistupňové klasifikaci na III,
a IV. stupeň více než 70 %. Znečišťování
se projevuje i v omezení zdrojů pitné vody
- dnes zhruba 70 % studní je hygienicky závadných.
A to není, soudružky a soudruzi, všechno životní
prostředí. Životní prostředí
není jenom čistý vzduch, voda, méně
hluku a podobně. To je celý komplex pracovního,
obytného, společensko-kulturního, zdravotně
rekreačního prostředí a dnes i dopravního
prostředí. Nestačí však hojit
rány již zasazené, je třeba dopracovat
a uskutečňovat projekt ochrany životního
prostředí před negativními vlivy a
důsledky technického rozvoje, ale bude také
nutné přistoupit k záměrnému
přetváření a dotváření
životního prostředí, půjde o
koncepční činnost, o dokonalejší,
komplexnější využití možností
plánovitého řízení, o lepší
využití těch možností, které
dává socialistické společenské
zřízení.
Je třeba říci, že naše orgány
a organizace jsou si plně vědomy své odpovědnosti
a v posledních letech udělaly mnoho kroků
ke zlepšení situace. Tak např. byla zastavena
přetěžba lesů, zastavilo se zhoršování
čistoty vod, vodními stavbami byly zlepšeny
průtokové podmínky řek apod. Soustavná
péče je věnována těmto otázkám
národními výbory, např. značnou
pozornost jim věnují v Ostravě, kde docílili
výrazného zlepšení v poklesu prašnosti,
kde se zlepšil stav vody v tocích vybudováním
čistíren odpadních vod a kanalizace, kde
je realizováno přes 70 % hygienických zelených
pásem, kde došlo rovněž ke zlepšení
bytových podmínek, k likvidaci řady technologicky
zastaralých a hygienicky nevhodných provozů
ve městě, k rekonstrukci krajinného a rekreačního
prostředí atd. Pravda, zbývá ještě
mnoho udělat. Avšak to, čeho už bylo v
Ostravě dosaženo, je významným dokladem
toho, že socialistické společenské zřízení
je schopno řešit s úspěchem otázky
životního prostředí.
Je pravda, že na péči o životní
prostředí se podílejí všechny
orgány na federální úrovni i na úrovni
národních republik, kde byly při vládách
zřízeny jako koordinační, poradní
a iniciativní orgány Rady pro životní
prostředí. Životním prostředím
se zabývají také orgány a ústavy
ČSAV a mnoho dalších institucí. Konečně
o této péči svědčí i
zákon o vodách, který bude Federální
shromáždění schvalovat.
Československo se také aktivně podílí
na řešení těchto otázek v mezinárodních
vztazích, a to v komisích RVHP i v orgánech
zřizovaných při OSN, na symposiích
a konferencích, jichž je i častým hostitelem,
jako bylo např. symposium v Ostravě či mezinárodní
odborový seminář v dubnu letošního
roku v Praze.
Soudružky a soudruzi, jak jsem již řekla, v naší
socialistické společnosti máme všechny
předpoklady k ochraně, zlepšení a perspektivnímu
řešení životního prostředí.
Je však třeba, a rychlý růst problémů
v této oblasti to vyžaduje, aby vedle výzkumů,
osvěty i ekonomických regulačních
pák odpovídal potřebám i systém
právních norem ochrany a tvorby životního
prostředí.
Zatím je ochrana a tvorba životního prostředí
v ČSSR upravena v nejrůznějších
právních a administrativních předpisech,
Základní ustanovení obsahuje ústava.
Bylo přijato celkem asi 300 vyšších právních
norem, které spadají většinou do správního
práva, ale i do zemědělsko-družstevního
a pozemkového, pracovního, hospodářského
a trestního práva atd. Kromě toho se této
problematiky dotýká i velké množství
nižších právních norem. Lze tedy
říci, že právní předpisy
jsou roztříštěné, některé
zastaralé, nečasové, často izolované,
časově, věcně i metodicky nejednotné.
Vláda ČSSR přijala v roce 1970 usnesení
č. 80 k provedení rozboru současných
právních norem a na základě toho vypracování
komplexního návrhu systému právních
norem.
Doporučujeme proto
- urychleně řešit tyto otázky v rámci
celé ČSSR a zpracovat ucelenou koncepci, vytvořit
centrum, které by komplexně tyto otázky zabezpečovalo
a mělo dostatečnou pravomoc,
- musí se však zlepšit také znalost možností
poskytovaných stávajícími našimi
zákony, a to hlavně u nižších složek,
především u MNV, kde je třeba často
překonávat i jejich nechuť k jejich uplatňování,
- upevnit podle stávajících norem státní
disciplínu.
V rámci volebních programů je potřeba
občanskou iniciativu a výchovu občanů
vést od zaměření jen na mikroprostředí
/vlastní byt, dům/ stále více k zaměření
na meziprostředí /obec, město/.
Do škol by ministerstva školství měla
zařadit do výchovného systému ucelenější
a cílevědomější výchovu
mládeže v otázkách ochrany a tvorby
životního prostředí a zvýšit
možnost výchovy odborníků pro tyto otázky
na vysokých školách.
Naše vědecké instituce by měly vést
své pracovníky k řešení hlavních
problémů v této oblasti a maximálně
využívat mezinárodní spolupráce
v rámci socialistické integrace RVHP dle závěrů
zvláště 27. zasedání v Praze.
Domnívám se, že by bylo užitečné,
aby Federální shromáždění
a jeho výbory se zabývaly otázkami životního
prostředí komplexně a zařadily je
do plánů své činnosti.
Soudružky a soudruzi, chtěla jsem svým příspěvkem
upozornit na tuto důležitou oblast, která spolu
s rozvíjející se vědeckotechnickou
revolucí bude mít stále závažnější
význam. Je třeba vidět tyto otázky
komplexně, znát potíže, ale i možnosti
zlepšení a svým působením ve
volebních obvodech se na něm podílet. Myslím,
že slova, která řekl na XXIV. sjezdu KSSS s.
Brežněv platí plně i pro nás.
"Když podnikáme opatření na urychlení
vědeckotechnického rozvoje, musíme udělat
všechno, aby tento rozvoj byl v souladu s hospodárným
využíváním přírodních
zdrojů, aby nezpůsoboval nebezpečí
znečišťování ovzduší
a vod a vyčerpání půdy. Nejen my,
ale i následující generace musí mít
možnost užívat všeho, co nám poskytuje
krásná příroda naší vlasti."
Předsedající místopředseda
SL dr. R. Nejezchleb: Ďakujem poslankyni Seidlovej.
Slovo má poslanec Ivanič.
Poslanec P. lvanič: Vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
poznatky získané za dobu od 1. januára 1973,
keď nadobudla účinnosť nová právna
úprava objavov, vynálezov, zlepšovacích
návrhov, priemyslových vzorov, nasvedčujú
tomu, že nový zákon č. 84/1972 Zb. a
jeho vykonávacie predpisy boli kladne prijaté a
prejavujú sa v rozvoji technickej tvorivej činnosti
vynálezcov a zlepšovateľov.
Dôsledné uvedenie zákona o objavoch, vynálezoch,
zlepšovacích návrhoch a priemyslových
vzoroch do života predstavuje významný krok
v plnení uznesenia XIV. zjazdu strany.
Zavedením novej právnej úpravy urobil sa
koniec pokusom o vnášanie buržoáznych
prvkov do koncepcie zákonodarstva v oblasti priemyslovo
- právnej politiky, ktoré sa datujú od roku
1965 a vyvrcholili v rokoch 1968 - 1969.
Vieme, že podnet k postupnému obmedzeniu likvidácie
socialistického charakteru právnej úpravy,
vychádzajúci zo širokého poňatia
ekonomickej reformy nezostal bez odozvy v niektorých právnických
a patentárskych kruhoch a až v prekvapujúcej
miere oživil záujem o buržoáznu teóriu
priemyslovo - právnej ochrany. Československí
buržoázni stúpenci odôvodňovali,
že dedičný patentový monopol vyše
100 rokov starý, obsahujúci výlučné
a zodpovedné právo vlastníka vynálezu,
je vraj i v našich podmienkach jedine správnou formou
stimulovania technickej tvorby a jej realizácie. Osvedčené
socialistické formy, vychádzajúce v Sovietskom
zväze z Leninovho dekrétu o vynálezoch, im
nevyhovovali a viedli proti nim nezodpovednú, nám
škodlivú politickú kampaň.
Nová právna úprava v oblasti priemyslovo
- právnej politiky našej strany a závery XIV.
zjazdu KSČ skončili s touto nezdravou a neprirodzenou
transplantáciou buržoáznych doktrín
do socialistických vzťahov, ktoré vychádzali
z takzvaných vedeckých omylov, ale najmä z
priemyslových politických zámerov vrátiť
vývoj v tejto oblasti späť a docieliť renesanciu
takzvaných priemyslových práv v kapitalistickom
poňatí, a tým narušovať socialistické
výrobné vzťahy a vlastnícke vzťahy.
Predstavme si, kam narastala trúfalosť týchto
záchrancov našej ekonomiky, keď zlepšovateľstvo
navrhovali úplne vyňať zo zákonnej regulácie
a jeho úpravu riešiť len akousi podnikovou smernicou,
až to podnik len uzná za vhodné, aby také
smernice vôbec vydal.
Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia
poslanci! Čiastkové výsledky roku 1973 svedčia
o pokračujúcom vývoji a jeho postupnom raste.
Napríklad počet podaných zlepšovacích
návrhov z Ministerstva hutníctva a strojárstva
za I. polrok 1973 oproti roku 1972 je o 14 % vyšší.
Zlepšené výsledky sa prejavujú v oblasti
realizácie. Len realizáciou sa vynálezy a
zlepšovacie návrhy stávajú skutočnými
výrobnými silami. Ku koncu príprav zákona
č. 84/1972 Zb. bolo nanovo využité 1.735 vynálezov
a 95.335 zlepšovacích návrhov a dosiahnuté
výsledky najvyššieho ekonomického prínosu
v histórii čs. vynálezcovstva a zlepšovateľstva,
čo predstavuje 2,5 miliardy Kčs.
Zdroj a hlavný faktor úspechov v poslednej dobe,
hlavne v roku 1972 - 1973 v tejto oblasti treba vidieť v
práci politickej. Tu zohrala veľkú a hlavnú
úlohu politická príprava na novú právnu
úpravu odborov.
Bola výrazným politickým podnetom k zabezpečovaniu
línie XIV. zjazdu KSČ v danej oblasti. Dosiahnuté
výsledky treba však hodnotiť triezvo a nesmú
viesť k sebauspokojovaniu.
Základňou úspešného zavedenia
novej právnej úpravy do života je program komplexných
opatrení prerokovaný vo výbore pre vedu a
techniku vlády ČSSR.
Tento program vytyčuje základnú dlhodobú
líniu pre spoločný postup Úradu pre
vynálezy a objavy, ústredných orgánov
hospodárskeho riadenia, podnikov a spoločenských
organizácií, najmä Revolučného
odborového hnutia a Socialistického zväzu mládeže
a Vedeckotechnickej spoločnosti.
Na zoznámenie s novou úpravou a programom rozvoja
vynálezcovstva b l Úradom pre vynálezy a
objavy spoločne s Ústrednou radou odborov za účasti
zástupcov ÚV KSČ pripravený a uskutočnený
aktív vedúcich pracovníkov ústredných
orgánov, funkcionárov ROH, SZM, ČSVTS, popredných
vynálezcov a zlepšovateľov, ako i ďalších
pracovníkov na úseku vynálezcovstva a zlepšovateľstva.
V súčasnej dobe sa hlavná pozornosť
venuje príprave a vydaniu smerníc ústredných
orgánov pre podriadené organizácie. Sú
dokončené práce na rezortných smerniciach
Federálneho ministerstva národnej obrany, Federálneho
ministerstva hutníctva a strojárstva, Federálneho
ministerstva palív a energetiky. Federálneho ministerstva
dopravy, federálneho ministerstva zahraničného
obchodu, federálneho ministerstva priemyslu, Ministerstva
priemyslu SSR, Ministerstva spravodlivosti ČSR, Českého
zväzu spotrebných družstiev. Českého
zväzu výrobných družstiev a Slovenského
zväzu spotrebných družstiev.
Prax na vydanie týchto smerníc čaká
a ako vieme, kto rýchlo dáva, dáva dvakrát.
Príslušné ústredné orgány
ministerstiev musia preto, ako vyplýva zo zákona,
urobiť všetko pre ich vydanie, ako to požaduje
zákon.
Neoddeliteľnou súčasťou programu uvádzania
zákona č. 84/1972 Zb. do života a opatrenia
na ďalší rozvoj vynálezcovstva a zlepšovateľstva
je v najbližších rokoch dosiahnuť vo všetkých
rezortoch a podnikoch rozvoja tvorby a zvýšiť
podstatne vplyv vynálezov a zlepšovacích návrhov
na ekonomiku. V niektorých rezortoch, ako napr. v Ministerstve
hutníctva a strojárstva a tiež v podnikoch
napr. OKR Vihorlat. ČKD Škoda Plzeň, VSŽ
Košice, VŽKG a ďalšie, venujú tejto
úlohe veľkú pozornosť. Dbajú aby
na všetkých úsekoch a stupňoch riadenia
v súčinnosti ROH a pomoci Vedeckotechnickej spoločnosti
a hlavne so Socialistickým zväzom mládeže
bol spracovaný konkrétny program. Tento program
prerokúvajú so všetkými pracovníkmi
na každom pracovisku. Žiaľ, že to tak nie
je všade, čo je len na škodu podnikov i našej
ekonomiky.
Vážené súdružky, súdruhovia
poslanci, všetkým krajinám RVHP bol Úradom
daný potrebný počet prekladov nového
zákona v ruštine. Boli zaslané i Svetovej organizácii
pre družstevné vlastníctvo. Boli uskutočnené
mnohé prednášky o novej úprave práv
v socialistických krajinách. Propagačné
akcie na realizáciu opatrení z programu sa uskutočňujú
v pravidelných reláciách Československej
televízie a rozhlasu.
Spoločné úsilie štátnych a hospodárskych
orgánov a spoločenských organizácií
pri realizácii komplexného opatrenia vychádzajúceho
zo záverov XIV. zjazdu KSČ a smerujúceho
k masovému rozvoju vynálezcovstva a zlepšovateľstva,
k zvýšeniu ich vplyvu na ekonómiu, treba zamerať
hlavne na tieto ciele:
1. na všetkých stupňoch riadenia vytvárať
politické, organizačné a kádrové
opatrenia na uskutočňovanie zákona a programu
ďalšieho rozvoja vynálezcovstva a zlepšovateľstva,
2. tvorivú iniciatívu orientovať tematickými
plánmi na rozhodujúce úlohy národohospodárskeho
plánu a vytvárať predpoklady pre rýchlu,
plánovitú realizáciu výsledkov vo
výrobe,
3. vytvárať predpoklady pre plánovité
využívanie tvorivej technickej iniciatívy vynálezcov
a zlepšovateľov a pre posilnenie hmotnej a morálnej
stimulácie ich činnosti,
4. rozvíjať spoluprácu so Sovietskym zväzom
a ostatnými členskými krajinami RVHP pri
realizácii Ďalších opatrení na
posilnenie socialistickej integrácie v oblasti vedeckotechnického
rozvoja,