Úterý 30. října 1973

Socialismus si klade za úkol překonat kapitalistickou destrukci životního prostředí a rozvíjet společnost v jednotě se zdravým prostředím. Samozřejmě, že i naše socialistická společnost má problémy. Vždyť stále ještě působí dědictví kapitalismu, s nímž je možno se vyrovnat jen postupně. Nelze pominout ani vliv koexistence socialismu s kapitalismem. I když socialismus převzal strategickou iniciativu, nelze pominout vliv našeho třídního protivníka na volbu našich forem výrobního a životního způsobu. Dlouhodobý vliv má jistě i ta skutečnost, že jsme si ještě neosvojili všechny možnosti vědy a techniky v rozvíjení materiální reprodukce společnosti. Na vše ještě, jak se říká, nemáme. Jsou tu jistě i některé technologické příčiny, jsou tu i příčiny subjektivního charakteru, např. v oblasti některých ekonomických ukazatelů, které vedou k prosazení tzv. vlastního úspěchu i na úkor jiných kolektivů nebo širší společnosti.

Avšak v socialistické společnosti, kde jsou výrobní prostředky společné, kde platí zákon plánovitého rozvoje, jsou dány všechny společenské, sociální a politické předpoklady k tomu, aby rozvoj vědy a techniky vedl k dalšímu rozkvětu společnosti a ne k její stagnaci či k zániku.

Jde tedy nyní především o to, abychom urychleně hojili rány, které dosud výroba zasadila životnímu prostředí. A nejsou to rány malé.

Vezměme např. otázku půdy. Roční úbytek půdního fondu v ČSSR se pohybuje okolo 20 000 ba. Kromě toho je v současné době silně znehodnoceno skládkami průmyslových závodů, odpady z měst, insekticidy a herbicidy atd. na 800 000 ha zemědělské a lesní půdy. Energetické centrály chrlí milióny tun popílku a kysličníku siřičitého, V roce 1970 to bylo 9 mil. tun popílku a 2 mil. tun kysličníku siřičitého, v roce 1980 by mělo dojít ke zvýšení na 13 mil. tun popílku a 3 mil. tun kysličníku siřičitého. Tento spad ničí půdu, flóru i faunu. Zvláště jsou postiženy oblasti Krušnohoří a Ostravsko. V Praze, Brně a Bratislavě spad pevných částic přesahuje průměr 500 tun na km čtvereční, ačkoliv zdravotně únosná hranice je do 200 tun.

Průmyslová činnost ničí rekreační oblasti, např. v severních Čechách jsou škody na téměř 100 000 ha lesních porostů.

Špatný je i stav vod. Z celkové délky sledovaných 5000 km význačnějších vodních toků v ČSSR je znečištěno při pětistupňové klasifikaci na III, a IV. stupeň více než 70 %. Znečišťování se projevuje i v omezení zdrojů pitné vody - dnes zhruba 70 % studní je hygienicky závadných. A to není, soudružky a soudruzi, všechno životní prostředí. Životní prostředí není jenom čistý vzduch, voda, méně hluku a podobně. To je celý komplex pracovního, obytného, společensko-kulturního, zdravotně rekreačního prostředí a dnes i dopravního prostředí. Nestačí však hojit rány již zasazené, je třeba dopracovat a uskutečňovat projekt ochrany životního prostředí před negativními vlivy a důsledky technického rozvoje, ale bude také nutné přistoupit k záměrnému přetváření a dotváření životního prostředí, půjde o koncepční činnost, o dokonalejší, komplexnější využití možností plánovitého řízení, o lepší využití těch možností, které dává socialistické společenské zřízení.

Je třeba říci, že naše orgány a organizace jsou si plně vědomy své odpovědnosti a v posledních letech udělaly mnoho kroků ke zlepšení situace. Tak např. byla zastavena přetěžba lesů, zastavilo se zhoršování čistoty vod, vodními stavbami byly zlepšeny průtokové podmínky řek apod. Soustavná péče je věnována těmto otázkám národními výbory, např. značnou pozornost jim věnují v Ostravě, kde docílili výrazného zlepšení v poklesu prašnosti, kde se zlepšil stav vody v tocích vybudováním čistíren odpadních vod a kanalizace, kde je realizováno přes 70 % hygienických zelených pásem, kde došlo rovněž ke zlepšení bytových podmínek, k likvidaci řady technologicky zastaralých a hygienicky nevhodných provozů ve městě, k rekonstrukci krajinného a rekreačního prostředí atd. Pravda, zbývá ještě mnoho udělat. Avšak to, čeho už bylo v Ostravě dosaženo, je významným dokladem toho, že socialistické společenské zřízení je schopno řešit s úspěchem otázky životního prostředí.

Je pravda, že na péči o životní prostředí se podílejí všechny orgány na federální úrovni i na úrovni národních republik, kde byly při vládách zřízeny jako koordinační, poradní a iniciativní orgány Rady pro životní prostředí. Životním prostředím se zabývají také orgány a ústavy ČSAV a mnoho dalších institucí. Konečně o této péči svědčí i zákon o vodách, který bude Federální shromáždění schvalovat.

Československo se také aktivně podílí na řešení těchto otázek v mezinárodních vztazích, a to v komisích RVHP i v orgánech zřizovaných při OSN, na symposiích a konferencích, jichž je i častým hostitelem, jako bylo např. symposium v Ostravě či mezinárodní odborový seminář v dubnu letošního roku v Praze.

Soudružky a soudruzi, jak jsem již řekla, v naší socialistické společnosti máme všechny předpoklady k ochraně, zlepšení a perspektivnímu řešení životního prostředí. Je však třeba, a rychlý růst problémů v této oblasti to vyžaduje, aby vedle výzkumů, osvěty i ekonomických regulačních pák odpovídal potřebám i systém právních norem ochrany a tvorby životního prostředí.

Zatím je ochrana a tvorba životního prostředí v ČSSR upravena v nejrůznějších právních a administrativních předpisech, Základní ustanovení obsahuje ústava. Bylo přijato celkem asi 300 vyšších právních norem, které spadají většinou do správního práva, ale i do zemědělsko-družstevního a pozemkového, pracovního, hospodářského a trestního práva atd. Kromě toho se této problematiky dotýká i velké množství nižších právních norem. Lze tedy říci, že právní předpisy jsou roztříštěné, některé zastaralé, nečasové, často izolované, časově, věcně i metodicky nejednotné.

Vláda ČSSR přijala v roce 1970 usnesení č. 80 k provedení rozboru současných právních norem a na základě toho vypracování komplexního návrhu systému právních norem.

Doporučujeme proto

- urychleně řešit tyto otázky v rámci celé ČSSR a zpracovat ucelenou koncepci, vytvořit centrum, které by komplexně tyto otázky zabezpečovalo a mělo dostatečnou pravomoc,

- musí se však zlepšit také znalost možností poskytovaných stávajícími našimi zákony, a to hlavně u nižších složek, především u MNV, kde je třeba často překonávat i jejich nechuť k jejich uplatňování,

- upevnit podle stávajících norem státní disciplínu.

V rámci volebních programů je potřeba občanskou iniciativu a výchovu občanů vést od zaměření jen na mikroprostředí /vlastní byt, dům/ stále více k zaměření na meziprostředí /obec, město/.

Do škol by ministerstva školství měla zařadit do výchovného systému ucelenější a cílevědomější výchovu mládeže v otázkách ochrany a tvorby životního prostředí a zvýšit možnost výchovy odborníků pro tyto otázky na vysokých školách.

Naše vědecké instituce by měly vést své pracovníky k řešení hlavních problémů v této oblasti a maximálně využívat mezinárodní spolupráce v rámci socialistické integrace RVHP dle závěrů zvláště 27. zasedání v Praze. Domnívám se, že by bylo užitečné, aby Federální shromáždění a jeho výbory se zabývaly otázkami životního prostředí komplexně a zařadily je do plánů své činnosti.

Soudružky a soudruzi, chtěla jsem svým příspěvkem upozornit na tuto důležitou oblast, která spolu s rozvíjející se vědeckotechnickou revolucí bude mít stále závažnější význam. Je třeba vidět tyto otázky komplexně, znát potíže, ale i možnosti zlepšení a svým působením ve volebních obvodech se na něm podílet. Myslím, že slova, která řekl na XXIV. sjezdu KSSS s. Brežněv platí plně i pro nás.

"Když podnikáme opatření na urychlení vědeckotechnického rozvoje, musíme udělat všechno, aby tento rozvoj byl v souladu s hospodárným využíváním přírodních zdrojů, aby nezpůsoboval nebezpečí znečišťování ovzduší a vod a vyčerpání půdy. Nejen my, ale i následující generace musí mít možnost užívat všeho, co nám poskytuje krásná příroda naší vlasti."

Předsedající místopředseda SL dr. R. Nejezchleb: Ďakujem poslankyni Seidlovej. Slovo má poslanec Ivanič.

Poslanec P. lvanič: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, poznatky získané za dobu od 1. januára 1973, keď nadobudla účinnosť nová právna úprava objavov, vynálezov, zlepšovacích návrhov, priemyslových vzorov, nasvedčujú tomu, že nový zákon č. 84/1972 Zb. a jeho vykonávacie predpisy boli kladne prijaté a prejavujú sa v rozvoji technickej tvorivej činnosti vynálezcov a zlepšovateľov.

Dôsledné uvedenie zákona o objavoch, vynálezoch, zlepšovacích návrhoch a priemyslových vzoroch do života predstavuje významný krok v plnení uznesenia XIV. zjazdu strany.

Zavedením novej právnej úpravy urobil sa koniec pokusom o vnášanie buržoáznych prvkov do koncepcie zákonodarstva v oblasti priemyslovo - právnej politiky, ktoré sa datujú od roku 1965 a vyvrcholili v rokoch 1968 - 1969.

Vieme, že podnet k postupnému obmedzeniu likvidácie socialistického charakteru právnej úpravy, vychádzajúci zo širokého poňatia ekonomickej reformy nezostal bez odozvy v niektorých právnických a patentárskych kruhoch a až v prekvapujúcej miere oživil záujem o buržoáznu teóriu priemyslovo - právnej ochrany. Československí buržoázni stúpenci odôvodňovali, že dedičný patentový monopol vyše 100 rokov starý, obsahujúci výlučné a zodpovedné právo vlastníka vynálezu, je vraj i v našich podmienkach jedine správnou formou stimulovania technickej tvorby a jej realizácie. Osvedčené socialistické formy, vychádzajúce v Sovietskom zväze z Leninovho dekrétu o vynálezoch, im nevyhovovali a viedli proti nim nezodpovednú, nám škodlivú politickú kampaň.

Nová právna úprava v oblasti priemyslovo - právnej politiky našej strany a závery XIV. zjazdu KSČ skončili s touto nezdravou a neprirodzenou transplantáciou buržoáznych doktrín do socialistických vzťahov, ktoré vychádzali z takzvaných vedeckých omylov, ale najmä z priemyslových politických zámerov vrátiť vývoj v tejto oblasti späť a docieliť renesanciu takzvaných priemyslových práv v kapitalistickom poňatí, a tým narušovať socialistické výrobné vzťahy a vlastnícke vzťahy.

Predstavme si, kam narastala trúfalosť týchto záchrancov našej ekonomiky, keď zlepšovateľstvo navrhovali úplne vyňať zo zákonnej regulácie a jeho úpravu riešiť len akousi podnikovou smernicou, až to podnik len uzná za vhodné, aby také smernice vôbec vydal.

Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci! Čiastkové výsledky roku 1973 svedčia o pokračujúcom vývoji a jeho postupnom raste. Napríklad počet podaných zlepšovacích návrhov z Ministerstva hutníctva a strojárstva za I. polrok 1973 oproti roku 1972 je o 14 % vyšší. Zlepšené výsledky sa prejavujú v oblasti realizácie. Len realizáciou sa vynálezy a zlepšovacie návrhy stávajú skutočnými výrobnými silami. Ku koncu príprav zákona č. 84/1972 Zb. bolo nanovo využité 1.735 vynálezov a 95.335 zlepšovacích návrhov a dosiahnuté výsledky najvyššieho ekonomického prínosu v histórii čs. vynálezcovstva a zlepšovateľstva, čo predstavuje 2,5 miliardy Kčs.

Zdroj a hlavný faktor úspechov v poslednej dobe, hlavne v roku 1972 - 1973 v tejto oblasti treba vidieť v práci politickej. Tu zohrala veľkú a hlavnú úlohu politická príprava na novú právnu úpravu odborov.

Bola výrazným politickým podnetom k zabezpečovaniu línie XIV. zjazdu KSČ v danej oblasti. Dosiahnuté výsledky treba však hodnotiť triezvo a nesmú viesť k sebauspokojovaniu.

Základňou úspešného zavedenia novej právnej úpravy do života je program komplexných opatrení prerokovaný vo výbore pre vedu a techniku vlády ČSSR.

Tento program vytyčuje základnú dlhodobú líniu pre spoločný postup Úradu pre vynálezy a objavy, ústredných orgánov hospodárskeho riadenia, podnikov a spoločenských organizácií, najmä Revolučného odborového hnutia a Socialistického zväzu mládeže a Vedeckotechnickej spoločnosti.

Na zoznámenie s novou úpravou a programom rozvoja vynálezcovstva b l Úradom pre vynálezy a objavy spoločne s Ústrednou radou odborov za účasti zástupcov ÚV KSČ pripravený a uskutočnený aktív vedúcich pracovníkov ústredných orgánov, funkcionárov ROH, SZM, ČSVTS, popredných vynálezcov a zlepšovateľov, ako i ďalších pracovníkov na úseku vynálezcovstva a zlepšovateľstva.

V súčasnej dobe sa hlavná pozornosť venuje príprave a vydaniu smerníc ústredných orgánov pre podriadené organizácie. Sú dokončené práce na rezortných smerniciach Federálneho ministerstva národnej obrany, Federálneho ministerstva hutníctva a strojárstva, Federálneho ministerstva palív a energetiky. Federálneho ministerstva dopravy, federálneho ministerstva zahraničného obchodu, federálneho ministerstva priemyslu, Ministerstva priemyslu SSR, Ministerstva spravodlivosti ČSR, Českého zväzu spotrebných družstiev. Českého zväzu výrobných družstiev a Slovenského zväzu spotrebných družstiev.

Prax na vydanie týchto smerníc čaká a ako vieme, kto rýchlo dáva, dáva dvakrát. Príslušné ústredné orgány ministerstiev musia preto, ako vyplýva zo zákona, urobiť všetko pre ich vydanie, ako to požaduje zákon.

Neoddeliteľnou súčasťou programu uvádzania zákona č. 84/1972 Zb. do života a opatrenia na ďalší rozvoj vynálezcovstva a zlepšovateľstva je v najbližších rokoch dosiahnuť vo všetkých rezortoch a podnikoch rozvoja tvorby a zvýšiť podstatne vplyv vynálezov a zlepšovacích návrhov na ekonomiku. V niektorých rezortoch, ako napr. v Ministerstve hutníctva a strojárstva a tiež v podnikoch napr. OKR Vihorlat. ČKD Škoda Plzeň, VSŽ Košice, VŽKG a ďalšie, venujú tejto úlohe veľkú pozornosť. Dbajú aby na všetkých úsekoch a stupňoch riadenia v súčinnosti ROH a pomoci Vedeckotechnickej spoločnosti a hlavne so Socialistickým zväzom mládeže bol spracovaný konkrétny program. Tento program prerokúvajú so všetkými pracovníkmi na každom pracovisku. Žiaľ, že to tak nie je všade, čo je len na škodu podnikov i našej ekonomiky.

Vážené súdružky, súdruhovia poslanci, všetkým krajinám RVHP bol Úradom daný potrebný počet prekladov nového zákona v ruštine. Boli zaslané i Svetovej organizácii pre družstevné vlastníctvo. Boli uskutočnené mnohé prednášky o novej úprave práv v socialistických krajinách. Propagačné akcie na realizáciu opatrení z programu sa uskutočňujú v pravidelných reláciách Československej televízie a rozhlasu.

Spoločné úsilie štátnych a hospodárskych orgánov a spoločenských organizácií pri realizácii komplexného opatrenia vychádzajúceho zo záverov XIV. zjazdu KSČ a smerujúceho k masovému rozvoju vynálezcovstva a zlepšovateľstva, k zvýšeniu ich vplyvu na ekonómiu, treba zamerať hlavne na tieto ciele:

1. na všetkých stupňoch riadenia vytvárať politické, organizačné a kádrové opatrenia na uskutočňovanie zákona a programu ďalšieho rozvoja vynálezcovstva a zlepšovateľstva,

2. tvorivú iniciatívu orientovať tematickými plánmi na rozhodujúce úlohy národohospodárskeho plánu a vytvárať predpoklady pre rýchlu, plánovitú realizáciu výsledkov vo výrobe,

3. vytvárať predpoklady pre plánovité využívanie tvorivej technickej iniciatívy vynálezcov a zlepšovateľov a pre posilnenie hmotnej a morálnej stimulácie ich činnosti,

4. rozvíjať spoluprácu so Sovietskym zväzom a ostatnými členskými krajinami RVHP pri realizácii Ďalších opatrení na posilnenie socialistickej integrácie v oblasti vedeckotechnického rozvoja,

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP