5. cieľavedome vytvárať podmienky pre masové
zapájanie mladej generácie do vynálezcovskej
a zlepšovateľskej činnosti. V súlade s
uznesením ÚV KSČ z júla t. r, usmerňovať
odborný a politický rast mladej generácie
nielen v školách, ale aj na pracoviskách tak,
aby umožňoval úspešnú účasť
mládeže i v tejto významnej a pre mladých
ľudí príťažlivej činnosti.
Súdruh Husák na XIV. zjazde KSČ povedal:
"Potrebujeme ľudí všestranne pripravených,
odborne vzdelaných s vysokou kultúrnou úrovňou,
politicko-ideovo zapálených a plne oddaných
socializmu."
Tieto slová sú plne záväzné pre
každého komunistu a pre všetkých občanov,
ktorí majú zásady výchovy socialistickej
generácie presadzovať v praxi a zabezpečiť,
aby pre ďalšie obdobie výstavby socializmu vyrastala
socialistická mládež.
Preto bude potrebné v duchu uznesenia XIV. zjazdu KSČ
a záverov VI. pléna ÚV ZSM, ako i júlového
uznesenia ÚV KSČ upevniť živý styk
medzi mladou generáciou v oblasti vynálezov a zlepšovateľského
hnutia.
Bude potrebné vytvárať rady mladých
odborníkov, ktorých úlohou bude spolupracovať
s Vedeckotechnickou společnosťou, s komisiami komplexnej
socialistickej racionalizácie a tak aktivizovať mladých
ľudí na riešenie zlepšovateľského
hnutia. V základných organizáciách
Socialistického zväzu mládeže naplno rozvinúť
hnutie "Reflektor mladých, Zenit apod.", kde
by mali mladí ľudia možnosť účasti
a zapájania sa do tejto oblasti a pôdu pre sebarealizáciu.
Záverom verím, že takýmto postupom naše
stranícke a vládne vedenie zabezpečí
tejto spoločnosti pevný základ a perspektívu
krajších a šťastnejších dní.
Předsedající místopředseda
SL dr. R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Ivaničovi.
Teraz prerušujem naše rokovanie na 20 minút.
Po prestávke ako prvý vystúpi poslanec Tichý.
/Jednání přerušeno v 15.44 hod./
/Jednání opět zahájeno v 16.05 hod./
/Řízení schůze převzal předseda
SL V. David./
Předseda SL V. David: Soudružky a soudruzi
poslanci, budeme pokračovat v rozpravě. Uděluji
slovo posl. Tichému, připraví se posl. Josef
Polák.
Poslanec R. Tichý: Začátkem letošního
roku vstoupil v platnost zákon č. 84/1972 Sb., o
objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích
a průmyslových vzorech. Nová právní
úprava v oblasti objevů, vynálezů,
zlepšovacích návrhů a průmyslových
vzorů byla technickou veřejností, zejména
vynálezci a zlepšovateli, přijata velmi kladně.
Byly zvláště oceněny socialistické
principy nového zákona a upevnění
odpovědnosti státních a hospodářských
orgánů, dobře zapůsobilo i zvýšení
odměn vynálezcům a zlepšovatelům
a jejich morální ocenění. To se již
nyní projevuje zejména v dalším růstu
podávaných zlepšovacích návrhů.
Na tento značný růst zřejmě
nepůsobí jen hmotná zainteresovanost, zvláště
zvýšení odměn autorů, ale zejména
opatření prováděná stranickými,
státními a hospodářskými orgány
a orgány ROH a ČSVTS. Řada těchto
opatření, školení a aktivů účinně
podporuje po mém soudu další rozvoj vynálezeckého
a zlepšovatelského hnutí.
Významným principem zákona o objevech, vynálezech,
zlepšovacích návrzích a průmyslových
vzorech je zavedení institutu správy vynálezů,
zlepšovacích návrhů a průmyslových
vzorů. Jde o řadu povinností a práv
organizací, pověřených správou
těchto produktů tvůrčí činnosti.
Tento nový právní institut je důležitým
opatřením, které ukládá konkrétním
socialistickým organizacím pečovat o výkon
práv a povinností souvisejících zejména
s nejširším využíváním
vynálezů, zlepšovacích návrhů
a průmyslových vzorů pro technický
pokrok a rozvoj národního hospodářství.
Toto opatření je plně v souladu se závěry
XIV. sjezdu KSČ o nutnosti užšího sepětí
vědy se společenskou praxí a položilo
základ ke zlepšení situace v zavádění
výsledků výzkumu do naší výrobní
praxe. Zvláště je důležité
a zasluhuje si stálé pozornosti všech orgánů,
že určená organizace musí pečovat
o vynález, zlepšovací návrh nebo průmyslový
vzor jako o "národní majetek" a starat
se o něj s péčí řádného
hospodáře. Dříve platný zákon
sice ukládal organizacím určité úkoly,
pokud jde o využívání a péči
o vynálezy a zlepšovací návrhy, ale
nebylo v něm přesně určeno, která
organizace konkrétně ponese přímou
odpovědnost za péči o novou techniku a její
co nejširší uplatnění. Podle nového
zákona je organizace, která spravuje vynález
nebo průmyslový vzor, povinna pečovat o jeho
plánovité a všestranné využívání
včetně jeho rozšíření
do dalších organizací, k tomuto účelu
je zavázána také provádět průzkum
hospodářské upotřebitelnosti, a je
povinna podávat autorovi a Úřadu pro vynálezy
a objevy zprávu o jeho výsledku. Je též
povinna pečovat o uplatnění vynálezu
nebo průmyslového vzoru v zahraničí,
zejména v rámci hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce. Určená
organizace musí jako správce zabezpečovat
též zahraniční ochranu a zájmy
státu i oprávněné zájmy autora.
Jako správce musí sledovat též ekonomické
a jiné přínosy, kterých se v národním
hospodářství z hlediska využití
této nové techniky dosáhne.
Kritické zhodnocení dosavadního stavu v této
oblasti, zvláště na úseku základního
výzkumu, vede k závěru, že v řadě
případů doposud aplikace výsledků
výzkumu, docílených v ústavech ČSAV
naráží ve výrobní sféře
na řadu obtíží. Nová řešení
technických problémů, která po dopracování
v oblasti aplikovaného výzkumu a v dalších
předvýrobních etapách by měla
být zavedena do výrobní praxe a znamenala
by významné zvýšení úrovně
materiálně technické základny našeho
státu, dodnes ještě zůstávají
nevyužita. Zanedbáváním těchto
možností jsme v některých oborech dospěli
ke stavu, který vytváří rozpor mezi
úrovní nové techniky, obsažené
v oblasti základního výzkumu a úrovní
techniky, prakticky uplatňované ve výrobní
sféře.
Řada výsledků základního výzkumu
dosažených v Čs. akademii věd v moderních
progresívních oborech, na něž jsou uděleny
celé řadě zahraničních států
patenty, zůstává v naší výrobní
praxi stále nevyužita.
Výsledky by měly sloužit především
naší výrobní praxi a přes ni
k přímému zbožovému vývozu
na trhy námi dosažitelné a formou licencí
teprve potom a do teritorií zbožově nedosažitelných,
kde je forma licence vhodnější. Soudím,
že příčiny dosavadního stavu
je možné shrnout zhruba do těchto skupin:
1. Systém ukazatelů hospodářských
výsledků průmyslových podniků
vytváří určité obtíže
při zavádění nové techniky.
2. Přístup k nové technice, která
by měla být zavedena ve výrobním podniku
a která se zrodila mimo výrobní podnik, je
spojen s určitou averzí, při níž
svou roli hrají jak aspekty prestižní, tak
i hmotné zainteresovanosti.
3. Nedostačující je též vazba
mezi základním výzkumem, jako první
předvýrobní etapou a na ni navazujícími
dalšími etapami, t.j. aplikovaným výzkumem
a vývojem technické podstaty výrobku a jeho
technologie.
Základní výzkum a výroba jsou dva
krajní články řetězu spojené
přes aplikovaný výzkum, ověřovací
provoz atd. a pevnost tohoto propojení se řídí
pevností nejslabšího článku.
Disproporce a propojení jednotlivých článků
mezi základním výzkumem a výrobou
způsobují nežádoucí časové
a jiné ztráty při zavádění
výsledků výzkumu do výroby. Kromě
toho ne všechny výrobní závody mají
dobře vybavená vývojová střediska
a zkušebny či poloprovozy, kde by měly možnost
pružně odstraňovat všechny potíže,
se kterými je nutno při realizaci nových
výrobků počítat a které se
budou vždy vyskytovat.
Prohloubení vztahů mezi vědou a praxí
brzdí rovněž nedořešené
otázky změn struktury výroby. Účinná,
dlouhodobě orientovaná spolupráce vyžaduje
jasnou technicko-ekonomickou koncepci rozvoje podniku spolu s
programem racionalizačních změn současné
technologie výroby a její struktury.
Spolupráce průmyslu se základním výzkumem
se musí opírat též o vlastní
podnikovou základnu výzkumu a vývoje, neboť
experimenty přenášené přímo
do provozu mohou být riskantní a navíc nepřipouštějí
průzkum širokého pásma parametrů,
prováděný s cílem dosáhnout
optimálních podmínek zkoumané technologie
nebo parametrů vyvíjeného výrobku.
Vhodný způsob přímého uplatnění
výsledků základního výzkumu
v praxi představuje cílevědomá spolupráce
Čs. akademie věd s průmyslem, založená
na dlouhodobých dohodách mezi presidiem a generálními,
resp. oborovými ředitelstvími.
Soudružky a soudruzi, zmínil jsem se záměrně
o těch ustanoveních zákona, týkajících
se institutu správy, protože představují
velmi důležitý krok k odstranění
dnes ještě stále ne zcela zvládnutého
stavu a vyžadují tato ustanovení do všech
důsledků docenit a správně pochopit.
Nebylo by správné se spokojit jen s tím,
že byla vydána zákonná norma, v zápětí
musí následovat vytváření praktických
předpokladů a zajištění vazeb,
které budou znamenat odstranění dosavadních
nedostatků především přemostění
základního výzkumu a výrobní
praxe. Prakticky to znamená účinně
řešit vytváření vazeb mezi ČSAV,
resortními výzkumnými ústavy a výzkumně
vývojovými základnami VHJ a důsledně
prosazovat koordinaci mezi vědeckým plánem
a potřebami československé výrobní
praxe.
V souvislosti se zaváděním institutu správy
do praxe s řadou úkolů s ním spojených
je též nezbytné, aby v příslušných
našich ministerstvech, oborech, podnicích či
ústavech byla provedena opatření odpovídající
požadavkům správy. Stává se,
že některá organizace chápe smysl této
správy pouze jako administrativní opatření,
nebo se odvolávána nedostatečné kádrové
vybavení příslušného útvaru.
To by byla překážka, která by znamenala
pokračovat ve vývoji minulých let.
Jiným problémem, který, jak se zdá,
znesnadňuje zavádění institutu správy
a tím i celého zákona do praxe, je, že
některá ministerstva, resp. odbory dosud nevydaly
prováděcí směrnice. Proto ještě
zůstávají vztahy mezi jednotlivými
články řízení ve sledované
oblasti v řadě případů nevyjasněné.
Úřad pro vynálezy a objevy věnoval
zavádění zákona do praxe a výkladu
předpisů mnoho úsilí a času.
Tato zvýšená konzultační a poradenská
činnost byla organizacemi velmi kladně hodnocena.
Namátkou bych uvedl letošní celostátní
akci vynálezců a zlepšovatelů v dubnu
t. r., nebo dvě akce uspořádané slovenskou
vládou a věnované rozvoji vynálezeckého
a zlepšovatelského hnutí, resp. tématickému
usměrňování vynálezecké
a zlepšovatelské činnosti.
Závěrem bych chtěl zrekapitulovat, že
zabezpečení nové) zákona o objevech,
vynálezech, zlepšovacích návrzích
a průmyslových vzorech si zejména vyžádá:
1. dosáhnout toho, aby uskutečňování
nových předpisů nezůstávalo
jen věcí Úřadu pro vynálezy
a objevy, ale stalo se věcí všech státních
orgánů, hospodářských a společenských
organizací,
2. urychleně dopracovat a vydat všechny resortní
a oborové směrnice, které budou odpovídat
ustanovením zákona a specifickým poměrům
v jednotlivých resortech a oborech.
3. sledovat působení resortních a oborových
směrnic při praktickém provádění
činnosti na úseku správy,
4. kádrově a organizačně zajistit
v rámci jednotlivých resortů plnění
úkolů vyplývajících z institutu
správy, přitom je třeba si zejména
připomenout, že podobná povinnost plynula organizacím
již ze dříve platného zákona
a že nedostatečné kádrové vybavení
a neplnění zákonných ustanovení
bylo jedním z důvodů, proč tento zákon
nebyl v plné míře respektován.
5. sledovat a soustavně hodnotit řádné
přihlašování vynálezů
a objevů a jejich včasné využití
a rozšiřování.
Splnění všech těchto základních
podmínek a cílů zákona by mělo
vést ke zvýšení technické tvůrčí
činnosti našich pracujících i k dosažení
zkrácení dosud dlouhého časového
cyklu mezi výzkumem a výrobou a podpořit
plánovité využívání objevů,
vynálezů a zlepšovacích návrhů.
Jedním z nástrojů, který by k tomuto
cíli mohl zvláště napomáhat,
jsou též připravované metodické
pokyny pro vypracování metodického plánu
rozvoje vědy a techniky na léta 1976 až 1980.
Soudím, že by bylo správné, aby do těchto
pokynů začlenilo federální ministerstvo
pro technický a investiční rozvoj konkrétní
opatření, která budou působit též
tak, aby řešení úkolů v plánu
zahrnutých byla na světové úrovni,
což znamená mimo jiné, aby výsledky
výzkumu byly zakončovány přihláškou
vynálezů.
Dále by bylo třeba zajistit, aby v jednotlivých
etapách, t.j. v etapě řešení
úkolu technického rozvoje, dále v etapě
realizace a konečně v oblasti vědeckotechnické
spolupráce a aktivní licenční politiky,
byly objevy, vynálezy, zlepšovací návrhy
řádně do plánu začleňovány
a využívány.Jejich realizace by znamenala,
že se otázkou zabezpečení realizace
objevů, vynálezů a zlepšovacích
návrhů nebudou zabývat pouze oddělení
vynálezů a zlepšovacích návrhů,
resp. odd. průmyslově právní politiky,
ale že se jimi budou zabývat všechny odborové
útvary, které zabezpečují plánovací
činnost, a odpovědní pracovníci, kteří
na sestavení a plnění plánu mají
rozhodující vliv.
Bude-li objev, vynález nebo zlepšovací návrh
začleněn do plánu, budou také v rámci
tohoto plánu současně zabezpečeny
i finanční prostředky, materiálové
kapacity a potřební pracovníci.
Předseda SL. V. David: Děkuji poslanci Tichému,
slovo má poslanec Jozef Polák. Připraví
se poslanec ing. Rudolf Říman.
Poslanec J. Polák: Vážená Snemovňa
ľudu, vážené súdružky poslankyne,
súdruhovia poslanci, milí hostia, v priebehu doterajšej
rozpravy k správe o stave technického a vedeckého
rozvoja v ČSSR vystúpili viacerí diskutéri
zo všetkých oblastí tohoto života. Predrečníci
poslanec Ivanič i poslanec Tichý hovorili o uplatnení
vedeckého výskumu v rámci vynálezov
v ČSSR. Dovoľte mi, aby som niekoľkými
myšlienkami prispel v rozprave z oblasti licenčnej
politiky, z oblasti dovozu a vývozu licencií. Významnou
súčasťou nášho národného
hospodárstva je spolupráca s krajinami RVHP a v
tej súvislosti licenčná politika, ktorá
ovplyvňuje jednak vedeckotechnický pokrok, jednak
bilanciu zahraničného obchodu. Závažnosť
tejto problematiky potvrdil i XIV. zjazd KSČ, ktorý
v Smerniciach k päťročnému plánu
rozvoja národného hospodárstva na roky 1971
- 1975 ukladá: "Vo väčšej miere využívať
možnosti medzinárodnej vedeckotechnickej spolupráce
so socialistickými krajinami, najmä so ZSSR účelne
a operatívne viest licenčnú politiku."
Súčasťou tohoto úsilia je prihlasovanie
čs. vynálezov do zahraničia s cieľom
jednaj včas zabezpečiť svetovú prioritu
výsledkom vedeckej a technickej činnosti našich
pracovníkov, jednak s cieľom sledovať ekonomické
záujmy štátu pri zabezpečovaní
zvýšenej schopnosti súťaže nášho
tovaru na kapitalistických trhoch, ako aj pre vytváranie
predpokladov pre aktívnu licenčnú politiku.
Medzinárodný obchod s licenciami na patenty a know
- how /vedieť ako/ nadobudol najmä po druhej svetovej
vojne veľký rozmach. Rozsah svetového obchodu
s týmto tzv. duševným vlastníctvom sa
odhaduje cca na 3 miliardy Kčs ročne, pričom
jeho tempo rastie 3 - 4 krát rýchlejšie ako
svetový obchod s hmotným tovarom. Predaj technických
noviniek licenčnou formou je zákonitým dôsledkom
stále rastúcich výdavkov na vedu a techniku,
je dôsledkom toho, že vedecký výskum
sa stále viac internacionalizuje, prerastá hranice
veľkých podnikov, hranice štátov a určujúcim
spôsobom ovplyvňuje aj zmenu štruktúry
výrobných síl. Treba očakávať,
že nastupujúca a rozvíjajúca sa vedeckotechnická
revolúcia bude tento vývoj naďalej urýchľovať,
lebo vynálezy ktorých počet z roka na rok
v celosvetovom meradle vzrastá - každý rok
prináša svetu vyše 200 000 vynálezov a
viac ako 400 000 ochranných dokumentov typu patent alebo
autorské osvedčenie - sú akcelerátorom
vedeckotechnického pokroku a celosvetového spoločenského
napredovania. Netreba dokazovať, že vzájomné
odovzdávanie patentovaných i nepatentovaných
technologických noviniek prispieva všeobecne k ekonomickému
rastu, a tým aj k zvyšovaniu životnej úrovne
nielen v priemyselne vysoko rozvinutých krajinách,
ale poskytuje nové možnosti aj pre vzostup v rozvojových
krajinách.