Ústavně právní výbor projednal
již ve své lednové schůzi zásady,
které uvedl místopředseda federální
vlády prof. dr. Laco, když předem o stěžejních
zásadách ovládajících celé
naše občanské řízení soudní
podal výklad děkan právnické fakulty
University Karlovy prof. dr. Češka. Zdůraznil
základní význam práva jako stabilizátora
vztahů, vysvětlil, že v občanském
soudním řízení se projednávají
nejen věci práva občanského, ale i
práva rodinného a družstevního. Soudy
na těchto úsecích projednaly v roce 1970
celkem 242 tisíc věcí, zatímco trestních
případů, tj. trestných činů
a přečinů, bylo projednáno přibližně
polovina, tj. 118 tisíc. Zdůvodnil, že soudní
proces je zárukou dodržování socialistické
zákonnosti a jeho cílem je tedy ochrana a zajištění
zákonných práv občanů, také
však výchovné působení na účastníky
řízení.
Prof. dr. Laco poukázal stejně jako při dnešním
zdůvodnění návrhu, že k novelizaci
občanského soudního řádu je
třeba přistoupit v rámci zdokonalování
celého našeho právního řádu,
že přijetím navrhované novely bude ulehčena
práce soudů a přitom plně zachovány
dosavadní zásady řízení, jeho
struktura a také plně garantována práva
občanů.
Proto oba naše výbory při projednávání
zásad i vládního návrhu zákona
na své dubnové schůzi kladně ocenily
cíle, které navrhovaná novela sleduje, tj.
urychlení a zhospodárnění řízení,
úspory jak v práci soudů, tak časové
úspory účastníků, svědků
a znalců. Přispěje to i ke snižování
počtu zameškaných směn a k ušetření
cestovních i jiných výdajů. Poslanci
při jednání zdůrazňovali, že
novela rovněž přispěje ke zkvalitnění
soudcovské práce a tím i k upevnění
disciplíny a autority soudů. Konstatovali, že
novelizace se nedotkne základních principů,
na nichž je vybudován náš občanský
soudní řád, zejména se nedotkne zásady
materiální pravdy, zajištění
spravedlivé ochrany práv a oprávněných
zájmů občanů a organizací a
výchovy k dodržování zákonů,
zásad socialistického soužití, k čestnému
plnění povinností i k úctě
k právům spoluobčanů.
Kladně bylo hodnoceno navrhované zrušení
povinného řízení o smíření
manželů před rozvodem. Tento institut není
už v současných podmínkách dostatečným
prostředkem k nápravě vztahů v narušených
manželstvích. Rozvod manželství, zejména
v době nezletilosti dětí žijících
v rodině, je však vždy jevem závažným,
v převážné míře případů
společensky nežádoucím. Poslanci proto
uvítali, že ruku v ruce s předchozí
úpravou novela ukládá soudům procesním,
tedy v průběhu vlastního řízení
o rozvod manželství, nejen povinnost usilovat o smír,
ale povinnost vést manžele k odstraňování
příčin rozvratu. Ukládá tak
soudům velikou odpovědnost a výchovnou povinnost
citlivě přistupovat k lidem u vědomí,
že ne každé manželství je zralé
na rozvod už proto, že manželé se octli
před soudem.
S uspokojením byla přijata navržená
novelizace ohledně zjednodušeného postupu při
předvádění předvolaných,
kteří se bez omluvy nedostaví k soudu či
znalci, o důkazech odborným vyjádřením
nebo potvrzením příslušného orgánu,
o lhůtě k vyhlášení rozsudku
a o podstatném rozšíření možnosti
vydat v samosoudcovské věci platební rozkaz.
Stejně změnou a doplněním ustanovení
o výkonu rozhodnutí /§ 274, 325 a/ - 347 osř./
nebude tím dotčena struktura soudního řízení,
ale urychlena práce soudů.
Kladně bylo také přijato posílení
zásady vázanosti soudů návrhy účastníků
řízení /§ 153 osř./ a v souvislosti
s tím i upřesnění předpisu
§ 212 osř. pro řízení odvolací.
Novelizace povede účastníky a jejich zástupce
ke zvýšení odpovědnosti za zdárný
průběh řízení a soudům
umožní soustředit se na zjištění
materiální pravdy a tedy na spravedlivé rozhodnutí
ve věci samé. Dosavadní volnější
úprava s možnostmi soudů rozhodovat nad rámec
žaloby /ultra petitum/ vedla účastníky
k nečinnosti, k přenášení důkazního
břemene na soud. Účastníci nekonkretizovali
své návrhy, zejména ve sporech o náhradu
škody, neoznačovali důkazy a tak znemožňovali,
ať chtěně nebo nechtěně, nebo
alespoň oddalovali zjištění objektivní
pravdy. Podle novely nebude možno již porušovat
bez hmotně právních důsledků
povinnost uloženou jim stejně v § 120 odst. 2
osř. Občanské soudní řízení
přímo předpokládá zásadu
poctivé součinnosti soudů se všemi,
kteří se účastní řízení.
Nemělo by se proto ani už po novele vyskytovat, jak
se dosud dálo tak často v řízení
o rozvod manželství, že účastníci
důkazy naprosto nutné k zjištění
pravdy a příčin rozvratu, jak jim ukládá
§ 25 zákona o rodině, vědomě
zatajují a odpírají uvádět.
Konečně poslanci uvítali ustanovení,
která mají důsledně zabezpečit
výživu nezletilých dětí a nově
upravují soudní příslušnost pro
vymáhání výživného /§
252 a 284 osř./. Všechna tato ustanovení povedou
k posílení autority soudů a zejména
i k ochraně práv nezletilých dětí.
Tolik jsem považoval za nutné uvést z průběhu
projednávání vládního návrhu
ve výborech Sněmovny lidu, které s návrhem
vyslovily plný souhlas. Stejně projevily souhlas
i orgány obou národních rad, jimž byl
návrh zaslán k zaujetí stanoviska.
Z pověření výborů Sněmovny
lidu doporučuji proto Sněmovně lidu, aby
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje občanský
soudní řád, schválila ve znění,
v němž jej předložila vláda Československé
socialistické republiky. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS V. David: Děkuji poslanci Srbovi. Zpravodajskou
zprávu za výbory Sněmovny národů
přednese poslankyně Margita Kondrčíková.
Prosím, aby se ujala slova.
Zpravodajka poslankyně SN M. Kondrčíková:
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, Ústavnoprávny výbor
Snemovne národov a Výbor pre sociálnu politiku
Snemovne národov prerokovali vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
Občiansky súdny poriadok na spoločných
schôdzkach so zodpovedajúcimi výbormi Snemovne
ľudu a dospeli k tým istým záverom ako
tieto výbory.
Z poverenia výboru Snemovne národov preto tiež
odporúčam schváliť tento návrh
v predloženom znení.
Předsedající místopředseda
FS V. David: Děkuji poslankyni Kondrčíkové.
Můžeme zahájit rozpravu. Zjišťuji,
že písemně je přihlášen
poslanec Ľudovít Černáček. Dávám
mu slovo.
Poslanec SN Ľudovít Černáček:
Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, vo svojom vystúpení
by som chcel povedať niekoľko slov k navrhovanému
zrušeniu povinného konania o zmierenie manželov
pred rozvodom. Povinné zmierovacie konanie bolo zavedené
pred 9 rokmi, teda od roku 1964. Jeho zavedenie bolo vtedy odôvodňované
dobrými skúsenosťami, ktoré mali súdy
i advokátne poradne so zmierovaním manželov.
Dnes stojíme pred opačnou úpravou, podľa
ktorej chceme zase zrušiť povinné zmierovacie
konanie a preniesť ťažisko pokusov o zmierenie
manželov do vlastného súdneho konania o rozvod
manželstva.
V roku 1964 bolo na území našej republiky,
t. j. na území dnešnej federácie rozvedených
okolo 18 tisíc manželstiev. Zo štatistického
prehľadu o vývoji rozvodovosti, ktorý sme dostali
vlani so správou generálneho prokurátora
a Najvyššieho súdu o stave socialistickej zákonnosti,
sme sa presvedčili, že napriek všetkej starostlivosti
našej spoločnosti o trvalosť manželstiev
počet rozvodov stále stúpa. V roku 1966 sme
mali u nás podľa tohto prehľadu viac ako 20 tisíc
rozvodov, v roku 1969 skoro 24 tisíc a v roku 1971 už
viac ako 28 tisíc, z toho v Českej socialistickej
republike 23 600 a v Slovenskej socialistickej republike viac
ako 4400. Je teda situácia v Českej socialistickej
republike podstatne horšia než u nás na Slovensku,
pravda, aj na Slovensku rozvodovosť stále stúpa.
Je to predovšetkým alkohol, nevera a neuvážené
uzavieranie manželstiev, často veľmi mladými
ľuďmi len preto, že z intímnych stykov žena
otehotnela bez bližšieho citového vzťahu,
vzájomného porozumenia, zhodných názorov
na život, bez nedostatku úcty a pochopenia povinností
vyplývajúcich z manželstva. Jedným zo
závažných dôvodov je aj nedostatočná
výchova mladých ľudí v narušených
manželstvách rodičov. Týmto otázkam
musí venovať pozornosť celá naša
spoločnosť.
Aká je situácia na pracoviskách a v bydlisku
manželov, u ktorých dochádza k nedorozumeniam?
Temer vo všetkých prípadoch sú nedostatky
v manželstve známe, avšak tak vedúci pracovníci,
ako aj spoločenské organizácie a národné
výbory iba trpne prizerajú na prehlbovanie rozporov
niekedy z falošného kamarátstva, niekedy z
obavy pred osobnými ťažkosťami, ale aj z
pohodlnosti a nezáujmu. Keby každý vo svojej
funkcii v role priateľa či spolupracovníka
so záujmom o udržanie manželstva zasiahol napr.
proti nadmernému používaniu alkoholu, alebo
keby poukázal na nevhodné nadväzovanie známostí
s iným partnerom, keby sa venoval mladým ľuďom,
viedol ich k zodpovednosti voči rodine a tým aj
voči spoločnosti, to všetko by v počiatkoch,
teda včas, bol iste veľmi účinný
postup pri prevencii v snahe zamedziť rozvratom v manželstve.
Je neskoro usilovať sa o nápravu, keď rozpor
už vyvrcholil. Potom je naozaj nutné hovoriť
o zmierovacom konaní ako o púhej formalite, ktorá
v našom konaní nemá miesto.
Mýlil by sa však každý vo svojej predstave,
že tým, keď odpadne zmierovacie konanie manželov,
bude ľahšie dosiahnuť rozvod, že azda bude
podaný návrh a že súd v krátkom
čase vyhovie a manželstvo rozvedie. Ťažisko
práce súdu sa prenáša do samého
rozvodového konania za prítomnosti celého
senátu a súd bude povinný počas tohto
konania dôsledne zisťovať príčiny
rozvratu, usilovať sa aj v tomto prípade odstrániť
nedorozumenie a snažiť sa o zmierenie. Som toho názoru,
že súd aj týmto spôsobom môže
dobre splniť svoju povinnosť v konaní o rozvod
manželstva.
Súčasný stav nevyhnutne vedie k zamysleniu,
a to nielen nad rastom rozvodovosti, ale aj nad tým, že
povinné zmierovacie konanie nepomohlo zastaviť rast
počtu rozvodov, ani ich počet znížiť.
Som si vedomý, že odpoveď na túto otázku
i na otázky, ktoré s ňou súvisia,
nie je ľahká. Avšak my za každým
zachráneným manželstvom, za každým
percentom, o ktoré sa zníži počet rozvodov,
musíme vidieť zachránené domovy a rodiny
pre naše deti.
Rozhovory s ľuďmi i odborníkmi, hlavne so sudcami
mi potvrdili, že sa povinné zmierovacie konanie stalo
formálnym. Zmierovacie konanie sa robí šablónovite,
povrchne, často ako nevyhnutné zlo. Avšak práca
s ľuďmi, urovnávanie ich narušených
vzájomných vzťahov vyžaduje veľmi
starostlivú, dlhotrvajúcu a citlivú snahu.
Je umenie priblížiť sa k ľuďom, pochopiť
povahové a iné osobné vlastnosti partnerov
a vystihnúť základné príčiny
rozporov medzi nimi. Je nemožné, aby do tejto zložitej
problematiky mohol sudca vniknúť v pomerne krátkom,
niekedy iba štvrťhodinovom pohovore, ktorý robí
s manželmi v rámci zmierovacieho konania. Kedysi volával
advokát pred podaním návrhu na rozvod oboch
manželov do poradne a pokúšal sa ich zmieriť.
Dnes sa však sudca často dozvedá, že manžel,
ktorý žaluje o rozvod, ani jeho advokát vôbec
nevyrozumeli druhého manžela o zamýšľanom
začatí zmierovacieho konania, prípadne o
podaní žaloby o rozvod a druhý manžel
sa o tom dozvedá až z predvolania na súd. Taký
postup nevyhnutne vedie na strane druhého manžela
k určitej nedôvere i neochote sa zmieriť.
Skúsenosti ďalej ukazujú, že v čase,
keď sa jeden z manželov obrátil na súd,
býva spravidla už neskoro na záchranu manželstva,
ktoré prestalo plniť svoju spoločenskú
funkciu. Súd v rozvodovom konaní v skutočnosti
dáva iba právnu sankciu faktickému stavu.
Spravidla je návrh na rozvod podávaný v čase,
keď vzťahy medzi manželmi sú už príliš
narušené a pokusy o zmierenie sa už nestretávajú
s úspechom, i keď sudca k nim pristupuje čo
najzodpovednejšie.
Cestu k obmedzeniu počtu rozvodov musíme preto hľadať
inde. Už pred uzavretím manželstva sa musíme
zamerať na výchovu mladých ľudí
k manželstvu a rodičovstvu, a to je úloha predovšetkým
rodičov, školy a spoločenských organizácií.
Za trvania manželstva by malo byť úlohou štátnych
orgánov, predovšetkým národných
výborov a ich aktívov a ďalej aj spoločenských
organizácií, aby sa starali o odstránenie
príčin, ktoré vedú k rozvratom manželstva.
Ak sa objavia príznaky rozvratu, je na mieste využiť
tiež súčinnosť s rôznymi odbornými
inštitúciami, hlavne s manželskými poradňami.
Svoju výchovnú funkciou by tu mali plniť aj
naše odborové orgány. Všetci vieme, medzi
koľkými pracovníkmi na našich pracoviskách
vznikajú rôzne citové vzťahy, ktoré
narúšajú ich rodiny. Tieto prípady sa
stretávajú u pracovných i odborových
kolektívov s naprostou nevšímavosťou.
A predsa odborové orgány alebo pracovné kolektívy
v mnohých prípadoch mohli prispieť k tomu,
aby manželstvo, ktoré je narušované takýmito
nežiadúcimi vzťahmi, bolo zachránené.
Súdružky a súdruhovia, všetky tieto moje
poznatky potvrdzujú, že úvahy o zamýšľanom
zrušení zmierovacieho konania pred rozvodom sú
správne. Prispejú rovnako ako ostatné navrhované
opatrenia tiež k zjednodušeniu a zhospodárneniu
občianskeho súdneho konania. Budem preto za vládny
návrh hlasovať.
Předsedající místopředseda
FS V. David: Děkuji poslanci Černáčkovi.
Jiné přihlášky do rozpravy nedošly.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
/Nikdo./ Nikdo.
Ptám se místopředsedy federální
vlády s. Laca, zda si přeje závěrečné
slovo. /Místopředseda vlády ČSSR prof.
dr. K. Laco, DrSc., se vzdává závěrečného
slova./
Ptám se zpravodajů výborů sněmoven,
zda si žádají závěrečné
slovo? /Zpravodaj poslanec dr. Srb ani zpravodajka poslankyně
Kondrčíková nežádají./
Můžeme přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále je přítomno 149 poslanců
Sněmovny lidu, 55 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice,
59 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Sněmovny
jsou usnášení schopné.
Prosím nejdříve o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
zákona, kterým se mění a doplňuje
občanský soudní řád podle návrhu
společného zpravodaje, nechť zvedne ruku! /Hlasuje
se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Sněmovna lidu zákon schválila.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo souhlasí s návrhem zákona, kterým
se mění a doplňuje občanský
soudní řád, jak navrhla společná
zpravodajka, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Také Sněmovna národů zákon
schválila.
Souhlasným usnesením obou sněmoven byl schválen
zákon, kterým se mění a doplňuje
občanský soudní řád.