Středa 31. října 1973

Tato situace si vyžaduje věnovat nyní v celém plánovacím a řídícím procesu velkou pozornost těmto změnám a jejich nepochybnému dopadu na životní prostředí a při stále rostoucí intenzifikaci, koncentraci a masovosti výroby v našem zemědělství jim při využití zkušeností z průmyslové výroby také včas čelit.

Bylo by chybou podcenit značný vliv znečišťování vod a tím i životního prostředí ze strany naší zemědělské výroby. Připomněl bych, že např. v roce 1972 bylo státní vodohospodářské inspekci hlášeno mnoho havarijních případů znečištění nebo ohrožení vod celkově o třetinu více než v roce 1971, přičemž počet havárií způsobených jen odpady ze zemědělské výroby vzrostl ze 16 na 59, což je téměř čtyřnásobek. Z největší části se tak stávalo vlivem úniku obsahu silážních jam a fekálních jímek a ve velkém počtu případů v důsledku nekázně a nedodržování předpisů stanovených k zabezpečení čistoty vod a jejich ochrany.

Domnívám se proto, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, že na příslušných místech by mělo být včas pamatováno na rostoucí problematiku vlivu další chemizace zemědělské výroby z hlediska zabezpečení reálné, dostupné a hlavně včasné ochrany našich vod. Naše ministerstva zemědělství a jejich výzkumné ústavy by mohly svým včasným opatřením a jeho důsledným koncepčním pojetím účinně přispět k celkovému způsobu řešení čistoty vod, chránit přitom prvořadý zájem naší společnosti i účelně jej skloubit s potřebami rozvoje odvětví.

Myslím si, že takový postup by byl vhodným příspěvkem k dosažení co největší účinnosti nového vodního zákona při jeho praktickém provádění a byl by po mém soudu i velmi konkrétním příspěvkem k plnění záměrů vytyčených v závěrech XIV. sjezdu KSČ pro oblast životního prostředí i k tomu, aby nám třeba v budoucnu nevyvstal jiný spojitý problém, např. nutné zvyšování výdajů na zdravotnictví. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Bohuslavovi. Slovo má poslankyně Králová, připraví se poslanec Fekete.

Poslankyně SL Z. Králová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, ve svém diskusním příspěvku bych se chtěla zaměřit na návrh zákona o vodách, který nám byl předložen federální vládou.

Vzniklé problémy v této oblasti se snaží řešit nejen okresní orgány, ale i národní výbory na nejnižších stupních. Jen pro ilustraci: v roce 1972 byla v okrese Rokycany svépomocnou prací občanů budována v 8 místech nová vodovodní síť o délce více než 10 km. Okresní město samo bylo napojeno na město Plzeň, což ovšem přináší značné obtíže a problém s pitnou vodou je zde nadále neuspokojivý. I přes úspěchy, kterých bylo dosaženo, a to hlavně díky iniciativní práci národních výborů a brigádnické pomoci občanů, nedostatek pitné vody trvá a je nutno přistupovat k regulačním opatřením a k maximálnímu šetření. V letošním roce jsou vodovody budovány v dalších pěti obcích a lze uvést, že výstavba vodovodů tvoří jeden z hlavních úkolů volebních programů Národní fronty. V návrhu nového zákona zvláště vítám, že jasně řeší pravomoci k ochraně hospodaření s vodou a přímo ukládá národním výborům zabezpečovat veškerá opatření k maximální hospodárnosti. Měly by tedy být do budoucna odstraněny ty známé nešvary, jako je mytí aut, kropení zahrádek apod. v době sucha. Bude ovšem záležet na národních výborech, s jakou důsledností budou tato opatření prosazovat a dodržovat.

Druhou oblastí hospodaření s vodou je problém s vodními toky, jejich znečišťování, budování čisticích zařízení, kanalizační sítě apod. Je všeobecně známo, v jakém stavu je převážná většina řek, potoků a rybníků. Obzvláště markantní je tato situace u nás, na Rokycansku. Silná koncentrace průmyslu způsobila, že vodní toky našeho okresu, které navíc neoplývají bohatstvím vody, jsou velice silně znečištěny. Je nutno uvést, že v dřívějších letech postupovaly odpovědné orgány v těchto záležitostech velice nedůsledně, omezovaly se na pokuty, a to někdy směšně nízké, a žádná konkrétní opatření nebyla činěna. I v této oblasti jsou činěna opatření k nápravě, např. některým podnikům bylo přímo uloženo vybudovat čistící stanice, postihy za znečišťování jsou daleko tvrdší apod.

V souvislosti se znečišťováním vodních toků bych se chtěla zmínit o budování kanalizační sítě. Stejně jako výstavba vodovodů, i budování kanalizace patří mezi základní body volebních programů mnohých našich měst a obcí. To je jistě velice pozitivní úkaz a jejich výstavba nesmírně přispívá ke zlepšování životního prostředí a podmínek, zvláště na vesnicích, a zároveň se tím zkvalitňuje bytový fond. Někdy to ovšem přináší i záporné stránky, pramenící z nekázně občanů a nedůslednosti národních výborů. Do kanalizace jsou vypouštěny odpady bez předchozího předčištění a ty se potom dostávají do našich řek a potoků, které se také tímto způsobem silně znečišťují. Ohrožena takovým svévolným vypouštěním odpadů je mnohde i spodní pitná voda. Myslím, že by národní výbory měly daleko důrazněji tyto záležitosti řešit a že by pro budoucnost měla platit zásada: konečnou jednotkou kanalizační sítě musí být čistící stanice. Rovněž tak každý závod by měl mít čisticí stanici před vpouštěním odpadů do vodních toků.

Vítám v zákonu také to, že pamatuje na obnovu funkce stráží, které budou vykonávat dozor nad vodními toky i nad tím, aby nebyla poškozována jakýmkoliv způsobem vodní díla, ať už se jedná o jezy, nádrže, rybníky, přehrady, úpravny, čistírny odpadních vod apod. Nemělo by se tedy v budoucnu stávat, že uvidíme podél potoků a řek řady bezohledných řidičů, jak si zde myjí svoje automobily. Tento nešvar se v poslední době u nás v okrese zvláště rozmáhá.

Další důležitou oblastí je problém se zavodňováním a odvodňováním. Vidím z našeho okresu, že v této otázce dochází někdy k nepředloženostem a mnohé podniky a instituce zde sledují pouze své úzce sobecké zájmy. Zásadou pro odvodňování by mělo být, že namísto odvodněných ploch by se měly budovat rybníky, vodní nádrže apod., a tím zachovávat v přírodě rovnováhu. I na tomto úseku jsou podnikány kroky k nápravě a jen v roce 1972 bylo na našem okrese vybudováno 6 vodních nádrží, 2 koupaliště a opraveno několik rybníků. Takto získané vodní plochy přispějí nejen ke zlepšení životního prostředí, ale mohou být využívány i pro zavlažování apod.

Ještě bych se chtěla zmínit o závažném problému, kterým se v poslední době stala živelná výstavba chatových a rekreačních center. Tento problém přímo se znečišťováním vody souvisí. Chatové a rekreační oblasti jsou pochopitelně budovány na březích řek, rybníků, přehrad a potoků. Vzhledem k nedostatečné vybavenosti, nedostatku hygienických zařízení a také v neposlední míře k nekázni občanů i zde dochází k silnému znečišťování vodních ploch. V letošním roce na základě usnesení vyšších orgánů vydal ONV Rokycany nařízení k ochraně rekreačních oblastí, ve kterém je pamatováno i na ochranu vod. Zde leží před národními výbory další velice náročný úkol - vytvořit v těchto oblastech takové podmínky a opatření, aby se dalšímu znečišťování zamezilo.

Soudružky a soudruzi, hospodaření s vodou a její ochrana se stává stále naléhavějším úkolem celé naší společnosti. Otázky s tím související mají přímý vliv na životní podmínky našeho obyvatelstva, na prostředí, v němž žijeme a dotýkají se prakticky všech oblastí našeho života. Musíme si přiznat, že na tomto úseku bylo mnoho živelnosti, nejasností a nekázně. Proto vítám předložený návrh zákona a věřím, že podstatně přispěje ke zlepšení celé této složité situace v oblasti vodního hospodářství.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Králové. Slovo má poslanec Fekete, připraví se poslanec Koranda.

Poslanec SL J. Fekete: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, predkladaný vládny návrh zákona o vodách ako vodný zákon má nahradiť doteraz platný zákon č. 11/1955 Zb. a novelizovaný zákon č. 12/1959 Zb.

Ako uvádza samotná dôvodová správa, doteraz platné predpisy vývojovo zastarali a tiež sú tu niektoré úplné nové ustanovenia, na príklad o ochrane pred povodňami.

Predkladaná osnova vládneho návrhu zákona v jednotlivých častiach a oddieloch v normoprávnej úprave veľmi citlivo posudzuje celistvosť zabezpečenia tvorby a ochrany životného prostredia.

Kríza životného prostredia sa prejavuje v celom svete a medzi tieto štáty patrí i naša republika. Z jednotlivých sfér, ktoré ovplyvňujú životné a prírodné prostredie, zaujíma popredné miesto i znečistenie vody. Už XIII. zjazd, riešiac túto problematiku, uložil: "Urýchlene zastaviť znečišťovanie vodných tokov v záujme ozdravenia prírodného prostredia a zaistenia potrieb národného hospodárstva." Zákon ukladá povinnosť správneho hospodárenia s vodou ako s dôležitým zdrojom hospodárskych i ostatných celospoločenských potrieb. Smerný vodohospodársky plán republiky okrem iného ukladá vypracovanie dlhodobých výhľadov odvetví, ktoré majú požiadavky na vodné zdroje, alebo ináč ovplyvňujú hospodárenie s vodou alebo jej akosťou.

Ide o to, že rastúce nároky na vodu tak pre obyvateľov, ako pre priemysel i poľnohospodárstvo, nás musia viesť k tomu, aby sa u nás s obmedzenými vodnými zdrojmi povrchových i podzemných vôd správne hospodárilo.

Podzemná voda je u nás najakostnejšia voda. Akostné podzemné vody sa majú preto využívať v prvom rade pre obyvateľstvo a v poľnohospodárstve pre živočíšnu výrobu. Priemysel by tieto vody mal v budúcnosti využívať len v obmedzenej miere.

Pre riešenie problému vody, pre zabezpečenie zvýšenia vodných zdrojov návrh zákona ukladá sankčne postihovať organizácie, ktoré spôsobia svojou činnosťou stratu podzemnej vody, alebo podstatné zníženie výdatnosti vodného zdroja a zhoršenie kvality vody. Sankčné opatrenie v prvom rade počíta so zabezpečením náhradného zdroja vody.

Majú byť podávané správy o náleziskách zdrojov podzemných vôd, čo bude riešené osobitne vydaným právnym predpisom. Intenzívny rozvoj národného hospodárstva kladie vysoké nároky i na vodné hospodárstvo. Okrem toho, že ide o zaistenie zásobovania obyvateľstva pitnou vodou, o zaistenie zdrojov pitnej a úžitkovej vody pre poľnohospodárstvo a priemysel, ide aj o zaistenie vody pre energetiku a dopravu.

V každom roku päťročnice sa uvádzajú do prevádzky miliardové hodnoty nových základných prostriedkov a dochádza k významnému rozšíreniu kapacít vodného hospodárstva. Bolo by možné vymenovať celý rad vodných diel v Čechách i na Slovensku. Ochrana a využitie týchto vodných diel je upravená v predkladanom návrhu zákona. Okrem zabezpečenia ochrany vodohospodárskych diel a zariadení slúžiacich vodnému hospodárstvu návrh zákona ukladá aj správcom vodohospodárskych diel povinnosti a oprávnenia.

K racionálnemu využívaniu vodných zdrojov a hospodáreniu s vodou majú prispieť i novonavrhované odplaty za odber vody. Ak bol zatiaľ stanovený poplatok len za časť odberu povrchovej vody, do budúcnosti sa predpokladá odplata za temer celý odber povrchovej vody, ako aj za odber podzemnej vody, kde zatiaľ sa nevyberala žiadna odplata.

Vážené súdružky a súdruhovia, voda ako surovinový zdroj má osobitne veľký význam v poľnohospodárskej výrobe. Predkladaný návrh zákona ukladá užívateľom pozemkov povinnosť obhospodarovať pôdu takým spôsobom, ktorý by nielen udržiaval vhodné podmienky množstva a akosti vôd, ale ich i vylepšoval. Ukladá im povinnosť zabraňovať nepriaznivým odtokovým pomerom, splavovaniu pôdy a dbať o udržanie pôdnej vlahy.

Zo života rastlín vieme, že akékoľvek zásahy do pôdy sú neúčinné, ak rastliny nemajú vytvorené základné podmienky, z ktorých jednou je aj voda. Voda je rozhodujúcim a často aj limitujúcim faktorom efektívnosti rastlinnej výroby. To znamená, že stálosť a zvyšovanie úrodnosti i kvality rastlinnej produkcie v rozhodujúcej miere závisí od dostatku pôdnej vlahy.

Ako uvádzajú niektoré materiály v našom štáte, pri normálnych zrážkových pomeroch sa vykazuje až 17 % plôch, ktoré trpia suchom. V suchých rokoch sa toto percento zvyšuje. Výskumom i praxou je dokázané, že vplyvy sucha možno eliminovať iba zavlažovaním. Budovaním závlah sa poľnohospodárstvo stáva nezávislým od priazne alebo nepriazne prírody, keď sa rozhodujúci činiteľ - voda ovláda závlahami.

Súčasne v zavlahových oblastiach sú dané všetky podmienky pre uskutočňovanie najvhodnejšej špecializácie modernej veľkovýroby.

Vo všetkých štátoch sveta s nepriaznivými klimatickými pomermi sú tendencie rozširovania zavlažovaných pôd a investícií do závlah. Takisto je to aj u nás.

Celkom možno zhrnúť v tom zmysle, že závlahy nielen že stabilizujú, ale tiež umožňujú ďalšiu intenzifikáciu a ekonomickú efektívnosť poľnohospodárskej výroby.

Nie menej významné miesto zaujíma voda ako surovinový zdroj v živočíšnej výrobe. Špecifická potreba vody pre živočíšnu výrobu sa počíta v priemernej a maximálnej hranici na kus a deň, s posudzovaním použitej technológie výroby. Vydané smernice pre výpočet vody i v poľnohospodárskej výrobe ministerstvami lesného a vodného hospodárstva, financií a hlavným hygienikom len zvýrazňujú dôležitosť budovania vodných diel, ochranu vodných zdrojov a nutnosť správneho hospodárenia s vodou.

Napriek uzneseniu XIII. a XIV. zjazdu KSČ sa nám doteraz nie dosť dobre podarilo zastaviť rast znečisťovania vôd. Vieme, že úplný zákaz znečisťovania sa nám nepodarí dosiahnuť, a preto aj predkladaný vládny návrh zákona zdôrazňuje kontrolu znečisťovania, zaoberá sa vymeriavaním poplatkov a pokút.

Spôsobené škody znečisťovaním je ťažko vyčísliť. Obzvlášť škody spôsobené na zdraví obyvateľstva nedostatočným rešpektovaním čistoty vôd sa zatiaľ považujú za nevyčísliteľné.

Osobitnú pozornosť si zasluhuje chemický a petrochemický priemysel. Príkladmo možno uviesť, že 1 liter benzínu znečistí až 10 000 m3 vody.

Ale aj poľnohospodárstvo a potravinársky priemysel sa stáva stále viacej príčinou znečisťovania. Odpady zo živočíšnej výroby pri zástave 30 000 ošípaných predstavuje 45 - 75 tisíc obyvateľov v spotrebe vody.

Ďalšou skupinou je používanie chemizácie v poľnohospodárskej výrobe, je stále zvyšovanie, na príklad spotreba umelých hnojív sa zvýšila za posledných 20 rokov šesťnásobne. Len na samotnom Žitnom ostrove sa už v roku 1971 aplikovalo 6000 q chlorovaných uhlovodíkov.

Len z týchto niekoľkých ilustrovaných údajov je zrejmé, že ide o veľmi dôležitú oblasť a o závažné problémy, ktoré predkladaný vládny návrh zákona má riešiť.

Musí ísť o to, aby sa plne rešpektovali vodárenské záujmy, aby sa pravidelne kontrolovalo využívanie zdrojov podzemných i povrchových vôd, a osobitne, aby sa zabezpečila dôsledná kontrola dodržiavania všetkých ochranných opatrení. Usudzujem, že celá oblasť vodohospodárskej sústavy v predkladanom vládnom návrhu zákona o vode dáva predpoklad rozvoja a ochrany tohto odvetvia, v tej dôležitosti, ako si to zasluhuje.

Preto budeme za predložený návrh zákona hlasovať.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Feketemu. Slovo má poslanec Koranda. Jako poslední z písemně přihlášených se připraví poslanec Blažej.

Poslanec SL S. Koranda: Vážené předsednictvo FS, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, civilizační proces, který v celém světě probíhá, chemizace řady odvětví ve výrobě, zemědělství, používání saponátů, koncentrace výroby i obyvatel do velkých aglomerací, výstavba obrovských energetických komplexů a řada jiných zařízení, která mají sloužit člověku a zvyšovat jeho životní standard, se na druhé straně projevují pro jeho samotnou existenci negativně.

Naše socialistické zřízení a jeho plánované hospodářství má možnost tento stav regulovat a usměrňovat. Má možnost působit vhodnou propagandou i uvědomělou výchovou pozitivně tento proces ovlivňovat. Přes všechny tyto své přednosti a možnosti se neobejde bez vhodné a účinné právní normy.

Předložený vládní návrh zákona o vodách, který dnes projednáváme, považuji za jeden ze základních právních dokumentů, který má účinným způsobem chránit životní prostředí, především vody. Lze jej zařadit na stejné nebo i vyšší místo s takovými zákony a předpisy, jako jsou ustanovení o ochraně zemědělského půdního fondu, o ochraně zdraví lidu, o ochraně ovzduší a jeho čistoty.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP