Vítáme nedávné prohlášení
kancléře Helmutha Schmidta, že smlouva o vzájemných
vztazích mezi oběma státy "slouží
věci rozumu a míru", jakož jeho vyjádření,
v němž potvrdil kontinuitu s východní
politikou svého předchůdce a zdůraznil
především nutnost orientovat se na splnění
obsahu smlouvy z 11. prosince loňského roku. Povzbuzující
a realistická jsou i slova, která dne 10. července
t. r. řekl spolkový ministr zahraničí
Hans Dietrich Genscher v prohlášení pro tisk,
kde uvedl, že "Spolková vláda považuje
smlouvu za nosnou základnu pro budoucí rozvoj vztahů
k ČSSR a za podstatnou část východní
politiky jako celku."
Pro nás v Československu má zásadní
význam, že smlouva z 11. prosince 1973 zaujímá
výslovné stanovisko k nulitě mnichovského
diktátu a zaplňuje tak poslední mezeru, která
v této záležitosti zůstávala
vůči ČSSR ještě otevřená
na straně Německé spolkové republiky
jako posledního státu v Evropě i ve světě.
Jak známo, požadavek úplného odčinění
tak zvané mnichovské dohody nebyl nikdy pro československý
lid nějakou prestižní či emocionální
záležitostí a nikdy jej nechápal jako
dosažení nějaké obecné formule
poplatné různým účelovým
výkladům a odsuzující povrchně
případně jenom morálně mnichovský
zločin.
Tento spravedlivý požadavek jsme vždy ztotožňovali
- jak bylo také řečeno v průběhu
debaty v našich sněmovních výborech
- s neúprosným soudem dějin, podle něhož
Mnichov a vše, co po něm následovalo, zůstává
ve vědomí našeho lidu natrvalo spojeno s rozbitím
a likvidací československé státnosti,
se smrtelným ohrožením jeho národní
existence, nemluvě už o výhledech fyzického
vyhlazení našich národů, které
plánovitě připravoval a prováděl
hitlerovský fašismus. Mnichov se stal počátkem
nesmírného utrpení, kdy v protifašistickém
odboji obětovaly své životy desetitisíce
nejlepších synů a dcer našich národů.
Problém nulity tak zvané mnichovské dohody,
to znamená její bezpodmínečné
a úplné neplatnosti od samého jejího
vzniku, stál vždy před námi jako problém
prvořadého politického a mezinárodně
právního významu. Jednalo se o kategorický
příkaz, který bylo třeba splnit do
posledního písmene, neboť tvořil bytostnou
součást odkazu protifašistického, národně
osvobozeneckého zápasu, ztělesňoval
jeden z vůdčích principů poválečné
obnovy státní existence Československa v
jeho historických hranicích, hybnou sílu
naší národně demokratické a socialistické
revoluce, základ mezinárodní jistoty, bezpečnosti,
samostatnosti a nezávislosti Československa. Splnění
tohoto příkazu mělo se zároveň
stát důkazem, že se vyvodily patřičné
závěry ze zkušeností fašistické
agrese a že se důsledně respektují draze
vykoupená poučení, vtělená
do základních článků Charty
Organizace spojených národů.
Historie potvrdila základní pravdu, že mnichovská
dohoda byla první fází agrese proti Československu,
neboť už ve chvíli, kdy Hitler dával na
ni svůj podpis, pojímal ji jako odrazový
můstek k celkovému pohlcení a rozbití
Československa německým fašismem, sloužila
mu za předehru k rozpoutání globálního
útoku v době druhé světové
války, vyvolané v září 1939
nacistickým Německem. Dokumenty shromážděné
pro potřeby norimberského procesu s hlavními
válečnými zločinci dokázaly
se vší průkazností, že nacistická
agrese, jejíž počáteční
etapou byl právě mnichovský diktát,
byla výrazem zločinného spiknutí proti
míru, které přesně definuje a kvalifikuje
obžaloba i rozsudek norimberského tribunálu.
Mezi odpůrce Smlouvy o vzájemných vztazích
mezi ČSSR a NSR - kromě známých klerikálních
konzervativních činitelů - patří
k jejím hlavním protivníkům v NSR
vedoucí funkcionáři tak zvaného sudetoněmeckého
krajanského sdružení, kteří už
dávno rozšiřují neudržitelné
tvrzení, jako by prý Mnichov měl co dělat
s naplněním práv německé národní
menšiny v Československu, která se prý
cítila neplnoprávnou a neuspokojenou. Skutečná
pravda je ovšem taková, že neexistuje jediný
dokument vyjadřující pravé cíle
a záměry nacistického Německa, podle
něhož by obhajoba národnostních zájmů
německé menšiny v ČSR byla objektivním
předmětem či dokonce zájmem nacistické
politiky. Naopak jejím hlavním cílem bylo
za každou cenu - jak dokazují dnes známé
dokumenty - zničit a podrobit si pod kouřovou clonou
ochrany tak zvaných sudetských Němců
Československo a vytvořit si tak nástupní
prostor pro hitlerovský Drang nach Osten.
Statečný zápas proti Hitlerovi a proti jeho
expozituře v tak zvané Sudetendeutsche Partei vedli
němečtí komunisté a další
pokrokové síly, ale jejich hlas zůstal nevyslyšen.
Fašistickou henleinovskou stranu podporovalo v roce 1938
více než 90 % Němců, kteří
se plně ztotožnili s jejím programem. Jaký
to byl ve skutečnosti program, ukazuje politické
vyznání samotného Konráda Henleina,
který v roce 1941, kdy už nebylo nutné brát
žádné taktické ohledy, prohlásil:
"Nacionální socialismus záhy zachvátil
nás sudetské Němce. Náš boj byl
jiné povahy než boj v Německu. Ačkoliv
jsme se museli chovat na veřejnosti jinak, byli jsme potají
ve styku s nacionálně socialistickou revolucí
v Německu, abychom tak mohli být její součástí.
Boj za velké Německo byl veden též na
sudetoněmecké půdě, mohli ho vést
jen ti, kdož byli prodchnuti duchem nacionálního
socialismu, kdož byli přívrženci našeho
vůdce, bez ohledu na to, jak vypadali navenek."
Toto politické krédo, které Konrád
Henlein systematicky prováděl a naplňoval,
prokazuje nad vší pochybnost, že henleinovské
politické hnutí a zdrcující většina
německé menšiny v Československu, která
mu hromadně poskytovala plnou důvěru a podporu,
nestály v roce 1938 stranou, mimo tehdejší
dění, ale naopak byly iniciativními aktéry
v mnichovském spiknutí, představovaly údernou
sílu nacismu v boji proti Československu. Tato fakta
neúprosně nastavují zrcadlo všem henleinovským
pohrobkům typu pana Bechera a spol. a usvědčují
jej z protimírových, zločinných záměrů,
které prosazovali nejen v přípravě
Mnichova, ale také při provádění
- jak správně zdůraznil ve svém výkladu
soudruh ministr - teroristické politiky proti českému
národu v době fašistické okupace. Proto
také bylo historicky nevyhnutelné a v zájmu
míru a bezpečnosti nezbytné rozhodnutí,
jež přijali signatáři Postupimské
dohody v roce 1945 ve věci německé menšiny
v Československu, vedeni snahou jednou provždy skoncovat
s nebezpečím a hrozbou, kterou představovala
její rozkladná činnost pro zničení
samostatnosti Československa a pro pokojné soužití
ve střední Evropě vůbec. Řešení,
přijaté signatáři Postupimské
dohody, je definitivní, nezměnitelné a trvalé
- je to nenávratně uzavřená stránka
historie, kterou už nikdo, žádná síla
neobrátí zpět.
Pokud jde o právní stránku nulity tak zvané
mnichovské dohody, vyplývá to ze skutečnosti,
že Mnichov byl cynickým diktátem, naoktrojovaným
Československu nacistickým Německem s použitím
surového nátlaku, bezpříkladného
vydírání, hrozbou síly a války,
diktátem neslýchaně narušujícím
ústavní předpisy, suverenitu územní
celistvosti a politickou nezávislost československého
státu. Tyto zvrácené cíle byly uskutečněny
a prosazeny v rámci nechvalně proslulé politiky
ustupování agresi a bezzásadového
smiřování s výbojnou rozpínavostí
nacistického Německa, jejímiž spoluautory,
díky zaslepenému antisovětismu, byli tehdejší
západní spojenci buržoazního Československa,
i tehdejší vládnoucí československá
buržoazie svou politickou kapitulací.
Tak zvaná mnichovská dohoda byla už v roce
1938 v příkrém rozporu s tak zvaným
pařížským paktem z roku 1928 a flagrantně
porušovala pakt tehdejší Společnosti národů.
Svým charakterem, obsahem i důsledky jež vyvolala,
stala se synonymem smluv, které se na základě
52. článku vídeňské úmluvy
zařazují mezi smlouvy nulitní. Podle tohoto
článku vídeňské úmluvy
z roku 1969 "nulitní je každá smlouva,
jejíž uzavření bylo dosaženo hrozbou
nebo použitím síly za porušení
zásad mezinárodního práva vtělených
do Charty OSN". Jak známo, komise pro mezinárodní
právo OSN v komentáři k tomuto citovanému
článku jasně stanoví, že "smlouva
sjednaná pod hrozbou nebo použitím síly
je neplatná od počátku (ab initio)".
A to je také konkrétní případ
tak zvané mnichovské dohody, která, jak se
pravdivě konstatuje v třetím odstavci preambule
smlouvy z 11. prosince "byla Československu vnucena
nacistickým režimem pod hrozbou síly".
Příslušné výbory jsou toho názoru,
že potvrzení nulity mnichovského diktátu,
obsažené ve smlouvě z 11. prosince 1973, spravedlivě
reaguje na nesporná fakta historické minulosti.
Má stejný politický a právní
význam a dopad, jako ta rozhodnutí v mezinárodních
smlouvách, jimiž byly v poválečném
období prohlášeny za nulitní akty, jež
byly plodem téže politiky hitlerovské agrese
a jež Mnichovu buď předcházely nebo byly
jeho přímým důsledkem. To se vztahuje
ke státní smlouvě s Rakouskem z roku 1955,
v níž zúčastněné strany
prohlásily tak zvaný "ánšlus"
Rakouska z března 1938 za nulitní, i k mírové
smlouvě s Maďarskem z roku 1947, která výslovně
považuje za nulitní protokol o rozhodčím
výroku mezi ČSR a horthyovským Maďarskem
z 2. listopadu 1938. Potvrzení nulity tak zvané
mnichovské dohody obsažené ve smlouvě
z 11. prosince 1973 zapadá organicky do těchto souvislostí
a tvoří dnes lednu řadu s těmito významnými
dokumenty. A pokud jde o právní výklad nulity
tak zvané mnichovské dohody je tento, tak jako v
případě nulity ánšlusu Rakouska
a nulity tak zvané vídeňské arbitráže,
naprosto exaktní a jednoznačný. Kryje se
plně s 69. článkem vídeňské
smlouvy o smluvním právu z roku 1969, podle něhož
"ustanovení nulitní smlouvy nemají žádné
právní účinky" a hledí
se na ni jako by nikdy nevznikla.
Základní politickoprávní smysl uznání
nulity tak zvané mnichovské dohody spočívá
tedy naprosto jednoznačně v tom, že násilně
odtržené československé pohraniční
území nikdy právně nepatřilo
k německé říši a že se zcela
vylučuje jakékoliv právní uznání
územních změn, k nimž došlo po
29. září 1938. V praxi to přesně
znamená, že za neplatné od svého vzniku
se považují všechny mezinárodní
smlouvy, zákony i nařízení, jež
odvozují svůj původ přímo od
mnichovské dohody, jakož i některé další
akty, jak o tom hovoří důvodová písemná
zpráva, kterou máte před sebou.
Přitom je však nutné z humanitních důvodů
přihlédnout k některým konkrétním
skutečnostem. Proto smlouva z 11. prosince 1973 předpokládá
v článku 2 diferencované řešení
důsledků nulity tak zvané mnichovské
dohody tak, aby se nevyvolávala po 36 letech zbytečná
a nežádoucí nejistota u bývalých
občanů Československé republiky, dnes
státních příslušníků
Německé spolkové republiky. Z celé
řady otázek humanitní povahy se to týká
především individuálních soudních
i správních rozhodnutí, zejména v
občanskoprávní oblasti, která v zájmu
jednotlivých osob nezrušil československý
zákon č. 12 z roku 1946 o obnově právního
pořádku v osvobozeném Československu
a která zůstala proto v platnosti. Proto se v prvém
odstavci druhého článku smlouvy z 11. prosince
dělají konkrétní výjimky pokud
jde o zachování právních účinků
některých individuálních aktů,
jež vyplývají vůči fyzickým
i právnickým osobám nebo z jejich vzájemných
vztahů a kde není žádný právní
ani jiný racionální důvod je rušit.
Písemná důvodová zpráva, kterou
máte před sebou, dává názorný
obraz, o jaký okruh otázek se jedná a není
proto nutné je v tomto zpravodajském výkladu
znovu opakovat.
Důsledky nulity mnichovské dohody, pokud jde o otázky
státní příslušnosti, jsou řešeny
v druhém odstavci článku 2 smlouvy z 11.
prosince 1973. Jeho znění je v souladu s československým
právním pojetím, podle něhož
se na osoby, jež byly dříve československými
občany a pozbyly naší státní
příslušnosti, díváme jako na
cizince. Zároveň v protokolu k jednání
uplatnila československá strana výhrady formou
prohlášení k zákonu Německé
spolkové republiky z 22. února 1955 o německé
státní příslušnosti. Tyto výhrady
potvrzují naši právní pozici, že
v poměru k Německé spolkové republice
neexistuje a z naší strany nepřichází
v úvahu institut dvojího občanství.
Poslední odstavec článku 2 znamená,
že nulity mnichovské dohody se ČSSR, ani její
fyzické a právnické osoby nebudou dovolávat
jako důvodu pro náhradu škod. Smlouva neřeší
otázku československých reparačních
nároků, peněžních ani zbožových
pohledávek, vzniklých před válkou,
ani náhrady škod, způsobených čs.
občanům nacistickou persekucí.
Celkově lze shrnout, že ustanovení článku
2 jsou v plném souladu s československým
právním řádem a že tento článek
legalizuje z humanitních důvodů jako právní
některé akty, což nikterak neovlivňuje
obecně platnou a nedotknutelnou zásadu, jíž
je úplná a všezahrnující neplatnost
mnichovského diktátu jak z věcného,
tak časového hlediska.
Jádrem smlouvy o vzájemných vztazích
mezi ČSSR a NSR jsou články 3 - 5, které
směřují do budoucna a v nichž jsou v
souladu s Chartou OSN zformulovány principy současných
vztahů mezi oběma státy a vyjádřena
jejich společná vůle rozšiřovat
dvoustranně prospěšné styky a prohlubovat
širokou spolupráci. Obsah článku 3 a
4, který je totožný s obdobnými ustanoveními
v ostatních smlouvách mezi NSR a druhými
socialistickými zeměmi, nabízí zároveň
přímo modelové řešení
stěžejního principu nenarušitelnosti hranic,
který by se měl stát základem celoevropského
systému bezpečnosti a spolupráce.
Jednoznačné zřeknutí se všech
požadavků a aktů, jež jsou v rozporu se
zásadou nenarušitelosti dnešních hranic
v Evropě nebo směřujících k
uchvácení cizího území - to
je dnes jediná cesta, která může přispět
k likvidaci nebezpečí válečných
konfliktů v Evropě a vyloučit opakování
podobných případů, jako byla tak zvaná
mnichovská dohoda. To je dnes také jedině
možná cesta, která utvrzuje principy mírového
soužití jako závaznou formu mezinárodních
vztahů a posiluje právní jistotu a bezpečnost
všech evropských národů. Je také
samozřejmé a pochopitelné, že na tomto
základě spočívá hlavní
těžiště politických kontaktů
mezi ČSSR a NSR i jejich budoucí rozvoj, který
musí sloužit věci mírového porozumění
a upevnění míru a bezpečnosti v Evropě.
Odtud by se měla rovněž rozvíjet realizace
širokých možností všech druhů
vzájemně výhodné spolupráce,
o jejichž základních směrech a nadějných
vyhlídkách se široce hovořilo v průběhu
rozhovorů mezi vedoucími státníky
NSR a ČSSR v prosinci minulého roku.
Z výkladu ministra zahraničních věcí
vyplývá, že federální vláda
chce v rámci společného úsilí
socialistických zemí i v přímých
bilaterálních kontaktech přistupovat na základě
rovnosti, vzájemných výhod a s promyšlenou
koncepcí k iniciativnímu rozvíjení
spolupráce ve všech oblastech, o nichž hovoří
smlouva z 11. prosince 1973. V tomto směru může
vláda počítat s plnou podporou Federálního
shromáždění, protože je to správný
i perspektivní kurs, který je v plném souladu
se základními zásadami československé
zahraniční politiky zformulovanými XIV. sjezdem
KSČ, v plném souladu se záměry společné
koordinované politiky socialistických zemí,
směřující k rozvoji široké
mezinárodní spolupráce. Současně
také platí, že vzájemná spolupráce
bude mít solidní, pevný a perspektivní
charakter jen za podmínky, bude-li se mírové
soužití mezi ČSSR a NSR považovat za vztah
dvou států s rozdílným společenským
a státním zřízením a tento
stav bude chápán jako dlouhodobý, politicky
a ideologicky nezměnitelný. Právě
tak je pro nás závazné, že naše
bratrské vztahy s Německou demokratickou republikou
budeme i nadále prohlubovat a upevňovat v souladu
s internacionálními svazky a společnými
cíli, spojujícími naše obě socialistické
země.
Pozitivní změny k uvolnění mezinárodního
napětí, které znovu v posledních dnech
dokumentovaly výsledky rozhovorů mezi presidentem
Nixonem a soudruhem Brežněvem, spolu s rostoucí
přitažlivostí politiky mírového
soužití, názorně potvrzují, jak
významnou a hybnou silou tohoto procesu je koordinovanost
zahraničně politického úsilí
socialistických zemí i naše aktivní
solidarita s mírovou, třídní a internacionální
politikou Sovětského svazu ztělesněnou
v mírovém programu XXIV. sjezdu Komunistické
strany Sovětského svazu. Dlouholeté podpoře
Sovětského svazu - už od roku 1938, kdy SSSR
jako jediný byl připraven hájit spravedlivou
věc Československa, díky jeho bratrské
pomoci v době války i po celé poválečné
období, jakož i sladěnému postupu socialistických
zemí vděčíme za to, že k úspěšnému
závěru a do konce byl doveden dlouhodobý
zápas za prosazení nulity mnichovského diktátu
a odstraněn navždy tento komplex proradnosti a zrady,
který zatěžoval nejnovější
historii našich národů. A je přímo
symbolické, že s touto kapitolou definitivně
končíme v průběhu úspěšného
plnění linie XIV. sjezdu Komunistické strany
Československa v souladu s jeho závěry, v
duchu celkové internacionální a přitom
hluboce národní politiky, kterou od dubna 1969 důsledně
uskutečňuje vedení strany v čele se
soudruhem Husákem.
Jako společný zpravodaj zahraničního
a ústavně právního výboru Sněmovny
národů navrhuji Sněmovně národů,
aby vyslovila se smlouvou o vzájemných vztazích
mezi Československou socialistickou republikou a Spolkovou
republikou Německa, podepsanou v Praze dne 11. prosince
1973 a s dopisy k ní přináležejícími,
souhlas a doporučila ji k ratifikaci presidentu republiky.