Úterý 17. prosince 1974

Z predložených volebných spisov vyplýva, že vo volebnom obvode č. 36 bolo vo volebných zoznamoch zapísaných 103 494 voličov. Odovzdaných bolo 101 387 platných hlasovacích lístkov. Za kandidáta Jana Bleyera hlasovalo dovedna 101 326 voličov. Navrhovaný kandidát bol teda zvolený nadpolovičnou väčšinou platných hlasov.

Súdruh Jan Bleyer bol zvolený za poslanca Snemovne národov v súlade so zákonom č. 44/1971 Zb. o voľbách do Federálneho zhromaždenia ČSSR.

Navrhujem, aby Snemovňa národov overila podľa článku 47 ústavného zákona o čs. federácii platnosť voľby poslanca Jana Bleyera.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Rigovi. Má někdo z poslanců Sněmovny národů dotaz nebo připomínku k přednesené zprávě? (Nikdo.)

V zasedací síni je přítomno 61 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a 66 poslanců zvolených v Slovenské socialistické republice. Sněmovna národů je schopna se usnášet.

Kdo z vás, soudruzi poslanci Sněmovny národů souhlasí s přednesenou zprávou svého mandátového a imunitního výboru? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Konstatuji, že Sněmovna národů ověřila jednomyslně platnost volby poslance Jana Bleyera ve volebním obvodu č. 36.

Třetím bodem našeho pořadu je

III

Slib nově zvolených poslanců a jejich zařazení do výborů sněmoven

Podle článku 48 odst. 1 ústavního zákona o čs. federaci složí poslanci Lumír Sakmar a Juraj Hlinka slib do rukou předsedy Sněmovny lidu Václava Davida a poslanec Jan Bleyer slib do rukou předsedy Sněmovny národů Dalibora Hanese.

Po přečtení textu zákonem předepsaného slibu přistoupí poslanci k předsedovi své sněmovny a stiskem ruky a prohlášením "Slibuji" složí slib.

Prosím poslance Sakmara, Hlinku a Bleyera, aby předstoupili před tribunu a místopředsedu Sněmovny lidu poslance Nejezchleba, aby přečetl text slibu. (Přítomní povstávají.)

Místopředseda SL RSDr. R. Nejezchleb: "Sľubujem na svoju česť a svedomie, že budem verný Československej socialistickej republike a veci socializmu. Budem dbať na vôľu a záujmy ľudu, spravovať sa ústavou a ostatnými zákonmi a pracovať pre to, aby sa uvádzali do života." (Poslanci skládají slib. Shromáždění usedá.)

Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi, předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje zařadit poslance Lumíra Sakmara do výboru pro průmysl, dopravu a obchod a poslance Juraje Hlinku do výboru pro zemědělství a výživu.

Jsou k tomuto návrhu dotazy nebo připomínky? (Nejsou.)

Přítomno je 178 poslanců Sněmovny lidu. Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s návrhem na zařazení soudruhů Sakmara a Hlinky do navržených výborů? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Návrh byl schválen jednomyslně.

Předsednictvo Sněmovny národů doporučuje, aby nově zvolený poslanec Jan Bleyer byl zařazen do kulturního výboru.

Jsou k tomuto návrhu nějaké připomínky? (Nejsou.) Nejsou.

Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí s předloženým návrhem? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Návrh na zařazení poslance Jana Bleyera do kulturního výboru byl schválen Sněmovnou národů jednomyslně.

Nyní projednáme, soudružky a soudruzi,

IV

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1975 (tisk 83)

Jménem vlády ČSSR zdůvodní návrh ministr financí ČSSR s. Leopold Lér. Prosím ho, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSSR ing. L. Lér, CSc.: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vláda ČSSR předložila Federálnímu shromáždění k projednání návrh státního rozpočtu na rok 1975, ve kterém náš lid oslaví 30. výročí osvobození naší republiky slavnou Sovětskou armádou a celý pokrokový svět 30. výročí konce druhé světové války a porážky fašismu. Uplynulé období patří k nejslavnějším v dějinách našich národů, neboť jeho obsahem bylo úspěšné úsilí pracujícího lidu, vedeného komunistickou stranou, o formování a rozvoj socialistického Československa. Výročí osvobození je významným impulsem pro další rozvoj pracovní aktivity a iniciativy. Její konkrétní výsledky se projevují v každodenní obětavé práci na všech úsecích našeho národního hospodářství a jsou nejlepším dokladem toho, že výstavba socialismu se stala věcí všeho lidu.

Historickým mezníkem výstavby socialismu v Československu je XIV. sjezd naší strany. Po období společenské krize vytyčil nové perspektivy a úkoly ve výstavbě vyspělé socialistické společnosti. Listopadové zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa, které projednalo zprávu o zabezpečování závěrů XIV. sjezdu a o úkolech na rok 1975, vysoce ocenilo výsledky, jichž jsme dosáhli při uskutečňování linie XIV. sjezdu. Úspěchy dosažené při plnění sjezdových usnesení jednoznačně prokazují reálnost a správnost programu, který ústřední výbor strany rozpracoval po sjezdu na svých jednotlivých zasedáních. To platí i o ekonomice. Úkoly 5. pětiletého plánu se na většině úseků plní a překračují. Přispěly k tomu i výsledky, kterých dosahujeme při plnění státního plánu a státního rozpočtu na rok 1974.

Dosavadní průběh plnění plánu průmyslové výroby umožňuje předpokládat, že proti roku 1973 bude její objem vyšší o 5,9 %. To představuje 1,3 mld Kčs produkce nad plán. Rovněž objem stavebních prací roste rychleji než počítal plán. Přes obtížné klimatické podmínky v období žní a podzimních prací se předpokládá, že v zemědělství bude plán rostlinné produkce splněn a plán živočišné produkce překročen. Sklizeň obilovin dosáhla 10,6 mil. tun, což je zhruba o 1 mil. tun více než v roce 1973 a o 2 mil. tun více než počítal 5. pětiletý plán pro rok 1974. Tento úspěch je o to významnější, že ho bylo dosaženo v plné míře růstem hektarových výnosů.

Objem národního důchodu bude v letošním roce vyšší proti roku 1973 téměř o 20 mld Kčs, tj. o 5,4 %. Rovněž v konečném užití vytvořených zdrojů lze očekávat splnění nebo překročení plánovaných úkolů. V celkovém objemu budou investice splněny, i když ne plně ve věcné struktuře. V souladu se záměry investičního plánu se v roce 1974 více dařilo koncentrovat kapacity na rozhodující stavby, které jsou stanoveny jako závazné úkoly. Objem prací a dodávek na stavbách o rozpočtových nákladech nad 1,5 mil. Kčs vzroste o 12,6 %, což je nejvyšší meziroční přírůstek od počátku pětiletky. Přes toto zlepšení však dojde u některých akcí, které měly být letos dokončeny, k pozdějšímu uvedení do provozu.

V roce 1974 se dále zvýšila životní úroveň pracujících. Osobní spotřeba v tomto roce vzroste o 5,5 %. Rychlý růst nákupů zboží obyvatelstvem se projeví v překročení plánovaného maloobchodního obratu o více než 2 mld Kčs. Přírůstek proti roku 1973 bude činit cca 12 mld Kčs, z čehož připadá více než 8 mld Kčs na průmyslové zboží. Toto meziroční zvýšení je nejvyšší v posledních letech.

Rozvoj výroby se odráží i ve finančních ukazatelích. Proti roku 1973 se zvýší výkony hospodářských organizací o 6,4 % a zisk o 14,2 %, tj. o 13,6 mld Kčs. Na tomto příznivém výsledku se podílí i plnění úkolů v oblasti nákladů.

Dosavadní výsledky plnění státního rozpočtu za rok 1974 ukazují na to, že i v hospodaření celého státu dosáhneme předpokládaných výsledků.

Když Federální shromáždění projednávalo návrh státního rozpočtu na rok 1974, netajili jsme se tím, že rychlejší růst rozpočtových výdajů než příjmů způsobuje určité napětí. Jednou z hlavních příčin je růst cen surovin a materiálů na kapitalistických trzích, který je v převážné míře kryt z celospolečenských zdrojů. Nyní - po uplynutí roku - můžeme konstatovat, že jsme v našem národním hospodářství dokázali zmobilizovat nové zdroje, které umožní postupně se s tímto nepříznivým vlivem vyrovnat. Rovnováha státního rozpočtu nebyla narušena, přestože dopad růstu cen je vyšší, než jsme původně počítali. K tomu přispělo dosažení vyšších cen při vývozu, překročení plánovaných úkolů u nás doma i úspory v některých rozpočtových výdajích.

Vážené soudružky a soudruzi, dosavadní úspěšný vývoj v 5. pětiletce umožňuje i pro rok 1975 stanovit takové úkoly, které budou znamenat celkové splnění a někde i významné překročení našich cílů. Ekonomické podmínky vnitřní i vnější, za nichž budeme završovat pátou pětiletku, jsou však složitější i náročnější než v předchozích letech.

Rostoucí náročnost vyplývá již ze samotné skutečnosti, že v rozvoji ekonomiky stále větší úlohu mají takové procesy, jako je socialistická ekonomická integrace, nutnost důsledněji uplatňovat vědeckotechnický pokrok, zabezpečovat přednostní rozvoj nosných programů, zlepšit uvádění rozhodujících kapacit do provozu v plánovaných termínech, zajišťovat životní úroveň na stále vyšší kvantitativní, ale zejména kvalitativní základně.

Z hlediska celého hospodářství a jeho platební rovnováhy vůči zahraničí stojí před námi úkol vyrovnat se se stavem, kdy v podstatě skončilo období relativně výhodnějších cen hotových výrobků ve srovnání s cenami surovin.

Vycházejíce z těchto skutečností, ústřední výbor naší strany a vláda stanovily tyto základní směry hospodářské politiky pro rok 1975:

- zrychlit tvorbu zdrojů v národním hospodářství a zajistit předstih vývozu před dovozem,

- daleko rozhodněji prosazovat kurs na růst efektivnosti a hospodárnosti ve všech sférách hospodářského života, zvýšit pozornost úsporám energie, paliv, surovin a materiálů všeho druhu, více využívat domácí surovinové základny, půdního a lesního fondu,

- dosáhnout výrazného zlepšení ve vývoji a řízení investiční výstavby,

- zachovat a upevňovat životní jistoty obyvatelstva a dále zajišťovat růst životní úrovně podle vytvořených zdrojů,

- zásadně zvýšit náročnost na práci všech stupňů řízení, vyžadovat konkrétní zodpovědnost za plnění úkolů.

Jak bylo zdůrazněno na listopadovém zasedání ÚV KSČ, je to náročná cesta. Její podstatou je aktivní způsob řešení současných ekonomických problémů ve výrobě a další všestranné upevňování a prohlubování hospodářských vztahů se socialistickými státy a zejména se Sovětským svazem. V tomto smyslu plně vychází z principů, na nichž je naše socialistické hospodářství budováno, z úkolů stanovených XIV. sjezdem KSČ v ekonomickém rozvoji a dosažených výsledků ve čtyřech letech pětiletky.

Je to zcela odlišný přístup k řešení ekonomických problémů ve srovnání s kapitalistickými státy, jejichž vývoj se v posledních letech vyznačuje vysokou, do té doby neznámou mírou inflace, vysokými schodky platební bilance, prudkým snižováním kupní síly měn, vysoce schodkovými státními rozpočty, krachy celé řady bank a peněžních institucí, nebývalým růstem nezaměstnanosti. Krizový inflační vývoj se však již netýká jen ekonomiky, ale zasahuje do politiky, ideologie, kultury, morálky a dalších oblastí společenského života. Nejde přitom o krizi konjunkturální, ale o trvalou, hlubokou krizi celého kapitalistického společenského systému, která doléhá stále tíživěji na bedra širokých vrstev pracujících.

Zvolená cesta aktivních opatření ve výrobě, zvyšování její efektivnosti a hospodárné využívání materiálových, finančních a dalších zdrojů ve výrobní a nevýrobní sféře je základním východiskem při stanovení úkolů státního plánu a státního rozpočtu na rok 1975.

Státní plán je v souhrnných proporcích zaměřen na zrychlení tvorby hmotných zdrojů. Národní důchod se má v příštím roce zvýšit o 5,6 % a jeho užití o 5 %. Rozhodující úlohu v zajištění přírůstku společenské výroby má průmysl. Průmyslová výroba se zvýší o 6,4 %, tj. rychleji než v roce 1974. Toho je nutno využít zejména k posílení vývozu a dodávek na vnitřním trhu ve skladbě, která by lépe uspokojila poptávku obyvatelstva.

Osobní spotřeba se v příštím roce zvýší o 4,3 % a dosáhne objemu, se kterým počítal pátý pětiletý plán pro rok 1975. Rozsah zahajování nových staveb má být nižší než v předchozích dvou letech, což spolu s koncentrací kapacit na dokončení rozhodujících investičních akcí má vést k poklesu rozestavěnosti.

Soudružky a soudruzi, v návrhu státního rozpočtu na rok 1975 se při zajištění finančních prostředků na úkoly stanovené státním plánem promítají všechny základní rysy vytyčené hospodářské politiky.

Návrh státního rozpočtu reaguje především na nové skutečnosti ve vnějších ekonomických vztazích, které z finančního hlediska znamenají růst nároků na rozpočtové výdaje. Trvá vysoká náročnost odvětvové struktury investic na celospolečenské finanční zdroje. V zájmu proporcionálního vývoje hospodářství musíme pokračovat v rychlém rozvoji výrobní základny v odvětví paliv a energetiky, velké úkoly před námi stojí v hutnictví a strojírenství, bytové výstavbě a některých dalších odvětvích, v nichž je investiční výstavba převážně financována ze státního rozpočtu.

Přes růst finančního napětí v důsledku změněných ekonomických podmínek usilujeme o kontinuitu v rozpočtové politice vytyčené na počátku pětiletky a realizované v průběhu jejího plnění. To však vyžaduje daleko aktivněji a ofenzívněji postupovat v prosazování základní strategické linie hospodářské politiky strany v celé ekonomice, včetně financí. Ve státním rozpočtu se to projevuje zejména v tom, že úkoly v tvorbě finančních zdrojů a tedy i příjmů státního rozpočtu jsou stanoveny mobilizačněji než v předchozích letech. Růst některých neinvestičních rozpočtových výdajů je ovlivněn souborem opatření, přijatých vládou ke zvýšení hospodárnosti. Přes napjatost finančních vztahů chceme dosáhnout rozpočtového přebytku. Proto jako dosud má být státní rozpočet i v roce 1975 faktorem upevňujícím stabilitu naší měny a celé ekonomiky.

K charakteristice základních proporcí a vztahů předloženého státního rozpočtu bych chtěl uvést některé údaje z celostátního hlediska.

V souhrnu návrhů státních rozpočtů, tzn. státního rozpočtu čs. federace a státních rozpočtů České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, počítáme, že na srovnatelné základně se zvýší příjmy a výdaje téměř o 8 %. Celkový objem státních rozpočtů dosáhne částky 238,9 mld Kčs. To představuje zvýšení proti roku 1974 o 17,6 mld Kčs. Příjmy státních rozpočtů převyšují výdaje o 1,3 mld Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP