Výdaje ze státních rozpočtů
na investice hospodářských, rozpočtových
a příspěvkových organizací
dosáhnou v roce 1975 55,4 mld Kčs. Srovnatelně
se zvyšují o 6,9 mld Kčs, tj. o 14,6 %, což
znamená, že na tyto účely bude vynaloženo
40 % přírůstku celkových výdajů
státních rozpočtů.
Na financování rozvoje vědy a techniky se
ve státních rozpočtech počítá
s částkou 5,9 mld Kčs. Včetně
prostředků, které vynaloží podniky
a resorty, činí tyto výdaje celkem 13,9 mld
Kčs a rostou proti roku 1974 o 8 %. Odráží
se v tom stále větší význam vědy
a techniky při zajišťování rozvoje
našeho hospodářství. Zcela jednoznačně
to zdůraznilo květnové zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa. Do popředí vystupuje
přitom široké uplatnění poznatků
z vědeckovýzkumné činnosti a technického
rozvoje v praxi, a to co nejrychleji, bez zbytečných
časových ztrát.
Neinvestiční výdaje na sociální
a kulturní opatření se v souhrnu státních
rozpočtů a rozpočtů národních
výborů zvyšují v roce 1975 o 6,7 mld
Kčs, tj. o 7,2 % a celkově dosáhnou téměř
100 mld Kčs (99,6 mld Kčs). Od roku 1970 se tyto
výdaje zvýšily o 26,4 mld Kčs. Dokazuje
to trvalou péči našeho státu o rozvoj
společenské spotřeby.
Uvedenou charakteristiku hlavních druhů rozpočtových
výdajů je nutno doplnit některými
základními údaji z hlediska organizačního
uspořádání naší rozpočtové
soustavy. Ústřední místo v ní
má federální rozpočet. Je to dáno
jeho ekonomickou vahou a funkcí, kterou v této soustavě
plní. Příjmy federálního rozpočtu
dosáhnou v roce 1975 částky 143,7 mld Kčs
a oproti roku 1974 se zvyšují o 7,6 %. Z těchto
příjmů je určeno k financování
potřeb federálně řízených
orgánů a organizací a na celostátní
rezervy 69,2 mld Kčs. Dotace do státních
rozpočtů ČSR a SSR činí v souhrnu
73,2 mld Kčs a zabezpečují jejich vyrovnanost.
V návaznosti a v souladu se státním plánem
zajišťuje rozpočtová soustava další
postupné vyrovnávání ekonomické
úrovně mezi ČSR a SSR.
Důležité místo v naší rozpočtové
soustavě zaujímají rozpočty národních
výborů. Objem rozpočtů národních
výborů dosáhne v roce 1975 téměř
82 mld Kčs, což představuje zhruba 31 % celkových
rozpočtových výdajů ČSSR. Státní
rozpočty republik mají poskytnout k zajištění
vyrovnanosti rozpočtů národních výborů
celkem 54,5 mld Kčs. Rozpočty národních
výborů na rok 1975 včetně jejich doplňkových
zdrojů tvoří dobrou základnu pro další
rozvoj iniciativy a aktivity národních výborů
a občanů při plnění volebních
programů. Je žádoucí, aby tato iniciativa
byla přednostně využita zejména na akce,
které bezprostředně souvisejí s rozvojem
populace a sociálních služeb.
Soudružky a soudruzi, rozhodující význam
pro zabezpečení rostoucích výdajů
státních rozpočtů mají odvody
hospodářských organizací. Podíl
těchto odvodů včetně daně z
obratu na celkových příjmech státních
rozpočtů je vyšší než 74 %
a na zajištění přírůstku
příjmů se podílejí téměř
ze 78 %.
Proto je zcela na místě, že zvyšujeme
nároky na růst efektivnosti a hospodárnosti
především v podnikové sféře,
která je hlavní nositelkou tvorby zdrojů.
Ve státním rozpočtu se to projevuje zejména
v těchto základních směrech.
Plánujeme zlepšení hospodářského
výsledku o 12,4 % a zpevnění finančních
vztahů podniku ke státnímu rozpočtu,
tj. salda odvodů a dotací o 20 %. Tvorba zisku se
má zvýšit o 13,5 mld Kčs, což při
růstu výkonů o 6 % předpokládá
dosažení relativního snížení
nákladů o 0,87 %. Téměř polovina
přírůstku zisku (47,4 %) má být
dosažena snížením nákladů.
V rámci toho se mají materiálové náklady
(bez odpisů) snížit o 0,80 % a mzdové
náklady o 2,29 %. Úkoly v dynamice zisku a především
ve snižování nákladů jsou vesměs
stanoveny pevněji ve srovnání s výsledky,
které očekáváme v roce 1974. Přesto
však například materiálové úspory
nedosáhnou té výše, jak jsme v 5. pětiletce
plánovali.
U řady nákladových a výdajových
položek nevýrobní či neproduktivní
povahy přijala vláda konkrétní opatření,
která mají zastavit jejich růst nebo vést
ke snížení jejich absolutního objemu.
Současně zpřísňujeme dotační
a subvenční politiku. Některé dotace
byly sníženy a některé tituly neinvestičních
dotací zrušeny. Absolutní objem neinvestičních
dotací plánujeme na úrovni roku 1974. Také
touto formou vytváříme vyšší
tlak na tvorbu vlastních finančních zdrojů
podniků a jejich účinnější
využívání.
Ve státním rozpočtu počítáme
též s rychlým růstem daně z obratu.
Její výnos se zvýší o 3,9 mld
Kčs, tj. o 6,3 %. Tento vývoj je založen na
růstu dodávek do tržních fondů
o 11,6 mld Kčs, tj. o 5,6 %, přičemž
dodávky průmyslového zboží se
zvyšují o 8 mld Kčs, tj. o 7,3 %. Tím
má být zabezpečen plánovaný
objem maloobchodního obratu, zvýšení
stavu zásob v obchodě a zlepšení jejich
struktury. S rostoucím objemem peněžních
příjmů obyvatelstva a zvyšováním
stupně vybavenosti domácností předměty
dlouhodobé spotřeby zcela zákonitě
rostou nároky obyvatelstva na technickou úroveň,
kvalitu a módnost výrobků dodávaných
na trh strojírenskými podniky, podniky spotřebního
průmyslu a dalších odvětví. Proto
k nejdůležitějším úkolům
příštího roku na tomto úseku
patří urychlení procesu inovace, který
zatím probíhá pomalu a neodpovídá
současným potřebám trhu. Lepší
uspokojení poptávky obyvatelstva je možné
jen při zdokonalení spolupráce výroby
s obchodem.
V plánu i rozpočtu na rok 1975 soustřeďujeme
úsilí na rozhodující investiční
akce, na urychlené dokončování investic
a tím i na snížení rozestavěnosti.
Splnění úkolů v této oblasti
má klíčový význam jak pro rok
1975, tak i pro plynulý přechod do 6. pětiletky.
To vyžaduje od všech účastníků
investiční výstavby se zásadně
větší náročností a s plným
respektováním celospolečenských zájmů
plynule plnit všechny závazky, ať už jde
o stavební práce, montáže, kompletující
materiály a další nezbytné práce.
O velké náročnosti svědčí
např. úkol uvést za jeden rok do provozu
kapacity v energetice v rozsahu 1400 MW.
Ke zkvalitnění celkové investiční
činnosti musí přispět i finanční
a úvěrové nástroje.
Při financování investiční
výstavby musíme zajistit vyšší
mobilizaci a lepší využití vlastních
zdrojů podnikové sféry včetně
jejich redistribuce a v širším rozsahu využívat
investičních úvěrů. Je veliký
zájem o dovoz techniky ze zahraničí. Je to
logické, neboť v řadě případů
jde o unikátní zařízení podstatně
zvyšující produktivitu práce. Na druhé
straně však dovezené stroje nejsou mnohdy dostatečně
využívány, takže prostředky vložené
do jejich nákupů se pomalu vracejí. Musíme
rovněž zlepšit organizaci jejich dodávek,
které se soustřeďují většinou
do závěru roku, ačkoliv se s nimi již
počítalo v plánech výroby a zvyšování
produktivity práce.
V oblasti hospodaření se zásobami je stanoven
úkol zrychlit jejich obrátku v průmyslu a
stavebnictví o 2,3 dne. I zde jde o pevnější
úkol ve srovnání s letošními
výsledky. Využití zásob je u nás,
přes některá dílčí zlepšení,
stále na nedostatečné úrovni. Celková
výše zásob bez nedokončené nevyfakturované
výroby dosáhne koncem roku 1974 částky
téměř 242 mld Kčs, z toho v průmyslu
a stavebnictví 132 mld Kčs. Vzhledem k objemu výroby
pokládáme tento stav za vysoký. Doba obratu
zásob u nás stále přesahuje 100 dnů,
zatímco v jiných průmyslově vyspělých
státech se pohybuje pod touto hranici. Vyšší
využití zásob zrychlením jejich obrátky
je tak nejen významným materiálním
zajištěním vyšší výroby,
ale současně i potenciálním finančním
zdrojem, neboť finančních prostředků
vázaných v zásobách by bylo možno
využít jinde efektivněji. S tímto cílem
musíme usilovat o soustavné zlepšování
a zpružňování dodavatelsko-odběratelských
vztahů, dosáhnout vyšší kázně
při plnění hospodářských
smluv, zdokonalovat normy spotřeby materiálu a na
těchto základech zdokonalovat i normování
zásob. Značné rezervy zlepšení
hospodaření se zásobami jsou v rovnoměrnějším
plnění výrobních úkolů
a úkolů v investiční výstavbě,
odkud se nám často negativní vlivy promítají
do zásob.
Prosazování vyšší efektivnosti
a hospodárnosti nemůžeme omezovat jen na podnikovou
sféru. Proto ve státním rozpočtu na
rok 1975 zvyšujeme požadavky na účelné
a hospodárné vynakládání finančních
prostředků též v rozpočtových
a příspěvkových organizacích.
Rovněž zde stanovila vláda řadu konkrétních
opatření, která znamenají, že
plánované úkoly je nutno plnit s mnohem větší
hospodárností. Je přirozené, že
se to neobejde bez zlepšení úrovně řídící
činosti a zvýšení odpovědnosti
všech, kteří rozhodují o použití
celospolečenských zdrojů.
Abych souhrnně ukázal, do jaké míry
ve výdajích státního rozpočtu
na příští rok dochází
ke zvýšení nároků na hospodárnost,
je třeba uvést, že po odečtení
investičních výdajů a výdajů
na ekonomické nástroje zahraničního
obchodu rostou zbývající výdaje pouze
o 2,3 %, zejména v důsledku tlaku na větší
mobilizaci a použití vlastních zdrojů
v hospodářských organizacích místo
rozpočtových dotací.
Soudružky a soudruzi, zajištění růstu
efektivnosti a upevnění hospodárnosti vyžaduje
tvořivý přístup, důslednost
a klade vysoké požadavky na úroveň řídící
práce na všech stupních. K tomu musíme
daleko účinněji využít všech
dosavadních metod, forem a nástrojů, neboť
možnosti, které poskytují, nejsou zdaleka plně
vyčerpány.
V prvé řadě půjde o důsledné
zabezpečení úkolů ve zvýšení
efektivnosti a hospodárnosti již v samotných
plánech výroby, investic, racionalizace, nové
techniky a ve finančních plánech podniků,
výrobních hospodářských jednotek
a resortů.
Zajišťování efektivnosti a hospodárnosti
se musí stát běžnou součástí
našeho hospodářského myšlení,
naší práce jak v období přípravy
a rozpisu plánu, tak po celou dobu realizace jeho úkolů.
Více než dosud bude třeba systematicky v průběhu
celého roku organizovat a vyhodnocovat plnění
kvalitativních ukazatelů a provádět
operativně účinná opatření
tam, kde to situace bude vyžadovat.
Při lepší organizaci procesu plnění
a překračování plánovaných
úkolů musíme dokonaleji využít
všech hmotných a morálních stimulů
a v souladu s celospolečenskými potřebami
i konkrétními potřebami každé
organizační jednotky usměrňovat obsah
činnosti komplexních racionalizačních
brigád a socialistického soutěžení.
Důraz na efektivnost by se měl odrazit v dalším
zvýšení úlohy a autority finančních
plánů. Je proto v rozporu s naším úsilím,
když v některých podnicích stále
ještě místo cílevědomého
využívání finančního plánu
a v něm obsažených finančních
a úvěrových vztahů k prosazování
efektivnosti a hospodárnosti chápou tento plán
jako mechanickou výslednici ostatních částí
hospodářského plánu.
Velké rezervy v oblasti zvyšování hospodárnosti
máme dosud v účinnějším
využívání vnitropodnikového řízení,
vnitropodnikového chozraščotu a účetnictví,
technickohospodářských norem a kalkulací.
Bez kalkulace, bez důkladné znalosti nákladových
složek a jejich analýzy za účelem snižování
nákladů nelze dobře zajistit plnění
kvalitativních úkolů.
Při zvyšování hospodárnosti a
efektivnosti je třeba zaměřit pozornost především
na místa, která tomu mohou nejvíce přispět.
V předvýrobních etapách - konstrukci,
technologii, při realizaci inovačních programů
lze mnohde zajistit převážnou část
úkolů ve snížení nákladů
a zejména ve snížení materiálové,
energetické a dovozní náročnosti výroby.
Při růstu cen dovážených surovin
a materiálů každá nehospodárnost,
každé plýtvání se ve svých
důsledcích promítá v hospodářství
v daleko větším měřítku
než dosud.
Více je nutno využívat srovnávání
technické a ekonomické úrovně našich
výrobků se stejnými nebo obdobnými
výrobky vyráběnými v zahraničí
a zejména lepším využíváním
pohybu cen na zahraničních trzích usilovat
o zlepšení cenových relací. Neměly
by se již opakovat takové případy, že
by výrobní podniky neznaly ceny dovážených
surovin a materiálů, které ve výrobě
zpracovávají, a naopak podniky zahraničního
obchodu, že by neznaly výrobní kalkulace a
v nich složky drahých dovážených
surovin.
Při projednávání návrhu státního
rozpočtu na příští rok ve vládě
bylo zároveň schváleno zaměření
ročních rozborů hospodaření
za rok 1974, které zanedlouho budou probíhat ve
všech podnicích a jejich nadřízených
orgánech. Je třeba říci, že každoročně
měly dosud roční rozbory vzestupnou úroveň
a přispívaly k tomu, že celkové hospodářské
výsledky byly uspokojivé. Jestliže si však
klademe za cíl podstatně zvýšit náročnost
na zabezpečování efektivnosti a hospodárnosti,
musíme se kriticky zamyslet, zda úroveň,
které jsme již dosáhli, by napříště
stačila k tomu, abychom zvládli mnohem vyšší
úkoly. Proto musíme roční rozbory
postavit do služeb splnění úkolů,
které před námi stojí v příštím
roce, a využít jich k další mobilizaci
rezerv efektivního rozvoje.
Do našeho úsilí o upevnění celkového
režimu hospodárnosti musíme také plně
zapojit finanční kontrolu, revizi a vůbec
celkovou kontrolní činnost uskutečňovanou
všemi orgány řízení. Dosavadní
poznatky ukazují, že v celé řadě
našich organizací dochází k nesprávnému
a nehospodárnému využívání
národního majetku a svěřených
prostředků. Proto kontrola hospodárnosti
a dodržování úkolů při
jejím zabezpečování se musí
stát v příštím roce jedním
z hlavních směrů kontrolní a revizní
činnosti. Rovněž při upevňování
státní, finanční a pracovní
kázně a disciplíny se musí postupovat
s vyšší náročností a důsledností,
adresně a konkrétně formulovat závěry
a opatření k odstranění zjištěných
nedostatků.
Úkoly, které před námi v příštím
období stojí, vyžadují neustále
zvyšovat nároky na všechny vedoucí pracovníky,
kteří plně odpovídají za realizaci
hospodářské politiky. Při řešení
všech úkolů je nutno důsledně
vyžadovat osobní odpovědnost v řídící
práci. Za rozhodující faktor kvality řízení
je třeba považovat konkrétní rozhodovací,
organizátorskou a kontrolní činnost vedoucích
pracovníků odshora dolů.
Soudružky a soudruzi, zvýšená tvorba zdrojů
a zejména plnění úkolů ve zvýšení
efektivnosti a hospodárnosti podmiňuje další
rozvoj životní úrovně. Spojitost těchto
stránek hospodářského rozvoje zdůraznil
XlV. sjezd, jakož i nedávné listopadové
plénum ústředního výboru KSČ.
Státní rozpočet na příští
rok z této linie vychází a plně jí
prosazuje. V souladu se socialistickým chápáním
životní úrovně usilujeme o její
vyvážený rozvoj, tj. o rozvoj hmotné
úrovně, o rozvoj společenské spotřeby,
zlepšení životního prostředí
a o posílení životních jistot obyvatelstva.
K zajištění rostoucích hmotných
potřeb obyvatelstva počítáme na příští
rok s dalším růstem jeho peněžních
příjmů. Celkově se tyto příjmy
zvýší o 14,4 mld Kčs, tj. o 5,1 %. Nákupy
obyvatelstva v obchodě a výdaje za služby vzrostou
o 10,3 mld Kčs. V souladu s růstem příjmů
obyvatelstva se v příštím roce dále
zvýší vklady ve Státních spořitelnách
o 10,9 mld Kčs. I z těchto údajů je
vidět, že jdeme cestou dalšího rozvoje
životní úrovně, a to je zcela v souladu
se závěrem listopadového zasedání
ÚV KSČ, že "životní úroveň
našeho lidu a jeho jistoty musí zůstat i nadále
zabezpečeny". I v příštím
roce budeme provádět politiku stanovenou XIV. sjezdem
naší strany, tj. politiku stabilizované hladiny
maloobchodních cen.
Státní rozpočty včetně rozpočtů
národních výborů významnou
měrou přispívají k vytváření
stále lepších podmínek života našich
občanů. Trvale v popředí naší
pozornosti je řešení bytového problému.
Na komplexní bytovou výstavbu vynaložíme
v příštím roce 12,1 mld Kčs,
tj. o 9,2 % více než letos. Kromě toho přispíváme
na družstevní bytovou výstavbu, individuální
výstavbu a výstavbu bytů v lesnictví
a zemědělství dalšími prostředky
v rozsahu 5,2 mld Kčs. V roce 1975 se dokončí
více než 126 tis. bytů a poněvadž
i v předchozích letech byly plánované
úkoly překračovány, bude za celou
pětiletku dokončeno téměř 590
tis. bytů. To představuje o 90 tis. bytů
více, než ukládala rezoluce XIV. sjezdu.
Již jsem uvedl, že neinvestiční výdaje
na kulturní a sociální opatření
dosáhnou v příštím roce částky
téměř 100 mld Kčs. Je to prakticky
6700 Kčs na 1 obyvatele.
Z toho připadá 56 mld Kčs na sociální
zabezpečení, na školství je určeno
17 mld Kčs, na zdravotnictví 15,7 mld Kčs
a na kulturu 3,2 mld Kčs.
Výdaje na sociální zabezpečení
rostou o 8 %. tj. zhruba stejným tempem jako v předchozích
letech. To zabezpečuje jak růst výdajů
na důchodové zabezpečení, tak růst
celkového objemu dávek nemocenského pojištění
a podpor rodin s dětmi. Zatímco v roce 1968 se narodilo
214 tis. dětí, letos se očekává
290 tis. dětí. Počet narozených dětí
na 1000 obyvatel bude téměř 20 (proti necelým
15 v roce 1968), což nás řadí na jedno
z předních míst v Evropě. Není
pochyb o tom, že sociální opatření
přijatá v minulých letech významnou
měrou přispěla k tomuto vývoji.
Výdaje na školství se v příštím
roce zvyšují o 540 mil. Kčs, tj. o 3,3 % a
umožňují další rozvoj vzdělanosti
našeho lidu. Rychle se rozvíjí předškolní
a mimoškolní péče. V mateřských
školách má být umístěno
476 tis. dětí, tj. o 30 tisíc více
než v tomto roce, takže podíl 3-5letých
dětí umístěných v mateřských
školách se zvýší na 67,6 %. Zvyšuje
se rovněž počet stravovaných ve školních
jídelnách.
Výdaje na zdravotnictví vzrostou o 990 mil. Kčs,
to je o 6,7 %. Vyplývá to z růstu výkonů
a zejména z růstu výdajů na léky
a speciální zdravotnický materiál.
Jen výdaje na léky a speciální zdravotnický
materiál se zvyšují v příštím
roce o 370 mil. Kčs. Celkové výdaje na léky
dosáhnou částky 2,6 mld Kčs, což
je téměř o 12 % více než letos.
Přínos vyšší péče
o zdraví pracujících se kladně promítá
v zabezpečování výrobních úkolů
a příznivě ovlivňuje vývoj
pracovní neschopnosti v této pětiletce.